Autojen valmistusmäärät vuonna 2002

J.R

Viime lauantain Hesarin autot ja liikenne-osiossa oli tällainen taulukko:
1. General Motors 8504434
2. Ford Motors 6819594
3. Toyota 6167703
4. Volkswagen 4989030
5. Daimler/Chrysler 4540900
6. PSA/Peugeot-Citroen 3267474
7. Hyundai 2939499
8. Honda 2820000
9. Nissan 2735530
10. Renault 2403975
11. Fiat 2079336
12. Mitsubishi 1847800
13. Suzuki 1707392
14. BMW 1057344
15. Mazda 964800
Jokainen voi tästä taulukosta laskea "oman totuuden", mutta tässä ovat viralliset luvut. Kertoo selvää kieltä siitä, että autoilun mahtimaat ovat USA ja Japani, eivät mitkään Euroopan maat. Sitäpaitsi USA:n automarkkinat ovat maailman suurimmat ja Japanin toiseksi suurimmat. Niille markkinoille ei Euromerkeillä ole asiaa, vaikka olisi millainen tyhjänpäiväinen statusarvo tahansa. Statuksella myydään autoja vaan Euroopassa, ei muualla maailmassa! Muualla maailmassa ei arvosteta pätkän vertaa mitään Euroopassa luotua statusta. Kyllä ne on valmistus- ja myyntimäärät, jotka ratkaisevat.

17

2296

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • crc

      Kyllähän se jenkeissä jos jossain euroautojen status on korkea. Jokainen jenkki, joka luulee olevansa jotain, ostaa euroauton, Ferrarin, BMW:n, Mersun jne. Kotoisilla (kuten Fordin avolavarumiluksella) ajaa köyhä keskiluokka. Japani taas on suljettu talous - maan kauppatase on ylijäämäinen joka suuntaan, koska japanilainen aivan kategorisesti ostaa japanilaista. Oli sitten kyse riisistä tai riisipussista. Ei siinä autosta sinänsä ole kyse, vaan protektionismista.

      • J.R

        Sitten herää kysymys, että miksi eurooppalaisia autoja ei viedä amerikkaan sen enempää jos asia on todellakin näin? Jos olisi korkea statusarvo, niin niitähän myytäisiin enemmän ja enemmän ja Euroopassa kirjanpitäjät huomaisivat tämän ja siirtäisivät yhä enemmän tuotannosta USA:an. Mikähän mahtaa olla USA:n osuus eurooppalaisten merkkien myynnistä? Kertomasi perusteella luulisi, että jokaisen eurooppalaisen auton päämarkkina-alue olisi USA. Onko näin? Vertaa vaikka Lexuksen ja vastaavien eurooppalaisten myyntitilastoja USA:ssa, siitä näet millä on korkea statusarvo siellä. Ja milläköhän Euroautot ovat statuksensa luoneet, eivät ainakaan olemalla kestäviä? Ja samaa protektionismia harrastetaan kyllä täällä EU:ssakin. Muistatko kun japanilaisille autoille vielä oli tuontikiintiö 1200000 autoa vuodessa? Ja vieläkin mätkäistään 10% tulli.


      • SSS
        J.R kirjoitti:

        Sitten herää kysymys, että miksi eurooppalaisia autoja ei viedä amerikkaan sen enempää jos asia on todellakin näin? Jos olisi korkea statusarvo, niin niitähän myytäisiin enemmän ja enemmän ja Euroopassa kirjanpitäjät huomaisivat tämän ja siirtäisivät yhä enemmän tuotannosta USA:an. Mikähän mahtaa olla USA:n osuus eurooppalaisten merkkien myynnistä? Kertomasi perusteella luulisi, että jokaisen eurooppalaisen auton päämarkkina-alue olisi USA. Onko näin? Vertaa vaikka Lexuksen ja vastaavien eurooppalaisten myyntitilastoja USA:ssa, siitä näet millä on korkea statusarvo siellä. Ja milläköhän Euroautot ovat statuksensa luoneet, eivät ainakaan olemalla kestäviä? Ja samaa protektionismia harrastetaan kyllä täällä EU:ssakin. Muistatko kun japanilaisille autoille vielä oli tuontikiintiö 1200000 autoa vuodessa? Ja vieläkin mätkäistään 10% tulli.

        ...eurooppalainen statusauto on kallis niin eihän sitä kaikenmaailman meksikaanit pysty hankkimaan. Avolavat ja Corollat sopivat köyhälistön kukkarolle ja siksi niitä myydään paljon. Tarkemmin ajatellen tavoitteleeko vaikkapa Mersu tusina-auton asemaa uudella mantereella? Muuten, millä merkeillä esimerkiksi NHL-kiekkoilijat ajavat?
        Mitä tuohon kestävyyteen tulee niin eikös jenkki kärrää (tusina)autonsa (lue Toyota, Chevy, Ford jne.) romikseen reilusti alle kymmenvuotiaana?


      • crc
        J.R kirjoitti:

        Sitten herää kysymys, että miksi eurooppalaisia autoja ei viedä amerikkaan sen enempää jos asia on todellakin näin? Jos olisi korkea statusarvo, niin niitähän myytäisiin enemmän ja enemmän ja Euroopassa kirjanpitäjät huomaisivat tämän ja siirtäisivät yhä enemmän tuotannosta USA:an. Mikähän mahtaa olla USA:n osuus eurooppalaisten merkkien myynnistä? Kertomasi perusteella luulisi, että jokaisen eurooppalaisen auton päämarkkina-alue olisi USA. Onko näin? Vertaa vaikka Lexuksen ja vastaavien eurooppalaisten myyntitilastoja USA:ssa, siitä näet millä on korkea statusarvo siellä. Ja milläköhän Euroautot ovat statuksensa luoneet, eivät ainakaan olemalla kestäviä? Ja samaa protektionismia harrastetaan kyllä täällä EU:ssakin. Muistatko kun japanilaisille autoille vielä oli tuontikiintiö 1200000 autoa vuodessa? Ja vieläkin mätkäistään 10% tulli.

        Siitä nyt ei vaan pääse mihinkään, etteikö fiksun/varakkaan/nousukkaan jne. - siis rahan päällä istuvan - amerikkalaisen mielestä eurooppalainen luksusauto ole juuri se statusten ykkönen. Ferrari, iso BMW jne. Mutta näillä markkinaorientaatioilla ei luoda suuria vientilukemia. Sehän on ihan selvä. Mutta ei ole ollut eurooppalaisten autovalmistajien tavoitekaan. Esim. kun Mersu osti Chryslerin, syntyneen fuusion mukana luodun myyntiketjun työnjako oli selvä: Chrysler menee massoille ja Mersu rikkaille. Ja lopputulos on se, että Chrysler on konkurssin partaalla ja Mersupuoli tekee hyvää tulosta - ei se massamarkkinoille pääsy takaa tulosta ja tulos se firmoille tärkeintä on eikä liikevaihto.
        Amerikan massamarkkinat ovat tukossa, mutta statusautoille on tilaa - siellä pärjää eurooppalainen. Aivan vastaavasti kuin Euroopassakin - täällä massamarkkinat on tukossa eurooppalaisilla autoilla (esim. Toyotalla on vain 5 prosentin markkinaosuus), ei täällä kukaan kelpuuta amerikkalaisia peltilaatikoita eikä "oikeassa Euroopassa" massamarkkinat japanilaisia.
        Totta kait tilanne on silloin - kun massamarkkinat ovat jenkeissä tukossa - niin, että suuria määriä ei näitä Ferrareita yms. myydä jenkeissä.
        Muuten, kun tossa nostit noita valmistajia esille, niin GM ja Ford ovat helvetillisissä talousvaikeuksissa just sen takia, että ne ovat dumpanneet autoja Amerikan markkinoille.


      • Been there
        crc kirjoitti:

        Siitä nyt ei vaan pääse mihinkään, etteikö fiksun/varakkaan/nousukkaan jne. - siis rahan päällä istuvan - amerikkalaisen mielestä eurooppalainen luksusauto ole juuri se statusten ykkönen. Ferrari, iso BMW jne. Mutta näillä markkinaorientaatioilla ei luoda suuria vientilukemia. Sehän on ihan selvä. Mutta ei ole ollut eurooppalaisten autovalmistajien tavoitekaan. Esim. kun Mersu osti Chryslerin, syntyneen fuusion mukana luodun myyntiketjun työnjako oli selvä: Chrysler menee massoille ja Mersu rikkaille. Ja lopputulos on se, että Chrysler on konkurssin partaalla ja Mersupuoli tekee hyvää tulosta - ei se massamarkkinoille pääsy takaa tulosta ja tulos se firmoille tärkeintä on eikä liikevaihto.
        Amerikan massamarkkinat ovat tukossa, mutta statusautoille on tilaa - siellä pärjää eurooppalainen. Aivan vastaavasti kuin Euroopassakin - täällä massamarkkinat on tukossa eurooppalaisilla autoilla (esim. Toyotalla on vain 5 prosentin markkinaosuus), ei täällä kukaan kelpuuta amerikkalaisia peltilaatikoita eikä "oikeassa Euroopassa" massamarkkinat japanilaisia.
        Totta kait tilanne on silloin - kun massamarkkinat ovat jenkeissä tukossa - niin, että suuria määriä ei näitä Ferrareita yms. myydä jenkeissä.
        Muuten, kun tossa nostit noita valmistajia esille, niin GM ja Ford ovat helvetillisissä talousvaikeuksissa just sen takia, että ne ovat dumpanneet autoja Amerikan markkinoille.

        Jenkeissä jopa VW:llä on kohtalaisesti statusarvoa eurooppalaisuuden ansiosta. Tietenkään niitä ei myydä siellä kuin leipää, kun hinta on huomattavasti kalliimpi kuin jollain Camryn liuhakkeella. Kummallinen pökiö tämä J.R, ei millään ymmärrä, ettei kaikkien automerkkien tavoitteena ole nousu maailman myydyimmäksi. Mersulta katoaisi olemassaolon tarkoitus täysin, jos kaikilla olisi Mersu.

        Eurooppalainen autoilija on maailman vaativin ja sen huomaa mm. siitä kuinka hankalaa jenkkien ja japsien on ollut kehittää tänne kelpaavia massamalleja.

        Saab on muuten jenkeissä korostetun urheilullinen ja yksilöllinen merkki, Volvo taas itärannikon intellektuellin valinta.

        J.R laukoo totuuksiaan statuksesta ymmärtämättä asiaa ollenkaan ja perehtymättä amerikkalaisten mieltymyksiin, sikäläisiin autojen hintoihin ym. Laatu on muka tärkeintä, mutta määrät tuntuvat sittenkin sekoittavan pojan pään tehokkaimmin.


    • J..

      Mitäs siinä vaahtoat? Mitäs se meille kuuluu, millä amerikkalaiset ajavat? Tai sinulle, millä me ajamme? Yritätkö vaikuttaa ostokäyttäytymiseemme? Miksi? Luuletko, että tuo on tehokas tapa. Oletko mainostoimistossa töissä?

      Miten sinä kärsit siitä, että me emme aja jollain 2,6 tonnia painavalla 17 litraa satasella kuluttavalla avolavalla tai 6 metriä pitkällä peltilaatikolla, jossa on ohjaus tunnoton kuin traktorissa ja suurista ulkomitoista huolimatta sisätilat samaa luokkaa kuin sinun Micrassasi. Anna olla. Relaa vähän. Hanki jokin hauska harrastus.

      • J.R

        Oksennus on elimistön luonnollinen tapa poistaa vaaralliset aineet vatsalaukusta. Mistä päättelit, että olisin oksentanut? Ei sinun sentään itkuraivaria tarvitse ottaa, jos toinen esittää oman mielipiteensä. Olen aivan yhtä oikeassa kuin kaikki muutkin MUTU (MUSTA TUNTUU) asiantuntijat tällä palstalla. Hyvin harvalla on esittää faktoja MUTU-tiedon tueksi. Halusin vain kertoa, että japanilaiset autot ovat maailmalla suositumpia kuin eurooppalaiset vastineet. Kysynnän ja tarjonnan laki. Tiesitkös? Sekö on sinulle melkein itkuraivarin paikka? Hävettääkö myöntää, ettei eurooppalainen auto ole suosituin?


      • crc
        J.R kirjoitti:

        Oksennus on elimistön luonnollinen tapa poistaa vaaralliset aineet vatsalaukusta. Mistä päättelit, että olisin oksentanut? Ei sinun sentään itkuraivaria tarvitse ottaa, jos toinen esittää oman mielipiteensä. Olen aivan yhtä oikeassa kuin kaikki muutkin MUTU (MUSTA TUNTUU) asiantuntijat tällä palstalla. Hyvin harvalla on esittää faktoja MUTU-tiedon tueksi. Halusin vain kertoa, että japanilaiset autot ovat maailmalla suositumpia kuin eurooppalaiset vastineet. Kysynnän ja tarjonnan laki. Tiesitkös? Sekö on sinulle melkein itkuraivarin paikka? Hävettääkö myöntää, ettei eurooppalainen auto ole suosituin?

        Olet ihan oikeassa siinä, että japanilaiset myyvät jenkeissä enemmän kuin eurooppalaiset. Totta. Mutta sinä olet käsittänyt jotakin ihan perusteellisesti väärin, jos:
        a) väität, että myyntilukemista voi päätellä, millä automerkillä on statusta. Statusmerkkihän on nimenomaan sellainen, joka ei ole volyymituote. Esim. Porsche.
        b) väität, että myyntivolyymeista voi katsoa, millä autolla on hyvä laatu.

        Japanilaisten menestys jenkeissä johtuu erinomaisesta markkinoille tulon ajoituksesta. Se tapahtui 70-luvulla, kun jenkeissä oli kaksi öljykriisiä. Tuolloin amerikkalaiset valmistajat tekivät sinnikkäästi 30 litraa satasella syöviä ja erittäin huonolaatuisia autoja. Kun markkinoille tuli yhtäkkiä autoja, jotka söivät hinnaltaan 4-kertaiseksi noussutta bensaa 8 litraa ja pysyivät kasassa, markkinat olivat syntyneet.
        Tämä hyvä historia kertoo amerikkalaisille yhä paljon. Kysymys ei ole välttämättä siitä, että japanilaiset autot jotenkin suuresti viehättäisivät amerikkalaisia. Kyse on hyvästä maineesta 30 vuoden takaa.
        Monet eurooppalaiset tehtaat ovat sitäpaitsi avoimesti ilmoittaneet haluavansa olla "paikallisia merkkejä". Näin teki esim. PSA. Valmistajia kiinnostaa se, paljonko myynnistä jää käteen. Eivät absoluuttiset myyntilukemat.
        Ja onhan siellä amerikassa melko lailla yhden eurooppalaisen autovalmistajan tuotteita, nimittäin Renaultin. Tosin näiden tuotteiden nimi on Nissan...


    • selitäpä

      Voisitko ystävällisesti selittää ja selvittää miten tuo tekemäsi luettelo autovalmistajien tuotantomääristä "kertoo selvää kieltä siitä, että USA ja Japani ovat autoilun mahtimaita"?
      Eihän tuossa mainita mitään valmistus- saatika suunnittelumaasta!

    • selitäppä

      "Muualla maailmassa ei arvosteta pätkän vertaa mitään Euroopassa luotua statusta".
      -Eikö todellakaan? Eikö pätkän vertaa. Eikö mitään? Eikö missään?

    • selitäpppä

      "Kyllä ne on valmistus- ja myyntimäärät, jotka ratkaisevat".
      -Niin varmaan.. tietäis vaan minkä ne ratkaisevat!

      • bismarck

        Maailmaa hallitaan raudalla ja verellä, ei millään "statuksella" joka on pelkkää runoilua.


    • Edelleen

      Se vaikka miljardi kärpästä pjaskasta tykkääkin ei tarkoita sitä, että se oikeasti olisi hyvää...

      Aivan sama paljonko noita tusina-autoja tehdään, mannaa massoille.

    • Zeus

      Onko mielessäsi edes juolahtanut, että noissa tuotantoluvuissa on paljon,paljon sinun "euroautojasi"..
      GM=Opel,Vauxhall(GB)
      Ford=kaikki Euroopan Fordit
      Toyota=eikös sitäkin mössötavaraa tehdä jonkun verran Euroopassakin(Gb)
      Daimler/Chrysler=MB

      Vai ei autoa myydä statusarvolla, etpä paljon tiedä markkinoinnin saloja..
      Minkähän takia USA;ssa kaikki isompituloiset ihmiset ajelevat Bemarilla, Porschella, Mercedeksellä,Lexuksella,Ferrarilla ja vastaavilla..Muualla maailmassa todella
      arvostetaan eurooppalaisia laatuautoja, luin jostakin , että Mercedes on yksi myydyimmistä tuontiautoista Japanissa, vaikka sikäläisillä markkinoilla vielä kalliimpi suhteessa kuin esim.Suomessa.Ja siinä ei kukaan Japanilainen osta statusta?

      Jos ei statusarvolla väliä, miksi helvetissä esim.Toyota alkoi myydä ja valmistaa parhainta malliaan eri merkillä(Lexus)eikä Toyotana, arvuutteleppas miten olisi kauppa käynyt Toyota-nimisenä..kun siltä puuttuu juuri se status!

      Aivan samasta statuksen puutteesta kärsivät monen merkin parhaimmat mallit;esim.Skoda Superb, Volkswagen Phaeton, tuotteena varmasti hyviä, mutta ostajia ei tahdo löytyä.

      Valmistus ja myyntimäärät eivät todellakaan ratkaise mitään, ystävä hyvä, kertovat ainoastaan massatuotannosta.

    • päätteeksi

      jos Japanissa tehdään parhaat autot, niin miksiköhän silti Japaniin viedään Ranskassa suunniteltuja ja Englannissa valmistettuja Toyotia...

      • Anonyymi

        Toyota on Toyota siitä riippumatta missä se tehdään.


    • Pete

      Olet idiootti JR. Kyllä kuule amerikkalaiset ajavat farmari volvolla se hakkaa paikallisen puu farmarin panssarin 100/0. Ja rikkaat jenkit ajelee
      sit ferrari/bemari osastoa.Esim Ferrarin suurimmat markkinat on USA:ssa,ettei sinne viedä vai eurooppalaisia autoja HUH mitä skeidaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

      Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      83
      4473
    2. Olit ihan

      Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      24
      3238
    3. Miksiköhän vasemmistossa on niin paljon ns. tapatyöttömiä ja muita köyhiä?

      Tokihan Minja Koskela oli sitä mieltä, että ei terveenkään ihmisen ole pakko tehdä töitä, sitä neuvoa moni vassu noudatt
      Maailman menoa
      39
      2904
    4. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

      "Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      117
      2707
    5. Kaipaamasi miehen nimi?

      Ja maakunta tai kaupunki?
      Ikävä
      16
      2590
    6. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

      se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      17
      2549
    7. Oletko keskustellut kaivatustasi muiden

      Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka
      Ikävä
      43
      2517
    8. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      113
      2285
    9. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

      TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      2075
    10. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

      Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      28
      1727
    Aihe