Kristillinen anarkismi

rhese

Osaako joku teistä sanoa mitä tarkoittaa
kristillinen anarkismi, mikä on sen tavoite?.

29

1083

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • >>>>>>>

      Pakotteista ( kuten laista) vapaa
      uskonto ja elämänmuoto.

      laiton tila, sekasorto, mystiikka.

      • rhese

        Valtion laista vai raamatun laista?.

        Sori jos kiusaan.


      • <<<<<<...
        rhese kirjoitti:

        Valtion laista vai raamatun laista?.

        Sori jos kiusaan.

        Kun raamatun lakia ei ole kunnioiteta, Oikeuslaitokset ruuhkautuvat. Samaan aikaan niitä supistetaan, rangaistuksia lievennetään,
        kaikki psykologisoidaan ja ymmärretään.
        Lopputulos; Sekasorto.
        Näin lyhyesti sanottuna.

        Ne ovat suorassa yhteydessä toisiinsa.

        Oletko eri mieltä, olis kiva kuulla?


      • rhese
        <<<<<<... kirjoitti:

        Kun raamatun lakia ei ole kunnioiteta, Oikeuslaitokset ruuhkautuvat. Samaan aikaan niitä supistetaan, rangaistuksia lievennetään,
        kaikki psykologisoidaan ja ymmärretään.
        Lopputulos; Sekasorto.
        Näin lyhyesti sanottuna.

        Ne ovat suorassa yhteydessä toisiinsa.

        Oletko eri mieltä, olis kiva kuulla?

        Jos raamattu on ylin, niin mikä on papiston
        virka.


      • kyseessä sitten

        vain tavallinen anarkismi?.


      • ...
        rhese kirjoitti:

        Jos raamattu on ylin, niin mikä on papiston
        virka.

        Raamattu kieltää sian syömistä ja käskee esinahkan leikkaamisen ja ohimotukkaa ei saa leikata.

        joten suomessa raamatun lakia ei noudata kukaan.


      • ... kirjoitti:

        Raamattu kieltää sian syömistä ja käskee esinahkan leikkaamisen ja ohimotukkaa ei saa leikata.

        joten suomessa raamatun lakia ei noudata kukaan.

        Miksi ihmessä raamatun lakeja pitäisi suomessa noudattaa, kun ne kerran ovat noinkin sekopäisiä?

        Maissa, missä noudatetaan raamattua/koraania sanasta sanaan, voidaan nähdä kaikenlaista hulluutta tapahtuvan. Islamilaiset tappavat toisiaan ja heitä varsinkinkin, jotka pilkkaavat heidän uskontoaan. Uskonnon takia tappavat? Jonkin niin turhan... surullista.


    • Kveekarikristitty

      Minuakin pidetään kristillisenä anarkistina, kun en näe maiden rajoja muuna kuin paperille piirrettyinä viivoina. En hyväksy minkään maapläntin puolustusta toisen ihmisen tappamisen hinnalla. Minä olen Telluksen tallaaja eikä venäläinen tai ruotsalainen ole viholliseni. Olen saman planeetan asukki kuin hekin. Jumalan silmissä olemme kaikki Hänen lapsiaan, sisaruksia keskenämme ja niin minäkin haluan asian nähdä.

      • yhtään

        välitä rajoista niin jokuhan voi tulla sun kämppääsi, syödä sun safkasi ja punkata sun sängyssäs sillon kun huvittaa... tietysti ensisijainen ratkaisu ei ole punkanvaltaajan tappaminen, vaan vähän rauhanomaisemmat keinot...
        Itse Jumala on säätänyt ajat ja asumisemme rajat, kansoille ja yksilöille. Sielunvihollinen tosin on tullut sotkemaan asioita, saanut aikaan vihaa, kateutta ja ahneutta.
        Kristuksen seurakunta on maailmanlaajuinen ja käsittää kaikki Häneen uskovat kaikista kansoista. Olemme samaa seurakuntaa vaikkemme käytännön syistä voikaan kokoontua samoissa tiloissa.


      • <<<<<<<


      • niin et sitten usko!
        yhtään kirjoitti:

        välitä rajoista niin jokuhan voi tulla sun kämppääsi, syödä sun safkasi ja punkata sun sängyssäs sillon kun huvittaa... tietysti ensisijainen ratkaisu ei ole punkanvaltaajan tappaminen, vaan vähän rauhanomaisemmat keinot...
        Itse Jumala on säätänyt ajat ja asumisemme rajat, kansoille ja yksilöille. Sielunvihollinen tosin on tullut sotkemaan asioita, saanut aikaan vihaa, kateutta ja ahneutta.
        Kristuksen seurakunta on maailmanlaajuinen ja käsittää kaikki Häneen uskovat kaikista kansoista. Olemme samaa seurakuntaa vaikkemme käytännön syistä voikaan kokoontua samoissa tiloissa.

        Huomautan vain, ette te hindut Kristusta seuraa vaan Krishnaa joka uskoi sielunvaellukseen, sen jatkuvaan kiertokulkuun ja uudestisyntymiseen luonnossa jossakin toisessa hahmossa, ja karmaan
        joka onkin osa fatalismia.


      • Haska Pousu
        <<<<<<< kirjoitti:

        Niin raamattu vaan taitaa ihan selkeästi kieltää tappamisen. Eikö KÄSKY ole ole muodossa: ÄLÄ TAPA.
        En löytänyt viitettä, ÄLÄ TAPA(katso kuitenkin kohdat ja sivut...). Ei siis saa tappaa vaikka tulee syömään sun safkatkin. Käännät vaan toisen posken ja kiltisti nouset ristille naulittavaksi. Pääset sit ehkä taivaaseen.
        Mikä vittu siinä on, että suomessakin on pitänyt tollaseen jengin hurahtaa. Kai olis jumalia mitkä sallii itseään suojella? Vaihdetaan sellaseen jos on kerran pakko jotain jumalaa elättää...


      • <<<<<<...
        Haska Pousu kirjoitti:

        Niin raamattu vaan taitaa ihan selkeästi kieltää tappamisen. Eikö KÄSKY ole ole muodossa: ÄLÄ TAPA.
        En löytänyt viitettä, ÄLÄ TAPA(katso kuitenkin kohdat ja sivut...). Ei siis saa tappaa vaikka tulee syömään sun safkatkin. Käännät vaan toisen posken ja kiltisti nouset ristille naulittavaksi. Pääset sit ehkä taivaaseen.
        Mikä vittu siinä on, että suomessakin on pitänyt tollaseen jengin hurahtaa. Kai olis jumalia mitkä sallii itseään suojella? Vaihdetaan sellaseen jos on kerran pakko jotain jumalaa elättää...

        ...kielletä puolustautumasta. Kunhan et ensimmäisenä ryntää keneltäkään henkeä riistämään.
        No Jeesus käskee rakastamaan vihollisia ja kääntämään toisenkin posken. Haihattelija ja haaveilija kun on.
        Harhaoppia, roskiin vaan..:)


      • ###
        <<<<<<... kirjoitti:

        ...kielletä puolustautumasta. Kunhan et ensimmäisenä ryntää keneltäkään henkeä riistämään.
        No Jeesus käskee rakastamaan vihollisia ja kääntämään toisenkin posken. Haihattelija ja haaveilija kun on.
        Harhaoppia, roskiin vaan..:)

        kyse siitä että pidettäydytään puolustamasta niillä Jeesuksen ohjeilla vaan niissä on kyse maailman voittamisesta Jeesukselle.

        Ei Jeesus ollut haihattelija vaan suurin ihminen joka on maan päällä ollut.

        Lue enemmän Raamattua niin ymmärrät.


      • poika.tuntureilta
        <<<<<<... kirjoitti:

        ...kielletä puolustautumasta. Kunhan et ensimmäisenä ryntää keneltäkään henkeä riistämään.
        No Jeesus käskee rakastamaan vihollisia ja kääntämään toisenkin posken. Haihattelija ja haaveilija kun on.
        Harhaoppia, roskiin vaan..:)

        http://www.aretalogia.com/kansakunta/hyvyyden.taivas.html


      • <<<<<<
        poika.tuntureilta kirjoitti:

        http://www.aretalogia.com/kansakunta/hyvyyden.taivas.html

        sinä Lapinpoika noin ristiriitaisia oppeja sepittelet.

        Eikö seitsemänkymmentä kertaa seitsemän kertaa anteeksiantaminen tarkoita sitä, että kaikille pitää antaa anteeksi, myös rikollisille, tottakai.
        Mikä armo ja laupeus ja hyvyys se on, jos ei rikollisille anneta anteeksi. Niillä on voinut olla surkea lapsuus, alkoholisti vanhemmat, eiväthän ne itse ole syyllisiä siihen, että heistä on tullut sellaisia.
        Kyllä Jeesuksen armo riittää sinnekin, lupasihan hän ristinpuulla ryövärillekin armahduksen.

        Joo, anteeksi vain kaikki, vaikka silmäpuolena kävelis, niin armoa ja anteeksiantamusta lyöjälle,
        Niin kaikki kristukksen omat tekevat.


      • poika.tuntureilta
        <<<<<< kirjoitti:

        sinä Lapinpoika noin ristiriitaisia oppeja sepittelet.

        Eikö seitsemänkymmentä kertaa seitsemän kertaa anteeksiantaminen tarkoita sitä, että kaikille pitää antaa anteeksi, myös rikollisille, tottakai.
        Mikä armo ja laupeus ja hyvyys se on, jos ei rikollisille anneta anteeksi. Niillä on voinut olla surkea lapsuus, alkoholisti vanhemmat, eiväthän ne itse ole syyllisiä siihen, että heistä on tullut sellaisia.
        Kyllä Jeesuksen armo riittää sinnekin, lupasihan hän ristinpuulla ryövärillekin armahduksen.

        Joo, anteeksi vain kaikki, vaikka silmäpuolena kävelis, niin armoa ja anteeksiantamusta lyöjälle,
        Niin kaikki kristukksen omat tekevat.

        Ei tehnyt Pietari silloin kun Ananias ja Safiira heittivät henkensä.

        Ei tehnyt myöskään Paavali silloin kun muuan Barjeesus tuli sokeaksi.

        Todellisten Jumalan palvelijoiden asiana on saattaa oikeus voimaan kaikkien kansojen keskuudessa ja tähän tarvitaan jotain muuta kuin nykyinen kotimainen kristillisyys. Lue vaikka Jesaja 42 luvun alusta eteenpäin. Tai tutkaile miten kävi kuningas Ahabin sotaväen kun tulivat Eliaa komentelenaan. Paloivat kuoliaaksi ja samaa tarvitaan meilläkin.


      • <<<<<<...
        poika.tuntureilta kirjoitti:

        Ei tehnyt Pietari silloin kun Ananias ja Safiira heittivät henkensä.

        Ei tehnyt myöskään Paavali silloin kun muuan Barjeesus tuli sokeaksi.

        Todellisten Jumalan palvelijoiden asiana on saattaa oikeus voimaan kaikkien kansojen keskuudessa ja tähän tarvitaan jotain muuta kuin nykyinen kotimainen kristillisyys. Lue vaikka Jesaja 42 luvun alusta eteenpäin. Tai tutkaile miten kävi kuningas Ahabin sotaväen kun tulivat Eliaa komentelenaan. Paloivat kuoliaaksi ja samaa tarvitaan meilläkin.

        Minä olen aina luullut, koska niin hanakasti taistelevat lakia vastaan.

        Oletko siis sitä mieltä, että laki on hyvä ja oikea.
        Pidä lippu korkealla ja kerro muillekin kristityille, että laki se olla pittää.


      • poika.tuntureilta
        <<<<<<... kirjoitti:

        Minä olen aina luullut, koska niin hanakasti taistelevat lakia vastaan.

        Oletko siis sitä mieltä, että laki on hyvä ja oikea.
        Pidä lippu korkealla ja kerro muillekin kristityille, että laki se olla pittää.

        linkin takana olevan jutun, olisit törmännyt Martti Lutherin "Kahden regimentin oppiin".

        Eli armo ja rakkaus toimii VAIN JUMALAN LASTEN KESKEN kun taas ulkopuolella vallitse "miekan laki", jota esivalta käyttää.


        Kristinuskon yksi peruslähtökohdista on, että lakia tulee noudattaa omantunnon tähden ja olla kuuliaisia maalliselle esivallalle, joka "ei turhaan miekkaansa kanna"; ja joka on Jumalan säätämys. (Room. 13 luku. Visauden Kirja 6 luku).

        Lue myös Olaus Petrin "Tuomarin ohjeet", niin pääset jyvälle, mitä ajan takaa.

        http://www.aretalogia.fi/oikeus/tuom.ohjeet.html


      • sokeasti noudattaa
        poika.tuntureilta kirjoitti:

        linkin takana olevan jutun, olisit törmännyt Martti Lutherin "Kahden regimentin oppiin".

        Eli armo ja rakkaus toimii VAIN JUMALAN LASTEN KESKEN kun taas ulkopuolella vallitse "miekan laki", jota esivalta käyttää.


        Kristinuskon yksi peruslähtökohdista on, että lakia tulee noudattaa omantunnon tähden ja olla kuuliaisia maalliselle esivallalle, joka "ei turhaan miekkaansa kanna"; ja joka on Jumalan säätämys. (Room. 13 luku. Visauden Kirja 6 luku).

        Lue myös Olaus Petrin "Tuomarin ohjeet", niin pääset jyvälle, mitä ajan takaa.

        http://www.aretalogia.fi/oikeus/tuom.ohjeet.html

        Niinkö se on?


      • Kairan Laki
        sokeasti noudattaa kirjoitti:

        Niinkö se on?

        sitä, että Tunturin pojan jutut nyt on sitä mitä ne nyt on. On muka saarnamies mutta haukkuu ja arvostelee Jumalaa. Myös lain valvojia!
        Ei hyvä.


      • <<<<<<
        poika.tuntureilta kirjoitti:

        linkin takana olevan jutun, olisit törmännyt Martti Lutherin "Kahden regimentin oppiin".

        Eli armo ja rakkaus toimii VAIN JUMALAN LASTEN KESKEN kun taas ulkopuolella vallitse "miekan laki", jota esivalta käyttää.


        Kristinuskon yksi peruslähtökohdista on, että lakia tulee noudattaa omantunnon tähden ja olla kuuliaisia maalliselle esivallalle, joka "ei turhaan miekkaansa kanna"; ja joka on Jumalan säätämys. (Room. 13 luku. Visauden Kirja 6 luku).

        Lue myös Olaus Petrin "Tuomarin ohjeet", niin pääset jyvälle, mitä ajan takaa.

        http://www.aretalogia.fi/oikeus/tuom.ohjeet.html

        Lutheriin en koske edes pitkällä tikulla, ja "Tuomarin ohjeet" löytyy SUOMEN LAKI kirjasta,
        on luettu, mutta voinhan minä sinun mieliksi lukea vaikka uudelleenkin.


      • poika.tuntureilta
        sokeasti noudattaa kirjoitti:

        Niinkö se on?

        on ojentaa niin piispoja kuin pappeakin ynnä esivaltaa silloin kun se on harhautunut pois totuudesta ja oikeudesta.

        8. Mutta minä olen täynnä voimaa, Herran Henkeä, oikeutta ja väkevyyttä ilmoittaakseni Jaakobille sen rikokset ja Israelille sen synnit.
        9. Kuulkaa tämä, Jaakobin heimon päämiehet ja Israelin heimon ruhtinaat, te, jotka halveksitte oikeutta ja vääristätte kaiken suoran,
        10. rakennatte Siionia veritöillä ja Jerusalemia vääryydellä.
        11. Sen päämiehet jakavat oikeutta lahjuksia vastaan, sen papit opettavat maksusta, ja sen profeetat ennustelevat rahasta. Mutta Herraan he turvautuvat, sanoen: "Eikö Herra ole meidän keskellämme? Ei tule meille onnettomuutta."


      • poika.tuntureilta
        <<<<<< kirjoitti:

        Lutheriin en koske edes pitkällä tikulla, ja "Tuomarin ohjeet" löytyy SUOMEN LAKI kirjasta,
        on luettu, mutta voinhan minä sinun mieliksi lukea vaikka uudelleenkin.

        korostetaan Jumalan Oikeuden ja Totuuden toteutumista kansojen ja ihmiskunnan keskuudessa. "Hänen valtaistuimensa valtikka on oikeuden valtikka eikä Hänen Herraudellaan pidä loppua oleman".

        Tämä pätee niin Vanhan kuin Uudenkin Testamentin aikana ja jujuhan tässä on se, että yhteiskuntarauha ja kansakunnan menestys voi toteutua vain sen myötä, että kaikein heikommankin oikeudet toteutuvat tasavertaisesti käytännössä. Tätä tavoiteltiin aikanaan Israelin kansan keskuudessa, tosin huonolla menestyksellä, ja niinpä Jumalan oli jatkuvasti herätettävä voimallisia profeettoja ojentamaan lain laatijoita ja lain käytäntöönsoveltajia, jotka olivat poikenneet oikealta tieltä.

        Esimerkiksi Miika:
        8. Mutta minä olen täynnä voimaa, Herran Henkeä, oikeutta ja väkevyyttä ilmoittaakseni Jaakobille sen rikokset ja Israelille sen synnit.
        9. Kuulkaa tämä, Jaakobin heimon päämiehet ja Israelin heimon ruhtinaat, te, jotka halveksitte oikeutta ja vääristätte kaiken suoran,
        10. rakennatte Siionia veritöillä ja Jerusalemia vääryydellä.
        11. Sen päämiehet jakavat oikeutta lahjuksia vastaan, sen papit opettavat maksusta, ja sen profeetat ennustelevat rahasta. Mutta Herraan he turvautuvat, sanoen: "Eikö Herra ole meidän keskellämme? Ei tule meille onnettomuutta."


        Tämän päivän todellisuus Suomessa on ehkä vieläkin kurjempi kuin oli tilanne Israelissa Miikan päivinä. Oikeuslaitoksemme on pitkälle harhautunut valheiden ja vääryyksien tyyssija, josta todellista oikeutta on lähes mahdotonta löytää; ja mitä mitemmälle oikeuslaitoksemme harhautuu jumalaisesta oikeudesta ja touudesta ynnä Olaus Petrin "Tuomarin ohjeista", sitä kurjemmaksi tilanne maassamme käy.

        Siispä kansakunnan menestyksen turvaaminen vaatii vähintään yhtä voimallisia profeettoja kuin mitä Miika, Elia, Jesaja ym. olivat ja tähänhän eivät henkisessä heikkoudessa elävät nyky-kristityt pysty. Profeettojen on tultava joko jostain Tisben vuorimaasta kuten Elia tai vaikkapa Lapin tuntureilta. Muutoin tämä kansakunta on tuhon oma.


      • rhese

        Viikon olin poissa mutta nyt taas juttu luistaa.

        Niin näköjään täälläkin.


      • minimierkki
        poika.tuntureilta kirjoitti:

        Ei tehnyt Pietari silloin kun Ananias ja Safiira heittivät henkensä.

        Ei tehnyt myöskään Paavali silloin kun muuan Barjeesus tuli sokeaksi.

        Todellisten Jumalan palvelijoiden asiana on saattaa oikeus voimaan kaikkien kansojen keskuudessa ja tähän tarvitaan jotain muuta kuin nykyinen kotimainen kristillisyys. Lue vaikka Jesaja 42 luvun alusta eteenpäin. Tai tutkaile miten kävi kuningas Ahabin sotaväen kun tulivat Eliaa komentelenaan. Paloivat kuoliaaksi ja samaa tarvitaan meilläkin.

        Pietari puhui Ananiakselle ja Safiralle. Jumala tappoi. Ei varmaan kukaan kristitty anarkisti ole vastustamassa sitä että Jumala ottaa joltakulta hengen.

        Paavalikin vaan puhui Barjeesukselle. Eikä olis mennyt puhkomaan sen silmiä vaikkei oliskaan tapahtunut mitään.

        Vanhan testamentin aikaan oli just tältä osin ihan erilainen meininki. Sillon yhteiskunnalla oli vastuuta.

        Nykyään ei kristityn kuuluis mun mielestä kannattaa yhteiskuntaa. Siinä tulee kannattaneeks väkivaltaa ja sillä uhkailua.


    • Tremoles

      Sanoisin, jotta se on Jonkun kieron ihmisen vinoutunutta mielen tuotosta.

      • sanoi ent. tupa

        Jonkun kieron ihmisen vinoutunutta mielen tuotosta.


      • myös tupa
        sanoi ent. tupa kirjoitti:

        Jonkun kieron ihmisen vinoutunutta mielen tuotosta.

        noh kaikkea sitä saa tietää kun vanhaksi elää.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1199
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1034
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      129
      926
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      95
      785
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      291
      734
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      75
      649
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe