Viimeinen murros??

Olen lähestymässä ikääntymiseen liittyvää viimeistä murrosvaihetta.

4,5-vuotta olen ylpeydellä kantanut, muutamaa pikku hairahdusta lukuun ottamatta, työttömyyseläkeläisen statusta.

Vuoden lopulla lähestyvä siirtyminen "oikealle" eläkkeelle tuntuu masentavan lopulliselta.

Vaikutus on puhtaasti psyykkinen.
Mitään ulkoista muutosta ei tapahdu ja nyt on puoli vuotta aikaa rakentaa omaa asennetta tähän viimeiseen muutokseen.

Työttömyyseläkeläiskolleegoja en juurikaan ole tavannut joten olen jäänyt paitsi heidän kokemuksistaan ja tuntemuksistaan.

11

456

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1943

ollut aikaa sopeutua muutokseen eikä eläke tunnu niin vapauttavalta kuin itselläni. Jäin osa-aikaeläkkeelle 56-vuotiaana ja lopulliselle 63-vuotiaana. Nautin tästä vapaudesta melko rankan työelämän jälkeen.

• vielä voi tulla?

Äänenmurros tuli penskana, ei laulun ope enää antanut edes tuttua nelosta.

Sitten unohtui keski-iän kriisi, kun unohtui koko "keskiaika".

Viidenkympin villityksen tarpeellisuuden merkkasin varmuuden vuoksi kalenteriin. En tiennyt, mistä sitä villitystä olisi pitänyt etsiä. Ohi meni sekin.

Vieläkö tässä olisi toiveita johonkin murrokseen? Vai onko jo lähdettävä murtautumaan krematorioon, ettei toisten sitten tarvitse vaivautua polttamaan?

• ukkeli

Itse jäin vuosi sitten eläkkeelle. Enemmän tai vähemmän vieroitusoireita on joutunut läpikäymään. Eniten jäin kaipaamaan työpaikan sosiaalisia suhteita. Onnistumisia ja arvostusta jota sai töissä ei kotona saa. Näitä hyvänolon tunteita ei harrastuksissa pysty kokemaan samalla lailla. Entinen alfauros kun on nykyään mr. nobody niin siinä sitä on pureskelemista.
        Tsemppiä kuitenkin, aikansa kutakin sanoi pässi kun päätä vietiin.

• Sellainen Jehu
        ukkeli kirjoitti:

Itse jäin vuosi sitten eläkkeelle. Enemmän tai vähemmän vieroitusoireita on joutunut läpikäymään. Eniten jäin kaipaamaan työpaikan sosiaalisia suhteita. Onnistumisia ja arvostusta jota sai töissä ei kotona saa. Näitä hyvänolon tunteita ei harrastuksissa pysty kokemaan samalla lailla. Entinen alfauros kun on nykyään mr. nobody niin siinä sitä on pureskelemista.
        Tsemppiä kuitenkin, aikansa kutakin sanoi pässi kun päätä vietiin.

Olen ollut eläkkeellä useita vuosia, elän elämäni parasta aikaa, lastenlapset vierailee usein, minulla on iso ystävä piiri.
        Sairauksia meillä kaikilla jo on ja niistä puhuminen on jo unohdettu, kun parempaakin jutunjuurta löytyy
        Matkustelen, vierailen ja pidän kahvikutsuja.
        Joskus keksimme jotain extraa, kuten teatteri, hohtokeilailu, ja mitä nyt joku keksii.
        Aikaa on ja harrastuksia.
        Kirkossa käyntikin kuuluu asiaan.

• voi tulla

Sanovat näin, että meillä miehilläkin on viihdevuodet. ;)

• epäuskoinen
        voi tulla kirjoitti:

Sanovat näin, että meillä miehilläkin on viihdevuodet. ;)

Pelkkää panettelua, oletko tavannut ketään jolla olisi?

• *pyyhkii hikeä*
        epäuskoinen kirjoitti:

Pelkkää panettelua, oletko tavannut ketään jolla olisi?

Välillä on hiki. ;)

• Luulisi Sinulla olevan helppoa jo siirtyä kokonaan oloneuvokseksi, kun olet jo saanut vapautta harjoitella.

Minulle luettiin tuomio alle 50 vuotiaana. Ei voida kuntouttaa työkykyiseksi.
      Tappelinkin päätöstä vastaan, mutta sen hetkiseen työhöni en voinut palata, ja uudelleenkoulutukseen ei otettu, koska vika oli selässä.

Kun asiaan vain oli pakko sopeutua, kuluin eläkkeellä vuosia kun huomaamatta, kunnes taas työhalut heräsi paremman kunnon myötä.
      Nyt olen virallisestikin eläkeläinen, loptin oman työn ja nautin taas tästä vapaudesta.

Mitään murrosta ei tapahdu.
      Yhtenä päivänä vain huomaat että titteliksesi voit kirjoittaa hyvällä omallatunnolla..eläkkeellä.

Olkaamme onnellisia kun saamme nauttia näistäkin päivistä, palkka tehdystä työstä, vaikka kaikille se ei ole itsestään selvyys, eikä kaikkien eläke riitä edes kunnolliseen toimeentuloon.
      Se onkin sitten taas toinen juttu.

• Kulkurin-Iltatähti

- taas kerran, pohtimaan näitä eläkkeelle siirtymiseen liittyviä asioita.
      Onhan siinä kysymyksessä yksi suurimmista muutoksista ihmisen elämässä, harvoille se helppoa on. Minusta tuntuu, että miehille se on vielä kovempi paikka kuin naisille.

Yhteiskunnan asenteet ja keskustelu tässä yhteydessä eivät ainakaan helpota asiaa. Enimmäkseen rahan ympärillä pyörii keskustelu. Jopa päättäjät ja vaikuttajat käyttävät negatiiviselta kuullostavaa eläkepommi sanaa. Nykyään ehkä hiukan harvemmin sentään?
      Syyllistetään, ikään kuin eläkeläiset olisivat pommeja virittelemässä muiden säästöpossuihin ja rahaholveihin.

Suurimmalle osalle taitaa kuitenkin muutoksessa olla vaikeinta se, että minua ei tarvita, olen loppuelämäni pelkkä rasite yhteiskunnalle. Tämä nyt oli ehkä vähän liian liioitellen ja yleistäen sanottu, mutta jotain tämän tapaista kuitenkin voi monella olla ainakin alitajunnassa.

Itse olen vielä työelämässä, asetin itselleni euromääräisen tavoitteen kuinka kauan jatkan töissä. Tein aika isojakin ratkaisuja asian takia.
      Kun nyt sitä mietin, niin ehkä kuitenkin syynä oli luopumisen vaikeus, muutoksen pelko.
      Olen mm. itsepäisesti kieltänyt itseltäni laskutoimitusten tekemisen. Hiukan aavistelen, että valitsemani ratkaisu osoittautuu taloudellisesti kannattavammaksi vain mikäli elän yli satavuotiaaksi.

Joskus se murroksen aika kuitenkin tulee, ja eiköhän me siitä ehjinä selvitä.
      Minäkään en ole kenenkään kokemuksia asiasta kuullut, itsekseni olen ajatellut että eiköhän se surutyö ainakin vuodessa tule tehtyä. Jos edes joutuu tekemään, aika näyttää.

• vuosi siinä

minulla ainakin meni. Jäin pari vuotta sitten vuoden vaihteessa. Ensimmäinen kevät ja kesä ei tuntunut niin riemukkaalta kuin töissä ollessa, seuraavaa jo odotti ja osasi taas nauttia. Siitä se sitten lähti.
        Työkavereita joskus kaipaa, yhteydenpidot jäi lupauksista huolimatta.

• jatta

vaivu epätoivoon, älä ainakaan laiskuuteen. Etsi kiva 2-3 hengen lenkkiporukka ja lähtekää joka päivä esim. tunnin lenkille. Hakeudu eläk. ryhmään, tai pienimuotoiseen vapaaehtoistyöhön, esim.seurakunnalla on tarjottavana monenlaista, tai sairaaloihin esim. potilaitten ulkoiluttaminen. Itse olen ollut eläkkeellä kaksi vuotta ja nämä asiat auttavat, ettei tule aika pitkäksi. On olemassa monenlaisia asioita, jotka auttavat. Hyviä eläleläispäiviä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      180
      10330
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      52
      3525
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      52
      3268
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      64
      2865
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      205
      2230
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      116
      2203
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2023
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1638
    9. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      22
      1446
    10. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1386
    Aihe