Kolmenlaista KEPUlia

KEPUn puoluesihteeri Jarmo Korhonen viskoi keskiviikkona lokaa kilpakumppaninsa Kimmo Tiilikaisen niskaan ja nosti esiin tämän vanhat talousrikosepäilyt.

KEPUn eduskuntaryhmän puheenjohtaja Timo Kalli puolestaan komensi ryhmänsä pysyttelemään erossa puoluesihteeriehdokkaiden taistosta. Myös Mauri Pekkarisella oli jännittävää kerrottavaa.

Elinkeinoministeri Pekkarinen paljasti itku kurkussa myöntäneensä 800000 euron investointiavustuksen Suomi-Soffalle, joka tuki hänen vaalikampanjaansa 5000 eurolla ja epäsuorasti Kehittyvien maakuntien Suomi (KMS) -yhdistyksen kautta 10000 eurolla. Tuen vastineeksi rahoittajat saivat "korkeatasoisia tauluja".

Pekkarinen vei asian itse oikeuskanslerin tutkittavaksi ja sai häneltä eilen puhtaat paperit. Pekkarinen vakuuttaa, että olisi eronnut virastaan, mikäli tuomio olisi ollut toinen.

"Voin vakuuttaa, että tukipäätöksellä ja vaalityöni rahoittamisella ei ollut mitään yhteyttä. Olin kerta kaikkiaan unohtanut tekemäni päätöksen. Jos olisin sen muistanut, minkäänlaista vaalitukea ei olisi otettu tältä konsernilta."

Pekkarinen myönsi avustuksen marraskuussa 2006. Eduskuntavaalit järjestettiin seuraavan vuoden maaliskuussa.

Puoluesihteeri Korhonen rymisteli keskiviikkona kuin ärhäkkä karhu, jonka metsäreviirille Tiilikainen oli marjakoreineen erehtynyt.

Korhonen halusi nostaa esiin "hassun" kysymyksen siitä, onko Jorma Kosunen Tiilikaisen omistamien yritysten tilintarkastajan veli. Kehittyvien maakuntien Suomen varapuheenjohtaja Kosunen kertoi maanantain Helsingin Sanomissa, että KMS perustettiin keskustan puoluetoimistossa Korhosen huoneessa.

Tämän päälle Korhonen muistutti, että Tiilikainen oli viime kesänä talousrikosepäilyjen kohteena. Sitä hän ei vaivautunut kirjallisessa tiedotteessaan mainitsemaan, että kihlakunnansyyttäjä jätti nostamatta syytteen Tiilikaisen vastaan. Miten vanhat epäilyt ylipäätään liittyvät enää mihinkään, jäi myös epäselväksi.

Myös kaiken pahan alku ja juuri, vaalirahoituskohun primus motor Timo Kalli järjesti tiedotustilaisuuden. Ylimääräisestä ryhmäkokouksesta riitti sen verran raportoitavaa, että keskustaryhmä tukee Kallin mukaan yhä yksimielisesti pääministeriä ja uskoo, ettei Korhosella ja Matti Vanhasella ole ollut mitään osuutta Kehittyvien Maakuntien Suomi -yhdistyksen rahanjaossa.

Puoluesihteerikandidaattien veriseksi käyvää kiistaa Kalli ei halunnut kommentoida millään tavalla ja toivoi, ettei kukaan muukaan eduskuntaryhmästä kommentoisi. Omituista avoimen keskustelun vastaista päätöstä hän perusteli yksikantaan: "Tämä on minun toimintatapani."

0

66

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
        Ikävä
        69
        7574
      2. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
        Ikävä
        43
        5134
      3. Romillt veressä

Miten pystyy ajamaan 4 romillen humalassa
        Suomussalmi
        98
        3615
      4. Mikä sinussa on

Että tunnen näin syvästi sinua kohtaan
        Ikävä
        44
        2809
      5. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
        Tv-sarjat
        46
        2399
      6. Joka päivä olen lukenut

Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil
        Ikävä
        21
        2333
      7. Rakkauteni

Elämäni suurin sellainen joka ei enää rakasta minua
        Ikävä
        22
        2218
      8. Olet varmaan nalle nyt ilonen ku

Se A antaa niin paljo ku haluat..
        Ikävä
        34
        2203
      9. Ootko muuten täällä edellee?

A nainen? En luota suhun ja mokasit testin.
        Ikävä
        28
        1891
      10. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
        Ruoka ja juoma
        19
        1715
      Aihe