Nyt ytyä peliin..Ei sitä kuulkaas aleta kirjoittelun suhteen lorvailemaan,ku minäkin nyt taas tulin!
Kertokaas vaikka,mites teidän omantuntonne laita on?Kolkuttaako herkästi, vai sietääkö paljon ennenkuin kilisee? :)
Mun omani on kyllä semmonen lehmänkello,et kuuluu kirkolta kotia..:)
Noh nii...
47
1844
Vastaukset
- mayanna
ja Vilpittömyys toisella, vaikeeta on meikäläisen elämä.
Joissakin asioissa omatuntoni on hyvinkin tarkka, toisissa taas ei... Mutulla tulee pelattua aika paljon, mutta joku järki pitää syyllisyydentunnossakin sentään olla. Tai pitäis... Olen aika hyväksyvää tyyppiä, mutta toisinaan sitä tulen laittaneeksi itseni liian tiukoille.
Se on jotenkin niin suhteellinen, tuo omatunto. Toiselle jokin asia on pikkujuttu, toinen saa samasta asiasta kauheat tuskat ja joutuu alvariinsa juoksemaan ripillä. Luulen, että mulla on jotenkin sellainen sopimus tuon Oman Tunnon kanssa, että syntiä on sellainen asia/teko, joka aiheuttaa todellista mielipahaa tai haittaa jollekin.
Muutama viaton luuranko kaapissa on ihan hyvä juttu, ettei sitten tarvitse ihmetellä miksi elämä jäi elämättä ;)
Sitäpaitsi varastetut kasvintaimet kasvavat parhaiten :Djuttua siitä,että jos puhuu esim.toisesta ihmisestä jotain negatiivista,niin tarviiko sitä aina sen jälkeen omatunnon kilkuttaa?
Jos ihan aiheetta moittii,niin sitten se voi,mutta jos tämä toinen henkilö on antanut aihetta,niin minusta voi kyllä ihan hyvin omantunnoin vähän puhellakkin..;)
Omatunto ei todellakaan saa liikaa ja ylettömästi kolkuttaa,sillä tiedän tapauksen,jossa alkoi jo mielenterveys heittämään sen alla..:( Oli liian kiltti..
Eli kohtuus tässäkin..
Eikohän minunkin komerosta muutama luuranko löydy,ku kyllähän sitä välillä pistää omat tunnot äänettömälle..;) Silläkös vaatekaappi onkin nii ahdas...:DD
Voi väkkyrä...Vai kasvaa varastetut paremmin??? :¤ Silläkös mun kituuki,ku menin rehellisesti ostamaan.Taidan olla viisaampi ens kesänä...:)))- mayanna
mii-su kirjoitti:
juttua siitä,että jos puhuu esim.toisesta ihmisestä jotain negatiivista,niin tarviiko sitä aina sen jälkeen omatunnon kilkuttaa?
Jos ihan aiheetta moittii,niin sitten se voi,mutta jos tämä toinen henkilö on antanut aihetta,niin minusta voi kyllä ihan hyvin omantunnoin vähän puhellakkin..;)
Omatunto ei todellakaan saa liikaa ja ylettömästi kolkuttaa,sillä tiedän tapauksen,jossa alkoi jo mielenterveys heittämään sen alla..:( Oli liian kiltti..
Eli kohtuus tässäkin..
Eikohän minunkin komerosta muutama luuranko löydy,ku kyllähän sitä välillä pistää omat tunnot äänettömälle..;) Silläkös vaatekaappi onkin nii ahdas...:DD
Voi väkkyrä...Vai kasvaa varastetut paremmin??? :¤ Silläkös mun kituuki,ku menin rehellisesti ostamaan.Taidan olla viisaampi ens kesänä...:)))jos aiheesta jäkättää. Itellä on kyllä sellainen tapa, että puhun takanapäin ihmisestä vain sen, mitä voisin hälle kasvotustenkin sanoa (mikä ei tietenkään tarkoita, että puhuisin kaiken kasvotusten puhutun myös selän takana). Jos minulle tulee huono omatunto jostain sanotusta, se tulee yleensä siitä, että olen sanonut jollekin henkilölle ajatukseni 'liian' suoraan. Kun tahtoo tuo puhe joskus luistaa paremmin kuin järki :D No, ketään en sentään ole tietääkseni lopullisesti suututtanut, vaan yleensä asia on puitu ja loppuun käsitelty siinä sitten saman tien.
Muista myös, mii-su, että kukista/kasveista ei saa koskaan kiittää, sillä silloin ne kasvavat huonosti ;)
- Yxitypy
Ettei vaan omaatuntoa kolkuttanut, kun et ole lifelle kirjoitellut aikoihin. Missä lie hurttuuven teillä oot ollut :=))
Kyllähän tuo omatunto joskus on vaivana.
Esim. jos töissä tekis mieli vähän fuskata, omatunto iskee heti.
Samoin jos en käy kerran viikossa moikkaamassa vanhempiani.
Huono omatunto saattaa itselläni ilmentyä esim. unettomuutena tai jopa jonain fyysisenä kipuna. Joten huonoa omaatuntoa yritän välttää kaikin tavoin.
Omatuntohan on eri ihmisillä erilainen.Sieki oot tullu...;)
Toi on totta,et erillainen tuo omatunto on kaikilla.Maynnannalle tos just kirjotinkin,et kohtuus siinäkin kummiski saa olla.Joillekkin ihmisille sitä toivois tulevan ees hippusen...Tuntuu joskus,että se puuttuu joiltakin kokonaan..
Jos sulla esiintyy se noin radikaalisti ihan fyysisenäkin,niin silloin kyl kannattaaki jarruttaa. :)- Yxitypy
mii-su kirjoitti:
Sieki oot tullu...;)
Toi on totta,et erillainen tuo omatunto on kaikilla.Maynnannalle tos just kirjotinkin,et kohtuus siinäkin kummiski saa olla.Joillekkin ihmisille sitä toivois tulevan ees hippusen...Tuntuu joskus,että se puuttuu joiltakin kokonaan..
Jos sulla esiintyy se noin radikaalisti ihan fyysisenäkin,niin silloin kyl kannattaaki jarruttaa. :)mä täältä mihkään oo ees lähtenyt :=))
Joo.. aikamoiset oireet tulee huonosta omasta tunnosta.
Koko ajan joutuu pitämään jarrua pohjassa :=)) Yxitypy kirjoitti:
mä täältä mihkään oo ees lähtenyt :=))
Joo.. aikamoiset oireet tulee huonosta omasta tunnosta.
Koko ajan joutuu pitämään jarrua pohjassa :=))sä ollu koko ajan? Hitsi...Sit mun pitää hommata rillit...;))
Just noin..Et anna omantunnon kaasuttaa..:D- Yxitypy
mii-su kirjoitti:
sä ollu koko ajan? Hitsi...Sit mun pitää hommata rillit...;))
Just noin..Et anna omantunnon kaasuttaa..:Dkoko ajan. Välillä kyllä käyn ilahduttamassa immeisiä muillakin palstoilla :=))
Yxitypy kirjoitti:
koko ajan. Välillä kyllä käyn ilahduttamassa immeisiä muillakin palstoilla :=))
on tullu aikamoinen palstakiertelijä...Hirvet kirjoittamishalut..:DD
Aikaa vaan on aina nii niukasti,ettei meinaa ehtiä joka paikkaan..;)
- yopollo
omatunnosta kuulu koskaan mitään kun olen aina kiltti kaikille enkä tee mitään mikä sitä voisi häiritä.
- Jermuxi tms.
pisti sanasen kohtalleen. On helppoa olla aina oikeassa ja antaa muitten koheltaa virheidensä kanssa. Jesh!
ihan tyypillinen miehen ajatus..:DDD Toisinaan mä kadehdin teissä miehissä tuota asiaa,ku te ette ota mitään nii turhan vakavasti..:)
- Jermuxi tms.
Jos oma omatuntosi jotenkin kramppaa ja ei aina toimi, niin osta multa vähän käytettynä. Helpolla voipi vaihtaa toimivan paikoilleen ja sillä kilometritakuu katos. Ei jumita pikku töyssyissä, eikä jää valittaa jonnekkin kylille.
että ois Jermukalla vähän käytetty omatunto myynnissä?? ;) Paljonkos tahot?Otat sä sit mun vaihdossa? ;)
- ossipessi*
Huomasinpa sinutkin tässä ketjussa tai pitäisikö kirjoittaa "telaketjussa":)
Mitäpä kuuluu ja missä ja kuka käskee?
Jo olet jossain Euroopassa, niin kerro onko ilmat hyvät ja muutenkin asiat reilassa. Oliko se Kreikan maanjäristys viime sunnuntaina mitään?
Terkut ja Jerkut ja pikku tappelukset sulle:D
- perskuti
Tuosta omastatunnosta voin sen verran sanoa, että OMATUNTO hallitsee, mutta Mielenkiinto ylittää kaiken muun:=))
Tuo kilinä? Aivan uusi asia. Voitko tarkentaa??
Tuo SINUN lehmänkello voi olla todellinen ONNENTUOJA- joka johdattaa Sinut aivan uusiin seikkailuihin...Seikkailuihin, joista et ole eläessäsi edes unta nähnyt...Kilinä on se ääni joka muistuttaa,et ny pitäis vähän hävetä..:DDD
Oikeestaan,ku oikeen aattelee,nii toi lehmänkello kyl on ihan hyvä.Sitä myöten mäkin oon pysyny aisoissa...;)- perskuti
mii-su kirjoitti:
Kilinä on se ääni joka muistuttaa,et ny pitäis vähän hävetä..:DDD
Oikeestaan,ku oikeen aattelee,nii toi lehmänkello kyl on ihan hyvä.Sitä myöten mäkin oon pysyny aisoissa...;)Siis, oletko nainen joka ei uskalla rakastaa täysillä? Ja-ha, ilmeisesti olet saanut tiukan kotikasvatuksen, joka ei suvaitse minkäänlaista irtiottoa, nautinnoista puhumattakaan?
RAKASTA KÄRSI JA UNHOITA!!DDDDDDDD
Onni yksillä, kesä kaikilla:=) perskuti kirjoitti:
Siis, oletko nainen joka ei uskalla rakastaa täysillä? Ja-ha, ilmeisesti olet saanut tiukan kotikasvatuksen, joka ei suvaitse minkäänlaista irtiottoa, nautinnoista puhumattakaan?
RAKASTA KÄRSI JA UNHOITA!!DDDDDDDD
Onni yksillä, kesä kaikilla:=)Tiiä tuosta kasvatuksesta..:DD Irti on otettu ja välillä pantu kiinnikki..:D
- Teemuna
Usein pikkuminän kanssa. Neuvomme aika usein toisiamme ja hyvissä väleissä ollaan vaikka se rontti on joskus mollannu mua aika pahasti.
sit hyvin käsitellä sitä..:)) Oisit mollannu takasi,nii oisitte sujut..Ei jäis mitään hampaankoloon..;)
- Teemuna
mii-su kirjoitti:
sit hyvin käsitellä sitä..:)) Oisit mollannu takasi,nii oisitte sujut..Ei jäis mitään hampaankoloon..;)
Niuhottaja on saanu kuulla kuka on isominä.
Teemuna kirjoitti:
Niuhottaja on saanu kuulla kuka on isominä.
Juu..just noin.Sitä pitää näyttää,kuka on isäntä..:))
Hittolainen...Hiljasta on..:¤- mayanna
oletko koskaan onnistunut puhumaan omaatuntoa ympäri?
- Teemuna
mayanna kirjoitti:
oletko koskaan onnistunut puhumaan omaatuntoa ympäri?
se tarkoittaa itsensä kusettamista. Sitte kun oivalsin sen niin en ole viitsinyt enää siihen ryhtyä. Kuis itte, huijaatko ittees ja jos, niin kui?
- mayanna
Teemuna kirjoitti:
se tarkoittaa itsensä kusettamista. Sitte kun oivalsin sen niin en ole viitsinyt enää siihen ryhtyä. Kuis itte, huijaatko ittees ja jos, niin kui?
huijaan - ihan vähän ainakin - eihän ne valkoiset valheet nyt niin pahoja....
Ei maar, oikeesti olen varmaan itelleni tiukempi kuin muille. Voin mä hetken salata jonkun asian, mutta jostain syystä mun luurangot ei osaa olla kaapissa pitkään hiljaa. Silti mussa on pienesti pyromaanin vikaa.
Joissakin asioissa olen keskustellut omantuntoni kanssa pitkään ja 'puhunut sen ympäri' oltuani itselleni liian tiukka. En koe sitä välttämättä mitenkään kusettamisena vaan paremminkin anteeksiantamisena.
- ossipessi*
Pitkästä aikaa jtn peliin.
Lorvailut pois minusta, mutta myönnän olleeni passiivinen viime ajat.
Syy siihen on varmaankin hyväksyttävä; neljä (4) ihmistä kuollut puolen vuoden aikana lähipiiristä anteeksi julma ilmaisu, mutta näin on tapahtunut.
Kyllä se omatunto kolkuttelee varsinkin näiden edesmenneiden kohdalla, joko syystä tai syyttä, ainahan jotain jää sanomatta tai tekemättä.
Ei minulla sentään lehmänkello kolkuta, mutta kuitenkin joskus tuntuu kyllä, että olen aika kyyninen ihminen, koska en aina jaksa välittää kaikista ja kaikesta.
Kuitenkin kaunista ja mukavaa kesän alkua sinulle ja kuin myös muillekkin ystäville:)))suaki "näkee"!!!! :)) Kiva ku tulit moikkaamaan..:)
Onpa sulla ollut raskasta aikaa..:( Koita jaksella.Poismenneillä on kuiteski kaikki ny hyvin...
Niitä sanomatta jättämisiä tai sanomisia, ei kyllä kannata murehtia.Kaikki asiat kuuluvat elämään.Uskon,että nämä poismenneetkään eivät halua sinun murehtivan tuollaisia..
Kaikesta huolimatta, Kivaa Kesää sulle Ossipessi..:)
mitäs siellä kirkolla on tullut tehtyä?;)
Meille naisille on varmaan edellisessä elämässä laitettu kellot kaulaan varmuuden vuoksi.Mistä varmuudesta kysymys,niin kait kaikki arvaa.:)
Omantunnonasiat ovat lähinnä tekemättä jättämisistä.
Kilahtaa aina kun kuulen Vickyn kappaleen.
Näinkö täällä meille aina käy,käy käy...meidät pimut onkin varmaan varustettu jollaki,ku useimmiten naiset tuntee huonoa omaatuntoa..:¤
mii-su kirjoitti:
meidät pimut onkin varmaan varustettu jollaki,ku useimmiten naiset tuntee huonoa omaatuntoa..:¤
Heti pilkisti aurinko pilven takaa:D
Me pimut ollaan elämän ylläpitäjiä pitkälti,mutta miksi ihmeessä sitten se huono omatunto on meihin ruuvattu?tintti.kotivintti kirjoitti:
Heti pilkisti aurinko pilven takaa:D
Me pimut ollaan elämän ylläpitäjiä pitkälti,mutta miksi ihmeessä sitten se huono omatunto on meihin ruuvattu?ehkä me siks just ollaan näin hyviä,ku omatunto ei salli meidän olevan huonompia..:))
mii-su kirjoitti:
ehkä me siks just ollaan näin hyviä,ku omatunto ei salli meidän olevan huonompia..:))
kestääkö kalvo?
Kyllä kestää,turhaan me murehditaan.Hyvät mii-su:)
- LoMatta
Omatunto?
-Joku lisälaite vai?
-Puhelimeen tilattava soittoääni?
:)
Ketjusta on poistettu 28 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1117275Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista635328- 954914
- 524065
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee494006- 2223893
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san283608- 413253
- 522829
- 412407