Löytyiskö mistään niitä kirjallisia vastauksineen?
Olisin kovasti iloinen jos löytyis, ei tarttis
muutämassa sekunnissa miettiä esim:mikä on pahin
liikenteen aiheuttama ympäristöongelma ympäristö-
ongelma? (vastaus= kohta C:maaperän happamoitumi-
nen ja vesien rehevöityminen)
"Mikä on lastenistuimen paras sijoituspaikka"
"Mikä on vaarallisin kaasu auton päästöistä"
"Mikä on hekilöautojen osuus henkilöliikennesuo-
ritteesta" oikea vast 77%
Ainakaan minun harjoituskokeessani ei kysytty
mitään esim. ajonopeuden vaikutuksesta jarrutus-
matkaan, renkaiden urasyvyyksiä, nastarengasjut-
tuja, turvaväliä, auton kuormitusta tai muuta-
kaan turvallisuusjuttuja, esi siis mitään todel-
la tärkeätä liikenneturvallisuuden kannalta.
Paljonko hyödyn maanantaiaamun ruuhkassa tie-
dosta, että liikenteen osuus maamme energiankulu-
tuksesta on 14%?
Kysymykset olivat täysin irrelevantteja, asiaan
liittymättömiä, siis perseestä!!!
LÖYTYISKÖ KIRJALLISIA JOSTAIN KIITTI
Tollasia älyttömiä kysymyksiä liikenneteoriassa,
vastausaikaa muutama sekunti!!!!
Jos löytyis kysymykset ja oikeat vastaukset niin
HYVÄ. Konehan arpoo kysymykset, ei niitä niin hir-
veesti voi olla. Parisataa opettelee koska tahansa
ulkoa.
Teoriakokeen kirjalliset kysymykset
24
30382
Vastaukset
- konsultti
Ajoneuvohallintokeskuksen AKEn sivustolla
http://www.ake.fi/ Ajokortit ja tutkinnot>Tutkinnot>Teoriakoe> Teoriakoeohje
todetaan yksioikoisesti, että teoriakoetehtävät eivät ole vapaassa levityksessä, kuten olivat menneinä kulta-aikoina.
”Teoriakokeessa käytetään Ajoneuvohallintokeskuksen valmistamaa ja ylläpitämää koemateriaalia, joka on tarkoitettu ainoastaan tutkintokäyttöön. Sitä ei saa käyttää tai luovuttaa muuhun tarkoitukseen. Siitä ei myöskään saa antaa ulkopuolisille sellaisia tietoja, jotka vaarantaisivat kuljettajantutkinnon teoriakokeen tarkoituksen toteutumisen tai aineiston käyttämisen vastaisuudessa.”
Tähän kehitykseen on kai ajanut just se, että on ns. näkömuistihenkilöitä, joilla on kyky oppia valmiit tehtävät ulkomuistitiedostoiksi, joista vaan koetilanteessa tulostetaan kysyttyjen osatehtävien oikeat vaihtoehtonumerot ajattelematta tosiasiassa tehtävää juuri ollenkaan.
Eikö se teoriakin (muissakin kuin liikennekysymyksissä) pitäisi mieltää enemmän asiasisältöjen ja kokonaisuuksien ajatteluksi kuin pitkäksi litaniaksi erillisiä ulkomuistinippeleitä?- noviisi
Kyllä minä tiedän, että vastausten lateleminen
ulkomuistista ei kerro mitään siitä, miten oppilas
on sisäistänyt asiat!
Tarkoitin sitä, että vastaaminen olisi helpompaa
jos kysymykset liittyisivät paremmin ko.asiaan.
Vaarallisimpia auton päästöjä koskeva kysymys oli
minulle shokki! Mitä helvettiä, olen unohtanut
lukea ekologian oppikirjan!
Renkaiden urasyvyyksiä koskevaan kysymykseen oli-
sin osannut vastata heti, kesänakit min. 1,6 mm,
talvinakit min. 3 mm. Tällaisia asiaan liittymät-
tömiä kysymyksiä vaan ei tullut!
Meidän koulumme kone oli säädetty niin, että aikaa
kysymyksen ja 3 vastausvaihtoehdon läpilukemiseen,
vastauksen miettimiseen, kursorin siirtoon (pieni
rasti, piti tähdätä), sekä napin painamiseen oli
8 sekuntia, kiirettä piti!!!
AKE:n ohjeissa muistan nähneeni kohdan, jossa vas-
tausajaksi ilmoitettiin kuvakysymyksille 10 sek,
ja kirjallisille 30 sek, siis huomattavasti enem-
män kuin meillä, kuvatehtäviin meillä oli aikaa 4 sekuntia! Kuvan laatu ei myöskään ollut hyvä, vas-
tasi jatkuvaa ajoa tihkusateessa, monesta liiken-
nemerkistä näkyi vain pieni osa, sekin ikään kuin
harson takaa, aina ei myöskään voinut varmuudella
sanoa, oliko jalankulkija "aikeissa ylittää suoja-
tien". (minulla on normaali näkö)
Kyllähän noita kirjallisia sopii kysellä, mutta aikaa pitäisi olla enemmän, 30 sek. on huomatta-
vasti enemmän kuin 8!!! - konsultti
noviisi kirjoitti:
Kyllä minä tiedän, että vastausten lateleminen
ulkomuistista ei kerro mitään siitä, miten oppilas
on sisäistänyt asiat!
Tarkoitin sitä, että vastaaminen olisi helpompaa
jos kysymykset liittyisivät paremmin ko.asiaan.
Vaarallisimpia auton päästöjä koskeva kysymys oli
minulle shokki! Mitä helvettiä, olen unohtanut
lukea ekologian oppikirjan!
Renkaiden urasyvyyksiä koskevaan kysymykseen oli-
sin osannut vastata heti, kesänakit min. 1,6 mm,
talvinakit min. 3 mm. Tällaisia asiaan liittymät-
tömiä kysymyksiä vaan ei tullut!
Meidän koulumme kone oli säädetty niin, että aikaa
kysymyksen ja 3 vastausvaihtoehdon läpilukemiseen,
vastauksen miettimiseen, kursorin siirtoon (pieni
rasti, piti tähdätä), sekä napin painamiseen oli
8 sekuntia, kiirettä piti!!!
AKE:n ohjeissa muistan nähneeni kohdan, jossa vas-
tausajaksi ilmoitettiin kuvakysymyksille 10 sek,
ja kirjallisille 30 sek, siis huomattavasti enem-
män kuin meillä, kuvatehtäviin meillä oli aikaa 4 sekuntia! Kuvan laatu ei myöskään ollut hyvä, vas-
tasi jatkuvaa ajoa tihkusateessa, monesta liiken-
nemerkistä näkyi vain pieni osa, sekin ikään kuin
harson takaa, aina ei myöskään voinut varmuudella
sanoa, oliko jalankulkija "aikeissa ylittää suoja-
tien". (minulla on normaali näkö)
Kyllähän noita kirjallisia sopii kysellä, mutta aikaa pitäisi olla enemmän, 30 sek. on huomatta-
vasti enemmän kuin 8!!!Jos nuo vastausajat ovat todella noin lyhyitä, pitäisi kyllä harjoitusohjelman säätöjä laittaa uusiksi.
Ihanne olisi, että harjoittelutilanne vastaisi koetilannetta.
Ettehän te varmaan siellä ajotunneillakaan aja keskikaupungilla nopeudella 80 km/h. - otto
konsultti kirjoitti:
Jos nuo vastausajat ovat todella noin lyhyitä, pitäisi kyllä harjoitusohjelman säätöjä laittaa uusiksi.
Ihanne olisi, että harjoittelutilanne vastaisi koetilannetta.
Ettehän te varmaan siellä ajotunneillakaan aja keskikaupungilla nopeudella 80 km/h.ei kuule siellä liikenteen seassakaan ole kuin muutama sekuntti aikaa tehdä päätöksiä joten kyllä se koe on ihan asiallinen
- konsultti
otto kirjoitti:
ei kuule siellä liikenteen seassakaan ole kuin muutama sekuntti aikaa tehdä päätöksiä joten kyllä se koe on ihan asiallinen
http://www.ake.fi/
Ajokortit ja tutkinnot>Tutkinnot >Teoriakoe >Teoriakoeohje 20.6.2002 Nro12/2002
”Kirjallisissa kysymyksissä vastauksen määräaika on 30 sekuntia ja kuvallisissa kysymyksissä 10 sekuntia. Lisäksi vastauksen voi antaa vielä 3 sekunnin kuluessa edellä mainittujen määräaikojen päättymisestä.”
Edellinen on siteeraus Ajoneuvohallintokeskuksen ohjeesta teoriakokeen toteutukseksi.
On aivan selvää, että liikenteessä ei läheskään aina ole pitkiä aikoja mietiskellä toimintavaihtoehtoja. Toisinaan tiukoissa tilanteissa, esim. äkkiväistöissä jopa normaalireagointiaika 0,5 – 2 sekuntia tuntuu liian pitkältä.
Kokeen AV – osa, jossa on miettimisaikaa 10 sekuntia/tehtävä, sisältää aktiivisia liikennetilannetehtäviä. Osa niistäkin on varmasti sellaisia, joissa harkinnan on tapahduttava tositilanteessa lyhyemmässä ajassa kuin 10 sekuntia, ajoneuvon liikkuessa.
Toisaalta kirjallisessa osassa on iso joukko tehtäviä, joita ei tarvitse käytännössä koskaan ratkaista muutamassa sekunnissa kesken ajon. Tällaisia ovat renkaiden millimetrit, vakuutukset, katsastukset, mitat, painot, jne. On paljon asioita, jotka voi selvittää kysymällä muilta, kavereilta, poliisilta, katsastusmiehiltä, kirjoista, suomi 24ltä, eikä selvitystyössä kuluva aika riskeeraa kenenkään turvallisuutta. Myöskään jarrutusmatkojen pituuksia ei ainakaan itse jarrutusten aikana kukaan lähde päässään tai ainakaan laskimella ratkaisemaan.
Näille tehtävillehän on miettimisaikaa ruhtinaalliset 30 sekuntia/tehtävä. Ei ole mitään järkeä viritellä tällaisia tehtäviä miksikään lukunopeustesteiksi asettamalla niille muutamien sekuntien ratkaisuaikoja. Jos näin tehdään, koe mittaa tekijästään ihan muita asioita kuin säädösten tuntemusta.
Toisaalta ei tietenkään pikalukutaidosta olisi haittaakaan. Sen huomaa, kun ajelee vierailla paikkakunnilla tai ulkomailla, ja lisäkilpisumat ja tienviittarykelmät vilahtelevat:D
Aikaisemmin teoretisoin, että liikennekoulujen harjoituksien vastausajat saisivat olla mahdollisimman lähellä lopullista koetodellisuutta. Tässä on itsekritiikille sijaa. Tosiasiassa etukäteisharjoitteluohjelmat saisivat olla vähän yliviritettyjä, vastausajat vähän lyhyempiä kuin lopullisessa kokeessa ja osalla tehtävistä vaikeusaste vähän hankalampi kuin lopullisessa todellisessa kokeessa. Kun tällaisessa harjoitteluympäristössä alkaa pärjätä ja selvitä, todellinen teoriakoe menee helposti hyväksytyn puolelle. Eli ylitetään rima yliopettelun periaatteella. Näköjään joskus aikoja sitten kannatti olla ainakin osa ajasta valppaalla kuuntelulla esim. opinto-ohjauksessa; sieltä on jäänyt mieleen tuo yliopettelumetodi. - Anonyymi
otto kirjoitti:
ei kuule siellä liikenteen seassakaan ole kuin muutama sekuntti aikaa tehdä päätöksiä joten kyllä se koe on ihan asiallinen
Ei kukaan aja kyseiseen tilanteeseen silmät kiinni. Teoriakokeessa ei huomioida, että tosielämässä liikenteessä ollaan ennen ja jälkeen kokeen kuvaamaa kuvakaapausta. Ihminen rekisteröi ja prosessoi erittäin paljon asioita ennen kuin on kuvien kaltaisessa tilanteessa.
- Hmph..
että useimmilla ajokouluilla voi käydä harjoittelemassa koneella. Ja suurinpiirtein samat kysymykset niillä on kuin siinä kirjallisessakin.
Itse kävin noin kerran tai pari viikossa harjoittelemassa kuukauden ennen kirjallisia ja ensimmäisellä meni läpi.
Käy harjoittelemassa niin ei tarvitse etsiä netistä mitään kirjallisia!
Eikä siinä ihan tuollaisia kysytty minulla kuukausi sitten. Enemmän liikenteeseen ajoneuvoon liittyviä kysymyksiä. Ymmärtääkseni ne kysymykset on samat koko maassa.- autoilija
oppimateriaali on tosiaan salaista eikä sitä saa kerto muille.jos sulla ei vielä ole korttia niin miksi mietit aamuruuhkia kehällä ja kulutat aikaa täällä etsimässä sellaista mitä tiedät et ehkä löydä,vaan voisit vaikka lukea sen kirjan kerran läpi ja mennä harjottelemaan niin kysymyksiä sinne autokouluun ni voist oppiakin jotain.kyl se niillä läpi menee,ei ne niin vaikea ole.ja mitä lastenistuinten kiinnitykseen ja sijoitteluun tulee niin moni ei vieläkään tiedä miten se lastenistuin kiinnitetään ja mihin.
- jane
joo käy koululla harjottelemassa, itse reputin kirjalliset eilen koska en oo vaivautunut niitä harjottelemaan. Kyllä harmitti kun oli vaan vähästä kiinni,etten päässyt läpi. Tsemppiä!
- --ande--
ei sulla ole liikenteessä aikaa ruveta plärään sitä vastauskirjaa kun mietit kuka kääntyy tai kenen vika...
Hyvin se menee, usko pois... - just
Koululla voi käydä harjoittelemassa...Monesti kyllä koulun koneelle tehdyt koekirjalliset on vaikeampia,kuin itse oikea koe...Moneen otteeseen itse yritin koulun koneella saada koetta läpi,mutta huonolla menestyksella..Itse oikea koe meni kuitenkin kerralla läpi..Kysy koulultasi!!
- Kimi
Minulla oli sama tilanne, paljon asiaankuulumat-
tomia kysymyksiä ja vastausaika kirjallisissa 10
sekkaa. Olen koulutukseltani ekonomi ja tottunut
lukemaan paljon ja nopeasti mutta...- Älykkyys
Älä välitä. Tutkimusten mukaan parhaat autoilijat ovat älykkyydeltään keskinkertaisia. He eivät kyseenalaista eivätkä järkeistä kaikkea.
Tyhmät ja yliviisaat eivät ainakaan tutkimusten mukaan ole aivan kärkikastia liikenteessä.
Ei ole tarkoitus loukata ketään. Olen itsekin akateemisesti koulutettu.
- löytyypäs
hei,
täältä löytyy b-teoriakokeen kirjallisia kysymyksiä.
http://www.verkko-opisto.com
taitaa olla vaan maksullinen... - Moottoripyörämimmi
Ihan vain kommenttina tuohon teoriakokeen kuvaosioon: Parasta olisi, jos kokeessa olisi pieni videopätkä, silloin tilanne olisi todenmukaisin.
Omilta autokouluajoilta muistan vain, että ekalla harjoituskerralla meni yli puolet kuvista väärin, kun mm. valkoisen auton takana oli valkoinen talo ja siinä välissä mukamas mopoilija, jonka valkoisesta kypärästä näkyipikkiriikkinen siivu auton katon yli (auton läpi mopoilijaa ei näkynyt, mutta se voi johtua sen ajan kuvien laadusta...). Mun mielestä se mopoilijan kypäräksi selitetty kohta kuvassa oli lähempänä kärpäsenpaskaa kuin mitään mopoilijaa tai sen kypärää.
Jos näkisi tilanteen, kun itse lähestyy risteystä tai näkisi muiden lähestyvän risteystä, pystyisi todennäköisesti hahmottamaan tilanteen paremmin. Liike paljastaa sekä liikkujan että perspektiivin helpommin kuin still-kuva.
Kuvat (kuten kirjallisetkin kysymykset) oppi nopeasti ulkoa ja vastausaikaa meni loppujen lopuksi sekunti tai kaksi oikean vaihtoehdon valintaan. Sen verran kieroja kuitenkin olivat silloin, että vaikka teoriakokeessa oli samat kysymykset ja kuvat kuin harjoittelumateriaalissa, oli vastausvaihtoehtojen järjestystä sekoitettu :D
Kohtuullisen opin olen vissiin kuitenkin saanut autokoulusta, kun takana on yli 18 vuotta autoilua ja useita vuosia moottoripyöräilyäkin eikä yhtään sakkoa tai ruttua :)- 87k
Paitti että kuvia, eikä kirjallisia kysymyksiä saa edelleenkään MISTÄÄN harjoittelukäyttöön, ei edes nyt 8 vuoden jälkeen ;)
Mutta kyllä netistä ne kuvien kysymykset jokainen saa, kuvia ei saa, ja vastausvaihtoehdot ovat aina kyllä tai ei.
Mutta taasen niitä kymmentä teoriakysymystä ei saa mistään, mutta niidenkin kysymysten aiheet, ja missä järjestyksessä ne tulee, niin taasen saa ;) - Väärässä taas 87k
87k kirjoitti:
Paitti että kuvia, eikä kirjallisia kysymyksiä saa edelleenkään MISTÄÄN harjoittelukäyttöön, ei edes nyt 8 vuoden jälkeen ;)
Mutta kyllä netistä ne kuvien kysymykset jokainen saa, kuvia ei saa, ja vastausvaihtoehdot ovat aina kyllä tai ei.
Mutta taasen niitä kymmentä teoriakysymystä ei saa mistään, mutta niidenkin kysymysten aiheet, ja missä järjestyksessä ne tulee, niin taasen saa ;)Teoriakokeessa olevia kysymyksiä on siinä miljoonan sivun kysymysnipussa, minkä autokoululta saa.
- 87k
Väärässä taas 87k kirjoitti:
Teoriakokeessa olevia kysymyksiä on siinä miljoonan sivun kysymysnipussa, minkä autokoululta saa.
Tietenkin SATTUMALTA voi olla sama kirjallinen kysymys, jossa kysytään esim auton kokonaispianoa jota saa ajaa B-kortilla.
Mutta on MELKO pieni riski, että jossain harjoituksessa olisi kuva, joka on otettu tismalleen samasta paikasta, ja tismalleen samssa liikennetilanteessa kuin kokeessa oleva kuva ;) - lo lo lo
87k kirjoitti:
Tietenkin SATTUMALTA voi olla sama kirjallinen kysymys, jossa kysytään esim auton kokonaispianoa jota saa ajaa B-kortilla.
Mutta on MELKO pieni riski, että jossain harjoituksessa olisi kuva, joka on otettu tismalleen samasta paikasta, ja tismalleen samssa liikennetilanteessa kuin kokeessa oleva kuva ;)No kuviahan en tietenkään tarkoittanut. Ja veikkaan, että on enemmänkin kuin vain yksi sama kysymys. Sattumaa tai ei.
- Oikeassa taas
"Väärässä taas"
Niin olet. Samoja kysymyksiä joita Ajovarman kokeissa käytetään, ei jaeta oppilaille autokoulussa. Ne on kyllä aika pitkälle samanlaisia, mutta ehdottomasti ei samoja.- Sinä olet väärässä
Aivan sama kysymys oli omassa teoriakokeessa ja kaverin harjoitusnivaskassa. Sanajärjestyskin taisi olla täysin sama. Sitten oli muutama samantapainen kysymys.
- vastavirtaan uiva
mielestäni tuo on huono perustelu että ei siellä liikenteessäkään ole aikaa miettiä. kokeessa testataan oppilaan tietämystä liikenteessä ajamisesta ja säännöistä, reaktionopeudella ei pitäisi olla siinä osaa eikä arpaa. formulakuskireaktionopeudet kuuluisi testa erikseen siellä inssi ajossa. ja kokeen uusintamaksu on suorastaan saatanallinen. t: kukkahattu
- ABCDE36v
Aloittaja on homoseksuaali?
- Anonyymi
Paljonko pitää hidastaa vauhtia jotta jarrutusmatka puolittuu
1/4 Oikein
Puolet
Ei yhtään
tuossa yksi
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä882881Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2991676Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461547- 871381
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4021364Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3981292Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21069Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381037Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun329864Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden257845