Mistä johtuu että Saksan hintataso asuntovaunujen osalta on vain noin puolet Suomen hinnoista ?
Miksi tästä asiasta ei tiedoteta meille vaunujen ostoaikeissa oleville esim. Karavaanari-lehdessä,
koska luulisihan sen olevan karavaanareiden edunvalvoja, eikä suomalaisten vaunukauppiaiden...
Lisäksi ihmetyttää suuresti miksi Tabbert vaunumerkki on täysin sensuroitu Suomessa. Mikäli olen ymmärtänyt oikein Tabbert on yksi laadukkain eurooppalainen vaunumerkki !
Nettiä selailessani olen aina vain vakuuttuneempi että se on upeimpia vaunuja ja olenkin aikeissa ostaa sellaisen suoraan Saksasta.
Onko kellään kokeneella alan harrastajalla vastauksia näihin kysymyksiin ja kommentteihin?
VAUNU SAKSASTA
27
13213
Vastaukset
- ihme juttu
että autot ja vaunut ovat Suomessa kalliimpia kyin Saksassa? Soita ja kysy Kataiselta niin tiedät sinäkin.
- se vaan on
Jostain syystä suomalainen jällenmyyjä ei tule toimeen kuin kaksinkertaisella katteella. Pienen eron tekee myös ALV ero noin 3% ja rahti suomeen. mutta ei selitä kaikkea.
Itse olin ostamassa uutta matka-autoa vuonna 2007 kyselin ja pyysin tarjouksia suomalaisilta maahantuojilta, mutta sain vain huonoa palvelua. Ensinnäkään ei kukaan pystynyt toimittamaan haluamaani autoa ja alennusta ovh hinnasta oli turha kysyä, koska myyvät jo nyt 0-katteella. Koska tämä oli niin vaikeaa käännyin suomalaisen välittäjän puoleen, joka toi minulle tehdas uuden auton saksasta 2.vko toimitusajalla. Auto oli täysin sellainen kuin halusin ja varustettuna täydellisesti, siis minun toivomuslistan mukaisesti. No mitä tämä sitten maksoi.Noin 15000€ vähemmän kun virallisen maahantuojan kautta ja lähes vuoden pituisella toimitusajalla. Nyt on kokemusta myös varaosien ja takuun toiminnasta, toimii. Mutta piti ottaa yhteyttä suoraa tehtaan jälkimarkkinointi osastoon, jonka kautta asia meni eteenpäin ja rikkoutuneet osat saatiin korjattua. Suositukseni että hakekaa rohkeasti mutta järkikädessä välineet suoraa valmistusmaasta. Ennen kauppaa ota selvää kenen puoleen voit kääntyä takuu asioissa ja että he myös sen hoitavat. Jos ongelmia tulee takuukorjauksissa voi aina kääntyä euroopan kuluttaja keskuksen puoleen joka pistää vauhtia virhevastuun alaisiin korjauksiin. Tämäkin on kokeiltu, mutta ei matka-auton kanssa. - Kra
Aiheesta on olemassa, nykyisen (käytetyn) vaununi kävin itse Saksasta.
Valitsin ensin vaunumerkin ja mallit jotka vosivat tulla kyseeseen ja haku päälle.....
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/search.html?scopeId=MH
Tulostin sopivimmat sattumat paperille, paperit kansioon ja lähdin sitten ottamaan selvää paikan päälle löytyykö mieluista vaiko ei.
Katsoin listalta lähimmän ja varmistin soittamalla, että vaunu on vielä myyjällä.
Ekaa vaunua pidemmälle ei tarvinnutkaan ajella, tein siitä kaupat samantien. Laitettiin rekkariasiat kuntoon myyjän avustuksella ja yhdistelmän nokka kohti kotia.
Vaunun rekisterikilpi/vakuutus olivat voimassa 5 vrk ja sen piti olla koko EU-alueella voimassa. Mutta Suomessapa se ei kelvannutkaan vaan tullista piti liimata tarratunnus päälle. Kinasin aikani tullikaverin kanssa että mitä helvettiä, minulla on paperi kädessä jossa sanotaan selvästi että rekkari on voimassa EU-alueella. Ilmeisesti kolme vuotta sitten ei tullille ollut kukaan informoinut että Suomi on liittynyt EU:hun. Olispa ollut mielenkiintoista nähdä miten olis käynyt jos olisin vaan lähtenyt ajelemaan saksan peltikilvillä, tullimies vakuutti kyllä, että et kovin pitkälle ennätä kun poliisi pysäyttää.
Ai niin ja mitään veroja ei tarvinnut suomeen maksaa käytetystä vaunusta.
Kotimaan vaunumyyjät vakuuttelevat yleensä, että saksanvaunuissa on lämpöeristeet ohuemmat kuin tänne valmistetuissa vaunuissa ja lämppärien tehot ei riitä. Yleisin väite/luulo on, että Suomen oloissa ei pärjää kuin vesikeskuslämppärillä. Itse riskeerasin ja ostin kiertoilmalämmppärivaunun. Ja uskallampa nyt väittää, että kiertoilmalämppäri on huomattavasti toimivampi systeemi. Vaunu lämpenee huomattavasti nopeammin käyttökuntoon ja lisäksi sillä voi kierrättää kesähelteellä pelkkää ilmaa ympäri vaunua. Ja jos asentaa ilmanjäähdyttimen tai ilmastointilaitteen, niin silloinki kiertoilmaa voi hyödyntää.
Ei kaikki vaunuilevat ihmiset tarvii vaunua, joka on tehty siperian olosuhteisiin. Miksi siis maksaa sellaisista "ylimääräisistä" ominaisuuksista joita ei koskaan tarvii/käytä?
Edellinenkin vaunu oli saksalainen tosin suomesta uutena ostettu, silläkin tarkeni talvella kohtuullisella kaasun kulutuksella. Mutta nyt pysytään keskitalven pakkasilla kotona.- Kra
Suomessa käytetyt vaunut ovat monesti sikakunnossa, haisevat (tupakalle, kissan, koiran ja/tai ihmisen kuselle) ja ovat muutenkin tunkkaisenoloisia. Monesti on käynyt niin että käytettyä vaunua etsiessäni, olen kääntynyt samantien vaunun ovelta pois. Joskus on ollut laatanlentokin lähellä....
Olen huomannut, että saksalaiset yleensäkin pitävät tavaroistaan parempaa huolta kuin me täällä. Luulis että asia olis toisinpäin kun me onnettomat joudumme maksamaan asioista enemmän suhteessa ostovoimaamme nähden. - Kra
Muuttui Saksassa muistaakseni joskus 1997. Vanhemmissa vaunuissa on 50 Mba järjestelmä ja uudemmissa sama kuin meillä eli 30 Mba. Tämäkin asia tuli opittua kantapään kautta, koska katsastukseen systeemi piti (vaunu on valmistettu -95) muuttaa/hyväksyttää meidän nykyisen vaatimuksen mukaiseksi.
Jääkaappi piti uusia kokonaan ja lämppäriin muistaakseni vaihdettiin suuttimet, kaasuliedelle ei tarvinnut tehdä mitään. Rahaa paloin lähemmäs pari tonnia yhteensä muutoksiin. Tietysti jos ei rekisteröi vaunua niin sitten ei tarvii tehdä mitään muutoksia. - kerroit
jääväsi kotia. Itse olen katsellut vaunua ja meillä se tulee ihan rinnekäyttöön. Onko siis niin että puhallus plus sähkölämmitys lattiassa ei silti riitä vaan pitäisi olla vesikeskuslämmitys. Niitäkin saksasta löytyy. Eihän kireimmillä pakkasilla ole kiva olla rinteessäkään muta joiskus yöllä on tosi kylmäkin.
- Talvivaunu
kerroit kirjoitti:
jääväsi kotia. Itse olen katsellut vaunua ja meillä se tulee ihan rinnekäyttöön. Onko siis niin että puhallus plus sähkölämmitys lattiassa ei silti riitä vaan pitäisi olla vesikeskuslämmitys. Niitäkin saksasta löytyy. Eihän kireimmillä pakkasilla ole kiva olla rinteessäkään muta joiskus yöllä on tosi kylmäkin.
Voihan Saksasta hakea uuden vaunun hieman halvemmalla kuin Suomesta ja vähän käytetyn suhteessa vieläkin halvemmalla. Mutta silloin pitää myydä entinen pois myös halvalla suoralla kaupalla jollekin epäilevälle suomalaiselle. Ja jos aikoo todellista talvimatkailua tai rinnelomaa Lapissa viettää, niin ei Saksan oloihin tehdyistä vaunuista ole mihinkään ilmalämmityksineen. Kunnon talvivaunun pitää olla pohjolan oloihin tehty, sillä - 30 asteen pakkasissa ei Erkkikään viitsi palella. Sellaisia eivät saksalaiset osta eikä niitä ole halvalla myynnissä. Vesikeskuslämmitys riittävillä patterimetreillä vasta alkaa muistuttaa lämmöstä.
- höh
Talvivaunu kirjoitti:
Voihan Saksasta hakea uuden vaunun hieman halvemmalla kuin Suomesta ja vähän käytetyn suhteessa vieläkin halvemmalla. Mutta silloin pitää myydä entinen pois myös halvalla suoralla kaupalla jollekin epäilevälle suomalaiselle. Ja jos aikoo todellista talvimatkailua tai rinnelomaa Lapissa viettää, niin ei Saksan oloihin tehdyistä vaunuista ole mihinkään ilmalämmityksineen. Kunnon talvivaunun pitää olla pohjolan oloihin tehty, sillä - 30 asteen pakkasissa ei Erkkikään viitsi palella. Sellaisia eivät saksalaiset osta eikä niitä ole halvalla myynnissä. Vesikeskuslämmitys riittävillä patterimetreillä vasta alkaa muistuttaa lämmöstä.
Katselepa tarkemmin rinnekeskusten caravanpaikoilla olevat vaunut. Olisiko puoletkaan vaunuista näitä "pohjolan oloihin tehtyjä". Voisin melkein väittää, että kovimmillakin pakkasilla on näissä muissa vaunumerkeissä enemmän asuttuja vaunuja, kuin pohjolan oloihin suunnitelluissa. Taitaa ne vilukissat jäädä parhaimmilla pakkaskeleillä kotinsa lämpöihin, vaikka monella näistä rinnepaikalla seisoo tyhjänpanttina se ylimainostettu "talvivaunu".
- Kokemusta on 20 vuotta
höh kirjoitti:
Katselepa tarkemmin rinnekeskusten caravanpaikoilla olevat vaunut. Olisiko puoletkaan vaunuista näitä "pohjolan oloihin tehtyjä". Voisin melkein väittää, että kovimmillakin pakkasilla on näissä muissa vaunumerkeissä enemmän asuttuja vaunuja, kuin pohjolan oloihin suunnitelluissa. Taitaa ne vilukissat jäädä parhaimmilla pakkaskeleillä kotinsa lämpöihin, vaikka monella näistä rinnepaikalla seisoo tyhjänpanttina se ylimainostettu "talvivaunu".
Onpi ollu 6 vaunua, joista huonoimmat kokemukset toissakerralla olleesta Hobbystä. Niin oli kylmä nurkistaankin että raikasvesivesiputket jäätyi ja vetoinen oli. Jotkut Suomeen liikkeen kautta tulevat saksalaiset ym. vaunut tehdään erilailla eristeillä ja lämmityksellä kuin yleensä niillä markkinoilla myytävät. Olishan kallistakin rakentaa lämpimiin oloihin kovien pakkasten vaunuja. Autoissa löytyy helpommin samat vermeet siellä kuin täällä.
Voihan kokeilla ja hakea, mutta eipä kannata verrata eri tuotteiden hintoja toisiinsa. - ei,
Talvivaunu kirjoitti:
Voihan Saksasta hakea uuden vaunun hieman halvemmalla kuin Suomesta ja vähän käytetyn suhteessa vieläkin halvemmalla. Mutta silloin pitää myydä entinen pois myös halvalla suoralla kaupalla jollekin epäilevälle suomalaiselle. Ja jos aikoo todellista talvimatkailua tai rinnelomaa Lapissa viettää, niin ei Saksan oloihin tehdyistä vaunuista ole mihinkään ilmalämmityksineen. Kunnon talvivaunun pitää olla pohjolan oloihin tehty, sillä - 30 asteen pakkasissa ei Erkkikään viitsi palella. Sellaisia eivät saksalaiset osta eikä niitä ole halvalla myynnissä. Vesikeskuslämmitys riittävillä patterimetreillä vasta alkaa muistuttaa lämmöstä.
ymmärrä. Myydä halvalla vanha pois.. Paremman hinnan saa kun myyy itse vanhan pois ja sitten vasta ostaa uuden. Minäkin myin juuri ja sain itseasiassa enemmän kuin maksaessa. Vaihtohyvitys tuntuu hyvältä mutta kyllä kauppias omansa ottaa.
Saksasta katselin Dethleffsin Snow Camperia, mikähän siinä on eroa Saksan jaSuomen markkinoilla? - ja kokeile
ei, kirjoitti:
ymmärrä. Myydä halvalla vanha pois.. Paremman hinnan saa kun myyy itse vanhan pois ja sitten vasta ostaa uuden. Minäkin myin juuri ja sain itseasiassa enemmän kuin maksaessa. Vaihtohyvitys tuntuu hyvältä mutta kyllä kauppias omansa ottaa.
Saksasta katselin Dethleffsin Snow Camperia, mikähän siinä on eroa Saksan jaSuomen markkinoilla?niin tiedät. Detleffillä on vielä Hobbyakin huonompi maine kylmien vaunujen ja myös autojen tekijänä. Mm. lämpökameramittausten mkaan työ on hutilointia ja paljaita kohtia löytyy paljon. Varaosien saantihan on Hobbyllä maailman kehnointa. Johan sen nimikin on "hoppiharrastus". Kiiltoa päältä ja silkkoa sisältä.
- vaunu
ja kokeile kirjoitti:
niin tiedät. Detleffillä on vielä Hobbyakin huonompi maine kylmien vaunujen ja myös autojen tekijänä. Mm. lämpökameramittausten mkaan työ on hutilointia ja paljaita kohtia löytyy paljon. Varaosien saantihan on Hobbyllä maailman kehnointa. Johan sen nimikin on "hoppiharrastus". Kiiltoa päältä ja silkkoa sisältä.
se pitää olla? Ensin aatteli Solikkaa mutta Rukalla ainakin moittivat niiden laatua. Olisiko Kabe hyvä, kallis ainakin. Dethleffsissä viehättää se tila ja järjestelyt...
- käyttötapa
vaunu kirjoitti:
se pitää olla? Ensin aatteli Solikkaa mutta Rukalla ainakin moittivat niiden laatua. Olisiko Kabe hyvä, kallis ainakin. Dethleffsissä viehättää se tila ja järjestelyt...
Jos et tarvitse ympärivuotista, etkä Lapin jopa 40 asteessakin käyviä lämpötiloja, niin kyllähän useammalla vaunulla pärjää. Kaikki kaasu- ja sähkölämmöt päälle lisälämmittimineen niin kyllä lämpöasteita piisaa.
Hyvässä talvivaunussa on ulkolämmöstä riippumatta tasainen lämpötila viimeistä nurkkaa myöten eikä esiinny vetoisuutta ikkunoiden ja seinänvierissä (se on myrkkyä ilmalämmitykselle). Sellaisen saa vain hyvällä vesikeskuslämmityksellä yhdistettynä lattialämmitykseen ( jotkut pitää niitä 50 W lämpökalvoja muka lattialämpönä).
Kabesta vaunu tuskin paranee (koskee myös autoja) kun puhutaan lämmityksestä. Tilaratkaisuissa löytyy sitten jo useita parempiakin malleja. Jotkut ei enää tykkää Soliferista, kun se meni Ruotsiin, mutta hyviä ne edelleen on useimpiin keskieurooppalaisiin verrattuina. Nyrkkisääntö on, että alunperin VAIN vesikeskuslämmitykselle rakennettu vaunu, missä on myös lattialämmitys, on hyvä valinta. Sellaiset tehtaat, jotka tekevät samaa mallia erikseen ns. pohjola-varustuksella, eivät välttämättä rakenna kunnolla lämmityssolia tai pattereita on liian vähän pannun tehoon nähden.
Usein kiinnitetään liikaa huomiotaa eristeiden paksuuteen tai niiden laatuun. Vaikka on styroksista tehty eristys, niin hyvin tehtynä se voi olla parempi kuin joku huolimaton kylmäsiltainen vaahto. Teeppä jollain suurella Lapin talvikausipaikalla merkkiselvitys. Siellä ne kolme eniten edustetut merkit on myös käypäsiä talvivaunuja. - vastauksesta
käyttötapa kirjoitti:
Jos et tarvitse ympärivuotista, etkä Lapin jopa 40 asteessakin käyviä lämpötiloja, niin kyllähän useammalla vaunulla pärjää. Kaikki kaasu- ja sähkölämmöt päälle lisälämmittimineen niin kyllä lämpöasteita piisaa.
Hyvässä talvivaunussa on ulkolämmöstä riippumatta tasainen lämpötila viimeistä nurkkaa myöten eikä esiinny vetoisuutta ikkunoiden ja seinänvierissä (se on myrkkyä ilmalämmitykselle). Sellaisen saa vain hyvällä vesikeskuslämmityksellä yhdistettynä lattialämmitykseen ( jotkut pitää niitä 50 W lämpökalvoja muka lattialämpönä).
Kabesta vaunu tuskin paranee (koskee myös autoja) kun puhutaan lämmityksestä. Tilaratkaisuissa löytyy sitten jo useita parempiakin malleja. Jotkut ei enää tykkää Soliferista, kun se meni Ruotsiin, mutta hyviä ne edelleen on useimpiin keskieurooppalaisiin verrattuina. Nyrkkisääntö on, että alunperin VAIN vesikeskuslämmitykselle rakennettu vaunu, missä on myös lattialämmitys, on hyvä valinta. Sellaiset tehtaat, jotka tekevät samaa mallia erikseen ns. pohjola-varustuksella, eivät välttämättä rakenna kunnolla lämmityssolia tai pattereita on liian vähän pannun tehoon nähden.
Usein kiinnitetään liikaa huomiotaa eristeiden paksuuteen tai niiden laatuun. Vaikka on styroksista tehty eristys, niin hyvin tehtynä se voi olla parempi kuin joku huolimaton kylmäsiltainen vaahto. Teeppä jollain suurella Lapin talvikausipaikalla merkkiselvitys. Siellä ne kolme eniten edustetut merkit on myös käypäsiä talvivaunuja.Kiva joku vastaa asiallisesti ja näkee vaivaa.
- 0nerva
käyttötapa kirjoitti:
Jos et tarvitse ympärivuotista, etkä Lapin jopa 40 asteessakin käyviä lämpötiloja, niin kyllähän useammalla vaunulla pärjää. Kaikki kaasu- ja sähkölämmöt päälle lisälämmittimineen niin kyllä lämpöasteita piisaa.
Hyvässä talvivaunussa on ulkolämmöstä riippumatta tasainen lämpötila viimeistä nurkkaa myöten eikä esiinny vetoisuutta ikkunoiden ja seinänvierissä (se on myrkkyä ilmalämmitykselle). Sellaisen saa vain hyvällä vesikeskuslämmityksellä yhdistettynä lattialämmitykseen ( jotkut pitää niitä 50 W lämpökalvoja muka lattialämpönä).
Kabesta vaunu tuskin paranee (koskee myös autoja) kun puhutaan lämmityksestä. Tilaratkaisuissa löytyy sitten jo useita parempiakin malleja. Jotkut ei enää tykkää Soliferista, kun se meni Ruotsiin, mutta hyviä ne edelleen on useimpiin keskieurooppalaisiin verrattuina. Nyrkkisääntö on, että alunperin VAIN vesikeskuslämmitykselle rakennettu vaunu, missä on myös lattialämmitys, on hyvä valinta. Sellaiset tehtaat, jotka tekevät samaa mallia erikseen ns. pohjola-varustuksella, eivät välttämättä rakenna kunnolla lämmityssolia tai pattereita on liian vähän pannun tehoon nähden.
Usein kiinnitetään liikaa huomiotaa eristeiden paksuuteen tai niiden laatuun. Vaikka on styroksista tehty eristys, niin hyvin tehtynä se voi olla parempi kuin joku huolimaton kylmäsiltainen vaahto. Teeppä jollain suurella Lapin talvikausipaikalla merkkiselvitys. Siellä ne kolme eniten edustetut merkit on myös käypäsiä talvivaunuja.ilmalämmitys, jossa on myös nykyään sähkövaihtoehto, on teholtaan ja ominaisuuksiltaan ehdoton vaihtoehto.
Jo painokysymystenkin osalta ilmaratkailsu on ykkönen, koska sen seurauksena voit lastata mukaan myös lasketteluvälineet pelkäämättä 3500 kg:n kokonaispainon ylittymistä. Ilmalämmityksen johdosta voit ottaa mukaan matkaan noin 95 kg:n hyötykuorman. Miksi siis kuljettaa mukanaan tarpeettomasti jäähdytysnesteitä, termostaatteja, lämmityspattereita, nesteputkistoja, letkulittimiä, ilmausongelmia, nestevuotoja, nesteiden lisäyksiä?
Ilma ei paljoa paina! Edullistakin se on. Ja on luontoystävällinen. - JMAH
vaunu kirjoitti:
se pitää olla? Ensin aatteli Solikkaa mutta Rukalla ainakin moittivat niiden laatua. Olisiko Kabe hyvä, kallis ainakin. Dethleffsissä viehättää se tila ja järjestelyt...
Sakemanni-vaunut(Hobby,Dethleffs,Knaus)sekä vanhan Soliferin kokeilleena päädyin vähän käytettyyn Kabeen.Tuntuu laadukkaalta peliltä eikä tuo hinta nyt niin hirveä ollut verrattuna muihin.Samanvuotinen Soliferikin vaikutti hiukan keskentekoiselta.Paljon kuulee puhetta ko.vaunun erinomaisuudesta ja nythän se päästään testaamaan.Sisätilat ovat kyllä hiukan back to 70´s tyyliä verrattuna Germaaneihin mutta......
- kaikkialla...
ole vaunut poskettoman kalliita, hinnat lähentelee täällä lähes sasan hintoja
http://www.espoon-kippari.fi/sivut/index.php?core=autot- mainokselle ?
jos kipparilla ei kauppa käy niin onhan tämäkin tapa mainostaa............ vai ?
ehkei kuitenkaan tällä plstalla...vai ? - mainos...
mainokselle ? kirjoitti:
jos kipparilla ei kauppa käy niin onhan tämäkin tapa mainostaa............ vai ?
ehkei kuitenkaan tällä plstalla...vai ?sanan varsinaisessa merkityksesä. On vain tyytyväisen Hobby asiakkaan vinkki muillekin.
Kyllä trumalla ja lattialämmöllä tarkenee myös yöpakkasissa, vastauksena eräälle kyselijälle. - Pallas -88
Tuo on tietysti suhteellista mikä on ei kallis.
Tässä yksi esimerkki:
Pallas 5700 Vm 1988, Katsastettu, huollettu!
Primus-keskuslämmitys sähkölämmitys, kesäteltta, porta-potti-wc, tv antenni. Siisti yksilö! - 4.900 euroa.
Niin eihän tuo ole kuin 20 vuotta vanha, eikä ole tainnut maksaa paljoakaan enempään uutena. - primus 2450
Pallas -88 kirjoitti:
Tuo on tietysti suhteellista mikä on ei kallis.
Tässä yksi esimerkki:
Pallas 5700 Vm 1988, Katsastettu, huollettu!
Primus-keskuslämmitys sähkölämmitys, kesäteltta, porta-potti-wc, tv antenni. Siisti yksilö! - 4.900 euroa.
Niin eihän tuo ole kuin 20 vuotta vanha, eikä ole tainnut maksaa paljoakaan enempään uutena.Se on maksanut uutena 36.000 mk eli 6000 euroa eli vaunut säilyttää arvonsa ihan järkyttävän hyvin. Loistava sijoitus.
- vaununi saksasta
suomessa vaunukauppiaiden ahneus on riiston luokkaa
- Kysyttyjä
Saitko Rumatikillä?
- Ei kielitaito ei.
Niin tuota mistä johtuu? Ainakin tuo että ei ole karavanlehdessä tietoa johtuu siitä että kukaan saksalainen firma ei ole laittanut mainosta lehteen, eikai silloin niitä voi kehua kuten ne firmat jotka tuo lehteen raha?
Ja nykyään on helppoa ostaa saksasta jos osaa kieli kun kerran netti on keksitty. Itse kuuluun niihin jotka ostavat suomesta maksaa mitä maksaa. - Tabbert
Vastaan tähän vanhaan ketjuun koskien Tabberttia. Ensimmäinen tuotiin uutena Saksasta ja tämä toinen oli vähän käytetty. Itsellä ollut kaksi ko. vaunua ja hyvin ollaan Suomen suvessa pärjätty -5 asteeseen asti, siitä kylmemmässä mökki on ainoa vaihtoehto jo ihan mukavuus syistä .Talvella ei olla edes tätä vaunuilua ajateltu, ahdasta tulee jossain rinteessä vaikka itsellä vajaa 7m vaunu. Ollaan tyytyväisiä tiloihin, varusteisiin ja erityisesti vaunun kattorakenteeseen, ei ole sellainen "sardiinipurkki" meininki vesisateella tuplakaton takia. Nämä uudemmat Tabbertit ovat siistiytyneet niin sisältä kun ulkoakin, ei mitään prameita lamppuja ei kruusauksia, ihan tyylikkäitä väritykseltäänkin, sulautuvat suomen suveen hyvin. Samat laitteet niissä Sakuissa on kun muissakin ja täytyy muistaa että maailman parhaat autotkin tulevat Saksasta.
- Ikuisestietsijä
Tänä vuonna tuntuu näppituntumalla, että vaunujen hinnat on pompsahtanu ihan uusiin svääreihin. Ollaan kolme kesää etitty vaunuu meille, ja nyt samanikäiset vaunut vaunut maksaa 2000-4000€ enemmän kuin viime vuonna. Kerrossänkymallia ollaan katteltu. Kaveri osti 10 000€ 2010 vuotisen hobbyn n. 4 vuotta sitten, nyt ko. yksilöt maksaa 12000-15000€. En ymmärrä.
Miksi vaunuja ei kosteusmitata säännöllisesti? Tai edes sillon ku ollaan myymässä? Tai ei edes välitetä siitä, onko joku paika kostee tai ei. Ollaan jouduttu useempi vaunu hylkäämään sen takia, että on löytynyt kosteutta tai jopa märkiä rakenteita. Ja jos kosteutta on löytyny, niin silti hinta ei laske. Miten te, jotka ootte myyny vaununne, olette ne hinnoitelleet? - Sirkushuvia
Tabberttia on vielä saanut Rumatikillä, Sirkusväen suosiossa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202243Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281704Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3031216- 65949
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53905- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53815J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31716Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273673Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33642