Pohjaton väsymys, hikoilu, huimaus..

KittyB

Olen 22v nuori nainen. Mikähän ihme minua vaivaa? Nyt tässä viikon ajan ollut taas niin mahdoton olo, etten uskalla ajaa edes autoa. Viikko sitten nukahdin rattiin kaksi kertaa saman 50 kilometrin matkan aikana. Päässä pyöri ja silmät painuivat väkisin kiinni. Tämän jälkeen kun olen autolla yrittänyt ajaa, on päässä alkanut "keinua" niin voimakkaasti, että minun on ollut mahdotonta saada auto pysymään omalla kaistalla.

Oireet ovat: pohjaton uupumus/väsymys, huimaus, "painot raajoissa"-olo, hikoilu, pahoinvointi ja välillä pahemmissa vaiheissa sormia pistelee ikään kuin käsivarret olisivat puuduksissa.

Kävin tammikuussa (samojen oireiden jatkuttua kuukauden ajan) lääkärissä, josta sain lähetteen aivokuvaukseen, koska lääkäri halusi sulkea pois MS-taudin. Kuvassa ei näkynyt mitään normaalista poikkeavaa, ja minulle määrättiin masennuslääkitys joka tuntui alkuun auttavankin - vaikken tuolloinkaan kokenut itse olevani masentunut. Minulle tehtiin myös laajemman skaalan verikokeet, joissa ei myöskään näkynyt mitään normaalista poikkeavaa. Nyt kuitenkin oireet palanneet lääkityksestä huolimatta. En millään "uskaltaisi" soittaa lääkärille, koska pelkään tämän menevän luulosairauden piikkiin.

Olo on oikeasti ihan hirveä! Olen kahden lapsen äiti, ja kiva olisi jos jaksaisin lasten kanssa tehdä muutakin kuin ne välttämättömät. Nukutuksi saan vähintään 7h/yössä ja lapset ovat helppoja, joten väsymyksestä tämä tuskin johtuu...
raskaustestinkin tein kun en muuta keksinyt, negatiivista näytti.

Onko muilla vastaavia oireita ja diagnoosi?

17

27163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KittyB

      ..kilpirauhasen vajaatoimintaa tämä ei kai ole, tai ainakaan viimeksi verikokeessa ei näkynyt mitään siihen viittaavaa.

      • Hypo-Na?

        Oletko testannut P-Na? Niin ihmeelliseltä kuin saattaakin kuulostaa, myös korkean verenpaineen aikana natrium voi olla vajaa, jolloin kalium nostaa verenpainetta. Vertaa oireitasi Terveyskirjaston kirjoitukseen Hyponatremia.

        Kävitkö 1) endokrinologilla tai kilpirauhasiin erikoistuneella sisätautien erikoislääkärillä vai 2) arvauskeskuksessa kilpirauhastesteissä? Paras asiantuntija on endo, minkä useat ovat huomanneet Kilpirauhassairaudet-palstalla. Etenkin arvauskeskukset huomioivat vain TSH:n, joka on aivolisäkehormoni. T4V ja T3V ovat sivuseikka arvauskeskuksille.


    • fdfdfd

      oireista päätellen.

      • nukkuva enkeli!

        Entä veren sokerisi?Pyydä rasituskokeeseen,ellet jo ole käynyt!


    • Day

      Ihan ensimmäiseksi: Älä hyvä ihminen aja enää autoa! Vaarannat sekä itsesi että muiden terveyden. Puhun kokemuksesta, sillä minulle kävi vastaavien oireiden kanssa vähän ikävämmin. Ikää minulla oli tuolloin 25 vuotta.

      Oireeni alkoivat hikoiluna ja väsymyspuuskina, tosin mitään rattiin nukahtamisia ei käynyt lähelläkään. Kunhan vain hetkittäin väsytti järjettömästi. Arvelin kyseessä olevan jotakin hormonaalista. Oireita oli ehtinyt olla vasta pari päivää. Kunnes sitten ajoin taas autoa, pyörryin rattiin ja aiheutin siten usean auton kolarin. Itse sain rysäyksessä niskavamman, josta paraneminen vei vuoden, täysin kuntoon en tule koskaan. Muille ihmisille ei onneksi käynyt muutamaa mustelmaa luukunottamatta mitään.

      Minulta otettiin kaikki mahdolliset verikokeet (kaikki normaaleja), kilpirauhastestit, verensokerin rasitustestit, aivosähkökäyrä (tai mikäs se virallinen nimi olikaan) sekä monenlaisia sydäntutkimukset tehtiin (ainakin ekg, ultra, vuorokausi-ekg, kallistustesti). Hormonaalisen häiriön mahdollisuutta ei tutkittu.

      Syytä ei löytynyt. Tosin yksi lääkäri mainitsi viitteistä wpw-syndroomaan, mutta ei sitten puhunut siitä sen kummempaa. Toinen mahdollinen syy huimaukselle (tosin ei muille oireille) oli jostain syystä heittelevä verenpaineeni - se on normaali/hyvä, mutta saattaa yhtäkkiä tippua tosi alas ilman syytä. Äkillinen verenpaineenlasku voi taas aiheuttaa huimauksen/pyörtymisen. Tämä taipumus kuulema yleensä helpottaa kun ikää kertyy lisää.

      Mene ihmeessä lääkärille ja kerro noista tuntemuksista. Ja tee se ihan heti. Jos lääkäri ei ota sinua tosissaan, soita toiselle. On se kumma jos ei tuollaisista oireista joku kiinnostu sen vertaa, että ottaa tutkimuksiin. Entä jos joskus pyörryt lapsi sylissäsi tai auton rattiin kuten minäkin?! Siinä voi sattua todella pahasti. Sinulla on kaksi lasta, pidä nyt hyvä ihminen huolta itsestäsi! Vaikka kävisi kuten minulla, että selkeää syytä ei löytyisi, onpahan ainakin suljettu pois monen hyvin ikävän sairauden mahdollisuus.

      • Seuraavakohde

        Ei normaali ilman lääkitystä oleva nuku rattiin, pyörry, nuku tai väsy ilman mitään lääkitystä tai muta ulkoista lääkkeen kaltaista ainetta. Itsekkin olen saanut luotettavien henkilöiden luona vieraillessa ruuassa ja juomissa ylimääräistä väsyttävää ainetta. Samoin kaikki allergiat. Katsokaa kuka pääsee avaimiinne käsiksi. Ei vuorayhtiöt, huoltoyhtiöt ja lukkosepät ole kaikki luotettavia, vaikka työskentelee luottamusammateissa. Noissa turvallisuusalan yhtiöissäkin työskentelee kaikenlaisia persoonia. Kannataa katsellla koko lähipiiri ovatko ne miten luotettavia. Miksi oireiden yhteydessä kukaan ei kirjoita mitä lääkkeitä itse läääkärin määräämillä resepteillä nappailee. Jotku lääkärit kirjoittelee ihan tolkuttomasti ja perusteettomasti lääkkeitä. On aika omassa valvonnassa lääkkeiden käyttö. Lisäksi aika harva läääkäri alkaa purkaa turhia lääkityksiä. Ihan normaalit elämän tavat ilman suuria määriäalkoholia ja valvomisia ei pitäisi olla mitään eirityisiä oireita. Toiseksi voi miettiä ettei ole psyykkissti joku psyykannu johonkin tilanteeseen paskamaisen kuvan tai onko ite ollut joskus hankalassa tilanteessa ja saanut trauman, jota ei ole purettu tai käsitelty. Joskus on hyvä katasoa asiita tilanteen ulkopuolelta. Kyllä kaikki flunssat tarvitse otollisen maaperän, jos alkaa kuumeilla tai yleensäkkin saa jotain oireita. Monilla lääkkeillä on aika pahoja sivuoireita. Ei syövätkään ruuasta tai tupakasta tule, sama on kaikki muut sydän- ja verisuonitaudit sun muut sairaudet. Eihän noista julkisesti puhuta. Toinen osasto tai lääkäri paikaa toisen aiheuttamia ongelmia ja yhteiskunta maksaa. Heh,heh mitä terveyden huoltoa ja oikeudenmukaisuutta. Monet addiktoituvat lääkkeistä. Missä onn psykologin palvelut, aikuskasvatuksen henkilöt, sosiaalityö... On tarve muuhunkin kuin just ja just hengissä pitämiseen. Kyllä ihmisillä pitää olla joku elämän laatu ilman noita helvetin enkeleitä. Onkohan itse ajatelleet, jos olisivat kohteena jonkun idiootin alistettavana ja parhaillaan vetoo johonkin asemaan tai ammmattiin. Pitäisi olla sitten ammatinsa arvoinen ja käyttäytyä niinkuin luottamus asemassa kuuluukin. Laittasivat ensin nämä todelliset häiriköt kuriin. Siinä olisi tarpeeksi tekemistä. tosin aika monet itsekkin vetelevät lääkkeitä eivätkä ole arvostelukykyisia eikä työkykyisiä.


      • qwerstyfughijokpl

        "Ihan ensimmäiseksi: Älä hyvä ihminen aja enää autoa!"
        Vinkkinä, että jos tuollaisia asioita menee valittamaan lekurille, lekuri määrää ajokieltoon. Trafilta on tullut tänä vuonna uudet määräykset, joiden mukaan lekurin pitää määrätä ajokielto...


    • Johanna2010

      onko sulla selvinnyt jotakin? ihan täysin samat oireet on minullakin ollut!

    • ++

      Kokeile B-vitamiinia, eli lähimmästä kaupasta joku Mivitotal tai joku B-Complex jossa on kaikki B-ryhmän vitamiinit. Tämä ei ole lääke mutta se voi mahdollisesti auttaa oloosi yleisesti ja jos on paha puutostila sen huomaa selvästi. Tämä on helppo keino kokeilla eikä ilmeisesti ole kovin kallista.

      googlettakaa b-vitamiini puutos ja tuossa vaikka yksi http://kaksplus.fi/keskustelu/t83422

      • ++

        Minulla oli samankaltaisia oireita ja huomasi siinä että yhtäkkiä kaikki voimat katosi konoan, jalat puutui ja myöhemmin tuntui pistelyä. Googlella ja löytyi monenlaista ja samat ei sovi kaikille ja pieniä eroja on mutta mulla oloa paransi selvästi, molemmat nestemäisenä:

        2 teelusikallista päivässä kalanmaksaöljy: sisältää Omega-3, A, E ja D-vitamiinit
        1 annos B-vitamiini jossa kaikki B-ryhmän vitamiinit


      • ravintolisä

        Mikähän mahtaa olla lääkitys? Ei normaali ruokavaliolla ja terveillä elämäntavoilla pitäisi mitään puutoksia olla. Riittävä nukkuminen ja palautuminen pitäisi auttaa väsymykseen. Onko liian raskas työ fyysisesti tai jotenkin uuvuttava tai voimia vievä työpaikka. Hyvä, jos noilla vitamiineilla saa korjattua, mutta kyllä aiheuttajaan pitäisi puuttua.


    • popopopo

      liika stressi voi aiheuttaa stressi häiriön ja siihen voi kuulua samanlaisia ongelmia mitä sulla on tuossa ollut .

      Mutta mielestäni tuo enemmänkin kuulostaa paniikki oire häiriöltä stressin aiheuttama tai väsymyksen tietty aivokemian aine kun palaa loppuun saattaa keho joutua tuohon kyseiseen paniikki tapaiseen tilaan alkaa hikoiluttaa huimaa ja tuntuu lähinä että pitää päästä pysähtymään äkkiä ja laittaa hetkeksi lepäämään

    • Anika56

      Minulla oli aluksi vähän väsynyt ja huono olo,sitten alkoi kiertokulku ja tuli kylmä hiki ja oksettaa. Kesti muutamia tunteja.Sen jälkeen on pari kertaa ollut samanlaisia oireita ja ne kestivät pari vuorokautta.

      • Anika56

        Ei siis kiertokulku vaan kiertohuimaus


    • zzzzzzzzz

      Oletko harrastanut seksiä tuntemattoman kanssa. Ota selvää jos kaverilla on samt oireet.

    • tamyb

      Kittyb oletko saanut apua vaivoihisi onhan kirjauksestasi jo 9v.

    • Anonyymi

      Minulla samat oireet… harmi kun alkuperäinen kirjoittaja ei ole tullut kertomaan vointiaan myöhemmin… muita samoilla
      Oireilla menevää?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3065
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe