Osaisiko joku aiemmin leikattu hieman auttaa askarruttavissa kysymyksissä.
Minut leikattiin viikko sitten ja olen kyllä hyvin tyytyväinen.
Mietin vain, kauanko tämä turvotus kestää? Painan 3 kg entistä enemmän ja vanhat farkut eivät mene päälle.
Voinko mitenkään helpottaa oloani? Lymfaan ei rahat riitä, kaikki rahat menivät leikkaukseen.
Ja sitten kun turvotus haihtuu, pääsittekö käyttämään kokoa pienempiä vaatteita? Vai pysyikö koko samana, mutta ilman roikkuvatsaa?
Isosti kiitoksia, jos joku abdominoplastian läpikäynyt jaksaa vastata.
Abdominoplastian jälkeen
8
4531
Vastaukset
- malttia,malttia
Turvotus todellakin kestää viikkoja. Joskus nahkan alle kertyy vielä erityisesti nestettä.
Minulla oikein hölskyi kun vatsaani paineli.
Punktoin, poistin nestettä neulan ja ruiskun avulla itse useampaakin kertaan. ( olen sairaanhoitaja)
Aluehan on melko tunnotonta tuossa vaiheessa, joten sitäkään ei tarvitse pelätä. Auttoi kummasti aina oloa. Tietenkään en suosittele sitä tekemään itse, jos ei ole hoitoalan ihminen.
Lääkäri voi tarvittaessa tehdä sitä, mutta ilman nestekertymääkin turvotusta on viikkoja.
Pidäthän "kuristusliivit" päällä yötä päivää ?
Minulla ei koko pienentynyt juurikaan. - 25.3.
Itse kävin leikkauksessa 25.3. Turvotusta oli useita viikkoja. En käynyt lymfassa minäkään. Tällä hetkellä olen jo täysin "normaalitilassa", eli ei ole turvotusta eikä sitä nahkareppuakaan ;-) Entiset farkut ovat itse asiassa hiukan löysät vyötäröltä. Mieskin sanoi, että olen "laihtunut".
Omalla kohdallani toipuminen turvotuksesta kai nopeutui sillä, että pidin tukiliiviä päällä yötä päivää, lopetin sen käytön vasta puolitoista viikkoa sitten (lääkärin luvalla). Heti vain kuin leikkauksen jälkeen kykenin, aloitin varovaisen kävelyn päivittäin. Eteneminenhän on hidasta, mutta mihinkäs sitä on kiire ;-) Yritä liikkua, jos vaan pystyt kunnon mukaan. Ja kuten toinen kirjoittaja totesi, malttia, muutaman viikon / kuukauden päästä olet jo unohtanut olleesi turvonnut!Tsemppiä toipumiseen! - leikkausta harkitseva
Mikä on vointisi tällä hetkellä? Toivottavasti helpottaa jo turvotus. Olisi mukava kuulla edistymiséstäsi. Haluaisin myös itselleni ko. leikkauksen, mutta pelottaa leikkauksen jälkeinen jälkikipu. Entä miten suuri on tulehdusvaara näin kesähelteillä? Uskoisin myös helteiden lisäävän turvotusta. Entä se tukiliivi, se varmaan myös hiostaa ikävästi. Talvi varmaan olisi siten paras vaihtoehto. Hyvää jatkoa ja pikaista paranemista!
- Kursittu :)
Hei!
Suuret kiitokset teille kaikille vastanneille.
Turvotusta on vielä, mutta verrattuna siihen, mitä se oli viimeksi kirjoittaessani tänne, tilanne on paljon parempi!
Minulla vatsa oli (ennen leikkausta) todella pahasti repsahtanut, kärsin siitä hirveästi. (Olen synnyttänyt kolme suurta lasta - kärsin odotusaikoina raskausdiabeteksesta). Nyt olen valtavan onnellinen kun roikkomahaa ei enää ole.
Ylävatsa näyttää aika pullealta, mutta ehkä se aikaa myöten tasoittuu.
Olo tukiliivi päällä on paljon parempi kuin ilman (- tosin ilman en olekaan, muuta kuin suihkun ja rasvauksen ajan.)
Kauheinta on kun aivastuttaa, ;). Pelkäsin oikeasti, että tikit repeävät, kun sain oikein kunnon aivastuskohtauksen, mutta onneksi mitään vahinkoa ei tapahtunut. - 25.3.
Kursittu :) kirjoitti:
Hei!
Suuret kiitokset teille kaikille vastanneille.
Turvotusta on vielä, mutta verrattuna siihen, mitä se oli viimeksi kirjoittaessani tänne, tilanne on paljon parempi!
Minulla vatsa oli (ennen leikkausta) todella pahasti repsahtanut, kärsin siitä hirveästi. (Olen synnyttänyt kolme suurta lasta - kärsin odotusaikoina raskausdiabeteksesta). Nyt olen valtavan onnellinen kun roikkomahaa ei enää ole.
Ylävatsa näyttää aika pullealta, mutta ehkä se aikaa myöten tasoittuu.
Olo tukiliivi päällä on paljon parempi kuin ilman (- tosin ilman en olekaan, muuta kuin suihkun ja rasvauksen ajan.)
Kauheinta on kun aivastuttaa, ;). Pelkäsin oikeasti, että tikit repeävät, kun sain oikein kunnon aivastuskohtauksen, mutta onneksi mitään vahinkoa ei tapahtunut.Kuulostaa tutulta tuo aivastaminen ja ylävatsan turvotus ;-) Aivastamista minäkin pelkäsin pitkään leikkauksen jälkeen. Samoin meni pitkään, ennen kuin olo tuntui riittävän "tukevalta" olla ilman liiviä. Toiselle kirjoittajalle vastaisin, että kyllä liivi hiostaa. Ja ainakin minulle lääkäri varoitteli kesän tulehdusriskistä. Mielestäni oma leikkausajankohta oli erinomainen.
Kun nyt olen toipunut leikkauksesta täysin eli turvotusta ei ole ja haava on siisti enkä käytä enää liiviä, olen lääkärin luvalla aloittanut varovaisen liikunnan. Vatsaliikkeitä ei parane kauheasti tehdä, olen niitä vahvistanut jännittämällä "korsettia" kävellessä ja askareita tehdessä. Olen pyöräillyt ja kävellyt, ensi viikolla ajattelin käydä jossain rentouttavassa jumpassa. Minullehan tehtiin rintojen suurennosleikkaus kuukausi abdominoplastian jälkeen, joten toipuminen on siksikin ollut hidasta ja varovaista. Mutta lääkärikin sanoi, että olen toipunut todella hyvin.
Kuten olen täälläkin jo moneen kertaan kirjoittanut, leikkaus oli yksi elämäni parhaimmista päätöksistä. Kadun ainoastaan sitä, että arkailin siihen menoa puolitoista vuotta, ihan turhaan. En edes tajunnut, miten revenneet vatsalihakset ja se nahkapussi vaikuttivat ihan jokapäiväiseen olemiseen. Nyt eron huomaa. Suosittelen!
- Rantaleijona**
Tiistaina oli leikkaus Lahden Mehiläisessä ja täytyy sanoa, että ei kaduta yhtään! Toipuminen on ollut todella helppoa, joka varmasti johtuu osittain siitä, että minulla ei vatsalihaksia tarvinut kiristää ollenkaan.
Pääsin siis samana päivänä leikkauksen jälkeen jo kotiin. Ensimmäinen yö oli "pahin", koska en kerinnyt hakea apteekista kunnon kipulääkkeitä, vaan pelkällä buranan voimalla mentiin. Seuraava päivä oli kuitenkin jo helpompi ja pääsinkin hyvin jalkeille eikä kipuja oikeastaan ollut. Nyt 3 päivää leikkauksen jälkeen kävin jo suihkussa ja kävelen suhteellisen normaliisti, vaikka ryhti onkin huono. Kipuja ei enää ole ja olin jopa viime yön ilman mitään lääkkeitä.
Tuloksista en uskalla sanoa vielä mitään, koska turvotusta on aika paljon, mutta melkein kilo nahkaa lähti, joten eiköhän siitä hyvä tule :)
Vielä kun malttaisi olla neljän seinän sisällä ja levätä edes vähän aikaa. Ainakin saa hyvällä omallatunnolla maata sängyssä! - Naikkonen11
Missä tuo toimenpide tehtiin ja mitä maksoi?
- kipeä on
ELi olin leikkauksessa maanantaina. Samalla tehtiin rintojen pienennys ja kokonaisuudessa lähti rasvaimuineen ja muineen reilut 7 kiloa. Olo on kaamea. Tuntuu ettei tästä selviä millään. Hienolta kyllä näyttää toivotaan vaan että helpottais jo ens viikolla. Leikkaus tehtiin Helsingissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613091Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433067- 422417
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa902016- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘251759- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä821360- 391280
- 791110