Nyt hukutan teidät kysymyksiin! Olisin kiitollinen, jos edes johonkin niistä joku osaisi vastata.
Onko kellään kokemusta Turun ammattikorkeakoulun kirjasto- ja tietopalvelun koulutusohjelmasta (tradenomi)? Millainen koulutus on? Saako sillä töitä? Voiko tehdä/saako myös kirjastovirkailijan töitä?
Onko koulutukseen vaikea päästä? Kirjastoala kiinnostaisi, mutta informaatiotutkimus tuntuu liian teoreettiselta. Tosin siitä olisi varmaan paljon enemmän hyötyä kirjastotyössä (?)
Myös merkonomin tutkinto kirjastoalalle kiinnostaisi. Kumpi olisi parempi, AMK-koulutus vai ammattikoulu? Kummalla saisi paremmin töitä? Työllisyys nimittäin eniten huolettaa. Onko pk-seudulla tarjolla kirjastoalan töitä?
Kirjastoala, Turku
19
6101
Vastaukset
- mii86
Itse olen hakemassa ensi keväänä ammattikouluun lukemaan kirjastomerkonomiksi. En osaa vastata onko Turkuun vaikea päästä. Hakisin mielelläni sinnekin, jos minulla olisi mahdollisuus muuttaa.
Kirjastoalalta on vaikea saada töitä. Myös pk-seudulla. Uskoisin, että amk-tutkinnolla saa hieman paremmin töitä. Itse tahdon ensin lukea merkonomiksi ja sitten jos töitä ei löydy, niin jatkaa opintoja amk:n puolella. - wvwvwvwvwvw
Käsittääkseni AMK-tutkinnolla juuri saa noita kirjastovirkailijan töitä. Yliopistotutkinnolla taas soveltuu paremmin kirjastonhoitajan tai informaatikon (esim. kirjaston tietopalvelu) hommiin. Eli riippuu ihan mihin hommiin haluat. Mol.fi/avo:sta löytyy tarkemmat selitykset noille kirjastovirkailijan/kirjastonhoitajan ammateille. Uskoisin, että AMK-tutkinnon suorittaneella on paremmat työnsaantimahdollisuudet kuin amis-tutkinnon hankkineilla.
Jos kirjastoalalle haluat, niin ei informaatiotutkimuksen tarvitse olla pääaineena yliopistossa. Suomen kielen ja/tai kirjallisuuden lukeminen on ihan yhtä hyvä.
Työhön on tosiaan varmaan aika paljon tarjontaa. Informaatikoiden työtilanne kuulemma hyvä, mutta toisaalta se koskee työpaikkoja yleensä, ei pelkästään kirjastotyötä. - kasasagi
Vastasin tuolla ammattikoulujen puolella, mutta unohtui sanoa, että ammattikoulu-, ammattikorkeakoulu- ja yliopistotasoisesta koulutuksesta amk-tutkinto saattaa olla työllistymisen kannalta joustavin.
Tarkoitan sitä, että näistä kolmesta tradenomin tutkinnolla voi työllistyä yhtä lailla kirjastovirkailijaksi kuin kirjastonhoitajaksi, kun taas merkonomi on alikoulutettu kirjastonhoitajaksi ja yliopistotutkinnolla vastaavasti ylikoulutettu kirjastovirkailijaksi. - sotkalintu
Kiitos vastauksista!
Mietin vielä, että millaiset pääsykokeet on kirjastoalalle? Mitä valintakokeissa voidaan yleensä kysyä? Ja kuinka vaikea on päästä sisään? Katselin tuota tradenomin opintosuunnitelmaa tms. ja vaikutti ihan mielenkiintoiselta.
Mietin myös sitä, että jos sitten ei löydäkään oman alan töitä, niin onko kirjastoalan tradenomilla mitään mahdollisuuksia päästä esim. kirjakauppaan tavalliseksi myyjäksi? Vai pitäisikö lukea merkonomiksi että saisi kaupanalan töitä?
Kolmas kysymys, kuinka paljon kirjastonhoitajan/virkailijan pitäisi lukea itse? Luen kyllä, mutta en ihan kaikenlaista, enimmäkseen klassikkoja. Vähänkään ahdistavia tai sellaiseksi epäilemiäni kirjoja mieluiten kartan.- mii86
Ainakin Keravalle ammattikouluun on soveltuvuushaastattelu ja 25 otetaan sisään.
- kokemusta on...
Turun AMKin kirjastoalan valintakoe on kaksiosainen. Ensimmäiseksi oli kirjallinen osuus, jossa annettiin kaksi tekstiä - suomen ja enkunkielinen - joiden pohjalta piti vastata kysymyksiin. Aikaa oli yllättävän vähän ja lopussa tuli kiire saada koe valmiiksi. Toinen osa (melkein heti perään) oli ryhmäkeskustelu, joka videoitiin. Se kesti about 10 minsaa.
Tosta että kuinka paljon pitäis itse lukee... no kyllähän siitä hyötyy on jos tietää paljon kirjoista, mutta itsekään en ole enää kovin ahkera lukija ja ihan hyvin pärjäsin tänä kevänää kun oli eka työharjoittelujakso. - sotkalintu
kokemusta on... kirjoitti:
Turun AMKin kirjastoalan valintakoe on kaksiosainen. Ensimmäiseksi oli kirjallinen osuus, jossa annettiin kaksi tekstiä - suomen ja enkunkielinen - joiden pohjalta piti vastata kysymyksiin. Aikaa oli yllättävän vähän ja lopussa tuli kiire saada koe valmiiksi. Toinen osa (melkein heti perään) oli ryhmäkeskustelu, joka videoitiin. Se kesti about 10 minsaa.
Tosta että kuinka paljon pitäis itse lukee... no kyllähän siitä hyötyy on jos tietää paljon kirjoista, mutta itsekään en ole enää kovin ahkera lukija ja ihan hyvin pärjäsin tänä kevänää kun oli eka työharjoittelujakso.Kiitos vastauksesta!
Turkuun on varmaan paljon hakijoita (?), joten ei oo varmaan ihan helppo päästä sisään?
Ryhmäkeskustelu kuulostaa pelottavalta. Oon kyllä sosiaalinen, mutta huono ryhmätilanteissa, ennemminkin vaan kuuntelen, kun pitäisi osata tuoda esiin omia mielipiteitään. Kirjallinen koekin tuntuu helpommalta.
Turkuun ei siis ole (tai ei ainakaan ollut silloin) haastattelua? - mitään...
sotkalintu kirjoitti:
Kiitos vastauksesta!
Turkuun on varmaan paljon hakijoita (?), joten ei oo varmaan ihan helppo päästä sisään?
Ryhmäkeskustelu kuulostaa pelottavalta. Oon kyllä sosiaalinen, mutta huono ryhmätilanteissa, ennemminkin vaan kuuntelen, kun pitäisi osata tuoda esiin omia mielipiteitään. Kirjallinen koekin tuntuu helpommalta.
Turkuun ei siis ole (tai ei ainakaan ollut silloin) haastattelua?opettajan haastattelua. Varmaankin tuo ryhmätilanne korvaa sen. Minäkään en ole mikään kovin hyvä ryhmätilanteissa... jännittää niin pirusti, mutta pääsin silti sisään, joten eiköhän muutkin sen klaaraa ihan mallikkaasti. ;)
Turkuun otetaan (tai viime vuonna otettiin) 18 opiskelijaa. En muista kunnolla kuinka monta hakijaa oli, mutta oiskohan ollut että sisään otettiin jotain joka kymmenes hakija. Jostain kai löytyisi ihan kunnolliset tilastot jos vaan osais ettii... Mutta siis onhan Turkuun vaikeampi päästä kuin esim. Seinäjoelle vastaavaa linjaa opiskelemaan. - sotkalintu
mitään... kirjoitti:
opettajan haastattelua. Varmaankin tuo ryhmätilanne korvaa sen. Minäkään en ole mikään kovin hyvä ryhmätilanteissa... jännittää niin pirusti, mutta pääsin silti sisään, joten eiköhän muutkin sen klaaraa ihan mallikkaasti. ;)
Turkuun otetaan (tai viime vuonna otettiin) 18 opiskelijaa. En muista kunnolla kuinka monta hakijaa oli, mutta oiskohan ollut että sisään otettiin jotain joka kymmenes hakija. Jostain kai löytyisi ihan kunnolliset tilastot jos vaan osais ettii... Mutta siis onhan Turkuun vaikeampi päästä kuin esim. Seinäjoelle vastaavaa linjaa opiskelemaan.No huh! Ja vain noin joka kymmenes hakijoista pääsee sisään...ei kovin rohkaisevaa.
Mutta eiköhän se siitä, jos se todella on mun ala niin kyllä mä sinne vielä pääsen.
Kysymys onkin vain siis että onko se todella mun ala, se, mitä kaikista eniten haluaisin tehdä työkseni. Ja sehän ei selviä muuta kuin kokeilemalla.
Kuinka vaikea kirjastoon on kouluttamattoman päästä töihin tai työkkärin työharjotteluun? - sanotaan näin...
sotkalintu kirjoitti:
No huh! Ja vain noin joka kymmenes hakijoista pääsee sisään...ei kovin rohkaisevaa.
Mutta eiköhän se siitä, jos se todella on mun ala niin kyllä mä sinne vielä pääsen.
Kysymys onkin vain siis että onko se todella mun ala, se, mitä kaikista eniten haluaisin tehdä työkseni. Ja sehän ei selviä muuta kuin kokeilemalla.
Kuinka vaikea kirjastoon on kouluttamattoman päästä töihin tai työkkärin työharjotteluun?Löysin ton oppaan ja siinä sanottiin että pyrkineitä oli 176. Mutta aloituspaikkoihin nähden pääsykokeisiin kutsutaan 5-kertainen määrä hakijoita, eli jos saat kutsun valintakokeeseen niin sillonhan mahdollisuudet heti kasvaa, koska joka viides pääsykokeisiin kutsutuista pääsee sisään.
Ja kannattaa muistaa, että kaikki kutsutut eivät edes lopulta ilmesty pääsykokeisiin. Jotkut muutama voi päästä varaltakin, jos joku sisäänpäässyt menee vaikkapa yliopistoon...
Joten ei noita tilastoja kannata tuijottaa liikaa. ;) - sotkalintu
sanotaan näin... kirjoitti:
Löysin ton oppaan ja siinä sanottiin että pyrkineitä oli 176. Mutta aloituspaikkoihin nähden pääsykokeisiin kutsutaan 5-kertainen määrä hakijoita, eli jos saat kutsun valintakokeeseen niin sillonhan mahdollisuudet heti kasvaa, koska joka viides pääsykokeisiin kutsutuista pääsee sisään.
Ja kannattaa muistaa, että kaikki kutsutut eivät edes lopulta ilmesty pääsykokeisiin. Jotkut muutama voi päästä varaltakin, jos joku sisäänpäässyt menee vaikkapa yliopistoon...
Joten ei noita tilastoja kannata tuijottaa liikaa. ;)Kiitos, ehkä ei sittenkään ole niin mahdotonta päästä sisään :)
Osaatko sanoa minkälaista kirjastoalan opiskelu on? Katselin vähän Turun amk:n opintosuunnitelmaa ja aika paljon on tietotekniikkaa, tiedonhakuun liittyviä opintoja ja sitten johtamista.
Pitäisikö olla kovin kiinnostunut tietotekniikasta, jotta pärjäisi opiskelussa/työssä? En ole koskaan ollut kiinnostunut tietokoneista, enemmänkin kirjastoalalle vetää se, että haluan työskennellä asiakaspalvelutyössä ihmisten ja kirjojen parissa rauhallisessa (???) ympäristössä.
Entä pitäisikö kirjastoalalle aikovan lukea itse paljon kaikenlaista? Vai riittääkö, että pitää tietynlaisista kirjoista ja on kiinnostunut kirjoista ylipäätään? - kasasagi
sotkalintu kirjoitti:
No huh! Ja vain noin joka kymmenes hakijoista pääsee sisään...ei kovin rohkaisevaa.
Kuinka vaikea kirjastoon on kouluttamattoman päästä töihin tai työkkärin työharjotteluun?Kirjastoalalle hakijat ovat usein vielä hyviä oppilaita, joilla on hyvät paperit. Eiköhän valintakokeeseen silti kohtuullisen helposti pääse, ja ainakin minulle jäi ryhmähaastattelutilanteesta ihan positiivinen kuva.
Yleisissä kirjastoissa on aina työllistettyjä tai työmarkkinatukiharjoittelijoita, luulisi olevan helppoa päästä jos ilmaiseksi saavat. Oikeita töitä ei kouluttamattomana saa, paitsi ehkä kesätöitä. Usein nämäkin jaetaan joinain kaupungin tai kunnan kesätyöpaikkoina, joihin on tiettyjä rajoituksia ja paljon hakijoita, ja joskus niissäkin saavat etusijan alan opiskelijat. - ........................
sotkalintu kirjoitti:
Kiitos, ehkä ei sittenkään ole niin mahdotonta päästä sisään :)
Osaatko sanoa minkälaista kirjastoalan opiskelu on? Katselin vähän Turun amk:n opintosuunnitelmaa ja aika paljon on tietotekniikkaa, tiedonhakuun liittyviä opintoja ja sitten johtamista.
Pitäisikö olla kovin kiinnostunut tietotekniikasta, jotta pärjäisi opiskelussa/työssä? En ole koskaan ollut kiinnostunut tietokoneista, enemmänkin kirjastoalalle vetää se, että haluan työskennellä asiakaspalvelutyössä ihmisten ja kirjojen parissa rauhallisessa (???) ympäristössä.
Entä pitäisikö kirjastoalalle aikovan lukea itse paljon kaikenlaista? Vai riittääkö, että pitää tietynlaisista kirjoista ja on kiinnostunut kirjoista ylipäätään?Ei tarvitse olla kiinnostunut tietotekniikasta. Mun kiinnostus tietotekniikkaan rajoittuu internetin käyttöön. ;)Ensimmäisenä vuonna on yksi kurssi,joka tuskaa, koska siinä hölistään vähän tarkemmin tietokoneesta ja tietoverkoista mutta muuten ne tiedonhakukurssit ja luettelointiin liittyvät kurssit ovat ihan mukavia, vaikka aika usein ollaankin atk-luokassa. Ja sitten on näitä perusopintoja, enkkua, ruotsia, viestintää jne... sekä kirjallisuuden tuntemuksen kurssi.
Jos haluat olla kirjojen parissa rauhallisessa ympäristössä, niin pienempiä kirjastoja löytyy kyllä, joissa on vielä enemmän sitä "old-school" kirjastomeininkiä. Kirjaston käyttöjärjestelmät ovat helppoja, joten niiden käytön oppiakseen ei tarvita sen kummempia ak-taitoja. - Merkonomi
Tosta että kuinka paljon pitäis itse lukee... no kyllähän siitä hyötyy on jos tietää paljon kirjoista, mutta itsekään en ole enää kovin ahkera lukija ja ihan hyvin pärjäsin tänä kevänää kun oli eka työharjoittelujakso.Hyvä tietää noista valinta kokeista. Pohdin Itsekin amkiin menoa ja mietin-> Tarvitseeko olla hyvä englannin kielen taito että pääsee valintakokeista läpi?
- muurahaiset
Tosta että kuinka paljon pitäis itse lukee... no kyllähän siitä hyötyy on jos tietää paljon kirjoista, mutta itsekään en ole enää kovin ahkera lukija ja ihan hyvin pärjäsin tänä kevänää kun oli eka työharjoittelujakso.annettiinko tuohon keskusteluun jokin aihe?
- sotkalintu
Voiko kirjastoalaa opiskeleva lähteä vaihtoon? Entä voiko Suomessa opiskellut lähteä töihin ulkomaille kirjastoon? Luulisi kyllä ettei ulkomailta oikein saa töitä. Onko käytännötkin niin paljon erilaisia, että on vaikea vaihtaa maata?
- minä taas (:
Turusta pääsee vaihtoon ainakin Ruotsiin ja Namibiaan. Sitten työharjoittelupaikkaa oli Englannissa ja Kreikassa... (muistaakseni).
Työskentelystä muissa maissa en osaa sanoa mitään.
Mäkään en aluksi ollut varma, että onko tämä mun ala (olin jo vuoden opiskellut amkissa toista alaa ja se ei todellakaan ollut mun juttu) mutta ainakin tähän mennessä olen tykännyt. - kasasagi
Voi lähteä vaihtoon tai työharjoitteluun ulkomaille. Silloin kun itse opiskelin, kansainvälisyyttä ei mitenkään korostettu, ja jos oli kiinnostunut lähtemään sai olla itse aktiivinen sen suhteen. Yksi luokkakaverini oli vaihdossa, mutta opiskeli kai lähinnä kaupallista alaa toisen koulutusohjelman vaihtokohteessa. Nykyisin kirjastoalan omia vaihtokohteitakin on täällä pari.
Olen kuullut koulustani valmistuneesta, joka olisi kirjastoalan töissä Englannissa. Muihin Euroopan maihin sijoittumista rajoittaa useammilta varmaan kielitaito, ja kauemmas sitten jo tutkintojen vertailukelpoisuudet sekä työlupa- tms. asiat.
Olen käynyt joissakin kirjastoissa eri maissa (ei niitä nyt montaa ole, mutta niin Pohjoismaissa kuin maailman toisella puolella), ja hyvin samanlaisilta ne kaikki näyttävät!
- 9281083019
aion hakea turun amk:n tolle alalle ensi keväänä. aluksi pelkäsin vähän, etten varmasti tuu valituksi, jos hakijoita on reilusti yli sata ja sisään otetaan vain 18, mutta toisaalta, kaikki eivät välttämättä edes osallistu kokeeseen. eikä tuo valintakoekaan niin vaikealta vaikuta, koska oon hyvä sekä tekstinymmärryksessä että englannissa. 10 minuutin ryhmätilanteesta nyt selviää vaikka päällään seisten, jne... :D (ja aina vaan parempi, jos ryhmätilanteen sijasta on haastattelu)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517003Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?414734HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2982676- 1401969
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1321579Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3961512- 161449
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101293Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki201194mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k101109