Japiskit sen

teki..

Nimittäin aamuisen HS:n mukaan toimivan vetyauton. Toimii -30asteen pakkasessa ja toiminta matka tankkauksella yli 800km. Näitä on jaettu koekäyttöön valtionlaitoksille.
Turhaan kinastelette bensan ja diisselin paremmuudesta, molemmat on auringon laskun tuotteita. Joskin diisseli polttoaineena ja moottorina parempi. Mullakin kulutus 4,5 ja 5L välillä. Eipä paljon ole diisselin hinnan nousu vaikuttanut matkan kalleuteen. Toista se bensalla olisi.
Japiskit taitaa muuten ratkaista pitkässä juoksussa polttoaine ongelmat, niin uskon. Fiksua ja yritteliäistä kansaa.

34

1629

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaan sähkö

      Vety pitää tehdä. Sitä ei esiinny vapaasti luonnossa. Sen tuottaminen vaatii paljon energiaa. Ei ole valmiita jakelukanavia. Kaikki pitäisi rakentaa alusta.

      Bensalla ja dieselille on valmiit jakelukanavat. Käytetään niitä nyt niin kauan kunnes saadaan akkutekniikka valmiiksi puhdasta sähköautoa varten. Sähkölle on valmiit kanavat. Se sopii autoihin kaikken parhaiten.

      Ei näin
      - tuotetaan sähköä
      - hajoitetaan sillä vesi vedyksi ja hapeksi
      - paineistetaan tai nesteytetään vety
      - varastoidaan ja kuljetetaan vety
      - rakennetaan sille uudet jakekulupisteet
      - poltetaan vety poltokennossa, jotta saadaan sähköä
      - sähkö pyörittää moottoria

      vaan näin
      - tuotetaan sähköä
      - ladataan auton akut olemassaolevasta verkosta
      - sähkö pyörittää moottoria

      Polttokennojen kehittäminen on hukkaan heitettyä työtä. Ne ovat vain välivaihe matkalla puhtaaseen sähköautoon. Kaikki resurssit suoraan akkutekniikaan kehittämiseen.

      Mitä tulee japanilaisiin. Itse siellä asuneena voin sanoa, että yksittäisen japanilaisen panos on aika vaatimaton verrattuna suomalaiseen. Heidän pärjäämisensä perustuu ainoastaan suuren lukumäärrän.

      • koskaan...

        akkutekniikka niin hyväksi että niistä tulee kilpailu kykyisiä. Nythän niillä ei taida päästä kuin 100-200 km kun on jo ladattava. Vety ei lopu ikinä kunhan sen valmistus tehdään ongelmattomaksi.


      • vaan sähkö
        koskaan... kirjoitti:

        akkutekniikka niin hyväksi että niistä tulee kilpailu kykyisiä. Nythän niillä ei taida päästä kuin 100-200 km kun on jo ladattava. Vety ei lopu ikinä kunhan sen valmistus tehdään ongelmattomaksi.

        http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=32483&tyyppi=1

        Jos toimintasäde on nykyisillä 100-200 km, kasvaisi se tuolla 1000-2000 km:iin.


      • sinänsä
        koskaan... kirjoitti:

        akkutekniikka niin hyväksi että niistä tulee kilpailu kykyisiä. Nythän niillä ei taida päästä kuin 100-200 km kun on jo ladattava. Vety ei lopu ikinä kunhan sen valmistus tehdään ongelmattomaksi.

        Akkutekniikka sinänsä on kehittynyt huikeasti viimeisen 20 vuoden aikana. Otetaan esimerkiksi vaikka akkukäyttöiset työkalut porakoneet, puhelimet, pölynimurit jne. Ongelma lienee se, että ne pitäisi saada ladattua saasteettomasti ja nopeasti sekä varauskapasiteetti painoon nähden suureksi. Lataaminen tapahtuu vesi-, ydin-, hiili- tai turvevoimalla, joista vesivoma on ainoa täysin saasteeton aurinkovoimala. Akku on vain sähkön säiliö lyijyakku vanha tuttava on edelleen voimissaan litium yms kehitteiden rinnalla. Sähkön tuotanto on käsittääkseni se ongelma. En kylläkään sähköstä mitään juuri tiedä, mutta .....


      • kännissäkäki
        sinänsä kirjoitti:

        Akkutekniikka sinänsä on kehittynyt huikeasti viimeisen 20 vuoden aikana. Otetaan esimerkiksi vaikka akkukäyttöiset työkalut porakoneet, puhelimet, pölynimurit jne. Ongelma lienee se, että ne pitäisi saada ladattua saasteettomasti ja nopeasti sekä varauskapasiteetti painoon nähden suureksi. Lataaminen tapahtuu vesi-, ydin-, hiili- tai turvevoimalla, joista vesivoma on ainoa täysin saasteeton aurinkovoimala. Akku on vain sähkön säiliö lyijyakku vanha tuttava on edelleen voimissaan litium yms kehitteiden rinnalla. Sähkön tuotanto on käsittääkseni se ongelma. En kylläkään sähköstä mitään juuri tiedä, mutta .....

        joka torpan katolle 2kW tuulivoimala


      • ei onnistu
        sinänsä kirjoitti:

        Akkutekniikka sinänsä on kehittynyt huikeasti viimeisen 20 vuoden aikana. Otetaan esimerkiksi vaikka akkukäyttöiset työkalut porakoneet, puhelimet, pölynimurit jne. Ongelma lienee se, että ne pitäisi saada ladattua saasteettomasti ja nopeasti sekä varauskapasiteetti painoon nähden suureksi. Lataaminen tapahtuu vesi-, ydin-, hiili- tai turvevoimalla, joista vesivoma on ainoa täysin saasteeton aurinkovoimala. Akku on vain sähkön säiliö lyijyakku vanha tuttava on edelleen voimissaan litium yms kehitteiden rinnalla. Sähkön tuotanto on käsittääkseni se ongelma. En kylläkään sähköstä mitään juuri tiedä, mutta .....

        sadatmiljoonat akut jotka menee vanhaksi eli 2-4 vuoden välein vaihdettavat? Ei tule onnistumaan, ei todellakaan.


      • The Rat

        Idea hyvä, mutta pieni korjaus paikoillaan:

        > - tuotetaan sähköä
        > - ladataan auton akut olemassaolevasta verkosta
        > - sähkö pyörittää moottoria

        Ei suinkaan yhtä moottoria, vaan perusautossa neljää.

        Nykyisten hybridien järjettömin idea minusta on siinä, että siinä akuilla autetaan yhtä moottoria ja voima siirretään "perinteisesti" vetäville pyörille. Miksi ihmeessä? Jokaiselle pyörälle oma sähkömoottori ja voimansiirto yksinkertaistuu huomattavasti...

        Okei, voihan siihen joku järkeväkin syy olla, kuten kulutus, mutta itse epäilen sitä, että menivät vain siitä missä aita on matalin ja lätkäisivät vähän akkuja perinteisen bensakoneen perään...


      • Bussiliikenne

        hoidetaan vetykäyttöisillä busseilla. Sielä kun on sähköä jolla tehdä vetyä. Ja sielä vety poltetaan moottorissa ei polttokennossa. Päästöinä vesihöyryä


      • energiaa
        Bussiliikenne kirjoitti:

        hoidetaan vetykäyttöisillä busseilla. Sielä kun on sähköä jolla tehdä vetyä. Ja sielä vety poltetaan moottorissa ei polttokennossa. Päästöinä vesihöyryä

        Islannissa on paljon alumiinin valmistusta, halvan sähkön takia. Vedyn tuotannosta olen myös lukenut, jos vaan k. autot tulevat laajemmalti markkinoille.

        Ekosähköä on siellä yli oman tarpeen (tuliperäinen maa ja vesi).


      • sdsdsdsds
        The Rat kirjoitti:

        Idea hyvä, mutta pieni korjaus paikoillaan:

        > - tuotetaan sähköä
        > - ladataan auton akut olemassaolevasta verkosta
        > - sähkö pyörittää moottoria

        Ei suinkaan yhtä moottoria, vaan perusautossa neljää.

        Nykyisten hybridien järjettömin idea minusta on siinä, että siinä akuilla autetaan yhtä moottoria ja voima siirretään "perinteisesti" vetäville pyörille. Miksi ihmeessä? Jokaiselle pyörälle oma sähkömoottori ja voimansiirto yksinkertaistuu huomattavasti...

        Okei, voihan siihen joku järkeväkin syy olla, kuten kulutus, mutta itse epäilen sitä, että menivät vain siitä missä aita on matalin ja lätkäisivät vähän akkuja perinteisen bensakoneen perään...

        Rotan kannattaa jättää ajattelu insinööreille, kun sieltä hatun alta ei tuu muutenkaan mitään järkevää. Sanos miten järjestät yksinkertaisen voimansiirron, kun sen polttomoottorinkin voima on siirettävä pyörille?


      • The Rat
        sdsdsdsds kirjoitti:

        Rotan kannattaa jättää ajattelu insinööreille, kun sieltä hatun alta ei tuu muutenkaan mitään järkevää. Sanos miten järjestät yksinkertaisen voimansiirron, kun sen polttomoottorinkin voima on siirettävä pyörille?

        Kuten sanoin, voihan siinä olla joku oikeakin syy, mutta silti se on perusjärjetöntä. :)

        Polttomoottorista saatu energia pitäisi ensin muuttaa sähköksi ja siirtää sitten sähkömoottoreille piuhoja pitkin. Olisihan tuosta sekin hyöty, että moottoria voitaisiin pyörittää aina optimaalisella kierrosalueella ja se siihen suunnitellakin. Väittäisin, että moottorin hyötysuhdetta saataisiin parannettua reilustikin... Sähköksi muutettaessa voisi sitten vähän hävikkiä löytyä tietysti. :)

        Mutta ylimääräisten akselien ja vaihdelaatikon poistumisen lisäksi tuossa olisi yksi helvetin hyvä puoli, nimittäin se, että apuvoimanlähteen vaihtaminen olisi käytänössä triviaalia. Pistäisi siihen sitten aggrikaatin paikalle vetykennon tai aurinkopaneelin, ei sillä juuri väliä olisi. Paitsi tietysti tilan ja painon puolesta...


    • naurattaa

      että vaikka autosi söisi 1 litran dieseliä niin kustannukset on noussut 30% viime kesästä. Näin se vaan on.

    • naurattaa

      ettei suomalaiset osaa laskea. Kaverin auto kuluttaa 5 litraa satasella dieseliä ja minun bensa kuluttaa 7 litraa bensaa. Kun molemmat ajamme 800 km kuukaudessa niin paljonko luulet olevasi rikkaampi kuun lopussa kuin minä? Nyt odotan vastausta ja voit hämmästyä jos osaat laskea jota kovasti epäilen.

      • ole hyvä

        Sinun auto: 5 litraa x 1,46 800 km =58,40 euroa.
        Minun auto 7 litraa x 1,52 800 km=85 euroa.

        Sinulla on siis kuun lopussa 26,60 euroa pussissa enemmän? Mihinkä meinaat rahat sijoittaa Kroisos? Ja syksyllä kun diesel maksaa enemmän kuin bensa jää erotus 20-22- euron pintaa. Saa sillä kerran kuussa mäyräkoiran, ei muuta.


      • lasku..
        ole hyvä kirjoitti:

        Sinun auto: 5 litraa x 1,46 800 km =58,40 euroa.
        Minun auto 7 litraa x 1,52 800 km=85 euroa.

        Sinulla on siis kuun lopussa 26,60 euroa pussissa enemmän? Mihinkä meinaat rahat sijoittaa Kroisos? Ja syksyllä kun diesel maksaa enemmän kuin bensa jää erotus 20-22- euron pintaa. Saa sillä kerran kuussa mäyräkoiran, ei muuta.

        taitos perseestä;

        5L * 1,40€ * 800km /100km = 56€
        7L * 1,55€ * 800km /100km = 86,8€
        erotus 30,8 € diisselin hyväksi.

        Tämmöiset hinnat täällä meillä päin on keskimäärin. Idiotti otti halvimman bensan ja kalliimman diisselin hinnan. Lisäksi saa diisselin mahtavam väänön päälle. Bensakoneella jos samoihin meinaa päästä saa olla 3litran kone, mutta kulutus sitten onkin aivan toisissa lukemissa. Noin 10- 15 litraa satasella. Näin on näreet aasi.


      • lisäksi
        lasku.. kirjoitti:

        taitos perseestä;

        5L * 1,40€ * 800km /100km = 56€
        7L * 1,55€ * 800km /100km = 86,8€
        erotus 30,8 € diisselin hyväksi.

        Tämmöiset hinnat täällä meillä päin on keskimäärin. Idiotti otti halvimman bensan ja kalliimman diisselin hinnan. Lisäksi saa diisselin mahtavam väänön päälle. Bensakoneella jos samoihin meinaa päästä saa olla 3litran kone, mutta kulutus sitten onkin aivan toisissa lukemissa. Noin 10- 15 litraa satasella. Näin on näreet aasi.

        Kolmekymppiä kuukaudessa on 360 euroo vuodessa.
        Et sillä edes käyttövoimaveroo saa kuitatuksi.


      • siinä
        lisäksi kirjoitti:

        Kolmekymppiä kuukaudessa on 360 euroo vuodessa.
        Et sillä edes käyttövoimaveroo saa kuitatuksi.

        yksinkertainen yksilö. Minä ajan vuodessa noin 35000km. Tästä syntyy säästöä bensakoneseen verrattuna n.1300€. Diisselin vero autosta on n. 460€. Joko alkoi valkeneman kummalla on edullisempaa ajaa kaiken muun herkun lisäksi.


      • kylmiä
        siinä kirjoitti:

        yksinkertainen yksilö. Minä ajan vuodessa noin 35000km. Tästä syntyy säästöä bensakoneseen verrattuna n.1300€. Diisselin vero autosta on n. 460€. Joko alkoi valkeneman kummalla on edullisempaa ajaa kaiken muun herkun lisäksi.

        talvella, eli pitää olla lisälämmitin, joka vie polttoainetta, ja lisäksi se hajoo yllättävän helposti.


      • TeroPena
        kylmiä kirjoitti:

        talvella, eli pitää olla lisälämmitin, joka vie polttoainetta, ja lisäksi se hajoo yllättävän helposti.

        Vääntö: 480Nm, hevosvoimia LS1 V8: 340 ja kulutus maantiajossa 6 manuaalilla: 9,3L /100km. Repikää siitä. Ja vääntöä tulee 1400 - 6000 väliltä yli 350Nm.

        5.7 kasi...


      • Alan ammattilainen
        siinä kirjoitti:

        yksinkertainen yksilö. Minä ajan vuodessa noin 35000km. Tästä syntyy säästöä bensakoneseen verrattuna n.1300€. Diisselin vero autosta on n. 460€. Joko alkoi valkeneman kummalla on edullisempaa ajaa kaiken muun herkun lisäksi.

        Ne dieselin herkut ovat kyllä enimmäkseen puhdasta höpötystä. Diesel on työkoneen moottori ja hyvin huonosti henkilöautoon sopiva. Hirveällä tekniikalla ( paljoilla ongelmilla tulevaisuudessa)dieseleitä yritetään sovittaa henkilöautokäyttöön. Pitkässä juoksussa homma on tuomittu epäonnistumaan. Kyseessä on viranomaisten tyhmyys ( ei ymmärrystä todellisista vaarallisista päästöistä) ja autoteollisuuden markkinajippo. Odotahan vuosi tai kaksi niin huomaat että kaikki "viralliset" tahot ja autoteollisuus puhuvat bensiinimoottorin puolesta. Näin on näreet. Vain hölmöt juoksevat markkinamiesten huijaamina höpöhöpöuskomusten perässä.


      • ajat..
        Alan ammattilainen kirjoitti:

        Ne dieselin herkut ovat kyllä enimmäkseen puhdasta höpötystä. Diesel on työkoneen moottori ja hyvin huonosti henkilöautoon sopiva. Hirveällä tekniikalla ( paljoilla ongelmilla tulevaisuudessa)dieseleitä yritetään sovittaa henkilöautokäyttöön. Pitkässä juoksussa homma on tuomittu epäonnistumaan. Kyseessä on viranomaisten tyhmyys ( ei ymmärrystä todellisista vaarallisista päästöistä) ja autoteollisuuden markkinajippo. Odotahan vuosi tai kaksi niin huomaat että kaikki "viralliset" tahot ja autoteollisuus puhuvat bensiinimoottorin puolesta. Näin on näreet. Vain hölmöt juoksevat markkinamiesten huijaamina höpöhöpöuskomusten perässä.

        Minä ajan vain diisseli koneella siihen tulevina herkkuineen. Mahtava vääntö jo alakieroksilla ja lisäksi huomattavasti edullisempaa bensakoneseen verrattuna. Näin on näreet.


      • Tekee vaikka mitä
        ajat.. kirjoitti:

        Minä ajan vain diisseli koneella siihen tulevina herkkuineen. Mahtava vääntö jo alakieroksilla ja lisäksi huomattavasti edullisempaa bensakoneseen verrattuna. Näin on näreet.

        Joo, ajele mahtavilla alaväännöillä (hahah) ja muilla kalistimen herkuilla. Minä käytän niitä dieseleitä työkoneissa ja raskaassa kalustosta ja traktoreissa, eikä niissä paljon herkkua ole.

        Sivistynyt bensiinimoottori sopii henkilöautoon huomattavasti paremmin kuin diesel. Näin vaan on näreet. Ja näin uskallan sanoa siksi että on hiukan enemmän kuin vähän kokemusta noista tosi nopeista autoista.

        Aja sinä millä ajan, hampaat irvessä ja sisulla. Minä ajan mukavasti, nopeasti, ja saastutan ympäristöä vähemmän. Näin on näreet.

        On se muuten kumma kun noissa autoliikkeissä käy; dieselit seisovat ja bensapirssit käyvät kaupaksi.


      • lukiesa..
        Tekee vaikka mitä kirjoitti:

        Joo, ajele mahtavilla alaväännöillä (hahah) ja muilla kalistimen herkuilla. Minä käytän niitä dieseleitä työkoneissa ja raskaassa kalustosta ja traktoreissa, eikä niissä paljon herkkua ole.

        Sivistynyt bensiinimoottori sopii henkilöautoon huomattavasti paremmin kuin diesel. Näin vaan on näreet. Ja näin uskallan sanoa siksi että on hiukan enemmän kuin vähän kokemusta noista tosi nopeista autoista.

        Aja sinä millä ajan, hampaat irvessä ja sisulla. Minä ajan mukavasti, nopeasti, ja saastutan ympäristöä vähemmän. Näin on näreet.

        On se muuten kumma kun noissa autoliikkeissä käy; dieselit seisovat ja bensapirssit käyvät kaupaksi.

        ei voi välttyä ajatukselta että taidat olla vähän "neitimäinen" mies.


      • ....lukiessa...
        lukiesa.. kirjoitti:

        ei voi välttyä ajatukselta että taidat olla vähän "neitimäinen" mies.

        ...ei välttyä vaikutelmalta että taitavat nuo perustelusi loppua ja olla kestämättömiä.

        Neitimäinen, hintti tai raavas karju, eipä tuolla väliä, mutta rautainen ammattimies olen. Dieseleistä tiedän enemmän kuin osaat kuvitellakaan, bensiinimoottoreista samoin, ihan noita kilpailuvehkeitä myöten.

        Viitisen miljoonaa kilometriä on ajo-kokemusta eri maissa. Dieseleillä, nopeilla dieseleillä, raskailla dieseleillä, tavallisilla bensiiniautoilla ja oikein helvetin nopeilla bensiiniautoilla - sellaisillakin joille sinun alavääntödieselisi herkkuineen on ns. vastaantulija, tientukko.

        Niin että neitimäinen tai jotain muuta niin aivan varmasti minä tiedän, ja aivan varmasti sinä vain luulet tietäväsi.

        Noin yleensä, kun ruvetaan neitimäiseksi, tai tämän palstan tapaan homoksi nimittelemään, niin silloin ovat omat eväät lopussa. Siis tieto, taito ja ymmärrys.

        Mainonnan uhrilla ja tosi ammattilaisella on vissi ero. Arvaahan kumpaan porukkaan sinä kuulut?


      • kehuu..
        ....lukiessa... kirjoitti:

        ...ei välttyä vaikutelmalta että taitavat nuo perustelusi loppua ja olla kestämättömiä.

        Neitimäinen, hintti tai raavas karju, eipä tuolla väliä, mutta rautainen ammattimies olen. Dieseleistä tiedän enemmän kuin osaat kuvitellakaan, bensiinimoottoreista samoin, ihan noita kilpailuvehkeitä myöten.

        Viitisen miljoonaa kilometriä on ajo-kokemusta eri maissa. Dieseleillä, nopeilla dieseleillä, raskailla dieseleillä, tavallisilla bensiiniautoilla ja oikein helvetin nopeilla bensiiniautoilla - sellaisillakin joille sinun alavääntödieselisi herkkuineen on ns. vastaantulija, tientukko.

        Niin että neitimäinen tai jotain muuta niin aivan varmasti minä tiedän, ja aivan varmasti sinä vain luulet tietäväsi.

        Noin yleensä, kun ruvetaan neitimäiseksi, tai tämän palstan tapaan homoksi nimittelemään, niin silloin ovat omat eväät lopussa. Siis tieto, taito ja ymmärrys.

        Mainonnan uhrilla ja tosi ammattilaisella on vissi ero. Arvaahan kumpaan porukkaan sinä kuulut?

        kuinka paljon on ajanut autoa. Autokuskiko olet? Tietämyksesi onkin saatu näköjään nakkikioskin jonossa. No, eipä ihme. Niin tolkutonta höpinää ukko suoltaa.


      • Vuodesta 1964
        kehuu.. kirjoitti:

        kuinka paljon on ajanut autoa. Autokuskiko olet? Tietämyksesi onkin saatu näköjään nakkikioskin jonossa. No, eipä ihme. Niin tolkutonta höpinää ukko suoltaa.

        Nappula hyvä, käytähän laskutaitoasi! Olen 62 vuotias ukko. 44 vuotta olen bisnes- ja autourheiluhommissa pyörinyt ja Eurooppaa ja vähän muutakin maailmaa kiertänyt. Tuolla Saksa-Ranska-Italia alueella kertyi helposti sellaiset 1000 - 1200 km päivässä, kun tapaamisesta toiseen riennettiin. Messutavaraa taas roudattiin raskaammalla kalustolla.
        Sieltä sitä tietämystä on kertynyt. Sen verran voin vielä kertoa, että iästäni huolimatta lompakossani on kansainvälisiin rallikisoihin kilpailijana oikeuttava lisenssi. Jos et ymmärrä mitä se tarkoittaa, niin minä selitän: moottoreita on rakennettu sellainen määrä vuosikymmenten saatossa ettet osaa arvatakaan.

        Vielä tänäänkin opastan nuorempia kavereita silloin kun pitää vanhasta 2-litraisesta Escortin moottorista repiä takapyörätehoa 200 - 220 hevosvoimaa siten että myös vääntöalue on kohdillaan. Uudempia ja modernimpia pelejä olen mukana rakentamassa sekä ralliin että sprinttiin.

        Minusta tuntuu että sinä, hyvä Nappula, olet vielä aika amatööri näissä jutuissa!

        Jos joku suoltaa tolkutonta höpinää niin kyllä se olet sinä. Mutta nuorelle ja tietämättömälle on toki annettava anteeksi moinen uho.

        Yleensä kaltaisesi uhoajat jäävät aika hiljaisiksi kun otetaan V-1600 sarjan autot, tai tasavertaiset historicit, ja heitetään Saukkolassa tai Evolla hiukan lenkkiä. Vaikka noin kesyistä autoista puhutaan, niin sinä luultavasti kyydissä kiljuisit suoraa huutoa, ja housupyykkiä riittäisi.

        Diesel on hyvä moottori työkoneissa, raskaassa kalustossa, laivoissa, mutta ei henkilöautoissa. Näin on närhen munat, poikaseni! Hyvä auto reagoi heti eikä hetken päästä, kuten tekevät nämä väkisin keksityt turbotetut henkilöautodieselit. Kaiken lisäksi valtaosassa niitä sen alaväännön jälkeen meno lopahtaa kuin kanan lento.

        Kuten itse huomaat, et ole vähään aikaan kyennyt esittämään järjellisiä perusteluja, pelkkiä neiti- ja nakkijonojuttuja vain. Aikamoinen rimanalitus sinulta.

        Vastaahan rehellisesti: montako ja monenko tyyppistä dieselmoottoria olet purkanut niin pieniin osiin kuin ne saa, ja hieman parannellen kasannut samat moottorit? Monelleko bensiinimoottorille olet tehnyt saman?

        Olen aivan varma että luet autoesitteitä ja uskot niihin, samoin kuin kuulo- ja aistiharhoihin oman autosi (jos sinulla sellainen on ) kohdalla. Mutta vain mittaustulokset ja kello kertovat totuuden.

        Et ole sen arvoinen tiedoiltasi ja taidoiltasi että sinulle enää kannattaisi vastata. Joten nyt voit suoltaa yksinäsi aivan mitä lystäät. Minä en taatusti edes lue viestiäsi.


      • harvinaista
        Vuodesta 1964 kirjoitti:

        Nappula hyvä, käytähän laskutaitoasi! Olen 62 vuotias ukko. 44 vuotta olen bisnes- ja autourheiluhommissa pyörinyt ja Eurooppaa ja vähän muutakin maailmaa kiertänyt. Tuolla Saksa-Ranska-Italia alueella kertyi helposti sellaiset 1000 - 1200 km päivässä, kun tapaamisesta toiseen riennettiin. Messutavaraa taas roudattiin raskaammalla kalustolla.
        Sieltä sitä tietämystä on kertynyt. Sen verran voin vielä kertoa, että iästäni huolimatta lompakossani on kansainvälisiin rallikisoihin kilpailijana oikeuttava lisenssi. Jos et ymmärrä mitä se tarkoittaa, niin minä selitän: moottoreita on rakennettu sellainen määrä vuosikymmenten saatossa ettet osaa arvatakaan.

        Vielä tänäänkin opastan nuorempia kavereita silloin kun pitää vanhasta 2-litraisesta Escortin moottorista repiä takapyörätehoa 200 - 220 hevosvoimaa siten että myös vääntöalue on kohdillaan. Uudempia ja modernimpia pelejä olen mukana rakentamassa sekä ralliin että sprinttiin.

        Minusta tuntuu että sinä, hyvä Nappula, olet vielä aika amatööri näissä jutuissa!

        Jos joku suoltaa tolkutonta höpinää niin kyllä se olet sinä. Mutta nuorelle ja tietämättömälle on toki annettava anteeksi moinen uho.

        Yleensä kaltaisesi uhoajat jäävät aika hiljaisiksi kun otetaan V-1600 sarjan autot, tai tasavertaiset historicit, ja heitetään Saukkolassa tai Evolla hiukan lenkkiä. Vaikka noin kesyistä autoista puhutaan, niin sinä luultavasti kyydissä kiljuisit suoraa huutoa, ja housupyykkiä riittäisi.

        Diesel on hyvä moottori työkoneissa, raskaassa kalustossa, laivoissa, mutta ei henkilöautoissa. Näin on närhen munat, poikaseni! Hyvä auto reagoi heti eikä hetken päästä, kuten tekevät nämä väkisin keksityt turbotetut henkilöautodieselit. Kaiken lisäksi valtaosassa niitä sen alaväännön jälkeen meno lopahtaa kuin kanan lento.

        Kuten itse huomaat, et ole vähään aikaan kyennyt esittämään järjellisiä perusteluja, pelkkiä neiti- ja nakkijonojuttuja vain. Aikamoinen rimanalitus sinulta.

        Vastaahan rehellisesti: montako ja monenko tyyppistä dieselmoottoria olet purkanut niin pieniin osiin kuin ne saa, ja hieman parannellen kasannut samat moottorit? Monelleko bensiinimoottorille olet tehnyt saman?

        Olen aivan varma että luet autoesitteitä ja uskot niihin, samoin kuin kuulo- ja aistiharhoihin oman autosi (jos sinulla sellainen on ) kohdalla. Mutta vain mittaustulokset ja kello kertovat totuuden.

        Et ole sen arvoinen tiedoiltasi ja taidoiltasi että sinulle enää kannattaisi vastata. Joten nyt voit suoltaa yksinäsi aivan mitä lystäät. Minä en taatusti edes lue viestiäsi.

        että vastaan tulee jonkin alan ammattilaisia:)
        Meidänkin alalla on usein käynyt niin, että eläköitynyt kaveri kutsutaan asiantuntijana takaisin ja saa itse määritellä summan millä tulee. Joskus vuosien aikana hankittu tietotaito voi olla korvaamotonta.


      • Sivusta seurannut....
        Vuodesta 1964 kirjoitti:

        Nappula hyvä, käytähän laskutaitoasi! Olen 62 vuotias ukko. 44 vuotta olen bisnes- ja autourheiluhommissa pyörinyt ja Eurooppaa ja vähän muutakin maailmaa kiertänyt. Tuolla Saksa-Ranska-Italia alueella kertyi helposti sellaiset 1000 - 1200 km päivässä, kun tapaamisesta toiseen riennettiin. Messutavaraa taas roudattiin raskaammalla kalustolla.
        Sieltä sitä tietämystä on kertynyt. Sen verran voin vielä kertoa, että iästäni huolimatta lompakossani on kansainvälisiin rallikisoihin kilpailijana oikeuttava lisenssi. Jos et ymmärrä mitä se tarkoittaa, niin minä selitän: moottoreita on rakennettu sellainen määrä vuosikymmenten saatossa ettet osaa arvatakaan.

        Vielä tänäänkin opastan nuorempia kavereita silloin kun pitää vanhasta 2-litraisesta Escortin moottorista repiä takapyörätehoa 200 - 220 hevosvoimaa siten että myös vääntöalue on kohdillaan. Uudempia ja modernimpia pelejä olen mukana rakentamassa sekä ralliin että sprinttiin.

        Minusta tuntuu että sinä, hyvä Nappula, olet vielä aika amatööri näissä jutuissa!

        Jos joku suoltaa tolkutonta höpinää niin kyllä se olet sinä. Mutta nuorelle ja tietämättömälle on toki annettava anteeksi moinen uho.

        Yleensä kaltaisesi uhoajat jäävät aika hiljaisiksi kun otetaan V-1600 sarjan autot, tai tasavertaiset historicit, ja heitetään Saukkolassa tai Evolla hiukan lenkkiä. Vaikka noin kesyistä autoista puhutaan, niin sinä luultavasti kyydissä kiljuisit suoraa huutoa, ja housupyykkiä riittäisi.

        Diesel on hyvä moottori työkoneissa, raskaassa kalustossa, laivoissa, mutta ei henkilöautoissa. Näin on närhen munat, poikaseni! Hyvä auto reagoi heti eikä hetken päästä, kuten tekevät nämä väkisin keksityt turbotetut henkilöautodieselit. Kaiken lisäksi valtaosassa niitä sen alaväännön jälkeen meno lopahtaa kuin kanan lento.

        Kuten itse huomaat, et ole vähään aikaan kyennyt esittämään järjellisiä perusteluja, pelkkiä neiti- ja nakkijonojuttuja vain. Aikamoinen rimanalitus sinulta.

        Vastaahan rehellisesti: montako ja monenko tyyppistä dieselmoottoria olet purkanut niin pieniin osiin kuin ne saa, ja hieman parannellen kasannut samat moottorit? Monelleko bensiinimoottorille olet tehnyt saman?

        Olen aivan varma että luet autoesitteitä ja uskot niihin, samoin kuin kuulo- ja aistiharhoihin oman autosi (jos sinulla sellainen on ) kohdalla. Mutta vain mittaustulokset ja kello kertovat totuuden.

        Et ole sen arvoinen tiedoiltasi ja taidoiltasi että sinulle enää kannattaisi vastata. Joten nyt voit suoltaa yksinäsi aivan mitä lystäät. Minä en taatusti edes lue viestiäsi.

        Mutta kaasu näköjään hirttää liian helposti. Itsetuntokin on vähän niin ja näin - eipä moni kehtaa itseään kehua tuolla paatoksella...


      • sekaisin..
        Vuodesta 1964 kirjoitti:

        Nappula hyvä, käytähän laskutaitoasi! Olen 62 vuotias ukko. 44 vuotta olen bisnes- ja autourheiluhommissa pyörinyt ja Eurooppaa ja vähän muutakin maailmaa kiertänyt. Tuolla Saksa-Ranska-Italia alueella kertyi helposti sellaiset 1000 - 1200 km päivässä, kun tapaamisesta toiseen riennettiin. Messutavaraa taas roudattiin raskaammalla kalustolla.
        Sieltä sitä tietämystä on kertynyt. Sen verran voin vielä kertoa, että iästäni huolimatta lompakossani on kansainvälisiin rallikisoihin kilpailijana oikeuttava lisenssi. Jos et ymmärrä mitä se tarkoittaa, niin minä selitän: moottoreita on rakennettu sellainen määrä vuosikymmenten saatossa ettet osaa arvatakaan.

        Vielä tänäänkin opastan nuorempia kavereita silloin kun pitää vanhasta 2-litraisesta Escortin moottorista repiä takapyörätehoa 200 - 220 hevosvoimaa siten että myös vääntöalue on kohdillaan. Uudempia ja modernimpia pelejä olen mukana rakentamassa sekä ralliin että sprinttiin.

        Minusta tuntuu että sinä, hyvä Nappula, olet vielä aika amatööri näissä jutuissa!

        Jos joku suoltaa tolkutonta höpinää niin kyllä se olet sinä. Mutta nuorelle ja tietämättömälle on toki annettava anteeksi moinen uho.

        Yleensä kaltaisesi uhoajat jäävät aika hiljaisiksi kun otetaan V-1600 sarjan autot, tai tasavertaiset historicit, ja heitetään Saukkolassa tai Evolla hiukan lenkkiä. Vaikka noin kesyistä autoista puhutaan, niin sinä luultavasti kyydissä kiljuisit suoraa huutoa, ja housupyykkiä riittäisi.

        Diesel on hyvä moottori työkoneissa, raskaassa kalustossa, laivoissa, mutta ei henkilöautoissa. Näin on närhen munat, poikaseni! Hyvä auto reagoi heti eikä hetken päästä, kuten tekevät nämä väkisin keksityt turbotetut henkilöautodieselit. Kaiken lisäksi valtaosassa niitä sen alaväännön jälkeen meno lopahtaa kuin kanan lento.

        Kuten itse huomaat, et ole vähään aikaan kyennyt esittämään järjellisiä perusteluja, pelkkiä neiti- ja nakkijonojuttuja vain. Aikamoinen rimanalitus sinulta.

        Vastaahan rehellisesti: montako ja monenko tyyppistä dieselmoottoria olet purkanut niin pieniin osiin kuin ne saa, ja hieman parannellen kasannut samat moottorit? Monelleko bensiinimoottorille olet tehnyt saman?

        Olen aivan varma että luet autoesitteitä ja uskot niihin, samoin kuin kuulo- ja aistiharhoihin oman autosi (jos sinulla sellainen on ) kohdalla. Mutta vain mittaustulokset ja kello kertovat totuuden.

        Et ole sen arvoinen tiedoiltasi ja taidoiltasi että sinulle enää kannattaisi vastata. Joten nyt voit suoltaa yksinäsi aivan mitä lystäät. Minä en taatusti edes lue viestiäsi.

        Kauhealla paatoksella messuaa bensakoneiden puolesta kun on näköjään joku moottorin rääkkäys kilpailujen (lue hullu urheilua)muutterin vääntäjänä varikoilla pyörinyt. Se selittääkin bensakoneesen mieltä vailla olevan ihastuksen.
        Kuuleppas ukkoseni, nyt onkin kyse tieliikenteeseen parhaiden sopivasta, vähäpäästöisestä pienikulutuksisesta moottorista.
        Diisselin paremmuuden on todennut 60-70% Euroopan normaaleista järkiautoilijoista siirtymällä bensakoneesta diisseliin. Eivät nämä mitään sinun nimittämiäsi mainoksen uhreja ole vaan järkeviä täyspäisiä, ilman mitään houreisia kuvitelmia omasta erinomaisesta tietämyksestä moottoritekniikasta.
        Taidat olla jämähtänyt lisäksi sinne 50-70 lukujen diisselikoneiden mielikuviin ja asenteisiin. Ne kieltämättä olivatkin vähän työkonemaisia. Eivät nyky diisselit ole sellaisia, monista tuskin huomaa käynti äänestäkään kumpi on.
        Päivitä asenteesi nykytasolle, diisselikone on nykypäivää.


      • diiselinnostuksen
        sekaisin.. kirjoitti:

        Kauhealla paatoksella messuaa bensakoneiden puolesta kun on näköjään joku moottorin rääkkäys kilpailujen (lue hullu urheilua)muutterin vääntäjänä varikoilla pyörinyt. Se selittääkin bensakoneesen mieltä vailla olevan ihastuksen.
        Kuuleppas ukkoseni, nyt onkin kyse tieliikenteeseen parhaiden sopivasta, vähäpäästöisestä pienikulutuksisesta moottorista.
        Diisselin paremmuuden on todennut 60-70% Euroopan normaaleista järkiautoilijoista siirtymällä bensakoneesta diisseliin. Eivät nämä mitään sinun nimittämiäsi mainoksen uhreja ole vaan järkeviä täyspäisiä, ilman mitään houreisia kuvitelmia omasta erinomaisesta tietämyksestä moottoritekniikasta.
        Taidat olla jämähtänyt lisäksi sinne 50-70 lukujen diisselikoneiden mielikuviin ja asenteisiin. Ne kieltämättä olivatkin vähän työkonemaisia. Eivät nyky diisselit ole sellaisia, monista tuskin huomaa käynti äänestäkään kumpi on.
        Päivitä asenteesi nykytasolle, diisselikone on nykypäivää.

        syynä euroopan valtioiden oman autoteollisuuden suojelemiseksi kehittämät veropoliittiset ratkaisut. Näyttää ainakin hyvin vahvasti siltä jo usean vuosikymmenen ajalta.
        Pojat inttää tyyliin "minunpa isä voittaa sinun isän". Aikiuistukaa toki ja pyrkikää vähän korkeatasoisempaan suoritukseen!


      • Dieselasentaja
        sekaisin.. kirjoitti:

        Kauhealla paatoksella messuaa bensakoneiden puolesta kun on näköjään joku moottorin rääkkäys kilpailujen (lue hullu urheilua)muutterin vääntäjänä varikoilla pyörinyt. Se selittääkin bensakoneesen mieltä vailla olevan ihastuksen.
        Kuuleppas ukkoseni, nyt onkin kyse tieliikenteeseen parhaiden sopivasta, vähäpäästöisestä pienikulutuksisesta moottorista.
        Diisselin paremmuuden on todennut 60-70% Euroopan normaaleista järkiautoilijoista siirtymällä bensakoneesta diisseliin. Eivät nämä mitään sinun nimittämiäsi mainoksen uhreja ole vaan järkeviä täyspäisiä, ilman mitään houreisia kuvitelmia omasta erinomaisesta tietämyksestä moottoritekniikasta.
        Taidat olla jämähtänyt lisäksi sinne 50-70 lukujen diisselikoneiden mielikuviin ja asenteisiin. Ne kieltämättä olivatkin vähän työkonemaisia. Eivät nyky diisselit ole sellaisia, monista tuskin huomaa käynti äänestäkään kumpi on.
        Päivitä asenteesi nykytasolle, diisselikone on nykypäivää.

        Oiskohan niin että se koira älähtää johka kalikka kalahtaa? Mun mielestä ukko puhu täyttä asiaa, ja jutusta näki että se ties mistä puhu ja mitä puhu.
        Oon aika pitkälle samaa mieltä äijän kanssa, siks että meiän työpaikalla näit moderneja diisseleitä huolletaan ja korjataan. Mäkin työkseni.


    • saku....

      Mitään vetyautoa ole keksinyt.

      Täysin toimiva vetyauto näki päivänvalon noin 15vuotta sitten saksalaisten keksimänä.

      Taas japsit tulee jälkijunassa....säälittäväää.

      • kait..

        sitä keksinytkään vaan ovat kehittäneet sen toimimaan pakkasessa ja pitkällä toiminta ajalla ja ottaneet sen koekäyttöön normaaliin tieliikenteeseen.
        Japanissa muutenkin näköjään tehdään töitä loppuvan öljyn korvaamiseksi. Hybridiautojen edellä kävijä, akkuteknologiaan kehitykseen panostavat yms yms.
        Onko sulla muuten yhtään järkevää ajatusta asian tiimoilta vai kuulutko siihen matalaotsaisten joukkoon jotka aina kadehtivat muiden menestystä.


    • onkin

      nyt tehnyt pelkällä vedellä kulkevan auton mut siihenhän taitaa sit tulla vesivero jos katainen pääsee hääräämään sillähän on korvantaukset vielä märkänä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3101
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      152
      1219
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe