Hyvää Mittumaaria palstalaisille

Nyt on sitten keskikesän valonjuhla joka kantaa ristiretkeläisten väkivalloin päähän takomaa nimeä "juhannus".

Juhannus-sana tulee Johannes Kastajasta joka oli juutalainen ja integroitiin Raamatussa Jeesuksen elämään.

Jeesuksen syntymäpäivää ei tiedetä eikä Kastajan päivästä ole aavistustakaan.

Kristityt kuitenkin päättivät noille juutalaisille syntymäpäivät ja ne otettiin muilta.

39

958

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Antti V. Piiterinen

Tänään vasta Ahdin päivä. Johanneksen syntymä- ja nimipäivää vietetään 24.06. Täällä Saarenmaalla on vielä Juhannus oikealla paikalla, joten tässä ollaan vielä Juhannuksen odottelutunnelmissä.
      Toivottavasti ahti suo antejaan ja antaa makuisat
      juhannuskalat savustusuuniin laitettaviksi, kotiolut on jo käytetty täyteläisen pehmeän maltaiseksi.

Älä hyvä mies ole aina niin katkera, kyllä Jeesus sinuakin rakastaa.

• "Sana juhannus juontuu Johannes Kastajasta."
        "Juhannusta vietetäänkin Johannes Kastajan juhlana 24. päivä kesäkuuta eli täsmälleen kuusi kuukautta ennen Jeesuksen syntymäpäivää."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Johannes_Kastaja

Ei täällä katkeria olla mutta epäkohdista pitää kuiteski perinteiseen tapaan muistuttaa joka vuosi.
        Eihän nimi päivää pahenna.

Miten teillä päin suhtaudutaan tuohon lähimeremme tuhoutumiseen jota ei ehkä voida pelastaa.

Suomen rannikolla rantatonttien hinnat on huipussaan vaikka meren kuollut alue leviää koko ajan.
        Ihmiset on kai lyhytnäköisiä eivätkä ymmärrä tulevaa tuhoa.

• Antti V. Piiterinen
        Pe.ku kirjoitti:

"Sana juhannus juontuu Johannes Kastajasta."
        "Juhannusta vietetäänkin Johannes Kastajan juhlana 24. päivä kesäkuuta eli täsmälleen kuusi kuukautta ennen Jeesuksen syntymäpäivää."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Johannes_Kastaja

Ei täällä katkeria olla mutta epäkohdista pitää kuiteski perinteiseen tapaan muistuttaa joka vuosi.
        Eihän nimi päivää pahenna.

Miten teillä päin suhtaudutaan tuohon lähimeremme tuhoutumiseen jota ei ehkä voida pelastaa.

Suomen rannikolla rantatonttien hinnat on huipussaan vaikka meren kuollut alue leviää koko ajan.
        Ihmiset on kai lyhytnäköisiä eivätkä ymmärrä tulevaa tuhoa.

ja pienistäkin öljytuhoista raportoidaan viipymättä. Tällä hetkellä suurinta huolta tunnetaan Venäjä-Saksa kaasuputkesta. Virolaiset eivät antaneet aluevesillään lupaa venäläisille merenpohjatutkimuksiin.
        Jotain on jo tapahtunut, sillä ankeriaat ovat kadonneet. Entinen "roskakala" tuulihauki on tullut ankeriaan tilalle, minusta tuulihauki on hyvä ja maukas kala, mutta kuha ja ahven ovat ylivoimaiset, tosin tällä hetkellä kumpikin kala on kortilla.
        Meriveden laatu on täällä hyvä ja sinilevä, tai yleensä levälaittoja ei ole havaittu.

• Antti V. Piiterinen kirjoitti:

ja pienistäkin öljytuhoista raportoidaan viipymättä. Tällä hetkellä suurinta huolta tunnetaan Venäjä-Saksa kaasuputkesta. Virolaiset eivät antaneet aluevesillään lupaa venäläisille merenpohjatutkimuksiin.
        Jotain on jo tapahtunut, sillä ankeriaat ovat kadonneet. Entinen "roskakala" tuulihauki on tullut ankeriaan tilalle, minusta tuulihauki on hyvä ja maukas kala, mutta kuha ja ahven ovat ylivoimaiset, tosin tällä hetkellä kumpikin kala on kortilla.
        Meriveden laatu on täällä hyvä ja sinilevä, tai yleensä levälaittoja ei ole havaittu.

Itämeren ja suomenlahden tila on tutkimuksien mukaan vakava.
        Tuskinpa tuo kaasuputki suuri riski on muuten kuin poliittisesti.

Yhdyskuntajäte, teollisuuden jätevedet, laivojen jätevedet ja maatalouden päästöt ovat olleet pahimpia tuhoajia ja ovat edelleen.

Uhkakuvat öljyonnettomuuksista ovat kasvamassa ja hyvällä tuurilla isoja öljyvahinkoja ei ole sattunut.

Noilta sivuilta löytyy tutkimustietoa karttoineen.
        http://www.fimr.fi/fi/tietoa/merenpohja/fi_FI/merenpohja/

• Pasi Toivonen

Samana päivänä voidaan viettää eri juhlia. Kristityt voivat viettää juhannusta Johannes Kastajan muistoksi ja sinä voit juhlia juhannusta keskikesän juhlana. Joku muu voi viettää juhannusta jonkin muun asian kunniaksi. Sama koskee joulua ja muita juhlapyhiä.

Kirkon juhlat ovat muoutuneet aikanaan syntyneiden perinteiden mukaan. Kaikilla on oikeus viettää juhlansa oman valinnan mukaan. Kirkko rakensi aikanaan pyhimys- ja juhlakalenterinsa omalla tavallaan. Se sijoitti juhlia ympäri vuoden seuraten kirkkovuotta. Tärkeintä eivät ole päivämäärät, vaan juhlan sisältö. Tätä mieltä olivat jo varhaiskristitytkin.

Juhannus tai joulu voisivat olla muinakin päivinä, mutta kirkko valitsi niille toiset päivät edistääkseen kristinuskon leviämistä. Samalla se sai kitkettyä ei-kristillistä perinnettä pois. Näin uskon kirkon johdon miettinen asioita aikoinaan.

• Kristityt tosiaan väkivalloin kitkivät pois aikaisemmat juhlat ja nimesivät omat juhlansa kyseisille päiville.

Mites olitko illalla siidereissä kun terrorisoit palstaa kuudella samansuuntaisella perättäisellä viestilläsi?
        Jostain syystä sentään olet poistanut viestisi jossa nimittelit ja uhkasit palstalaisia rikosilmoituksella.

• Pasi Toivonen
        Pe.ku kirjoitti:

Kristityt tosiaan väkivalloin kitkivät pois aikaisemmat juhlat ja nimesivät omat juhlansa kyseisille päiville.

Mites olitko illalla siidereissä kun terrorisoit palstaa kuudella samansuuntaisella perättäisellä viestilläsi?
        Jostain syystä sentään olet poistanut viestisi jossa nimittelit ja uhkasit palstalaisia rikosilmoituksella.

Kirkko valitsi omat päivänsä omille juhlilleen. Kuka tahansa voi viettää samaan aikaan omia muita juhliaan. Mitään estetttä sellaisella ei ola ainakaan enää.

En ollut siiderissä eilen, vaan innostuin laittamaan vähän järkevämpää ja asiallisempia aloituksia tälle palstalle.

Mielipiteen ilmaiseminen ei ole terroria. Viestini käsittelevät eri asioita ja puolia kristinuskosta. Jos sinua aihe ei kiinnosta, älä lue viestejäni.

Minä en viesteissäni ole ketään haukkunut ja pilkannut - toisin kuin minua kohtaan tehtiin eilen. Minua pilkannut ihminen pyysi minulta myös anteeksi ja lupasin hänelle poistaa aiheeseen liittyvät kirjoitukseni. Myös ylläpito on poistanut palstalle sopimattomat viestit.

Kunnianloukkauksesta ja herjauksesta voi aina tehdä rikosilmoituksen, jonka tekemistä sanoin miettiväni. Sananvapauden nimissä ei voi sanoa mitä tahansa edes netissä. En halua, että minua nimitellään alkoholistiksi, koska en ole sellainen, vaan raitis.

• Nana-nam
        Pasi Toivonen kirjoitti:

Kirkko valitsi omat päivänsä omille juhlilleen. Kuka tahansa voi viettää samaan aikaan omia muita juhliaan. Mitään estetttä sellaisella ei ola ainakaan enää.

En ollut siiderissä eilen, vaan innostuin laittamaan vähän järkevämpää ja asiallisempia aloituksia tälle palstalle.

Mielipiteen ilmaiseminen ei ole terroria. Viestini käsittelevät eri asioita ja puolia kristinuskosta. Jos sinua aihe ei kiinnosta, älä lue viestejäni.

Minä en viesteissäni ole ketään haukkunut ja pilkannut - toisin kuin minua kohtaan tehtiin eilen. Minua pilkannut ihminen pyysi minulta myös anteeksi ja lupasin hänelle poistaa aiheeseen liittyvät kirjoitukseni. Myös ylläpito on poistanut palstalle sopimattomat viestit.

Kunnianloukkauksesta ja herjauksesta voi aina tehdä rikosilmoituksen, jonka tekemistä sanoin miettiväni. Sananvapauden nimissä ei voi sanoa mitä tahansa edes netissä. En halua, että minua nimitellään alkoholistiksi, koska en ole sellainen, vaan raitis.

niin kyllä taatusti olet ainakin raitis mies =)
        Et sinä muuten kestäisi kaikkia saamiasi palautteita noin tyynesti.

Ärsyttäväksi koen sinut kun pyrit aina hiomaan elämästä ja uskonnosta särmät pois ja kylvät ympäripyöreiksi höylättyjä humanistisia totuuspellettejäsi pitkin palstaa.

Ei hengellinen huoruus ole mikään vastaus. Ei ole muutenkaan tervettä olla kaikille kaikkea kaiken aikaa ja muuttaa värejään kuin kameleontti ettei vaan 'loukkaisi ketään'.

Uskonnossa nimenomaan pitää olla selkäranka ja selkeästi erottuva yksilöllisyys jota ei myydä halvalla kuin teurasnautaa.

Kristinusko on ylivertainen ja ainutlaatuinen, eikä se ole sekoitettavissa ei yhdistettävissä eikä päivitettävissä muihin uskontoihin tai filosofioihin.

Toki voit itse noudattaa omia oppejasi, mutta ollaanko me luterilaiset niin haaleita että annamme sun julistaa täällä kaikessa rauhassa uutta uskontoasi vaikka omatekoinen uskontosi kuuluisi huuhaa-palstalle.

Salaylpeyskö sinua riivaa? Luuletko ihan tosissasi että olet joku 'uuden ajan apostoli' jonka sanalla voidaan kumota vanhan ajan 'aikaansa sidotut' apostolit--?

• käyt täällä
        Pasi Toivonen kirjoitti:

kirjoittamassa sisällöltään ja kirjoitustyyliltään asiallisia viestejäsi. Niistä huomaa, että olet hyvin tutustunut palstan aiheeseen. Minua kiinnostaisi tietää, montako vuotta opiskelit teologiaa yliopistossa ja miksi jätit opiskelun kesken. Sukulaiseni opiskeli vuoden teologisessa tiedekunnassa, jätti sitten sen ja siirtyi kauppakorkeaan. Ehkä hän koki, että kaupallinen ala sopii hänelle paremmin.

• Pasi Toivonen
        Nana-nam kirjoitti:

niin kyllä taatusti olet ainakin raitis mies =)
        Et sinä muuten kestäisi kaikkia saamiasi palautteita noin tyynesti.

Ärsyttäväksi koen sinut kun pyrit aina hiomaan elämästä ja uskonnosta särmät pois ja kylvät ympäripyöreiksi höylättyjä humanistisia totuuspellettejäsi pitkin palstaa.

Ei hengellinen huoruus ole mikään vastaus. Ei ole muutenkaan tervettä olla kaikille kaikkea kaiken aikaa ja muuttaa värejään kuin kameleontti ettei vaan 'loukkaisi ketään'.

Uskonnossa nimenomaan pitää olla selkäranka ja selkeästi erottuva yksilöllisyys jota ei myydä halvalla kuin teurasnautaa.

Kristinusko on ylivertainen ja ainutlaatuinen, eikä se ole sekoitettavissa ei yhdistettävissä eikä päivitettävissä muihin uskontoihin tai filosofioihin.

Toki voit itse noudattaa omia oppejasi, mutta ollaanko me luterilaiset niin haaleita että annamme sun julistaa täällä kaikessa rauhassa uutta uskontoasi vaikka omatekoinen uskontosi kuuluisi huuhaa-palstalle.

Salaylpeyskö sinua riivaa? Luuletko ihan tosissasi että olet joku 'uuden ajan apostoli' jonka sanalla voidaan kumota vanhan ajan 'aikaansa sidotut' apostolit--?

Toivottavasti en ole liian ärsyttävä. Tarkoitukseni ei ole saada ihmisiä pahalle tuulelle. Omasta mielestäni en ole ylpeä ihminen, vaan minut tuntevat tietävät minun olevan varsin myönteinen, kannustava ja nöyrä ihminen. En toitota olevani oikeassa, vaan esitän omasta mielestäni yhden vaihtoehdon kristillisestä teologiasta. Voi olla, ettei pitäisi kirjoittaa tänne. Teillä muilla olisi varmaan miellyttävämpää osallistua keskusteluihin ilman tällaista vastarannan kiiskeä.

• kannata olla
        Pasi Toivonen kirjoitti:

Toivottavasti en ole liian ärsyttävä. Tarkoitukseni ei ole saada ihmisiä pahalle tuulelle. Omasta mielestäni en ole ylpeä ihminen, vaan minut tuntevat tietävät minun olevan varsin myönteinen, kannustava ja nöyrä ihminen. En toitota olevani oikeassa, vaan esitän omasta mielestäni yhden vaihtoehdon kristillisestä teologiasta. Voi olla, ettei pitäisi kirjoittaa tänne. Teillä muilla olisi varmaan miellyttävämpää osallistua keskusteluihin ilman tällaista vastarannan kiiskeä.

turhan vaatimaton. Kirjoitat palstan aiheesta ja vielä asiantuntevasti ja napakasti. Ei enempää voi toivoa. Toivottavasti pysyt palstalla.

• Pasi Toivonen
        käyt täällä kirjoitti:

kirjoittamassa sisällöltään ja kirjoitustyyliltään asiallisia viestejäsi. Niistä huomaa, että olet hyvin tutustunut palstan aiheeseen. Minua kiinnostaisi tietää, montako vuotta opiskelit teologiaa yliopistossa ja miksi jätit opiskelun kesken. Sukulaiseni opiskeli vuoden teologisessa tiedekunnassa, jätti sitten sen ja siirtyi kauppakorkeaan. Ehkä hän koki, että kaupallinen ala sopii hänelle paremmin.

Olen asiasta kertonut aikaisemmin hyvin avoimesti eri foorumeilla, mikäli asiaa on tiedusteltu.

Teologisessa tiedekunnassa meni yli neljä vuotta ja suunnitelmat olivat selvät ja kunnianhimoiset. Olen aina viihtynyt koulussa, mutta teologiset opintoni johtivat uskoni muuttumiseen radikaalisti. Löysin toisenlaisen Jeesuksen ja toisenlaisen totuuden teologisen tutkimuksen ansiosta. Siinä se oli lyhyesti. Kirkon piirtämä kuva itsestään ei ole sama kuin teologisen tieteen löytämä. Kirkot eivät myöskään paljon kerro teologisen tutkimuksen tuloksista, vaan pysyvät uskollisena omalle tunnustukselleen.

Tajusin, että kirkon työssä en voisi opettaa sitä, minkä ymmärrän ja tiedän totuudeksi, vaan minun pitäisi kuuluttaa kirkon hyväksymää totuutta. Se oli sillä selvä ja opintojen loppu. Vaihdoin alaa ja olen tyytyväinen. Tietenkin olisin voinut olla itselleni epärehellinen ja toimia kirkossa ja opettaa toisin kuin tietäisin asioiden olevan. Halusin olla rehellinen löydöilleni, uskolleni ja itselleni. Elämänmuutos ei ollut helppo, mutta välttämätön aikoinaan.

Minä en mielelläni kannusta ketään opiskelemaan teologiaa. Se voi muuttaa elämäsi täydellisesti. Uskovaisena voi elää oikein hyvin ilman teologian opiskelemistakin. Nykyään STI avustaa opiskeljoita pysymään kirkon opetuksessa.

• ystävä hyvä
        Pasi Toivonen kirjoitti:

Olen asiasta kertonut aikaisemmin hyvin avoimesti eri foorumeilla, mikäli asiaa on tiedusteltu.

Teologisessa tiedekunnassa meni yli neljä vuotta ja suunnitelmat olivat selvät ja kunnianhimoiset. Olen aina viihtynyt koulussa, mutta teologiset opintoni johtivat uskoni muuttumiseen radikaalisti. Löysin toisenlaisen Jeesuksen ja toisenlaisen totuuden teologisen tutkimuksen ansiosta. Siinä se oli lyhyesti. Kirkon piirtämä kuva itsestään ei ole sama kuin teologisen tieteen löytämä. Kirkot eivät myöskään paljon kerro teologisen tutkimuksen tuloksista, vaan pysyvät uskollisena omalle tunnustukselleen.

Tajusin, että kirkon työssä en voisi opettaa sitä, minkä ymmärrän ja tiedän totuudeksi, vaan minun pitäisi kuuluttaa kirkon hyväksymää totuutta. Se oli sillä selvä ja opintojen loppu. Vaihdoin alaa ja olen tyytyväinen. Tietenkin olisin voinut olla itselleni epärehellinen ja toimia kirkossa ja opettaa toisin kuin tietäisin asioiden olevan. Halusin olla rehellinen löydöilleni, uskolleni ja itselleni. Elämänmuutos ei ollut helppo, mutta välttämätön aikoinaan.

Minä en mielelläni kannusta ketään opiskelemaan teologiaa. Se voi muuttaa elämäsi täydellisesti. Uskovaisena voi elää oikein hyvin ilman teologian opiskelemistakin. Nykyään STI avustaa opiskeljoita pysymään kirkon opetuksessa.

Hyvä Pasi, älä kerro elämästäsi noin sinisilmäisesti. Täälläkin on ihmisiä, jotka puhuvat sinusta pahaa ja jotka toivovat sinulle ongelmia. Luulen, että jotkut olisivat valmiita pahonipitelemään sinut, jos törmäisivät sinuun yöaikaan. Poista kuvasi ainakin. Muutamat levittelevät sinusta jo tuulesta temmattuja viestejä ja sinua mustamaalataan. Maailman on paha paikka. Olet hyvä ihminen ja on sääli, jos sinulle tapahtuu jotain ikävää.

• ei kannata ilmoittaa
        ystävä hyvä kirjoitti:

Hyvä Pasi, älä kerro elämästäsi noin sinisilmäisesti. Täälläkin on ihmisiä, jotka puhuvat sinusta pahaa ja jotka toivovat sinulle ongelmia. Luulen, että jotkut olisivat valmiita pahonipitelemään sinut, jos törmäisivät sinuun yöaikaan. Poista kuvasi ainakin. Muutamat levittelevät sinusta jo tuulesta temmattuja viestejä ja sinua mustamaalataan. Maailman on paha paikka. Olet hyvä ihminen ja on sääli, jos sinulle tapahtuu jotain ikävää.

oikeaa nimeään, saati panna kuvaansa profiilisivulleen.

• olet kyllä
        Pasi Toivonen kirjoitti:

Nostan hattua sinulle, Pasi. Sinulla on selkärankaa. Voin kuvitella, miltä sinusta on tuntunut vuosien raadannan jälkeen. Sinun kaltaisia ihmisiä kirkko olisi tarvinnut. Rehellisyys maan perii. Hyvää kesää!

• Pasi Toivonen
        ystävä hyvä kirjoitti:

Kiitos varoituksesta, mutta minä olen mikä olen. Minä en idioottien takia elämääni muuta. Haluan olla avoin ja myönteinen ihminen. Olen tyytyväinen ja itseeni. Usko kantaa minua kaiken aikaa ja sen tahdon näyttää muillekin.

• pari sanaa

"Hyvää Mittumaaria palstalaisille"

Ruotsinkielisillä alueilla ja Lounais-Suomessa juhannusta kutsuttiin aikoinaan ruotsnkielisellä keskikesään viittavalla midsommar-sanalla ja sen suomenkielisillä väännöksillä mittumaarja, mettumaari ja mittumaari. Kun tuo sana ei ole aikaisemminkaan levinnyt koko Suomessa yleiseen käyttöön, niin tuskinpa sinun tekohengityksesi auttaa tuossa asiassa yhtään mitään.

"Jeesuksen syntymäpäivästä ei tiedetä eikä Kastajan päivästä ole aavistustakaan."

Jeesuksen syntymäajankohdasta ei ole todellisuudessa tietoa, vaan päiväksi vain määrättiin 25.12 Roomassa 300-luvulla. On epäilty, että Jeesuksen syntymävuosi on arvioitu väärin, mikä merkitsisi sitä, että koko ajanlaskumme olisi arvioitu väärin. Legendan mukaan Johanneksen syntymäpäivä oli Jeesuksen syntymää puoli vuotta aikaisemmin. Tuskinpa koko ajanlaskuamme alettaisiin kuitenkaan muuttaa, vaikka joskus nuo asiat täysin selviäisivätkin.

Hyvää juhannusta tai lounaissuomalaisittain mittumaarjaa kuitenkin sinulle.

• ja onhan Juhannuksella ollut muitakin Jumaluskoon sekä valonaikaan liittyviä nimityksiä kuten Ukon juhla ja pesäviikko.

Eihän nimi päivää pahenna mutta hyvä on tietää ne oikeat alkuperät ja perättömyydet jotka asiaan liittyy.

• noista nimityksistä
        Pe.ku kirjoitti:

ja onhan Juhannuksella ollut muitakin Jumaluskoon sekä valonaikaan liittyviä nimityksiä kuten Ukon juhla ja pesäviikko.

Eihän nimi päivää pahenna mutta hyvä on tietää ne oikeat alkuperät ja perättömyydet jotka asiaan liittyy.

Ukon juhla ja pesäviikko? Netistä en sattunut löytämään niistä tietoa.

• mitkään tuollaiset

• Vuotuisen ajantiedon
        Pe.ku kirjoitti:

Oikeastaan se on pesäpäivät.

http://www.google.fi/search?client=firefox-a&rls=org.mozilla:fi:official&channel=s&hl=fi&q=pesäpäivät&meta=&btnG=Google-haku

Ukon juhla on ortodoksisuuteen kuulunut juhla.

http://www.google.fi/search?client=firefox-a&rls=org.mozilla:fi:official&channel=s&hl=fi&q=ukon juhla&meta=&btnG=Google-haku

mukaan vanha kansa on puhunut "pesäpäivistä", joilla tarkoitettiin vuoden pisimpiä päiviä juhannusviikolla. Aurinko on saavuttanut pesänsä ja kääntyy loppuvuodeksi rengin puolelle, joulusta taas isännän puolelle. Eipä noita vuoden pisimpiä päiviä juhannusviikolla ole sen kummemmin juhlittu, vaan juhlittu on vasta juhannuksena.

• mitkään tuollaiset kirjoitti:

pakanajuhlat. Kyllä Ukon juhla kuului vain muinaissuomalaiseen pakanuuteen.

Ukon juhla oli alunpitäen ns. pakanallinen juhla kotoiselle Ukko ylijumalalle mutta kun ortodoksisuus levisi karjalaan niin he viettivät myös samaista Ukon juhlaa Jumalan ollessa eri.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ukko

• Vuotuisen ajantiedon kirjoitti:

mukaan vanha kansa on puhunut "pesäpäivistä", joilla tarkoitettiin vuoden pisimpiä päiviä juhannusviikolla. Aurinko on saavuttanut pesänsä ja kääntyy loppuvuodeksi rengin puolelle, joulusta taas isännän puolelle. Eipä noita vuoden pisimpiä päiviä juhannusviikolla ole sen kummemmin juhlittu, vaan juhlittu on vasta juhannuksena.

juhlittu vasta juhannuksena kun sen nimistä juhlapäivää ei edes ollut silloin.

• siinä on kysymys
        Pe.ku kirjoitti:

Ukon juhla oli alunpitäen ns. pakanallinen juhla kotoiselle Ukko ylijumalalle mutta kun ortodoksisuus levisi karjalaan niin he viettivät myös samaista Ukon juhlaa Jumalan ollessa eri.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ukko

siitä, että uusi ja vanha usko elivät rinnakkain Karjalassa. Ortodoksisuuteen eivät ole mitkään pakanamenot koskaan kuuluneet, mutta muodollisesti ortodoksisissa karjalaisissa saattoi olla vanhan uskonnon kannattajia.

• sinä puhut?
        Pe.ku kirjoitti:

juhlittu vasta juhannuksena kun sen nimistä juhlapäivää ei edes ollut silloin.

Juhannus on ikivanha kesäpäivänseisaukseen liittyvä keskikesän juhla, jolle on annettu kristillinenkin sisältö jo keskiajalla, mikä tosin ei taida näkyä enää paljon muualla kuin juhannuksen nimessä. Tuota mieltä on ainakin Suuri perinnekirja, mutta sinä kai luulet tietäväsi asiat paremmin kuin se tai Kustaa Vilkunan Vuotuinen ajantieto. Missä olet noin viisaaksi tullut?

• kyllä niitä
        sinä puhut? kirjoitti:

Juhannus on ikivanha kesäpäivänseisaukseen liittyvä keskikesän juhla, jolle on annettu kristillinenkin sisältö jo keskiajalla, mikä tosin ei taida näkyä enää paljon muualla kuin juhannuksen nimessä. Tuota mieltä on ainakin Suuri perinnekirja, mutta sinä kai luulet tietäväsi asiat paremmin kuin se tai Kustaa Vilkunan Vuotuinen ajantieto. Missä olet noin viisaaksi tullut?

kesäisiä pesäpäiviä on tiettävästi juhlittu jo pakanuuden aikoina, ja on turha vedota mihinkään vilkunoihin, kun jokainen tervettä järkeä omaava ihminen tajuaa, että on aivan absurdia puhua pesäpäivien juhlinnan siirtämisestä juhannukseksi silloin, kun mitään kristillista juhlaa nimeltä juhannus ei vielä tunnettukaan.

• et tarkista
        kyllä niitä kirjoitti:

kesäisiä pesäpäiviä on tiettävästi juhlittu jo pakanuuden aikoina, ja on turha vedota mihinkään vilkunoihin, kun jokainen tervettä järkeä omaava ihminen tajuaa, että on aivan absurdia puhua pesäpäivien juhlinnan siirtämisestä juhannukseksi silloin, kun mitään kristillista juhlaa nimeltä juhannus ei vielä tunnettukaan.

sanoja mistään vaan puhut vain omia käsityksiäsi. Onkin erittäin helppo ns. keskustella noin, kun ei huvita nähdä edes pientä vaivaa asioiden selville saamiseksi.

Tärkein osa nykysuomen lainasanoista on saatu ruotsin kielestä, vanhemmat n. 1000 - 1525 puhutusta muinaisruotsista. Siltä taholta saaduista lainoista valtaosa on etelämpää Euroopasta vaeltanutta kansainvälistä kulttuuriomaisuutta ja vain pienempi osa alkuperäistä ruotsalais-skandinaavista sanastoa.

Latinalais- tai kreikkalaisperäisiä sanoja ovat mm. adventti, alttari, apostoli, almu, arkkipiispa, enkeli, epistola, evankeliumi, juhannus, kanttori, kapituli, kappalainen, kappeli, kolehti, kristillinen, luostari, munkki, nunna, paavi, pastori, piispa, psalmi, rovasti, saatana, sakramentti, temppeli ja urut.

"on turha vedota mihinkään vilkunoihin..."

Kustaa Vilkuna toimi Helsingin yliopistossa kansatieteen professorina. Kyllä hänen tietoihinsa voi luottaa ennemmin kuin jonkun vain pientä alkukirjainta käyttävän nettikirjoittajan, jolla ei ole väitteidensä tueksi kuin omat sanansa.

• Vilkunakin
        et tarkista kirjoitti:

sanoja mistään vaan puhut vain omia käsityksiäsi. Onkin erittäin helppo ns. keskustella noin, kun ei huvita nähdä edes pientä vaivaa asioiden selville saamiseksi.

Tärkein osa nykysuomen lainasanoista on saatu ruotsin kielestä, vanhemmat n. 1000 - 1525 puhutusta muinaisruotsista. Siltä taholta saaduista lainoista valtaosa on etelämpää Euroopasta vaeltanutta kansainvälistä kulttuuriomaisuutta ja vain pienempi osa alkuperäistä ruotsalais-skandinaavista sanastoa.

Latinalais- tai kreikkalaisperäisiä sanoja ovat mm. adventti, alttari, apostoli, almu, arkkipiispa, enkeli, epistola, evankeliumi, juhannus, kanttori, kapituli, kappalainen, kappeli, kolehti, kristillinen, luostari, munkki, nunna, paavi, pastori, piispa, psalmi, rovasti, saatana, sakramentti, temppeli ja urut.

Kustaa Vilkuna toimi Helsingin yliopistossa kansatieteen professorina. Kyllä hänen tietoihinsa voi luottaa ennemmin kuin jonkun vain pientä alkukirjainta käyttävän nettikirjoittajan, jolla ei ole väitteidensä tueksi kuin omat sanansa.

sen käsittää, ettei Johannes Kastajaa eikä Jeesusta juhlittu vielä ennen ajanlaskun alkua, vaikket sinä käsitäkään.

• on vanhin suomalainen
        et tarkista kirjoitti:

muoto Uudessa Testamentissa esiintyvästä Ioannes nimestä eli siis supisuomalainen nimi Johannes Kastajan päivälle. Nämä nimet esiintyvät suomalaisissa kansanrunoissa ("Hannus Saaren saksalainen"), mutta eivät tietääkseni ole enää nykyisin henkilönniminä käytössä.

Viroksi juhlan nimi on Jaanipuha (puha-sanassa pitäisi olla umlaut u:n päällä, mutta en osaa laittaa sellaista). Tuo Jaani on siis virolainen Johannes-nimen muoto. Mittumaari on varmaan paljon uudempi nimi keskikesän juhlalle kuin juhannus.

Agricola puhuu psalttarin esipuheessaan suomalaisten vanhoista jumalista, joten ilmeisesti vanhaa uskontoa harjoitettiin vielä hänen aikanaan ainakin syrjäseudulla. Ukon juhla ei ole ollut keskikesällä vaan keväällä kylvöaikana. Agricola kirjoittaa epäjumalain luettelossaan. "Ja kun kevätkylvö kylvettiin, silloin Ukon malja jootiin. Siihen haettiin Ukon vakka, niin joopui piika että akka. Sitten paljon häpiää tehtiin, kuin sekä kuultiin että nähtiin. " (Oikeinkirjoituksen nykyaikaistaminen minun.)

Kristillisen sanaston vanhin aines on peräisin muinaisslaavista. Raamattu, risti, kirkko, pappi, pakana ja kummi ovat näitä varhaisia slaavilaisia lainasanoja.

• on näköjään
        Vilkunakin kirjoitti:

sen käsittää, ettei Johannes Kastajaa eikä Jeesusta juhlittu vielä ennen ajanlaskun alkua, vaikket sinä käsitäkään.

sekä väittää perättömiä että loukata. Siksi on turha jatkaa.

• viisas ja oikeassa

Kirkko oli viisas. Kristus on maailman valo ja oli oikein että kirkko sijoitti juhannuksen ja joulun sinne minne ne laitettiin. Kirkolla oli täysi oikeus siihen. Ei ole pakko juhila kirkon mukana jos ei halua.

• sinun kanssasi

Ei sillä ole mitään merkitystä, mikä on todellinen syntymäpäivä.
        Kirkko tahtoi painaa pakanalliset juhlat unholaan ja sijoitti ne uudet tosi viisaasti.

• sanot
        sinun kanssasi kirjoitti:

Ei sillä ole mitään merkitystä, mikä on todellinen syntymäpäivä.
        Kirkko tahtoi painaa pakanalliset juhlat unholaan ja sijoitti ne uudet tosi viisaasti.

viisaaksi oli myös epärehellistä, eikös vain?

• epärehellistä
        sanot kirjoitti:

viisaaksi oli myös epärehellistä, eikös vain?

Miten niin? Kirkko sijoitti omat juhlansa parhaaksi katsomilleen paikoille. Tärkeää ei ole oikeat päivämäärät, vaan asiasisältö. Totta kai kirkko pyrki edistämään asiaans. Tyhmää olisi ollut antaa pakanoiden juhlia keskellä kirkkoa.

• PetrusB
        epärehellistä kirjoitti:

Miten niin? Kirkko sijoitti omat juhlansa parhaaksi katsomilleen paikoille. Tärkeää ei ole oikeat päivämäärät, vaan asiasisältö. Totta kai kirkko pyrki edistämään asiaans. Tyhmää olisi ollut antaa pakanoiden juhlia keskellä kirkkoa.

Joulu 25.12. on lähellä aikarajaa, josta päivät alkavat pidetä ja valo lisääntyä.

Juhannus tasan puolen vuoden päässä siitä, alkuaan 25.6. kunnes kirkko kummallisesti nöyrtyi rähmälleen työmarkkinavoimien edessä ja päästi päivän liukumaan lauantaiksi. Juhannuksesta lähtien päivät lyhenevät, valo vähenee.

Raamatullinen perustelu Johannes Kastajan sana Jeesukseen viitaten: - Hänen tulee kasvaa, minun vähetä.

• eikä 25.6.
        PetrusB kirjoitti:

Joulu 25.12. on lähellä aikarajaa, josta päivät alkavat pidetä ja valo lisääntyä.

Juhannus tasan puolen vuoden päässä siitä, alkuaan 25.6. kunnes kirkko kummallisesti nöyrtyi rähmälleen työmarkkinavoimien edessä ja päästi päivän liukumaan lauantaiksi. Juhannuksesta lähtien päivät lyhenevät, valo vähenee.

Raamatullinen perustelu Johannes Kastajan sana Jeesukseen viitaten: - Hänen tulee kasvaa, minun vähetä.

Joulu on kylläkin 25.12.

• PetrusB
        eikä 25.6. kirjoitti:

Joulu on kylläkin 25.12.

Totta, "vanha" juhannus eli Johanneksen päivä on 24.6.

Sinänsä epäjohdonmukaista, koska samaan juhlajatkumoon kuluvat marianpäivä ja joulu ovat 25.3. ja 25.12.

• oletan
        PetrusB kirjoitti:

Totta, "vanha" juhannus eli Johanneksen päivä on 24.6.

Sinänsä epäjohdonmukaista, koska samaan juhlajatkumoon kuluvat marianpäivä ja joulu ovat 25.3. ja 25.12.

sinun siksi erehtyneen tuossa päivämäärässä. siis tänään on alkuperäinen juhannus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      69
      1265
    2. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      42
      911
    3. Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että
      Maailman menoa
      356
      744
    4. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      116
      690
    5. Rakastan häntä

Jumala, rakastan häntä. Haluan olla hänen omansa. Hänen vierellä. Halata häntä.
      Ikävä
      53
      673
    6. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      648
    7. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      116
      646
    8. Naiselle Kuuleppa Tämä

Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä
      Ikävä
      38
      615
    9. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      76
      602
    10. Onko mun toinen

Puoliskoni täällä, huhuuu 😍❤️ Ihanista ihanin 😚😚
      Ikävä
      56