Kova patti korvan takana...

Apua...

Hei, huomasin tässä äskettäin (eilen) juuri oudon patin oikean korvani takaa. En osaa sanoa, se ei ole kovin suuri, ehkä jotain 1-2cm. Hätäännyin tietysti heti kun löysin sen. Googletin hieman ja löysin jotain juttuja suurentuneista ihosolmukkeista ja rasvapateista. Luin, että rasvapatit ovat yleensä sellaisia "löllyviä", mutta tämä mikä minulla on tuntuu sellaiselta kovalta (ihan kuin se olisi luuta). Vasemman korvani lähistöllä tällaista ei ole. Eikä tämä ole aiheuttanut päänsärkyä ja tuon tuollaistakaan, paitsi että jos käännän päätäni vasemmalle päin niin se tuntuu hieman siinä.

Se ei ole kovin kipeä tai mitään, mutta jos sitä painaa jonkun verran, niin se tuntuu hieman aralta ja jopa kivuliaalta. Onko kellään teistä ollut/on mitään tällaisia patteja? Pelkään että olisi kasvain. Tämä myös muljahtelee jotenkin. Minulla on ollut myös jonkun verran niskakipuja ja joskus vetää niskasta...



En ollut ennen kiinnittänyt huomiota mihinkään tällaiseen, mutta patit pelottavat. En kuitenkaan jostain syystä usko, että se olisi jokin "kasvain" tai jokin, koska eihän kasvaimet ole kivuliaita jos niitä painelee? Kannattaakohan käydä lääkärissä näyttämässä...

Eilen se ei ollut mitenkään kipeä, ellei sitä painanut ihan kovaa. Nyt siihen sattuu hieman, ihan kuin se olisi tulehtunut tai jotain.

Ikää minulla on 15-vuotta, olen omasta mielestäni ihan hyväkuntoinen. Kävin tuossa noin kuukausi sitten myös veritesteissä, joissa minulta mitattiin hemoglobiini ynnä muut. Kaikki olivat loistavia. Eikös sen syöpäjutun näe myös aika hyvin verestä?

Tänä aamuna patti oli mielestäni hieman pienentynyt, mutta nyt kun olen kosketellut sitä, niin se on mielestäni hieman suurentunut. Ääh, sekoan tämän kanssa. Ei minulla tällaista pattia ole varmasti ollut pari viikkoa taaksepäin.

Kiitoksia jos jaksatte vastata. Tämä vaivaa minua hieman. Auttakaa...

26

42845

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Omark

      Voit käydä näyttämässä sitä alkuun vaikka sairaan- tai terveydenhoitajalle. Kysy terveysasemaltasi. Hän osaa tehdä arvion.

      Luulen kyllä, että kyseessä on rasvasta/talista muodostunut möykky. Älä ota turhia paineita. Olet nuori, ja syöpä tuskin on ykkösvaihtoehto. Käytätkö paljon silmälaseja/aurinkolaseja/kuuntelet musiikkia kuulokkeilla? Luulen, että joku mekaaninen tekijä on voinut ärsyttää ihoa ja aikaan saada patin kasvamisen.

      Niskavaivat ovat mitä suurimmalla todennäköisyydellä eri alkuperää, kuten opiskelusta ja netin käytöstä johtuvaa.

      • Apua...

        Hei kiitoksia paljon. Kuuntelen paljon musiikkia ja muistinkin että nämä vanha kuulokkeet hiertivät jonkun verran (menivät rikki viime torstaina. Tunsin kipua silloin kun ne painoivat). Ne ovat aika tiukalla usein ja voi olla, että ne ovat muovanneet jonkun pienen kuhmun.

        Minulla on nytkin niskat ihan jäykkänä, ne ovat voineet aiheuttaa jonkun tukoksen. Tuota möykkyjuttua en ehkä ihan sulata, koska tuo "kuhmu" tuntuu luulta.

        Ja olen hyvin paljon tietokoneella päivittäin. Joskus jopa 7h...

        Kiitoksia vastauksesta! :)


      • Apua... kirjoitti:

        Hei kiitoksia paljon. Kuuntelen paljon musiikkia ja muistinkin että nämä vanha kuulokkeet hiertivät jonkun verran (menivät rikki viime torstaina. Tunsin kipua silloin kun ne painoivat). Ne ovat aika tiukalla usein ja voi olla, että ne ovat muovanneet jonkun pienen kuhmun.

        Minulla on nytkin niskat ihan jäykkänä, ne ovat voineet aiheuttaa jonkun tukoksen. Tuota möykkyjuttua en ehkä ihan sulata, koska tuo "kuhmu" tuntuu luulta.

        Ja olen hyvin paljon tietokoneella päivittäin. Joskus jopa 7h...

        Kiitoksia vastauksesta! :)

        Minulla on samanlainen kireä patti korvan takana kuin teillä muillakin ja ajattelin että täällä on joku joka voisi kertoa miten sitä voisi hoitaa se on luultavasti kysta luulisin niin oon vasta 14 nii saisko täältä apua pliiiisssss auttakaaaaa


      • Tarviinapua14 kirjoitti:

        Minulla on samanlainen kireä patti korvan takana kuin teillä muillakin ja ajattelin että täällä on joku joka voisi kertoa miten sitä voisi hoitaa se on luultavasti kysta luulisin niin oon vasta 14 nii saisko täältä apua pliiiisssss auttakaaaaa

        Siis KOVA PATTI (EI KIREÄ)!!!!!!


      • Anonyymi
        Tarviinapua14 kirjoitti:

        Minulla on samanlainen kireä patti korvan takana kuin teillä muillakin ja ajattelin että täällä on joku joka voisi kertoa miten sitä voisi hoitaa se on luultavasti kysta luulisin niin oon vasta 14 nii saisko täältä apua pliiiisssss auttakaaaaa

        Mulla on tällä hetkellä vasemman korvan takana 3 tollasta kivikovaa pattia, jotka ilmestyi siihen tämän päivän aikana, ensin huomasin yhden aamulla, ja nyt illalla huomasin että tullut kaksi lisää. En tiedä yhtään mitä nää on ja itekki oon vasta 15


    • ijoi

      Muutamia vuosia sitten minulla oli korvan takana 2 turvotusta. En mennyt kuitenkaan lääkäriin kun se ei oikeestaan vaivannut mitenkään, ainoastaan korvanlehti oli hieman koholla. Mä luulen että ne oli rauhaset tai imusolmukkeet jotka siellä paisutteli.

      • Apua...

        Tämä minun oikean korvani takana oleva kova luulta tuntuva patti, joka ei oikein muljua tuntuu joltain kuhmulta tai turvotukselta. Osaatko muistella oliko sinullakin se kova? Pelkään kyllä jos tämä on kasvain, koska kasvaimet ovat yleensä kovia.

        Mutta tähän sattuu jos kosken tai käännän päätäni vasempaan suuntaan. En saa tätä pois mielestäni, vaan jatkuvasti eksyn Googleen googlettamaan juttuja imusolmukkeista ja muusta. Eihän nuo rasvapatit ole kovia edes! Omani ei varmasti ole sellainen. Se on ihan varmasti kasvain, koska se on kova, eikä lillu. Ja luin, että imusolmukkeet turpoavat jos on flunssaa, mutta ei minulla ole flunssaa. Minulla on ihan fyysisesti terve olo, paitsi että niskat ovat ihan jäykkänä.

        Mitä minä teen? Tulen hulluksi. Minulla on syöpä...

        Olen kuitenkin lukenut, että kasvaimet eivät ole kivuliaita. No tämä onkin varmaan sitten jokin hyper-vaarallinen kasvain, koska tämä on kipeä. Ja ei korvan takana yleensä ole mitään imusolmukkeita tai rasvaa, joka kertyisi sinne.

        Syöpä se on...


      • hipsu86
        Apua... kirjoitti:

        Tämä minun oikean korvani takana oleva kova luulta tuntuva patti, joka ei oikein muljua tuntuu joltain kuhmulta tai turvotukselta. Osaatko muistella oliko sinullakin se kova? Pelkään kyllä jos tämä on kasvain, koska kasvaimet ovat yleensä kovia.

        Mutta tähän sattuu jos kosken tai käännän päätäni vasempaan suuntaan. En saa tätä pois mielestäni, vaan jatkuvasti eksyn Googleen googlettamaan juttuja imusolmukkeista ja muusta. Eihän nuo rasvapatit ole kovia edes! Omani ei varmasti ole sellainen. Se on ihan varmasti kasvain, koska se on kova, eikä lillu. Ja luin, että imusolmukkeet turpoavat jos on flunssaa, mutta ei minulla ole flunssaa. Minulla on ihan fyysisesti terve olo, paitsi että niskat ovat ihan jäykkänä.

        Mitä minä teen? Tulen hulluksi. Minulla on syöpä...

        Olen kuitenkin lukenut, että kasvaimet eivät ole kivuliaita. No tämä onkin varmaan sitten jokin hyper-vaarallinen kasvain, koska tämä on kipeä. Ja ei korvan takana yleensä ole mitään imusolmukkeita tai rasvaa, joka kertyisi sinne.

        Syöpä se on...

        juuri varmasti samanlainen patti kuin sinulla. Olen näyttänyt sitä 3 kertaa lääkärille ja viime viikolla otettiin täydellinen veren kuva ja senkka, tulokset saan tällä viikolla. Ensiksi lääkäri sanoi että se on rasvapatti, mutta viime kerralla sanoi että imusomuke se on. Inhottavaa ja erittäin stressaavaa kun ei varmaksi tiiä mikä se on ja itse pelkään myös syöpää :(

        Tosiaan kohta 2 kk ollut tuolla oikean korvan takana ja välillä huomaan että se on pienempi ja välillä taas isompi, mutta ie kuiteskaan isoimmillaan kun joku sentin kokoinen. Sillon se on isompi ku sitä kokoilen kokoajan ja kun mietin kokajan, muta esim viime vloppuna kun oli paljon muuta ajateltavaa niin se on taas pienentynyt.

        Itselläni se on myös aika kova ja en ole varma liikkuuko patti vai iho sen päällä.


      • Apua...
        hipsu86 kirjoitti:

        juuri varmasti samanlainen patti kuin sinulla. Olen näyttänyt sitä 3 kertaa lääkärille ja viime viikolla otettiin täydellinen veren kuva ja senkka, tulokset saan tällä viikolla. Ensiksi lääkäri sanoi että se on rasvapatti, mutta viime kerralla sanoi että imusomuke se on. Inhottavaa ja erittäin stressaavaa kun ei varmaksi tiiä mikä se on ja itse pelkään myös syöpää :(

        Tosiaan kohta 2 kk ollut tuolla oikean korvan takana ja välillä huomaan että se on pienempi ja välillä taas isompi, mutta ie kuiteskaan isoimmillaan kun joku sentin kokoinen. Sillon se on isompi ku sitä kokoilen kokoajan ja kun mietin kokajan, muta esim viime vloppuna kun oli paljon muuta ajateltavaa niin se on taas pienentynyt.

        Itselläni se on myös aika kova ja en ole varma liikkuuko patti vai iho sen päällä.

        Hmm. Onko se sitten hieman sellainen "kuhmun" tapainen. Tuntuuko se kovalta kuin luu? Hienoa kun jollakin muulla on sama ongelma kuin minulla. Toivottavasti se ei ole kasvain sinulla.


      • hipsu86
        Apua... kirjoitti:

        Hmm. Onko se sitten hieman sellainen "kuhmun" tapainen. Tuntuuko se kovalta kuin luu? Hienoa kun jollakin muulla on sama ongelma kuin minulla. Toivottavasti se ei ole kasvain sinulla.

        Ei se ninkään kuhmulta tunnu...mutta aika kova....ku just olen miettinyt että onko se patti kiinni luussa vai...mun patista ei saa otetta. vaikka se näkyy selvästi pelistä katottuna ja tuntuu kun koskee niin jos meinais ottaa sen sormien väliin niin ei siihen jää kun nahkaa....

        Lääkäri sanoi verikokeiden ottamisen vaan mun mielenrauhaksi.


      • Apua...
        hipsu86 kirjoitti:

        Ei se ninkään kuhmulta tunnu...mutta aika kova....ku just olen miettinyt että onko se patti kiinni luussa vai...mun patista ei saa otetta. vaikka se näkyy selvästi pelistä katottuna ja tuntuu kun koskee niin jos meinais ottaa sen sormien väliin niin ei siihen jää kun nahkaa....

        Lääkäri sanoi verikokeiden ottamisen vaan mun mielenrauhaksi.

        Hmm. Näkeekö syövän hyvin verikokeista? Itseltäni otettiin tässä noin kuukausi sitten kaikki verikokeet (hemoglobiini jne. mitattiin) ja kaikki olivat loistavia.


      • hipsu86
        Apua... kirjoitti:

        Hmm. Näkeekö syövän hyvin verikokeista? Itseltäni otettiin tässä noin kuukausi sitten kaikki verikokeet (hemoglobiini jne. mitattiin) ja kaikki olivat loistavia.

        verikokeista pitäisi lääkärin mukaan näkyä, jos on imusolmukesyöpä... mutta täältä juttuja lukiessa ei kuulemma verikokeet aina näytä sitä. Muut syövät ei näy yleensä verikokeissa.


      • Apua...
        hipsu86 kirjoitti:

        verikokeista pitäisi lääkärin mukaan näkyä, jos on imusolmukesyöpä... mutta täältä juttuja lukiessa ei kuulemma verikokeet aina näytä sitä. Muut syövät ei näy yleensä verikokeissa.

        No niin, patti näyttäisi olevan pienentymässä, eikä ole enää edes kipeä. :)


      • Vooih
        Apua... kirjoitti:

        No niin, patti näyttäisi olevan pienentymässä, eikä ole enää edes kipeä. :)

        Osaako kukaan muuten sanoa että näkeekö kasvainta verikokeessa. Mulla on ollu jo viikon verran päässä sellainen jännä tunne, aivan kuin siellä tuntuisi painetta. Kävin verikokeissa ja ne otti jotain valko- ja punasolu juttuja.. Help... onko minulla kasvain ? ;(


    • ei-kai-vain-kasvain

      Mul on ihan sama juttu.
      Huomasin sen juuri äsken, se on hieman kipeä, mikä saattaa johtua siitä, että yritin painaa yms. sitä juuri äsken.
      Sama kuin sinulla, korvan takana, ja niin kova, että se tuntuu luulta.
      Auttakaas muokin, pelkään kasvainta.

    • syöpäkorva

      tota mulla on ollut tommonen ihan samallainen kova patti kohta kuukauden oikeen puolen korvan takana neulalla kun koittanu puhkoo sitä nii ei sielt tuu muuta ku verta eikö kukaa osaa vastaa tähän mysteeriin ?

    • Pp

      Kattokaapa vaikka aluksi tuolta sivun alalaidasta, patti korvan takana jne

      Suomi 24 myös hakuohjelma jolla voitte hakea hakusanalla, esim patti

    • t0mb3

      Luuletteko tosiaan että täältäkäsin ihmiset voivat arvella onko kyseessä syöpä, kasvain tai jokin muu tauti... ottakaa järki käteen ja menkää vaikka sinne lääkäriin... sieltä te sen todellisen vastauksen saatte

    • Juzzy

      Juu minultakin oikean korvan takaa tälläinen löytyy en oikein tiedä mikä tämä on samat oireet kuin sinulla

    • jje1

      minulla on myös samanlainen ja näytin sitä tänään lääkärille ja hän sanoi että se on kysta.. ei vaarallinen että ei tarvitse olla huolissaan. täytyy vaan tarkkailla ettei ala kasvamaan eikä muuta, mutta ei näyttänyt tai tuntunut lääkärin mielestä mitenkään vaaralliselta :)

    • Anonyymi

      Itselläni on myös sama patti mutta olen vasta 13 vuotias ja tänä aamuna huomasin että vasemman korvani taakse on syntynyt samanlainen mutta pienempi patti... en ole varma liikkuuko patti vai se iho sen päällä.. auttakaaaaa

      • Anonyymi

        Mulla oli korvantauksissa patteja, tulivat kipeiksi jos yritti puristaa. Ilmaantuivat siis yksi kerrallaan ja parhaimmillaan olivat pari kuukauttakin.
        Kun niitä oli ilmaantunut moneen eri otteeseen, tajusin että todennäköisesti johtuu siitä etten ikinä pessyt korvantauksia.
        Sen jälkeen kun säännöllisesti olen pessyt korvantaukset, ei patteja ole ilmaantunut.
        Eli ainakin omalla kohdallani johtui ihan siitä että alue pääsi likaantumaan.


    • Anonyymi

      pehmoinen patti j kovs patti... itsellä oli pehmoinen juttu, pehmoinen juttu. kirurgfi leikkasi sen pois ja sitten että apteekista sellaista desinfiointi.-juttua otin :D

    • Anonyymi

      Mulla on samanlainen vasemman korvan takana kova patti. Niskaan sattui pattia ennen kun käänsin päätä, nytkin vähän.

    • Anonyymi

      En tiiä mikä on.

    • Anonyymi

      Itselläni ollut myös patti oikean korvan takana ja se liikkuu oudosti. On ollut välillä korvanipukassakin ja kun sitä puristelee, niin vaihtaa paikkaa. Sama patti - luultavasti - on ollut korvan etuosan pehmytkudoksessa toisinaan. Nyt kuitenkin kadonnut, mutta ilmestynee taas jossakin vaiheessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2759
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      360
      2614
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2190
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1866
    5. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      71
      1788
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1773
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1764
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      139
      1678
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1593
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1432
    Aihe