kävin 4 päivää sitten hammaslääkärissä. Paikkasivat 2 hammasta. Toisessa on ollu paikkauksen jälkeen kipua esim. kun syö jotain kovaa tai juo jotain kylmää. mikäköhän mahtaa olla??
paikattu kohta särkee
15
4476
Vastaukset
- carrie,
Reikä voi olla ollut lähellä hermoja, muovi paikka monesti vihloo paikkauksen jälkeen. Jos ei rauhotu viikon sisään niin menen samalle hammaslekurille uudestaan. Laittaa väliaikaisen paikan muutamaksi päiväksi että rauhottuu ja sitten muovipaikan uudestaan. Mä olen ainakin saanut tälläsissä tapauksissa samaan hintaan.
- iso paikka
takahampaassa.
Paikka tuli lähelle hermoa, joten kai se lievä jomotus siitä johtuu.
Mitähän nyt pitäisi tehdä, kun hammaslääkärikin lähtee ihan kohta lomalle.
Buranan voimalla olen sitä hoitanut toivoen, että se itsekseen lakkaa?
Onko kellään kokemusta?
Ei kannattaisi toiselle lääkärille mennä myöhemmin, sillä joutuu maksamaan uudestaan. - perhonen,
iso paikka kirjoitti:
takahampaassa.
Paikka tuli lähelle hermoa, joten kai se lievä jomotus siitä johtuu.
Mitähän nyt pitäisi tehdä, kun hammaslääkärikin lähtee ihan kohta lomalle.
Buranan voimalla olen sitä hoitanut toivoen, että se itsekseen lakkaa?
Onko kellään kokemusta?
Ei kannattaisi toiselle lääkärille mennä myöhemmin, sillä joutuu maksamaan uudestaan.Särky paikkauksen jälkeen loppuu yleensä viikon sisällä, jos jouduttu paikkaamaan lähelle hermoa (reikä ollut syvällä). Jos ei, niin kannattaa mennä hammaslääkärille, ei sitten ainakaan aiheuta tulehdusta ja ei tule juurihoitoa. Mulla on pari kertaa särkenyt hirveästi, mutta sitten kun siihen onkin vaihdettu väliaikainen paikka pariksi päiväksi niin on rauhoittunut. Nykyään hammaslääkärini laittaa väliaikaisen paikan automaattisesti, jos reikä on syvällä lähellä hermoa.
- auttaa asiaa
perhonen, kirjoitti:
Särky paikkauksen jälkeen loppuu yleensä viikon sisällä, jos jouduttu paikkaamaan lähelle hermoa (reikä ollut syvällä). Jos ei, niin kannattaa mennä hammaslääkärille, ei sitten ainakaan aiheuta tulehdusta ja ei tule juurihoitoa. Mulla on pari kertaa särkenyt hirveästi, mutta sitten kun siihen onkin vaihdettu väliaikainen paikka pariksi päiväksi niin on rauhoittunut. Nykyään hammaslääkärini laittaa väliaikaisen paikan automaattisesti, jos reikä on syvällä lähellä hermoa.
Poistaako väliaikainnben paikka hermon jotenkin. Ei poista, siellä se hermo on edelleen.
- Perhonen,
auttaa asiaa kirjoitti:
Poistaako väliaikainnben paikka hermon jotenkin. Ei poista, siellä se hermo on edelleen.
Väliaikaisen paikan alle voidaan laittaa lääkeainetta joka rauhoittaa hampaan, jotta siihen voidaan laittaa paikka päälle. Lisäksi muovipaikat ärsyttävät joidenkin hampaita, varsinkin jos on isoja/syviä reikiä, ja siksi voidaan laittaa myös väliaikaninen paikka.
- liian korkea?
Jos on ollut syvä reikä, niin on ihan normaalia että paikka vihloo esim. viikonkin paikkauksen jälkeen.
Tuo että se kipuilee erityisesti ruokailun jälkeen kuulostaisi siltä, että paikka on jäänyt liian korkeaksi. Se hoituu sillä että menet käväsemään paikan tehneen hammaslääkärin luona. Hän tsekkaa purennan uudestaan ja hioo paikan kohdalta. Ja ei maksa mitään.
Ja tuossa hommassa menee vain pari minuttia, luulisi hammaslääkärin ottavan sinut johnkin väliin vaikka ylimääräisenä.- kanssa.
Tuohan sanoi että ottaa kipeää kun puree jotain kovaa.
Ja jos on liian korkea paikka niin ei se saa ottaa kipeää silloinkaan purra hampaita yhteen, tietenkään. Mietippä vähän itsekin. - liian korkea?
kanssa. kirjoitti:
Tuohan sanoi että ottaa kipeää kun puree jotain kovaa.
Ja jos on liian korkea paikka niin ei se saa ottaa kipeää silloinkaan purra hampaita yhteen, tietenkään. Mietippä vähän itsekin.Siis mitä sä nyt mussutat?
Silloinhan se just kipuilee kun syö ja pureskelee jotain, jos paikka on jäänyt liian korkeaksi. - muka?
liian korkea? kirjoitti:
Siis mitä sä nyt mussutat?
Silloinhan se just kipuilee kun syö ja pureskelee jotain, jos paikka on jäänyt liian korkeaksi.Miten liian korkealle jäänyt paikka eroaa tilanteesta, että oikean korkuisella paikalla syö jotain kovaa, esim siemeniä?
- Marjut,
muka? kirjoitti:
Miten liian korkealle jäänyt paikka eroaa tilanteesta, että oikean korkuisella paikalla syö jotain kovaa, esim siemeniä?
Ei se korkea paikka ole ainoa syy. Jos puret ja vaikka lusikalla kolisutat hammasta, ja jos sattuu niin se on tulehtunut tai sitten voi olla siitä että reikä on ollut lähetllä sitä hermoa, ja muovipaikka tai joku muu ärsyttää hammasta. Voi kokeilla jos laittaisi väliaikaisen paikan vähäksiaikaa, ja tarvittaessa lääkeaine alle. Minulle tehtiin viimeksi niin. Ja ei ollut mitään kipuja sen jälkeen.
- sanoin
Marjut, kirjoitti:
Ei se korkea paikka ole ainoa syy. Jos puret ja vaikka lusikalla kolisutat hammasta, ja jos sattuu niin se on tulehtunut tai sitten voi olla siitä että reikä on ollut lähetllä sitä hermoa, ja muovipaikka tai joku muu ärsyttää hammasta. Voi kokeilla jos laittaisi väliaikaisen paikan vähäksiaikaa, ja tarvittaessa lääkeaine alle. Minulle tehtiin viimeksi niin. Ja ei ollut mitään kipuja sen jälkeen.
Eli paikan korkeudella ei ole tekemistä kivun kanssa ja vikaa pitääkin lähteä hakemaan muualta.
- ...
Marjut, kirjoitti:
Ei siihen hampaaseen oikeastaan satu kun lusikalla kolisuttaa, silloin vaan sattuu kun puraisee jotain kovempaa tai vaikka purkkaa. Läkäri sanoi sillon paikatessa että siinä ei ole isoa reikää ja taisi epäillä että hampaassa on pieni halkeama.
- mulla on ollut sama
... kirjoitti:
Ei siihen hampaaseen oikeastaan satu kun lusikalla kolisuttaa, silloin vaan sattuu kun puraisee jotain kovempaa tai vaikka purkkaa. Läkäri sanoi sillon paikatessa että siinä ei ole isoa reikää ja taisi epäillä että hampaassa on pieni halkeama.
No se pieni halkeamakin on voinut sen aiheuttaa. Varmaan laittoi sulle muovipaikan, sillä saa ne pienet halkeamat hyvin kondikseen.
Mulla on kanssa joskus sattunut kun puren jotain, ihan vaikka leipää tai tomaattia, niin sattuu. Olen ottanut sitten särkylääkettä tarvittaessa, mutta on mennyt viikossa parissa ohitse paikkauksen jälkeen. Joskus se kipu voi johtua ikenestäkin, jos on paikattu ja se ruuvijuttu joka laitetaan kun paikataan niin painaa ikeniä että ne tulee tosi kipeiksi ja aroiksi. - ...
mulla on ollut sama kirjoitti:
No se pieni halkeamakin on voinut sen aiheuttaa. Varmaan laittoi sulle muovipaikan, sillä saa ne pienet halkeamat hyvin kondikseen.
Mulla on kanssa joskus sattunut kun puren jotain, ihan vaikka leipää tai tomaattia, niin sattuu. Olen ottanut sitten särkylääkettä tarvittaessa, mutta on mennyt viikossa parissa ohitse paikkauksen jälkeen. Joskus se kipu voi johtua ikenestäkin, jos on paikattu ja se ruuvijuttu joka laitetaan kun paikataan niin painaa ikeniä että ne tulee tosi kipeiksi ja aroiksi.miten kova kipu sinulla oli siinä hampaassa? minä jos sillä hampaalla jotain kovempaa niin vihlasee aika mukavasti... oliko kipusi vihlovaa??
- ...
... kirjoitti:
miten kova kipu sinulla oli siinä hampaassa? minä jos sillä hampaalla jotain kovempaa niin vihlasee aika mukavasti... oliko kipusi vihlovaa??
*siis jos purasin sillä hampaalla:)^
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 17611185
- 545328
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html462555- 372256
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131771Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,431675Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta311310Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v361265Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s61076Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo1051001