Teoriakokeen kirjalliset kysymykset

Noviisi

Löytyiskö mistään niitä kirjallisia vastauksineen?
Olisin kovasti iloinen jos löytyis, ei tarttis
muutämassa sekunnissa miettiä esim:mikä on pahin
liikenteen aiheuttama ympäristöongelma ympäristö-
ongelma? (vastaus= kohta C:maaperän happamoitumi-
nen ja vesien rehevöityminen)

"Mikä on lastenistuimen paras sijoituspaikka"
"Mikä on vaarallisin kaasu auton päästöistä"
"Mikä on hekilöautojen osuus henkilöliikennesuo-
ritteesta" oikea vast 77%

Ainakaan minun harjoituskokeessani ei kysytty
mitään esim. ajonopeuden vaikutuksesta jarrutus-
matkaan, renkaiden urasyvyyksiä, nastarengasjut-
tuja, turvaväliä, auton kuormitusta tai muuta-
kaan turvallisuusjuttuja, esi siis mitään todel-
la tärkeätä liikenneturvallisuuden kannalta.

Paljonko hyödyn maanantaiaamun ruuhkassa tie-
dosta, että liikenteen osuus maamme energiankulu-
tuksesta on 14%?

Kysymykset olivat täysin irrelevantteja, asiaan
liittymättömiä, siis perseestä!!!

LÖYTYISKÖ KIRJALLISIA JOSTAIN KIITTI

Tollasia älyttömiä kysymyksiä liikenneteoriassa,
vastausaikaa muutama sekunti!!!!

Jos löytyis kysymykset ja oikeat vastaukset niin
HYVÄ. Konehan arpoo kysymykset, ei niitä niin hir-
veesti voi olla. Parisataa opettelee koska tahansa
ulkoa.

24

29036

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • konsultti

      Ajoneuvohallintokeskuksen AKEn sivustolla

      http://www.ake.fi/ Ajokortit ja tutkinnot>Tutkinnot>Teoriakoe> Teoriakoeohje

      todetaan yksioikoisesti, että teoriakoetehtävät eivät ole vapaassa levityksessä, kuten olivat menneinä kulta-aikoina.

      ”Teoriakokeessa käytetään Ajoneuvohallintokeskuksen valmistamaa ja ylläpitämää koemateriaalia, joka on tarkoitettu ainoastaan tutkintokäyttöön. Sitä ei saa käyttää tai luovuttaa muuhun tarkoitukseen. Siitä ei myöskään saa antaa ulkopuolisille sellaisia tietoja, jotka vaarantaisivat kuljettajantutkinnon teoriakokeen tarkoituksen toteutumisen tai aineiston käyttämisen vastaisuudessa.”

      Tähän kehitykseen on kai ajanut just se, että on ns. näkömuistihenkilöitä, joilla on kyky oppia valmiit tehtävät ulkomuistitiedostoiksi, joista vaan koetilanteessa tulostetaan kysyttyjen osatehtävien oikeat vaihtoehtonumerot ajattelematta tosiasiassa tehtävää juuri ollenkaan.

      Eikö se teoriakin (muissakin kuin liikennekysymyksissä) pitäisi mieltää enemmän asiasisältöjen ja kokonaisuuksien ajatteluksi kuin pitkäksi litaniaksi erillisiä ulkomuistinippeleitä?

      • noviisi

        Kyllä minä tiedän, että vastausten lateleminen
        ulkomuistista ei kerro mitään siitä, miten oppilas
        on sisäistänyt asiat!

        Tarkoitin sitä, että vastaaminen olisi helpompaa
        jos kysymykset liittyisivät paremmin ko.asiaan.
        Vaarallisimpia auton päästöjä koskeva kysymys oli
        minulle shokki! Mitä helvettiä, olen unohtanut
        lukea ekologian oppikirjan!

        Renkaiden urasyvyyksiä koskevaan kysymykseen oli-
        sin osannut vastata heti, kesänakit min. 1,6 mm,
        talvinakit min. 3 mm. Tällaisia asiaan liittymät-
        tömiä kysymyksiä vaan ei tullut!

        Meidän koulumme kone oli säädetty niin, että aikaa
        kysymyksen ja 3 vastausvaihtoehdon läpilukemiseen,
        vastauksen miettimiseen, kursorin siirtoon (pieni
        rasti, piti tähdätä), sekä napin painamiseen oli
        8 sekuntia, kiirettä piti!!!

        AKE:n ohjeissa muistan nähneeni kohdan, jossa vas-
        tausajaksi ilmoitettiin kuvakysymyksille 10 sek,
        ja kirjallisille 30 sek, siis huomattavasti enem-
        män kuin meillä, kuvatehtäviin meillä oli aikaa 4 sekuntia! Kuvan laatu ei myöskään ollut hyvä, vas-
        tasi jatkuvaa ajoa tihkusateessa, monesta liiken-
        nemerkistä näkyi vain pieni osa, sekin ikään kuin
        harson takaa, aina ei myöskään voinut varmuudella
        sanoa, oliko jalankulkija "aikeissa ylittää suoja-
        tien". (minulla on normaali näkö)

        Kyllähän noita kirjallisia sopii kysellä, mutta aikaa pitäisi olla enemmän, 30 sek. on huomatta-
        vasti enemmän kuin 8!!!


      • konsultti
        noviisi kirjoitti:

        Kyllä minä tiedän, että vastausten lateleminen
        ulkomuistista ei kerro mitään siitä, miten oppilas
        on sisäistänyt asiat!

        Tarkoitin sitä, että vastaaminen olisi helpompaa
        jos kysymykset liittyisivät paremmin ko.asiaan.
        Vaarallisimpia auton päästöjä koskeva kysymys oli
        minulle shokki! Mitä helvettiä, olen unohtanut
        lukea ekologian oppikirjan!

        Renkaiden urasyvyyksiä koskevaan kysymykseen oli-
        sin osannut vastata heti, kesänakit min. 1,6 mm,
        talvinakit min. 3 mm. Tällaisia asiaan liittymät-
        tömiä kysymyksiä vaan ei tullut!

        Meidän koulumme kone oli säädetty niin, että aikaa
        kysymyksen ja 3 vastausvaihtoehdon läpilukemiseen,
        vastauksen miettimiseen, kursorin siirtoon (pieni
        rasti, piti tähdätä), sekä napin painamiseen oli
        8 sekuntia, kiirettä piti!!!

        AKE:n ohjeissa muistan nähneeni kohdan, jossa vas-
        tausajaksi ilmoitettiin kuvakysymyksille 10 sek,
        ja kirjallisille 30 sek, siis huomattavasti enem-
        män kuin meillä, kuvatehtäviin meillä oli aikaa 4 sekuntia! Kuvan laatu ei myöskään ollut hyvä, vas-
        tasi jatkuvaa ajoa tihkusateessa, monesta liiken-
        nemerkistä näkyi vain pieni osa, sekin ikään kuin
        harson takaa, aina ei myöskään voinut varmuudella
        sanoa, oliko jalankulkija "aikeissa ylittää suoja-
        tien". (minulla on normaali näkö)

        Kyllähän noita kirjallisia sopii kysellä, mutta aikaa pitäisi olla enemmän, 30 sek. on huomatta-
        vasti enemmän kuin 8!!!

        Jos nuo vastausajat ovat todella noin lyhyitä, pitäisi kyllä harjoitusohjelman säätöjä laittaa uusiksi.
        Ihanne olisi, että harjoittelutilanne vastaisi koetilannetta.

        Ettehän te varmaan siellä ajotunneillakaan aja keskikaupungilla nopeudella 80 km/h.


      • otto
        konsultti kirjoitti:

        Jos nuo vastausajat ovat todella noin lyhyitä, pitäisi kyllä harjoitusohjelman säätöjä laittaa uusiksi.
        Ihanne olisi, että harjoittelutilanne vastaisi koetilannetta.

        Ettehän te varmaan siellä ajotunneillakaan aja keskikaupungilla nopeudella 80 km/h.

        ei kuule siellä liikenteen seassakaan ole kuin muutama sekuntti aikaa tehdä päätöksiä joten kyllä se koe on ihan asiallinen


      • konsultti
        otto kirjoitti:

        ei kuule siellä liikenteen seassakaan ole kuin muutama sekuntti aikaa tehdä päätöksiä joten kyllä se koe on ihan asiallinen

        http://www.ake.fi/
        Ajokortit ja tutkinnot>Tutkinnot >Teoriakoe >Teoriakoeohje 20.6.2002 Nro12/2002

        ”Kirjallisissa kysymyksissä vastauksen määräaika on 30 sekuntia ja kuvallisissa kysymyksissä 10 sekuntia. Lisäksi vastauksen voi antaa vielä 3 sekunnin kuluessa edellä mainittujen määräaikojen päättymisestä.”
        Edellinen on siteeraus Ajoneuvohallintokeskuksen ohjeesta teoriakokeen toteutukseksi.

        On aivan selvää, että liikenteessä ei läheskään aina ole pitkiä aikoja mietiskellä toimintavaihtoehtoja. Toisinaan tiukoissa tilanteissa, esim. äkkiväistöissä jopa normaalireagointiaika 0,5 – 2 sekuntia tuntuu liian pitkältä.
        Kokeen AV – osa, jossa on miettimisaikaa 10 sekuntia/tehtävä, sisältää aktiivisia liikennetilannetehtäviä. Osa niistäkin on varmasti sellaisia, joissa harkinnan on tapahduttava tositilanteessa lyhyemmässä ajassa kuin 10 sekuntia, ajoneuvon liikkuessa.

        Toisaalta kirjallisessa osassa on iso joukko tehtäviä, joita ei tarvitse käytännössä koskaan ratkaista muutamassa sekunnissa kesken ajon. Tällaisia ovat renkaiden millimetrit, vakuutukset, katsastukset, mitat, painot, jne. On paljon asioita, jotka voi selvittää kysymällä muilta, kavereilta, poliisilta, katsastusmiehiltä, kirjoista, suomi 24ltä, eikä selvitystyössä kuluva aika riskeeraa kenenkään turvallisuutta. Myöskään jarrutusmatkojen pituuksia ei ainakaan itse jarrutusten aikana kukaan lähde päässään tai ainakaan laskimella ratkaisemaan.
        Näille tehtävillehän on miettimisaikaa ruhtinaalliset 30 sekuntia/tehtävä. Ei ole mitään järkeä viritellä tällaisia tehtäviä miksikään lukunopeustesteiksi asettamalla niille muutamien sekuntien ratkaisuaikoja. Jos näin tehdään, koe mittaa tekijästään ihan muita asioita kuin säädösten tuntemusta.

        Toisaalta ei tietenkään pikalukutaidosta olisi haittaakaan. Sen huomaa, kun ajelee vierailla paikkakunnilla tai ulkomailla, ja lisäkilpisumat ja tienviittarykelmät vilahtelevat:D

        Aikaisemmin teoretisoin, että liikennekoulujen harjoituksien vastausajat saisivat olla mahdollisimman lähellä lopullista koetodellisuutta. Tässä on itsekritiikille sijaa. Tosiasiassa etukäteisharjoitteluohjelmat saisivat olla vähän yliviritettyjä, vastausajat vähän lyhyempiä kuin lopullisessa kokeessa ja osalla tehtävistä vaikeusaste vähän hankalampi kuin lopullisessa todellisessa kokeessa. Kun tällaisessa harjoitteluympäristössä alkaa pärjätä ja selvitä, todellinen teoriakoe menee helposti hyväksytyn puolelle. Eli ylitetään rima yliopettelun periaatteella. Näköjään joskus aikoja sitten kannatti olla ainakin osa ajasta valppaalla kuuntelulla esim. opinto-ohjauksessa; sieltä on jäänyt mieleen tuo yliopettelumetodi.


      • Anonyymi
        otto kirjoitti:

        ei kuule siellä liikenteen seassakaan ole kuin muutama sekuntti aikaa tehdä päätöksiä joten kyllä se koe on ihan asiallinen

        Ei kukaan aja kyseiseen tilanteeseen silmät kiinni. Teoriakokeessa ei huomioida, että tosielämässä liikenteessä ollaan ennen ja jälkeen kokeen kuvaamaa kuvakaapausta. Ihminen rekisteröi ja prosessoi erittäin paljon asioita ennen kuin on kuvien kaltaisessa tilanteessa.


    • Hmph..

      että useimmilla ajokouluilla voi käydä harjoittelemassa koneella. Ja suurinpiirtein samat kysymykset niillä on kuin siinä kirjallisessakin.
      Itse kävin noin kerran tai pari viikossa harjoittelemassa kuukauden ennen kirjallisia ja ensimmäisellä meni läpi.

      Käy harjoittelemassa niin ei tarvitse etsiä netistä mitään kirjallisia!

      Eikä siinä ihan tuollaisia kysytty minulla kuukausi sitten. Enemmän liikenteeseen ajoneuvoon liittyviä kysymyksiä. Ymmärtääkseni ne kysymykset on samat koko maassa.

      • autoilija

        oppimateriaali on tosiaan salaista eikä sitä saa kerto muille.jos sulla ei vielä ole korttia niin miksi mietit aamuruuhkia kehällä ja kulutat aikaa täällä etsimässä sellaista mitä tiedät et ehkä löydä,vaan voisit vaikka lukea sen kirjan kerran läpi ja mennä harjottelemaan niin kysymyksiä sinne autokouluun ni voist oppiakin jotain.kyl se niillä läpi menee,ei ne niin vaikea ole.ja mitä lastenistuinten kiinnitykseen ja sijoitteluun tulee niin moni ei vieläkään tiedä miten se lastenistuin kiinnitetään ja mihin.


      • jane

        joo käy koululla harjottelemassa, itse reputin kirjalliset eilen koska en oo vaivautunut niitä harjottelemaan. Kyllä harmitti kun oli vaan vähästä kiinni,etten päässyt läpi. Tsemppiä!


    • --ande--

      ei sulla ole liikenteessä aikaa ruveta plärään sitä vastauskirjaa kun mietit kuka kääntyy tai kenen vika...
      Hyvin se menee, usko pois...

    • just

      Koululla voi käydä harjoittelemassa...Monesti kyllä koulun koneelle tehdyt koekirjalliset on vaikeampia,kuin itse oikea koe...Moneen otteeseen itse yritin koulun koneella saada koetta läpi,mutta huonolla menestyksella..Itse oikea koe meni kuitenkin kerralla läpi..Kysy koulultasi!!

    • Kimi

      Minulla oli sama tilanne, paljon asiaankuulumat-
      tomia kysymyksiä ja vastausaika kirjallisissa 10
      sekkaa. Olen koulutukseltani ekonomi ja tottunut
      lukemaan paljon ja nopeasti mutta...

      • Älykkyys

        Älä välitä. Tutkimusten mukaan parhaat autoilijat ovat älykkyydeltään keskinkertaisia. He eivät kyseenalaista eivätkä järkeistä kaikkea.

        Tyhmät ja yliviisaat eivät ainakaan tutkimusten mukaan ole aivan kärkikastia liikenteessä.

        Ei ole tarkoitus loukata ketään. Olen itsekin akateemisesti koulutettu.


    • löytyypäs
    • Moottoripyörämimmi

      Ihan vain kommenttina tuohon teoriakokeen kuvaosioon: Parasta olisi, jos kokeessa olisi pieni videopätkä, silloin tilanne olisi todenmukaisin.

      Omilta autokouluajoilta muistan vain, että ekalla harjoituskerralla meni yli puolet kuvista väärin, kun mm. valkoisen auton takana oli valkoinen talo ja siinä välissä mukamas mopoilija, jonka valkoisesta kypärästä näkyipikkiriikkinen siivu auton katon yli (auton läpi mopoilijaa ei näkynyt, mutta se voi johtua sen ajan kuvien laadusta...). Mun mielestä se mopoilijan kypäräksi selitetty kohta kuvassa oli lähempänä kärpäsenpaskaa kuin mitään mopoilijaa tai sen kypärää.

      Jos näkisi tilanteen, kun itse lähestyy risteystä tai näkisi muiden lähestyvän risteystä, pystyisi todennäköisesti hahmottamaan tilanteen paremmin. Liike paljastaa sekä liikkujan että perspektiivin helpommin kuin still-kuva.

      Kuvat (kuten kirjallisetkin kysymykset) oppi nopeasti ulkoa ja vastausaikaa meni loppujen lopuksi sekunti tai kaksi oikean vaihtoehdon valintaan. Sen verran kieroja kuitenkin olivat silloin, että vaikka teoriakokeessa oli samat kysymykset ja kuvat kuin harjoittelumateriaalissa, oli vastausvaihtoehtojen järjestystä sekoitettu :D

      Kohtuullisen opin olen vissiin kuitenkin saanut autokoulusta, kun takana on yli 18 vuotta autoilua ja useita vuosia moottoripyöräilyäkin eikä yhtään sakkoa tai ruttua :)

      • 87k

        Paitti että kuvia, eikä kirjallisia kysymyksiä saa edelleenkään MISTÄÄN harjoittelukäyttöön, ei edes nyt 8 vuoden jälkeen ;)

        Mutta kyllä netistä ne kuvien kysymykset jokainen saa, kuvia ei saa, ja vastausvaihtoehdot ovat aina kyllä tai ei.


        Mutta taasen niitä kymmentä teoriakysymystä ei saa mistään, mutta niidenkin kysymysten aiheet, ja missä järjestyksessä ne tulee, niin taasen saa ;)


      • Väärässä taas 87k
        87k kirjoitti:

        Paitti että kuvia, eikä kirjallisia kysymyksiä saa edelleenkään MISTÄÄN harjoittelukäyttöön, ei edes nyt 8 vuoden jälkeen ;)

        Mutta kyllä netistä ne kuvien kysymykset jokainen saa, kuvia ei saa, ja vastausvaihtoehdot ovat aina kyllä tai ei.


        Mutta taasen niitä kymmentä teoriakysymystä ei saa mistään, mutta niidenkin kysymysten aiheet, ja missä järjestyksessä ne tulee, niin taasen saa ;)

        Teoriakokeessa olevia kysymyksiä on siinä miljoonan sivun kysymysnipussa, minkä autokoululta saa.


      • 87k
        Väärässä taas 87k kirjoitti:

        Teoriakokeessa olevia kysymyksiä on siinä miljoonan sivun kysymysnipussa, minkä autokoululta saa.

        Tietenkin SATTUMALTA voi olla sama kirjallinen kysymys, jossa kysytään esim auton kokonaispianoa jota saa ajaa B-kortilla.

        Mutta on MELKO pieni riski, että jossain harjoituksessa olisi kuva, joka on otettu tismalleen samasta paikasta, ja tismalleen samssa liikennetilanteessa kuin kokeessa oleva kuva ;)


      • lo lo lo
        87k kirjoitti:

        Tietenkin SATTUMALTA voi olla sama kirjallinen kysymys, jossa kysytään esim auton kokonaispianoa jota saa ajaa B-kortilla.

        Mutta on MELKO pieni riski, että jossain harjoituksessa olisi kuva, joka on otettu tismalleen samasta paikasta, ja tismalleen samssa liikennetilanteessa kuin kokeessa oleva kuva ;)

        No kuviahan en tietenkään tarkoittanut. Ja veikkaan, että on enemmänkin kuin vain yksi sama kysymys. Sattumaa tai ei.


    • Oikeassa taas

      "Väärässä taas"

      Niin olet. Samoja kysymyksiä joita Ajovarman kokeissa käytetään, ei jaeta oppilaille autokoulussa. Ne on kyllä aika pitkälle samanlaisia, mutta ehdottomasti ei samoja.

      • Sinä olet väärässä

        Aivan sama kysymys oli omassa teoriakokeessa ja kaverin harjoitusnivaskassa. Sanajärjestyskin taisi olla täysin sama. Sitten oli muutama samantapainen kysymys.


    • vastavirtaan uiva

      mielestäni tuo on huono perustelu että ei siellä liikenteessäkään ole aikaa miettiä. kokeessa testataan oppilaan tietämystä liikenteessä ajamisesta ja säännöistä, reaktionopeudella ei pitäisi olla siinä osaa eikä arpaa. formulakuskireaktionopeudet kuuluisi testa erikseen siellä inssi ajossa. ja kokeen uusintamaksu on suorastaan saatanallinen. t: kukkahattu

    • ABCDE36v

      Aloittaja on homoseksuaali?

    • Anonyymi

      Paljonko pitää hidastaa vauhtia jotta jarrutusmatka puolittuu
      1/4 Oikein
      Puolet
      Ei yhtään

      tuossa yksi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      280
      3143
    2. 202
      2888
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2474
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      222
      1944
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      13
      1378
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1298
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      162
      1221
    Aihe