juurihoito

......

Sattuuko juurihoito?

12

4629

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

Sattuuko juurihoito? Minulla on yksi hammas ollut jo kipeä pitkän aikaa ja hammaslääkäri aika on! Veikkaan että juurihoito on edessä. Mistä tietää tehdäänkö juurihoito, näkeekö sen hampaasta ? Kertokaa pliis ? t.pelokas

• monta

juurihoitoa. ei satu, koska hammas on "kuollut". ainoa mikä voi sattua, on kun hampaan ympärille laitetaan joku "metallirinkula",joka kiristetään ruuvilla (on siinä vain hetken aikaa). mutta se sattuu ikeneen, ei hampaaseen.

hammaslääkäri vain näkee, pitääkö juurihoitoa tehdä. ei kuitenkaan ensimmäisellä kerralla tehdä, vaan hampaaseen laitetaan lääkepaikka, joka saapi siinä sitten vaikuttaa seuraavaan kertaan.

• maruzella10

Juurihoidon tarpeen tietää takuulla itse. Minulle on juuri tehty. Hermosärky oli niin kova, että oli pakko lähteä päivystykseen. Kun ottaa kunnon puudutuksen, niin ei satu lainkaan! Itse olen todella kipuherkkä ja pelkopotilas ja rohkaisen sinua toimenpiteeseen! Puudutuspiikkikään ei satu koska siihen laitetaan ensin pintapuudutus geeli.
        Onnea matkaan :)

• un-na

Mulla on menossa kolmas juurihoito. Mulla on saatu hammas niin hyvin puutumaan, ettei ole sattunut. Mutta jos hammas on niin tulehtunut, ettei se puudu, sit saattaa sattua. Jostain hammaslääkärin sivuilta luin eilen niin.
        Mä oon pelkopotilas, pelkään just sitä kipua. Mutta hyvin on tähän asti ainakin menny juurihoidon suhteen.

• minulla on
        maruzella10 kirjoitti:

Juurihoidon tarpeen tietää takuulla itse. Minulle on juuri tehty. Hermosärky oli niin kova, että oli pakko lähteä päivystykseen. Kun ottaa kunnon puudutuksen, niin ei satu lainkaan! Itse olen todella kipuherkkä ja pelkopotilas ja rohkaisen sinua toimenpiteeseen! Puudutuspiikkikään ei satu koska siihen laitetaan ensin pintapuudutus geeli.
        Onnea matkaan :)

ainakin monta hammasta juurihoidettu, vaikka missään en ole tuntenut kipua. eipä niihin kanaviin itse näe.

• väittää ettei

..juurihoito satu.

Kahden hampaan juurihoitoa tehty parin viikon sisällä, ja voin omalta osaltani todeta, että ei se miellyttävää ole ollut.

Ensin puudutettiin huolellisesti, kolmeen eri paikkaan hampaiden "alle". Kyseinen pistos ei minua haittaa. Sitten odotusta, kunnes huuli puutui.

Poralla ajetaan ensin hammas auki. Karkeampiäänisellä varmaan avataan juuret esille. Sen tietää, että sekin sattuisi, jos ei olisi puudutetta. Mutta ei vielä kovia tuskia.

Sitten lääkäri ottaa niin kuin "hammastikkuja", olisivatkohan jotakin koukkuja, joilla se rassataan se juuri pois. Se sattuu syvältä ja epämiellyttävästi, mutta ei kaikkien kanavien kohdalla yhtä kovasti.

Sitten alkaa "viilaaminen" Ja se ei lopu koskaan. Voi mennä 30-40 minuuttia. Lääkäri työntää tikkuviilaansa sinne juuren kärkeen päin, painallus tuntuu väkivaltaiselta, ja sitten alkaa rahisuttaa ja nitkuttaa rassia edestakaisin. Minulla yksi hampaan kolmesta juuresta säväytti melkoisesti kipua kun sillä tikulla painettiin loppuun asti.

Eikä kipua poista se, että lääkäri vakuuttaa, etei tämä satu, hermot on jo poistettu. Tämä on aina hoitohenkilökunnan ja kipupotilaan välinen ratkaisematon ristiriita: Vasta kun potilaan kivun saa siirretyksi hoitohenkilöstön aivoihin suoraan, muuttumattomana, esim. sähköisesti, saadaan mihin tahansa kivunlievitykseen ammattitaitoinen ote.

No, palataan siihen juurihoitoon:

Lopuksi juuriin ruiskutetaan desinfiointiaineita sun muita teräväkärkisellä ruiskuneulalla, niitä kanavia kuivatellaan tupoilla, sitten sinne laitetaan jokin aine sillä piikillä painamalla että natina vain kuului, ja se aine "poltettiin" paikallensa(?) Sitten jotain filleriä lisää ja valmis.

Röntgenkuvia otettiin tietenkin koko lauasta ja hampaista erikseen. Se ei satu.

Toinen hampaista tehtiin valmiiksi asti. Se päällipaikan teko ei enää sattunut ollenkaan.

Mutta siis kun jo lapsena hamppislääkäri oli se auktoriteetti joka rähähti heti jos liikkui tai yritti peräytyä kivulta, hyvä ettei lyönyt, oli nytkin session lopuksi paita ja housut litimärkinä, kynnenaluset verenpurkautumalla ja kädet ja jalat täristen kassalla, ei tahtonut edes luottokortti pysyä kädessä.

Se täytyy tässä sanoa, että tämän espoolaisen hammaslääkäriaseman henkilöstö ja laitteet ovat huippuluokkaa, isot plussat on annettava ensinnäkin työtavoille ja asiakkaan huomioimiselle, että sillä piikillä ei raavita ja väännetä eikä pistellä ikeniä parsaksi. Ilmapillillä ei suhisutella niinkuin rasvakoura koneistaja rautapalojansa sorvissa, vaan varovasti, vihlotuttamatta, eikä imuria työnnellä kitarisoihin, pahasti olevat kamat suussa korjaillaan mukavammin ja hiet pyyhitään silmiltä. Lisäksi ainakin alaleuan töissä sain olla puoli-istuvassa asennossa niin kuin ennenkin, huonoimmat kokemukset olen saanut niissä "pää alaspäin" roikkumatuoleissa.

Eli hoito, joka tulee maksamaan varmaan tuhansia, on tähän mennessä varmaankin tehty parahimmalla tavalla, jolla se voidaan tehdä. Silti päätökseni toivoa sedaatiota viisaudenhampaanpoiston ajaksi pitänee edelleen.

Mutta olen säästänyt tähän tapahtumaan kaksikymmentäseitsemän vuotta (käymättä sillä välin hammaslääkärissä). Eli maksakoon sen minkä maksaa. Kunhan huomaavat, että minäkin olen siellä. Ainakin tämän kerran.

Kiitos kun jaksoitte tänne asti.

Terv. nimim.
        -oli siellä muutama intactikin vielä-

• shoggothsusi

Voi perhana. Mulla on huomenna juurihoito. >_< Se tehdään etu hampaaseen :o Luulisi että etuhamppat on helpompi hoitaa kun niissä on vain kaksi juurta? vai yksI?

... Mutta kuitenkin, huomenna tekee kyllä mieli, että koulu kestäisi pitkään, ettei tarvitsisi mennä hammas lääkäriin x.x Onneksi juurihoitoni suorittaa hyvä ja tuttu hammaslääkäri, ettei mikään tuntematon! :) Minulla on (Tänäänkin) hammasta välillä vihlonut niin paljon että kun istun koulun penkillä niin tarvitsee irvistää. :S

Nyt kun olen saanut sikainfluenssa rokotuksen niin en voi edes ottaa särkylääkettä. (johtuen siitä, että kivunpoisto lääkkeet heikentävät rokotuksen tehoa. Mutta se onkin asia toinen.

Tulen sitten tänne hoidon jälkeen kertomaan että oliko se kuitenkaan niin paha... Vai oliko se ihan KAUHEAA : :

• pullakala
        shoggothsusi kirjoitti:

Voi perhana. Mulla on huomenna juurihoito. >_< Se tehdään etu hampaaseen :o Luulisi että etuhamppat on helpompi hoitaa kun niissä on vain kaksi juurta? vai yksI?

... Mutta kuitenkin, huomenna tekee kyllä mieli, että koulu kestäisi pitkään, ettei tarvitsisi mennä hammas lääkäriin x.x Onneksi juurihoitoni suorittaa hyvä ja tuttu hammaslääkäri, ettei mikään tuntematon! :) Minulla on (Tänäänkin) hammasta välillä vihlonut niin paljon että kun istun koulun penkillä niin tarvitsee irvistää. :S

Nyt kun olen saanut sikainfluenssa rokotuksen niin en voi edes ottaa särkylääkettä. (johtuen siitä, että kivunpoisto lääkkeet heikentävät rokotuksen tehoa. Mutta se onkin asia toinen.

Tulen sitten tänne hoidon jälkeen kertomaan että oliko se kuitenkaan niin paha... Vai oliko se ihan KAUHEAA : :

shoggothsusi: ei kyllä käy kateeksi, täytyy myöntää :o Minulla juuri oli n. kk sitten viimeinen käyntikerta juurihoidossa ja olen iloinen, että se on ohi -.- Se tosin ei koskenut etuhammasta, vaan alaposkihammasta. En silti enää koskaa halua kokea sitä helvettiä uudestaan!!! Kaikki sanoivat, että ei se juurihoito satu, kun on puudutus, mutta eihän se minun tulehtuneeseen hampaaseen mitään auttanut. Sattui niin paljon, että itkin vain tuolilla ja toisella käyntikerralla jopa pyörryin kipuun. Kun vika kerta oli tehty, niin silloin jo laulatti :) Ei ole ollut sen jälkeen kipuilua minulla siinä pahemmin... Mutta pahinta nyt on... Kävin tänään hammaslääkärissä tarkastuksessa ja tuomio on: 2 REIKÄÄ! Ja tiedän, että ne paikataan vain, mutta silti tulee kamala tunne pitkin selkäpiitä, että entä jos hammaslääkäri sanookin sitten: "Sori, nää pitääkin juurihoitaa." *pelottaa*

• shoggothsusi
        pullakala kirjoitti:

shoggothsusi: ei kyllä käy kateeksi, täytyy myöntää :o Minulla juuri oli n. kk sitten viimeinen käyntikerta juurihoidossa ja olen iloinen, että se on ohi -.- Se tosin ei koskenut etuhammasta, vaan alaposkihammasta. En silti enää koskaa halua kokea sitä helvettiä uudestaan!!! Kaikki sanoivat, että ei se juurihoito satu, kun on puudutus, mutta eihän se minun tulehtuneeseen hampaaseen mitään auttanut. Sattui niin paljon, että itkin vain tuolilla ja toisella käyntikerralla jopa pyörryin kipuun. Kun vika kerta oli tehty, niin silloin jo laulatti :) Ei ole ollut sen jälkeen kipuilua minulla siinä pahemmin... Mutta pahinta nyt on... Kävin tänään hammaslääkärissä tarkastuksessa ja tuomio on: 2 REIKÄÄ! Ja tiedän, että ne paikataan vain, mutta silti tulee kamala tunne pitkin selkäpiitä, että entä jos hammaslääkäri sanookin sitten: "Sori, nää pitääkin juurihoitaa." *pelottaa*

Pyörryit kipuun? huhhuh karmivaa.. x.x Mut mun onneks tosiaan sitä juuri hoitoo ei ollut mul tänään : DD hammas lääkärit siirsi sen tammikuun lopulle. : DD Toisaalta harmi, meinaan joudun kestämään tätä hampaan vihlomista kauemmin.

• pullakala
        shoggothsusi kirjoitti:

Pyörryit kipuun? huhhuh karmivaa.. x.x Mut mun onneks tosiaan sitä juuri hoitoo ei ollut mul tänään : DD hammas lääkärit siirsi sen tammikuun lopulle. : DD Toisaalta harmi, meinaan joudun kestämään tätä hampaan vihlomista kauemmin.

Juuh, mutta tuskin sitä sattuu usein... Siis pyörtymistä :) Ja ohan tuo melko yksilöllistä kuitenkin tuo juurihoito, mulle sattu vaan huono tuuri. Joten älä pelkää, että sie kuolisit siellä :'D
        Totta totta... Itse vihaan aina, kun asiat viivästyy. Koska muuten sais ajatella, että nyt se ois ohi, jos se ois jo tehty :D

• random6543

eihän se juurihoito missään tunnu kun on puudutus, kuten ei mikään muukaan toimenpide! (paitsi jos jostain syystä puudutus ei tehoa kuunnolla) Minulle on tehty juurihoito kahteen etuhampaaseen, enkä tuntenut kipua ollenkaan.

• hallou

Olin eilen juurihoidossa, ja kaikesta pelkäämisestä huolimatta, toimenpide meni oikein hyvin. Juurihoito tehtiin etuhampaaseen, sain esilääkityksen suun kautta, koska pelkäsin, mutta se ei auttanut, sitten kun istuin tuoliin sain pintapuudutuksen ja sen jälkeen vasta puudutuspiikit, etuhampaan etupuolella puudutuspiikki ei sattunut laitettaessa, mutta kitalaen puolelle laitettuna ihan vähän alussa pisti, mutta helppas jo heti muutaman sekunnin kuluttua. Ja sitten kun hammas oli porattu ja päästy juurikanavaa rassaamaan, en tuntenut todellakaan mitään. Olin todella positiivisesti yllättynyt ja kiitollinen, että tuttu ihminen neuvoi minua pyytämään PINTAPUUDUTUKSEN ennen varsinaista puudutuspiikkiä/piikkejä.

Nyt hoitoon uudelleen vielä ennen joulua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2480
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      197
      1173
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1081
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      901
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Kyllä me vaan

Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53