Suntio

työnä

Millaista on olla pääkaupunkiseudulla suntiona? Riittääkö palkka elämiseen? Onko seurakunnat empaattisia ja moraalisesti hyviä paikkoja olla työssä? Mitä muita ajatuksia suntion työstä/kirkkoon töihin menemisestä?
T: alan vaihtoa miettivä

46

20009

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • buranA2

      Eikö ole mitään tulosvastuuta. Piispat!Missä te vaellatte? Papit koristelevat itsensä, ja te nautitte samaa hedelmää.

    • Leevi

      Suosittelen pysymään missä tahansa muussa ammatissa. Suntion työ on erittäin raskasta niin henkisesti kuin fyysisesti. Olet kaikki pyhät töissä, palkka on huono ja työyhteisö perseestä. Pomot ja papit pärjää, mutta me raskaan työn raatajat jäädään jalkoihin asiassa kuin asiassa. Työ voisi olla nautittavaa jos palkka olisi työn vaativuuden mukainen, olisi tarpeeksi työvoimaa (lomat ja vapaat toimisivat)eikä tarvitsisi olla aina valmis lähtemään töihin myös vapaapäivinä (ilman päivystys korvausta).
      Itse vaihdan alaa heti kun tulee mahdollisuus ja eroan kirkosta:D

    • kuin kirkkoon

      Seurakunnat maksavat muille kuin papeille todella huonosti, palkalla ei elä. Lisäksi kouluttautuminen ei liioin näy mitenkään palkassa, melkein päinvastoin.
      Esimerkki.
      Itsellä seuraavat ammattitutkinnot: lihavalmistetyöntekijä, suntio, kiinteistönhoitaja, virastomestari, vartija, bussinkuljettaja. Tuon lisäksi jatkuvasti opiskelen lisää, ja pidän ammatitaitoani yllä. Mitäs luulet että seurakuntamestarin palkkaluokka olisi?
      Omalla paikkakunnallani seurakuntamestarille maksetaan palkkaluokkaa R16. Kun seurakunta ottaa kesäksi joitain nuoria haravoimaan hautausmaita, heille maksetaan samaa palkkaluokkaa, vaikka eivät ikinä edes olisi haravaakaan nähneet. Tulevat siis ihan ilman koulutusta, ja itsellä taas koulutusta vaikka kuinka paljon. Miksei sitä sitten palkassa huomioida? Luterilainen kirkko on todella rikas, mutta silti teetättävät työt nälkäpalkalla, ja sortavat työntekijöitään. Arvelevat kai että työt tulevat joka tapauksessa tehdyiksi, kun se mielletään aatteelliseksi velvollisuudeksi. Että ei siitä tarvitsisi edes maksaa mitään. Selvää hyväksikäyttöä.

      Missään ei myöskään ole tutkitusti niin huono työilmapiiri kuin kirkon palveluksessa. Mistähän syystä..

      Seurakunnissa puhutaan kyllä kauniisti ja empaattisesti, mutta se on pelkkää sanahelinää. Teot kertovat aivan muuta. Suomessa ei missään työpaikassa sorreta niin monia ihmisryhmiä kuin kirkoissa tehdään. Sorrettuja ovat esim. seuraavat: sukupuolisesti eri tavalla suuntautuneet, eronneet, ulkonäöltään poikkeavat, eri uskontokuntiin kuuluvat, ateistit, naiset, nuoret, omat työntekijät. Listaa voisin ehkä jopa jatkaa.

      Seurakuntiin ei pääse vakituiseen työsuhteeseen edes siivoojaksi ellei kuulu kirkkoon, ja vaikka olisi miten paljon alan koulutusta & työkokemusta. Miten siinäkään toteutuu Suomen laissa määritelty syrjinnän kieltävä pykälä?
      Suomessa puhutaan paljon työvoimapulasta, ja silti yhä vielä vuonna 2009 työpaikan saadakseen pitää uskoa ikivanhoihin lammaspaimenten satuihin ja tarinoihin! Ei riitä ammattitaito, on se kummallista.
      Jos henkilö onnistuu työpaikan saamaan, edessä on vielä pitkän aikaa jännitettävää. Hyvin monissa seurakunnissa on vieläkin käytössä 6 kk. koeaika, muualla se on pääsääntöisesti max. 2-3 kk.



      MIKSI KUKAAN JÄRKEVÄ IHMINEN HALUAISI KIRKON KUSETETTAVAKSI, JOS VAIN ON MUITA MAHDOLLISUUKSIA TYÖLLISTYÄ?

      • jokapaikan höylä

        Olen ollut vuosia kirkon töissä kiinteistöpuolella ja kirkonpalvelijana(suntiona).
        Työ on itsenäistä ja monipuolista.
        Toinen puoli asiassa on, että tuntee olevansa usein toisen luokan kansalainen. Huomautetaan asioista, tuntuu että on monesti syyllinen mitä ihmeellisimpiin asioihin. Tänäkin sunnuntaina kanttori muistutti, että laitoin muka kellot soimaan ennen kuin hän lopetti laulunsa. Pieniä vihjauksia usein asoista, annetaan ymmärtää, että hengellisen työn tekijät ovat koulutetumpia ja parempia.
        Työkokouksessa oli meidän kiinteistötyöntekijöiden tietämättä päätetty meidän työajoista; että se siirretään aamulla alkavaksi klo 8.30!

        Väsyttää henkisesti ja fyysisesti usein, varsinkin kun kollega on sairaslomalla eikä voi jakaa asioita.
        Eräs toinen kollega romahti henkisesti kaksi vuotta sitten ja on ollut siitä lähtien sairaslomalla.

        Kirkkoherra ei hahmota työtämme, olemme enemmänkin kulu.
        Meillä on vielä toistaiseksi oma työnjohtaja srk-yhtymässä, mutta ei tiedä kuinka jatkossa.

        Tällaista tämä.


      • Srk:lla myös
        jokapaikan höylä kirjoitti:

        Olen ollut vuosia kirkon töissä kiinteistöpuolella ja kirkonpalvelijana(suntiona).
        Työ on itsenäistä ja monipuolista.
        Toinen puoli asiassa on, että tuntee olevansa usein toisen luokan kansalainen. Huomautetaan asioista, tuntuu että on monesti syyllinen mitä ihmeellisimpiin asioihin. Tänäkin sunnuntaina kanttori muistutti, että laitoin muka kellot soimaan ennen kuin hän lopetti laulunsa. Pieniä vihjauksia usein asoista, annetaan ymmärtää, että hengellisen työn tekijät ovat koulutetumpia ja parempia.
        Työkokouksessa oli meidän kiinteistötyöntekijöiden tietämättä päätetty meidän työajoista; että se siirretään aamulla alkavaksi klo 8.30!

        Väsyttää henkisesti ja fyysisesti usein, varsinkin kun kollega on sairaslomalla eikä voi jakaa asioita.
        Eräs toinen kollega romahti henkisesti kaksi vuotta sitten ja on ollut siitä lähtien sairaslomalla.

        Kirkkoherra ei hahmota työtämme, olemme enemmänkin kulu.
        Meillä on vielä toistaiseksi oma työnjohtaja srk-yhtymässä, mutta ei tiedä kuinka jatkossa.

        Tällaista tämä.

        Lisäisin vielä sen armottoman riittämättömyyden tunteen joka on jatkuvaa.
        Lisäksi on kaikenlaisia "toimikuntia", jotka päivät pitkät istuvat suunnittelemassa.
        Ilmoitellaan vaan,että muutoksia tulee,mutta kukaan ei kerro mitä.
        Työ on raskasta ja raskautta lisää iän ikuiset vihjailut.


      • j. paikan höylä
        Srk:lla myös kirjoitti:

        Lisäisin vielä sen armottoman riittämättömyyden tunteen joka on jatkuvaa.
        Lisäksi on kaikenlaisia "toimikuntia", jotka päivät pitkät istuvat suunnittelemassa.
        Ilmoitellaan vaan,että muutoksia tulee,mutta kukaan ei kerro mitä.
        Työ on raskasta ja raskautta lisää iän ikuiset vihjailut.

        Jatkan vielä muutamalla jutulla. Työyhteisökoulutusta oli, siinä ulkopuolinen kouluttaja mm. kelpuutti meidätkin ns. "palvelujoukkueeseen" (toinen on "kasvatusjoukkue". (Työyhteisökoulutuksen jälkeen srk:n palveluksesta erosi monta ihmistä). Oli suunnitelma, että nämä joukkueet kokoontuisivat säännöllisin väliajoin. Niinpä laitoin kalenteriini päivämääriä. No sitten siinä kokouksessa nämä "varsinaiset kirkon työntekijät" antoivat ymmärtää, että minä voisin jo sitten siirtyä omiin töihini. Varsinkin eräs naispuolinen pappi on aivan kuin jokin rooli päällä (on yhtenä tässä "palvelujoukkueessa"). Se siitä tasavertaisuudesta työyhteisössä.
        Ois jännä nähdä joku päivä, kun tuo naispastori unohtaisi laittaa roolin päälle tullessaan töihin ja hihkaisisi iloisesti ehkä jopa minullekin "Huomenta, mitä Sinulle kuuluu?"
        On vain kuivasti mainittu esim. jokin asia yksityiselämästäni, "sinulla on lapsi..? "
        Kirkko on kyyninen paikka ihmisille. Tai kuten entinen kollega sanoi; "viimeinenkin lapsenusko meni kun olin srk:ssa töissä".


      • tuleva pastori
        j. paikan höylä kirjoitti:

        Jatkan vielä muutamalla jutulla. Työyhteisökoulutusta oli, siinä ulkopuolinen kouluttaja mm. kelpuutti meidätkin ns. "palvelujoukkueeseen" (toinen on "kasvatusjoukkue". (Työyhteisökoulutuksen jälkeen srk:n palveluksesta erosi monta ihmistä). Oli suunnitelma, että nämä joukkueet kokoontuisivat säännöllisin väliajoin. Niinpä laitoin kalenteriini päivämääriä. No sitten siinä kokouksessa nämä "varsinaiset kirkon työntekijät" antoivat ymmärtää, että minä voisin jo sitten siirtyä omiin töihini. Varsinkin eräs naispuolinen pappi on aivan kuin jokin rooli päällä (on yhtenä tässä "palvelujoukkueessa"). Se siitä tasavertaisuudesta työyhteisössä.
        Ois jännä nähdä joku päivä, kun tuo naispastori unohtaisi laittaa roolin päälle tullessaan töihin ja hihkaisisi iloisesti ehkä jopa minullekin "Huomenta, mitä Sinulle kuuluu?"
        On vain kuivasti mainittu esim. jokin asia yksityiselämästäni, "sinulla on lapsi..? "
        Kirkko on kyyninen paikka ihmisille. Tai kuten entinen kollega sanoi; "viimeinenkin lapsenusko meni kun olin srk:ssa töissä".

        .. Ei kirkko nyt niin kauhea työnantaja ole, mitä edellä on kuvattu. Toki jokaiseen työyhteisöön tässä maassa (alasta riippumatta) voi kuulua huonosti käyttäytyviä ihmisiä, siitä ei pidä kuitenkaan kirkkoa syyttää. Ihmisiähän ne kirkon työntekijätkin vain ovat. Itse olen ollut useammassa seurakunnassa töissä niin suntiona kuin sihteerinäkin ja tulevaisuudessa toivottavasti pappina. Palkat ovat kirkollisella puolella huonot, se on selvä asia. Joku voisi sanoa, että itsepä olet urasi valinnut, mutta mielestäni kohtuus voisi olla tässäkin. Ylempänä oli hassu kommentti, että kirkossa kaikki muut paitsi papit saavat huonoa palkkaa. Tässä täytyy kyllä sanoa, että ei ne pappien palkat mitkään hyvät ole; jotain 2500e /kk. Ja niille, jotka nyt miettivät, että sehän on hyvä palkka, niin se on kyllä todella huono palkka maisteriksi itsensä kouluttaneelle (opiskelu kestää sen n. 5v.). Suhteessä siis muiden alojen maistereihin on pappien palkat ihan pohjalukemissa.

        Mutta se palkoista.. Työilmapiiri voi kirkossa olla myös todella hyvä! Itse olen viihtynyt kaikissa työpaikoissani oikein mainiosti. Ilmapiiri voi siis olla myös huomaavainen, rento ja välittävä!

        Että näin. Tervetuloa ihmiset kirkkoon töihin, jos haluatte palvella sekä ihmisiä että Jumalaa.


      • palkkakuopassa
        tuleva pastori kirjoitti:

        .. Ei kirkko nyt niin kauhea työnantaja ole, mitä edellä on kuvattu. Toki jokaiseen työyhteisöön tässä maassa (alasta riippumatta) voi kuulua huonosti käyttäytyviä ihmisiä, siitä ei pidä kuitenkaan kirkkoa syyttää. Ihmisiähän ne kirkon työntekijätkin vain ovat. Itse olen ollut useammassa seurakunnassa töissä niin suntiona kuin sihteerinäkin ja tulevaisuudessa toivottavasti pappina. Palkat ovat kirkollisella puolella huonot, se on selvä asia. Joku voisi sanoa, että itsepä olet urasi valinnut, mutta mielestäni kohtuus voisi olla tässäkin. Ylempänä oli hassu kommentti, että kirkossa kaikki muut paitsi papit saavat huonoa palkkaa. Tässä täytyy kyllä sanoa, että ei ne pappien palkat mitkään hyvät ole; jotain 2500e /kk. Ja niille, jotka nyt miettivät, että sehän on hyvä palkka, niin se on kyllä todella huono palkka maisteriksi itsensä kouluttaneelle (opiskelu kestää sen n. 5v.). Suhteessä siis muiden alojen maistereihin on pappien palkat ihan pohjalukemissa.

        Mutta se palkoista.. Työilmapiiri voi kirkossa olla myös todella hyvä! Itse olen viihtynyt kaikissa työpaikoissani oikein mainiosti. Ilmapiiri voi siis olla myös huomaavainen, rento ja välittävä!

        Että näin. Tervetuloa ihmiset kirkkoon töihin, jos haluatte palvella sekä ihmisiä että Jumalaa.

        On hyvin harmillista lukea täältä, että joissain seurakunnissa on asiat noin huonosti!
        Minä olen hyväosainen. Olen ollut suntiona viitisen vuotta ja meillä on todella mukava työyhteisö. Kaikki papit joiden kanssa olen työskennellyt ovat asiallisia tai rentoja ja mukavia. Kertaakaan en ole papin suusta kuullut mitään alistavaa tai syrjivää. Päin vastoin, ovat kehuneet meidän osaamista ja ahkeruutta sekä palvelualttiutta.
        Meidän työyhteisö on ilmeisesti poikkeuksellisen hyvä. Hyvä ilmapiiri ruokkii itse itseään. Ei kaverille pahaa tahdota. Meillä saatetaan halata työkaveria kesken kaiken ja voimme jotkut jopa sanoa toiselle; Sä oot mulle niin rakas!
        Ja se on totta. Monista työkavereistani on tullut minulle ystäviä.
        Tottakai meilläkin on erimielisyyksiä, epäselvyyksiä, tiedonkulkuongelmia jne mutta ne ovat vain asioita . Asiat selviää puhumalla kun ollaan fiksuja.
        Suntion työ on melko vaativaa. Yliopistoopintoja ei tarvita, mutta on oltava hyvin käytännöllinen ja ongelmaratkaisukykyinen. Esimerkkejä voisi luetella kymmenittäin. Minun työssä pitää osata kokata ja tarjoilla, oltava hygieniapassi, siivota ammattitaitoisesti hyvin erilaisia kohteita moderneista kokoustiloista korvaamattoman arvokkaisiin vanhoihin kirkkoihin, on osattava pihatyöt, puiden leikkuut, perennapenkit, lumityöt käsin ja konein, lvi töitä, nikkarointia, somistamista, budjetointia, on tulosvastuuta, vainajien näyttöä, hautauksia , kasteita, häitä, kokouksia, konsertteja, turvallisuuskartoituksia, valvontaa, ensiaputaitoja, logistista silmää. On oltava siisti ja fiksu, avulias, sanavalmis, pitkäpinnainen, HUH mitä vielä?? Ja palkka on....

        arvatkaa?
        n.1700 euroa kuussa plus miinus sitä ja tätä, käteen jää reilu 1300e.
        Palkka ei alalle houkuta, mieheni siivellä elän -sen myönnän. Kaksi suntiota ei lapsiperhettä elätä, ainakaan helpolla, ainakaan pääkaupunkiseudulla.
        Minun työ vaatii oman auton käyttöä ja kilometrikorvaus ei kata kaikkia auton kuluja joita työajosta koituu. Välillä kuskaat peräkärryllä tavaraa kaatopaikalle jne. Auto on usein täynnä tavaraa kanankakasta täytekakkuihin!
        Mutta pysyn kirkon palveluksessa sillä arvostan meidän kristillisiin arvoihin pohjaavaa fiksua työporkkaa, vapautta, vastuuta, aloitemahdollisuuksia, että minua kuunnellaan ja lisäksi meillä on hyviä luentoja, retkiä ja opintomatkoja.

        Kannattaa rohkeasti hakea alalle jos kiinnostaa! Ei niitä lastenhautauksia onneksi ole osunut meille tämän viiden vuoden aikana.
        Pitää myös ymmärtää, että on hyvin erityyppisiä työpaikkoja. Joku on aina töissä samassa kirkossa joka työvuorossa. Meillä on kohteita kymmenen, ja joka kohteessa on hallittava hommat talotekniikasta äänentoistoon. Pelkkiä avaimia on yli 20 kpl. Ovikoodeja ja salasanoja on muistettava paljon.


      • dtgyhjertyernht
        palkkakuopassa kirjoitti:

        On hyvin harmillista lukea täältä, että joissain seurakunnissa on asiat noin huonosti!
        Minä olen hyväosainen. Olen ollut suntiona viitisen vuotta ja meillä on todella mukava työyhteisö. Kaikki papit joiden kanssa olen työskennellyt ovat asiallisia tai rentoja ja mukavia. Kertaakaan en ole papin suusta kuullut mitään alistavaa tai syrjivää. Päin vastoin, ovat kehuneet meidän osaamista ja ahkeruutta sekä palvelualttiutta.
        Meidän työyhteisö on ilmeisesti poikkeuksellisen hyvä. Hyvä ilmapiiri ruokkii itse itseään. Ei kaverille pahaa tahdota. Meillä saatetaan halata työkaveria kesken kaiken ja voimme jotkut jopa sanoa toiselle; Sä oot mulle niin rakas!
        Ja se on totta. Monista työkavereistani on tullut minulle ystäviä.
        Tottakai meilläkin on erimielisyyksiä, epäselvyyksiä, tiedonkulkuongelmia jne mutta ne ovat vain asioita . Asiat selviää puhumalla kun ollaan fiksuja.
        Suntion työ on melko vaativaa. Yliopistoopintoja ei tarvita, mutta on oltava hyvin käytännöllinen ja ongelmaratkaisukykyinen. Esimerkkejä voisi luetella kymmenittäin. Minun työssä pitää osata kokata ja tarjoilla, oltava hygieniapassi, siivota ammattitaitoisesti hyvin erilaisia kohteita moderneista kokoustiloista korvaamattoman arvokkaisiin vanhoihin kirkkoihin, on osattava pihatyöt, puiden leikkuut, perennapenkit, lumityöt käsin ja konein, lvi töitä, nikkarointia, somistamista, budjetointia, on tulosvastuuta, vainajien näyttöä, hautauksia , kasteita, häitä, kokouksia, konsertteja, turvallisuuskartoituksia, valvontaa, ensiaputaitoja, logistista silmää. On oltava siisti ja fiksu, avulias, sanavalmis, pitkäpinnainen, HUH mitä vielä?? Ja palkka on....

        arvatkaa?
        n.1700 euroa kuussa plus miinus sitä ja tätä, käteen jää reilu 1300e.
        Palkka ei alalle houkuta, mieheni siivellä elän -sen myönnän. Kaksi suntiota ei lapsiperhettä elätä, ainakaan helpolla, ainakaan pääkaupunkiseudulla.
        Minun työ vaatii oman auton käyttöä ja kilometrikorvaus ei kata kaikkia auton kuluja joita työajosta koituu. Välillä kuskaat peräkärryllä tavaraa kaatopaikalle jne. Auto on usein täynnä tavaraa kanankakasta täytekakkuihin!
        Mutta pysyn kirkon palveluksessa sillä arvostan meidän kristillisiin arvoihin pohjaavaa fiksua työporkkaa, vapautta, vastuuta, aloitemahdollisuuksia, että minua kuunnellaan ja lisäksi meillä on hyviä luentoja, retkiä ja opintomatkoja.

        Kannattaa rohkeasti hakea alalle jos kiinnostaa! Ei niitä lastenhautauksia onneksi ole osunut meille tämän viiden vuoden aikana.
        Pitää myös ymmärtää, että on hyvin erityyppisiä työpaikkoja. Joku on aina töissä samassa kirkossa joka työvuorossa. Meillä on kohteita kymmenen, ja joka kohteessa on hallittava hommat talotekniikasta äänentoistoon. Pelkkiä avaimia on yli 20 kpl. Ovikoodeja ja salasanoja on muistettava paljon.

        Ite ollut suntiona ja vahtimestari-siivoojana, nyt 2006 vuodesta lähtien. Palkka on tosiaan pieni, eli jotain n1680 lisät, mutta eipä se työtahtikaan ole kovin kummoinen. Omassa työssäni koe juuri ongelmaksi, että se on niin älyttömän helppoja, joten minusta se on aika tylsä ammatti. Työilmapiirikin vaihtelee seurakunnittain, mutta omissa seurakunnissa se ei ole ollut hyvä. Vaikka kuinka olisi mukava ja iloinen, niin aina jollakin on joku riita jossakin.

        Jos joku haluaa helpon työn pienellä palkalla, ikuisella työsuhteella, niin ok. Mutta todella kieroa ja yhä kieroutuvamapaa ilmapiiriä pitää kestää.


      • tuumaajatar
        dtgyhjertyernht kirjoitti:

        Ite ollut suntiona ja vahtimestari-siivoojana, nyt 2006 vuodesta lähtien. Palkka on tosiaan pieni, eli jotain n1680 lisät, mutta eipä se työtahtikaan ole kovin kummoinen. Omassa työssäni koe juuri ongelmaksi, että se on niin älyttömän helppoja, joten minusta se on aika tylsä ammatti. Työilmapiirikin vaihtelee seurakunnittain, mutta omissa seurakunnissa se ei ole ollut hyvä. Vaikka kuinka olisi mukava ja iloinen, niin aina jollakin on joku riita jossakin.

        Jos joku haluaa helpon työn pienellä palkalla, ikuisella työsuhteella, niin ok. Mutta todella kieroa ja yhä kieroutuvamapaa ilmapiiriä pitää kestää.

        Olen 40-vuotias nainen, valmistun kohta puutarhuriksi. Ajatuksissa on jo pitemmän aikaa ollut jatkaa vielä suntioksi. Kuulisin mielelläni vielä lisää ammatista siinä työskennelleiltä. Ilmeisesti naisia ja miehiä on ammatissa aika tasapuolisesti.

        Mikä mahtaa olla suntioiden tulevaisuuden työtilanne?


      • dtgyhjertyernht
        tuumaajatar kirjoitti:

        Olen 40-vuotias nainen, valmistun kohta puutarhuriksi. Ajatuksissa on jo pitemmän aikaa ollut jatkaa vielä suntioksi. Kuulisin mielelläni vielä lisää ammatista siinä työskennelleiltä. Ilmeisesti naisia ja miehiä on ammatissa aika tasapuolisesti.

        Mikä mahtaa olla suntioiden tulevaisuuden työtilanne?

        Moi,

        suntioiden työtilanne on Hesassa ainaskin todella hyvä. Paikkoja on auki koko ajan ja kohta jää puolet vakseista eläkkeelle. Mene vaikka Seurakuntaopiston

        http://www.seurakuntaopisto.fi/koulutustarjonta/72-humka/75-suntio

        sivuille ja järkkää itsellesi oppisopimuspaikka. Puutarhuri on todella hyvä pohjakoulutus suntion ammattiin. Onnea jaa paikkojen hakuun.


      • Suntio vai raksamies
        dtgyhjertyernht kirjoitti:

        Moi,

        suntioiden työtilanne on Hesassa ainaskin todella hyvä. Paikkoja on auki koko ajan ja kohta jää puolet vakseista eläkkeelle. Mene vaikka Seurakuntaopiston

        http://www.seurakuntaopisto.fi/koulutustarjonta/72-humka/75-suntio

        sivuille ja järkkää itsellesi oppisopimuspaikka. Puutarhuri on todella hyvä pohjakoulutus suntion ammattiin. Onnea jaa paikkojen hakuun.

        Minäkin olen miettinyt "vaihtavani" suntion ammattiin. Lähinnä mietityttää se, että koulutusesittelyistä saa kuvan suntion tehtävistä lähinnä jumalanpalvelus tai muun ns. kevyehkönä sisätyönä. Kuitenkin työpaikkailmoituksista saa kuvan, että suntio on lähes synonyymi kiinteistönhoitajalle (mitä se sitten onkaan käytännössä). Mietin vain, että mitenköhän kaltaiseni hentoinen nainen sitten vastaa korjaustöistä tms.

        Lisäksi ei ainakaan mol:in sivuilla montakaan paikkaa ole avoinna tällä hetkällä.


      • dtgyhjertyernht
        Suntio vai raksamies kirjoitti:

        Minäkin olen miettinyt "vaihtavani" suntion ammattiin. Lähinnä mietityttää se, että koulutusesittelyistä saa kuvan suntion tehtävistä lähinnä jumalanpalvelus tai muun ns. kevyehkönä sisätyönä. Kuitenkin työpaikkailmoituksista saa kuvan, että suntio on lähes synonyymi kiinteistönhoitajalle (mitä se sitten onkaan käytännössä). Mietin vain, että mitenköhän kaltaiseni hentoinen nainen sitten vastaa korjaustöistä tms.

        Lisäksi ei ainakaan mol:in sivuilla montakaan paikkaa ole avoinna tällä hetkällä.

        Moi,

        ainaskin hesas on kiinteistöhuolto ulkoistettu, mutta maalla voi joutua aika paljonkin tekemään lumitöitä. Tosin koneella ne hoidetaan... Työ on fyysisesti kevyttä, mutta sen raskaus tulee henkiseltä puolelta. Miten tehdä työtä organisaatiossa, mikä ei valmista mitään konkreettista, eikä sillä ole mitään tavoitteita mihinkään. Muuten työ on kyllä ihan ok. Seurakunnat ovat ihan sika rikkaita, joten palkka on varma, mutta pieni. Riippuu paljon seurakunnasta ja kirkkoherrasta kaikki.


      • IkaOka
        dtgyhjertyernht kirjoitti:

        Ite ollut suntiona ja vahtimestari-siivoojana, nyt 2006 vuodesta lähtien. Palkka on tosiaan pieni, eli jotain n1680 lisät, mutta eipä se työtahtikaan ole kovin kummoinen. Omassa työssäni koe juuri ongelmaksi, että se on niin älyttömän helppoja, joten minusta se on aika tylsä ammatti. Työilmapiirikin vaihtelee seurakunnittain, mutta omissa seurakunnissa se ei ole ollut hyvä. Vaikka kuinka olisi mukava ja iloinen, niin aina jollakin on joku riita jossakin.

        Jos joku haluaa helpon työn pienellä palkalla, ikuisella työsuhteella, niin ok. Mutta todella kieroa ja yhä kieroutuvamapaa ilmapiiriä pitää kestää.

        Kirkossa vahtimestarina työskentely on todella tylsistyttävää. Jos pitää siivoamisesta, tarjoilemisesta ja kynrrilöiden sytyttelystä, niin mikä ettei. Kiinteistönhoidon kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Sopii etenkin naisille.


      • seurakunta
        IkaOka kirjoitti:

        Kirkossa vahtimestarina työskentely on todella tylsistyttävää. Jos pitää siivoamisesta, tarjoilemisesta ja kynrrilöiden sytyttelystä, niin mikä ettei. Kiinteistönhoidon kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Sopii etenkin naisille.

        Totta. Suntion työ on naisen työtä.


      • seurakunta
        IkaOka kirjoitti:

        Kirkossa vahtimestarina työskentely on todella tylsistyttävää. Jos pitää siivoamisesta, tarjoilemisesta ja kynrrilöiden sytyttelystä, niin mikä ettei. Kiinteistönhoidon kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Sopii etenkin naisille.

        No. On siellä toki miehiäkin.Miehiä ketkä pitävät naisten töistä. Mutta ei pelkästä miehenä naisten joukossa pidä ainakaan maksaa enempää palkkaa.


      • seurakunta
        tuumaajatar kirjoitti:

        Olen 40-vuotias nainen, valmistun kohta puutarhuriksi. Ajatuksissa on jo pitemmän aikaa ollut jatkaa vielä suntioksi. Kuulisin mielelläni vielä lisää ammatista siinä työskennelleiltä. Ilmeisesti naisia ja miehiä on ammatissa aika tasapuolisesti.

        Mikä mahtaa olla suntioiden tulevaisuuden työtilanne?

        Jos haluat päästä helpolla niin ryhdy suntioksi. Esiinnyt vain vakuutavasti ja teet muutaman pikku homman päivässä.


      • twm70
        tuumaajatar kirjoitti:

        Olen 40-vuotias nainen, valmistun kohta puutarhuriksi. Ajatuksissa on jo pitemmän aikaa ollut jatkaa vielä suntioksi. Kuulisin mielelläni vielä lisää ammatista siinä työskennelleiltä. Ilmeisesti naisia ja miehiä on ammatissa aika tasapuolisesti.

        Mikä mahtaa olla suntioiden tulevaisuuden työtilanne?

        niin


      • twm70
        tuumaajatar kirjoitti:

        Olen 40-vuotias nainen, valmistun kohta puutarhuriksi. Ajatuksissa on jo pitemmän aikaa ollut jatkaa vielä suntioksi. Kuulisin mielelläni vielä lisää ammatista siinä työskennelleiltä. Ilmeisesti naisia ja miehiä on ammatissa aika tasapuolisesti.

        Mikä mahtaa olla suntioiden tulevaisuuden työtilanne?

        työtilanteesta en tiedä, ilmeisesti aika huono. Itse valmistuin puutarhuriksi 2001 ja seurakunnalla niitä hommia tehny, sitten ajattelin jotta suntioksi vielä niin vakipaikka tulee, nyt suntio harjottelussa nimeltämainitsemattomassa srk:ssa, vaativa homma ja ainakin täällä pitää osata esiintyä yleisönedessä jatkuvasti, osata oikeastaan kaikesta kaikki, ja palkka tosiaan kuulemma jotain -1700


      • Mäntytie6
        palkkakuopassa kirjoitti:

        On hyvin harmillista lukea täältä, että joissain seurakunnissa on asiat noin huonosti!
        Minä olen hyväosainen. Olen ollut suntiona viitisen vuotta ja meillä on todella mukava työyhteisö. Kaikki papit joiden kanssa olen työskennellyt ovat asiallisia tai rentoja ja mukavia. Kertaakaan en ole papin suusta kuullut mitään alistavaa tai syrjivää. Päin vastoin, ovat kehuneet meidän osaamista ja ahkeruutta sekä palvelualttiutta.
        Meidän työyhteisö on ilmeisesti poikkeuksellisen hyvä. Hyvä ilmapiiri ruokkii itse itseään. Ei kaverille pahaa tahdota. Meillä saatetaan halata työkaveria kesken kaiken ja voimme jotkut jopa sanoa toiselle; Sä oot mulle niin rakas!
        Ja se on totta. Monista työkavereistani on tullut minulle ystäviä.
        Tottakai meilläkin on erimielisyyksiä, epäselvyyksiä, tiedonkulkuongelmia jne mutta ne ovat vain asioita . Asiat selviää puhumalla kun ollaan fiksuja.
        Suntion työ on melko vaativaa. Yliopistoopintoja ei tarvita, mutta on oltava hyvin käytännöllinen ja ongelmaratkaisukykyinen. Esimerkkejä voisi luetella kymmenittäin. Minun työssä pitää osata kokata ja tarjoilla, oltava hygieniapassi, siivota ammattitaitoisesti hyvin erilaisia kohteita moderneista kokoustiloista korvaamattoman arvokkaisiin vanhoihin kirkkoihin, on osattava pihatyöt, puiden leikkuut, perennapenkit, lumityöt käsin ja konein, lvi töitä, nikkarointia, somistamista, budjetointia, on tulosvastuuta, vainajien näyttöä, hautauksia , kasteita, häitä, kokouksia, konsertteja, turvallisuuskartoituksia, valvontaa, ensiaputaitoja, logistista silmää. On oltava siisti ja fiksu, avulias, sanavalmis, pitkäpinnainen, HUH mitä vielä?? Ja palkka on....

        arvatkaa?
        n.1700 euroa kuussa plus miinus sitä ja tätä, käteen jää reilu 1300e.
        Palkka ei alalle houkuta, mieheni siivellä elän -sen myönnän. Kaksi suntiota ei lapsiperhettä elätä, ainakaan helpolla, ainakaan pääkaupunkiseudulla.
        Minun työ vaatii oman auton käyttöä ja kilometrikorvaus ei kata kaikkia auton kuluja joita työajosta koituu. Välillä kuskaat peräkärryllä tavaraa kaatopaikalle jne. Auto on usein täynnä tavaraa kanankakasta täytekakkuihin!
        Mutta pysyn kirkon palveluksessa sillä arvostan meidän kristillisiin arvoihin pohjaavaa fiksua työporkkaa, vapautta, vastuuta, aloitemahdollisuuksia, että minua kuunnellaan ja lisäksi meillä on hyviä luentoja, retkiä ja opintomatkoja.

        Kannattaa rohkeasti hakea alalle jos kiinnostaa! Ei niitä lastenhautauksia onneksi ole osunut meille tämän viiden vuoden aikana.
        Pitää myös ymmärtää, että on hyvin erityyppisiä työpaikkoja. Joku on aina töissä samassa kirkossa joka työvuorossa. Meillä on kohteita kymmenen, ja joka kohteessa on hallittava hommat talotekniikasta äänentoistoon. Pelkkiä avaimia on yli 20 kpl. Ovikoodeja ja salasanoja on muistettava paljon.

        Itse elän vaimoni siivellä. Olemme hankkineet myös osakkeen minne voin mennä jos en halua olla kotona. Vaimoni ei tiedä että laiskottelen osakkeessa. Tosin laiskottelen töissäkin aina kun muut eivät näe.Palkka on pieni, mutta työ on kevyttä. Aikaisemmin ollessani hitsarina joutui tekemään töitä. Olen salanut helluntalaisuuteni ettei työpaikkalani tulisi vaikeuksia. Samoin en ole kertonut, että ryyppäsin noin seitsemän vuotta. Vaimoni hoiti lapsia ja minä ryyppäsin. Kohta pääsen eläkkeelle, Odotan, että vaimoni saa perintöä. Jatkan helppoa elämää.


      • Anonyymi

        Kirkolla on oma työ lain säädäntö
        Jonka mukaan mennään etiäpäin
        Oli vakanssi mikä tahansa oma henkilö kohtainen
        Usko on etu kirkko työssä ja palkka asiasta voi aina kysyä esi mieheltä tarkenusta palkaasi sillä
        Ei kannata jäädä yksin asiansa kanssa ja eikö siellä ole työ suojelu asiamiestä työntekijöille että ne voi hoitaa asioitasi jos koet että palkka on mielestäsi alhaalla niin siitä pitää keskustella asialisesti


      • Anonyymi
        dtgyhjertyernht kirjoitti:

        Moi,

        ainaskin hesas on kiinteistöhuolto ulkoistettu, mutta maalla voi joutua aika paljonkin tekemään lumitöitä. Tosin koneella ne hoidetaan... Työ on fyysisesti kevyttä, mutta sen raskaus tulee henkiseltä puolelta. Miten tehdä työtä organisaatiossa, mikä ei valmista mitään konkreettista, eikä sillä ole mitään tavoitteita mihinkään. Muuten työ on kyllä ihan ok. Seurakunnat ovat ihan sika rikkaita, joten palkka on varma, mutta pieni. Riippuu paljon seurakunnasta ja kirkkoherrasta kaikki.

        Voisin todeta noin 22 vuoden kokemuksella suntion työstä, -että lumitöiden paljous ja raskaus on kyllä kiinni tasan paikasta. Lukemattomia rappusia ei koneella tehdä. Vallankin mennyt talvi oli fyysisesti todellakin jotain muuta kuin kevyttä. Ulkopuolisen tekijän saaminen vastuulliseksi hoitajaksi voi olla hyvinkin haastavaa,-vallankin jos tilaajan ja tarjoajan näkemykset kustannuksista ei kohtaa. Eläkeikää lähestyvistä työntekijöistä ei ole enää antamaan samaa panosta raskaisiin fyysisiinulkotöihin kuin esim kolme tai kaksikymppisistä. Toki henkisessäkin työssä haasteensa on,-riippuen siinäkin paikasta tai ilmapiiristä ,-mutta kyllä nisitä normaaliresulsseilla varustettuna helpommin selviää.


    • Suntsa

      Naisvaltaiseksi onkin muuttumassa. Itse olen työskennellyt suntiona n.2v. Nimenomaan siivoamisen määrä on todella suuri (imurointi, lattioiden moppaaminen, pöytien pyyhkiminen, tiskaaminen, pyykinpesu). Työ on todellakin fyysisesti raskasta. Tilojen valmistelu tilaisuuksia varten vaatii voimia. Siirrellään pöytiä ja satoja tuoleja, esim. joulukuun aikana melkein päivittäin. Avataan ja suljetaan satoja kiloja painavia seinäpaloja. Raskaita kopiopaperilaatikoita sun muita kuormia kannetaan välillä. Painavia jätesäkkejä lähes päivittäin. Vessanpönttöjä hinkataan, jokaikinen päivä (meidän kirkossa 22kpl). Sen lisäksi pitää osata asiakaspalvelu, tilojen varaus, atk, kiinteistönhuolto, keittiötyöt, tarjoilu, kahvion ylläpitäminen, rahankäsittely, tavaran hankinta, jätteiden kierrätys yms. Pyllynpyyhintäpalvelu kehitteillä... Kirkollisten toimitusten valmistelu on vain pieni osa työtä, vaikka se olisikin se mieluisin. Palkka on surkea. Hikisesti yli 2000e pääsee vain jos on kaikki pyhät töissä eli silloin kun muu perhe on kotona... Mieheni mielestä teen ilmaiseksi työtä...

      • seurakunta

        Tuollainen 1500 e saisi olla maksimissaan palkka helposta työstä missä saa mm seurakunnalta puvun ja muita etuisuuksia. Eihän verorahoja pidä törsätä.


      • asentamaan

        Eihän tuollaisesta työstä voi maksaa enempää. On aivan erilaista jos on esim. asentaja tai jokin näkyvää työtä tekevä.. Kynttilöiden sytyttely ei paljoa vaadi .


      • Anonyymi
        seurakunta kirjoitti:

        Tuollainen 1500 e saisi olla maksimissaan palkka helposta työstä missä saa mm seurakunnalta puvun ja muita etuisuuksia. Eihän verorahoja pidä törsätä.

        pukkua joutu itse ostamaan ja etuuksista ei o tietoakaan.


    • Jooh tässä kun lukee näitä tulee olotila, että riippuu todellakin täysin seurakunnasta minkälaista se työ on. Kyselin siitä kaverilta joka sitä suositteli se
      sano, että kyllä se hänen viime työpaikan satamassa voittaa. Minulle ei ole ongelma olla viikonloppuisin tai illat kiinni, mutta tietenki jos pitää aina käytettävissä olla niin se on tietenki pieni ongelma. Vartija töissäkin silti oli
      aika monesti sillee, että sanottii 4h varoituksella pitäisi olla 15h töissä putkee
      yks kaks.. Noh siinä, ehkä eniten houkuttaa just, että se on aika varma työ ja
      jatkuva sellainen... Varmaa työjakokin silti menee sen mukaan mitä osaa? Tuskin aloittavaa heti laitetaan tekemään tosi vaativia töitä. Aina saa yrittää
      ja ei se maksa mitään, jos käy alaa kokeilemassa.

    • haukotus

      pieneksi käy ajatukset sunion työssä. todella raskasta henkisesti, kun ei ole kovinkaan vaativia tehtäviä. toisaalta helppoa rahaa, jos elämässä helpolla haluaa päästä.

      • seurakunta

        Helposta työstä ei pidä maksaa verorahoista kuin pinetä palkaa.


    • geg

      Näitä kertomuksia lukiessa sai sellaisen kuvan, että pienissä seurakunnissa yhdelle suntiolle kuormitetaan runsaasti töitä? Kaikkea ei ehdi edes tekemään ja sairaslomaa ei kehtaa pitää, kun ei ole sijaista? Stressiä pukkaa?

    • LampailleJohtajaa

      Aika turhaa hommaa. 2 vuotta työtä tehtyäni, erosin kirkosta.

    • twm70

      kuitenkin asia on näin: pienessä srk:ssa teet kaiken, työtä niin paljon että talouspäällikkö huutaa työtunneistasi ja siitä että pitääkö nämä maksaa? näin olen henk.koht.kokenut

      Suurissa srk:ssa voi olla eri, ei välttämättä tarvitse osata ajaa kaivinkonetta tai john deere 6250;llaa. Palkka työhön ja aikaannähden naurettava, mutta palvelethan herraa iloiten

    • toimistossa istuva

      Olen ollut vuosien mittaan neljässä seurakunnassa töissä ja nähnyt vierestä suntion ja vahtimestareiden töitä.

      Töitä on eniten silloin, kun muilla on pitkät vapaat (joulu, pääsiäinen yms.)

      Työ voi olla raskasta tai tylsistyttävää - riippuu ihan siitä, hoiteleeko pientä kappelia vai kokonaista seurakuntakeskusta. Pidättekö siivoojan työtä kevyenä? Nii-in.

      Muistakaa, että suurin osa ihmisistä näkee elämässään suntion vain ja ainoastaan istuvan hiljaa tunnin ajan. Tuolloin mietitte, että "olisi kivaa saada palkkaa pelkästä istumisesta". Suurin osa ihmisistä ei tiedä, kuinka suntio tekee fyysistä työtä työhaalareissa katseiden ulottumattomissa ja että noita "helppoja" istumisia on vuodessa kymmeniä ja taas kymmeniä.

      En koskaan pystyisi olemaan suntio.

      • Pakila srk

        Kyllä suntion työ on helppoa. Eräs suntio on itse sanonut, että hän tekee töitä vain kun joku toinen näkee. Vaimo on hommannut miehelle vielä asunnon jossa voi välillä lepäillä ettei tarvitse osallistua edes perheen töihin. Näin Helsingissä.


    • naissuntio

      Suurella osalla ihmisistä tuntuu olevan käsitys suntion töistä, että "se sytyttää kynttilöitä ja laittaa virsinumeroita taululle ja avaa ovia". Tämän olen kuullut lukemattomia kertoja.
      Ja tämän osanhan seurakuntalaiset pääosin näkevät suntion tekevän, joten ei sinänsä ihme.
      Silloin, kun emme "sytytä kynttilöitä ja laita virsinumeroita taululle ja avaa ovia" teemme laaja-alaisesti hommia.
      Itsellä se koostuu muunmuassa siivoustyöstä, kiinteistöhoidosta, kirkon välineistön hoidosta kunnossapidosta, turvallisuus-asioista, seuraavan viikonlopun tilaisuuksien etukäteisvalmisteluista, asiakaspalveluna, unohtamatta niitä lukuisia tilaisuuksia vauvasta-vaariin arkipäivisin, on päiväkerho, eläkeläispiirejä, kuorojen harjoituksia, vaikka mitä..
      Suntion ammatti on monipuolisin, mitä olen keksinyt olevan (tämä on vain oma mielipiteeni). Tapaan ammatissani kaiken ikäisiä ihmisiä ja saan olla läsnä ihmisten elämän suurimmissa juhlissa.
      Ja kuinka monta hienoa konserttia suntio pääseekään kokemaan töissä ollessaan.. Ehdottomasti työn parhaita "etuuksia"..
      Seurakuntia on niin erilaisia, työnkuvat vaihtelevat paljon..

      Henkilökohtaisesti olen ollut sitä mieltä, ettei suntioksi voi ruveta pelkän palkan takia.. Pidän suntion ammattia kutsumusammattina siinä missä joku voi pitää lääkärin tai papin ammattia..
      Palkka on mitä on, itse en valita! Jollain asteikolla on myös itsestä kiinni, millä palkalla pärjää..

      Voin kaikella lämmöllä suositella suntion ammattia. Suntion ammattitutkinnon suosittelen suorittamaan päiväopetuksena (itse opiskelin Helsingin kristillisessä opistossa, nyk. Laajasalon opisto), päiväopetuksessa saa laaja-alaisemman opetuksen asioista, monimuoto-/oppisopimuskoulutuksessa oppii kyseisen seurakunnan tavan tehdä työtä.

      Ja jos on mielenkiintoa suntion työtä kohtaan, mene rohkeasti paikkakuntasi jumalanpalvelukseen ja nykäise suntiota hihasta, varmasti hän kertoo sinulle työstä enempi.. :)

    • Mies Suntio oulusta.

      Suntion työ on toisaalta aliarvostettua. Kuten ammattinimikkeen halveeraminen, kirkossa vain yksi mestari. Niin myös yksi pappikin. Hirvee haloo että puhutaan ammatista, seurakuntamestari. Nykyään on rakennusmestari, sotilasmestari yms. Papit jaksavat huomautella. Jeesus kielsi kutsumasta ketään isäksi. Pappi sana tarkoittaa Isää. Eikä kirkolla ole kuin yksi ylimmäinen pappi.
      Mitä suntion työhön tulee. Niin itse ainakin pidän työstä ja palkka hyvä. Olen töissä oulussa eräässä isossa seurakunnassa. Meitä suntioita on useampi joten työ ei kasaudu. Suntion työtä arvostetaan täällä päin. Työtilanne kuitenkin erittäin heikko. Ei työllistä täällä niin kuin etelässä. Suntion työ vaihtelee sen mukaan missä päin on töissä. Monet työt kuitenkin ulkoistettu. Joten työtehtävät ovat lähellä virastomestarintyötä, mutta eri miljöössä. Suosittelen alaa jos haluaa olla töissä kirkolla. Ilta ja viikonloput ei oo raskaita. Kyse ei kuitenkaan ole mistään kolmivuorotyöstä :) Kaikissa töissä on hyvät ja huonot puolet, samoin myös työyhteisöt ovat erilaisia. Kirkon työ on kuitenkin pääsääntöisesti ihan leppoisaa hommaa :) Tällaisia ajatuksia oulusta ko asiasta. Palkka yleensä 401 tai 402.

      • Pakila 2

        Kyllä suntion työ on helppoa. Palkka saisi olla kyllä pienempi. Seurakuntalaiset maksavat kirkollisveroa nytkin aivan liikaa. Helsingissä eräs helluntalainen suntio naurattaa naisia ja sytyttelee kynttilöitä saa siitä palkkaa. Etuna on puhelin, tietokone ja puku. Helposta työstä pienempi palkka sanoo seurakuntalainen tai ylimäräiset suntiot kunnon töihin.


    • dgjklkhfdssf

      Leevi ja muualle kuin kirkkoon puhuvat varmasti kokemuksesta. Missään muualla ei ole vielä viilattu niin pahasti kuin kirkon hommissa. Pimeät työkaverit, työajat ja hullu määrä työtehtäviä tiskaamisesta, pukemisesta, imuroinnista, siivouksesta, kuskaamisesta, haudankaivuusta jopa (käsin!) kynttiöiden sytyttäminen, miljoonan palaneen lampun vaihtaminen, auraus, kolaus, hiekoitus, kukkien haku, kaikkien välineiden asettelu, kirkollisten ttoimitusten hoitaminen, kolehti, pappien palvelu, kaatopaikkana oleminen, sepelin keräys, ruohon leikkaus , puun kaato, rahojen laskenta ja kuljetus, viinin haku ja tarjoilu, liputus, ovien aukaisu, tuolien kanto, pöytien kanto, roskien keräys, ja paljon muuta. KYLLÄ SÄÄLIKSI KÄY...onneksi olen jo töissä mistä maksetaan oikein työmäärän mukaan. Ja arvatkaa kuulunko enää kirkkoon?

    • sdghklööjgf

      Ai niin, jos haluatte vielä jännitystä elämään niin tiedoksi vaan että seurakunnat säästävät ilmanvaihdon käyntiajoilla pitkän pennin lämmityskuluissa. Ja oho kun suurin osa kiinteistöistä on purkukuntoisia homepommeja..esim ruoveden jo purettu srktalo

    • Porin Lalli
    • suntio 12v

      suntion palkka ilman mitään lisiä on n 1800e kk,jos tehdään normi päivää 38.15 h vk. täydet lisät palkka noin 2200 e

    • Anonyymi

      Kaikki kristityt on persaukista sakkia. Monen kristityn motto onkin : raha on saatanasta.

    • Anonyymi

      Minä olen ollut sittiäinen jo kauan ja palkkakin on ihan ok2800kk mutta suurin työsuhde etu on kynttilät joita saan töistä , minulla ei ole kotona mitään sähkölaitetta ihan kynttilän valo riittää ja se riittää hernesopan lämmittämiseen sopan jota olen syönyt nyt putkeen 7 vuotta.....ei ne suuret tulot vaan pienet menot.....ajattelin kyllä lähiaikoina repäistä ja käydä laivalla koska sieltä saa kuulemma katkarapuleipiä ja tussia...olen niin iloinen

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      48
      4944
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3237
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1385
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      180
      1216
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      66
      912
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      847
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      718
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe