Ihon ennenaikainen vanheneminen

mayanna

Ah, Kesä ja Aurinko. Ja aurinkorasvat.

Tutkimme tuossa eilen tyttären kanssa auringon uv-säteilystä kirjoitettua tietoa. Herrantuutelis! Eihän tässä voi nokkaansa ulos pistää, jos kaiken ottaa kirjaimellisesti!

Olen aina ollut huono käyttämään rasvoja, aurinkorasvat mukaan lukien. Työn vuoksi (8 h päivässä keskellä peltoakin kelillä kuin kelillä) on ollut pakko joskus jotain suojavoiteita pintaan läästiä.

Eräs yli 60-v työtoverini on sitä mieltä, että hän olisi säästynyt vähemmillä rypyillä, mikäli olisi aikanaan rasvannut itseään enemmän auringon säteilyä vastaan. Hän siis kokee 'vanhenneensa ennenaikaisesti'. (Omasta mielestäni kuusikymppinen toki saa jo olla rypykäs - tai no niin, helppohan se on näin itse vielä kohtalaisen rypyttömänä sanoa...). Jotenkin minua kaihertaa tuo sanonta (ihon) ennenaikaisesta vanhenemisesta. Rypykkäät kasvot mielestäni kertovat elämänkokemuksesta.

Mitä se Ennenaikainen vanheneminen oikeastaan on? Miten ihminen muka voi Vanheta ennenaikaisesti auringossaolon vuoksi?!

27

2896

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja kuitenkaan emme elä ilman aurinkoa;)
      Mä en käytä aurinkorasvoja ollenkaan,ja väitän ihoni olevan parempi kesällä ja vähemmän rasvoja tarvitseva.
      *hei viittiiks joku tulla nostamaan nuo silmän päällä olevat laskokset ylös*

      Kyllä mä uskoisin,että iho voi kuivua,mutta ryppyjä tuskin voi kukaan välttää rasvoista huolimatta.

      • mayanna

        Ihoni on myös talvisin kuiva, naamataulukin herää eloon auringossa :D

        Luulen, että rypyt on osittain perinnöllisiä. Määrätyt kasvonpiirteet kun saavat määrätynlaisia uurteita vanhemmiten. Kun itse katson peiliin nyt, näen siellä mammani nuorempana kuin hänet muistan. Samat silmät, ja samalla tavalla yläluomet alkavat varmasti minulla iän karttuessa roikkua silmillä :)

        Kyllä mieluummin vanhempana olisin ryppyinen ja ahavoitunut kuin näyttäisin Michael Jacksonilta.


      • mayanna kirjoitti:

        Ihoni on myös talvisin kuiva, naamataulukin herää eloon auringossa :D

        Luulen, että rypyt on osittain perinnöllisiä. Määrätyt kasvonpiirteet kun saavat määrätynlaisia uurteita vanhemmiten. Kun itse katson peiliin nyt, näen siellä mammani nuorempana kuin hänet muistan. Samat silmät, ja samalla tavalla yläluomet alkavat varmasti minulla iän karttuessa roikkua silmillä :)

        Kyllä mieluummin vanhempana olisin ryppyinen ja ahavoitunut kuin näyttäisin Michael Jacksonilta.

        Äidin puolelta olen saanut sellaiset pyykkilauta otsajuonteet ja ne ovat olleet varmaan jo syntymästä saakka.Ne eivät näy kokoajan,mutta oikealla lailla nostaessa silmäkulmia ne tulee esiin.
        Joillakin nuorilla ihmisillä on iho ohutta ja läpikuultavaa kuin silkkipaperia.Niissä saattaa havaita sellaista ohuen ohutta kuin terävällä kynällä piirrettyjä hiuksen hienoja miten sen nyt sanoisi...."pieniä jokia kartalla".
        Paljolti perinnöllistä


      • mayanna
        tintti.kotivintti kirjoitti:

        Äidin puolelta olen saanut sellaiset pyykkilauta otsajuonteet ja ne ovat olleet varmaan jo syntymästä saakka.Ne eivät näy kokoajan,mutta oikealla lailla nostaessa silmäkulmia ne tulee esiin.
        Joillakin nuorilla ihmisillä on iho ohutta ja läpikuultavaa kuin silkkipaperia.Niissä saattaa havaita sellaista ohuen ohutta kuin terävällä kynällä piirrettyjä hiuksen hienoja miten sen nyt sanoisi...."pieniä jokia kartalla".
        Paljolti perinnöllistä

        olen tainnut periä mammavainaan ihon. Hänellä oli aina hieman karheat kädet (puutarhaihmisiä) kuten minulla. Kasvojen iho myös samanlainen ja näkyypä tuossa pohkeessa ihon läpi orastavaa suonikohjunalkuakin - milläs rasvalla ne poistetaan? ;)


      • on ....
        tintti.kotivintti kirjoitti:

        Äidin puolelta olen saanut sellaiset pyykkilauta otsajuonteet ja ne ovat olleet varmaan jo syntymästä saakka.Ne eivät näy kokoajan,mutta oikealla lailla nostaessa silmäkulmia ne tulee esiin.
        Joillakin nuorilla ihmisillä on iho ohutta ja läpikuultavaa kuin silkkipaperia.Niissä saattaa havaita sellaista ohuen ohutta kuin terävällä kynällä piirrettyjä hiuksen hienoja miten sen nyt sanoisi...."pieniä jokia kartalla".
        Paljolti perinnöllistä

        mun kynsien pureskelu. En näytä siitä pääsevän eroon. lupaamallakaan. Taas tuli pureksittua ja oon siitä tosi noloo.


      • halavatun
        mayanna kirjoitti:

        olen tainnut periä mammavainaan ihon. Hänellä oli aina hieman karheat kädet (puutarhaihmisiä) kuten minulla. Kasvojen iho myös samanlainen ja näkyypä tuossa pohkeessa ihon läpi orastavaa suonikohjunalkuakin - milläs rasvalla ne poistetaan? ;)

        ryppyiset sormet!!!!! Rumat. :(


      • suonikohjun
        mayanna kirjoitti:

        olen tainnut periä mammavainaan ihon. Hänellä oli aina hieman karheat kädet (puutarhaihmisiä) kuten minulla. Kasvojen iho myös samanlainen ja näkyypä tuossa pohkeessa ihon läpi orastavaa suonikohjunalkuakin - milläs rasvalla ne poistetaan? ;)

        tunnistaa? Mulla särkee joka kesä ilman sukkia kun kuljen, niin noita jalkapöytiä. Niistä vetää suonta niin turskatin hirmusti.m


    • "Mutta vanheneminen on on taidetta" tullaan resiinalla perästä ryppyistä raidetta.

      • mayanna

        - olen muuten nähnyt kauniita kuvia ryppyisistä ihmisistä. Resiinaa ei niissä kuvissa näkynyt, mutta taidetta ne olivat ehdottomasti.


    • tupa.koi

      Tupakointi vanhentaa ihoa koska se supistaa ääreishermoston hienoja verisuonia.
      Ulkoilmaihmisen ihon rusketus ja kasvojen uurteisuus on hyväksyttävämpää.

      Itsekin pässi polttaisin yhä, ellei pahentuneet astmaoireet olis tulleet mukaan.

      • mayanna

        ettet enää polta.

        Mahtaakohan joku ihoasiantuntija erottaa tupakoinnin rypyttämän ja auringon rypyttämän ihon toisistaan?


      • ........

        olla sit tupakan saastuttama? = rusketuksesikaan ei ole niin hyväksyttävää, olethan entinen tupakoitsija.


      • saatu...
        ........ kirjoitti:

        olla sit tupakan saastuttama? = rusketuksesikaan ei ole niin hyväksyttävää, olethan entinen tupakoitsija.

        kahvinporoja imeskelemällä, heh? !!!


    • yopollo

      ihminen auringonvalossa vanhene sen nopeammin kuin kuunvalossakaan. Ihon pinta tietysti vähän kärsii, mutta kun tässä juurikin vietin taas pitkän päivän meren äärellä auringon loisteessa enkä juuri koskaan mitään rasvoja käytä,väittäisin että enemmän sitä ihoa vanhentavat huonot elämäntavat, joihin ulkoilu ei kuulu. Ryppyjä vanhemmille aiheuttaa nahan veltostuminen esim lihoessa ja jälleen laihtuessa, tupakka, kaiken maailman kemikaalit jne jne.

      Itsekin kohta kuusikymppinen ja kyllä mut muumiosta erottaa muutenkin kuin huonommista vitseistä.

      • mayanna

        että paras vanheta mahdollisimman luomusti.
        Ja olen sitäkin mieltä, että aamuvoide päivävoide ryppyrasva silmänympärysvoide puhdistusmaito kosteusvoide meikkivoide yövoide voidevoide ja pesu joka välissä kuluttaa naamataulua enempi kuin vesi, ihon omat rasvat ja aurinko. Vitamiinit monipuolisesta ruokavaliosta ovat takuulla yhtä hyviä ihonhoitoaineita kuin tuubista tulleetkin. Eikös vanha sanontakin väitä, että porkkanaa syömällä saa kauniin rusketuksen :)


    • Teemuna

      on saatavissa kunnon vastaus alan ammattilaisilta. Jos kysyt heiltä, kysy samalla miksi useilla ikääntyvillä pariskunnilla miehen iho on ainakin yhtä hyvän näköinen kuin omakotitalon hinnan kasvorasvoihin laittaneella naisella.

      • erittäin hyvä

        kysymys!!!!!!


      • mayanna

        asiantuntijoita vaivata. Mun mielestä ihminen voi rypistyä ihan kauniisti :)

        Kauheeta vouhottamista Auringon Pahuudesta noin yleisesti... Miksei kukaan muista kuinka paljon Hyvää Aurinko saa aikaan?

        Hmm.. pitäisköhän sittenkin antaa tatuoida nilkkaan aurinko tai auringonkukka Kokopellin sijaan?

        http://images.google.com/images?hl=fi&rls=SUNA,SUNA:2006-49,SUNA:en&q=kokopelli&lr=lang_fi&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi


    • kuuskymppistä

      joilla ei oo ryppyjä kasvoissa. Eräs niistä oli äitini, joka kuoli kuuskymppisenä tasan... hän käytti niveaa kasvovoiteenaan aina saunan jälkeen. Eli mitään kalliita voiteita ei tarvita. Mä en käytä ees sitäkään, toivottavasti ihoni ei rypisty sen takia, oon jo yli 40v. harmaita hiuksia löytyy jokunen, kun tarkkaan katsoo.

      • mayanna

        ne vaan kertoo elämänkokemuksesta :) Melkein nelikymppinen minäkin, vielä en osaa noita pelätä.


    • Paljon kirjoitetaan UV-säteilyn vaaroista otsonikerroksen ohenemisen vuoksi. Itse olen palanut lapsena monesti ja saanut "auringonpistoksia" joka nosti kovan kuumeen ja aiheutti pahoinvointia ja muutenkin heikkoa ja huonoa oloa. Olen aina ollut herkkä auringolle. Aikuisena olen vältellyt auringossa oleskelua. Jokunen uurre tuppaa ilmestymään vaikka niitä vastaan kuinka taistelee ryppyvoitein ja suojelee auringolta.

      Lueskelin minäkin auringon haitoista. Tässä jotain Työterveyslaitokselta poimittua:

      "Akuutit haitat
      Lähes jokaisen kokema UV-säteilyn haittavaikutus on auringonsäteilyn aiheuttama ihon punoitus eli eryteema, joka ilmaantuu muutaman tunnin kuluessa altistumisesta. Jos iho "palaa" pahasti, esiintyy myös ihon turvotusta, rakkuloita sekä kipua. Ihmiset voidaan jakaa ihon palamis- ja ruskettumisherkkyyden perusteella neljään eri ihotyyppiin. Herkimpään ihotyyppiin I kuuluvat punatukkaiset, pisamaiset henkilöt, jotka eivät rusketu vaan palavat herkästi. Suurin osa suomalaisista kuuluu ihotyyppeihin II ja III, jotka ruskettuvat mutta myös palavat auringossa kohtuullisen herkästi.

      Silmään kohdistuva voimakas auringon UV-säteily aiheuttaa akuutin sarveiskalvon tulehduksen eli lumisokeuden, joka ilmenee voimakkaana kipuna ja vieraan esineen tunteena silmässä. Oireet ilmaantuvat yleensä muutaman tunnin kuluttua altistumisesta ja häviävät parin päivän kuluttua sarveiskalvon epiteelisolujen uusiuduttua.

      Krooniset haitat
      Jatkuva ihon altistuminen auringon UV-säteilylle aiheuttaa sidekudosvaurioita, jotka ilmenevät ihon paksuuntumisena, uurteina sekä kimmoisuuden vähenemisenä, joiden vuoksi iho näyttää ikäistään vanhemmalta. Pitkäaikaisen tai usein toistuvan liiallisen UV-säteilyn merkittävin terveyshaitta on kuitenkin ihosyöpä, joka on viime vuosikymmenten aikana rajusti yleistynyt valkoihoisen väestön keskuudessa. Lisääntynyt vapaa-aika, etelänmatkailu ja solariumin käyttö lisäävät elämän aikana kertyvää UV-altistumista, joka on ihosyövän tärkein aiheuttaja."

      • mayanna

        Teen ulkotöitä, 8 tuntia keskellä peltoa paahteessa, suojaan ei pääse. Pahasti en ole koskaan palanut, auringonpistosta tai silmäkipua saanut, vähissä vaatteissa ja huivi päässä työskentelen. Tarvittaessa suojaudun vaatteilla ja/tai aurinkorasvalla. Etelänmatkoilla en ole käynyt, en liioin solariumissa.
        Maalaisjärki on varmaan kova sana, mutta tuskin sekään estää ihoa vanhenemasta ;)


      • mayanna kirjoitti:

        Teen ulkotöitä, 8 tuntia keskellä peltoa paahteessa, suojaan ei pääse. Pahasti en ole koskaan palanut, auringonpistosta tai silmäkipua saanut, vähissä vaatteissa ja huivi päässä työskentelen. Tarvittaessa suojaudun vaatteilla ja/tai aurinkorasvalla. Etelänmatkoilla en ole käynyt, en liioin solariumissa.
        Maalaisjärki on varmaan kova sana, mutta tuskin sekään estää ihoa vanhenemasta ;)

        aina suojata auringossa. Sitten niitä kirvelee ja nipistelee ja ne kuivuu. Ei auta vaikka huulirasvaa lisää vähän väliä.

        Solariumissa en ole koskaan käynyt. Sitäpaitsi olen ahtaanpaikankammoinen enkä voisi koskaan sinne mennäkään.


    • en kyllä laita mitään aurinkorasvoja.Niistä tulee niin epämukava olo. Mun ei tartte enää miettiä mitään vanhenemista,ku se on jo tapahtunu..:DD Yks aamu kattelin käsivarsiani ja musta ne oli vanhentunu ihan muutamassa kuukaudessa.En meinannu kehata laittaa enää t-paitaakaa päälle..:DD
      Oli pakko vaa uskotella ittelle,et kaikilla on samanlaiset,joten ei mun käpälissä oo mitään vikaa..;))

      • mayanna

        by mii-su: Uskottele itsellesi, että muutkin vanhenevat.
        *hih*


      • mayanna kirjoitti:

        by mii-su: Uskottele itsellesi, että muutkin vanhenevat.
        *hih*

        tehdä niin..;) Sitten voin kattoo,et jollaki on vielä enempi ryppyjä ku mulla..Aina parempi vielä se,jos tiiän henkilön olevan ees hiukkasen mua nuorempi..:DD


      • mayanna kirjoitti:

        by mii-su: Uskottele itsellesi, että muutkin vanhenevat.
        *hih*

        Ikinuorekasta etten sanoisi.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1364
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      102
      881
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      521
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      389
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    Aihe