Vasemman korvan kipu

mistä johtuu?

Mulla on muutaman päivän ajan ollu outoa tunnetta vasemmassa korvassa aina kun nielaisee. Flunssaa ei ole eikä ole aikoihin ollut, ei nokka vuoda eikä kuumetta, mutta aina kun nielaisee, niin vasempaan korvaan säteilee välillä todella sietämättömänkin tuntuinen kipu. Välillä tuntuu kuin se helpottaisi, välillä taas pahenee. Varsinkin kun ruokaa nielee niin sattuu ja paljon. Kävin lääkärissä, katsoi korvaan ja nieluun ja sanoi että vasemman puolen nielurisa on ehkä hieman turvoksissa, mutta mitään hälyttävää ei näy ja määräsi Duact-kapseleita otettavaksi 3xpäivässä, epäili että nielun ja korvan välillä ei "ilmastointi" oikein toimi. Mutta ei tunnu auttavan. Kipu tuntuu tosiaan vain nielaistaessa. Outoa kun ei kuitenkaan ole flunssaa muuten. Mistä voisi johtua?

18

15309

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niskat

      Kipu voi johtua niskasta. Kun nostelee paljon työkseen niin niskalla jännittää. Tällöin niskalihakset kipeytyy. Myöhemmin kipu voi levitä korvaan.

      • korvakäytävässä

        vaivaa aikansa ja sitten häviää.


    • sshh

      Korvassa itsessään kipua voi aiheuttaa luonnollisesti korvatulehdus, tärykalvon vioittuminen, vestibulaari schwannooma... Mutta muuten korvan kivut aiheutuvat usein purentavioista, narskuttelusta - siis kaikesta, mikä rasittaa leukaniveliä. Tarkistapa seuraavan kerran lääkäriltäsi, että leukasi on kunnossa, ja ettei Sinulla ole puremavikaa. Samoin niska-hartiaseudun jäykkyys voi aiheuttaa korvakipua. Kipu, jonka tunsit nielaisemisen yhteydessä voi osaltaan johtua siitä, että korvammehan ovat suorassa yhteydessä nieluun (tuba eustachian välityksellä). Uskon, ettei Sinulla ole syytä huoleen... Varmista lääkäriltäsi leukojen nivelet.

    • korvakipuinen

      Minulla on samanlainen vaiva. Onko sinun vaivaasi löytynyt selitystä tai onko se parantunut?

      • Riku.R

        minullakin sattuu VASEMPAAN korvaan mutta oikeaan ei yhtään..
        minulla ei vielä niellessä ole sattunut (no pari kertaa on joo) mutta ainakun korvaa koskettaa tai painaa siihen sattuu ihan älyttömästi :(
        onko teillä parantunut ja millä tartteeko käydä terkkarilla tai missään?


      • jokyupotilas
        Riku.R kirjoitti:

        minullakin sattuu VASEMPAAN korvaan mutta oikeaan ei yhtään..
        minulla ei vielä niellessä ole sattunut (no pari kertaa on joo) mutta ainakun korvaa koskettaa tai painaa siihen sattuu ihan älyttömästi :(
        onko teillä parantunut ja millä tartteeko käydä terkkarilla tai missään?

        olen itse ollut jo viikon kipeänä. kipu alkoi viikko sitten vähäisenä kurkun nielusta ja joka päivä kipu on lisääntynyt. Kipu on nytten niin kova, että edes ibuprofeeni-särkylääkkeet eivät tepsi ja kuuma tee ei auta. viime yönä kipu helpotti hieman, mutta lääkäriin olen menossa jos ei tästä hellitä huomiseks yhtään.


    • kettususikarhusonni

      bump

    • Haluan repii korvani

      Hei, olen 13-14 v ja mulla on OIKEA korva kipeä, se oli jo kerran mutta se kesti vaan koko yön no heti seuraavalla viikolla tuli taas kipu takaisin ja samalla mua sattu hampaaseen joka on oikealla takana sanoisko että korvan vieressä. Aina kun painan korvaa tai jtn muuta vastaavaa tulee ihan sietämätöntä kipua, luin näitä keskusteluja ja tosta niskasta, se retkahti edellisenä päivänä ennen tätä jumalatonta korvakipua. Nielussa aina välillä tuntuu oikealla puolella mutta ainakun korvaan sattuu niin hampaaseenkin sattuu EN KESTÄ TÄTÄ KIPUA!

    • eivoivarmaksisanoa

      Mulla on nyt ollu jonkun aikaa tätä kipua vas. korvassa :/ Välillä ei ole mitn, mutta välillä taas tuntuu et tulee takaisin ja on :/ Luulenpa syyksi noi niska kivut kun ne on aivan järkyttävän tukossa :S

    • Huolestunut O_o

      Samanlaista minullakin on ilmennyt vasemmassa korvassa. Eli jos korvaa painaa niin sattuu todella paljon. Ja korva käytäväänkin sattuu ihan kauheasti. O_o Mahtaako sitten tälläinenkin johtua vaikka siitä jos on löysät leukanivelet tai ne ovat kuluneet ? Niin voiko se tosiaan vaikuttaa näin suuresti korvaan. Eli kova sattuminen painaessa ja kosketeltaessa korvaa. Ja myös korvakäytävän järkyttävä kipu jos sitä kokeilee sormella painaa. Eli oisko syytä huolestua ?

      • Korva&nielu&leuat

        Jos epäilee purennan puolen ongelmia, kannattaa hakeutua hammaslääkäriin (tai terveyskeskushammashoidon kohdalla jonoon, joka voi olla yli puolen vuoden mittainen). Purentavika voi aiheuttaa mm. tinnitusta. Toisaalta epäilisin, että purentavika aiheuttaa myös muita kiputiloja kuin pelkän korvan seudun kivun. Tutki hampaasi peilin ja lampun tai kaverin avulla. Jos sinulla on purennassa hoitamatonta vikaa, niin todennäköisesti se näkyy hampaiden epätasaisena kulumisena. Suun avaaminenkin normaalisti auki saattaa olla silloin hankalaa. Purentaongelmissa on se hyvä puoli, että ne on mahdollista korjata hyvällä ja oikealla hoidolla. Kaikkiin korvaongelmiin (tinnitus, avoin korvatorvi) ei ole olemassa pätevää hoitoa.


    • KorvaanSattuu

      Mulla sattuu korvaan koko ajan ja kun nielaisee niin nieluun sattuu

      • bdudkdkkk

        korvatulehdus!!! lääkärille ja heti!


    • Korva temppuilee

      Toivottavasti olet saanut selvyyden, jos et, olet varmaan kärsinyt hillittömästi.

      Itse löysin Duodecim-lehdestä avoimen korvatorven ongelman. Siinä korvatorven lukkiutumismekanismi nielusta päin ei toimi normaalisti. Seurauksena on paineen tunnetta, oman puheen kaikumista jne. Mm. laihtuminen ja suun kuivuminen altistavat sille. Pätevää hoitoa ei ole, mutta ihmiset ovat saaneet apua mm. erilaisista nenän kautta tiputettavista tipoista.

      http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/arkisto?p_p_id=Article_WAR_DL6_Articleportlet&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&viewType=viewArticle&tunnus=duo10297

      Harvinaisissa korvavaivoissa on se ongelma, että yleislääkäri ei ehkä osaa tunnistaa niitä, ja diagnoosi on väärä. Eli kannattaa käydä silloin yksityisesti erikoislääkärillä. Avoimen korvatorven kohdalla tärykalvon pitäisi heilua hengityksen tahdissa, kun korvaan katsotaan korvalampulla.

      Korvien lukkiutuessa "puhalletaan" ilmaa nenästä kiinni pitäen. Korvakäytävän jäädessä auki, voi saman tehdä toisin päin, eli "imeä" ilmaa nenästä kiinni pitäen. Itse olen tätä harjoitellut tänään... miksei toimisi myös diagnosoinnin apuna?

    • korvatulehdus

      jos sinua sattuu vähänkin korvaan mene heti lääkärille! Äidiltäni on jouduttu viis kertaa puhkasemaan tärykalvot ja se sattuu ihan sairaasti. Yleensä tärykalvo joudutaan puhkasemaan jos on korvatulehdus joka viittaa korvakipuun. Mene ihan vain varan vuoksi lääkärille koska varhainen tulehdus voidaan vielä hoitaa pelkällä lääkityksellä :)

      • 16vuotiass

        Terve itselläkin on nirlu ja korva kipeä. Voisiko se johtua viisaudenhampaasta joka suuhini ilmestyi vai kuinka syvälle metsää olen päätynyt? :)


    • korvaniinkipeehelpme

      Mulla ihan sama juttu mutta kipu tulee vain haukotellessa auttakaa :(

    • Anonyymi

      Voi jumalauta mulla sattuu vasempaan korvaan niellessä tai suun liikkumisessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      352
      3972
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1739
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1520
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1487
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1328
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1305
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      196
      1259
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1177
    Aihe