Pidän maastavedon selkätreenissä tokana liikkeenä heti leukojen jälkeen. Tarkoitus on saada lisää lihasta selkään, mutta sarjapainot ovat todella pienet. Selkä näyttäisi kehittyvän (leuat, kulmasoutu, veto liikkeinä), mutta sarjapainot eivät. Olen treenannut pian 3vuotta ja kovin sarja taitaa olla 3x4 130kg, ykkösen sain 155kg:lla yläselkä aika köyryssä. Tuntuu, että en saa takareisillä voimaa liikkeeseen tarpeeksi(vai kuvittelenko vain? prässissä 350kg 3x6 paras tulos, kyykkyä en tee), takasinlaskun teen myös liian hitaasti, toisaalta uskon, että tämä "ylipuhdas" tekniikka on juuri tuonut lihasta selkään kun putket kasvavat. Tarkoitus olisi kuitenkin saada sarjapainot aina sinne 160-180kg paikkeille. 16vuotiaat junioritkin vetävät enemmän maasta. :( On tämä masentavaa. Vedän normaalilla myötäotteella ja jalat kapealla ilman kenkiä.
Tekniikkaani: Kädet lähelle kroppaa tangossa, remmit käteen, kyykkyyn perse pyllistäen ja selkä suoraksi tanko kiinni säärissä about. Tyhjät pois ja sitten happea keuhkoihin ja katse ylöspäin -> veto ylös ja hidas lasku alas.
Teen yleensä 3-4 sarjaa 4-6 toistoilla esim. 110kg 3x6 tai 120kg 3x4 tms.. Kovempia rautoja vetäessä tekniikka menee aivan kauheaksi nykyään. Tuntuu, että heikkenen vaan kyseisessä liikkeessä. Vittumaisen raskas liike se on, siksi siitä tykkään ja ilmeisesti lihaakin tuo mukavasti, mutta painot ovat aloittelijan asteella. Olen 183cm pitkä ja aamupaino n.100kg. Kerran viikossa maastaveto selkätreeneissä. Miten saan lisää kehitystä liikkeeseen? Tapanani on ollut nostaa painoja viikottain 5kg. Kuukauden välein lasken painoja ja lähden uudelta pohjalta kovempia rautoja tavoittelemaan, mutta huonoin seurauksin.
Nimim. Heikko mavettaja :(
Maastavedon asiantuntijoita?
12
5977
Vastaukset
- jkjhjkhkjhkjhkj
Miksi hidas lasku? Painot tiputetaan suoraan lattiaan ja siellä otetaan uudet paineet. Hidas lasku syö ihan helvetisti selkää.
Remmit pois ja ristiote käyttöön.
Mavea voi tehdä liikaa. Hyvä tulos tulee ihan vain joka toinen tai kolmas viikko mavettamalla.
'- just joo
joo rysäytetään alas täysillä ja alhaalla paineet taas kroppaan.
eipä niitä kannata sarjoissa paljoa "tiputella" vaan pitää kontrolli lihaksissa.
joo vetoa voi tehdä sarjoja kaikki toistot ykkösinä tai alaslasku hipaisemalla jne..
mutta ei niitä hirveästi kannata "tiputella".
- wwwwwwc
Itellä oli aikanaan samantyyppinen ongelma. Rupesin kävelemään lähes päivittäin 4-6km. Parissa kuukaudessa perseessä oli ruutia ihan erilailla, ja maven sarjapainot nousivat.
Voiman hankkimiseksi perseeseen löytyy varmasti muitakin metodeja, mutta pointti oli se, että välillä ne painot eivät nouse tekemällä sitä liikettä itseään. - tuuba teppo
unohda koko mave kuukaudeksi/kahdeksi aivan kokonaan, et tee maastavetoa ollenkaan.
uskoisin kertomasi perusteella tai olen täysin varma siitä, että kyykkytuloksesi on aivan perseestä, eikö?
kuuluuku erilaiset kyykyt säännöllisesti ohjelmaasi? myös etukyykyt? teetkö good morning-liikettä?
jos kerrot hiukan treeneistäsi enemmän voin vastata enemmän.- 64-v
Eipä juuri lisäämistä!
Ylipäätään vaikuttaa siltä että jengi jostain syystä kikkailee jalkaprässien kanssa kyykkäämisen asemesta.
Polvikulmat tärkeitä molemmissa.
Syvä- ja pohjakyykky antavat paukkuja myös keskikroppaan.
Takaa pakaroihin ja edestä kylkiin.
Molempia tarvitaan mavessa.
- lotionman
eli ensin magnesium jauhot käsiin ja sitten remmit. remmit kannattaa laittaa kireelle että tanko pysyy näpeissä. sit kun lähdetään kohottamaan niin vedetään epäkkäillä ylös ja ranteet suoraksi. perse johtaa liikettä ja jalat tulee sit perässä, selkää kannattaa varoa kun ja jos se pyöristyy. sit suosittelen että ostat erkkarii ja teippaat ranteet lukkoonn niin on turvallisempi nostaa. polvet ja nilkat pitää kans muistaa kääntää samaansuuntaa, helppoa se ei ole jos on paksut polvisiteet? kai käytät polvisiteitä ja kyykkytrikoita? kyykkytrikoot auttaa elastisuudellaan nostossa. ja sit sellanene salaisuus että suoli kannattaa tyhjentää ennen maksiminostoja ettei tule yllätyksiä.
aloita sarjat 50kg ja siitä korotttelet maksimiin asti. teet 1 noston maksimeissa ja pompautat lattiasta niin että alaselkä saa suurimman hyödyn. - sarjoja/toistoja
Reenaatko maven joka viikko? jos niin se on liikaa, 10-14pv välii niin on mahista kehittyä. ja ainakin mun mielestä noita toistoja ja sarjoja on ihan liikaa, oli ne keveitä tai ei. itellä ykkönen 260kg ja aloitan lämmittelemällä 100kg pari kymppiä ja sitten teen 3-1 toistoo suurinpiirtein näin 140kg, 180kg, 200kg, 220kg, 240 sitte katoin miten jakso, mutta en ikinä tehny mitään äly tiukkoja kolmosia, tai ainakaan yhtä sarjaa enempää, noi selkäpakit saa aika helposti tukkoon varsinki jos tekee viel taljaa ja muita selkäliikeitä. lopuksi tein pari laskusarjaa pienemmillä painoilla esim. pari 8-10toistoo 120kg. ja tää on toiminu ainaki mulla, ei mee tukkoon ja aina jaksaa vetää suht. hyvin.
Suosittelen, että pidät jotain kuukauden taukoo vetämisestä ja otat kyykyn kuvioihin ja unohdat prässin, koska sillä ei ole mitään tekemistä voiman/lihan hankinnan kanssa, kyykky on se pirun hyvä perusliike jaloille ja syvältä tehtynä kehittää koko runkoa aika hyvin. ja sitte suosittelen että tekee jatkossa vetoo tosiaan 10-14pv välein ja vielä niin että kyykystä on tarpeeks pitkä palautus, että ei mennä seuraavana päivänä kyykystä vetään. tekniikasta: sen perseen ei pitäs olla pystyssä ku mummolla marjassa vaan sen pitäs olla alhaalla ja vedon lähtä jaloilla, muuten poksahtaa selkä. ja tolla lyhyelläkin sarjalla saa hyvin massaa selkälihaksiin, eikä tosiaan mee tukkoon samalla tavalla ku että teet 5 tiukkaa 10sarjaa, vedossa pärjää yllättävän vähällä sarja/toisto määrällä. - Arska
Jaloista/lantion seudulta puuttuu raakasti voimaa.
1.Prässi on lämmittely-sivuliike voimanostajalle.
2.Lisää ohjelmaan box-/takakyykky ja good morning-liike vedon eri variaatiot. Leuanvedot aina lisäpainoilla, kun toistomäärät ilman painoja ylittää 10.
3.Älä unohda treenata vatsaa. Suosittelen kovaa lisävastusta kumeilla/painolevyillä.
4.Remmit helvettiin, et tee niillä mitään. Kyllä ne näpit pitää.
5.Vedot aina "ykkösinä", vaikka teetkin 5 sarjaa..ts.ei pompoteta, ettei selkä hajoa ennen aikojaan.- Body mies
Kiitoksia neuvoista. Eli body tarkoituksessa mavea vedetään, tarkoitus kuitenkin saada mahdollisimman suuria kuormia ylös. Naurettavan helppo liike tavallaan, kun pitää nostaa x-määrä kiloja ylös, mutta silti niin vaikeeta.
Alaselälle tulee rasitusta aikamoisesti, kun töissäkin joudun repimään painavia säkkejä (20kg/säkki) -> (500-1500kg edestä ylös joka päivä). Tämä varmasti vaikuttaa väsyttävällä tavalla alaselkään. Olen jo tähän tottunut, alaselkä ei ole mitenkään kipeä tms. Palautuu hyvin, mutta ehkä sitten raskaissa mavesarjoissa puhti on poissa. Tai sitten vaan takareisistä/perseestä puuttuu voimaa. :(
Jaloille teen smith kyykkyä boxille, prässiä kapealta etureisille ja yhden jalan prässiä, askelkyykkyä, takareisille raskailla painoilla koneissa yms.. Perus kyykkyä en ole tehnyt vuosiin, kun nuorempana hajotin polvet siinä liian rajun tekniikan kanssa. Pitäisi harkita kyykyn ottamista ohjelmaan.
Vatsaa treenaan 1-2krt/vkossa raskailla lisäpainoilla 3sarjaa kerta.
Remmejä käytän lähinnä siksi, ettei tarvitse keskittyä grippiin, vaan itse vetoon. Myötäotteella ei tuo tanko meinaa pysyä, ristiotteella kyllä pysyy, mutta en osaa vetää kun pitää vaihdella ristiotetta. Ennen vedin ristiotteella ja toinen epäkäs pienempi kuin toinen kun en vaihtanut otteen puolia.
Miksi ykkösinä? Joutuu keräämään alhaalla paineet uudestaan, paljon raskaampaa. Yleensä lasken rauhallisesti maahan ilman pompautusta ja samantein veto ylös, eli painot hipaisee maahan ja heti ylös.
Enkä ole voimanostaja. Kehonrakentaja ennemminkin. :D Mutta hyvät neuvot voimanostajilta ovat aina tervetulleita. Kuhan saadaan toi mave nyt uuteen nousuun niin kaikki on hyvin. Kiitoksia tästä. - Body mies
Body mies kirjoitti:
Kiitoksia neuvoista. Eli body tarkoituksessa mavea vedetään, tarkoitus kuitenkin saada mahdollisimman suuria kuormia ylös. Naurettavan helppo liike tavallaan, kun pitää nostaa x-määrä kiloja ylös, mutta silti niin vaikeeta.
Alaselälle tulee rasitusta aikamoisesti, kun töissäkin joudun repimään painavia säkkejä (20kg/säkki) -> (500-1500kg edestä ylös joka päivä). Tämä varmasti vaikuttaa väsyttävällä tavalla alaselkään. Olen jo tähän tottunut, alaselkä ei ole mitenkään kipeä tms. Palautuu hyvin, mutta ehkä sitten raskaissa mavesarjoissa puhti on poissa. Tai sitten vaan takareisistä/perseestä puuttuu voimaa. :(
Jaloille teen smith kyykkyä boxille, prässiä kapealta etureisille ja yhden jalan prässiä, askelkyykkyä, takareisille raskailla painoilla koneissa yms.. Perus kyykkyä en ole tehnyt vuosiin, kun nuorempana hajotin polvet siinä liian rajun tekniikan kanssa. Pitäisi harkita kyykyn ottamista ohjelmaan.
Vatsaa treenaan 1-2krt/vkossa raskailla lisäpainoilla 3sarjaa kerta.
Remmejä käytän lähinnä siksi, ettei tarvitse keskittyä grippiin, vaan itse vetoon. Myötäotteella ei tuo tanko meinaa pysyä, ristiotteella kyllä pysyy, mutta en osaa vetää kun pitää vaihdella ristiotetta. Ennen vedin ristiotteella ja toinen epäkäs pienempi kuin toinen kun en vaihtanut otteen puolia.
Miksi ykkösinä? Joutuu keräämään alhaalla paineet uudestaan, paljon raskaampaa. Yleensä lasken rauhallisesti maahan ilman pompautusta ja samantein veto ylös, eli painot hipaisee maahan ja heti ylös.
Enkä ole voimanostaja. Kehonrakentaja ennemminkin. :D Mutta hyvät neuvot voimanostajilta ovat aina tervetulleita. Kuhan saadaan toi mave nyt uuteen nousuun niin kaikki on hyvin. Kiitoksia tästä.Maastaveto on selkäpäivänä. Old School treenit:
1. Leuanveto
2. Maastaveto
3. Kulmasoutu tangolla
4. Taljapumppailut loppuun
Pitäisikö tuo maastaveto siirtää kylmästi jalkatreeniin? Ekana vetäisi kyykyn ja sitten maven? Kyykkyä en kuitenkaan pääse tekemään raskailla painoilla kuukausiin, joten puhtia pitäisi riittää maveen vielä hyvin. Saisi tuosta kulmasoudustakin enemmän irti, kun alaselkä ei olisi väsynyt maven jäljiltä.
Mainitsinko, että olen plussakaloreilla, eli paino nousee mukavasti ylöspäin, eli tuon ei pitäisi ainakaan vaikuttaa. Jos olen miinuksilla, sen kyllä huomaa, mikään tulos ei parannu, vaan rauta painaa tonnin.
- m.pieni
maltti on valttia ja ei kannata tuijottaa muitten
tuloksiin koska helposti sit menee usko ja
aletaan yli yrittämään ja sit loukkaa itsensä.
minusta maastaveto on sellanen laji jos vaan viitsii treenata niin tulokset nousevat huimasti.
meikäläiselle ollut semmonen selän tappo liike
joten olen tyytynyt kevyempiin painohin koska pitäähän sitä töihin joka aamu nousta ja ei oo
silleen varaa pilata muita tän takia työuraa:)- 64-v
Treenaus oman kunnon vuoksi ja kilpailutoiminta ovat tosiaan eri asioita.
Noita kommentteja kyykyn ja maven vaarallisuudesta olen ihmetellyt!
Voimatasoni ei koskaan ole kovin hääppöinen ollutkaan mutta koskaan ei selkänikäni ole oikutellut.
Aloittaessani 40:n vuoden tauon jälkeen epäilin alkuun juuri selkääni.
Mave jäi nyt tasoon 2 x oma paino johon pitkän tauon ja ikäni huomioiden olen itse tyytyväinen.
Olkapääni pilasin hölmöyttäni raaoilla tempauksilla mutta selkä on toistaiseksi kunnossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1537820- 614380
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1403993Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233912Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423310Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383218Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko253205- 482933
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422731- 492484