Hammaslääkäripelko + nukutus

Sydän jyskyttää

Minulla on SUURI ongelma. Pelkään hammaslääkäriä niin järkyttävän paljon, etten pysty varaamaan aikaa sinne. Minulla on kaikki neljä viisaudenhammasta jo puhjenneet ja yhden kohdalta tuli ikenestä mätääkin joskus vuosi tai pari sitten. Vasemmalla alhaalla on ollut ajoittain erittäin kipeä ien. Mutta en saa varatuksi aikaa lääkärille, koska pelko on niin hurja.

Pelkään hurjasti kipua (myös puudutuspistosta) sekä sitä, että vesi (millä lääkäri huuhtelee suuta) tai veri valuvat kurkkuun.

Viimeksi kävin koulussa ollessani hammaslääkärillä. Olen 20-vuotias, eli peli ei ole ihan menetetty, mutta piakkoin pitäisi jotenkin saada rohkeutta... En vain tiedä miten!

Kysynkin siis, että miten minun olisi mahdollista saada hoidettua hampaani nukutuksessa? Tai vaihtoehtoisesti miten voisin saada esim. Diapamia hoidon ajaksi tms? Kaikki mahdollinen tieto on tarpeen! Kiitos vastauksista jo etukäteen!

15

5459

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikuttaa

...mutta melko lievästi. Kaksi juurihoitoa, ensimmäinen tehtiin pari viikkoa sitten esilääkityksellä, oli kyllä rento olo ja pulssi ei laukanut niin pahasti, mutta se rassaaminen oli edelleen epämiellyttävää. Tämä toinen juurihoito tehtiin ilman esilääkitystä, ja toimituksen lopuksi vaatteeni olivat aivan märät hiestä, mutta kiputuntemukset kokonaisuudessaan olivat noin samansuuruiset, eli ei se diapaami kipua vähennä.

Pari ähkäisyä piti päästää kummallakin kerralla ja rusentaa käsinojia kynsinauhat verta tirsuen.

Mutta selvittiin siitä

Jos haluat nukutuksen, sinun pitäisi mielestäni se saada, varsinkin jos maksat itse hoitosi. Voitpahan aina perustella nukutuksen epääjälle, että tämä sitten myös sitoutuisi esimerkiksi mahdollisen syöpäsairauden tullessa kieltäytymään itsekin kipulääkityksestä...

-27 vuotta edellisestä käynnistä-

• Alkup.

Tuota... Hammaslääkäriltäkö minun pitää se nukutus pyytää vai miten? Mua ei oo koskaan nukutettu, eikä edes puudutettu niin en tiedä mistään mitään... :P

• Aika hammaslääkärille
        Alkup. kirjoitti:

Tuota... Hammaslääkäriltäkö minun pitää se nukutus pyytää vai miten? Mua ei oo koskaan nukutettu, eikä edes puudutettu niin en tiedä mistään mitään... :P

Yksityiselle, siellä nukutetaan/esilääkitään/ilokaasua..jne.

Jos,et itse uskalla varata aikaa laita joku muu asialle. Pyydä joku tueksi mukaan tarkastukseen.

"Pelkään hurjasti kipua (myös puudutuspistosta)" pyydä ennen puudutusta pintapuudute.

"että vesi (millä lääkäri huuhtelee suuta) tai veri valuvat kurkkuun." sen takia on se hammashoitaja imun varressa,joka imee veden/veren pois suusta. Ei kukaan ole vielä hukkunut hammaslääkärin tuoliin, olisi varmasti lehdessä mainostettu.

Kannattaa mainita pelosta jo ajanvarausta tehdessä, niin osaa lääkäri/ham.hoitaja varautua.

• sanna,
        Aika hammaslääkärille kirjoitti:

Jos,et itse uskalla varata aikaa laita joku muu asialle. Pyydä joku tueksi mukaan tarkastukseen.

"Pelkään hurjasti kipua (myös puudutuspistosta)" pyydä ennen puudutusta pintapuudute.

"että vesi (millä lääkäri huuhtelee suuta) tai veri valuvat kurkkuun." sen takia on se hammashoitaja imun varressa,joka imee veden/veren pois suusta. Ei kukaan ole vielä hukkunut hammaslääkärin tuoliin, olisi varmasti lehdessä mainostettu.

Kannattaa mainita pelosta jo ajanvarausta tehdessä, niin osaa lääkäri/ham.hoitaja varautua.

Varaapas aika ensin pelkopotilaisiin erikoistuneille hammaslääkäreille. Hinta on sama kuin tavallisellakin hammaslääkärillä. En tiedä mistäpäin olet, mutta itse suosittelen Helsingistä City Hammaslääkäreitä. Hyvä hoito ja ihanat ja osaavat hammaslääkärit. Sano jo varatessa aikaa, että olet pelkopotilas.
        Hammaslääkärin täytyy ensin tarkastaa hampaat ja sitten varataan aika hoitoja varten. Saat rauhoittavaa pyydettäessä. Ilokaasua on mahdollista saada. Nukutuksenkin saa, mutta itse omasta kokemuksesta suosittelen lv-sedaatiota, joka on kevytnukutus. Nukutuslääkäri tulee tekemään toimenpiteen, et tunne mitään kipua ja särkyä toimenpiteen aikana tai ennen ja olet ihan nukuksissa. Sinut herätetään heti toimenpiteen jälkeen ja saattaja täytyy olla että pääset kotio,olo kun on vähän tokkurainen. Jos puudutus laitetaan, niin se tehdään sen sedaation aikana, eli et tunne sitäkään. Iv-sedaatiosta nukutuslääkäri ottaa 200 € ja siitä ei saa kela-korvausta. Hammaslääkäri ottaa sitten omat maksunsa, josta saat kela-korvauksen. Suosittelen lämpimästi!

• Ninja27
        Aika hammaslääkärille kirjoitti:

Pintapuudute ei auta yhtään. Se sattuu silti se oikee puudutuspiikki. Kokemusta on!

• ihmettelen,
        Ninja27 kirjoitti:

Pintapuudute ei auta yhtään. Se sattuu silti se oikee puudutuspiikki. Kokemusta on!

Kukahan on puhunut jostain pintapuudutteista??

• Nainen 27

Tiedän tarkalleen, miltä sinusta tuntuu. Itselläni puhkesi ensimmäiset viisaudenhampaat n. 8 vuotta sitten, ja 4 vuotta sitten hammaslääkäri ehdotti niiden poistoa. Ja vasta tänä keväänä kävin ne poistattamassa. Minullakin juuri tuo ajan varaaminen on aina ollut se vaikein kohta.

Sinua ilmeisesti siis ei ole puudutettu koskaan? Voin sanoa, että se piikin aiheuttama "kipu" on todella lievää. Itse en edes joka piikkiä huomaa. Ja se "kipu" tuntuu todellakin vain muutaman sekunnin ajan, itse olen aina siitä selvinnyt. Tosin piikkipelkoa ei ole koskaan ollut, eikä varsinaisesti alhaista kipukynnystäkään. Eihän tuo silti miellyttävää ole :)

Itselläni siis poistettiin kaikki neljä viisaudenhammasta tämän kevään aikana. Jokainen leikkaus meni loistavasti. Kertaakaan vettä ei valinut kurkkuun, eikä verta. Ainoastaan kerran meinasi päästä vähän puudutetta (pahan makuista) kurkkuun, koska hammashoitaja oli siinä vaiheessa laittamassa lisää puudutetta ruiskuun eikä "imurin" kanssa huolehtimassa valumista.

Kävin siis ensiksi YTHS:n yleishammaslääkärillä näytillä, joka lähetti minut hammaskirurgille konsultaatiota varten. Siellä näytin hampaani ja kerroin peloistani, hammaskirurgi oli erittäin ymmärtäväinen, huumorintajuinen ja mukava ihminen. Uskaltauduin siis varamaan hänelle ajan poistoa varten. Itse leikkaus meni mahtavasti! Kesto alle 1h ja itse hampaiden "repiminen" kesti n. 5min/hammas. Suurin osa ajasta oli odottelua. Hän myös selitti todella taitavasti ja tarkasti, mitä hän on tekemässä. "Nyt kuuluu rutinaa kun irrottelen hammasta", "Kohta vedän sen sieltä pois" jne. jne. Ja kertaakaan ei tuntunut kipua!!

Toinen leikkaus meni todella hienosti, ja se kestikin vain 25min. Eikä kipuja tälläkään kertaa. Pahimmat jälkioireet ovat olleet lievä turvotus 2-4pv leikkauksen jälkeen sekä pieni mustelma poskessa.

En tiedä oletko opiskelija, mutta jos olet, suosittelen lämpimästi YTHS:n palveluita. Tai edes käymään hammaskirurgilla juttelemassa asiasta. Hän osaa parhaiten kertoa toimenpiteestä ja mahdollisuuksista nukutukseen.

Itselläni pelko on jo kadonnut, näiden onnistuneiden käyntien takia :)

• Helpottavaa kuulla, että minun on mahdollista saada apua tähän asiaan. En ole enää opiskelija ja asun Oulun kupeessa.

Pystynkö hengittämään itse ihan normaalisti sedaation aikana vai tarvitsenko koneellista avustusta hengitykseen?

Olenko sedaation aikana tajuissani vai nukunko oikeasti?

Ilmeisesti minun kannattaa hakeutua yksityiselle hammaslääkärille... Toivottavasti rahat riittävät. Minkä verran voin saada Kelalta korvausta hammaslääkärin laskuista?

• Kelalta
        Sandrah88 kirjoitti:

Helpottavaa kuulla, että minun on mahdollista saada apua tähän asiaan. En ole enää opiskelija ja asun Oulun kupeessa.

Pystynkö hengittämään itse ihan normaalisti sedaation aikana vai tarvitsenko koneellista avustusta hengitykseen?

Olenko sedaation aikana tajuissani vai nukunko oikeasti?

Ilmeisesti minun kannattaa hakeutua yksityiselle hammaslääkärille... Toivottavasti rahat riittävät. Minkä verran voin saada Kelalta korvausta hammaslääkärin laskuista?

Saa takaisin n.40% summasta...

• sanna,
        Kelalta kirjoitti:

Saa takaisin n.40% summasta...

No ei kyllä noin paljon saa, korvaus on tietty prosentti taksasta ja taksana pidetään terveyskeskuksen hintoja.. Eli et kyllä 40 % takaisin saa yksityiseltä siis.
        Sedaatiossa olet nukuksissa, et todellakaan hereillä. Täällä palstalla aina joku väitttää toista (joilla ei ole kokemusta), mutta ne kenellä on kokemusta niin tietää että nukuksissa ollaan. Ei ole elimistölle niin rankka kuin nukutus ja voit hengittää toimenpiteen ajan itse.

• Hampaansa hoitanut
        sanna, kirjoitti:

No ei kyllä noin paljon saa, korvaus on tietty prosentti taksasta ja taksana pidetään terveyskeskuksen hintoja.. Eli et kyllä 40 % takaisin saa yksityiseltä siis.
        Sedaatiossa olet nukuksissa, et todellakaan hereillä. Täällä palstalla aina joku väitttää toista (joilla ei ole kokemusta), mutta ne kenellä on kokemusta niin tietää että nukuksissa ollaan. Ei ole elimistölle niin rankka kuin nukutus ja voit hengittää toimenpiteen ajan itse.

Kyllä vain voi saada 40 %, riippuu tietenkin hammaslääkärin taksoista.

Kelan korvausprosentti on 60 %, mutta heillä on omat taulukkonsa jokaiselle toimenpiteelle ja ne ovat yleensä alhaisemmat kuin mitä yksityiset perivät.

Itse uskaltauduin tänä vuonna vuosien rimpuilujen jälkeen yksityiselle suukirurgille laittamaan hammaskalustoni kuntoon. Viisarit ja hammaskivet poistettiin sekä paikkoja laitettiin riittävästi. Uskaltaa taas hymyillä.

Toimenpiteet tehtiin ilokaasussa, joka oli yllättävän halpaa. Viidestä tunnin kestäneestä hoitokerrasta yhteensä 150 euroa. Itse sain takaisin kelalta sen 40 prosenttia.

• Hampaansa hoitanut
        Hampaansa hoitanut kirjoitti:

Kyllä vain voi saada 40 %, riippuu tietenkin hammaslääkärin taksoista.

Kelan korvausprosentti on 60 %, mutta heillä on omat taulukkonsa jokaiselle toimenpiteelle ja ne ovat yleensä alhaisemmat kuin mitä yksityiset perivät.

Itse uskaltauduin tänä vuonna vuosien rimpuilujen jälkeen yksityiselle suukirurgille laittamaan hammaskalustoni kuntoon. Viisarit ja hammaskivet poistettiin sekä paikkoja laitettiin riittävästi. Uskaltaa taas hymyillä.

Toimenpiteet tehtiin ilokaasussa, joka oli yllättävän halpaa. Viidestä tunnin kestäneestä hoitokerrasta yhteensä 150 euroa. Itse sain takaisin kelalta sen 40 prosenttia.

http://www.kela.fi/in/internet/liite.nsf/alias/taksa/$File/taksa.pdf?OpenElement

• marakatti1234

minä ainakin sain. Kävin hammaslääkärissä 12 vuotiaana paikkauttamassa hammasta. hammas ei jostain syystä puutunutkaan ja lääkäri silti porasi. Kipu oli arvattavasti sietämätön.

10 vuotta myöhemmin(eli viime syksynä:) jouduin sitten menemään hammaslääkäriin. ensimmäisellä käynnillä, kun lääkäri vain katsoo hampaat, olin aivan paniikissa ja itkin kuin pikkulapsi. Lääkäri itse ehdottikin miltein heti että nukutuksessa paikattaisiin.

Ja niin tehtiin. Paikattiin 8 hammasta ja tehtiin yksi juurihoito. Yhden hampaan paikka jäi liian korkeaksi ja heti herättyäni nukutuksesta vihloi hammast aivan julmetusti. Joten taas itkettiin ja saatiin paniikkikohtauksia. Sain onneksi niin vahvoja särkyläkkeitä että melkein lähti taju:)

Kuitenkin jouduin mennä hiotuttamaan tuota hammasta sitten vielä kahten otteeseen, koska ensimmäisellä kerralla ei onnistunut pelkoni vuoksi, varattiin uusi aika jossa käytettiin ilokaasua apuna. Ilokaasu kyllä auttoi, mutta siitä tuli aivan hirveän huono olo koko loppupäiväksi.

siis pointtina se, että jos tosissasi pelkäät niin saat varmasti nukutuksen, mutta kannattaa varautua siihen että saattaa joutua käymänlääkärillä vielä uudelleenkin.

hoidon hinnaksi tuli yhtensä 150€, ja odotin kyllä paljon suurempaa laskua, jos kerranyhen hampaan paikkaus maksaa yleensä n 50€ ja minulla paikattiin useampi ja vielä nukutettiin.

• alkup.

melkoisen halvaksi tullut sinulla :O missä hammaslääkärillä siis kävit?

• marakatti1234
        alkup. kirjoitti:

melkoisen halvaksi tullut sinulla :O missä hammaslääkärillä siis kävit?

kävin ihan julkisella hammaslääkärillä, joka on erikoistunut lapsi- ja pelkopotilaisiin. Odotin monen sadan euron laskua ja yllätyin todella iloisesti pienestä laskusta:)ja tuossa summassa on mukana myös päiväkirurgiamaksu nukutuksesta, niin ei hammaslääkärille juuri palkkaa työstään jäänyt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pike surkea

Pike on surkea
      Ikävä
      15
      3329
    2. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      2
      1625
    3. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      106
      1577
    4. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      225
      1075
    5. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1068
    6. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      124
      871
    7. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      2
      836
    8. Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?

Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks
      Haapavesi
      29
      807
    9. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      10
      805
    10. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      45
      789
    Aihe