Autovahat ovat olleet kovan keskustelun aiheena:
Mitä mieltä olette tuotteesta:
kts nettisivu
http://www.kiiltovaunu.com/autoglym.htm
Sopivin autovaha /onko se Autoglym
39
12525
Vastaukset
- Noup
Jäi kauheita laikkuja, eikä meinaa saada millään pois sitä vahaa maalipinnasta, leviää vaan. En vahaa enää muuta kuin Korrekin tuotteilla, mielestäni paras. Tuskin mikään vaha pellissä määräaikaansa pitempään säilyy, uusittava se vahaus on joka tapauksessa 2 kertaa vuodessa, jos meinaa auton maalipinnan säilyttää hyvänä.
- Miksi takertui
... sen vahan edeustajalta missä vika. Sehän tässä ihmetyttääkin, että kehutaan Autoglymiä joka tuutista - eilenkin autofiksari siitä viimeksi kehui.
Oliko autossasi lakkapintaa? Vai miksi se "nappasi kiinni" ? - Juha
korrekki ei pysy pellissä kuin 2-3 pesua, et sillai
- Asiantuntija
Juha kirjoitti:
korrekki ei pysy pellissä kuin 2-3 pesua, et sillai
Punaisella ensin ja sitten kultaisella päälle. Auto Glymia käyttävät ammattilaiset ja useat autotehtaat. Korrek on surkea siihen verrattuna. Muita hyviä ovat jenkkivahat: Mequiar's ja EagleOne.
Ja tottakai vahan pitääkin tarttua ettei ekassa pesussa häviä :) - Scuore sportivo
Asiantuntija kirjoitti:
Punaisella ensin ja sitten kultaisella päälle. Auto Glymia käyttävät ammattilaiset ja useat autotehtaat. Korrek on surkea siihen verrattuna. Muita hyviä ovat jenkkivahat: Mequiar's ja EagleOne.
Ja tottakai vahan pitääkin tarttua ettei ekassa pesussa häviä :)"Punaisella ensin ja sitten kultaisella päälle."
Samat settiä on käytetty omassa autossa. Voi ihan hyvin pestä liuotin autoshamppoollakin, ei lähde pesussa pois, toisin kuin Korrekit ym. - mts
Scuore sportivo kirjoitti:
"Punaisella ensin ja sitten kultaisella päälle."
Samat settiä on käytetty omassa autossa. Voi ihan hyvin pestä liuotin autoshamppoollakin, ei lähde pesussa pois, toisin kuin Korrekit ym.autoglym on paras ja kun antaa vaan rauhassa kuivua niin on todella helppo kiillottaa. varsinkin viimeistely vaha elikkäs keltsi etiketti niin se on tärkeää antaa kuivaa hyvin muutes jää laikkui.
- Harri344
Juha kirjoitti:
korrekki ei pysy pellissä kuin 2-3 pesua, et sillai
Ja punaisella Autoglymillä autot. Näin meillä. Korrekin kestosta ei kannata edes puhua, koska mitään kestoa ei ole.
- Kareem
Asiantuntija kirjoitti:
Punaisella ensin ja sitten kultaisella päälle. Auto Glymia käyttävät ammattilaiset ja useat autotehtaat. Korrek on surkea siihen verrattuna. Muita hyviä ovat jenkkivahat: Mequiar's ja EagleOne.
Ja tottakai vahan pitääkin tarttua ettei ekassa pesussa häviä :)Autoglymin maine hyvänä vahana perustuu varmaankin TM:n muutama vuosi sitten julkaisemaan vahatestiin. Siinähän se kultaetikettinen High Gloss Protection voitti "uusien autojen vahat" -sarjan. Se punaetikettinen puhdistava vaha taas ei pärjännyt yhtä hyvin ainakaan kestoiältään. Mutta ehkä Autoglym onkin ajatellut niin, että käytetään molempia tuotteita, jolloin ne täydentävät toistensa ominaisuuksia?
Uskokoon TM:n testejä ken tahtoo, mutta henkilökohtaiset käyttökokemuksethan ne ratkaisevat. Itse olen huomannut Autoglymin "kultaetikettisestä" seuraavaa: Pelkkä Autoglym High Gloss Protection ei tunnu riittävän maalipinnan suojaksi!
Ja sitten perusteluja. High Gloss Protectionhan ei sisällä yhtään hiovia/kiillottavia ainesosia, joten maalipinnan on oltava valmiiksi kiiltävä ennen sen levittämistä. No, kyseessä oli peruspunainen auto, jonka maalipinta oli haalistunut. Käsityöurakan suuruudesta johtuen käsittelin sen osissa kahtena eri viikonloppuna (molempina lämpimät ja kuivat olosuhteet).
Ensimmäisenä viikonloppuna käsittelin takaluukun, katon ja konepellin. Ensin kiillotin kliinerillä maalipinnan virheettömäksi. Sen jälkeen levitin pinnalle Turtle Waxin PTFE-vahan. Lopuksi vielä kyseinen Autoglymin High Gloss Protection (siis "kultainen").
Seuraavana viikonloppuna vuorossa kyljet. Ensin vastaava kliinerikäsittely kuin edellisenä viikonlopppuna. Sitten kuitenkin iski väsy, ja jätin Turtle Waxin levittämättä. Levitin suoraan Autoglymin kliinerillä virheettömäksi viimeisteltyyn pintaan. TM:n testiin mukaanhan Autoglym on juuri tällaiseen tilanteeseen soveltuva, ja tstin väittämän mukaan vieläpä erittäin pitkäkestoinen suoja.
No, miten sitten kävikään?
Aluksi myönnän, että olen laiska autonvahaaja. Tein käsittelyn viime loppukesästä, eli siitä on nyt kulunut reilu vuosi. Mutta pitkästä "testijaksosta" huolimatta tuloksethan ovat vertailukelpoisia.
Katossa, konepellissä ja takaluukussa punaisen värin pintaan on ilmestynyt lievä kiiltoa heikentävä harmaa kalvo, joka on ominainen punaiselle värille. Tätä haalistumista ei kuitenkaan vahashampoolla pesun jälkeen juurikaan edes huomaa, ja sen poistaminen vaatisi vain normaalin puhdistavan autovahan.
Kyljet sen sijaan ovat Auoglymistä huolimatta lähes samassa kiillottomassa, voimakkaasti harmaantuneessa tilassa kuin ennen viimevuotista kiillotusta! :( Tilanteeseen ei enää pelkkä puhdistava autovaha auta, vaan kliinerikäsittely olisi uusittava.
Auto seisoo kesät talvet ulkona alttiina mm. auringonpaisteelle. Joten vaikka mahdollisesti talvinen sulakura koettelee kylkien maalipintaa kattoa enemmän, niin toisaalta paahtava kesäinen auringonpaiste käy enemmän juuri vaakasuorien pintojen - kuten katon - kimppuun.
Asiasta voinee vetää eri johtopäätöksiä:
- Autoglymin kestävyys ei ole maineen ja TM:n testin veroinen?
TAI
- Autoglym "kultainen" vaatii toimiakseen parikseen alle "perinteisen" vahan?
Valitettavasti yksi tärkeä testaus jäi toteuttamatta. Eli olisi myös pitänyt käsitellä jokin alue pelkästään sillä Turtle Waxilla. Jos alue olisi pysynyt hyväkuntoisena pelkästään sen avulla, niin silloin Autoglymin tarpeellisuudesta olisi voinut vetää jo varsin vahvan johtopäätöksen.
Muista vahoista poiketen olen muuten huomannut, että Autoglymillä käsiteltyyn pintaan jää erittäin helposti vesipisaroista laikkuja, ellei pintaa välittömästi kuivata (keino)säämiskällä. Toisaalta taas Autoglymin mahdolliseksi puolustukseksi on sanottava, etten aiemmin ole koskaan joutunut omistamaan autoa, jonka maalipinta olisi jo (ainakin kertaalleen) "myllytetty". Eli tuo maalipinnan alkuperäisen pintakerroksen poistaminenkin saattaa tehdä pinnasta herkemmän reagoimaan. - Noup
Miksi takertui kirjoitti:
... sen vahan edeustajalta missä vika. Sehän tässä ihmetyttääkin, että kehutaan Autoglymiä joka tuutista - eilenkin autofiksari siitä viimeksi kehui.
Oliko autossasi lakkapintaa? Vai miksi se "nappasi kiinni" ?Oli oikeasti kova homma saada se konepelliltä pois,ja sen jälkeen Korrekilla, ja ei mitään ongelmia kiillotuksen suhteen.
- mts
Noup kirjoitti:
Oli oikeasti kova homma saada se konepelliltä pois,ja sen jälkeen Korrekilla, ja ei mitään ongelmia kiillotuksen suhteen.
et kai heti ajon jälkee levittäny vahaa kuumalle pellille sit se kyl jämähtää jos niin teit.
- tajuntunen
Miksi takertui kirjoitti:
... sen vahan edeustajalta missä vika. Sehän tässä ihmetyttääkin, että kehutaan Autoglymiä joka tuutista - eilenkin autofiksari siitä viimeksi kehui.
Oliko autossasi lakkapintaa? Vai miksi se "nappasi kiinni" ?KOKEMUKSESTA VOIN VAROITTAA: alä ainakaan aloita iäkkäämmän auton pinnan vahausta AutoGlym ExtraGlossProtection/kultaetiketti, huippukiiltovahalla! Se on näköjään tarkoitettu uusille maalipinnoille! Erehdyin levittämään sen koko auton pintaan, pintaan joka on vuosia vanha, mutta hyvin hoidettu ja kiiltävä. Vaha iskeytyi kiinni niin pahasti, että tuntikausia piti hangata sitä pois! Varoitus pitäisi olla pullon kyljessä! Pelkäänpä, että samoja aineosia on myös saman valmistajan HighGlossissa. Opin jälkeen päin, että puhdistava yleisvaha SuperResinPolish/punainen etiketti, käsittely ensin, sitten vasta kyseinen huippukiiltovaha/kultaetiketti. Kai se on uskallettava tehdä noilla aineilla, kun on tullut hankittua.
Ei siinä kaikki, sen onnettoman vahauksen jälkeen, kun konepelti oli taas saanut katuvesiroiskeita, ryhdyin pesemään autoa. Likavesi oli tarrautunut esim. konepeltiin niin lujaa, että piti tehdä kolme liuotinainepesua, välillä erittäin voimakkaan painepesurin avustuksella, eikä kuivuneet vesitahrat meinanneet millään irrota!
- paras
Carlaken autovahat parhaita. Kestää koko talven ja kiilto vain paranee pesu pesulta.
- Joni
Itselläni on vanha punainen auto,jonka maalipinta oli harmaantunut.Ei auttanut Autoglymi eikä tahna vaan Carlaken puolikiinteä autovaha.Katsastusmieskin luuli autoa maalatuksi.Nakkasin surutta Autoglymit roskiin.
- ,,,,,
,,,,,
- Kerran kesässä
Olen käyttänyt StarBriten venekiilloketta/vahaa muutaman vuoden empä ole katunut valintaani
- Jeejee
Ostin purkin heinäkuussa, vieläkään ei ole tarvinnut vahata edes sitä ensimmäistä kertaa vaan purkki on kaapissa avaamattomana ;)
- Juha
Edustan ainakin itse "Autoglym punainen kulta" -koulukuntaa. Tuo yhdistelmä toimii ainakin itselläni loistavasti. Auto on hopeanharmaa metallihohto ja vuoden vanha.
Luulisin että eri vahat toimivat eri tavoin riippuen maalipinnan iästä, kunnosta ja väristä. Saattaa olla että tuo ei toimi esim. 10v ikäisen punaisen auton maalipinnalla yhtä hyvin Jokin toinen yhdistelmä voi olla huomattavasti parempi. Todennäköisesti noissa on eroa jo ihan maalipinnan koostumuksessakin. Autotehtaat ovat oletettavasti joutuneet kiristyvien päästövaatimusten puristuksessa viime vuosina muuttamaan maalauksen työmenetelmiä ja käytettäviä aineita.
Onko kellään muuten tietoa mitä maksaa teettää huolellinen käsinpesu ja vahaus ammattifiksarilla? Pitäis varmaan talveksi vahata auto mutta laiskottaa ja ulkona työtä vaikeuttaa sää ja erityisesti tuulen mukana lentävät koivunsiemenet...- aapo
käsinpesu vahaus = n. 100 euroa ammattilaisella.
Auto kiiltää ainakin puoli vuotta (teeetin keväällä) käsittelyn jälkeen, vaikka on likainen. Teetin VW-Audi merkkihuollossa, joka käyttää alihankkijaa, en kysynyt ketä. - tajuntunen
50euron luokkaa, Helsinki Ruoholahti Citymarketin autohalli.
- Nick
http://www.automotorsport.se/bilvard/fakta_vax.php
ko. linkissä faktatietoa. Siellä on mukana molemmat AutoGlymit...ihan hyviä mutta ei parhaita kuitenkaan.
Itse käytän Lahegaa, joka sai parhaan arvosanan kestävyydessä. 2kk vahauksen jälkeen ajattelin maalata kiveniskemiä. No enpä tiedä onnistuiko kun Korrekin tehopesu ei puhdistanut raakana vahaa pinnalta pois. Sen näki siitä kun huuhtelin kohdat vedellä tuon liuottimen jälkeen ja vesi edelleen helmeili paikoissa joita Korrekilla hinkkasin. - Minäkinkö
Turtlen värivaha. Keväällä se ja syksyllä riittää jokin pesuaine/vahayhdistelmä, jota on helppo käyttää, eli pelkkä pesu sillä.
- Kaahaaja
En ole Autoglymiä vielä ehtinyt kokeilemaan, mutta monessa paikassa olen jo ehtinyt lukemaan, miten sitä pitää käyttää: uuteen autoon kultainen, vanhaan punainen kultainen. Näin kuulemma onnistuu hyvin. Kultainen ei hio, joten se ei palauta vanhan auton kiiltoa.
Mistä sitten johtuu, että tähänkin ketjuun on osallistunut kirjoittajia, jotka valittavat, kun kultainen Autoglym ei palauttanut heidän 20 vuotta vanhan raatonsa kiiltoa uuden veroiseksi? Eivätkö he osaa lukea ohjeita? Jos vahaa käyttää väärin, niin helppohan sitä on haukkua.- Pera
www.autoglym.com Extra Gloss Protection tuotteesta: "Toisin kuin yleisvaha, se ei sisällä mitään puhdistavia tai kiillottavia aineita ja sitä tulisikin käyttää ainoastaan puhtaaseen, kuivaan, virhettömään maalipintaan, joka on esikäsitelty Autoglym Super Resin Polish yleisvahalla"
Eli autoon kuin autoon, uuteen, vanhaan - se yleisvaha pitäisi aina käyttää ennen Extra Gloss Protectionia. - Noup
Kuulehan. Eikös se auto vaihdeta silloin viimeistään taas uuteen, kun takuu loppuu? Että se sun vanhoista paskoista.
- Kaahaaja
Noup kirjoitti:
Kuulehan. Eikös se auto vaihdeta silloin viimeistään taas uuteen, kun takuu loppuu? Että se sun vanhoista paskoista.
Lue vaikka Kareemin kirjoitus. Koko maailma tai edes tämä kirjoitusketju ei pyöri sinun napasi (tai tässä tapauksessa pulkkasi) ympärillä.
- Kareem
Kaahaaja kirjoitti:
Lue vaikka Kareemin kirjoitus. Koko maailma tai edes tämä kirjoitusketju ei pyöri sinun napasi (tai tässä tapauksessa pulkkasi) ympärillä.
Luettakoon se minunkin kirjoitukseni AJATUKSELLA. Myönnettäköön, että tämänhetkinen autoni on 13-vuotias paska (ei 20 vuotta...), mutta:
Mikäli tekstini lukee kokonaan, niin siitä pitäisi selvitä, että KIILLOTIN MAALIPINNAN VIRHEETTÖMÄKSI ENNEN EXTRA GLOSS PROTECTIONIN LEVITYSTÄ, aivan kuten ohjeissa neuvotaan. En suinkaan levittänyt Extra Gloss Protectionia hapettuneelle pinnalle ja valittanut, että ei ala kiiltämään, kuten Kaahaaja vihjaa!
Ongelmana ei siis ollut maalipinnan saaminen kiiltäväksi. Päinvastoin, pinta kiilsi pari viikkoa kuin unelma-autoissa Geneven autonäyttelyssä. MUTTA, kiillon pitkäikäisyys ainakin pelkän Extra Gloss Protectionin varassa jättää toivomisen varaa. Vaikka esim. TM:n testit muuta väittäisivät. Valitettavaa Autoglymin kannalta, mutta ainakin omakohtaisen kokemuksen mukaan totta.
- helppo mutta onko hyvä
Kuulin että Anttiloissa jne myydään StarClean autovahaa. Musta muovipullo ja jotkut kertovat että on "helppo levittää sekä peittää mahdolliset pyörrejäljet maalipinnassa sekä kiiltää."
Onko näin? Ainakin se olisi halpaa ( noin 5 € ) verrattuna AutoGlym tuotteisiin. - vaari 234
Sivukaupalla vahajuttua vaan missään ei kerrota mitä nää vhat pitää sisällään
Yhsden asian tiedän vahassa on usein liuttavana aineena mm joku Hiilivety
joka aina liuttaa vnhan vahan pois alta. - vahattu persposki
Autoglym on mainettaan huonompi, tämä ihan omasta kokemuksesta.
- Tota laitetaan
http://www.maalikauppa.org/cartec-gold-vaha-p-803.html
Hyvä ja helppokäyttöinen. - dippadaii
Joku verkostotuote oli hyvä. Kuivapesuaine mutta pelkkänä vahana sitä käytin. Kyllä kiiltää kuin kissan munat ja liukas kuin mikä. Nimeä en nyt saa päähäni millään, nestemäistä lirua.
- hyvä ehkä!!
mäkin olen saanut käyttää jotain hyvää tuotetta, en kyllä muista mitä ja milloin, mutta hyvää oli.
Ja aloitushan on ollut vuodelta 2003.
- Meguairs
Mun mielestä meguairsin tuotteet on parhaimpii ja tuotevalikoima tosi laaja. Saa auton kiiltämään tosi hyvin ja syvästi. Ja vahatki toimii ja säilyttää kiillon. Suosittelen!!!
- .ikkremimiN
Auto Glymi ei kestä mitään! Käytin noita aikoinaan, mutta jotenkin ne haihtuu itsekekseen pois. (punalima kulta)
Mulla oli museoauto kuivassa tallissa seisomassa ja päällä puuvillalakanat suojana. Imikö lakanat vahat pois 5 vuoden aikana? Auto oli pesty ja vahattu ennen seisotusta.
Sonax Nano Boat Vax merkkisellä aineella olen viimeksi vahannut ja vaha kestää talven yli leikiten. Ei ajeta tosin suolassa, eikä pestä liuottimilla. - Hand wash only
Finish kare 1000p tai Collinite 476s siinä kaksi kestävintä vahaa. Nimim. kokemusta on molemmista ja paljon muista merkeistä jotka eivät kestä suomen oloissa.
- waxipaxi
Hevon vittuun ne teinien "elvistely vahat" CAR-S-autovaha ja se on siinä.
Eikä ole kallista.
http://www.inex.fi/ajankohtaista/29042010.php - t 33v teini
CAR-S vahat valmistaa korrek, on muuten eroa noilla kestävyyksillä kuin yö ja päivä jos vertaa tuohon Colliniteen vaikka. Vesikin juoksee kuin hanhen selästä.
http://www.youtube.com/watch?v=wX9MvWKUlmk - boheemi1
Minä vaihdan aina uuteen, kun lakkaa kiiltämästä tehkää tekin samoin.
- Anonyymi
Golgate fluor on paras vaha.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k313864- 412589
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut422548Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s82335- 282076
- 381769
Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta461623Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.3011495- 1411467
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t461458