Ensimmäinen dieseltalvi edessä. Webasto taitaa olla lähes välttämätön SDi:hin
keskisuomen talvessa, kun lohkolämmitintä en voi käyttää. Mutta miten on sen
virrankulutus? Olen kuullut, että kovilla pakkasilla saattaisi akku jopa tyhjentyä
Webastoa käytettäessä? Miten on? Mihin hintaan olette muuten saaneet webastoja?
Vai kannattaisko valita eberi? Muitakin kommentteja lämmittimistä, kiitos.
Webaston virrankulutus?
18
29644
Vastaukset
- Pikkuautoilija
Kyllä ainakin itsellä pelaa bensa-autossa hyvin webasto. Tosin sitä ei tarvitse pitää kokemani perusteella päällä kuin vartin, sekin riittää moottorin peruslämpöön. Tietysti jos haluaa sisätilat lämpöiseksi niin silloin virrankulutus kasvaa ja itsellä ainakin huonolla akulla tuli se tilanne ettei kone jaksanut käynnistyä. Muuten suosittelen ja nykyisessä pikku bensa-autossa on sama webasto. Akussa ei kannata säästellä, sen olen huomannut.
- esilämmitystä
Nykyisin varsinkin dieselautoihin asennetut polttonesteellä toimivat lisälämmittimet on tarkoitettu yleensä ajonaikaista käyttöä varten ja esilämmityksen voi saada joihinkin lisähintaan. Ainakin VW-konsernin autoissa on sen verran tehokkaat laturit (vähintäin 90 A), ettei moottorin käydessä tule koskaan sähköstä pulaa, siis akku saa aina latausta.
Nuo puheet sähkön loppumisesta on perua vanhoilta ajoilta (laturitkin oli silloin pienempiä) jolloin ko lämmitin hankittiin nimenomaan sisätilan ja moottorin lämmitykseen ennen käynnistystä. Tämä edellytti autoon yleensä suuremman akun (70 Ah ...)ja lisäksi päivittäisen ajomatkan keston tuli olla vähintäin kaksi kertaa esilämmitysaika. Siis jos oli 30 minuuttia esilämmitystä niin sitten ainakin tunti ajoa. Näillä eväillä piti akun pysyä riittävässä varauksessa. - nykydieseleissä!
Tehdään pieni laskutoimitus:
Webasto itse kuluttaa virtaa käydessään 4A.
Jos sisätilapuhallin on pikkuteholla pyörimässä, siihen menee lisäksi 5A.
Lämmitintä käytetään ennen auton käynnistystä 0,5h,
akku tyhjenee tällöin 0,5h * 9A = 4,5Ah.
Kun akun lämpötila on -20 astetta, akun ottama varausvirta laturin
pyöriessä on noin 3A (virta heti startin jälkeen on n. 20A, mutta virran
vastaanottokyky vähenee nopeasti, muutamassa minuutissa alle 3A:n).
Jos työmatka = laturin käyntiaika = 15 min = 0,25h, niin akku lataantuu
noin 0,25h * 3A = 0,75Ah. Joka lämmityskerralla akku siis vajenee
3,75Ah. 20 lämmityskertaa eli kymmenen työpäivää, niin akku
on täysin tyhjä. Puolet kerroista (viikko) riittää siihen, ettei auto enää lähde
käyntiin, puolityhjästä kylmästä akusta kun ei irtoa käynnistyksessä
tarvittavaa virtaa.
Ajonaikaista akun lataantumista haittaa lisäksi
ainakin volkkaripohjaisissa tdi:ssä jäähdytysnesteen lämmitys SÄHKÖLLÄ!
Moinen typeryys ottaa niin raivokkaasti virtaa (40A), että akun
napajännite ei nouse lähellekään tarvittavaa 14,0...14,4V, jotta
akku pakkasessa voisi edes täyteen lataantua.
Tdi:ssä kun jälkihehkukin (sekin n. 40A) on päällä kovemmilla pakkasilla
useita minuutteja...............
Sähkön saa riittämään, kun webastoa käyttää yksinään vain 15min,
sisätilapuhallin ei pyöri,
jäähdytysnesteen sähkölämmitystulppien sulakkeen ottaa irti ja
paksuntaa laturin ja akun välistä johdotusta merkittävästi.
Ps. Suurin mitattu virta käynistyksen jälkeen kulutuslaitteille
5-pyttyisessä volkkari-tdi:ssä 150A, moottorinohjainyksikkö
tosin silloin katkaisee sähkölämmityksen, jolloin kulutus putoaa
110 ampeeriksi. Heti kun jälkihehku katkeaa, sähkölämmitys
kytkeytyy, jolloin edelleen kuluu 110A. Akussa alkuperäisellä
johdotuksella napajännite on tällöin 12,4V, eli akku ei lainkaan
lataannu!!!!! (Starttimoottorikin nappaa n. 800A tosin
lyhytaikaisesti, mutta sekin pitäisi ajon aikana saada
akkuun takaisin!)- Elegance
kiinni tuo virran riittävyys. Kylmällä ilmalla käytän diesel-Webastoa 1 h per pv. Ajoaikaa tulee päivässä 1 h 10 min. Akku on 100 Ah ja laturi 120 A. Ei ole ollut pienintäkään ongelmaa virran riittävyyden suhteen.
Lämmitys on sekä vedelle, että sisätilalle.
On hyvä laskea asioita tajutakseen myös käytännön toiminnan, mutta sun laskus on hiukka hukassa tai vain provoja...
- Kokemuksia toytota.
Tyhjentää kuulemma akun loppuun jos päällä n. 15 min.Ja varsinkin jos tahtoi saada myös sisätilat lämpimiksi.
Eli kovina pakkas aamuina käyttö vain noin 3-4 min ennen käynnistystä.Ja illman sisätilojen lämmitystä.
Kuulemma riittää hyvin moottrin lämpenemiseen.
Kuuntelin puolella korvalla valitusta kaverin valitusta..diesel Toyota .Myöhemmin olivat vaihtaneet isomman akun.
Kannattaisikohan sittenkin olla varsinaisiin aamu lämmityksiin sähkö? - urkki67
saa kun jaksaa käyttää lohkolämmitintä.
Pa-lämmitin ei sinänsä haukkaa hirveitä, mutta kun emme malta olla käyttämättä sisätilan puhallinta kovilla pakkasilla. Se tietää kiireisiä aamuja kun akku on tyhjä.
Itselläni on kokemusta kymmenestä erimerkkisestä D-autosta ja pa-lämmittimistä (3 erimerkk.). Kaikissa sama ongelma.
Toimii kun ei vaadi liikoja.
Totta tuo edellisen kirjoittajan laskelma. VAG ryhmän pelit ei saa lyhyessä talviajossa riittävästi latausta.
Ota Eberi. Voi toimia vielä seuraavanakin talvena.- Octavisti
Mulla oli Focuksessa eberi, joka on siis kaikissa TCi-focuksissa vakiona, ainakin -99. Lisävarusteena oli kellokytkin. Käytin eberiä aina talviaamuisin (vain yhden talven tosin) n. 15min - 60min. Sen käyntiaika oli kiinteästi tunti, vain aloitusajan sai säätää, joten joskus se tohotteli koko tunnin vahingossa. Työmatkani kestää n.30minuuttia suuntaansa ja yleensä eberi tohotteli vielä iltapäivällä kotiin lähtiessäni. Koskaan ei tullut ongelmia akun kanssa, mutta keväämmällä eberi alkoi kikkailemaan, eikä pysynyt käynnissä. Se käynnistyi, mutta sammui parin minuutin kuluttua. Muutamana aamuna lähdettiin sitten aikas VIILEELLÄ autolla! Vika jäi kesän myötä epäselväksi.
- webasto
Mulla on land cruiserissa diesel webasto ja pisimmillään se oli 3 kertaa peräkkäin päällä eli 3tuntia kun lähtö lykkäänty ja lykkäänty. Ja ihan kiltisti jaksoi startata. Aina se tahtoo tunnin olla että sisätilat varmaan on lämpimät. Onhan siinä autossa 2kpl 95A akkua mutta toisaalta starttimoottorikin on 24V:n vehje. Maksoi 750€ asennettuna. En tiedä onko eberi parempi mutta mulla ainakin webasto on toiminu kuin enkeli.
- dbltrbl
Nykysuositus polttoainekäyttöisen lämmittimen käytölle: esilämmitysaika päivässä=ajoaika päivässä eli esim puolituntia aamuin illoin ja ajoa samat puoltuntia per suunta.
Itse lämmitän noin 20 - 40 minuuttia per päivä ja ajoa tulee vajaa 20 minuuttia suuntaansa, periaatteessa akun pitäisi siis tyhjentyä mutta kun viikonloppuisin tulee ajettua enemmän pysyy varaustila riittävänä.
(Akku autossani on noin 5 vuotta vanha mutta ilmeisen kunnossa (koko 60Ah), laturi on 90A, öljyt 5w-40 synteettiset ja lämmittimenä Ardic 952)
Viimetalven kovimmilla pakkasilla jätin sisäflektin pois päältä varmistaakseni käynnistymisen, kun flektiä ei käytä riittää moottorille noin 15 minuutin lämmitys 25 asteen pakkasessa. Pitää vain varoa ettei laita kuumaa puhallusta tuulilasille kun lähtee lämpimällä moottorilla ja kylmällä autolla, voi tuulilasi haljeta.
- Attim
Nyt taitaa joillain olla niin että ei ole Pa-lämmitintä vara hankkia..:)
10min riittää wepastolle, sisätilat lämpiää sitten nopsaan kun nesteet on lämpimät.
100Ah akulle se ei ole mikään ongelma ja jos on tulipalo pakkanen ainakin Mersussa eletroniikka katkaisee wepaston jos akun jännite laskee liikaa että starttiin jää virtaa.
Eli siis mikään ei tyhjene,samoin mersussa lähtee sisätilan puhallin heti päälle kun pumppu ja wepaston poltin käynnistyy..- sdösdgö
kaivoit sitten 9 vuotta vanhan ketjun esiin.
- Webaeberi
Nyt ne sun kaverit on vedättäny sua Esson baarissa.
Tässä kikkareitten oikea käynnistymisjärjestys :
1. Webaston puhallin joka tuulettaa palokammion ym.
2. Polttoainepumppu
3. Webasto syttyy
4. Webaston kiertovesipumppu käynnistyy
5. Auton sisäpuhallin käynnistyy vasta sitten kun moottori on lämmennyt asetusarvoonsa. - mbman
Jep, ei mulla ainakaan meseissä ole koskaan ollut mitään virranloppumisongelmia.
- loppui
mbman kirjoitti:
Jep, ei mulla ainakaan meseissä ole koskaan ollut mitään virranloppumisongelmia.
Riippunee ihan autosta kuinka aikaisin jännitevahti katkaisee - MB Vitosta sain useamman kerran akun niin tyhjäksi että startille ei riittänyt enää virtaa (vaikka lämmitin kävi edelleen). Toki tuo oli oma vika kun oli paljon pätkäajoa, mutta kun virtaa/laturi oli vieressä saatavissa niin ei tuo varsinaisesti ollut ongelma.
- penttixa
Ei auto lisälämmittimiä tartte jos on Toyota.
- Anonyymi
no mite tojossa on asiat ratkaistu?
- Anonyymi
Itsellä lähtee ihan avainta kääntämällä käyntiin. Huollot 2000e 10 vuoden aikana. VW:ssa huollot 4000 heti kun ostaa auton. Kilsat samat. VW Transporter ja Caravelle ei lähde käyntiin millään jos -30C ihan huuhaa autoja. Diesel on jätettä.
- Anonyymi
Itsellä kokemusta tuliterästä VW Transporterista Webastolla. Ei lähtenyt romu käyntiin -30C pakkasessa ja Webasto söi akun.
Nyt on 2009 VW Transporter. Webasto ei toimi, auto ei lähde käyntiin, lohkolämmitinta ei ole.
Dieselautot ovat aivan paskoja ja samaten Volkswagen autot. Mitä niillä tekee kun ei lähde käyntiin.
Vm 99 bensa Corolla lähtee avainta kääntämällä käyntiin. Ilman lohkolämppäreitä tai poppakonsteja.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581371Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491185Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä221104Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111060- 1261041
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72885
- 73859