Jeesus ja Sebedeuksen pojat, Mark.10:35-45

JEESUS JA SEBEDEUKSEN POJAT
Mark.10:35-45
(Rinnakkaiskohta: Matt. 20:20-28)
--
10:35 Ja Jaakob ja Johannes, Sebedeuksen pojat, menivät hänen luoksensa ja sanoivat hänelle: "Opettaja, me tahtoisimme, että tekisit meille, mitä sinulta anomme".

10:36 Hän sanoi heille: "Mitä tahdotte, että minä teille tekisin?"

10:37 Niin he sanoivat hänelle: "Anna meidän istua, toisen oikealla ja toisen vasemmalla puolellasi, sinun kirkkaudessasi".

10:38 Mutta Jeesus sanoi heille: "Te ette tiedä, mitä anotte. Voitteko juoda sen maljan, jonka minä juon, tahi tulla kastetuiksi sillä kasteella, jolla minut kastetaan?"

10:39 He sanoivat hänelle: "Voimme". Niin Jeesus sanoi heille: "Sen maljan, jonka minä juon, te tosin juotte, ja sillä kasteella, jolla minut kastetaan, kastetaan teidätkin;
10:40 mutta minun oikealla tai vasemmalla puolellani istuminen ei ole minun annettavissani, vaan se annetaan niille, joille se on valmistettu".

10:41 Kun ne kymmenen sen kuulivat, alkoivat he närkästyä Jaakobiin ja Johannekseen.
10:42 Mutta Jeesus kutsui heidät tykönsä ja
sanoi heille: "Te tiedätte, että ne, joita kansojen ruhtinaiksi katsotaan, herroina niitä hallitsevat, ja että kansojen mahtavat käyttävät valtaansa niitä kohtaan.

10:43 Mutta näin ei ole teidän kesken, vaan joka teidän keskuudessanne tahtoo suureksi tulla, se olkoon teidän palvelijanne;
10:44 ja joka teidän keskuudessanne tahtoo olla ensimmäinen, se olkoon kaikkien orja.

10:45 Sillä ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi monen edestä."

6

203

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaakob ja Johannes olivat Jeesuksen lähimpien joukossa.
      Tämän kunniasijan he olisivat tahtoneet säilyvän (37).

He pyytävät Jeesukselta: "Anna meidän istua, toisen oikealla ja toisen vasemmalla puolellasi, sinun kirkkaudessasi" (37).
      Vaikka Jeesus oli toistuvasti puhunut tulossa olevasta kärsimyksestään, eivät opetuslapset tajunneet, mistä oli kyse.

Jeesus vastaa: "Sen maljan, jonka minä juon, te tosin juotte, ja sillä kasteella, jolla minut kastetaan, kastetaan teidätkin; mutta minun oikealla tai vasemmalla puolellani istuminen ei ole minun annettavissani, vaan se annetaan niille, joille se on valmistettu" (39,40).
      Maljalla Jeesus tarkoitti lähestyvää kärsimystänsä.
      Rukoillessaan Getsemanessa Hän puhuu maljasta, joka Hänen on juotava (Mark. 14:36).

Sana ”minun maljani te tosin juotte” toteutui; Jaakob surmattiin v. 44 (Apt. 12:2) ja Johannes sai muuten paljon kärsiä (Apt. 4:3, 5:18,40,33, Ilm. 1:9).

Sama kunnianhimo, joka oli aiheuttanut veljesten kysymyksen, sai toiset opetuslapset närkästymään (41).
      Jeesuksen aikaisempi opetus ”kuka on suurin” (Mark.9:35) ei ollut mennyt perille.

Maailmassa vallalla on itsekkyys.
      Kristuksen kirkossa on toisenlainen arvojärjestys: Joka haluaa suureksi tulla, hän antautukoon palvelemaan muita (42-45).
      Jeesus kohdalla tämä tarkoitti, että Hän vapaaehtoisesti antoi henkensä ja uhrasi itsensä vuodattamalla verensä lunnaiksi synneistämme.
      Näin meille jokaiselle on tarjolla anteeksiantamus (Kol. 1:14, Ef.1:7).

• Virsi 275
        --
        1.
        Mä elän laupeudesta
        ja armon antimista.
        En ansainnut mä autuutta,
        se tuotiin taivahista.
        Tää lohdutus on ainoa:
        mä elän laupeudesta.

2.
        Sua, Jeesus, kiitän ainian,
        kun hädästä mun nostit,
        joit vihan maljan katkeran
        ja verelläs mun ostit.
        On autuuteni sinussa:
        mä elän laupeudesta.

3.
        Ylistän, Isä, sinua
        nyt täällä murheen maassa,
        vaan kerran valkovaatteissa
        saan kiittää kunniassa.
        Soi riemuvirsi taivaassa:
        Mä elän laupeudesta.

• hildurvonhopsis
        Tapio522 kirjoitti:

Virsi 275
        --
        1.
        Mä elän laupeudesta
        ja armon antimista.
        En ansainnut mä autuutta,
        se tuotiin taivahista.
        Tää lohdutus on ainoa:
        mä elän laupeudesta.

2.
        Sua, Jeesus, kiitän ainian,
        kun hädästä mun nostit,
        joit vihan maljan katkeran
        ja verelläs mun ostit.
        On autuuteni sinussa:
        mä elän laupeudesta.

3.
        Ylistän, Isä, sinua
        nyt täällä murheen maassa,
        vaan kerran valkovaatteissa
        saan kiittää kunniassa.
        Soi riemuvirsi taivaassa:
        Mä elän laupeudesta.

Ihana virsi, jonka laitoit tähän.

16 'Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana; opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne'.(Kolossalaiskirje 3:16)

• hildurvonhopsis kirjoitti:

Ihana virsi, jonka laitoit tähän.

16 'Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana; opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne'.(Kolossalaiskirje 3:16)

Tämä virsi oli edesmenneen kirkkoherramme usein käyttämä saarnavirsi.

• hildurvonhopsis

Huomenta veljeni Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa. kiitos hyvästä Raamatu tekstistä.

"Tämä on minun käskyni, että te rakastatte toisianne, niin kuin minä olen teitä rakastanut. Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään, kuin että hän antaa henkensä ystäväinsä edestä” (Joh. 15:12-13)

Ylistetään Herraamme Jeesusta tänäänkin, niin kuin Raamattu käskee:

Ylistäkää kaikin soittimin Herraa!
      1 Halleluja! Ylistäkää Jumalaa hänen pyhäkössään, ylistäkää häntä taivaan mahtavissa holveissa!
      2 Ylistäkää häntä, hänen väkeviä tekojaan, ylistäkää häntä, hän on suuri!
      3 Ylistäkää häntä raikuvin torvin, ylistäkää häntä harppua ja lyyraa soittaen!
      4 Ylistäkää häntä tanssien ja rumpua lyöden, ylistäkää häntä luuttua ja huilua soittaen!
      5 Ylistäkää häntä symbaalien helinällä, ylistäkää häntä riemukkain symbaalein!
      6 Kaikki te, joissa on elämän henkäys, ylistäkää Herraa! Halleluja!
      Psalmi 150 (1992 käännös)

PSALMIT 150 (1938 käännös)
      1.Halleluja! Ylistäkää Jumalaa hänen pyhäkössään, ylistäkää häntä hänen
      väkevyytensä taivaanvahvuuksissa.
      2. Ylistäkää häntä hänen voimallisista teoistansa, ylistäkää häntä, sillä hänen herrautensa on suuri.
      3. Ylistäkää häntä pasunan pauhulla, ylistäkää häntä harpuilla ja kanteleilla.
      4. Ylistäkää häntä vaskirummuilla ja karkelolla, ylistäkää häntä kielisoittimilla ja huiluilla.
      5. Ylistäkää häntä helisevillä kymbaaleilla, ylistäkää häntä kumisevilla kymbaaleilla.
      6. Kaikki, joissa henki on, ylistäkää Herraa! Halleluja!

PSALMIT 148
      1.Halleluja! Ylistäkää Herraa taivaista, ylistäkää häntä korkeuksissa.
      2. Ylistäkää häntä, kaikki hänen enkelinsä, ylistäkää häntä, kaikki hänen sotajoukkonsa.
      3. Ylistäkää häntä, aurinko ja kuu, ylistäkää häntä, kaikki kirkkaat tähdet.
      4. Ylistäkää häntä, te taivasten taivaat, te vedet taivasten päällä.
      5. Ylistäkööt ne Herran nimeä, sillä hän käski, ja ne tulivat luoduiksi.
      6. Ja hän asetti ne olemaan aina ja iankaikkisesti, hän antoi niille lain, josta ne eivät poikkea.
      7. Ylistäkää Herraa maasta, te merieläimet ja kaikki syvyydet,
      8. tuli ja rakeet, lumi ja sumu, sinä myrskytuuli, joka panet hänen käskynsä toimeen,
      9. te vuoret ja kaikki kukkulat, te hedelmäpuut ja kaikki setrit,
      10. te pedot ja kaikki karja, te matelijat ja siivekkäät linnut,
      11. te maan kuninkaat ja kaikki kansakunnat, te ruhtinaat ja kaikki maan tuomarit,
      12. te nuorukaiset ynnä neitsyet, te vanhat yhdessä nuorten kanssa.
      13. Ylistäkööt he Herran nimeä, sillä hänen nimensä yksin on korkea, hänen valtasuuruutensa ulottuu yli maan ja taivaan.
      14. Hän on korottanut sarven kansallensa, että häntä ylistäisivät kaikki hänen hurskaansa, Israelin lapset, kansa, joka on häntä lähellä. Halleluja!

♪ ♫ ♪ ♫ ♪ ♫ ♪ ♫ ♪ ♫ ♪ ♫ ♪ ♫ ♪ ♫ ♪ ♫ ♪ ♫

Kiitos ja ylistys soikoon.
      Kiitos ja ylistys soikoon!
      Isä, Poika ja Pyhä Henki.

♪ ♫ Maksettu on velkani mun
      ♪ ♫ Ylistys olkoon Ristiinnaulitun. †

♪ ♫ Henkesi on Voimani mun

♪ ♫ Luonasi on Kotini mun

Ylistys olkoon Ristiinnaulitun †

• "Tämä on minun käskyni, että te rakastatte toisianne, niin kuin minä olen teitä rakastanut. Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään, kuin että hän antaa henkensä ystäväinsä edestä” (Joh. 15:12-13)
        --
        Kol. 1:12-23
        --
        Jeesus kärsi ristillä ja vuodatti verensä meidänkin syntiemme tähden (14,20).
        Jeesus on ensimmäinen kuolleista nousseitten joukossa; Hänessä ensimmäisenä kuolevaisuus pukeutui kuolemattomuuteen (18).

Vain Jeesuksen Kristuksen kautta me opimme tuntemaan Jumalaa.
        Vain Hänen kauttaan meillä on pääsy Jumalan tykö.

Muitten uskontojen perustajien ruumiit makaavat haudoissaan.
        Mutta meillä on kuolleista ylösnoussut Vapahtaja, Jeesus Kristus- Hän ELÄÄ.

Kristus tuli ihmiseksi (22) sovittaakseen syntimme.
        Me olemme syntisiä, mutta Jumalan kanssa sovitettuja (21).
        Sovitettuina me, joissa synti vielä asuu, olemme Jumalan edessä pyhiä ja vanhurskaita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3634
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      447
      3340
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      30
      2959
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      85
      2013
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      103
      1642
    6. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      146
      1579
    7. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1400
    8. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      114
      1374
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      36
      1113
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      6
      1035
    Aihe