Webaston virrankulutus?

Cordoba SDi

Ensimmäinen dieseltalvi edessä. Webasto taitaa olla lähes välttämätön SDi:hin
keskisuomen talvessa, kun lohkolämmitintä en voi käyttää. Mutta miten on sen
virrankulutus? Olen kuullut, että kovilla pakkasilla saattaisi akku jopa tyhjentyä
Webastoa käytettäessä? Miten on? Mihin hintaan olette muuten saaneet webastoja?
Vai kannattaisko valita eberi? Muitakin kommentteja lämmittimistä, kiitos.

18

31063

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pikkuautoilija

      Kyllä ainakin itsellä pelaa bensa-autossa hyvin webasto. Tosin sitä ei tarvitse pitää kokemani perusteella päällä kuin vartin, sekin riittää moottorin peruslämpöön. Tietysti jos haluaa sisätilat lämpöiseksi niin silloin virrankulutus kasvaa ja itsellä ainakin huonolla akulla tuli se tilanne ettei kone jaksanut käynnistyä. Muuten suosittelen ja nykyisessä pikku bensa-autossa on sama webasto. Akussa ei kannata säästellä, sen olen huomannut.

    • esilämmitystä

      Nykyisin varsinkin dieselautoihin asennetut polttonesteellä toimivat lisälämmittimet on tarkoitettu yleensä ajonaikaista käyttöä varten ja esilämmityksen voi saada joihinkin lisähintaan. Ainakin VW-konsernin autoissa on sen verran tehokkaat laturit (vähintäin 90 A), ettei moottorin käydessä tule koskaan sähköstä pulaa, siis akku saa aina latausta.

      Nuo puheet sähkön loppumisesta on perua vanhoilta ajoilta (laturitkin oli silloin pienempiä) jolloin ko lämmitin hankittiin nimenomaan sisätilan ja moottorin lämmitykseen ennen käynnistystä. Tämä edellytti autoon yleensä suuremman akun (70 Ah ...)ja lisäksi päivittäisen ajomatkan keston tuli olla vähintäin kaksi kertaa esilämmitysaika. Siis jos oli 30 minuuttia esilämmitystä niin sitten ainakin tunti ajoa. Näillä eväillä piti akun pysyä riittävässä varauksessa.

    • nykydieseleissä!

      Tehdään pieni laskutoimitus:
      Webasto itse kuluttaa virtaa käydessään 4A.
      Jos sisätilapuhallin on pikkuteholla pyörimässä, siihen menee lisäksi 5A.
      Lämmitintä käytetään ennen auton käynnistystä 0,5h,
      akku tyhjenee tällöin 0,5h * 9A = 4,5Ah.

      Kun akun lämpötila on -20 astetta, akun ottama varausvirta laturin
      pyöriessä on noin 3A (virta heti startin jälkeen on n. 20A, mutta virran
      vastaanottokyky vähenee nopeasti, muutamassa minuutissa alle 3A:n).

      Jos työmatka = laturin käyntiaika = 15 min = 0,25h, niin akku lataantuu
      noin 0,25h * 3A = 0,75Ah. Joka lämmityskerralla akku siis vajenee
      3,75Ah. 20 lämmityskertaa eli kymmenen työpäivää, niin akku
      on täysin tyhjä. Puolet kerroista (viikko) riittää siihen, ettei auto enää lähde
      käyntiin, puolityhjästä kylmästä akusta kun ei irtoa käynnistyksessä
      tarvittavaa virtaa.

      Ajonaikaista akun lataantumista haittaa lisäksi
      ainakin volkkaripohjaisissa tdi:ssä jäähdytysnesteen lämmitys SÄHKÖLLÄ!
      Moinen typeryys ottaa niin raivokkaasti virtaa (40A), että akun
      napajännite ei nouse lähellekään tarvittavaa 14,0...14,4V, jotta
      akku pakkasessa voisi edes täyteen lataantua.
      Tdi:ssä kun jälkihehkukin (sekin n. 40A) on päällä kovemmilla pakkasilla
      useita minuutteja...............

      Sähkön saa riittämään, kun webastoa käyttää yksinään vain 15min,
      sisätilapuhallin ei pyöri,
      jäähdytysnesteen sähkölämmitystulppien sulakkeen ottaa irti ja
      paksuntaa laturin ja akun välistä johdotusta merkittävästi.

      Ps. Suurin mitattu virta käynistyksen jälkeen kulutuslaitteille
      5-pyttyisessä volkkari-tdi:ssä 150A, moottorinohjainyksikkö
      tosin silloin katkaisee sähkölämmityksen, jolloin kulutus putoaa
      110 ampeeriksi. Heti kun jälkihehku katkeaa, sähkölämmitys
      kytkeytyy, jolloin edelleen kuluu 110A. Akussa alkuperäisellä
      johdotuksella napajännite on tällöin 12,4V, eli akku ei lainkaan
      lataannu!!!!! (Starttimoottorikin nappaa n. 800A tosin
      lyhytaikaisesti, mutta sekin pitäisi ajon aikana saada
      akkuun takaisin!)

      • Elegance

        kiinni tuo virran riittävyys. Kylmällä ilmalla käytän diesel-Webastoa 1 h per pv. Ajoaikaa tulee päivässä 1 h 10 min. Akku on 100 Ah ja laturi 120 A. Ei ole ollut pienintäkään ongelmaa virran riittävyyden suhteen.
        Lämmitys on sekä vedelle, että sisätilalle.

        On hyvä laskea asioita tajutakseen myös käytännön toiminnan, mutta sun laskus on hiukka hukassa tai vain provoja...


    • Kokemuksia toytota.

      Tyhjentää kuulemma akun loppuun jos päällä n. 15 min.Ja varsinkin jos tahtoi saada myös sisätilat lämpimiksi.
      Eli kovina pakkas aamuina käyttö vain noin 3-4 min ennen käynnistystä.Ja illman sisätilojen lämmitystä.
      Kuulemma riittää hyvin moottrin lämpenemiseen.
      Kuuntelin puolella korvalla valitusta kaverin valitusta..diesel Toyota .Myöhemmin olivat vaihtaneet isomman akun.
      Kannattaisikohan sittenkin olla varsinaisiin aamu lämmityksiin sähkö?

    • urkki67

      saa kun jaksaa käyttää lohkolämmitintä.

      Pa-lämmitin ei sinänsä haukkaa hirveitä, mutta kun emme malta olla käyttämättä sisätilan puhallinta kovilla pakkasilla. Se tietää kiireisiä aamuja kun akku on tyhjä.

      Itselläni on kokemusta kymmenestä erimerkkisestä D-autosta ja pa-lämmittimistä (3 erimerkk.). Kaikissa sama ongelma.
      Toimii kun ei vaadi liikoja.

      Totta tuo edellisen kirjoittajan laskelma. VAG ryhmän pelit ei saa lyhyessä talviajossa riittävästi latausta.
      Ota Eberi. Voi toimia vielä seuraavanakin talvena.

      • Octavisti

        Mulla oli Focuksessa eberi, joka on siis kaikissa TCi-focuksissa vakiona, ainakin -99. Lisävarusteena oli kellokytkin. Käytin eberiä aina talviaamuisin (vain yhden talven tosin) n. 15min - 60min. Sen käyntiaika oli kiinteästi tunti, vain aloitusajan sai säätää, joten joskus se tohotteli koko tunnin vahingossa. Työmatkani kestää n.30minuuttia suuntaansa ja yleensä eberi tohotteli vielä iltapäivällä kotiin lähtiessäni. Koskaan ei tullut ongelmia akun kanssa, mutta keväämmällä eberi alkoi kikkailemaan, eikä pysynyt käynnissä. Se käynnistyi, mutta sammui parin minuutin kuluttua. Muutamana aamuna lähdettiin sitten aikas VIILEELLÄ autolla! Vika jäi kesän myötä epäselväksi.


    • webasto

      Mulla on land cruiserissa diesel webasto ja pisimmillään se oli 3 kertaa peräkkäin päällä eli 3tuntia kun lähtö lykkäänty ja lykkäänty. Ja ihan kiltisti jaksoi startata. Aina se tahtoo tunnin olla että sisätilat varmaan on lämpimät. Onhan siinä autossa 2kpl 95A akkua mutta toisaalta starttimoottorikin on 24V:n vehje. Maksoi 750€ asennettuna. En tiedä onko eberi parempi mutta mulla ainakin webasto on toiminu kuin enkeli.

      • dbltrbl

        Nykysuositus polttoainekäyttöisen lämmittimen käytölle: esilämmitysaika päivässä=ajoaika päivässä eli esim puolituntia aamuin illoin ja ajoa samat puoltuntia per suunta.

        Itse lämmitän noin 20 - 40 minuuttia per päivä ja ajoa tulee vajaa 20 minuuttia suuntaansa, periaatteessa akun pitäisi siis tyhjentyä mutta kun viikonloppuisin tulee ajettua enemmän pysyy varaustila riittävänä.

        (Akku autossani on noin 5 vuotta vanha mutta ilmeisen kunnossa (koko 60Ah), laturi on 90A, öljyt 5w-40 synteettiset ja lämmittimenä Ardic 952)

        Viimetalven kovimmilla pakkasilla jätin sisäflektin pois päältä varmistaakseni käynnistymisen, kun flektiä ei käytä riittää moottorille noin 15 minuutin lämmitys 25 asteen pakkasessa. Pitää vain varoa ettei laita kuumaa puhallusta tuulilasille kun lähtee lämpimällä moottorilla ja kylmällä autolla, voi tuulilasi haljeta.


    • Attim

      Nyt taitaa joillain olla niin että ei ole Pa-lämmitintä vara hankkia..:)
      10min riittää wepastolle, sisätilat lämpiää sitten nopsaan kun nesteet on lämpimät.
      100Ah akulle se ei ole mikään ongelma ja jos on tulipalo pakkanen ainakin Mersussa eletroniikka katkaisee wepaston jos akun jännite laskee liikaa että starttiin jää virtaa.
      Eli siis mikään ei tyhjene,samoin mersussa lähtee sisätilan puhallin heti päälle kun pumppu ja wepaston poltin käynnistyy..

      • sdösdgö

        kaivoit sitten 9 vuotta vanhan ketjun esiin.


      • Webaeberi

        Nyt ne sun kaverit on vedättäny sua Esson baarissa.
        Tässä kikkareitten oikea käynnistymisjärjestys :
        1. Webaston puhallin joka tuulettaa palokammion ym.
        2. Polttoainepumppu
        3. Webasto syttyy
        4. Webaston kiertovesipumppu käynnistyy
        5. Auton sisäpuhallin käynnistyy vasta sitten kun moottori on lämmennyt asetusarvoonsa.


      • mbman

        Jep, ei mulla ainakaan meseissä ole koskaan ollut mitään virranloppumisongelmia.


      • loppui
        mbman kirjoitti:

        Jep, ei mulla ainakaan meseissä ole koskaan ollut mitään virranloppumisongelmia.

        Riippunee ihan autosta kuinka aikaisin jännitevahti katkaisee - MB Vitosta sain useamman kerran akun niin tyhjäksi että startille ei riittänyt enää virtaa (vaikka lämmitin kävi edelleen). Toki tuo oli oma vika kun oli paljon pätkäajoa, mutta kun virtaa/laturi oli vieressä saatavissa niin ei tuo varsinaisesti ollut ongelma.


    • penttixa

      Ei auto lisälämmittimiä tartte jos on Toyota.

    • Anonyymi

      no mite tojossa on asiat ratkaistu?

      • Anonyymi

        Itsellä lähtee ihan avainta kääntämällä käyntiin. Huollot 2000e 10 vuoden aikana. VW:ssa huollot 4000 heti kun ostaa auton. Kilsat samat. VW Transporter ja Caravelle ei lähde käyntiin millään jos -30C ihan huuhaa autoja. Diesel on jätettä.


    • Anonyymi

      Itsellä kokemusta tuliterästä VW Transporterista Webastolla. Ei lähtenyt romu käyntiin -30C pakkasessa ja Webasto söi akun.

      Nyt on 2009 VW Transporter. Webasto ei toimi, auto ei lähde käyntiin, lohkolämmitinta ei ole.

      Dieselautot ovat aivan paskoja ja samaten Volkswagen autot. Mitä niillä tekee kun ei lähde käyntiin.

      Vm 99 bensa Corolla lähtee avainta kääntämällä käyntiin. Ilman lohkolämppäreitä tai poppakonsteja.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      167
      7457
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4228
    3. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      3838
    4. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      151
      3235
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      2986
    6. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      49
      2599
    7. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2376
    8. Hajoaako persut kuten 2017?

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      273
      2059
    9. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

      IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      55
      2015
    10. Mitä haluat oikeasti

      Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      29
      1916
    Aihe