Mitä tehdä kun...

...himo iskee??

Mikähän siinä on kun joka päivä iltaisin alkaa tehdä hirveästi mieli jotain karkkia tai suklaata ja joskus sipsejäkin. Ei johdu siitä että olisi nälkä tai mitään, mutta aina tulee sellainen himo. Pahaksi onneksi tien toisella puolella on Siwa, josta on liian helppo lähteä ostamaan herkkuja. Ja se ei olekkaan ihan mitään vähäistä herkuttelua. Saattaa mennä jumbopussi(400g) karkkia tai megapussi(300-350g) sipsiä alle tunnissa. Siis kihlattu syö myös, mutta minä yli puolet. Seuraavana aamuna tai jo samana iltana tulee sitten heti hirveä morkkis. En ole ylipainoinen, päinvastoin, mutta ei tuo nyt mitään normaalia ole eikä takuulla terveellistäkään. Nyt pelkään että olen joku sokeri-/hiilaririippuvainen, ja haluan päästä irti tuosta mässäilystä. Ikää on kuitenkin vasta 18 vuotta.
Onko kenelläkään ollut samanlaista? Mikä auttoi ja muutki vinkit on ihan tervetulleita. Kiitos asiallisista vastauksista jo etukäteen. :>

9

646

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ens kerralla

juua kaks isoa lasia vettä ennenku syöt mitää.. ja jos ei tehoo nii syöt vaikka 5karkkii/sipsii ja uuestaa kaks lasii vettä ja sit taas 5jne. ei sitä kellää mahaa mee kauheesti:D mulla ainaki toimii sillonku tajuun aatella mitä oon tekemässä.

• Normaaliudesta en osaa sanoa, mutta ehkä sinua lohduttaa tieto että se on erittäin yleistä;-)

• mutta kyllä siitä voi päästä

Se on varsin yleistä. Osaksi se on ihan tapa, eli kun on tottunut että illalla syödään herkkuja niin sitten niitä alkaa tehdä mieli. Itselle taas elokuvan katsominen on ihan mahdotonta jos ei ole jotain puputettavaa. Mutta niiden herkkujen tilalle kannattaa ostaa jotain terveellistä syötävää, esim. hedelmiä. Sipsin dippailun sijaan kannattaa dippailla porkkanan, kurkun, kukkakaalin ja paprikan palasia. Makeaa herkkua on kypsä tuore ananas, todella makeaa ja ei nimeksikään kaloreita. Hyviä iltaherkkuja on myös mm. ruismarjapuuro maidon kera, jogurtti marjojen tai hedelmien kanssa, erilaiset puurot, jne...

Nämä toimii mulla :)

• kokeile...

tee illaksi hedelmä salaatia,kun himo iskee popsit sitä.jos et ole ylipainoinen niin tuolla tahdilla olet sitä pian,,nyt kannattaa paneutua asiaan, helpompaa on paino pitää kurissa, kun laihduttaa salakavalasti tulleet kilot. tsemiä!!

• aloittaja

Okei, kiitos vastauksista. :> Eli parhain tapa päästä eroon tuosta olisi joku korvaava toiminta? Olen kyllä monesti yrittänyt litkiä vettä ja vihreää teetä, joskus se on toiminut ja toisinaan ei. Uskon itsekin että tuo on varmaan vain opittu tapa, josta haluan luopua.
        Taidan tehdä nyt niin että lopetan KAIKEN, mikä maistuu makealta, syömisen muutamaksi päiväksi. Ja sen jälkeen totaalikieltäytyjäksi kaikkien karkkien, suklaan ja sipsien osalta. Olen nimittäin yrittänyt sitä "kaikkea kohtuudella"-touhua, mutta ei onnistu minulta. Aiemminkin olen todennut jo että totaalikieltäytyminen on mulle helpompaa.

• että jos haluat
        aloittaja kirjoitti:

Okei, kiitos vastauksista. :> Eli parhain tapa päästä eroon tuosta olisi joku korvaava toiminta? Olen kyllä monesti yrittänyt litkiä vettä ja vihreää teetä, joskus se on toiminut ja toisinaan ei. Uskon itsekin että tuo on varmaan vain opittu tapa, josta haluan luopua.
        Taidan tehdä nyt niin että lopetan KAIKEN, mikä maistuu makealta, syömisen muutamaksi päiväksi. Ja sen jälkeen totaalikieltäytyjäksi kaikkien karkkien, suklaan ja sipsien osalta. Olen nimittäin yrittänyt sitä "kaikkea kohtuudella"-touhua, mutta ei onnistu minulta. Aiemminkin olen todennut jo että totaalikieltäytyminen on mulle helpompaa.

eroon makeanhimostasi niin ei se oireiden hoito riitä vaan pitää hoitaa sen syyt kuntoon. Sun pitää luopua kaikesta muikä maistuu makealta ja jonka elimistösi ymmärtää makeaksi. Olet jo ymmärtänyt ettei "kaikkea kohtuudella" toimi ja niin pitää ollakin. Nyt kun vain ymmärtäisit tarttua vähähiilihydraattiseen ruokavalioon niin pääsisit eroon himoistasi. Minulle kävi näin ja siksi kirjoitan.

• se...

Mulla on samantyylinen ongelma!

Pudotan painoa (tai yritän, ylipainoa on reippaasti), liikun paljon ja syön yleisesti hyvin terveellisesti: salaattia, kevyitä keittoja, hedelmää, maustamatonta jogurttia jne. Mutta auta armias, jos pitää mennä kauppaan, niin sieltä tarttuu aina jotain mukaan!! Tosi raivostuttavaa.

Elän siis tasapainossa: muu ruokavalio on laiharikamaa, mutta lähes päivittäinen herkku nostaa kalorimäärää sen verran, etten laihdu. Paino pysyy siis samassa.

Kamalinta tässä on se, että tajuan itsekin ongelmani ja ratkaisun siihen, mutta silti on NIIIIN vaikea kieltäytyä makeasta... Tilannetta ei yhtään helpota se, että normaalipainoinen mieheni syö jäätelöä joka päivä. Siinä on vaikeeta olla itsekin ostamatta!

Ps. Ruokavalioni on herkkuja lukuunottamatta vähähiilarinen, joten sitä ei enää kannata ehdottaa. Kyse on ainoastaan siitä, että rakastan kaikkea hyvää, enkä vain saa lopetettua.

• että ruokavalio on omasta mielestä terveellinen, syödään vain kevyitä ruokia ja sitten ihmetellään miksi ollaan lihavia. Pitäisi miettiä mitä vikaa on kevyissä ruoissa. Sana kevyt on valitettavasti kärsinyt inflaation ja nykyisin ihmiset käsittävät keveyden väärin. Minulle kevyt tarkoittaa vähähiilihydraattista ja kun olen laihduttanut niin syön kevyttä siankylkeä, luomutilalta ostettua kevyttä aitoa lehmänmaitoa rasvoineen. Mustaleima emmental on kevyttä juustoa jne.Raskasta ruokaa sen sijaan on kaikki viljatuotteet, perunat ja riisit. Näin se vain menee että syömällä terveellisiä rasvoja laihtuu kunhan muistaa jättää ne viljat pois ja lisätä tilalle paljon kasviksia. Mieluimmin rasvaa kukkakaalin päälle kuin leivälle.

• hahahhahha
        kj.mattila kirjoitti:

että ruokavalio on omasta mielestä terveellinen, syödään vain kevyitä ruokia ja sitten ihmetellään miksi ollaan lihavia. Pitäisi miettiä mitä vikaa on kevyissä ruoissa. Sana kevyt on valitettavasti kärsinyt inflaation ja nykyisin ihmiset käsittävät keveyden väärin. Minulle kevyt tarkoittaa vähähiilihydraattista ja kun olen laihduttanut niin syön kevyttä siankylkeä, luomutilalta ostettua kevyttä aitoa lehmänmaitoa rasvoineen. Mustaleima emmental on kevyttä juustoa jne.Raskasta ruokaa sen sijaan on kaikki viljatuotteet, perunat ja riisit. Näin se vain menee että syömällä terveellisiä rasvoja laihtuu kunhan muistaa jättää ne viljat pois ja lisätä tilalle paljon kasviksia. Mieluimmin rasvaa kukkakaalin päälle kuin leivälle.

Go Mattila, go go...!!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      160
      6586
    2. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      206
      4205
    3. PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä

Toivottavasti on   s  i  n  i  v  u  o  k  k  o    nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w
      Maailman menoa
      487
      2891
    4. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      32
      2794
    5. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      201
      2385
    6. Sinä eräs, pyydän......

AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      186
      2209
    7. Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka

Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale
      Perussuomalaiset
      149
      1528
    8. Nimikirjaimet

Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      61
      1400
    9. Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi

Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.
      Tunteet
      37
      1334
    10. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      96
      1151
    Aihe