riippuluomet!

fasdae

kamalaa! olen vasta 15-vuotias ja mulla valuu tota ihoa yläripsien päälle, kun en jännitä. eikö oo muita vaihtoehtoja kun leikkaus? ei huvittais vielä tässä iässä siihen leikkiin ryhtyä.

9

1973

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sukurasite

Taidat kuulua meihin suomalaisiin sukuihin, joilla on raskat yläluomet sukurasitteena. Serkkupojaltani jouduttiin tämän vuoksi leikkaamaan luomet jo pikkulapsena, itse menin skalpellin alle 32-vuotiaana. Voit tietenkin sinnitellä ilman leikkausta niin kauan kuin haitta on ns. esteettinen, etkä joudu sen vuoksi siristelemään, nostelemaan kulmakarvoja jne, jonka seurauksena saatat saada esim. päänsärkyä. Valitettavasti tähän vaivaan eivät auta voiteet tms vaan iän myötä ongelma vain korostuu. Monesti raskaat luomet voivat kuitenkin olla mielestäni ihan kauniit, varsinkin nuorella. Jos ihoa ja rasvaa poistetaan liikaa, voi seurauksena olla ns. hollow eyes- efekti, jossa silmät ovat liiankin kuopalla ja silloin lopputulos vain vanhentaa. Mutta älä tee luomistasi itsellesi valtavaa ongelmaa,yläluomileikkaus on kirurgisesti hyvin pieni operaatio. Leikkaukseen sähköveitsellä menee maksimissaan puoli tuntia, toimenpide tehdään paikallispuudutuksessa, kotiin pääset pian toimenpiteen jälkeen ja ellei tule verenvuotoa tms. olet jo viikon kuluttua esiintymiskelpoinen. Hinnatkin ovat varsin kohtuullisia.

• paljonnn

Kuinka paljon nää leikkaukset sitten maksaa?

• sukurasite
        paljonnn kirjoitti:

Kuinka paljon nää leikkaukset sitten maksaa?

löysin esimerkiksi kl-sairaalan hinnan 890 e. Itselläni maksoi aikanaan markoissa vieläkin vähemmän mutta varmaan tuon tuhannen euron hujakoissa löydät useammankin paikan. Kannattaa käydä myös kunnallisella puolella juttelemassa asiasta, jos vaiva katsotaan lääketieteellisesti häiritseväksi, leikkaus voidaan tehdä julkisessa terveydenhuollossa. Yksityispuolella jos kysymyksessä on sairauden hoito, voit niin ikään saada kela-korvauksen, mutta se on nykyään naurettavan pieni.

• Vanhempana parempi

Leikkauksessa nuorella iällä on vain se ongelma, että noin näkyvään paikkaan jää pahemmat arvet kuin sitten vanhempana jäisi. Samoin jos jättää liian myöhäiselle iälle iho reagoi myös huonosti.

• sukurasite

onnistuu yleensä silla lailla, että se jää luomivakoon, ja näkyy vain, kun silmät ovat suljetut. Omat arpeni vaalenivat nopeasti ja ovat nykyään silmät kiinnikin niin huomaamattomat, että ulkopuolinen ei tiedä leikkauksesta mitään. En tosin ole lääkäri, joten en tiedä, mikä olisi sopiva alaikärja leikkaukselle. Arvenmuodostusärhäkkyyden lisäksi nuorella on tietenkin huomioitava se, että kuva omasta vartalosta on vielä muokkautumassa, ja pienikin muutos ulkonäössä voi tuntua suurelta. Ellei kysymyksessä ole todella hankala tilanne, joutunee odottamaan 18 vuoden ikää, jotta plastiikkakirurgit suostuvat toimenpiteen tekemään.

• Eyelidsie

Kannattaa ryhtyä siihen leikkiin. Itselleni tehtiin yläluomileikkaus (tosin olen 2x sinun ikäisesi) mutta lääkäri sanoin että todellakin - ko. leikkauksia tehdään myös ihan lapsille. Raskasluomisuus on suomalaisessa geeniperimässä, valitettavasti. Se muun ikävyytensä lisäksi aiheuttaa mm. päänsärkyjä, koska raskasluominen joutuu toistuvasti 'rypistelemään' otsaansa näkökentän parantamiseksi. Mene nyt, kun olet vielä nuori ja arpi paranee nopsaan. Tilanteesi ei nimittäin tule ainakaan itsestään helpottamaan, iän myötä.

Itselleni leikkaus tehtiin 5 päivää sitten, tänäaamuna otin tikit pois (korkeimman omakätisesti). Jäljellä on n. 0,5cm x 2 cm mustelmat juuri kulmakarvojen alla ja arpi on täysin huomaamaton. Aivan käsittämättömän hyvin ovat parantuneet =)

Ja niille, jotka leikkaukseen menevät - hautokaa silmiä kylmällä, mahd usein. Itse ostin urheiluliikkeestä vammoihin käytettävät jääpussit ja kun niistä loppui teho, kylmensin niitä itse pakastimessa (eivät mene umpijäähän), pussi tyynyliinan sisään ja silmille, siis ihan painoin pussukkaa koko silmäkuopan alueella. Tsemiä =)

• luomi roikkuva

ja toinen normaali.. Tämä tekee ilmeestäni vähän hassun näköisen. Ajattelin jos leikkauttaisin vain toisen luomen, kai se on halvempaa..

• eräs tyttö

Minullakin on sama ongelma. Eli olen vasta 15-vuotias ja minun kummatkin silmäluomet "riippuvat". Se aiheuttaa minulle hieman päänsärkyä, koska rypistän otsaani melkein 24/7 (paitsi tuskin nukkuessani:D). Tämä vaivaaa minua melko suuresti, koska tässä parin vuoden sisällä ne ovat laskeutuneet enemmän ja tämä ongelma häiritsee näkökenttääni, eli en voi pitää otsaa "suorana" koska luomeni laskeutuvat raskaasti silmieni päälle. Voisiko tästä ongelmasta mennä jo tämän ikäsenä puhumaan vaikka terveydenhoitajalle, vai?

• vierailija01
        eräs tyttö kirjoitti:

Minullakin on sama ongelma. Eli olen vasta 15-vuotias ja minun kummatkin silmäluomet "riippuvat". Se aiheuttaa minulle hieman päänsärkyä, koska rypistän otsaani melkein 24/7 (paitsi tuskin nukkuessani:D). Tämä vaivaaa minua melko suuresti, koska tässä parin vuoden sisällä ne ovat laskeutuneet enemmän ja tämä ongelma häiritsee näkökenttääni, eli en voi pitää otsaa "suorana" koska luomeni laskeutuvat raskaasti silmieni päälle. Voisiko tästä ongelmasta mennä jo tämän ikäsenä puhumaan vaikka terveydenhoitajalle, vai?

Jos riippuluomesta/luomista on haittaa muussakin kuin esteettisessä mielessä, niin ehdottomasti kannattaa kääntyä lääkärin puoleen. Sieltä saat lähetteen silmäpolille, jossa tutkivat. Eli jos katsotaan että on terveydellistä haittaa, leikkaus ei maksa kuin polimaksun. Kela siis korvaa. Tosin jonot ovat pitkiä, mutta mitä aikaisemmin nyt haet apua, sitä aikaisemmin pääset leikkaukseen.

Meillä tytöllä 6v. on ensi torstaina leikkaus. Oikean puolen luomi on roikkunut syntymästä asti ja nyt ennen kouluikää korjataan. En usko että 15- vuotiaan ja aikuisen luomien koolla on paljoa eroja.

Mitäs jos juttelisit vanhemmillesi asiasta ja varaisitte yhdessä lääkärille ajan? Hoitaja ei voi paljoa tuohon asiaan vaikuttaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6955
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1239
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1042
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe