Onko Moronin lupauksella merkitystä?

Exmoro

Mormonin kirjassahan Moroni sanoo (vai oliko se Mormon?), että kirjasta voi saada todistuksen rukoilemalla ja kysymällä Jumalalta. Tämähän on poikkeuksellista, että tällainen lupaus on annettu. Samaan tapaan sanotaan, että Raamatusta saa Pyhän Hengen todistuksen, että se on Jumalan sanaa.

Jos täysjärkinen ja epäilevä ihminen näitä teoksia lukee, niin ei hän niistä mitään todistusta saa. Sen sijaan sellainen ihminen saa todistuksen, joka on jo etukäteen päättänyt, että hän haluaa uskoa. Samaten on mahdolliusta tehdä ns. työvoitto, eli psyykata itseään niin kauan, että saa haluamansa todistuksen.

Näin ollen voisin kysyä, että onko Mormonin lupaus todistuksesta turhaa haihattelua? Jos epäilevä Tuomas saisi ilman itsepsyykkausta ja halua uskoa todistuksen kirjojen Jumalallisuudesta, niin sitten tuolla lupauksella olisi jotain merkitystä.

Taitaa olla niin, että kaikki uskonnot menee tuollaiseen itsepsyykkaukseen: Jos haluat uskoa, niin uskot, mutta jos epäilet vähänkin, niin et usko. Loppuviimein Marx taisi olla oikeassa, että uskonto on huumetta; sitä varten ihmiset eivät pääse huumeestakaan eroon, että haluavat käyttää sitä kaikista sen tuomista ongelmista huolimatta. Ääriliikkeet tuovat sisältöä ja merkitystä sellaisten ihmisten elämään, joka on muuten täysin tyhjää ja merkityksetöntä.

Olen minäkin huumeen orja siinä mielessä, että haluan uskoa - mutta en oikein tiedä että mihin :-)

Kun jäin MAPista epäaktiiviseksi, niin mietin, että voin sitten joskus myöhemmin palata aktiiviseksi. Silloin jo joku sanoi, että "turha luulo, paluuta tuskin on". Sitten kun vuosia myöhemmin menetin uskoni, niin kokemus oli melkoisen raskas. Oliko tuo kokemus raskas siksi, että olin luopunut oikeasta uskosta vaiko siksi, että totesin uskonnot bullshitiksi ja ymmärsin suuren tuntemattoman todellakin tuntemattomaksi?

Mitä mieltä muuten olette siitä kumpi ajattelee elämää ja kuolemaa syvällisemmin: uskonnon oppiin uskova, vaiko vapaa-ajattelija? Uskonnon opissahan joku pallopää kertoo mitä tapahtuu ja sillä sipuli - oma ajattelu ja miettiminen on turhaa.

20

705

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nii-in.

On tietysti mielenkiintoista pohtia, että onko satuhenkilön lupauksilla merkitystä.

• ei pullosta

"joku pallopää kertoo...". Jumala käyttää profeettaansa puhetorvena, ja ilmoitus tulee häneltä. On vaarallista sanoa häntä pallopääksi. Etkö tiedä, kirkossa oltuasi, että siellä Pyhä Henki johtaa kaikkea ja itse Jeesus Kristus johtaa kirkkoaan??

• Exmoro

Kuule, en minä ole nähnyt MAP-kirkossa enkä missään muussakaan kirkossa Jumalaa kertomassa siitä mitä minulle tapahtuu kun siirryn suorasääristen yhdistykseen, enkä edes Jumalan profeettaa näyttämässä rainafilmiä mitä on edessä kun päästää kylmän pierun.

• uskova

Olen itsekin paljon pohtinut tuota uskomista ja mitä se merkitsee. En tiedä olenko vielä oikeaa vastausta löytänyt mutta olen tähän mennessä päätynyt siihen että uskon on tarkoituskin olla "vaikeaa" ja työtä vaativaa. Uskon vaikeus ei siis sinänsä todista uskomista hölynpölyksi. Jos ketä tahansa saisi todistuksen vaikka ei edes haluaisi niin olisiko silloin vapaata tahtoa oikeasti? Ei minusta. Valinnanvapaus voisi toki olla mutta jos kaikki varmasti tietäisivät tekevänsä väärin niin silloin heidän vastuunsa olisi paljon ankarampi kuin nykyisissä oloissa ja näin ollen kaikkien olisi vähän niin kuin pakko tehdä oikein vaikkeivat haluaisikaan.

Mormonien esittämän pelastussuunnitelman edellytys on siis mielestäni se että ihminen _valitsee_ uskovansa ja tavoittelee sitä uskoa vaikka se ei aina niin helppoa olisikaan. Näin hän osoittaa Jumalalle haluavansa tehdä tämän tahdon vaikka ei aina niin vahvasti uskoisikaan.

Ajattelen myös että se vahva todistus ja usko on ikäänkuin palkinto niille jotka ovat osoittautuneet sen arvoisiksi. Samalla epäileviä ja "heikompia" suojellaan varmalta todistukselta koska he eivät välttämättä siitä huolimatta pystyisi tekemään oikein (vrt. esim. kertomus Lemuelista ja Laamanista jotka näkivät enkelin eivätkä silti uskoneet loppujen lopuksi). Itsekin olen ollut tilanteessa jossa en saanut todistusta pyynnöistäni huolimatta. Näin jälkikäteen olen tajunnut että se oli siunaus sillä en todennäköisesti olisi kuitenkaan jaksanut tehdä oikein ja silloin olisin todistukseni takia ollut siitä paljon pahemmin vastuussa.

Todistuksen sain vasta paljon myöhemmin kun olin valmis siihen ja pystyin oikeasti tekemään parannuksen kaikista pahoista teoistani ja muuttamaan elämäni.

Ketäänhän ei tosiaan voi pakottaa uskomaan, ei edes Jumala sillä Hän on meille vapaan tahdon itse antanut. Itse olen tehnyt vakaan päätöksen pysyä uskossani lopun elämääni. Joskus se on helpompaa ja joskus vaikeampaa. Elämäni on kuitenkin uskoni ansiosta mennyt paljon parempaan suuntaan, olen onnellinen ja olen saanut aivan uskomattomia siunauksia. Rakkaus on tahdon asia mutta niin on uskokin :)

• _.:-:_-::

että minkä suuntauksen uskova olet.

• tietysti
        _.:-:_-:: kirjoitti:

että minkä suuntauksen uskova olet.

Eli ihan mormoni näin mormonismi-palstalla olen :)

Harvemmin mitään viitsin kirjoitella ikävien vastausten takia mutta tänään olin sen verran optimisti että uskalsin ;)

• ei uskaltanut
        tietysti kirjoitti:

Eli ihan mormoni näin mormonismi-palstalla olen :)

Harvemmin mitään viitsin kirjoitella ikävien vastausten takia mutta tänään olin sen verran optimisti että uskalsin ;)

vastata sulle ennen kun varmisti uskonkantasi. Nyt sitten vaan odotellaan vastaiskua....

• _.:-:_-::
        ei uskaltanut kirjoitti:

vastata sulle ennen kun varmisti uskonkantasi. Nyt sitten vaan odotellaan vastaiskua....

Itse asiassa kysyin liian hätäisesti. Kun luin tarkemmin viestin, joka sisälsi noita Mormonin kirjan henkilöitä, odotettavissa toki oli että kirjoittaja on mormoni.

• Exmoro

...viksusta kirjoituksesta.

• mukaan

moron tarkoittaa debiiliä tai idioottia...

• Exmoro

...ja englannin kielellä Jumala on väärinpäin kirjoitettuna koira, länsisuomen murteella koer.

• Carita

Mieleeni tuli eras kertomus,jonka kuulin monta vuotta sitten uskosta. Ehka se on sinullekin tuttu.

Vanha mummo oli kuullut, etta jos hanella on hiukankaan uskoa, han voi siirtaa vuoria.
      Hanella oli kivi, joka oli liian raskas hanelle siirrettavaksi. Han katsoi kivea ja paatti uskoa, etta huomenna se on siirtynyt.
      Aamulla han meni katsomaan ja kivi oli viela vanhalla paikallaan. "arvasinhan mina!" han huudahti.

Usko on mielenkiintoinen juttu.Paavalin uskoon tulo oli poikkeus. Jopa Pietarilla oli ongelmia uskonsa kanssa. Ja sita koeteltiin monella tapaa.

Usko vaatiin tyota kunnes se muuttuu tiedoksi.
      Ehka voisit tutkia Pyhista Kirjoituksista mita usko oikein on ja sitten menna siita eteenpain.

Uskon...ei...tiedan omasta kokemuksestani, etta Moronin kirjan 10 luvun lupaus on totta.

• Tässä oikea kertomus

Aarteidenetsijä Joseph Smith kertoi että hänellä on niin vahva usko, että hän voi kävellä veden päällä. Hän päätti järjestää näytöksen. Joen rannalle oli kertynyt koko joukko ihmisiä ja Joseph vakuutti vielä kerran kaiken perustuvan vahvaan uskoon, jossa epäilyksille ei ole sijaa.

Hän otti askelen veden päälle ja molskahti pohjaan. Kömpiessään ylös hän mutisi: "Tätä minä kyllä hiukan epäilinkin."

• Carita

Joseph aina sanoi olevansa vain ihminen.... hanellakin oli taistelunsa.

• tottakai
        Carita kirjoitti:

Joseph aina sanoi olevansa vain ihminen.... hanellakin oli taistelunsa.

Tietysti Joseph Smith oli vain ihminen.

• vielä yksi

Joseph ja Hyrum Smith olivat joutuneet laivaonnettomuuteen ja ajelehtivat merellä lankunpätkän varassa. Joseph alkoi rukoilla: "Rakas Jumala, on petkuttanut ihmisiä sinun nimissäsi, olen laatinut moniavioisuuskäskyn omia seksuaalisia tarpeitani varten sinun nimissäsi, olen kehittänyt rahankeräysorganisaatiota sinun nimissäsi. Jos sinä nyt pelastat minut, minä lupaan..."

Silloin Hyrum huomasi jotain ja keskeytti veljensä veljensä rukouksen sanomalla: "Suu kiinni nyt, tuolla taitaa näkyä maata!"

• kai kuvittele
        vielä yksi kirjoitti:

Joseph ja Hyrum Smith olivat joutuneet laivaonnettomuuteen ja ajelehtivat merellä lankunpätkän varassa. Joseph alkoi rukoilla: "Rakas Jumala, on petkuttanut ihmisiä sinun nimissäsi, olen laatinut moniavioisuuskäskyn omia seksuaalisia tarpeitani varten sinun nimissäsi, olen kehittänyt rahankeräysorganisaatiota sinun nimissäsi. Jos sinä nyt pelastat minut, minä lupaan..."

Silloin Hyrum huomasi jotain ja keskeytti veljensä veljensä rukouksen sanomalla: "Suu kiinni nyt, tuolla taitaa näkyä maata!"

olevasi hauska?

• kokonaan?
        kai kuvittele kirjoitti:

olevasi hauska?

Kyllä se näin ulkopuolisesta oli ihan hauska vitsi, en ollut sitä ennen kuullutkaan. Kiitos kirjoittajalle.

• ole kiellettyä
        kokonaan? kirjoitti:

Kyllä se näin ulkopuolisesta oli ihan hauska vitsi, en ollut sitä ennen kuullutkaan. Kiitos kirjoittajalle.

mutta on tyhmää kehitellä 'huumoria' asioista, jotka saattavat loukata toista.

On hyvää ja huonoa huumoria. Uskoisin että myös mormonit ymmärtävät hyvän huumorin päälle, mutta suora pilkka harvoin, tuskin koskaan, on hyvää huumoria.

• hyvää huumoria:
        ole kiellettyä kirjoitti:

mutta on tyhmää kehitellä 'huumoria' asioista, jotka saattavat loukata toista.

On hyvää ja huonoa huumoria. Uskoisin että myös mormonit ymmärtävät hyvän huumorin päälle, mutta suora pilkka harvoin, tuskin koskaan, on hyvää huumoria.

Joseph Smith putosi hevosen selästä ja satutti kätensä. Silloin hän tokaisi: "Täytyy panna lasta."

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2480
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      196
      1167
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1081
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      930
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      901
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      90