Minut jätettiin

Surusilmä

Minut jätettiin, ja koko maailmani on romahtanut. Vielä kuukausi suhteemme päättymisen jälkeen tunne olevani kaaoksessa, tunnen suurta tuskaa. Rakastan ja kaipaan sitä miestä, ja tällä hetkellä tuntuu ettei ketään toista voi enää tulla hänen tilalleen. Kertokaapa ihmiset, miten tästä selviää? Kuinka kauan tuska kestää? Olisiko jotain konkreettisia keinoja joilla elämä helpottuisi? Olen vaipumassa syvään depressioon...
Pahinta on, että minulla on suuria odotuksia yhteisen tulevaisuutemme suhteen, ja ne kaikki romahtivat nyt. En ole enää nuori, pian 40, joten aika vaikea löytää tässä iässä enää sopivaa kumppania itselleen. Vieläkö on toivoa?

13

3349

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tsäde

Nyt on varmaankin elämäsi rankin vaihe menossa.

Haluaisin tässä kertoa sulle oman tarinani.

Aikoinaan kun erosin aviomiehestäni, 5-vuotiaan lapseni isästä, oli pakkotilanne. Psyykeni ei olisi kestänyt enempää sitä epävarmuutta, mitä taas seuraavaksi tapahtuu. Exän tajuttua, että nyt on todellakin avioero kyseessä, alkoi hän käyttäytyä täysin vastuuttomasti ja välinpitämättömästi lastaankin kohtaan. Poliisien avulla hänet saatiin lopultakin ulos asunnosta, muuten olisi avioero rauennut.

Purin pahaa oloani puhumalla työkavereilleni, onneksi jaksoivat kuunnella...Lisäksi sain ammattiapua. Painajaiset mm. veitsien näkemisest ä jatkuivat pitkään.

Mutta kuluneiden vuosien aikana, tyttäreni on jo naimisissa, olen ollut yhteydessä tähän exään ja pystymme puhelimessa olemaan asiallisella ja sivistyneellä linjalla. Alkoholia hän käyttää edelleenkin, mutta terveys ei kestä isompia määriä. Tyttäreensä hän pitää yhteyttä.

Meille ero oli varmasti se paras ratkaisu ja elämänlaatu parani vaikka yksinhuoltajana oli joskus todella vaikeaa. Kuitenkin tyttäreni on tasapainoinen ja iloinen äitiään ja isäänsä rakastava ihminen, vaikka silloin aikanaan kärsi kovastikin erostamme.

Varmasti omat lapsesi haluavat nähdä sinussa elämäänsä tyytyväisen, tasapainoisen äidin, johon turvata ja he haluavat auttaa sinua jos apua tarvitset.

Olisikin ehkä aika tähyillä tuonne valoisampaan tulevaisuuteen ja kenties ottaa avuksi jokin psyykettä tukeva lääkitys.

Kehottaisinkin sinua ottamaan pikimmiten yhteyttä johonkin auttavaan tahoon. Toki mekin olemme täällä tarjoamassa olkapäätämme noin virtuaalisesti ja henkisestikin.

Ja tuosta iästä, siihen ei pitäisi kiinnittää niin paljoa huomiota, kyllä sen kumppanin löytää sitten kun sen aika on. Sinullahan on vielä paljon nautittavaa elämää edessäsi ja lapsesi antavat sinulle todellakin paljon elämänsisältöä niin iloineen kuin murheineen. Olet heille tärkeä!

Halauksin, Tsäde.

• Surusilmä

Kiitokset kovasti vastauksestasi. Sinun ja minun elämäntilanteissa on jotain yhteistä, mutta haluaisin vielä vähän tarkentaa tätä omaa tarinaani. Ensinnäkin, minäkin olen joskus kokenut todella vaikean liiton. Oli vuosikaudet soutamista ja huopaamista ex-miehen kanssa - arkielämämme oli enimmäkseen yhtä helvettiä (mies on alkoholisti)mutta jokin meitä vain piteli yhdessä lähes viisitoista vuotta. Tunnen siis eron tuskan jo entuudestaan, mutta itselläni ainakin oli tilanne jo siinä vaiheessa kun lopullisesti erottiin, sellainen, että päällimmäinen tuntemukseni oli suuri helpotus.
        Elelin jonkin aikaa yksikseni, ja sitten tapasinkin yllättäen miehen, joka tuntui olevan aivan päinvastainen tapaus kuin ex-mieheni. Koin, että tämän ihmisen kanssa minun on helppo olla, tämä mies on juuri sellainen kuin miehen pitääkin. Ajattelin, että hänen kanssaan haluan viettää lopun elämäni. Kunnes sitten seurasikin romahdus, ja nyt tuntuu että kaikki kaatuu päälle.Jättäjän osa on helpompi, koska siihen sisältyy kaikesta pettymyksestä huolimatta myös helpotus, kun pääsee eroon monista mieltä rassaavista taakoista. Jätetyn osa on paljon vaikeampi - tähän tunteeseen ei ole mitään helpotusta, sillä siinä suhteessa jossa viimeksi olin, ei ollut asioita joista olisin kärsinyt. Jäin vain suunnaton tyhjyyden ja menetyksen tunne.
        Ja muuten, kun kirjoitit lapsista, niin yksi puoli tässä on se, että uskoin tämän olevan minulle tilaisuus saada vielä lapsia. Ikäni huomioon ottaen, sekin haave hautautui nyt samalla..Joten et ehkä voi täysin ymmärtää sitä tuskaa jota nyt tunnen.
        Mutta kiitos käytännön neuvoista kuitenkin.

• Ujo haaveilija

Eihän 40-vuotias vielä vanha ole, ehdit hyvin vielä löytää uuden kumppanin.
      Vanha viidakon sanonta pätee tässäkin " Niin kauan kuin on elämää, on TOIVOA".

• Huli84

Alkuun totean heti, että tunnen itseni melkoisen nuoreksi neuvomaan, kuinka päästä erosta yli, mutta kerron kuitenkin omia ajatuksiani. Varsinaisia omakohtaisia kokemuksia minulla ei ole.

Ensiksikin kannattaa varmaankin hankkia itselleen uusi harrastus. Ei välttämättä mikään kamalasti aikaa vievä, mutta kuitenkin jotain uutta elämään. Esim. uusi liikunta tai käsityö harrastus.

Toinen keino, jonka avulla eräs ystäväni pääsi erosta yli, oli todellinen suursivous. Hän kävi läpi kaikki kaapit ja mm. järjesti olohuoneen kokonaan uudelleen. Oli kuulemma hänelle parasta mahdollista terapiaa. Ensimmäisen vuoden eron jälkeen aina kun kävin heillä huoneet olivat eri järjestyksessä. Nykyään tavarat pysyvät paremmin paikoillaan.

Kaikkein tärkein tapa varmastikin on puhuminen. Jos sinulla on hyviä ystäviä, joiden kanssa voit puhua tällaisista asioista, kannattaa heidän kanssaan jutella. Lisäksi ammattiapu voisi olla paikallaan.

• Surusilmä

Hei! Kiitokset vastauksestasi! Oli kiva kuulla ihan jotain konkreettisia neuvoja siitä mitä nyt voisi yrittää näin alkuun, jotta pahin ahdistus helpottaisi.Ehkä tästä vielä joskus noustaankin...

• man

Mäkin oon kokenut aika pahan eron, mutta muutamilla jutuilla oloa sai helpotettua aika paljonkin. Paras apuhan on aika, mutta se tieto ei sinua nyt tietenkään helpota yhtään. Itse olin noin reilu vuoden päästä tosi hyvin päässyt erosta jo yli. Mutta ne asiat mitä nyt kannattaa tehdä, niin:

Itke aina kun itkettää, nimittäin itkemällä surua saa työnnettyä itsestään pois.

Älä ajattele ajattelemalla toista, koska se vaan saa surkean mielen.

Älä vaivu tarkotuksella muistoihin, älä kattele valokuvia, sisusta koti uudelleen, osta itsellesi pari uutta vaatetta, taulua ja huonekalua.

Vältä yksinään sohvalla istuskelua, koska silloin helposti tulee vaan ikäviä ajatuksia mieleen, ulos hyppelemään sateeseen vaikka mielummin.

Alota pari uutta harrastusta, esim. työväenopistolla ym. paljon kivoja kursseja, joissa saa ajatukset muualle, ehkä jopa uusia ystäviä, uusia mielenkiinnon kohteita.

Pidä mahdollisimman vähän yhteyksiä exääsi, tietty välillä voi vaihtaa kuulumisia.

Liiku paljon, liikunta virkistää, nostaa kuntoa, saa hyvän jälkiolon, ja liikunnan aikana ajatukset on aika levollisia.

Vietä paljon aikaa ystävien kanssa, juttele jollekin erostasi ja tunteistasi, puhumalla saa juuri myös sitä pahaa oloa pois.

Yritä pikkuhiljaa nähdä valoisat puolet, eli olet vapaa, saat päättä itse asioistasi, menemisistäsi, ystävistäsi, rahankäytöstäsi, saat tehdä nyt jotain mitä olet aina halunnut tehdä, muttet viitsinyt.

Yhdenillan juttu esim. baarista saattaa joillakin auttaa, mutta se niin riippuu persoonasta.

Netissä myös hyvä purkaa ajatuksia niin kun olet tehnytkin. Ja auttaa lukea muiden ajatuksia ja huomata ettei ole niiden kanssa yksin. Myös chatissa kannattaa piipahtaa, vaikka siellä on paljon myös "törkyä" niin paljon myös asiallista keskustelua.

Tässä jotain ensiapuja, jotka mulla auttoivat, mutta tosiaan aika tietty auttaa eniten, mutta sen jo varmasti tiedätkin. Tsemppiä ja nauti syksyn kauniista lehdistä lenkkipolulla :).

• Surusilmä

Kiitokset käytännönläheisistä vinkeistä.
        Osa noista olikin sellasia, joita olen kaiken tämän tuskan keskellä alkanut pyöritellä päässäni. Siis että pitäisi tai voisi tehdä sitä ja tätä, kun vain jaksaisi.Minulla on vain surussani vielä se vaihe, että on pakko "ajattelemalla ajatella" ex-miesystävääni. "En saa mielestä sinua, en saa, en saa..."Pystyn ajattelemaan suurinpiirtein vain tätä yhtä ajatusta, ja se vaikuttaa keskittymiskykyyni sekä saa aikaan todella ahdistavan olon. Itkenyt kyllä olen, mutta töissä on pokan pakko pitää. Kotona sitten parun senkin edestä. On ihmeellistä, miten toisella ihmisellä voi olla tällainen vaikutus oman tasapainon järkkymiseen. Miksi tunnen niin suurta tuskaa ja kaipaan ihmistä, joka on sanonut, ettei tunne minua kohtaan enää mitään...

• * * * *

Joskus elämässä sitä löytää sellaisen ihmisen jota rakastaa aidosti ja syvästi. Siinä on sitä jotain, joku erikoinen tunne..
      Se tapahtuu vaan kerran..
      Sen jälkeen on vaikeeta mahdotonta löytää samanlaista tai "tyytyä" toiseks parhaaseen...
      Suret 8kk tai vuosia joku jopa loppuelämänsä...
      Mutta joskus se helpottaa..
      Ei vaan voi tietää milloin...
      Joku päivä sä heräät jonkun uuden rakkaan vierestä ja huomaat ettei enään satu etkä ehkä enään edes kaipaa häntä...
      Tiedän että valehtelen kun näin sanon sillä se ei ole totta..
      Tai sitten minä vaan kuulun siihen joukkoon joka ei koskaan toivu kokonaan sydänsuruista...

• bbb

Suru kestää puoli vuotta. Tapaa kavereitasi, käy kampaajalla, osta lehtiä jossa on eroottisia kuvia miehistä, käy lenkillä joka päivä - tämä viimeinen on käsky!!
      Itke sydämesi pohjalta aina kun tekee mieli, mutta älä suunnitele mitään uudelleenvalloittamista, älä päiväuneksi hänestä. Ota unohtaminen päämääräksesi. Harjoittele kuinka monta minuuttia boit oll ajattelematta häntä päivässä ja iloitse siitä miten minuuttimäärä pikkuhiljaa nousee. Muistele hänen ärsyttäviä ja naurettavia puoliaan. Hyväksy ettei hän enää palaa, ja ajattele että olipa tyhmästi tehty!
      tsemppiä!!

• Surusilmä

Tuo todella pisti minut ajattelemaan.. Nimittäin, minulla kieltämättä on edelleen haaveita että jospa vielä kuitenkin palaisimme joskus yhteen, ja miten saisin hänet vielä takaisin.
        Kunpa vähitellen todellakin osaisin ottaa UNOHTAMISEN päämääräkseni. Ja ärsyttäviä ja naurettavia puoliahan meistä kaikista löytyy, ehkä niitäkin ajan kanssa oppii muistamaan.. Kaikista ärsyttävin puolihan siinä miehessä loppujen lopuksi oli se, että se yleensä jätti minut. Ehkä jonain päivänä vihaan häntä sen asian takia, ehkä joskus vielä olen välinpitämätönkin. Olen saanut teiltä kaikilta minulle vastanneilta tosi hyödyllistä ajateltavaa, kiitos!

• anonyymi
        Surusilmä kirjoitti:

Tuo todella pisti minut ajattelemaan.. Nimittäin, minulla kieltämättä on edelleen haaveita että jospa vielä kuitenkin palaisimme joskus yhteen, ja miten saisin hänet vielä takaisin.
        Kunpa vähitellen todellakin osaisin ottaa UNOHTAMISEN päämääräkseni. Ja ärsyttäviä ja naurettavia puoliahan meistä kaikista löytyy, ehkä niitäkin ajan kanssa oppii muistamaan.. Kaikista ärsyttävin puolihan siinä miehessä loppujen lopuksi oli se, että se yleensä jätti minut. Ehkä jonain päivänä vihaan häntä sen asian takia, ehkä joskus vielä olen välinpitämätönkin. Olen saanut teiltä kaikilta minulle vastanneilta tosi hyödyllistä ajateltavaa, kiitos!

Muistele lämmöllä niitä yhteisiä hetkiä,jotka saitte olla yhdessä ja kaikki tunteet täytyy käydä läpi,niin minäkin tein ja pikkuhiljaa pääsin ajatuksesta eroon,vaikkakin se oli hankalaa.Eikä kannata syyttää itseä,että teit väärin,kaikesta oppii...

• tuulta purjeisiin

Muistui mieleen vuoden takainen tilanne, jolloin itse tulin jätetyksi. Ensimmäiset kuukaudet eron jälkeen kuluivat kuin unessa. Olin tosi alakuloinen ja itkin paljon. Mikään ei tuntunut miltään, edes tulevaisuus ei jaksanut innostaa. Liikunnastakaan en saanut sitä ilon tunnetta niin kuin aikaisemmin. Oli tosi paha olla!!! Purin pahaa oloa kirjoittamalla päiväkirjaa, keskustelemalla hyvien ystävien kanssa, nyrkkeilemällä, mielikuvien avulla, liikunnalla jne. Välillä tuntui, että olen kokeillut jo kaikki mahdolliset keinot, mutta olo ei vaan parane. Tunteet vaihtelivat kuin tuuliviiri. Puolisen vuotta tarvoin suossa, mutta sen jälkeen alkoi helpottaa. Tulevaisuus näytti valoisammalta, innostus liikuntaan palasi, mieliala koheni...Nyt erosta on kulunut jo reilu vuosi. En sano, että vieläkään olisin päässyt erosta täysin yli, mutta parempaan suuntaan olen koko ajan menossa.

Jos nyt jotakin neuvon tynkää antaisin, niin käsittele rohkeasti vaikeita asioita, älä lakaise niitä maton alle. Ei se aina helppoa ole, mutta kasvattavaa kyllä. Joskushan ne on kuitenkin työstettävä. Toiseksi anna itsellesi aikaa. Välillä saa olla myös heikko, aina ei tarvitse jaksaa.

Voimia Sinulle ja kaikille muillekin sydänsuruista kärsiville! Aika parantaa...

• Anonyymi

Kuka minut tekee.Avoun anteeksi rikospuhelut.ST tekee strofenia tankaukset mainostaulu näytöt.nivala kunnostautuu.
      HH kanssa yhteen ulkomainonta kyltit

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?

Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      562
      7366
    2. Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen

KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      331
      2775
    3. Pikkunaiselle terkkuja

Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi
      Ikävä
      387
      2054
    4. Kuinka paljon on

Merkitystä seksillä kun valitset kumppania?
      Ikävä
      127
      1254
    5. Kauniit naiset

Ketkä ne on suomussalamen kauniimpie naisie?
      Suomussalmi
      31
      1223
    6. Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."

Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl
      Tv-sarjat
      4
      1159
    7. Muutto ei ratkaise mitään.

Sielläkin on naapurit. 😉 Nähdään?
      Ikävä
      91
      1016
    8. Kuka on mystinen heppamies?

Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel
      Kotimaiset julkkisjuorut
      102
      1002
    9. Olet vieläkin täällä

Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h
      Ikävä
      64
      993
    10. Kuinka hyvin tunnet kaivattusi?

kuinka hyvin tunnet kaivattusi?
      Ikävä
      44
      852
    Aihe