Millainen on hyvä opettaja?

Mietinpä minäkin vain

Millainen on hyvä opettaja? Opettajat, miksi te olette hyviä opettajia? Onko olemassa lista ominaisuuksista, joita hyvältä opettajalta vaaditaan? Minä olen ihmistuntija, huomioin kaikkia oppilaita niin paljon kuin kykenen, kuuntelen, olen luotettava ja empaattinen mutta tarpeen tullen myös luja. Olen luova ja kekseliäs ja taidan monenlaisia asioita.Puuttuuko minulta jotakin? Mietinpä vain... Olenko hyvä opettaja? Sitä en tiedä.

29

19818

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulee...

      ...lapsilta. Kun opetuksen tulokset näkyvät, lapsilla koulussa mukavaa ja vanhemmiltakaan ei tule palautetta "Meidän tyttö kotona niin valittaa, että koulussa on kurjaa", olet hyvä opettaja.

      Plussaa siitä, jos olet kehittämishaluinen omaa työtäsi kohtaan ja et pidä itseäni "täydellisenä opettajana, joka ei korjauksia vaadi".

    • amisope

      Kysyin kerran tuota samaa asiaa opiskelijoilta suoraan ja siitä syntyi oikein mukava ja messevä keskustelu. Ainakin näin nuoriso-osastolla monet kokivat hyvän opettajan olevan "enemmän kaveri kuin auktoriteetti, joka ei ota itseää(kään) turhan vakavasti", mutta "joka hallitsee suvereenisti opettamansa aineen".

      Kyselen tämän tästä opiskelijoilta palautetta pitämistäni kursseista ja pyydän samalla ruusuja, risuja ja kehittämisideoita vastaaviin kursseihin. Tällainen on ollut oikein hedelmällistä.

      Paras palaute tuli kuitenkin nyt keväällä, kun ryhmä iloisia vastavalmistuneita opiskelijoita ympäröi minut kevätjuhlien jälkeen ja kiittelivät, että "olit paras opettaja kaikista ja tunneillasi oli aina niin mielenkiintoista". Täytyy myöntää, että raavaalla miehellä silmät kostui... :-)

    • nompparellaa

      Opettaja on hyvä, jos hän on karismaattinen. Hänellä on ideoita ja hän osaa opettaa asiansa. Hän pitää vaihtelua yllä: mm. joskus pelataan aiheeseen liittyen, joskus vain opiskellaan ja tehdään aiheeseen kuuluva ristikko. Joskus ryhmätöitä jne.
      Hänen tulee lisäksi olla ystävällinen ja hänen tulee osata hallita tilannetta kuin tilannetta. Tällainen on mielestäni hyvä ope

    • tärkeää!

      Liian moni opettaja, varsinkin nainen (vaikken haluakaan yleistää), on hiljainen ja huono esiintyjä! Ehkä johtuu siitä, että "kiltit (=hiljaiset?) tytöt" haluavat opettajiksi, eivätkä osaa luokan edessä käyttää ääntään? Minusta esiintymystaito ja karisma ovat opettajan tärkeimpiä ominaisuuksia, sillä vaikka olisi kuinka reilu ja asiantunteva, mutta ei saa tietojaan jaettua ulosantinsa vuoksi, on huono opettaja. Tätä pitäisi opettaa opettajille entistä enemmän, sillä huonoa puhujaa ei jaksa kuunnella, vaikka aihe olisi tärkeä. Tai ainakin sen kuunteleminen on tuskallista.

      Tietysti muita ominaisuuksia on reiluus ja hyvät tietopohja, mutta esiintymistaito on erittäin merkittävä osa! Jos tietää, ettei ole esiintymistaitoinen tai "karismaa" ei ole, niin jokin muu ammatti sopii paremmin, sillä opettajalla persoona on hyvin suuri osa työtä.

      • kiltti ja hiljainen

        Olet varmasti ihan oikeassa,kun sanot, että opettaja tarvitsee työssään esiintymistaitoa ja karismaa! On itsestäänselvää,että opettajan täytyy osata esiintyä. Miksi ihmeessä kuitenkin väität, että hiljaisuus on yhtä kuin huono esiintymistaito? Hiljaisuus ja kiltteys ei todellakaan liity esiintymistaitoon millään tavalla.Opettaja voi olla "siviilissä" vaikka kuinka hiljainen, mutta silti hän voi olla luokan edessä mitä mainioin ja karismaattisin esiintyjä. Muistapas tämä!


      • Opeilija.

        Pedagogisissa painotetaan juuri sitä, että opettaminen ei missään olosuhteissa ole esiintymistä. Opettajan tulee kyllä olla verbaalisesti, sosiaalisesti ja kommunikatiivisesti pätevä, mutta esiintymistaitoa ei suinkaan tarvitse olla. Opettaja opettaa, ei esiinny. Asioiden esitystapa ja didaktiset keinot sen sijaan merkitsevät.


      • Opettajaksi

        Kuten kaikki tiedämme, niin opettajankoulutuslaitokset yliopistoissa ovat vähäosaisten teatterikorkeakouluja.


      • Kukkura

        Esiintymistaidolla ei ole mitään tekemistä opettajan työn kanssa. Jos murehtii joka tunnin alussa että mites tämän nyt teenkään ja esiinnyn oikein, ei kauan ole töissä siinä koulussa.

        Se on tärkeää, miten asia menee jakeluun.


      • kuuntelutaito

        minä kaipaisin opettajilta kykyä kuunnella, en esiintymistaitoa..


      • Anonyymi

        👍 olen samaa mieltä 👌


    • on asiantuntija

      opettamassaan aineessa. Hän on myös innostunut ja kiinnostunut siitä ja toivon mukaan tekee myös jonkinlaista tutkimusta siinä tai ainakin seuraa alan kehitystä.
      Kun hän sitten vielä pystyy jakamaan tietoaan ja innostustaan oppilailleen, hän on melkoisen hyvä opettaja.
      Mutta kai se on niin, että silloin kun alkaa itse pitää itseään erittäin hyvänä opettajana, on aika jäädä eläkkeelle. Hyvä opettaja on mielestäni myös kehittyvä opettaja.

      • Pian vainaja itsekin

        ovat kaikki kuolleita - heistä puhutaan ainoastaan ammattilehden Kuolleita-osastolla. Siellä ei huonoja opettajia olekaan.


      • Asiantuntijako hyvä?

        Asiantuntija omassa aineessaan ei aina riitä ollakseen hyvä opettaja. Minulla on sellainen aikanaan ollut. Osasi alansa hyvin, oli valmistunut erinomisilla papereilla. Mutta hän ei ollut opettajatyyppiä.
        Hän mumisi itsekseen taululle tehdessään, me emme siitä ymmärtäneet mitään. Hän jännitti ilmeisesti tuntien pitämistä, ajatus juoksi ehkä nopeammin kuin käsi ja siksi taululle tuli virheitä. Kun lopputulos oli sitten tietysti myös virheellinen, hän käski meidän oppilaiden etsiä, missä virhe.
        Siitä aineesta en oppinut mitään.


    • Minusta hyvä opettaja on sellainen joka ottaa kaikki ihmiset huomioon, ottaa huomion ihmisten personalisuuden, tavan oppia, oppimisnopeuden, pitää huolen tai välittää siitä onko oppilas oppinut. Kertoo ja jakaa osaamista ja kokemusta.

    • ahistus

      Mikä vaivaa OPETTAJAA kun ottaa jonkun "hampaisiin".?

    • Kokenut intoilija

      Opettamisessa on kaks eri juttua:
      Mitä opetuksesta näkyy opetustilanteessa oppilaille
      ja
      Mitä opetuksen tasosta selviää oppilaille ajan saatossa.

      Opetustilanteen hallinta:
      Karisma ja opettajan into ratkaisee, niillä saa opiskelijat mukaansa, osaamisella ei ole niin väliä. (yks kollega on tälläinen, karismaattinen muttei tiedä faktoja)
      Pitkällä tähtäimellä:
      Opettajan osaaminenkin kuntoon, niin se on siinä.

      Menetelmillä ei ole niin väliä. Karisma kompensoi muut puutteet. Tämä on tietysti ikävää luettavaa pedagogisesti monipuolisille, mutta ehkä persoonattomille opettajille.

      Kyllä opettaja tietää ihan itse, onko hän hyvä vai ei, jos hän vaan pyytää neutraalisti palautetta ja pystyy näkemään oppilaidensa erilaiset viestit, ruumiinkielet yms.

      Sillä ei ole mitään väliä, minkälainen opettaja on muuten ihmisenä, ratkaisevaa on se, miten ollaan luokassa. Itse sattumalta olen muuten ujo, mutta pääsen vauhtiin opetustilanteessa.

    • Oikeustradenomi MBA

      Hyvä opettaja osaa tuoda esiin hyviä kysymyksiä mihin pyritään löytämään vastauksia. Opettajan pitää olla empaattinen. Opettajat eivät tietenkään tiedä kaikkea. Palautteen pitää olla kannustavaa ja ohjaavaa. opettajalla pitää olla jostakin asiasta "syvätietoa" jonka ympärille rakentaa opetusta.

    • opet ja lääkärit

      Tää on vähän niinkuin minkälainen on hyvä lääkäri -kysymys. Kaikilla meistä on kokemusta sekä lääkäreistä että opettajista, joten jokaisella on myös omanlaisensa mielipide, minkälainen lääkärin tai opettajan pitää olla.

    • Kokenut intoilija

      Opet ja lääkärit:
      Hyvä huomio

      En tiedä lääkäreistä, mutta opettajista pätee täysin:
      On monta oikeaa hyvää opetustapaa.

      Jos homma hoituu omalla tyylillä eli ope saa oppilaat mukaansa asiaan, niin se on siinä.
      Tyylillä ei ole väliä, kunhan se toimii

    • Oppilas 70 luvulla

      Minulla on kokemuksia kouluajalta. Näiden kokemuksien pohjalta voin todeta hyvästä opettajasta seuraavaa.

      1. Hän perustelee ja selittää oppilaille miksi heidän tarvitsee osata ko. aihe/asia. Hän perustelee ja selittää mihin oppia ko. aiheesta tarvitaan. Näin hän laskee perustan tulevalle opetukselleen ja motivoi oppilaita ottamaan vastaan opetusta. Tällä tavalla hän myös auttaa oppilaita ymmärtämään opetusta. On vaikea ottaa vastaan opetusta mikäli perusta sille puuttuu. Täytyy olla perusta millä seisoo, sitten voi ottaa vastaan ja oppia jotakin. Opettajan täytyy ymmärtää että se mikä hänelle itseelleen on yksinkertaista ja selvää, ei ole selvää oppilaille. Hänen tehtävänsähän on opettaa asia toisille.

      2. Hän ei heitä ylimalkaisia kysymyksiä oppilaille: "Onko kaikki ymmärtneet tämän asian?" Ei varmasti ole kaikki ymmärtäneet mutta kuka uskaltaa ilmoittaa että ei ole ymmärtänyt. Minä en uskaltanut koulussa ilmoittaa tyhmyyttäni julkisesti. Sitten ope jatkoi matkaa ja siirtyi seuraavaan asiaan ilman että minä olin ymmärtänyt edellistäkään oppia. Näin minulta puuttui pohja tulevalta opilta ja ......

      Opettajien tulisi julkisen kysymyksen: "Onko kaikki ymmärtäneet" sijasta jakaa oppilaille valmiilla kysymyksillä varustettu lomake. Oppilaat vastaavat lomakkeen kautta tuohon kysymykseen. Tässä lomakkeessa oppilailla on mahdollisuus sitten kertoa nimettömänä tai nimellä varustettuna että ei ole ymmärtänyt ja mitä ei ole ymmärtänyt. Silloin opettaja saa todellisemman kuvan siitä kuinka moni on ymmärtänyt ja kuinka moni ei ole ymmärtänyt ja mitä ei olla ymmärretty. Näi opettaja voi seuraavalla oppitunnilla käydä läpi ne kohdat opetuksessa mitä joku tai jotkut oppilaat eivät ole ymmärtäneet. Kokeissa tämä testi on jo liian myöhäistä. Kokeisiin mennessä oppilaiden tulisi jo hallita ko. oppiaine.

      3. Hyvä opettaja osaa opettaa toisille. Tämä edellyttää opettajan ja oppilaan välistä yhteyttä. Yhteys täytyy pitää.
      Ilman yhteyttä oppilas menettää motivaation. Hän kokee olevansa syrjäytetty. Hän ei silloin kykene ottamaan vastaan opetusta koska hän murehti yksin "nurkassa".

      • Hyviä tuloksia

        Mistä johtuu, että maailma kehittyy, opitaan uusia asioita oppimisesta, oppimisongelmista, mutta kouluopetus vain heikkenee? Tulokset eivät ole yhtä hyviä kuin muutamia vuosikymmeniä sitten, kun asiat opetettiin "vanhanaikaisesti".

        Nykyisin koulunkäynnin pitäisi oppilaiden ja jopa joidenkin vanhempienkin mielestä olla hauskaa. Mitään ei tarvitse "päntätä" päähän. Kirjoitusvirheitä ei opettaja enää merkitse punakynällä. Lapset saavat varhaiskasvatuksesta alkaen entistä korkeakouluisemmin koulutetuilta opetusta, mutta silti meillä on enemmän kirjoitustaidottomia nuoria, heikommin matematiikkaa osaavia kuin aikaisemmin. Ylioppilaskokeiden pisteytystä matematiikassa (onkohan muissakin aineissa) on pitänyt madaltaa huomattavasti, jottei reputtaneita olisi niin paljon. Näin meiltä yritetään peittää totuus.
        Miksi nykyaikaisen opetuksen tulosten ei anneta rehelisesti näkyä myös pisteytyksissä, jotta nähtäisiin todellinen tasoero entiseen ja opittaisiin vaatimaan entisajan tasokkaampaa opetusta.

        Opettajan ei pidä olla taikuri, joka vetää hihasta koko ajan jonkun hauskan jutun. Oppilaat jumittuvat vain miettimään niitä vitsejä ja keskittyminen opetukseen jää mitättömäksi erityisesti heikoilla oppilailla.

        Opettajan tulee hallita oma opetusalansa ja olla kokemusta tai lahjakkuuta osata opettaa asiat ymmärrettävästi. Hänen tulee tietää, mitkä asiat ovat vaikeita ymmärtää, jotta osaa satsata niiden opettamiseen tarpeeksi aikaa.

        Opettajalla tulee olla selkeä opetustapa ja edetä loogisesti eteenpäin eikä hyppiä asiasta toiseen.

        Hyvä opettaja tarkistaa itse oppilaidensa tehtävät, huomatakseen, jos joku ei ole ymmärtänyt opetusta. Nykyajan tarkastuskirjat tuntuvat oudolta systeemiltä. Moni lintsaa tarkastuskirjojen turvin.
        Mitä hyötyä on tehdä sivutolkulla tehtäviä, joita opettaja ei edes katso! Oppilas saattaa toistaa samaa virhettä kymmenissä laskuissa, koska kukaan ei ole huomannut hänen virhettään eikä oikaissut eikä opettanut asiaa uudelleen.

        Hyvä opettaja käyttää oppituntinsa opettamiseen eikä istu välituntia venyttäen opettajanhuoneessa. Oppilailla on oikeus saada opetusta 45´!
        Matematiikassa oppilaat saattavat nykyisin istua tunnin ja tehdä itsekseen tehtäviä, opettaja tarkastelee sillä aikaa muiden aineiden kokeita tai istuu tietokoneen äärellä lähettämässä sähköpostia tms.
        Minun aikanani tarkistettiin kotilaskut yhdessä tunnin aluksi, sitten opettaja opetti uuden asian ja teimme siitä jälleen yhdessä luokan kanssa tehtäviä luokan taululle, käyden tehtävää opettajan ohjauksella eteenpäin. Lopuksi annettiin kotitehtävät. Jos uutta asiaa ei opeteltu, tehtiin kaikki tunnin tehtävät yhdessä taululle opettajan ohjauksessa. JOKAINEN LASKU OLI OPETUSTA!

        Hyvä opettaja osaa olla asiallinen ja pitää luokassaan työrauhan. Tunnin häiritsijänä ei voi olla kukaan oppilaista eikä myöskään sairaalloisen esiintymishaluinen jatkuvilla vitseilla suosiota keräävä opettaja. Kouluun kun ei tulla vitsejä kuuntelemaan, vaan oppimaan.


    • kokemus :))))

      Hyvä opettaja osaa tietenkin opettaa hyvin. Hän käyttää toimivaa opetusmetodia. Itse oppilaana osaan nyt arvostaa erään aikaisemman opettajani opetusta. Hänen oppituntiensa kulku oli suuren piirtein näin: tunnin alussa hän laittoi piirtoheittimelle seuraavaa asiaa pohjustavia kuvia, tekstejä, joista hän luki ja kertoi mitä ne tarkoittavat/kuvastavat jne. Hän luennoi siis samalla, kun näytti kalvoja opiskeltavasta asiasta. Kun hän oli tarvittavansa kertonut ja opettanu asian, niin hän laittoi muistiinpano kalvon heittimelle ja oppilaat alkoivat kirjoittaa. Hän näytti koko kalvon kerralla eli oppilaat pystyivät omaan tahtiinsa edetä kirjoittamisessa joka on mielestäni erittäin tärkeää. Itse koin pirkästyttäväksi ja erittäinkin ärsyttäväksi sen, että opettaja panttaa kirjoitettavia tekstejä. Se on idioottimaista ja oppilasta halventavaa. No mutta me saatiin siis kirjoittaa rauhassa kalvon tekstit ja opettaja ei enää siinä vaiheessa kertonut asiasta laajemmasti saattoi vaan lukaista ääneen läpi kalvon tekstit samalla, kun me kirjoitettiin omassa tahdissa. Sen jälkeen hän vaikeni ja antoi rauhassa jatkaa kirjoittamista. Taululla oli sivut, jotka tuli muistiinpanojen jälkeen lukea ja tehtävät. Tunneilla ei ollut turhia odottamisia vaan tehokasta työskentelyä ja voin sanoa, että niillä tunneilla oppikin jotain, jos vain kuunteli! :) Muistiinpanoissa oli lisäksi aivan se oleellinen asia, joka tulee tietää ja hyvin oli tiivistetty, eikä ollut ylimääräisiä juttuja.

      Hyvä opettaja on myös:
      -iloinen
      -kannustava
      -empaattinen
      -tasa-arvoinen

    • Hyvä opettaja on hyvin koulutettu, hänellä on osaamista aiheestaan sekä taitoa opetaa. Hyvä opettaja on myös fyysisesti ja henkisesti vahva. Luokan johtaja on opettaja, hänellä pitää olla taito korottaa ääntään, taito pistää oppilaat ruotuun, taito toimia jämäränä luokan päämiehenä tai naisena. Hyvällä opettajalla on myös huumorintaju, hän on positiivinen ja rento mutta asiassa jämpti. Hyvät vitsit ja jutut piristävät opiskelua. Härskit jutut ovat tietenkin myös plussaa. Hyvä opettaja ei rankaise ilman syytä, mutta väärin toimimisesta kuuluu saada aina rangaistus. Rangaistuksen kovuus määräytyy teon vakavuuden mukaan. Kannatan sitä, että opettajalle pitää antaa ruumiillinen kuritusoikeus oppilaan ojentamiseksi. Myös kannatan oppilaan erottamista välittömästi,jos siihen on aihetta. Kannatan opettajan oikeutta heittää oppilas ulos luokasta. ¨Kannatan myös sitä ,että koulutuslautakunnan jäseniksi pitäisi nimittää REHTOREITA JA LEHTOREITA EIKÄ HITSAREITA TAI ROSKAKUSKEJA.

    • oppinut

      Minä en ole koskaan pitänyt kalvo-opettajista.
      Mielestäni parhaimpia tunteja olivat ne, jolloin opettaja teki tärkeimmät asiat taululle samalla, kun opetti ja taulutyöskentely oli loogista ja selkeää. Opettajan oli pitänyt käydä asiat etukäteen lävitse hyvin, sillä taulutyöskentely oli selkeä merkki suunnitelmallisuudesta. Me oppilaat teimme samaan aikaan opettajan kanssa vihkoihimme muistiinpanot taululta.
      Kun opettaja teki itse muistiinpanot taululle, opetettavaa asiaa ei tullut kerralla liikaa, kuten usein kalvo-opettajien tunnilla.
      Kalvoihin on usein laitettu niin paljon turhaa tekstiä ja kerralla kalvon lämäyttäminen kirjoitettavaksi, vie koko ajatukset vain nopeaan kirjoittamiseen. Jos saman aikaisesti opettaja vielä kertoo jotakin asiasta, ei mitään jää mieleen.
      Valitettavasti nykynuoret eivät ole saaneet kokea todella hienosti taulutyöskentelyn hallitsevan opettajan toimintaa. Se oli todella uskomattoman hieno taito.
      Opettajan piirustuksetkin osoittivat, että hän oli joutunut harjoittelemaan ne etukäteen, sillä ne olivat todella selkeitä, yksinkertaisia ja aivan upean näköisiä esim luonnontieteessä kasvikuvat ja maantiedossa kartat tai pääelinkeinoja kuvaavat kuvat.
      Kun opettaja oli perehtynyt jokaiseen tuntiin huolella, hänen oli helppo esittää asiat ymmärrettävästi.

      PS. Härskit jutut eivät kuulu koulun oppitunnille. Mutta rasse94 taisikin vain leikkiä koko aiheella ja laittoi kaiken överiksi. Erottamismahdollisuus kyllä minunkin mielestäni kuuluisi ottaa nykyistä herkemmin käyttöön.

    • Anonyymi

      Opettajat on hyvät kun ne antaa kehuja. Ja muistan yhessä koulu lehdessä jota luin kuka on sun lempi ope? Sit ne vasta se kertoo hyviä tarinoita ja me saamme suklaata kun meillä on opettajan keskustelu (siis koko luokka kokoontuu puhumaan open kaa tärkeistä asioista) "info tunti"

      Mutta mä en tykkää ope on hyvä koska se kertoo hyviä tarinoita tai saa suklaata open "info tunnilla"

      Meillä oli hyvä ope yläasteella biologiassa mun lempi ope, koska se on hyvä työssä kun se opettaa se saa sen niin hyvin kerrottua että se on kiinnostavaa koko tunnin eikä väsy sen keskusteluun, ja kukaan oppilas ei voi puhuu kun ope puhuu koska se saa hiljaksi kaikki se näpyttelee sormia ja sanoo shh shh niin kukaan ei puhu ei voi ns. "Puhuu sen yli"

      Ja toinen lempi ope oli ammatti koulussa sillä on aina pieni hymy ja ns. Luukku hampaiden välissä ja tosi hyvä ope tulee iloiseksi kun vaan näkee sen ja se opettaa just sillälailla että siihen ei väsy, se ammatti koulussa on mun kaikkien aikojen lempi ope

    • Opettajalta vaaditaan luonnollisesti, että hän hallitsee (osaa) opettamansa asian ja kohtelee oppilaitaan tasapuolisesti. Mikä minun mielestäni on erottanut hyvät opettajat keskinkertaisista on, että heidän kauttaan voi oppilas kokea, että opettaja välittää heistä ja opettamastaan asiasta.

      On selvää, ettei opettaja voi kiireisessä opetusympäristössä huomioda kaikkia kaikkia yhtäläisella tavalla, mutta huomiota priorisoidessakin osaavat taitavat ja "hyvät" opettajat tehdä sen tavalla, jonka huomiota vaille jäävät oppilaat kokevat huomioonottamiseksi ja välittämiseksi. Konstina on, että näille oppilaille ikään kuin annetaan vastuuta, jonka he ottavat mielellään kantaakseen. Kaiken ytimessä on kuitenkin oppilaan kokemus siitä, että opettaja välittää hänestä ja ottaa hänet huomioon, vaikkei huomiota häneen sinänsä kohdennettaisikaan.

    • Anonyymi

      Miksei kaikki peruskoulun opettajakokelaat voisi lukea itsensä luokanopettajiksi ja sitten sivuaineena lukea jonkin aineopettajan pätevyyden. Se kun on vaan 60 pistettä mitä aineopettajalta vaaditaan. Tästä ois monia etuja. Ainaopettajat saisi saman kasvatusopillinen tietämyksen. Voitaisiin käyttää aineopettajia osin jo kuudennella ja oma luokanopettaja voisi opettaa vielä ysilläkin jotain ainetta. Lopputuloksena kaikki voittaa. Vai tuleeko teille mieleen jotain ongelmaa?

    • Anonyymi

      Itse käynyt koulut niin että joka luokka kansakoulua eri kouluissa ( vanhempien muutot syynä ). Kansa kouluista jäänyt yksi matikan opettaja pätevänä mieleen 4 luokalta ( matikka). Toinen ope kansalaiskoulu 7 luokka ( matikka ) nämä nimenomaan kyvystä opettaa oikein ja mieleen jäävästi !
      On opeja jotka kälättävät ja sitten jotka OSAAVAT opettaa ja ottavat luokan haltuun !
      Näin se vaan menee, loppu ja kaikki muu on lässyttämistä !

    • Anonyymi

      Toimin 50v opettajana ja sain kiitosta monelta oppilaalta jotkaosasin ohjata oikeisiin töihin. kanskoulua kävin 6 luokkaa kun siallä oli opattjia jotka suosivat vain isojen talojen lapsia. pääsin ammttikoulusta kävin näyttämässä hyvää todistutani tälle ilkeälle opettajalle hän kääntyi poipäin eikä sanonut mitään. omat oppilaani jolle opetin kiittelevät kun motivoin heitä opiskelmaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6093
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3866
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      252
      2218
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1870
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1313
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1276
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      949
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe