paniikkihäiriö tuhonnut koko elämäni

man30

mä oon sairastanut vuodesta 87 paniikkihäiriötä, söin vuosia rauhoittavaa lääkettä ja nyt masennuslääkettä, käyn mielen terveystoimistossa ja harkitsen psykoterapian aloittamista, ottakaa yhteyttä kaikki kohtalon toverit ja antakaa vinkkejä

56

5284

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sairastan

      SIIRRY KASVIKSIIN, ELI SYÖ SELLAISTA JOISSA ON PALJON KUITUA JA VALKUAISTA. ALA JUO KAHVIA, COKISTA ALAKA SAUNO. JA ALAKA TYÖNNA NIITA LAAKAREITTEN MÖMMÖJA NAAMAAS!!!
      mINAKIN OLEN SELVINNYT NAILLA...

      • aputohtori

        Tuo sinun hoitosi ei kuullosta hirveän hyvältä.
        Kevyt saunominen on jopa suositeltavaa.
        Kahvit, cokikset ym. muut piristävät kyllä pois.
        Pelkkä kasvisruoka ei ole hyvä jos on tottunut syömään lihaa. Keho reagoi ruokavalion muutokseen tuottamalla ehkä jopa heikomman olon.
        Jos vaihtaa ruokavaliota se pitää tehdä hitaasti.
        Lähes jokainen Suomalainen voi keventää ruokavaliotaan huomattavasti. Mutta kasvisruokaa en suosittele muuten terveelle ihmiselle. Sillä ei ole mitään todistettavaa terveyttävää vaikutusta. Jopa päinvastoin kasvis syöjät kärsivät useimmiten monista puutos tiloista. Varsinkin monien kasvissyöjien lapset ovat huonosti ravittuja. Itse vanhemmat eivät sitä myönnä.
        Ihminen tarvitsee lihaa. Korvikkeista kuten soijasta ym. ei saa niitä pienimpiä hyöty osia joita on lihassa. Kannattaa olla terveellinen seka ruokavalio ja valikoida parhaat ainekset niin kasvis kuin eläin kunnasta. Esim. kala ja linnut ovat hyviä. Ja jos on oikein huono olo kannattaa käyttää lääkettä ennen kuin tehdä itselleen vielä huonompaa oloa. Samalla mietiskelet asioita mistä saat iloa ja alat tehdä enemmän niitä.


      • man73
        aputohtori kirjoitti:

        Tuo sinun hoitosi ei kuullosta hirveän hyvältä.
        Kevyt saunominen on jopa suositeltavaa.
        Kahvit, cokikset ym. muut piristävät kyllä pois.
        Pelkkä kasvisruoka ei ole hyvä jos on tottunut syömään lihaa. Keho reagoi ruokavalion muutokseen tuottamalla ehkä jopa heikomman olon.
        Jos vaihtaa ruokavaliota se pitää tehdä hitaasti.
        Lähes jokainen Suomalainen voi keventää ruokavaliotaan huomattavasti. Mutta kasvisruokaa en suosittele muuten terveelle ihmiselle. Sillä ei ole mitään todistettavaa terveyttävää vaikutusta. Jopa päinvastoin kasvis syöjät kärsivät useimmiten monista puutos tiloista. Varsinkin monien kasvissyöjien lapset ovat huonosti ravittuja. Itse vanhemmat eivät sitä myönnä.
        Ihminen tarvitsee lihaa. Korvikkeista kuten soijasta ym. ei saa niitä pienimpiä hyöty osia joita on lihassa. Kannattaa olla terveellinen seka ruokavalio ja valikoida parhaat ainekset niin kasvis kuin eläin kunnasta. Esim. kala ja linnut ovat hyviä. Ja jos on oikein huono olo kannattaa käyttää lääkettä ennen kuin tehdä itselleen vielä huonompaa oloa. Samalla mietiskelet asioita mistä saat iloa ja alat tehdä enemmän niitä.

        kohtaukset tulee jos on stressiä, työelämässä pelkää epä onnistuvansa ja myös tilat jossa pitää syödä tai juoda isossa ryhmässä tai muuten vaan olla esim.kirkossa, tää on hirveetä


      • Aputohtori
        man73 kirjoitti:

        kohtaukset tulee jos on stressiä, työelämässä pelkää epä onnistuvansa ja myös tilat jossa pitää syödä tai juoda isossa ryhmässä tai muuten vaan olla esim.kirkossa, tää on hirveetä

        Sinulle tulee ilmeisesti tunne että on vaikea niellä ja henki salpautuu. Nielaisut ovat sellaisia ns.Klumps nielaisuja.
        Syö vain hieman jos olo tuntuu huteralta ja silloinkin mahd.hitaasti. Osta paketti kurkkupastilleja tukaliin tilanteisiin ja ime niitä tarpeen tullen. Koti konsti mutta auttaa monissa tapuksissa. Imeminen rentouttaa ihmistä ja tasaa hengitystä. Sekä kurkkupastilli saa hengityksenkin tuntumaan taas helpommalta. Ei tarvitse puhista ja olla vaivautunut. Elämän tavat pitää saada järjestykseen ehdotttomasti!


      • Taru
        aputohtori kirjoitti:

        Tuo sinun hoitosi ei kuullosta hirveän hyvältä.
        Kevyt saunominen on jopa suositeltavaa.
        Kahvit, cokikset ym. muut piristävät kyllä pois.
        Pelkkä kasvisruoka ei ole hyvä jos on tottunut syömään lihaa. Keho reagoi ruokavalion muutokseen tuottamalla ehkä jopa heikomman olon.
        Jos vaihtaa ruokavaliota se pitää tehdä hitaasti.
        Lähes jokainen Suomalainen voi keventää ruokavaliotaan huomattavasti. Mutta kasvisruokaa en suosittele muuten terveelle ihmiselle. Sillä ei ole mitään todistettavaa terveyttävää vaikutusta. Jopa päinvastoin kasvis syöjät kärsivät useimmiten monista puutos tiloista. Varsinkin monien kasvissyöjien lapset ovat huonosti ravittuja. Itse vanhemmat eivät sitä myönnä.
        Ihminen tarvitsee lihaa. Korvikkeista kuten soijasta ym. ei saa niitä pienimpiä hyöty osia joita on lihassa. Kannattaa olla terveellinen seka ruokavalio ja valikoida parhaat ainekset niin kasvis kuin eläin kunnasta. Esim. kala ja linnut ovat hyviä. Ja jos on oikein huono olo kannattaa käyttää lääkettä ennen kuin tehdä itselleen vielä huonompaa oloa. Samalla mietiskelet asioita mistä saat iloa ja alat tehdä enemmän niitä.

        Aloin monta vuotta sitten kasvissyöjäksi ja sain sanoa samalla hyvästit migreenille ja synkälle mielelleni.

        Itse parannuin paniikkihäiriöstä kun lopetin stressaamisen, kofeiininkäytön ja aloin tehdä rauhallisia kävelyretkiä. Enkä ole vielä tarvinut lääkkeitä vaik sairastin eka kerral puoli vuotta ja toisel jo vuoden.


    • Aputohtori

      voi kun saa oikeaa hoitoa...

      Millaisia oireita sinulla on...
      onko...

      epätodellista oloa
      Tunnet itsesi sairaaksi
      kuoleman pelko
      sekavuutta
      huonoa oloa
      sydän oireita
      hikoilua
      Karmeita krapula tiloja kovan juomisen jälkeen
      selittämätöntä huonoa oloa ja ym.

      silloin oireet ovat todellisia mutta syyt eivät...
      Elimistösi saattaa erittää erästä hormonia joka laukaisee ks.olon.
      Masennus ja rauhoittavat eivät korjaa vaan vievät oireita pois.
      Varsinkaan masennus lääkkeet eivät ole hyviä. Mene lääkäriin ja pyydä..(kaivan lääkkeen nimen esille) vie nimittäin paniikki kohtaukset pois n.6 kk:ssa. Alun 3 vk ei tapahdu mitään, sitten hidasta edistymistä kunnes n.puolen vuoden päästä olet oireeton. Ei mikään aika jos olet v.87 lähtien ollut sen kanssa.
      Toivottavasti urheilet sillä se on tärkeää noissa "taudeissa".
      Vastailepa ja kerro oireistasi tarkemmin.

      Pitää kuulla tarkemmat tiedot tilastasi, mitä apua olet saanut, mitä teet työksesi, mitä harrastat, elämän tavat, esimerkkejä kohtauksista ym.

      • man30

        kaikki oireeni ovat listassasi,harrastan rullaluistelua ja kävelyä, työ elämässä en pysty olemaan, alkoholia käytän silloin tällöin,mutta krapulat ovat hirvittäviä, lapsuuden traumat on liian kovia, isä oli liian vaativa, toivon että psykoterapia ym. paniikkihäiriö kurssit tuo helpotusta kun ne saan aloitettua, kiitos kaikille jotka antavat tukeaan


      • Aputohtori
        man30 kirjoitti:

        kaikki oireeni ovat listassasi,harrastan rullaluistelua ja kävelyä, työ elämässä en pysty olemaan, alkoholia käytän silloin tällöin,mutta krapulat ovat hirvittäviä, lapsuuden traumat on liian kovia, isä oli liian vaativa, toivon että psykoterapia ym. paniikkihäiriö kurssit tuo helpotusta kun ne saan aloitettua, kiitos kaikille jotka antavat tukeaan

        Hyvin tyypillinen paniikkioire yhtymä siis.
        Laitan huomenna tälle palstalle erään uuden lääkkeen nimen joka parantaa vaivan. Voit kysyä lisää lääkäriltäsi. Huom! lääke on vielä niin uusi että kaikki lääkärit eivät sitä välttämättä tunne. Se on todellinnen elämänlaadun parantaja.

        Liian kovat odotukset ja tunne että ei ole pystynyt vastaamaan niihin on eräs useimmista syistä panikkihäiriöihin. Jos olet vasta 30 vuotias ota ihan rauhallisesti seuraavat 5 vuotta ja kehitä itseäsi hiljaa ja ajatuksella. Aseta OMAT tavoitteesi. Äläkä pelkää epäonnistumista.

        Krapulahan voimistaa oireitasi. Uskoisin että kuulostelet paljon kehoasi ja näet/kuulet/tunnet "hälyttäviä ja pelottavia" asioita tämän tästä. Ja niitähän krapulassa riittää. "tautisi" on todellinen kansan tauti tällä hetkellä. Et ole yksin vaan jopa kymmenet tuhannet muut nuoret-aikuiset Suomessa kärsivät samasta vaivasta.


      • man30
        Aputohtori kirjoitti:

        Hyvin tyypillinen paniikkioire yhtymä siis.
        Laitan huomenna tälle palstalle erään uuden lääkkeen nimen joka parantaa vaivan. Voit kysyä lisää lääkäriltäsi. Huom! lääke on vielä niin uusi että kaikki lääkärit eivät sitä välttämättä tunne. Se on todellinnen elämänlaadun parantaja.

        Liian kovat odotukset ja tunne että ei ole pystynyt vastaamaan niihin on eräs useimmista syistä panikkihäiriöihin. Jos olet vasta 30 vuotias ota ihan rauhallisesti seuraavat 5 vuotta ja kehitä itseäsi hiljaa ja ajatuksella. Aseta OMAT tavoitteesi. Äläkä pelkää epäonnistumista.

        Krapulahan voimistaa oireitasi. Uskoisin että kuulostelet paljon kehoasi ja näet/kuulet/tunnet "hälyttäviä ja pelottavia" asioita tämän tästä. Ja niitähän krapulassa riittää. "tautisi" on todellinen kansan tauti tällä hetkellä. Et ole yksin vaan jopa kymmenet tuhannet muut nuoret-aikuiset Suomessa kärsivät samasta vaivasta.

        kiitos vastauksesta, kerrohan se lääke kun saat tietoosi


      • panikiton
        man30 kirjoitti:

        kaikki oireeni ovat listassasi,harrastan rullaluistelua ja kävelyä, työ elämässä en pysty olemaan, alkoholia käytän silloin tällöin,mutta krapulat ovat hirvittäviä, lapsuuden traumat on liian kovia, isä oli liian vaativa, toivon että psykoterapia ym. paniikkihäiriö kurssit tuo helpotusta kun ne saan aloitettua, kiitos kaikille jotka antavat tukeaan

        ETI JOSTAIN; NETISTÄ, KIRJASTOSTA TAI VAIKKA MISTÄ!!! AAMULEHDEN VIIMEINEN NUMERO VUODELTA 2002, JA TERVEYSSIVUT; NIISSÄ MINÄ KERROIN MITEN PÄÄSIN POIS PANIIKEISTA

        t:MILLAN ISUKKI


      • man73
        panikiton kirjoitti:

        ETI JOSTAIN; NETISTÄ, KIRJASTOSTA TAI VAIKKA MISTÄ!!! AAMULEHDEN VIIMEINEN NUMERO VUODELTA 2002, JA TERVEYSSIVUT; NIISSÄ MINÄ KERROIN MITEN PÄÄSIN POIS PANIIKEISTA

        t:MILLAN ISUKKI

        voisit kertoa tässä mulle ja muillekin, koska niin vanhaa amulehteä on mahdoton saada. joten kirjoitapa selviytymistarinasi


      • PARANEE
        man73 kirjoitti:

        voisit kertoa tässä mulle ja muillekin, koska niin vanhaa amulehteä on mahdoton saada. joten kirjoitapa selviytymistarinasi

        laittakaa google haulla "petri hynninen"
        3:s ylhäältäpäin otsikolla jotain; Satakunnan kansa...

        Huom! Kyseinen henkilö EI minua parantanut vaan Martti Tenkku Tampereelta. Tämä henkilö on vain ominut jutun itselleen, asia on jo vireillä ja menossa oikeuteen.

        Martin osoite on [email protected]


    • tuntematon

      inhottava homma.mullakin on ollu mutta vasta 93vuodesta asti.tai oli ennen sitäkin mutta ei näin paha.neljään vuoteen en ole pystynyt käydä ollenkaan kotini ulkopuolella.vanha äitini joutuu käymään mulle kaupassa ja hoitaa kaikki muut mitä pitää.lääkkeet ei ole auttanut ja en ole niitä vuosiin enää edes syönyt.kun reseptin uusiminen ei onnistu jos ei itse ole paikalla.
      olin myös aikoinaan mielisairaalassa mutta en saanut sieltäkään sellaista apua millä olisin parantunut.vinkkejä antaisin mielelläni mutta ei mulla sellaisia ole.toivon kuitenkin että sinä ja me kaikki muut joskus pystyttäisiin elämään edes jonkunlaista elämää ilman pelkoja.onneksi on nämä internetit niin saa juteltua ihmisten kanssa kun se ei ainakaan multa muuten onnistu.
      hyvää syksyä kuitenkin sulle ja kaikkea hyvää

      • man30

        voimia sulle, kyllä me vielä selvitään


      • Mullakin
        man30 kirjoitti:

        voimia sulle, kyllä me vielä selvitään

        Joo, sitä tuntuu olevan liikkeellä, itse kullakin.
        Mulla ekat oireet alko jo vuonna -86 ensimmäisellä etelän matkalla. Olihan yhtä helvettiä se paluu matka. Oireet ovat muuttuneet tähän päivään mennessä, eli julkiset paikat eivät enää pelota, eikä niissä itsekontrollin häviäminen enää pelota, olen saanut liitettyä sen jotenkin huonoon itsetuntoon... mutta tilalle on tullut paikat, joista ei välttämättä heti pääse pois, eli autot ym. Tätä olen hävennyt, ja uskoisin, että jos läsnäoleville tämän kertoo, tilanne helpottaisi varmasti? Mut kuka siihen kykenee, minä en ainakaan toistaiseksi, muuten tälläinen täysin terve mies, ja jonkun mielestä "lasten" taudeista kärsivä. Mutta kuka sitä ei ole kokenut, ei myöskään voi ymmärtää. Kankkunen todellakin on pahin oireiden laukaisija, eli tilanne edes hieman hellittää ku ei dokaile, mutta toisaalta taas se houkuttelee myös sen tekemään, koska se turrutta, ja ainakin osaltani se auttaa (jos ei tarvi olla kuskina)


      • PANIIKITON

        KATSO TÄLLÄ NIMIMERKILLÄ JO APUA ITSELLES


      • Wäsynyt

        Voiko reseptin jättää uusittavaksi apteekkiin? Ainakin Propral reseptin voi jättää sinne uusittavaksi. Sitten vaan sovittuun kellon aikaan hakee lääkkeet ja reseptin. Jos lääkkeistä ei ole apua, niin kannattaa vaihtaa. Tiedän, että lääkäriin meno on todella tuskallista, mutta ajateltuna eteenpäin, kannattavaa.Itse jännitän sosiaalisia tilanteita ja uskon, että ilman lääkkeitä jäisi kauppa reissut tekemättä. Hyvää syksyä sinulle.


      • tuntematon
        Wäsynyt kirjoitti:

        Voiko reseptin jättää uusittavaksi apteekkiin? Ainakin Propral reseptin voi jättää sinne uusittavaksi. Sitten vaan sovittuun kellon aikaan hakee lääkkeet ja reseptin. Jos lääkkeistä ei ole apua, niin kannattaa vaihtaa. Tiedän, että lääkäriin meno on todella tuskallista, mutta ajateltuna eteenpäin, kannattavaa.Itse jännitän sosiaalisia tilanteita ja uskon, että ilman lääkkeitä jäisi kauppa reissut tekemättä. Hyvää syksyä sinulle.

        voiko noin uusia reseptiä.mä sain uusittua puhelimen kautta kun juttelin lääkäri kanssa.
        mutta xanor,rivatrill ja moni muu mitä olen syönyt niin ei niitä enään saa puhelimella jos ei välillä näyttäydy lääkärillä.tiedän että olisi hyvä ja pakko mennä käymään sielä mutta en vaan pysty.hyvää syksyä myös sinulle.


      • wäsynyt
        tuntematon kirjoitti:

        voiko noin uusia reseptiä.mä sain uusittua puhelimen kautta kun juttelin lääkäri kanssa.
        mutta xanor,rivatrill ja moni muu mitä olen syönyt niin ei niitä enään saa puhelimella jos ei välillä näyttäydy lääkärillä.tiedän että olisi hyvä ja pakko mennä käymään sielä mutta en vaan pysty.hyvää syksyä myös sinulle.

        Tuli vaan mieleeni, että voisithan kertoa lääkärille, ettei lääkkeestä ole juuri apua. Ja samalla voisit kertoa, että vastaanotolle tuleminen on vaikeaa. Itselleni ainakin vaikeinta oli vastaanotolle meno ja odottaminen. En tiedä kuinka paljon sos.tilanteiden pelossa ja paniikkihäiriöissä on samanlaisia oireita yms. joten voi olla, että kirjoitukseni on puuta heinää ;)
        Tuntuu vaan pahalle puolestasi (minäkö empaattinen).


      • tuntematon
        wäsynyt kirjoitti:

        Tuli vaan mieleeni, että voisithan kertoa lääkärille, ettei lääkkeestä ole juuri apua. Ja samalla voisit kertoa, että vastaanotolle tuleminen on vaikeaa. Itselleni ainakin vaikeinta oli vastaanotolle meno ja odottaminen. En tiedä kuinka paljon sos.tilanteiden pelossa ja paniikkihäiriöissä on samanlaisia oireita yms. joten voi olla, että kirjoitukseni on puuta heinää ;)
        Tuntuu vaan pahalle puolestasi (minäkö empaattinen).

        jutellut puhelimessa lääkärin kanssa (tosin kauan aikaa sitten)ja puhetta on ollu että koti käynnit voisi olla mahdollista mun tilanteessa.kirjoituksesi ei missään nimessä ole puuta heinää.ja tuntuu hyvältä jutella jonkun kanssa edes näin netin kautta kun en siihen muuten pysty.kiitos siitä sinulle:)


      • Wäsynyt
        tuntematon kirjoitti:

        jutellut puhelimessa lääkärin kanssa (tosin kauan aikaa sitten)ja puhetta on ollu että koti käynnit voisi olla mahdollista mun tilanteessa.kirjoituksesi ei missään nimessä ole puuta heinää.ja tuntuu hyvältä jutella jonkun kanssa edes näin netin kautta kun en siihen muuten pysty.kiitos siitä sinulle:)

        Hyvä että edes jotain apua (hyvä mieli). Itse kärsinyt sos.tilanteiden pelosta -97 lähtien.Tosin lääkeen avulla pärjään ihan hyvin. Vain mieheni, vanhempani ja paras ystäväni tietävät pelostani. Usein ajattelen, että miksi juuri minä pelkään, mutta jos täytyisi valita joku jolle nää oireet antaisi, niin mielummin kärsin itse. Luin joskus stressihermo leikkauksesta ja siitä kuinka leikkauksessa käyneet kertoivat saaneensa avun siitä. Tosin tuosta aiheesta en hirveästi ole tietoa löytänyt.


      • tuntematon
        Wäsynyt kirjoitti:

        Hyvä että edes jotain apua (hyvä mieli). Itse kärsinyt sos.tilanteiden pelosta -97 lähtien.Tosin lääkeen avulla pärjään ihan hyvin. Vain mieheni, vanhempani ja paras ystäväni tietävät pelostani. Usein ajattelen, että miksi juuri minä pelkään, mutta jos täytyisi valita joku jolle nää oireet antaisi, niin mielummin kärsin itse. Luin joskus stressihermo leikkauksesta ja siitä kuinka leikkauksessa käyneet kertoivat saaneensa avun siitä. Tosin tuosta aiheesta en hirveästi ole tietoa löytänyt.

        on apua kun voi keskustella muidenkin kanssa joilla on paniikkia ja muita pelkoja.se on myös hyvä kuulla että pärjäät ihan hyvin.täysin en ole vielä toivoa menettänyt parantumisen suhteen mutta ei sitäkään loputtomiin riitä.itse murha-ajatukset on onneksi kuitenkin nyt ohi melkein kokonaan.tuosta stressihermo jutusta en ole kuulut mitään.toivottavasti voidaan vielä kirjoitella:)


      • wäsynyt
        tuntematon kirjoitti:

        on apua kun voi keskustella muidenkin kanssa joilla on paniikkia ja muita pelkoja.se on myös hyvä kuulla että pärjäät ihan hyvin.täysin en ole vielä toivoa menettänyt parantumisen suhteen mutta ei sitäkään loputtomiin riitä.itse murha-ajatukset on onneksi kuitenkin nyt ohi melkein kokonaan.tuosta stressihermo jutusta en ole kuulut mitään.toivottavasti voidaan vielä kirjoitella:)

        kuulet vielä minusta ;)


      • m32
        Mullakin kirjoitti:

        Joo, sitä tuntuu olevan liikkeellä, itse kullakin.
        Mulla ekat oireet alko jo vuonna -86 ensimmäisellä etelän matkalla. Olihan yhtä helvettiä se paluu matka. Oireet ovat muuttuneet tähän päivään mennessä, eli julkiset paikat eivät enää pelota, eikä niissä itsekontrollin häviäminen enää pelota, olen saanut liitettyä sen jotenkin huonoon itsetuntoon... mutta tilalle on tullut paikat, joista ei välttämättä heti pääse pois, eli autot ym. Tätä olen hävennyt, ja uskoisin, että jos läsnäoleville tämän kertoo, tilanne helpottaisi varmasti? Mut kuka siihen kykenee, minä en ainakaan toistaiseksi, muuten tälläinen täysin terve mies, ja jonkun mielestä "lasten" taudeista kärsivä. Mutta kuka sitä ei ole kokenut, ei myöskään voi ymmärtää. Kankkunen todellakin on pahin oireiden laukaisija, eli tilanne edes hieman hellittää ku ei dokaile, mutta toisaalta taas se houkuttelee myös sen tekemään, koska se turrutta, ja ainakin osaltani se auttaa (jos ei tarvi olla kuskina)

        Näinpä asia on nykyään paljolti esillä, itseasiassa oireita kokee joskus elämässään varmaan aika suuri osa ihmisistä. Sehän on loppujen lopuksi luonnollinen reaktio, joka on saanut vähän kertoimia ja vääriä "hälytyksiä".
        häiriöksihän se kehkeytyy jos jää päälle jumpsuttaan, tai sen odottaminen/seuraaminen kaappaa leijonan osan elämästä.
        Olipa jännä lukea etelänmatkasta, sitä olen minäkin varonut juuri siitä, syystä, että jos..
        Mullakin eka oireet olivat -87, onneksi niitä
        ei ole tullut niiden jälkeen kuin kerran -93 kunnolla säikähdys -00 että jotta.., ja tosiaan kyllä tilanteet on vaihdellut . Syy
        joka kertaan(varsinaiseen kohtaukseen,josta seurannut pelko kierrettä) on ollut, että tunne elämäni on ollut ylikuormittunut, ts. en ole kunnolla tunnistanut/ tunnustanut tunteitani, vain yritin
        niitä peittää/paeta, siinä mielin olet ehkä jo oikeassa suunnassa, itse tunnon suhteen.
        Itse ymmärrän asian näin, että ehkä yksi osa asiaa on geneettistä herkkyyttä, mutta suuri osa
        on myös ihmisen tavassa reagoida yleensäkin elämän eri asioihin. Ihmisillä saattaa olla erinlaisia laukaisevia tekijöitä, itsellä oli elämän tapahtumat, mutta suurimmaksi syyksi olen kokenut sen, että en ollut oppinut käsittelemään tunteitani, en tuntenut itseäni todella . Koen näin, että mitä enemmän osaan ja uskallen elää elämääni ja siten etten toimi ristiriidassa itseni kanssa, sen kauempana ovat myös nuo oireet, joita muuten masennus tuo hyvin voimakkasti esiin.
        Niin semmoinen valoatuova pointti muille myös, et kun oireilu vähenee, niin "häly" herkkyys vähenee.

        Tsemppiä kaikille asian kanssa painiville !!
        tie on pitkä ja raskas(ainakin oli kun tietoa ei ollut)hiukka lisätyötä elämään, mutta kyllä se toteutettavissa on,
        mut pelkästään lääkkeisiin ei kannata tuijotella
        (itse en käytä,ei muuta oireita kuin ne varomisen jäljet mielessä joitain sosiaalisia jännityksiä vielä(joita muut ei usko ellen kerro ja ei siinäkään mitään heikkoa, parempaan päin kuitenkin nekin) ).
        Mielestäni lääkkeitä voi käyttää tukena, mut paino itsetuntemuksen saralla.
        Bisse on tosiaan pitemmällä tähtäimellä pahasta,
        vaikka hetkellisesti jotain helpoitusta voikin tuoda, "olla yhtenä muiden joukossa".

        Niin ja ei minustakaan sitä päällepäín uskoisi,
        komea terve mies jne. :) pitävät naistenmiehenä,
        mut kun on aina ennen varonut(nykyään huomaan et liikaa ja turhaankin) ettei kukaan pääse niin lähelle, näkeäkseen "vikaani". Mut minussa, kuin
        muissakin ihmisissä on onneksi muitakin hyviä ominaisuuksia ja puolia kuin yksi reagointi malli..

        Valoa tunneliin toivon muille asian kohdanneille,
        kuin myös toisien asioden kanssa painiville !!


      • tuntematon
        wäsynyt kirjoitti:

        kuulet vielä minusta ;)

        taas vaihteeksi yksi uneton yö:)
        toivon että kuulen:)


      • man30
        tuntematon kirjoitti:

        taas vaihteeksi yksi uneton yö:)
        toivon että kuulen:)

        ota yhteyttä [email protected] , se on seinäjoella, voi kuulemma parantua oireista täysin, itse aion ottaa sinne yhteyttä, hyvää jatkoa


      • tuntematon
        man30 kirjoitti:

        ota yhteyttä [email protected] , se on seinäjoella, voi kuulemma parantua oireista täysin, itse aion ottaa sinne yhteyttä, hyvää jatkoa

        tuota pitää harkita.


      • wäsynyt
        tuntematon kirjoitti:

        taas vaihteeksi yksi uneton yö:)
        toivon että kuulen:)

        Toiwottaa rauhallisia ja hyviä yöunia :)


    • Kriisityöntekijä

      Olet saanut paljon palautetta kirjoitukseesi..osa mielestäni on hyvää palautetta, osa ihan hölyn pölyä..anteeksi, mutta tiedän, mistä puhun.Itse sairastuin paniikkihäiriöön v-88, juoksin mielenterveystoimistossa, terapioissa,kokouksissa joissa oli "kaltaisiani" paniikkipotilaita...Minun oloni vain paheni siitä.Kokeiltiin jos jotain poppakonsteja ja eri lääkityksiä, jotkä oksensin ulos.Hautauduin kotiin, kunnes.. Sain tietää, että kotipaikkakunnallani oli erikoislääkäri, joka oli erikoistunut juuri paniikkihäiriöön ja kyseisten potilaitten auttamiseen. Yksityslääkärihän hän oli, mutta en koskaan kadu hänen ja minun 5 vuotta kestänyttä hoitosuhdettaan.
      Hänen avullaan opin hyväksymään sairauteni, lääkkeineen kaikkineen ja salailematta sitä keneltäkään.
      Sain lääkitykseksi Xanoria.Niitä on (pitkä-sekä lyhytvaikutteisia), sekä Cipramilit, jotka eivät suinkaan auta kohtaukseen juuri silloin kun nielaiset tabletin,vaan se on pitkävaikutteinen lääke, joka aloituksesta lähtien alkaa vaikuttaa n. 2-4 viikon päästä.Kun alat syömään,esim. Cipramiliä, olosi taantuu, alkuun voi tulla sairauden kanssa tosi huonot fiilikset, mutta älä anna periksi, tiedän sen läpikäyneenä, ensin tosi vaikea olo, mutta kun lääke alkoi vaikuttaa, olo todella alkoi muuttua suorastaan normaalin tasolle.
      En ymmärrä kun täällä joku kirjoitti paniikkilääkkeekseen Propralin,se EI TODELLAKAAN ole panniikkilääke. Itselleni aikoinaan määrättiin myös sitä lääkettä, mutta käsien vapinaan, ei suinkaan paniikkikohtauksiin, joten sitä en suosittelisi oman kokemukseni läpi käyneenä kenenkään käyttämään jos ei ole pakko.Se lääke ei ensinnäkään auttanut vapinaan,vaan pahensi sitä.Eräänä iltana vain päätin, että niitä pillereitä en enää nielaise yhtäkään ja vedin lääkkeet veskistä alas, enkä ole sen jälkeen vapinasta kärsinyt.
      Siksi suosittelen erikoislääkäreitä näissä paniikkihäiriösairaushoidoissa,koska itse olin hukassa mm. mielenterveystoimistossa ja terapiassa käytiin aina läpi kaikkia kipeitä asioita uudelleen ja uudelleen, siksi näiden käyntien jälkeen kärsin kohtauksista yhä enemmän.
      Erikoislääkärini, jolta siis avun sain, kuunteli, neuvoi, mutta ei pakottanut kertomaan pahoista asioista jos en pystynyt tai halunnut.Hän oli minulle sairastuttuani lapseni jälkeen toiseksi tärkein ihminen maailmassa sillä hetkellä.
      Täällä monet ovat sitä mieltä ettei pidä alkaa syödä "mömmöjä", niihin jää koukkuun. Sellaisille ihmisille sanon suoraan:Entä jos sinulla olisikin paniikkihäiriön tilalla esim. sydänvika, sokeritauti, verenpainetauti tai ihan mikä tahansa tauti, johon lääkkeet auttaisivat, JÄTTÄISITKÖ lääkkesi ottamatta?? Enpä usko!!Paniikkihäirötä, kuten mitään muutakaan sairauttaan ei TARVITSE MEIDÄN KENENKÄÄN HÄVETÄ, ja jos se vaatii lääkitystä, silloin me syödään elämänlaatumme parantamiseksi lääkkeitä, eikö? Näin minä ainakin olen selvinnyt yli 10v. kestäneen "helvetin" läpi..silloin kun tiedän ja tunnen, että kohtaus on tulossa, kipitän nappaamaan Xanorin ja kuinkas ollakkaan,kohtaus "unohti käsitellä" minut.Näin olen toiminut jo vuosia ja hyvin on homma toiminut.Sen vaan sanon, älkää salailko sairauttanne ja jääkö yksin, puhukaa läheisilenne, joille voitte esim. soittaa vaikka keskellä yötä jos kohtaus tulee, kohtauksiin ei kuole, niinkuin tiedämme kaikki paniikkipotilaat, vaikka kohtauksen aikana siltä tuntuukin ja myös sekoamisen pelosta..ei me silti seota.Kohtaus aikansa KIUSAA meitä ja menee pois, yhtä-äkkiä, niinkuin on tullutkin.
      Toivon, että kirjoituksestani olisi apua edes joillekkin, enkä tuomitse ketään, tiedän itse, että tulee kokeiltua kaikki mahd. konstit, että sairaus loppuisi..minulle ei käy niin koskaan.Minun paniikkihäiröni johtuu aivojen liian vähäisestä serotoniinipitoisuudesta, josta miel.terv.toimistossa ei tiedettykään mitään, mutta paniikkihäiriöön erikoistunut lääkäri kertoi sen minulle ja nyt olen sinut itseni kanssa vaikka sairastan paniikkia lopun ikääni,(olen 37v. nainen),mutta positiivinen asenne,ei anneta masennukselle valtaa..se positiivisuus on kaiken a ja o.Anteeksi kirjoitukseni pituus,mutta totta joka sana ja toivon teille kaikille,myös itselleni, voimia taistelussa tätä "pirulaisen"kiusaavaa paniikkia vastaan.Siispä lannistetaan se, eikö? Oikein ihanaa syksyä ja jaksamista kaikille..Minulle voi vastaillakkin jos haluaa, negatiivisessa tai positiivisessa mielessä, kaikki otan vastaan mitä annetaan..loukkaantumatta kehenkään. Heips kaikille, jaksellaanhan,kun on tähänkin asti jaksettu,kyllä se siitä, tiedän kokemuksesta!

      • Tapsa

        Jos haluaa olla ilman lääkkeitä voisi kokeilla myös B-vitamiinia ja magnesiumia, kosk voi olla noiden puutoski ja siksi tulee paniikkioireita tai muita hulluusoireita. Varsinkin jos juo joka viikonloppu alkoholia, tupakoi, juo paljon kahvia, stressaantunut tai käyttää muuta lääkitystä.

        Pitää harkita sitten sydänvikasena et käyttäsinkö lääkkeitä...mut verenpaine hoituu myös muuttamalla sitä mitä syö ja lievän sokeritaudinkin. Tämä vaan oli minun mielipide...


      • Kriisityöntekijä
        Tapsa kirjoitti:

        Jos haluaa olla ilman lääkkeitä voisi kokeilla myös B-vitamiinia ja magnesiumia, kosk voi olla noiden puutoski ja siksi tulee paniikkioireita tai muita hulluusoireita. Varsinkin jos juo joka viikonloppu alkoholia, tupakoi, juo paljon kahvia, stressaantunut tai käyttää muuta lääkitystä.

        Pitää harkita sitten sydänvikasena et käyttäsinkö lääkkeitä...mut verenpaine hoituu myös muuttamalla sitä mitä syö ja lievän sokeritaudinkin. Tämä vaan oli minun mielipide...

        Valitettavaa kyllä, paniikkihäiriö ei todellakaan poistu eikä helpotu B-vitamiinilla, eikä Magnesiumilla.Itse olen aikoinani kokeillut myös ne,kuten vaihtoehtoislääkinnän homeopatiasta aromaterapiaan, jopa hypnoosiin saakka.
        Se on edelleenkin vankka mielipiteeni mitä aiemmin kirjoitin, eli ottakaa hyvät paniikkihäiriöstä kärsivät yhteyttä erikoilääkäriin, joka hoitaa vain paniikkihäiriöpotilaita, älkää silloin ajatelko rahaa, vaan tulevaa paranemistanne.Voimia edelleen.
        Ja vielä paniikkihäiriö on sairaus siinä missä muutkin sairaudet, joten älkää hävetkö sitä, ja hakekaa apua.Jos lääkkeistä on teille apua,ottakaa se apu vastaan, ei se tarkoita, että joudutte syömään niitä lopun ikäänne.Mutta edelliseen kommentoijaan mennäkseni, jos itselläni olisi esim. sydänvika paniikin sijasta, joka vaatisi päivittäistä lääkehoitoa,ottaisin sen lääkkeen mielelläni, ennemmin kuin kärsisin.
        Edelleen voimia kaikille:))ja hyvää alakanutta syksyä!!


      • man30

        kiiti sulle, vaikutat sympaattiselta ihmiseltä ja tunnut tietävän mistä puhut, onko xanor mieliala vai rauhoittava kolmio lääke? hyvää jatkoa sinulle


      • tuntematon
        man30 kirjoitti:

        kiiti sulle, vaikutat sympaattiselta ihmiseltä ja tunnut tietävän mistä puhut, onko xanor mieliala vai rauhoittava kolmio lääke? hyvää jatkoa sinulle

        vastaan tähän että xanor on rauhoittava kolmio lääke.monelle kenen kanssa olen kirjoitellut se on auttanut.mullakin on niitä ollut enkä koukkuun kuitenkaan jäänyt vaikka ne jouduin lopettamaan.


      • Kriisityöntekijä
        man30 kirjoitti:

        kiiti sulle, vaikutat sympaattiselta ihmiseltä ja tunnut tietävän mistä puhut, onko xanor mieliala vai rauhoittava kolmio lääke? hyvää jatkoa sinulle

        Hei..pakko tässä on ollut "heittäytyä" positiivisuuden puolelle..kaiken kokemani jälkeen siis..Siksipä olen keskittynyt muiden auttamiseen, aina kun vain pystyn:))
        Xanor on rauhoittava/mielialalääke, kolmiolääke myös, mutta minulle se on ainoa sopiva lääke ja huom! ainoa, joka on auttanut selviytymään.
        Jaksamisia sinulle, kirjoittele vaan jatkossakin tuntemuksiasi,autan kaikella mahdollisella tavaalla neuvoillani..niin paljon kuin voi.Aurinkoista mieltä..vaikkei se aina helppoa olekkaan:)))


      • man30
        Kriisityöntekijä kirjoitti:

        Hei..pakko tässä on ollut "heittäytyä" positiivisuuden puolelle..kaiken kokemani jälkeen siis..Siksipä olen keskittynyt muiden auttamiseen, aina kun vain pystyn:))
        Xanor on rauhoittava/mielialalääke, kolmiolääke myös, mutta minulle se on ainoa sopiva lääke ja huom! ainoa, joka on auttanut selviytymään.
        Jaksamisia sinulle, kirjoittele vaan jatkossakin tuntemuksiasi,autan kaikella mahdollisella tavaalla neuvoillani..niin paljon kuin voi.Aurinkoista mieltä..vaikkei se aina helppoa olekkaan:)))

        mä söin monta vuotta alprox rauhoittavaa, mutta se ei vienyt paniikkioireita pois muuta kun lääkkeen vaikutuksen ajaksi, nyt mulla on cipramil mielialalääke, täytyy sanoa että tästä sairaudesta pitäs täs vaihees päästä pois ilman lääkitystä, joten aion kokeilla jotain paniikkikurssia? onko kokemuksia/tietoa?


      • Kriisityöntekijä
        man30 kirjoitti:

        mä söin monta vuotta alprox rauhoittavaa, mutta se ei vienyt paniikkioireita pois muuta kun lääkkeen vaikutuksen ajaksi, nyt mulla on cipramil mielialalääke, täytyy sanoa että tästä sairaudesta pitäs täs vaihees päästä pois ilman lääkitystä, joten aion kokeilla jotain paniikkikurssia? onko kokemuksia/tietoa?

        Itsellänikin oli joskus aikoinaan lääkityksenä Alproxia, mutta niinkuin olen maininnut, ainoat oikeat lääkkeet minulle ovat olleet ja tulee olemaan Cipramil ja Xanor.En häpeä sitä, että joudun käyttämään lääkkeitä lopun ikääni,joten suosittelen, ettet tekisi siitä itsellesi suotta ongelmaa, nehän juuri,siis lääkkeet auttavat pahimmissa paniikeissa joten älä ajattele liikaa lääkitystä.
        Kävin itse aikoinani muutaman kerran ns.paniikkikursseilla, mutta minulle tuli sieltä lähdettyäni ahdistuneempi olo, kuin sinne mennessäni,joten lopetin käymiset siihen paikkaan! Mutta kokeile toki, kaikkihan me ollaan yksilöitä.Moni varmasti kokee ne hyvinä..minulle ne ei vaan sopineet ja siksi olen taisteluni itse taistellut ja elän lääkkeiden avulla(otan vain tarvittaessa)aivan normaalia perhe-elämää.
        Paniikkikursseista-ja yhdistyksistä saat tietoja parhaiten joko terveyskeskuksesta, omalta hoitavalta lääkäriltäsi tai ainakin mielenterveystoimistosta.
        Voimia edelleen sinulle, ja tee juuri niinkuin sydämessäsi hyväksi tunnet, älä takerru liikaa minun kokemuksiini, toinen selviää toisella ja toinen toisella tavalla..mutta sen tiedän, että kun periksi ei anneta, me voitetaan paniikki,lääkkeillä tai ilman,kun vaan jaksetaan taistella..ja mehän jaksetaan, eikös? :)))
        Ilmoittele taas itsestäsi.Jään odottelemaan viestiäsi.Aurinko sydämeesi ja posittivisia ajatuksia lähetän sinulle :))Heips!


      • man30
        Kriisityöntekijä kirjoitti:

        Itsellänikin oli joskus aikoinaan lääkityksenä Alproxia, mutta niinkuin olen maininnut, ainoat oikeat lääkkeet minulle ovat olleet ja tulee olemaan Cipramil ja Xanor.En häpeä sitä, että joudun käyttämään lääkkeitä lopun ikääni,joten suosittelen, ettet tekisi siitä itsellesi suotta ongelmaa, nehän juuri,siis lääkkeet auttavat pahimmissa paniikeissa joten älä ajattele liikaa lääkitystä.
        Kävin itse aikoinani muutaman kerran ns.paniikkikursseilla, mutta minulle tuli sieltä lähdettyäni ahdistuneempi olo, kuin sinne mennessäni,joten lopetin käymiset siihen paikkaan! Mutta kokeile toki, kaikkihan me ollaan yksilöitä.Moni varmasti kokee ne hyvinä..minulle ne ei vaan sopineet ja siksi olen taisteluni itse taistellut ja elän lääkkeiden avulla(otan vain tarvittaessa)aivan normaalia perhe-elämää.
        Paniikkikursseista-ja yhdistyksistä saat tietoja parhaiten joko terveyskeskuksesta, omalta hoitavalta lääkäriltäsi tai ainakin mielenterveystoimistosta.
        Voimia edelleen sinulle, ja tee juuri niinkuin sydämessäsi hyväksi tunnet, älä takerru liikaa minun kokemuksiini, toinen selviää toisella ja toinen toisella tavalla..mutta sen tiedän, että kun periksi ei anneta, me voitetaan paniikki,lääkkeillä tai ilman,kun vaan jaksetaan taistella..ja mehän jaksetaan, eikös? :)))
        Ilmoittele taas itsestäsi.Jään odottelemaan viestiäsi.Aurinko sydämeesi ja posittivisia ajatuksia lähetän sinulle :))Heips!

        kiitti vaan vastauksesta,kai tää tästä, ois vielä kiva päästä töihinkin joskus, sitä vaan pelkää jotenkin uudenoppimista jossa tulee helposti paniikkikohtauksia, täytyy kokeilla sitä xanoria, millee se vaikuttaa eri lailla ku alprox? hyvää syksyä sinulle


      • Y.B
        Kriisityöntekijä kirjoitti:

        Itsellänikin oli joskus aikoinaan lääkityksenä Alproxia, mutta niinkuin olen maininnut, ainoat oikeat lääkkeet minulle ovat olleet ja tulee olemaan Cipramil ja Xanor.En häpeä sitä, että joudun käyttämään lääkkeitä lopun ikääni,joten suosittelen, ettet tekisi siitä itsellesi suotta ongelmaa, nehän juuri,siis lääkkeet auttavat pahimmissa paniikeissa joten älä ajattele liikaa lääkitystä.
        Kävin itse aikoinani muutaman kerran ns.paniikkikursseilla, mutta minulle tuli sieltä lähdettyäni ahdistuneempi olo, kuin sinne mennessäni,joten lopetin käymiset siihen paikkaan! Mutta kokeile toki, kaikkihan me ollaan yksilöitä.Moni varmasti kokee ne hyvinä..minulle ne ei vaan sopineet ja siksi olen taisteluni itse taistellut ja elän lääkkeiden avulla(otan vain tarvittaessa)aivan normaalia perhe-elämää.
        Paniikkikursseista-ja yhdistyksistä saat tietoja parhaiten joko terveyskeskuksesta, omalta hoitavalta lääkäriltäsi tai ainakin mielenterveystoimistosta.
        Voimia edelleen sinulle, ja tee juuri niinkuin sydämessäsi hyväksi tunnet, älä takerru liikaa minun kokemuksiini, toinen selviää toisella ja toinen toisella tavalla..mutta sen tiedän, että kun periksi ei anneta, me voitetaan paniikki,lääkkeillä tai ilman,kun vaan jaksetaan taistella..ja mehän jaksetaan, eikös? :)))
        Ilmoittele taas itsestäsi.Jään odottelemaan viestiäsi.Aurinko sydämeesi ja posittivisia ajatuksia lähetän sinulle :))Heips!

        samaa ainetta eli alprazolaamia, huomauttaisin.


      • depistelijä ja panikoija

        Hienoa, että löytyy tuolla tavalla ajttelevia ihmisiä eli hyväksytään sekä sairaus että siihen kuuluva lääkitys.
        Itsekin olen syönyt lääkkeitä kohta parikymmentä vuotta diagnoosi on masennus sekä paniikkihäiriö.

        Lääkevastaisuudesta vielä sen verran, että en ymmärrä miten niihin voi jäädä "koukkuun".
        Itselleni määrättiin pahimman masennuskauden helpottamiseksi 50mg 3 kertaa oxepamia päivässä.
        Kauhistuin, mutta lääkäri oli oikeassa, en olisi kestänyt tuskaisuutta ilman tuota annostusta.
        Sitten kun pahin oli ohi siirryttiin pikkuhiljaa 15 mg oxepamiin (tarvittaessa 3) ja siitä 0,5 mg rivatriliin tarvitsen ehkä yksi-kaksi päivässä.Lisäksi syön seromexiä 40mg /päivä.

        Mikäli elämän laatuni on näin ollen parantunut suostun syömään vaikka loppuelämäni noita lääkkeitä. Minulle on sanottu, että tuo oxepami ja rivatril on niitä riippuvuutta aiheuttavia, mutta koska annos on noin pieni ja se on pysynyt ennallaan jo viimeiset kymmenen vuotta ei ole enää mitään järkeä lopettaa annosta, koska elimistöni tarvitsee sen, mutta ei kaipaa lisää.

        Olen oppinut hyväksymään vasta pikkuhiljaa tämän pilleristinä elämisen. Ja tajuan ,että tosiaam niin täytyy sydäntautisen napata nitroa siinä missä minun oxepamia/rivatrilia (kohtaukseen).
        Ja samaten pitää sokeritautisen ottaa jakuvasti insuliinipistoksia siinä missä minun on otettava serotoniini vajavuuteeni lääkettä.

        Elämä on vihdoin kunnossa. Olen oppinut hyväksymään sairauteni ja lääkkeeni.
        Se on pääasia. Mielekäs ja hyvänlaatuinen elämä.

        Kiitti vielä jutustasi


      • Kriisityöntekijä
        depistelijä ja panikoija kirjoitti:

        Hienoa, että löytyy tuolla tavalla ajttelevia ihmisiä eli hyväksytään sekä sairaus että siihen kuuluva lääkitys.
        Itsekin olen syönyt lääkkeitä kohta parikymmentä vuotta diagnoosi on masennus sekä paniikkihäiriö.

        Lääkevastaisuudesta vielä sen verran, että en ymmärrä miten niihin voi jäädä "koukkuun".
        Itselleni määrättiin pahimman masennuskauden helpottamiseksi 50mg 3 kertaa oxepamia päivässä.
        Kauhistuin, mutta lääkäri oli oikeassa, en olisi kestänyt tuskaisuutta ilman tuota annostusta.
        Sitten kun pahin oli ohi siirryttiin pikkuhiljaa 15 mg oxepamiin (tarvittaessa 3) ja siitä 0,5 mg rivatriliin tarvitsen ehkä yksi-kaksi päivässä.Lisäksi syön seromexiä 40mg /päivä.

        Mikäli elämän laatuni on näin ollen parantunut suostun syömään vaikka loppuelämäni noita lääkkeitä. Minulle on sanottu, että tuo oxepami ja rivatril on niitä riippuvuutta aiheuttavia, mutta koska annos on noin pieni ja se on pysynyt ennallaan jo viimeiset kymmenen vuotta ei ole enää mitään järkeä lopettaa annosta, koska elimistöni tarvitsee sen, mutta ei kaipaa lisää.

        Olen oppinut hyväksymään vasta pikkuhiljaa tämän pilleristinä elämisen. Ja tajuan ,että tosiaam niin täytyy sydäntautisen napata nitroa siinä missä minun oxepamia/rivatrilia (kohtaukseen).
        Ja samaten pitää sokeritautisen ottaa jakuvasti insuliinipistoksia siinä missä minun on otettava serotoniini vajavuuteeni lääkettä.

        Elämä on vihdoin kunnossa. Olen oppinut hyväksymään sairauteni ja lääkkeeni.
        Se on pääasia. Mielekäs ja hyvänlaatuinen elämä.

        Kiitti vielä jutustasi

        Näimn meitä kohtalotovereita löytyy ja juuri sinulla on samanlainen asenne kuin minulla, eli positiivinen.Miksi todellakaan kärsiä, jos lääke auttaa elämään normaalia elämää, ei miksikään, eikö?
        Tuomitsijat ovat mielestäni niitä, jotka eivät ajattele ja halua elää normaalisti ja pelkäävät leimautuvansa, minä en moista pelkää, olen erittäin sosiaalinen..paitsi kun serotoniini "pukkaa" vajeta aivoissa..eipä hätää, otan lääkkeen ja taas tämä tyttö mennee 100 lsissa eteenpäin :)))Yritetään siis JOKAINEN hyväksyä sairautemme, oireemme, lääkityksemme(tai minä olen sen tehnyt jo aikaa sitten..)ja eletään ihanaa ja positiivista elämää, se kyllä ollaan ansaittu kun meitä on tällä sairaudella "lykätty":))Nauretaan, itketään, iloitaaan, eli ollaan niinkuin kaikki muutkin ihmiset ovat,sen toistan varmaan jo sadannen kerran,tähän tautiin kun ei kuole, ja periksi ei anneta, EIHÄN?? Voimia,halia ja positiivisia ajatuksa sinulle ja kaikille "panikoijille":)))
        PS.TÄNÄÄN TAAS HUOMASIN,KUINKA IHANAA ELÄMÄ VOI OLLA..AURINKOINEN SYKSYINEN KAUNIS PÄIVÄ,EIKÄ HUOLEN HÄIVÄÄ,KUN KESKITTYY AJATTELEMAAN ILOISIA ASIOITA.ASENNETTA TOIVON KAIKILLE!!


      • Kriisityöntekijä
        man30 kirjoitti:

        kiitti vaan vastauksesta,kai tää tästä, ois vielä kiva päästä töihinkin joskus, sitä vaan pelkää jotenkin uudenoppimista jossa tulee helposti paniikkikohtauksia, täytyy kokeilla sitä xanoria, millee se vaikuttaa eri lailla ku alprox? hyvää syksyä sinulle

        Tuossapa joku jo ehtikin vastata kysymyksesi,ja pahoittamatta hänen mieltään, sanon,etten ole lääkäri, edelleen kerron vain omista kokemuksistani.Hän vaikutti ivalliselta minua kohtaan!!!
        Alprox ja Xanor, niissä on todella sama vaikuttava aine, mutta Xanoria kannattaisi lääkärisi suostumuksella edes kokeilla ehkä eri annostuksella ja mahd.pitkävaikutteisella lääkityksellä..Minulle ei toellakaan Alprox auttanut, sitten vaihdettiin pitkävaikutteisiin Xanoreihin ja nyt on tarvittaessa lyhytvaikutteinen Xanor ja sen olen OMALLA KOHDALLANI kokenut hyväksi avuksi itselleni.
        Annostuksia meillä jokaisella on tietenkin erilaisia, sairauden vaikeudesta riippuen, siksi suosittelenkin lääkityksen suhteen kääntymään AINA hoitavan lääkärin puoleen, täällä on niin erilaisia kommentteja monella, ei ainakaan tule väärinkäsityksiä silloin,kun puhuu lääkeasiat selväksi VAIN lääkärin kanssa.
        Sinulle jaka ilkeämielisesti vastasit man 30:n kysymykseen minulle"kuitaten"sama aine alproxissa ja xanorissa.."Jos sinun on paha olla, älä pura minuun kiukkuasi ja ärtymystäsi.Olen sarallani auttanut monia täällä palstoilla, pelkästään kuuntelemalla ja tsemppaamalla,en leiki Jumalaa, ja minua loukkaa jos joku luulee edes että olisin tai edes yrittäisin olla parempi kuin joku muu..En varmasti ole, en nyt, enkä jatkossa, mutta uskallan olla oma itseni, häpeämättä sairauttani..Mitähän pahaa jonkun mielestä on, jos haluan auttaa kaltaisiani??
        Tässä samalla ANTEEKSIPYYNTÖ SITTEN KAIKILLE, JOS OLEN TEITÄ LOUKANNUT, SE EI OLE OLLUT TARKOITUKSENI SUINKAAN, VAAN PÄINVASTOIN..EHKÄ JOKU ON VAIN YMMÄRTÄNYT KIRJOITUKSIANI VÄÄRIN..ILOISTA MIELTÄ SILTI KAIKILLE..KOETETAANHAN VAAN JAKSAA:))


      • Y.B
        Kriisityöntekijä kirjoitti:

        Tuossapa joku jo ehtikin vastata kysymyksesi,ja pahoittamatta hänen mieltään, sanon,etten ole lääkäri, edelleen kerron vain omista kokemuksistani.Hän vaikutti ivalliselta minua kohtaan!!!
        Alprox ja Xanor, niissä on todella sama vaikuttava aine, mutta Xanoria kannattaisi lääkärisi suostumuksella edes kokeilla ehkä eri annostuksella ja mahd.pitkävaikutteisella lääkityksellä..Minulle ei toellakaan Alprox auttanut, sitten vaihdettiin pitkävaikutteisiin Xanoreihin ja nyt on tarvittaessa lyhytvaikutteinen Xanor ja sen olen OMALLA KOHDALLANI kokenut hyväksi avuksi itselleni.
        Annostuksia meillä jokaisella on tietenkin erilaisia, sairauden vaikeudesta riippuen, siksi suosittelenkin lääkityksen suhteen kääntymään AINA hoitavan lääkärin puoleen, täällä on niin erilaisia kommentteja monella, ei ainakaan tule väärinkäsityksiä silloin,kun puhuu lääkeasiat selväksi VAIN lääkärin kanssa.
        Sinulle jaka ilkeämielisesti vastasit man 30:n kysymykseen minulle"kuitaten"sama aine alproxissa ja xanorissa.."Jos sinun on paha olla, älä pura minuun kiukkuasi ja ärtymystäsi.Olen sarallani auttanut monia täällä palstoilla, pelkästään kuuntelemalla ja tsemppaamalla,en leiki Jumalaa, ja minua loukkaa jos joku luulee edes että olisin tai edes yrittäisin olla parempi kuin joku muu..En varmasti ole, en nyt, enkä jatkossa, mutta uskallan olla oma itseni, häpeämättä sairauttani..Mitähän pahaa jonkun mielestä on, jos haluan auttaa kaltaisiani??
        Tässä samalla ANTEEKSIPYYNTÖ SITTEN KAIKILLE, JOS OLEN TEITÄ LOUKANNUT, SE EI OLE OLLUT TARKOITUKSENI SUINKAAN, VAAN PÄINVASTOIN..EHKÄ JOKU ON VAIN YMMÄRTÄNYT KIRJOITUKSIANI VÄÄRIN..ILOISTA MIELTÄ SILTI KAIKILLE..KOETETAANHAN VAAN JAKSAA:))

        lakoninen tyylini tulkitaan joskus ilkeämieliseksi. Mitään ilkeämielistä en viestilläni kuitenkaan tarkoittanut.


      • man30
        depistelijä ja panikoija kirjoitti:

        Hienoa, että löytyy tuolla tavalla ajttelevia ihmisiä eli hyväksytään sekä sairaus että siihen kuuluva lääkitys.
        Itsekin olen syönyt lääkkeitä kohta parikymmentä vuotta diagnoosi on masennus sekä paniikkihäiriö.

        Lääkevastaisuudesta vielä sen verran, että en ymmärrä miten niihin voi jäädä "koukkuun".
        Itselleni määrättiin pahimman masennuskauden helpottamiseksi 50mg 3 kertaa oxepamia päivässä.
        Kauhistuin, mutta lääkäri oli oikeassa, en olisi kestänyt tuskaisuutta ilman tuota annostusta.
        Sitten kun pahin oli ohi siirryttiin pikkuhiljaa 15 mg oxepamiin (tarvittaessa 3) ja siitä 0,5 mg rivatriliin tarvitsen ehkä yksi-kaksi päivässä.Lisäksi syön seromexiä 40mg /päivä.

        Mikäli elämän laatuni on näin ollen parantunut suostun syömään vaikka loppuelämäni noita lääkkeitä. Minulle on sanottu, että tuo oxepami ja rivatril on niitä riippuvuutta aiheuttavia, mutta koska annos on noin pieni ja se on pysynyt ennallaan jo viimeiset kymmenen vuotta ei ole enää mitään järkeä lopettaa annosta, koska elimistöni tarvitsee sen, mutta ei kaipaa lisää.

        Olen oppinut hyväksymään vasta pikkuhiljaa tämän pilleristinä elämisen. Ja tajuan ,että tosiaam niin täytyy sydäntautisen napata nitroa siinä missä minun oxepamia/rivatrilia (kohtaukseen).
        Ja samaten pitää sokeritautisen ottaa jakuvasti insuliinipistoksia siinä missä minun on otettava serotoniini vajavuuteeni lääkettä.

        Elämä on vihdoin kunnossa. Olen oppinut hyväksymään sairauteni ja lääkkeeni.
        Se on pääasia. Mielekäs ja hyvänlaatuinen elämä.

        Kiitti vielä jutustasi

        kerrotko ikäsi?


      • man30
        Kriisityöntekijä kirjoitti:

        Näimn meitä kohtalotovereita löytyy ja juuri sinulla on samanlainen asenne kuin minulla, eli positiivinen.Miksi todellakaan kärsiä, jos lääke auttaa elämään normaalia elämää, ei miksikään, eikö?
        Tuomitsijat ovat mielestäni niitä, jotka eivät ajattele ja halua elää normaalisti ja pelkäävät leimautuvansa, minä en moista pelkää, olen erittäin sosiaalinen..paitsi kun serotoniini "pukkaa" vajeta aivoissa..eipä hätää, otan lääkkeen ja taas tämä tyttö mennee 100 lsissa eteenpäin :)))Yritetään siis JOKAINEN hyväksyä sairautemme, oireemme, lääkityksemme(tai minä olen sen tehnyt jo aikaa sitten..)ja eletään ihanaa ja positiivista elämää, se kyllä ollaan ansaittu kun meitä on tällä sairaudella "lykätty":))Nauretaan, itketään, iloitaaan, eli ollaan niinkuin kaikki muutkin ihmiset ovat,sen toistan varmaan jo sadannen kerran,tähän tautiin kun ei kuole, ja periksi ei anneta, EIHÄN?? Voimia,halia ja positiivisia ajatuksa sinulle ja kaikille "panikoijille":)))
        PS.TÄNÄÄN TAAS HUOMASIN,KUINKA IHANAA ELÄMÄ VOI OLLA..AURINKOINEN SYKSYINEN KAUNIS PÄIVÄ,EIKÄ HUOLEN HÄIVÄÄ,KUN KESKITTYY AJATTELEMAAN ILOISIA ASIOITA.ASENNETTA TOIVON KAIKILLE!!

        kiitti vaan kaikista vinkeistä, jokainen sanasi on tärkeä, koska aion tastella tämän jutun vielä jonain päivänä voittoon, onko sinulla muita sairauksia paniikkihäiriön lisäksi?


      • depistelija ja panikoija
        man30 kirjoitti:

        kerrotko ikäsi?

        Olen 44 vuotias nainen.


      • Kriisityöntekijä
        depistelija ja panikoija kirjoitti:

        Olen 44 vuotias nainen.

        Eipä ole kuulunut sinusta vähään aikaan mitään, siksi ajattelin kysellä vointiasi ja oletko hakeutunut paniikki ryhmiin/yhdistyksiin.Oletko käynyt lääkärillä lähiaikoina ja jos, kuinka siellä on mennyt?
        Minä en ole varma, kysyitkö juuri minulta,onko minulla muita sairauksia kuin paniikki(tästä keskusteluketjusta on tullut tosi pitkä..vaikea saada välillä selvää, kuka kenellekkin vastaa/kirjoittaa,ja jos minun ikääni kysyit, olen 37v.nainen,perheellinen,:)))..niin, minulla on lievä skolioosi selässä ja nilkkavamma..murtui 1,5 vuoden välein 3 eri kertaa sama kehräsluu samasta jalasta, kipsasivat kai väärin alun pitäen, ja nyt on sitten kipu lopunikääni seurana, jalalle ei ole mitään tehtävissä enää, ei edes leikkaus auta, mutta siihen olen jo tottunut, menen kuin tuulispää..kai se on tuo kipukynnys kasvanut kun jalkaan koskee koko ajan..vähän sama selän kanssa, mutta aloitan jatko-opinnot tämän kriisityön tiimoilta 29.9.03, enkä anna moisten kipujen, paniikkien, yms..minua lannistaa!!Enkä syö edes kipulääkkeitä!!
        Se minusta, mutta olen todella kiinnostunut kuulemaan kuulumisiasi, joten olisitko kiltti ja kirjoittaisit viestiä tänne??,jookos?? :))
        AURINKOISIA,KIRPAKOITA SYYSPÄIVIÄ SINULLE JA KAIKILLE MUILLEKKIN TÄÄLLÄ!! :)))HUOM!! EIKÄ SITTEN ANNETA MASENNUKSELLE VALTAA KUKAAN MEISTÄ..EIHÄN,LUVATAAN SE TOISILLEMME KAIKKI,OK??


      • man30
        Kriisityöntekijä kirjoitti:

        Eipä ole kuulunut sinusta vähään aikaan mitään, siksi ajattelin kysellä vointiasi ja oletko hakeutunut paniikki ryhmiin/yhdistyksiin.Oletko käynyt lääkärillä lähiaikoina ja jos, kuinka siellä on mennyt?
        Minä en ole varma, kysyitkö juuri minulta,onko minulla muita sairauksia kuin paniikki(tästä keskusteluketjusta on tullut tosi pitkä..vaikea saada välillä selvää, kuka kenellekkin vastaa/kirjoittaa,ja jos minun ikääni kysyit, olen 37v.nainen,perheellinen,:)))..niin, minulla on lievä skolioosi selässä ja nilkkavamma..murtui 1,5 vuoden välein 3 eri kertaa sama kehräsluu samasta jalasta, kipsasivat kai väärin alun pitäen, ja nyt on sitten kipu lopunikääni seurana, jalalle ei ole mitään tehtävissä enää, ei edes leikkaus auta, mutta siihen olen jo tottunut, menen kuin tuulispää..kai se on tuo kipukynnys kasvanut kun jalkaan koskee koko ajan..vähän sama selän kanssa, mutta aloitan jatko-opinnot tämän kriisityön tiimoilta 29.9.03, enkä anna moisten kipujen, paniikkien, yms..minua lannistaa!!Enkä syö edes kipulääkkeitä!!
        Se minusta, mutta olen todella kiinnostunut kuulemaan kuulumisiasi, joten olisitko kiltti ja kirjoittaisit viestiä tänne??,jookos?? :))
        AURINKOISIA,KIRPAKOITA SYYSPÄIVIÄ SINULLE JA KAIKILLE MUILLEKKIN TÄÄLLÄ!! :)))HUOM!! EIKÄ SITTEN ANNETA MASENNUKSELLE VALTAA KUKAAN MEISTÄ..EIHÄN,LUVATAAN SE TOISILLEMME KAIKKI,OK??

        kiva kuulla susta, mun tilanne on se että käyn nyt säännöllisesti mt toimistos keskustelus, koko ajan tulee mieleen tilanteita nuoruudesta mitä pitäs saada puhuttua ulos, mulla on haussa kunt.tuk. ja suunnittelen yksilöpsykoterapian aloittamista ja yritän aloittaa jonkunlaisen osaaika työn mahdollisesti ensi vuonna, myös 10 päivän mittainen sopeutumisvalmennus erityisesti paniikki potilaille suunnattu on vireillä, yritys on nyt kova päästä vielä jotain duunaamaan, aika näyttää, jos haluat antaa sähköpostin, sen kautta vois jutella luonnollisemmin, hyvää jatkoa sulle


      • Kriisityöntekijä
        man30 kirjoitti:

        kiva kuulla susta, mun tilanne on se että käyn nyt säännöllisesti mt toimistos keskustelus, koko ajan tulee mieleen tilanteita nuoruudesta mitä pitäs saada puhuttua ulos, mulla on haussa kunt.tuk. ja suunnittelen yksilöpsykoterapian aloittamista ja yritän aloittaa jonkunlaisen osaaika työn mahdollisesti ensi vuonna, myös 10 päivän mittainen sopeutumisvalmennus erityisesti paniikki potilaille suunnattu on vireillä, yritys on nyt kova päästä vielä jotain duunaamaan, aika näyttää, jos haluat antaa sähköpostin, sen kautta vois jutella luonnollisemmin, hyvää jatkoa sulle

        Hienoa kuulla, että sinulla on kaikki ns.kunnossa.Mene toki niille "kursseille" ja käy siellä miel.tervtoimistossa puhumassa, jos se vaan auttaa.
        Toivottavasti saat sen kuntoutustuen, sillä aikaa sinulla on hyvä aika tervehtyä ja hoitaa itseäsi kuntoon!!!
        Valitettavasti en voi antaa e-mail osoitettani täällä, se on sama kuin työssäni, joten uskon, että ymmärrät asian. Kiva kun ilmoittelit itsestäsi, älä hätäile, kyllä sinä vielä työelämäänkin pääset, kun olet noin nuori..hitaasti hyvä tulee, se on minun mottoni.
        Kirjoitellaan täällä puolin ja toisin, oikeasti en halua ns. töitä kotiin, siksi en voi antaa e-mail osoitettani,ymmärräthän??
        Pidetään yhteyttä ja ennenkaikkea lippu korkealla..kaikesta huolimatta..Paistaa se päivä joskus risukasaankin :)))Hyvää vointia sinulle!!


      • man30
        Kriisityöntekijä kirjoitti:

        Hienoa kuulla, että sinulla on kaikki ns.kunnossa.Mene toki niille "kursseille" ja käy siellä miel.tervtoimistossa puhumassa, jos se vaan auttaa.
        Toivottavasti saat sen kuntoutustuen, sillä aikaa sinulla on hyvä aika tervehtyä ja hoitaa itseäsi kuntoon!!!
        Valitettavasti en voi antaa e-mail osoitettani täällä, se on sama kuin työssäni, joten uskon, että ymmärrät asian. Kiva kun ilmoittelit itsestäsi, älä hätäile, kyllä sinä vielä työelämäänkin pääset, kun olet noin nuori..hitaasti hyvä tulee, se on minun mottoni.
        Kirjoitellaan täällä puolin ja toisin, oikeasti en halua ns. töitä kotiin, siksi en voi antaa e-mail osoitettani,ymmärräthän??
        Pidetään yhteyttä ja ennenkaikkea lippu korkealla..kaikesta huolimatta..Paistaa se päivä joskus risukasaankin :)))Hyvää vointia sinulle!!

        kyllä ymmärrän, koitahan jaksella


    • Kriisityöntekijä

      Ajattelin vaan kysellä kuinka olet jaksellut ja mitäpä olet touhuillut..? :))
      Toivottavasti voit hyvin, ilmoittelehan itsestäsi, kun ehdit. Heipparallaa!!!

    • murmeli

      Olen kans kamppailut panikoimisen kanssa tässä muutaman vuoden. Välillä on mennyt hyvin, mutta tänä keväänä se rumba taas alkoi. Olin pettynyt.
      Sain luettavakseni Toskalan kirjan PELOT. KÄyppä hakeen kirjastosta tai osta. Tämän kirjan luettuasi alat pikkuhiljaa ehkä ymmärtää MISTÄ tässä meidän panikoimisessa on kyse. Elikkä, mäkin tavallaan teoriassa tiedän kaiken panikoimisesta, mutta se viesti ei ole vielä mennyt perille tonne pääkoppaan saakka.

      Yritän tässä pärjäillä Propralin ja luontaistuotteiden ja Toskalan kirjan avulla.

      Sitä pitäis vaan ajatella se PANIIKKI kaverinas, ei paha peikkona, joka istuu sun olkapäällä ja virnuilee. Paniikki on pelkäämistä, ja pelkääminenhän kuuluu meille jokaiselle ihmiselle omaan tunneskaalaamme. On rakkautta, on vihaa ja tätä pelkäämistä. Me panikoijat ei vaan osata suhtautua pelkoon ymmärtäen, me ei kait sitten uskalleta pelätä.

      Näillä ajatuksilla, näin lauantai-iltana, hyvää jatkoa sulle ja sydän lämpöisin ajatuksin.

      • Kriisityöntekijä

        Kuulostat kovin positiiviselta ja kiitän sinua hyvästä lukuvinkistä..on noita opuksia tullut luettua jos jonkilaista, mutta tuo Toskalan kirja on jäänyt väliin.Täytyy kipittää maanantaina kirjastoon ja käydä lainaamassa se kirja,jos tästä paniikista enää mitään tarvii oppia,on tullu kai jo kaikki opittua kantapäänkautta, mutta eipä tee pahaa kellekkään meille panikoijille lukea tuota kirjaa. Siispä kiitos ja sydänlämpöiset terveiset sinulle ja voimia ja jaksamisia:)))


      • man30

        kiitos vastauksesta ja hyviä vointeja sinulle, täytyypä lukea


      • Kriisityöntekijä
        man30 kirjoitti:

        kiitos vastauksesta ja hyviä vointeja sinulle, täytyypä lukea

        No jokos olet lukenut Toskalan kirjan? Oliko siitä apua tilanteeseesi??
        Olen odotellut sinulta jotain viestiä, kuinka voit ja jos ei ole liikaa vaivaa, laita minulle tänne viestiä jaksamisestasijos sopii:))

        Hauskaa syksyä ja voi oikein hyvin..niinkuin kaikille muillekkin, samat toivotukset, jotka tämän lukee!!


    • Minä

      Luulen, että KAIKKI on kiinni korvien välistä...

      - Itsensä mokaaminen: HUUDA, RIEHU YM!!! So what, anna mennä, jos siltä tuntuu, sitä et kuitenkaan tee... siltä tuntuu, mutta tekemättä jää!!
      - Toisen vahingoittaminen: Sitäkään et tee, usko se!! Tekemättä jää...

      Pahoja tekoja/ajatuksia

      Mummo/mutsi/muksu hengiltä... kyl hekin henkiin jää...
      Ongelmat muuttuu ajanmittaan, varmaan muillakin, mulla nyt (18v.) jälkeen, enää jonkinmoinen suljetun paikan kammo... Auto josta ei pääse ulos just silloin ku haluu, ahdistaa... mut "pahat" ajatukset jääneet pois...

      Mietteitä, ajatuksia tms... terve tulleita kaikki...

      Tai sit suoraan...
      [email protected]

    • Anonyymi

      Eniten apua paniikkihäiriöön oon saanut yhdeltä hierojalta. Hän opetti kohtaamaan nuo olot ja pian ne helpotti. Olin syönyt lääkkeitä vuosia. Tämä hieroja löytyy Tampereelta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1981
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      143
      1458
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1153
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    Aihe