Viisurin poisto KIIRE!

viisas ihminen

Minulta poistetaan viisaudenhammas ekaa kertaa ja pelottaaaa! Kokeneet, kertokaa minkälaista oli toimenpiteen jälkeen. Särkeekö kamalasti, millo voi syödä ja voiko seuraavana päivänä lähtee reissuun´niin oon suunnitellu??
Pliis NOpeita vastauksia, Kiitti paljon.

6

6701

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Valmistuva hammashoitaja

ylhäältä poistettaessa vähemmän kipeät. Itse selvisin parilla buranalla. Alhaalta leikattiin kun eivät mahtuneet kunnolla tulemaan. Ne olivat kipeämmät ja söin burana800:sta viikon. Jos kuitenkin alhaalta poistetaan ilman mitään ns. leikkausta, ei kivun pitäisi olla kovin paha. Kaikki on koutenkin yksilöllistä. Saat syödä puudutuksen lähdettyä ihan normaalisti. Ainoastaan ensimmäisenä päivänä tulee vältää kuumaa. myös saunominen, kova fyysinen rasitus sekä alkoholi "kielletty". Kaikki näitä ohjeita eivät kuitenkaan noudata, eikä siitä silti välttämättä haittaa ole. Saat kyllä hammaslääkäristä kirjalliset ohjeet mukaan.

• tehokas puudutus

Minulta on kaikki viisurit poistettu, 2 vedetty ja 2 leikattu pois. Itse toimenpide ei tuntunut miltään hyvän puudutuksen jälkeen yhdessäkään tapauksessa. Kipulääkkeenä jälkisärkyyn, tarvittaessa, minulla oli reseptilääke. Viisureiden poistojen välillä on ollut vuosia.

Todella hyvän hoito-ohjeen sain viimeisen viisurin poistaneelta hammaslääkäriltä, hän antoi hoito-ohjeeksi suun huuhtelun Corsodyl-liuoksella ja kehoituksen olla poistamatta ns."veripaikkaa" joka poistetun hampaan koloon muodostuu.
      Tämän viimeisen viisurin poiston jälkeen ei ollut mitään jälkisärkyä, arkuutta tms. eli en tarvinnut mitään särkylääkkeitä. Tämän viimeisen viisurin leikkauksen teki suukirurgi, sillä poistettava viisuri oli kuulemma(oman hll:n mukaan) todella hankala tapaus.

• Shayla76

Minulta poistettiin tiistaina hammas ylhäältä ja ainakin minulla särkylääke nukkuttaa hirveästi, joten varaudu että olet väsynyt, pieni lämpö voi nousta ja ruoan syöminen vaikeaa ainakin kovan. Pehmeä lohi ainakin menee jo. Tänään en ole särkylääkettä ottanut ja söin 800mg lääkkeen vain kerran ekana päivänä, muuten 400mg kerran päivässä riitti.

• Shayla76 kirjoitti:

Minulta poistettiin tiistaina hammas ylhäältä ja ainakin minulla särkylääke nukkuttaa hirveästi, joten varaudu että olet väsynyt, pieni lämpö voi nousta ja ruoan syöminen vaikeaa ainakin kovan. Pehmeä lohi ainakin menee jo. Tänään en ole särkylääkettä ottanut ja söin 800mg lääkkeen vain kerran ekana päivänä, muuten 400mg kerran päivässä riitti.

Komplikaatiot ovat yksilöllisiä. Pidä hyvää huolta pari päivää ennen leikkausta suun kunnosta siten, että käytät jotain suuvettä ja kurlailet kurkkua. Käytä hammaslankaa, että välitkin ovat varmasti tyhjät liika-aineksesta. Nim. jos tarvitset vaikka leikkauksen hampaan poistoon, tosin sellainen pitää edeltä tietää, joten varmaan sinulla on vain extraktio, poisveto. Älä käytä aspiriinia ennen leikkausta, ainakaan viikkoon, koska se tekee veren niin juoksevaksi, että kirurgi tai hammaslääkäri on hädissään, kun veri ei hyydy.

Käytä uutta hammasharjaa leikkauksen/ hampaanpoiston jälkeen.

Jos sinulla taas on sydänläppävikaa, niin ota antibioottiprofylaksia, joka asiaan kuuluu. Mutta jos olet terve läpiltä ja hammas vain poistetaan ilman leikkausta, ei profylaksiaa tietystikään tarvita. Kurlaten ja suuontelon ja hampaat hyvin huuhdellen voi itsekin vähentää vähän suuontelon hetkellisten bakteerien määrää.

Kysy mitä särkylääkettä hammaslääkärisi suosittelee sinulle jälkeenpäin. Pyydä resepti mieluiten.Puudutuksen poistumisen jälkeen voi tulla kipua ja turvotusta.

Parasetamolityyppiset lääkkeet eivät tee verta juoksevaksi yleensä kellään (Alvedon, Panadol, Panodil).Niitä saa kyllä ilman reseptiä, mutta ne ovat särkylääkkeitä, eikä tulehdusta ja turvotusta lieventäviä.

Älä nyt pure leipää ainakaan sillä ikenellä ihan heti alkupäivinä.
        Kun syöt huuhtele vähän tavallista tarkemmin ruoan jälkeen suuontelo, mutta älä koske hyytymäklimppiä, joka suojaa hammasonteloa.

Jos näyttää siltä että sinulla on vuototaipumusta liikaa , syö juustoa, maitoa ja vihreää pinaattisoppaa, jossa on rapsiöljyä joukossa, että saat K1 vitamiinia ja kalsiumia. Näitä voi käyttää edellisinä päivinä jo, että varmistaa että on hyvät hyytymsitekijät veressä. Kalsiumporetablettikin on hyväksi ja D-vitamiinitabletti.

Jos hammas on kovin tiukassa voi operoiva lääkäri joutua tekemään vahvemman liikeen ja joskus tulee mustelmia, jotka valuvat sitten pitkin kaulaa. Varsinkin jos hammas on ollut aivan liikaa poikkiteloin ja vaikeasti syvältä kiskottavissa esiin. Tuollaisen jälkeen on väsynyt ja kun otat lunkisti ja lepäät paljon seuraavina päivinä , vastustuskykysi saa parhaat voimat ja paranet nopeasti.

Kannattaa ruoan jälkeen juoda puhdasta vettä, että murut lähtevät pois suuontelosta. Ei tarvitse purra kipeällä puolella.

Joskus voi sylkirauhanen (Parotis) ärtyä ja koko poski kipeytyy ja se kannattaa pitää muistissa sekin. Turvotusta vähentävä anti-inflamamtorinen särkylääke on siinä vaiheessa paikallaan. Liian kipeä tai lisää kipeentyvä ei poski saa olla montaa päivää.

Mitään erityistä jälkitautia ei yleensä pitäisi tulla. Päänsärky, niskajäykkyys, valonarkuus silmissä tai kuume eivät ole suotavia eikä normaaleja jälkioireita, mutta näiltä välttyy, kun lepää, että keho saa aktivoitua immuunipuolustuksensa, koska aina pääsee suuontelobakteereita vereen tuollaisesa operaatiossa.

Aika kipeä sitä on ehkä muutaman päivän, koska hampaissa ja kasvojen alueella on niin paljon tuntohermoja.

Mutta joillakuilla asia ei ole sen kummempi että sitä edes ajattelisi montaa päivää. Mutta viikon - parin - kolmen aikana ilmenevät jälkioireet voi olettaa johtuvan tästä seikasta, jos ei tosiaankaan ota huomioon olla hieman varovainen.

Operaation yhteydessä lepääminen ja varovaisuus käsittää vain muutamia alkupäiviä , mutta jälkitautien kanssa kamppailu voi kestää sitten loppuiän, jos ei ota pikkuhaavaa vakavasti ja anna haavapinnan olla rauhassa.

• Nainen 27

Minulta poistettiin toissa perjantaina pari viisaudenhammasta, eli sekä ylhäältä että alhaalta. Toimenpiteestä on siis viikon verran.

Minä itsekin pelkäsin toimenpidettä todella paljon, jännitin toimenpiteen kestoa ja jälkisärkyjä. Mutta turhaan. Otin särkylääkkeen tunnin ennen toimenpidettä ja sen jälkeen säännöllisesti maksimimäärän parina ekana vuorokautena. Särkyjä ei ollut.

Mulla itse leikkaus meni todella hyvin. Alahammas lähti noin 7 minuutissa, ylähampaassa kesti vähän lyhyemmän ajan. Lähdin n. 3h toimenpiteen jälkeen junalla mieheni kanssa 200km vanhempieni luo viikonlopuksi. Junassa puudutus lakkasi vaikuttamasta, mutta kipuja ei tullut.

Seuraavana päivänä poski oli hieman turvonnut, ehkä sen takia että pidin kylmää poskea vasten niin lyhyen ajan leikkauksen jälkeen, vain 30min. Ehkä pidemmällä kylmähoidolla turvotusta ei olisi ollut noin paljon. Pieni mustelmakin ilmestyi poskeen pari päivää toimenpiteen jälkeen, sekin on jo kadonnut. Ärsyttävintä ovat tikkien langat, jotka aluksi ainakin tuntui ja kutitti.

Söin noin 5h leikkauksen jälkeen keittoa, ja myöhemmin samana päivänä kiinteääkin ruokaa, kun suu aukesi ja pystyin pureskelemaan. Nou hätä, vaikka jääkaappiin oli varattu kylmiä soseita ja semmosiaki.

Minua ihan harmittaa, että pitkitin tätä operaatiota yli 4 vuotta. Turhaan. Ei tämä paha ollut lainkaan. Kirurgikin oli erittäin taitava, kohta 20v tätä hommaa tehnyt YTHS:n lääkäri.

• potilas*

Hassu tilanne oli mulla kun lääkäri kysäsi että "joko puuduttaa" minä siihen ihmeissäni että mikä pitäisi puuduttaa. Lääkäri oli laittanut jo mulle puudutuksen piikillä, mutta mä en tuntenut sitä piikkiä. Hän lisäsi enmmän puudutusta vaikka suuni oli jo puuduksissa.

Siitä on aikaa niin pirusti, mutta kuitenkin voin sanoa että hyvin meni.
      Pari hammasta vedettiin suoraa. 2 muuta kävi niin että ien avattiin ja siitä sitten poistettiin.

Ainut komplikaatio oli että reikä ei meinannut parantua ja syy oli siihen että löysin hampaan palasen sieltä kolosta. Lääkäri ei kuitenkaan uskonut mua kun kerroin löydöksestä.

Minulla on se etu että en pelkää hammaslääkäriä noin yleensä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      122
      1701
    2. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      16
      1382
    3. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      329
      982
    4. Tiedätkö miten pahalta tuntui

Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      61
      980
    5. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      65
      826
    6. J miehestä oikeaa

Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      78
      816
    7. Onko Lahdessa juhannuskokkoa?

Entä vähän kauempana?
      Lahti
      1
      770
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      46
      741
    9. Kysyit firman bileissä..

.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta
      Ikävä
      9
      671
    10. Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin

Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta
      Maailman menoa
      62
      658
    Aihe