Autojen valmistusmäärät vuonna 2002

J.R

Viime lauantain Hesarin autot ja liikenne-osiossa oli tällainen taulukko:
1. General Motors 8504434
2. Ford Motors 6819594
3. Toyota 6167703
4. Volkswagen 4989030
5. Daimler/Chrysler 4540900
6. PSA/Peugeot-Citroen 3267474
7. Hyundai 2939499
8. Honda 2820000
9. Nissan 2735530
10. Renault 2403975
11. Fiat 2079336
12. Mitsubishi 1847800
13. Suzuki 1707392
14. BMW 1057344
15. Mazda 964800
Jokainen voi tästä taulukosta laskea "oman totuuden", mutta tässä ovat viralliset luvut. Kertoo selvää kieltä siitä, että autoilun mahtimaat ovat USA ja Japani, eivät mitkään Euroopan maat. Sitäpaitsi USA:n automarkkinat ovat maailman suurimmat ja Japanin toiseksi suurimmat. Niille markkinoille ei Euromerkeillä ole asiaa, vaikka olisi millainen tyhjänpäiväinen statusarvo tahansa. Statuksella myydään autoja vaan Euroopassa, ei muualla maailmassa! Muualla maailmassa ei arvosteta pätkän vertaa mitään Euroopassa luotua statusta. Kyllä ne on valmistus- ja myyntimäärät, jotka ratkaisevat.

17

2301

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • crc

      Kyllähän se jenkeissä jos jossain euroautojen status on korkea. Jokainen jenkki, joka luulee olevansa jotain, ostaa euroauton, Ferrarin, BMW:n, Mersun jne. Kotoisilla (kuten Fordin avolavarumiluksella) ajaa köyhä keskiluokka. Japani taas on suljettu talous - maan kauppatase on ylijäämäinen joka suuntaan, koska japanilainen aivan kategorisesti ostaa japanilaista. Oli sitten kyse riisistä tai riisipussista. Ei siinä autosta sinänsä ole kyse, vaan protektionismista.

      • J.R

        Sitten herää kysymys, että miksi eurooppalaisia autoja ei viedä amerikkaan sen enempää jos asia on todellakin näin? Jos olisi korkea statusarvo, niin niitähän myytäisiin enemmän ja enemmän ja Euroopassa kirjanpitäjät huomaisivat tämän ja siirtäisivät yhä enemmän tuotannosta USA:an. Mikähän mahtaa olla USA:n osuus eurooppalaisten merkkien myynnistä? Kertomasi perusteella luulisi, että jokaisen eurooppalaisen auton päämarkkina-alue olisi USA. Onko näin? Vertaa vaikka Lexuksen ja vastaavien eurooppalaisten myyntitilastoja USA:ssa, siitä näet millä on korkea statusarvo siellä. Ja milläköhän Euroautot ovat statuksensa luoneet, eivät ainakaan olemalla kestäviä? Ja samaa protektionismia harrastetaan kyllä täällä EU:ssakin. Muistatko kun japanilaisille autoille vielä oli tuontikiintiö 1200000 autoa vuodessa? Ja vieläkin mätkäistään 10% tulli.


      • SSS
        J.R kirjoitti:

        Sitten herää kysymys, että miksi eurooppalaisia autoja ei viedä amerikkaan sen enempää jos asia on todellakin näin? Jos olisi korkea statusarvo, niin niitähän myytäisiin enemmän ja enemmän ja Euroopassa kirjanpitäjät huomaisivat tämän ja siirtäisivät yhä enemmän tuotannosta USA:an. Mikähän mahtaa olla USA:n osuus eurooppalaisten merkkien myynnistä? Kertomasi perusteella luulisi, että jokaisen eurooppalaisen auton päämarkkina-alue olisi USA. Onko näin? Vertaa vaikka Lexuksen ja vastaavien eurooppalaisten myyntitilastoja USA:ssa, siitä näet millä on korkea statusarvo siellä. Ja milläköhän Euroautot ovat statuksensa luoneet, eivät ainakaan olemalla kestäviä? Ja samaa protektionismia harrastetaan kyllä täällä EU:ssakin. Muistatko kun japanilaisille autoille vielä oli tuontikiintiö 1200000 autoa vuodessa? Ja vieläkin mätkäistään 10% tulli.

        ...eurooppalainen statusauto on kallis niin eihän sitä kaikenmaailman meksikaanit pysty hankkimaan. Avolavat ja Corollat sopivat köyhälistön kukkarolle ja siksi niitä myydään paljon. Tarkemmin ajatellen tavoitteleeko vaikkapa Mersu tusina-auton asemaa uudella mantereella? Muuten, millä merkeillä esimerkiksi NHL-kiekkoilijat ajavat?
        Mitä tuohon kestävyyteen tulee niin eikös jenkki kärrää (tusina)autonsa (lue Toyota, Chevy, Ford jne.) romikseen reilusti alle kymmenvuotiaana?


      • crc
        J.R kirjoitti:

        Sitten herää kysymys, että miksi eurooppalaisia autoja ei viedä amerikkaan sen enempää jos asia on todellakin näin? Jos olisi korkea statusarvo, niin niitähän myytäisiin enemmän ja enemmän ja Euroopassa kirjanpitäjät huomaisivat tämän ja siirtäisivät yhä enemmän tuotannosta USA:an. Mikähän mahtaa olla USA:n osuus eurooppalaisten merkkien myynnistä? Kertomasi perusteella luulisi, että jokaisen eurooppalaisen auton päämarkkina-alue olisi USA. Onko näin? Vertaa vaikka Lexuksen ja vastaavien eurooppalaisten myyntitilastoja USA:ssa, siitä näet millä on korkea statusarvo siellä. Ja milläköhän Euroautot ovat statuksensa luoneet, eivät ainakaan olemalla kestäviä? Ja samaa protektionismia harrastetaan kyllä täällä EU:ssakin. Muistatko kun japanilaisille autoille vielä oli tuontikiintiö 1200000 autoa vuodessa? Ja vieläkin mätkäistään 10% tulli.

        Siitä nyt ei vaan pääse mihinkään, etteikö fiksun/varakkaan/nousukkaan jne. - siis rahan päällä istuvan - amerikkalaisen mielestä eurooppalainen luksusauto ole juuri se statusten ykkönen. Ferrari, iso BMW jne. Mutta näillä markkinaorientaatioilla ei luoda suuria vientilukemia. Sehän on ihan selvä. Mutta ei ole ollut eurooppalaisten autovalmistajien tavoitekaan. Esim. kun Mersu osti Chryslerin, syntyneen fuusion mukana luodun myyntiketjun työnjako oli selvä: Chrysler menee massoille ja Mersu rikkaille. Ja lopputulos on se, että Chrysler on konkurssin partaalla ja Mersupuoli tekee hyvää tulosta - ei se massamarkkinoille pääsy takaa tulosta ja tulos se firmoille tärkeintä on eikä liikevaihto.
        Amerikan massamarkkinat ovat tukossa, mutta statusautoille on tilaa - siellä pärjää eurooppalainen. Aivan vastaavasti kuin Euroopassakin - täällä massamarkkinat on tukossa eurooppalaisilla autoilla (esim. Toyotalla on vain 5 prosentin markkinaosuus), ei täällä kukaan kelpuuta amerikkalaisia peltilaatikoita eikä "oikeassa Euroopassa" massamarkkinat japanilaisia.
        Totta kait tilanne on silloin - kun massamarkkinat ovat jenkeissä tukossa - niin, että suuria määriä ei näitä Ferrareita yms. myydä jenkeissä.
        Muuten, kun tossa nostit noita valmistajia esille, niin GM ja Ford ovat helvetillisissä talousvaikeuksissa just sen takia, että ne ovat dumpanneet autoja Amerikan markkinoille.


      • Been there
        crc kirjoitti:

        Siitä nyt ei vaan pääse mihinkään, etteikö fiksun/varakkaan/nousukkaan jne. - siis rahan päällä istuvan - amerikkalaisen mielestä eurooppalainen luksusauto ole juuri se statusten ykkönen. Ferrari, iso BMW jne. Mutta näillä markkinaorientaatioilla ei luoda suuria vientilukemia. Sehän on ihan selvä. Mutta ei ole ollut eurooppalaisten autovalmistajien tavoitekaan. Esim. kun Mersu osti Chryslerin, syntyneen fuusion mukana luodun myyntiketjun työnjako oli selvä: Chrysler menee massoille ja Mersu rikkaille. Ja lopputulos on se, että Chrysler on konkurssin partaalla ja Mersupuoli tekee hyvää tulosta - ei se massamarkkinoille pääsy takaa tulosta ja tulos se firmoille tärkeintä on eikä liikevaihto.
        Amerikan massamarkkinat ovat tukossa, mutta statusautoille on tilaa - siellä pärjää eurooppalainen. Aivan vastaavasti kuin Euroopassakin - täällä massamarkkinat on tukossa eurooppalaisilla autoilla (esim. Toyotalla on vain 5 prosentin markkinaosuus), ei täällä kukaan kelpuuta amerikkalaisia peltilaatikoita eikä "oikeassa Euroopassa" massamarkkinat japanilaisia.
        Totta kait tilanne on silloin - kun massamarkkinat ovat jenkeissä tukossa - niin, että suuria määriä ei näitä Ferrareita yms. myydä jenkeissä.
        Muuten, kun tossa nostit noita valmistajia esille, niin GM ja Ford ovat helvetillisissä talousvaikeuksissa just sen takia, että ne ovat dumpanneet autoja Amerikan markkinoille.

        Jenkeissä jopa VW:llä on kohtalaisesti statusarvoa eurooppalaisuuden ansiosta. Tietenkään niitä ei myydä siellä kuin leipää, kun hinta on huomattavasti kalliimpi kuin jollain Camryn liuhakkeella. Kummallinen pökiö tämä J.R, ei millään ymmärrä, ettei kaikkien automerkkien tavoitteena ole nousu maailman myydyimmäksi. Mersulta katoaisi olemassaolon tarkoitus täysin, jos kaikilla olisi Mersu.

        Eurooppalainen autoilija on maailman vaativin ja sen huomaa mm. siitä kuinka hankalaa jenkkien ja japsien on ollut kehittää tänne kelpaavia massamalleja.

        Saab on muuten jenkeissä korostetun urheilullinen ja yksilöllinen merkki, Volvo taas itärannikon intellektuellin valinta.

        J.R laukoo totuuksiaan statuksesta ymmärtämättä asiaa ollenkaan ja perehtymättä amerikkalaisten mieltymyksiin, sikäläisiin autojen hintoihin ym. Laatu on muka tärkeintä, mutta määrät tuntuvat sittenkin sekoittavan pojan pään tehokkaimmin.


    • J..

      Mitäs siinä vaahtoat? Mitäs se meille kuuluu, millä amerikkalaiset ajavat? Tai sinulle, millä me ajamme? Yritätkö vaikuttaa ostokäyttäytymiseemme? Miksi? Luuletko, että tuo on tehokas tapa. Oletko mainostoimistossa töissä?

      Miten sinä kärsit siitä, että me emme aja jollain 2,6 tonnia painavalla 17 litraa satasella kuluttavalla avolavalla tai 6 metriä pitkällä peltilaatikolla, jossa on ohjaus tunnoton kuin traktorissa ja suurista ulkomitoista huolimatta sisätilat samaa luokkaa kuin sinun Micrassasi. Anna olla. Relaa vähän. Hanki jokin hauska harrastus.

      • J.R

        Oksennus on elimistön luonnollinen tapa poistaa vaaralliset aineet vatsalaukusta. Mistä päättelit, että olisin oksentanut? Ei sinun sentään itkuraivaria tarvitse ottaa, jos toinen esittää oman mielipiteensä. Olen aivan yhtä oikeassa kuin kaikki muutkin MUTU (MUSTA TUNTUU) asiantuntijat tällä palstalla. Hyvin harvalla on esittää faktoja MUTU-tiedon tueksi. Halusin vain kertoa, että japanilaiset autot ovat maailmalla suositumpia kuin eurooppalaiset vastineet. Kysynnän ja tarjonnan laki. Tiesitkös? Sekö on sinulle melkein itkuraivarin paikka? Hävettääkö myöntää, ettei eurooppalainen auto ole suosituin?


      • crc
        J.R kirjoitti:

        Oksennus on elimistön luonnollinen tapa poistaa vaaralliset aineet vatsalaukusta. Mistä päättelit, että olisin oksentanut? Ei sinun sentään itkuraivaria tarvitse ottaa, jos toinen esittää oman mielipiteensä. Olen aivan yhtä oikeassa kuin kaikki muutkin MUTU (MUSTA TUNTUU) asiantuntijat tällä palstalla. Hyvin harvalla on esittää faktoja MUTU-tiedon tueksi. Halusin vain kertoa, että japanilaiset autot ovat maailmalla suositumpia kuin eurooppalaiset vastineet. Kysynnän ja tarjonnan laki. Tiesitkös? Sekö on sinulle melkein itkuraivarin paikka? Hävettääkö myöntää, ettei eurooppalainen auto ole suosituin?

        Olet ihan oikeassa siinä, että japanilaiset myyvät jenkeissä enemmän kuin eurooppalaiset. Totta. Mutta sinä olet käsittänyt jotakin ihan perusteellisesti väärin, jos:
        a) väität, että myyntilukemista voi päätellä, millä automerkillä on statusta. Statusmerkkihän on nimenomaan sellainen, joka ei ole volyymituote. Esim. Porsche.
        b) väität, että myyntivolyymeista voi katsoa, millä autolla on hyvä laatu.

        Japanilaisten menestys jenkeissä johtuu erinomaisesta markkinoille tulon ajoituksesta. Se tapahtui 70-luvulla, kun jenkeissä oli kaksi öljykriisiä. Tuolloin amerikkalaiset valmistajat tekivät sinnikkäästi 30 litraa satasella syöviä ja erittäin huonolaatuisia autoja. Kun markkinoille tuli yhtäkkiä autoja, jotka söivät hinnaltaan 4-kertaiseksi noussutta bensaa 8 litraa ja pysyivät kasassa, markkinat olivat syntyneet.
        Tämä hyvä historia kertoo amerikkalaisille yhä paljon. Kysymys ei ole välttämättä siitä, että japanilaiset autot jotenkin suuresti viehättäisivät amerikkalaisia. Kyse on hyvästä maineesta 30 vuoden takaa.
        Monet eurooppalaiset tehtaat ovat sitäpaitsi avoimesti ilmoittaneet haluavansa olla "paikallisia merkkejä". Näin teki esim. PSA. Valmistajia kiinnostaa se, paljonko myynnistä jää käteen. Eivät absoluuttiset myyntilukemat.
        Ja onhan siellä amerikassa melko lailla yhden eurooppalaisen autovalmistajan tuotteita, nimittäin Renaultin. Tosin näiden tuotteiden nimi on Nissan...


    • selitäpä

      Voisitko ystävällisesti selittää ja selvittää miten tuo tekemäsi luettelo autovalmistajien tuotantomääristä "kertoo selvää kieltä siitä, että USA ja Japani ovat autoilun mahtimaita"?
      Eihän tuossa mainita mitään valmistus- saatika suunnittelumaasta!

    • selitäppä

      "Muualla maailmassa ei arvosteta pätkän vertaa mitään Euroopassa luotua statusta".
      -Eikö todellakaan? Eikö pätkän vertaa. Eikö mitään? Eikö missään?

    • selitäpppä

      "Kyllä ne on valmistus- ja myyntimäärät, jotka ratkaisevat".
      -Niin varmaan.. tietäis vaan minkä ne ratkaisevat!

      • bismarck

        Maailmaa hallitaan raudalla ja verellä, ei millään "statuksella" joka on pelkkää runoilua.


    • Edelleen

      Se vaikka miljardi kärpästä pjaskasta tykkääkin ei tarkoita sitä, että se oikeasti olisi hyvää...

      Aivan sama paljonko noita tusina-autoja tehdään, mannaa massoille.

    • Zeus

      Onko mielessäsi edes juolahtanut, että noissa tuotantoluvuissa on paljon,paljon sinun "euroautojasi"..
      GM=Opel,Vauxhall(GB)
      Ford=kaikki Euroopan Fordit
      Toyota=eikös sitäkin mössötavaraa tehdä jonkun verran Euroopassakin(Gb)
      Daimler/Chrysler=MB

      Vai ei autoa myydä statusarvolla, etpä paljon tiedä markkinoinnin saloja..
      Minkähän takia USA;ssa kaikki isompituloiset ihmiset ajelevat Bemarilla, Porschella, Mercedeksellä,Lexuksella,Ferrarilla ja vastaavilla..Muualla maailmassa todella
      arvostetaan eurooppalaisia laatuautoja, luin jostakin , että Mercedes on yksi myydyimmistä tuontiautoista Japanissa, vaikka sikäläisillä markkinoilla vielä kalliimpi suhteessa kuin esim.Suomessa.Ja siinä ei kukaan Japanilainen osta statusta?

      Jos ei statusarvolla väliä, miksi helvetissä esim.Toyota alkoi myydä ja valmistaa parhainta malliaan eri merkillä(Lexus)eikä Toyotana, arvuutteleppas miten olisi kauppa käynyt Toyota-nimisenä..kun siltä puuttuu juuri se status!

      Aivan samasta statuksen puutteesta kärsivät monen merkin parhaimmat mallit;esim.Skoda Superb, Volkswagen Phaeton, tuotteena varmasti hyviä, mutta ostajia ei tahdo löytyä.

      Valmistus ja myyntimäärät eivät todellakaan ratkaise mitään, ystävä hyvä, kertovat ainoastaan massatuotannosta.

    • päätteeksi

      jos Japanissa tehdään parhaat autot, niin miksiköhän silti Japaniin viedään Ranskassa suunniteltuja ja Englannissa valmistettuja Toyotia...

      • Anonyymi

        Toyota on Toyota siitä riippumatta missä se tehdään.


    • Pete

      Olet idiootti JR. Kyllä kuule amerikkalaiset ajavat farmari volvolla se hakkaa paikallisen puu farmarin panssarin 100/0. Ja rikkaat jenkit ajelee
      sit ferrari/bemari osastoa.Esim Ferrarin suurimmat markkinat on USA:ssa,ettei sinne viedä vai eurooppalaisia autoja HUH mitä skeidaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      233
      4169
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      112
      2634
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      40
      2380
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      81
      1436
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      116
      1426
    6. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      48
      1169
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      78
      1087
    8. Ne viimeiset kerrat

      Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      963
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      936
    10. Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme

      Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu
      Ikävä
      58
      921
    Aihe