Ssri-lääkkeet ja alkoholi

Juobbo

Juotteko ssri-lääkkeiden kanssa alkoholia? Kuinka usein ja momtako annosta? Mitä lääkettä käytätte ja paljonko on annostus?
Itse käytän citalopram ratiopharmia 20mg, ja saatan juoda jopa kerran viikossa 2-6 alkoholiannosta. Kyseistä lääkettä olen käyttänyt vuoden ajan. Mietinkin tässä että olisiko fiksumpaa jättää ottamatta lääkettä sinä päivänä kun juo, vai onko sillä mitään väliä kun lääkettä on kuitenkin elimistössä? Tiedän että juomista täytyy rajoittaa, koska masennus vain pahenee sen takia. Kiinnostaisi vain tietää juotteko muut ja oletteko huomanneet esim. väsymystä "sekakäytössä" ?

10

12391

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pari siideriä menee silloin...

käytän alkoholia 4-6 annosta viikossa, kahtena eri päivänä. En ole tuosta muutamasta siideristä mitään haittaa huomannut olevan.

• dfghjk

Voi vetää viinaa vaikka kaksin käsin! Ainut ongelma on, että dokaaminen saattaa heikentää lääkkeen tehoa.

• ett䨨

voi juoda noiden ssri-lääkkeiden kanssa. Koska nehän ovat sillä tavalla "piristäviä", ja joillakin pahentavatkin ahdistusta (vaikka masennukseen tehoavat)
      Alkoholi taas vaikuttaa päinvastoin, eli lievittää ahdistusta, ja lamaa keskushermostoa. Eli lääkkeen teho siihen masennukseen voi vähän laskea alkoholia juodessa.

Itsekin join ihan normaaliin tapaan, kun joskus noita lääkkeitä oli. Ei tullut mitään ongelmia, minulle ainakaan.

Eri juttu sitten nämä rauhoittavat; niiden kanssa sitä alkoholia ei pitäisi ottaa. Molemmat kun vaikuttavat suht samalla tavoin, ja voimistavat siten toistensa vaikutuksia. Voi tulla hengityslamaa jopa.

Mutta kaikkein paras, kun kysyt apteekista tai lääkäriltä voiko juoda.

• _cat_

itsekin käytän kyseistä masennus lääkettä ja mieti uskallanko juoda ja miten paljon kerralla..eikai siitä elimistöö voi tulla mtn vaurioita tai haittoja?mua ei nii haittaa jos se vähä henkisesti vaa vaikuttaa..mut vois kokeilla miltä tuntuu jos jättää sinä päivänä lääkkeen ottamatta..mut en tiä auttaako se asiaa ku kyllä kai se lääke on pitkä aikais vaikutteinen eli sitä on elimistössä vaikka sinä päivänä ois jättäny lääkkeen ottamatta

• varmanisti

SSRI -lääkkeet ja alkoholi vaikuttaa keskushermostoon, joten yhteiskäytössä molempien keskushermostovaikutukset kasvavat. Hengityslama ja tämmöiset ovat vakavimpia haittoja. Koska vaikutus on enemmän yksilöllistä, niin ei kannata juoda lääkkeiden käytön aikana, sillä asiasta ei ole näyttöä. Masennuslääkkeet ovat pitkävaikutteisia, jolloin elimistössä on koko ajan suurinpiirtein sama määrä lääkeainetta. Lääkkeen ottoa ei kannata lopettaa, mutta juomista kannattaa rajoittaa. Jos lääkkeen käytön lopettaa yllättäen, siitä saattaa seurata vieroitusoireita ja hoito kärsii.

• sisältä kuollu

Olen käyttänyt SSRI-lääkkeitä 11 vuotta optipar 40mg. Nykyisin juon alkoholia n. 6-9 annosta illalla, jonka jälkeen poltan tuhdin kukkajointin ja sen jälkeen mirtazapin 15mg nukahtamiseen ja aamulla iloisena töihin. näin minun elämäni menee, koska nämä saatanan lääkkeet on tuhonneet kokonaan tunne-elämäni ja seksielämäni, ystäviä en pysty pitämään, koska en vain tunne mitään!! Ei ole tarvetta pitää yhteyksiä ku mikään ei tunnu miltään.. olen vain tyhjä kuori joka odottaa kuolemaa, kiitos SSRI! En suosittele kenellekkään... päihteet on minulle ainut keino tuntea jotain ja pitää itseni joten kuten sosiaalisena. olen yrittänyt lopettaa lääkityksen monta kertaa todella tuhoisin seurauksin. Alkomahoolia ei noitten kanssa kannata ottaa ollenkaan... monesti olen hakanut ihmisiä ja joutunu putkaan, koska kun tulet humalaan tuon lääkityksen alla, sinusta tulee jumala ja voit tehdä mitä vaan... minulle ei ole enää toivoa, mutta te jotka ootte syöneet vain vuoden tai kaks niin sivuvaikutukset ei ehkä ole vielä pysyviä. onnea.

• anna mennä vaan

Tottahan toki juon. Ei sitä ole lekurikaan kieltänyt vaikka olen asiasta maininnut. Sen sijaan bentsojen kanssa ryyppäämisen pidän omana tietonani.

• Sostilanteidenpelkoon

Itse olen syönyt escilatoparmia 10mg per vuorokausi. Lääkäri sanoi ettei lääkkeellä ja alkoholilla pitäisi olla mitään yhteisvaikutuksia, koska ssri lääkkeet ei vaikuta keskushermostoon. Silti kehotti, että ei käytä runsaasti alkoholia, koska se voi vaikuttaa lääkkeen tehoon yms.
      Jostakin luin että aika monella olisi ssri alkoholi aiheuttanut aika agressiivista käytöstä tai voimistanut itsetuhoisia ajatuksia.
      Itse en ole humalaan asti juonut lääkkeen käytön aikana ja suosittelen samaa.
      Eikä kannata tuota lääkettä jättää ottamatta vaan jättää sen juomisen mieluummin ettei lääkkeen teho kärsi.

• punasta_valoa

"Lääkäri sanoi, ettei lääkkeellä ja alkoholilla pitäisi olla mitään yhteisvaikutuksia, koska SSRI-lääkkeet ei vaikuta keskushermostoon."

Kannattaa varmistaa, että lääkärinä esiintyneellä henkilöllä on aidot paperit ja tehdä tarvittaessa hänestä ilmoitus Valviraan. Jos henkilöltä löytyy aidot lääkärin paperit, hakeudu muualle oman terveytesi tähden.

• TohtoriVilleMäkkäräinen

SSRI-lääkkeiden ja alkoholin yhteisvaikutuksesta ei tule hengityslamaa, vaan mahdollinen hengityslama tulee vain ja ainoastaan liiallisesta viinasta jos lainkaan. Bentsodiatsepiinit ja alkoholi tehostavat sen sijaan toistensa vaikutuksia, sillä molemmat vaikuttavat aivojen GABA-välittäjäaineenvaihduntaan, jolloin seurauksena voi olla hengityslama.

SSRI-lääkkeiden kanssa voi käyttää alkoholia, mutta maltillisesti. Jos on ongelmia alkoholin kanssa ja yrittää toipua masennuksesta, tällöin viina kannattaa jättää kokonaan pois ja antaa mahdollisuus SSRI-lääkkeelle. Joskus pelkkä alkoholin reilu vähentäminen voi vähentää masennusoireita, joten senkin takia alkoholia kannattaa välttää, käytti sitten SSRI-lääkitystä tai ei.

SSRI-lääkkeiden käyttämisen yhteydessä alkoholin juomisesta ei voida puhua sekakäytöstä, vaikka molemmat aineet vaikuttavat keskushermostoon. SSRI-lääkkeet ovat toki psykoaktiivisia lääkeaineita, mutta niiden profiili ei ole sellainen, että niitä voitaisiin pitää päihteinä tai huumausaineina, siinä missä alkoholia. Sekakäytöllä tarkoitetaan pikemminkin alkoholin ja uni- tai ahdistuslääkkeiden yhteiskäyttöä. Sekakäyttö on myös terminä sellainen, johon liitetään usein ymmärrys käytön intentionaalisuudesta. Toisin sanoen lääkeaineiden ja alkoholin käytöllä tavoitellaan enemmän tai vähemmän entuudestaan tuttuja muutoksia psyykkisessä tai fyysisessä olotilassa. Esimerkiksi alkoholin juomisen yhteydessä voidaan ottaa rauhoittavia lääkkeitä tai kipulääkkeitä, joilla tavoitellaan syvempää humalatilaa. Toisaalta krapulan parantelu rauhoittavilla lääkkeillä voidaan myös nähdä sekakäyttönä. Totuuden nimissä on sanottava, että on mahdollista, että sekakäyttää alkoholia ja lääkkeitä vahingossa tai tiedostamattomasti, esimerkiksi jos on tottunut ottaamaan unilääkkeen illalla ja veressä on vielä promilleja aikaisemmin illalla nautitun viinipullon jäljiltä.

Mainitsemasi max 6 annosta viikossa on täysin kohtuullista, mutta omaa alkoholinkäyttöä kannattaa tarkkailla. Tarkoituksena ei ole se, että masennuksen helpottamiseksi syödään SSRI-lääkettä, kun samaan aikaan omaa ja läheisten mielenterveyttä tuhotaan liiallisella viinalla läträämisellä. Lähipiiristä tiedän tapauksia, jotka toimivat näin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5742
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4334
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3237
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2941
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      339
      1539
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1328
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      60
      1259
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      225
      1184
    9. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1169
    10. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      401
      1161
    Aihe