Minua ei kiinnosta nuo tv. meikkaus, tupakointi, viinanjuonti, minihame -asiat. Minua kiinnostaa se, miten ihmiset ajattelivat 100 vuotta sitten.
Minulla on sellainen käsitys, että kyllä ennen kaikilla oli se normaali/maalaisjärki syrjäkylillä, puhui papit mitä puhui. Ei ollut niin riitoja, eikä pikkuasioihin paneuduttu. Olen tuntenut vanhoja lestadiolaisia, ja minusta heissä on kyllä se sama viisaus. Ei minua tuomoset ihmeräknäykset kiinnosta. Siinäpä sitä puuhaa riittääkin, kun aletaan muiden ihmisten taivaaseen pääsyjä laskea. Mie vähän eppäilen, kuulostaa höperöltä.
Luin tätä palstaa...
12
650
Vastaukset
Aivan takuulla entisajan uskovaiset eivät tuntisi tätä itsensäylentäneiden joukkoa omakseen..
- Pohjan-Akka
Ennen tunsin vanhoja mummoja, ja pari pappaa kävi kotona kylässä.
En tunne nyky-lestadiolaisia...jälkeläisiä tosin, mutta en tiedä ovatko varsinaisesti uskovaisia.
Minusta tuntuu, että olisiko nuo tavalliset ihmiset niin erilaisia. Pohjan-Akka kirjoitti:
Ennen tunsin vanhoja mummoja, ja pari pappaa kävi kotona kylässä.
En tunne nyky-lestadiolaisia...jälkeläisiä tosin, mutta en tiedä ovatko varsinaisesti uskovaisia.
Minusta tuntuu, että olisiko nuo tavalliset ihmiset niin erilaisia.Vl-liikkeesä on virallinen totuus ja epävirallinen, jota eivät juuri uskalla sanoa kuin luotetuimmilleen, ilmiantajien pelossa.
- kommenttikommentti
Olet aivan oikeassa, mainitsemasi asiat eivät kuvaa lestadiolaisuutta tai anna käsitystä siitä, mitä (vanhoillis)lestadiolaisuus todella on. Niitä jauhetaan nettipalstoilla, mutta todellisuus on jotain muuta.
Uskoisin, että todellisudessa lestadiolaisuus on mm. armoa, anteeksiantamusta, anteeksipyytämistä, -antamista ja -uskomista. Tämän palstan jutut on 95-prosenttisesti ihan höpölöpöjuttuja, niiden kannattaa antaa tulla toisesta korvasta samantien ulos.
Suviseurojen sivustolta saa jotain käsitystä lestadiolaisuudesta, samoin saarnoja netin kautta kuuntelemalla, osoite on www.suviseurat.fi. Seurat alkavat huomenna torstaina ja jatkuvat maanantaihin.- Pohjan-Akka
Mie olen kumminkin niin raukkis, etten uskaltaisi mennä suviseuroihin tai muihinkaan sellaisiin tilaisuuksiin. En mie ole kosklaan käynyt missään kokoomuksenkaan tilaisuuksissa, vaikka pohjan akka on olevinaan niin aktiivinen. En halua leimautua ihan oikeana ihmisenä. Olen sillä lailla raukkis. Pitää kerätä rohkeutta.
isäni, vaikka oli vasuri...eikä uskovaisimpia, kävi suviseuroissa,...UTELIAISUUTTAAN, kun ne oli muutaman kilometrin päässä. Että miltä näyttää, kun pellolla on niin paljon ihmisiä. Kun pääsis sille asteelle, ettei välitä yhtään ihmisten ajatuksista.
Mutta itte asiasta: Mie olen vaistonnut sen. lestadiolaisista tehdään julkisuudessa jotenkin kummallisia. On minulla sen verran kosketuspintaa, että tiedän totuuden. Puhujat on puhujia, ja ihmiset ovat enimäkseen ihania. Tällä palstalla on harvinaisen todenmukaisia kirjoituksia vl-liikkestä. Se ei tietenkään ole teidän virallisen "totuuden" mukaista.
- kommenttikommentti
Pohjan-Akka kirjoitti:
Mie olen kumminkin niin raukkis, etten uskaltaisi mennä suviseuroihin tai muihinkaan sellaisiin tilaisuuksiin. En mie ole kosklaan käynyt missään kokoomuksenkaan tilaisuuksissa, vaikka pohjan akka on olevinaan niin aktiivinen. En halua leimautua ihan oikeana ihmisenä. Olen sillä lailla raukkis. Pitää kerätä rohkeutta.
isäni, vaikka oli vasuri...eikä uskovaisimpia, kävi suviseuroissa,...UTELIAISUUTTAAN, kun ne oli muutaman kilometrin päässä. Että miltä näyttää, kun pellolla on niin paljon ihmisiä. Kun pääsis sille asteelle, ettei välitä yhtään ihmisten ajatuksista.
Mutta itte asiasta: Mie olen vaistonnut sen. lestadiolaisista tehdään julkisuudessa jotenkin kummallisia. On minulla sen verran kosketuspintaa, että tiedän totuuden. Puhujat on puhujia, ja ihmiset ovat enimäkseen ihania.Varsin ymmärrettävää, en olisi itsekään kehdannut taannoin suviseuroihin mennä. Netin kautta tunnelmaa voi vähänkuin salaa 'tunnustella'.
Mitä elämässäsi teetkin ja mitä mietitkin, niin uskoisin lähes varmasti, että vanhoillislestadiolaisten usko on edelleen sitä samaa, jota esivanhempasi aikanaan omistivat ja todeksi elivät. Muuttuvassa maailmassa on epäuskottava väite, että jokin pysyy samana, mutta näin rohkenisin väittää, että jos olet kiinnostunut siitä uskosta, jota vanhat sukulaisesi edustivat, löydät asiasta tietoa ja saman uskon tutustumalla tämän päivän vanhoillislestadiolaisuuteen. Tämän palstan kautta se ei onnistu, mutta on joitain foorumeita, joissa asiallinen tieto ei peity provokaatioiden alle. Tämänkin viestin kohdalla tuskin menee montaa minuuttia, korkeintaan tunteja, kunnes lestadiolaisuus-vastainen käyttäjä kumoaa nämä yllä esitetyt arviot. - Heh
et usko itsekään siihen, mitä kirjoitit. :))
- Pohjan-Akka
kommenttikommentti kirjoitti:
Varsin ymmärrettävää, en olisi itsekään kehdannut taannoin suviseuroihin mennä. Netin kautta tunnelmaa voi vähänkuin salaa 'tunnustella'.
Mitä elämässäsi teetkin ja mitä mietitkin, niin uskoisin lähes varmasti, että vanhoillislestadiolaisten usko on edelleen sitä samaa, jota esivanhempasi aikanaan omistivat ja todeksi elivät. Muuttuvassa maailmassa on epäuskottava väite, että jokin pysyy samana, mutta näin rohkenisin väittää, että jos olet kiinnostunut siitä uskosta, jota vanhat sukulaisesi edustivat, löydät asiasta tietoa ja saman uskon tutustumalla tämän päivän vanhoillislestadiolaisuuteen. Tämän palstan kautta se ei onnistu, mutta on joitain foorumeita, joissa asiallinen tieto ei peity provokaatioiden alle. Tämänkin viestin kohdalla tuskin menee montaa minuuttia, korkeintaan tunteja, kunnes lestadiolaisuus-vastainen käyttäjä kumoaa nämä yllä esitetyt arviot.100 vuotta sitten ei tarvinnut miettiä ehkäisyä, kun ei sitä ollut olemassa. En sellaisia asioita voisi hyväksyä. Olisi mielenkiintoista tietää, mitä se Lars Leevi saarnasi. tavallaan siksi, että se on ollut silloin jonkinlaista luterilaisuutta, ja toisaalta siksi että miten se uskonto vaikuttaa minuun ja minun ajatuksiini. Tunnustan sen, että lestadiolaisuus on osa sitä talonpoikaiskulttuuria, missä olen itsekin kasvanut. Ei ne kirkkoon kuulumattomuudet ole paljon tahtia haitanneet: asenteet tulee aina vanhemmilta ketjuna.
Lestadiolaisuus on minulle jotain muuta kuin eteläsuomalaisille, joille se on sitä, että mitä vilkkuu pesukonneen ikkunasta. Se ei ole minulle mikään vitsi. Meillä kaikilla on oma kulttuuri, ainakin onnekkaimmilla.
Lestadiolaisuus on painanut leimansa ajatteluun, tai sitten se on vain ollut uskonto, mikä on sopinut ihmistenjo aiempaan ajatteluun. Esimerkiksi ehdottomuushan voi tulla jostain kauempaakin.
Ihmettelen kun luen kirkon käsityksiä ja yleensäkin suomalaisten arvoja. "Hyvyytenä" pidetään aina suvaitsevaisuutta. Mitä jos se onkin toisin päin? Pakko tunnustaa, että en hyväksy mitään homoavioliittoja tai aborttia. Näissä kovimmissa jutuissa tulee sitten ehkä se vanha tausta esille. Rehellisyyskin on ihmisen mitta. Ne asiat tulee jostain sellaisesta, mistä ei ole edes koskaan puhuttu. Tavallaan minulla on siis kovemmat arvot kuin joillakin piispoilla. Eikö se ole kummallista?
- niillä nurkillakin hyviä ne...
http://www.tornionrauhanyhdistys.fi/
sinne on kaikilla avoin pääsy ja suoraan voit aluksi netistä kuunnella seuroja jos ei heti uskalla mennä käymään.- Pohjan-Akka
Oisko nuo niin "uskovaisia", ettei sana kiertäis, että SEKIN oli siellä. Niillä kylillä tunnetaan kolmanteen ja neljänteen polveen. Toinen seikka on se, että kokisin sen kumminkin jotenkin ...jos ei pilkaksi, niin oudoksi, mennä katsomaan vain, että miltä näyttää. Nykyään ei enää tehdä niin. Vanhat, ns. kansanihmiset menivät sinne, missä näki tuttuja. Mie nyt senthän olen peruskoulut käyny.
En ole sillä tavoin "uskovainen", asia kiinnostaa enemmän kuitenkin siksi, että se on minulle minun menneiden ihmistenkin maailmaa. En edes usko, että se enää on sitä, mitä on ennen ollut. Silloin kun sana kulki vain silloin kun joku tuli 20 km päästä viikoksi kylään.
Niitä Lars Levin saarnoja voisin etsiä netistä, jos niitä on.
Vaikka tuo usko on "hurja", ja sen piirissä on ollut monenlaista, siinä on jotain luovuudenkin mystiikkaa, juuri koska se ei ole niin lättänää.
Kiitos kumminkin kutsusta. Minusta on kaunista, että pieni pakanatyttökin kutsutaan. : )
Ei minua ole muiluteltu. Minulla ei ole henkilökohtaisesti mitään huonoa kokemusta, vaikka voisi luulla toisinkin. Pohjan-Akka kirjoitti:
Oisko nuo niin "uskovaisia", ettei sana kiertäis, että SEKIN oli siellä. Niillä kylillä tunnetaan kolmanteen ja neljänteen polveen. Toinen seikka on se, että kokisin sen kumminkin jotenkin ...jos ei pilkaksi, niin oudoksi, mennä katsomaan vain, että miltä näyttää. Nykyään ei enää tehdä niin. Vanhat, ns. kansanihmiset menivät sinne, missä näki tuttuja. Mie nyt senthän olen peruskoulut käyny.
En ole sillä tavoin "uskovainen", asia kiinnostaa enemmän kuitenkin siksi, että se on minulle minun menneiden ihmistenkin maailmaa. En edes usko, että se enää on sitä, mitä on ennen ollut. Silloin kun sana kulki vain silloin kun joku tuli 20 km päästä viikoksi kylään.
Niitä Lars Levin saarnoja voisin etsiä netistä, jos niitä on.
Vaikka tuo usko on "hurja", ja sen piirissä on ollut monenlaista, siinä on jotain luovuudenkin mystiikkaa, juuri koska se ei ole niin lättänää.
Kiitos kumminkin kutsusta. Minusta on kaunista, että pieni pakanatyttökin kutsutaan. : )
Ei minua ole muiluteltu. Minulla ei ole henkilökohtaisesti mitään huonoa kokemusta, vaikka voisi luulla toisinkin.Pysy erossa tuosta Jumalaa pilkkaavasta harhalahkosta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 29611531
- 1447116
- 1045922
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa425249- 524361
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta304179On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na323591- 613584
- 813177
Nyt peukut pystyyn
Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru223115