JEESUKSELTA KYSYTÄÄN VALTUUKSIA
Mark.11:27-33
(Rinnakkaisteksti: Matt. 21:23-27)
--
11:27 Ja he tulivat taas Jerusalemiin. Ja kun hän käveli pyhäkössä, tulivat ylipapit ja kirjanoppineet ja vanhimmat hänen luoksensa
11:28 ja sanoivat hänelle: "Millä vallalla sinä näitä teet? Tahi kuka sinulle on antanut vallan näitä tehdä?"
11:29 Mutta Jeesus vastasi heille: "Minä myös teen teille yhden kysymyksen; vastatkaa te minulle, niin minä sanon teille, millä vallalla minä näitä teen.
11:30 Oliko Johanneksen kaste taivaasta vai ihmisistä? Vastatkaa minulle."
11:31 Niin he neuvottelivat keskenään sanoen: "Jos sanomme: 'Taivaasta', niin hän sanoo: 'Miksi ette siis uskoneet häntä?'
11:32 Vai sanommeko: 'Ihmisistä'?" - sitä he kansan tähden pelkäsivät sanoa, sillä kaikkien mielestä Johannes totisesti oli profeetta.
11:33 Ja he vastasivat ja sanoivat Jeesukselle: "Emme tiedä". Silloin Jeesus sanoi heille: "Niinpä en minäkään sano teille, millä vallalla minä näitä teen".
Jeesukselta kysytään valtuuksia, Mark.11:27-33
6
139
Vastaukset
Ylipapit ja kirjanoppineet ja vanhimmat tulivat kysymään Jeesukselta, kenen valtuuksilla Hän toimi (27,28).
Jeesuksen opetustyö ja erikoisesti pyhäkön puhdistaminen ärsytti heitä.
Jeesus kysyy vastakysymyksen, joka liittyi Johannes Kastajaan;
”Oliko Johanneksen kaste taivaasta vai ihmisistä? Vastatkaa minulle."
Jos heidän mielestään edelläkävijän, Johannes Kastajan, valtuus ei ollut taivaasta (Jumalalta), vaan ihmisiltä, niin on samalla tehty tyhjäksi Jeesuksenkin valtuus, jonka Hän oli lähinnä Johanneksen kasteessa saanut.
Jos taas Johanneksen kaste oli taivaasta, on myös Jeesus hänen todistuksensa mukaan Messias.
Vastustajat eivät rohkene vastata totuudellisesti(33).
Ihmispelko esti sen (31,32).
Vilpillisellä mielellä ja menettelyllään he tuomitsivat itsensä arvottomiksi saamaan Jeesukseltakaan vastausta (33).
Ne, jotka olivat silminnäkijöitä Jeesusta kastettaessa, tiesivät Johannes Kastajan olleen suorittamassa taivaallista kutsumustyötään. Jumala itsehän antoi äänensä kuulua taivaasta (Mark. 1:11):
”Sinä olet minun rakas Poikani;sinuun minä olen mielistynyt” (Mark.1:11).--
Virsi 256
--
1. Kristus, Jumalan Poika,
turvamme toivottu
Isästä meille koittaa,
niin kertoo Raamattu.
Hän, kirkas aamutähti,
valoksi meille lähti
maanpiiriin pimeään.
4. On sinun kaikki valta,
sait Isältäsi sen,
siis turmeluksen alta
pelasta ihminen.
Ei muu voi meitä auttaa,
vain kuolemasi kautta
me saamme elämän.
- jos olisin eilen
kuollut,niin en olisi tullut tuotakaan tietämään.
Mark. 1:1-8 Johannes Kastaja
--
1:1 Jeesuksen Kristuksen, Jumalan Pojan, evankeliumin alku.
1:2 Niinkuin on kirjoitettuna profeetta Esaiaan kirjassa: "Katso, minä lähetän enkelini sinun edelläsi, ja hän on valmistava sinun tiesi".
1:3 "Huutavan ääni kuuluu erämaassa: 'Valmistakaa Herralle tie, tehkää polut hänelle tasaisiksi'",
1:4 niin Johannes Kastaja saarnasi erämaassa parannuksen kastetta syntien anteeksisaamiseksi.
1:5 Ja koko Juudean maa ja kaikki jerusalemilaiset vaelsivat hänen tykönsä, ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa, kun he tunnustivat syntinsä.
1:6 Ja Johanneksella oli puku kamelinkarvoista ja vyötäisillään nahkavyö; ja hän söi heinäsirkkoja ja metsähunajaa.
1:7 Ja hän saarnasi sanoen: "Minun jälkeeni tulee minua väkevämpi, jonka kengänpaulaa minä en ole kelvollinen maahan kumartuneena päästämään.
1:8 Minä kastan teidät vedellä, mutta hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä."
--
Johannes Kastajasta tuli tien raivaaja Jeesukselle.
Hänen sanomansa oli: ” Tule Jumalan luo, pyydä syntejäsi anteeksi ja ota kaste syntien anteeksisaamiseksi”.
Sen jälkeen tuli tehdä parannuksen soveliaita hedelmiä (Lk.3:8).
Näin meidänkin tulee tehdä: Ensin suhde Jumalaan kuntoon ja sitten elämän vaelluksen (suhde lähimmäisiin) parantaminen.
”Tutki minua, Jumala, ja tunne minun sydämeni,
koettele minua ja tunne minun ajatukseni.
Ja katso; jos minun tieni on vaivaan vievä,
niin johdata minut iankaikkiselle tielle.” Ps. 139:23-24)
Johanneksen parannuksen kaste merkitsi vedellä kastamista.
Kristillinen kaste ”Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen” (Matt.28:19) merkitsee Pyhällä Hengellä kastamista (8).- morsiamekseen,
Tapio522 kirjoitti:
Mark. 1:1-8 Johannes Kastaja
--
1:1 Jeesuksen Kristuksen, Jumalan Pojan, evankeliumin alku.
1:2 Niinkuin on kirjoitettuna profeetta Esaiaan kirjassa: "Katso, minä lähetän enkelini sinun edelläsi, ja hän on valmistava sinun tiesi".
1:3 "Huutavan ääni kuuluu erämaassa: 'Valmistakaa Herralle tie, tehkää polut hänelle tasaisiksi'",
1:4 niin Johannes Kastaja saarnasi erämaassa parannuksen kastetta syntien anteeksisaamiseksi.
1:5 Ja koko Juudean maa ja kaikki jerusalemilaiset vaelsivat hänen tykönsä, ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa, kun he tunnustivat syntinsä.
1:6 Ja Johanneksella oli puku kamelinkarvoista ja vyötäisillään nahkavyö; ja hän söi heinäsirkkoja ja metsähunajaa.
1:7 Ja hän saarnasi sanoen: "Minun jälkeeni tulee minua väkevämpi, jonka kengänpaulaa minä en ole kelvollinen maahan kumartuneena päästämään.
1:8 Minä kastan teidät vedellä, mutta hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä."
--
Johannes Kastajasta tuli tien raivaaja Jeesukselle.
Hänen sanomansa oli: ” Tule Jumalan luo, pyydä syntejäsi anteeksi ja ota kaste syntien anteeksisaamiseksi”.
Sen jälkeen tuli tehdä parannuksen soveliaita hedelmiä (Lk.3:8).
Näin meidänkin tulee tehdä: Ensin suhde Jumalaan kuntoon ja sitten elämän vaelluksen (suhde lähimmäisiin) parantaminen.
”Tutki minua, Jumala, ja tunne minun sydämeni,
koettele minua ja tunne minun ajatukseni.
Ja katso; jos minun tieni on vaivaan vievä,
niin johdata minut iankaikkiselle tielle.” Ps. 139:23-24)
Johanneksen parannuksen kaste merkitsi vedellä kastamista.
Kristillinen kaste ”Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen” (Matt.28:19) merkitsee Pyhällä Hengellä kastamista (8).164.
1.
On Kristus kirkon Herra,
sen luoja ainoa,
hän Hengen sille antaa
vedellä, sanalla.
Maan alhoista sen etsi
hän morsiamekseen
ja osti kuolemallaan
iäksi itselleen.
2.
Kansoista kooten yhteen
hän uhriverellään
sen yhteen uskoon liittää
ja yhteen elämään.
Hän, Kristus, yksi Herra,
kaikilla lahjoillaan
yhdessä pöydässänsä
rakentaa kirkkoaan.
3.
Ja vaikka maailmassa
on kirkko vieras niin,
häväisty, haavoitettu,
revitty uuvuksiin,
sen pyhät vartiossa
kuitenkin odottaa,
yön valta milloin päättyy
ja aamu aukeaa.
4.
Näin seurakunta Herran
melskeessä taistelun
tähyää täyttymystä
rauhansa luvatun.
On kerran juhlariemu
silmissä voittajan,
ja kilvoituksen kirkko
on kirkko kunnian.
5.
Vaan nyt jo yhtyy Herraan
se kolmiyhteiseen
ja riemuitsevaan kirkkoon,
pyhien autuuteen.
Voimasi, Kristus, anna
nyt kuuliaisuuteen,
armossa meidät kanna
juhlaasi taivaaseen.
Samuel John Stone 1866. Suom. Harpunsäveliä 1896, Anna-Maija Raittila 1960. Virsikirjan lisävihkoon 1963. morsiamekseen, kirjoitti:
164.
1.
On Kristus kirkon Herra,
sen luoja ainoa,
hän Hengen sille antaa
vedellä, sanalla.
Maan alhoista sen etsi
hän morsiamekseen
ja osti kuolemallaan
iäksi itselleen.
2.
Kansoista kooten yhteen
hän uhriverellään
sen yhteen uskoon liittää
ja yhteen elämään.
Hän, Kristus, yksi Herra,
kaikilla lahjoillaan
yhdessä pöydässänsä
rakentaa kirkkoaan.
3.
Ja vaikka maailmassa
on kirkko vieras niin,
häväisty, haavoitettu,
revitty uuvuksiin,
sen pyhät vartiossa
kuitenkin odottaa,
yön valta milloin päättyy
ja aamu aukeaa.
4.
Näin seurakunta Herran
melskeessä taistelun
tähyää täyttymystä
rauhansa luvatun.
On kerran juhlariemu
silmissä voittajan,
ja kilvoituksen kirkko
on kirkko kunnian.
5.
Vaan nyt jo yhtyy Herraan
se kolmiyhteiseen
ja riemuitsevaan kirkkoon,
pyhien autuuteen.
Voimasi, Kristus, anna
nyt kuuliaisuuteen,
armossa meidät kanna
juhlaasi taivaaseen.
Samuel John Stone 1866. Suom. Harpunsäveliä 1896, Anna-Maija Raittila 1960. Virsikirjan lisävihkoon 1963.Virren sanat sopivatkin hyvin tekstiimme Mark. 12:27-33.
Tätä virttä olen saanut laulaa useamman kerran Jumalanpalveluksissamme kevään mittaan.
--
"hän Hengen sille antaa
vedellä, sanalla".
(Ef.5:26, Apt.2:38)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433444Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan182678Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!3882624Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!821787- 861425
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541210SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs711026- 75995
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.28819- 68811