Lamotrigiinin vaikutus

Neuvoja?

Moi! olen käyttänyt Lamotrigiinia 1,5 vuotta. Kärsin 20 vuotta voimakkaasta paniikkihäiriöstä ja masennuksesta. Söin 20 vuotta Cipramilia ja muita SSRI-lääkkeita, pameja ja Propralia.

Viimein kokeiltiin Lamotrigiinia.Kaikki vaivat ja kärsimys hävisivät. Tuttu lääkärini kokeili sitä myös yhteen paniikkihäiriöiseen, oireet hävisivät häneltäkin. Ihmelääke siis.

Ainoa vika on tunteettomuus, tunnelmien häviäminen, koskaan ei hätäänny, tai ahdistu. lääke vie myös kaiken ns.tarmokkuuden. Tämän huomasin jo alussa. Kuntosalilla käynnit loppuivat kuin seinään. kyse ei ole vain haluttomuudesta, sekin lienee tunne. Sitä vain on. mitä seksuaalisuuteen tulee, se ei kiinnosta yhtään. Sekin kun on kai jonkinlaista kiihoittumista joten sekin estyy. Sitä vain on. Laihtuminen on mahdotonta, hidastuukohan perusaineenvaihduntakin?

Rahaa kyllä säästyy kun ei tule tehtyä mitään. Kävin jopa rasvaimussa; kun rahaa ei mene ja aina on kotona, ajattelin että se sopii hyvin. Makselen velan tänä vuonna pois, kotona oleminen kun ei ole todellakaan ongelma. Kissani on onnessaan kun olen muuttunut samanlaiseksi kuin hän.

Onko muilla kokemuksia Lamotrigiinista? olen kiitollinen kaikista kommenteista.

15

10276

Vastaukset 15

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sait

tuon resptin ja auttaiskohan se myös sos.tilanteiden pelkoon,kun kaikkee olen koittanut,mutta mikään ei auta.mua ei noi sivuvaikutukset haittaa,kun vaan jaksaisin tätä elämää elää.psykiatrilta ilmeisesti sait reseptin,vai miten?alkaako vaikutus heti,vai pitääkö odottaa ne tyypilliset pari viikkoo?

• Aloittaja

Masennukseni oli tiedossa, mainitsin lääkärille että mm. Kahvi ja kofeiini vaikuttaa muhun tosi paljon. Samoin auringonpaiste ja musiikki. Ruksailin A-nelosen johon kaikilla löytyy tarpeeksi kyllä kohtia. Maniaa ei ole, kenties hypomaniaa... Mietittiin ja täydennettiin diagnoosia.

Lääke aloitetaan vähitellen. Pameja ja muita lääkkeitä voi käyttää hyvin samalla, ei kontraindikaatioita. Yks kaks en enää tarvinnut pamejakaan, niiden vaikutus lakkasi toimimasta. Niitä jouduin käyttämään 20 vuotta! Käsittämätöntä. Olisipa tajuttu aiemmin, siinä meni nuoruus.

Jos joskus dokaa ei enää tule krapula-ahdistuksiakaan. Ennen todellakin tuli. Lääke hävittää myös kofeiinin kiihottavan vaikutuksen, kahviakin voi kitata vaikka kuinka paljon, ei vaikutusta. Kysy ihmeessä asiasta lääkäriltäsi. Tavalliset ei tiedä edes että sitä näihin käytetään, vain yksi psykiatreistani tajusi kirjoittaa. Mitään ei kokeilussa menetä.

• tahansa
        Aloittaja kirjoitti:

Masennukseni oli tiedossa, mainitsin lääkärille että mm. Kahvi ja kofeiini vaikuttaa muhun tosi paljon. Samoin auringonpaiste ja musiikki. Ruksailin A-nelosen johon kaikilla löytyy tarpeeksi kyllä kohtia. Maniaa ei ole, kenties hypomaniaa... Mietittiin ja täydennettiin diagnoosia.

Lääke aloitetaan vähitellen. Pameja ja muita lääkkeitä voi käyttää hyvin samalla, ei kontraindikaatioita. Yks kaks en enää tarvinnut pamejakaan, niiden vaikutus lakkasi toimimasta. Niitä jouduin käyttämään 20 vuotta! Käsittämätöntä. Olisipa tajuttu aiemmin, siinä meni nuoruus.

Jos joskus dokaa ei enää tule krapula-ahdistuksiakaan. Ennen todellakin tuli. Lääke hävittää myös kofeiinin kiihottavan vaikutuksen, kahviakin voi kitata vaikka kuinka paljon, ei vaikutusta. Kysy ihmeessä asiasta lääkäriltäsi. Tavalliset ei tiedä edes että sitä näihin käytetään, vain yksi psykiatreistani tajusi kirjoittaa. Mitään ei kokeilussa menetä.

lääkäri, siis yleislääkärikin. Toki sillä on useita indikaatioita. Pääindikaatiot epilepsia ja bipouden depressiokaudet.

Tuskin auttaa sen kummosemmin sos.fobiaan, aloittaja kertoo kärsineensä depressiosta ja ph:stä. Ja depressio liittynee bipoputeen (hän kun mainitsee manian ja hypomanian).

Tässäpä india Lamista:

LAMICTAL 50MG 50 LIUKENEVA TABL
        GSK    

31,74 €       0,63€/kpl

Lääkemuodot
        Liukeneva tabletti, joiden vahvuudet ovat 5, 25, 50, 100 ja 200 milligrammaa. Tabletissa on mustaherukan maku.

Vaikuttavat aineet:
        Lamotrigiini.

Käyttötarkoitus:
        Lääkettä käytetään epilepsian hoitoon erityisesti tilanteissa, joissa aikaisempi lääke ei ole pitänyt kohtauksia poissa tai sen käyttö on jouduttu lopettamaan. Lamotrigiinia voidaan antaa myös lapsipotilaille. Sitä käytetään myös ns. kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön liittyvän masennuksen hoitoon.

Vaikutustapa:
        Lamotrigiinin vaikutus perustuu sen kykyyn estää kouristuksia aiheuttavien aminohappojen vapautumista. Se myös vähentää hermosolujen ärsyyntyvyyttä. Hoitoa ei pidä keskeyttää äkillisesti, vaan annosta vähitellen pienentämällä.

Annostus:
        Lääkäri määrää annostuksen.

Lääkkeen ottaminen:
        Liukenevat tabletit voi niellä sellaisenaan nesteen kera. Ne voi myös pureskella tai liuottaa pieneen nestemäärään.

Haittavaikutukset:
        Lääke voi aiheuttaa joskus vaikeaakin ihottumaa, jolloin sen käyttö yleensä lopetetaan. Ihottuma ilmaantuu tavallisesti kahdeksan viikon kuluessa hoidon aloittamisesta, ja se on lapsilla yleisempi kuin aikuisilla. Muita yleisimpiä haittavaikutuksia ovat mm. päänsärky, huimaus, kahtena näkeminen ja näön epätarkkuus. Joskus ilmenee ärtyneisyyttä, uneliaisuutta, unettomuutta, vapinaa ja erilaisia vatsavaivoja sekä kipuja nivelissä tai selässä.

Raskaus ja imetys:
        Lääkkeen käyttö raskauden aikana arvioidaan tapauskohtaisesti. Epilepsiakohtaus voi olla sikiölle haitallisempi kuin niiden ilmaantumisen estävä lääkehoito. Lääkettä erittyy äidinmaitoon, joten imetystä ei yleensä suositella lääkehoidon aikana.

Säilytys:
        Huoneenlämmössä, 15- 30 asteessa, valolta suojattuna ja kuivassa paikassa. Kelpoisuusaika pakkauksessa.

Lisäaineet
        -

Lähde: Lääketietokeskus

Pakkaustiedot:

-
        JOS Lamista tulee ihottumaa on sen käyttö lopetettava HETI.

Ja ei tosiaankaan mikään ensi eikä toissijainenkaan lääke sos.fobiaan..

• saanut avun
        tahansa kirjoitti:

lääkäri, siis yleislääkärikin. Toki sillä on useita indikaatioita. Pääindikaatiot epilepsia ja bipouden depressiokaudet.

Tuskin auttaa sen kummosemmin sos.fobiaan, aloittaja kertoo kärsineensä depressiosta ja ph:stä. Ja depressio liittynee bipoputeen (hän kun mainitsee manian ja hypomanian).

Tässäpä india Lamista:

LAMICTAL 50MG 50 LIUKENEVA TABL
        GSK    

31,74 €       0,63€/kpl

Lääkemuodot
        Liukeneva tabletti, joiden vahvuudet ovat 5, 25, 50, 100 ja 200 milligrammaa. Tabletissa on mustaherukan maku.

Vaikuttavat aineet:
        Lamotrigiini.

Käyttötarkoitus:
        Lääkettä käytetään epilepsian hoitoon erityisesti tilanteissa, joissa aikaisempi lääke ei ole pitänyt kohtauksia poissa tai sen käyttö on jouduttu lopettamaan. Lamotrigiinia voidaan antaa myös lapsipotilaille. Sitä käytetään myös ns. kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön liittyvän masennuksen hoitoon.

Vaikutustapa:
        Lamotrigiinin vaikutus perustuu sen kykyyn estää kouristuksia aiheuttavien aminohappojen vapautumista. Se myös vähentää hermosolujen ärsyyntyvyyttä. Hoitoa ei pidä keskeyttää äkillisesti, vaan annosta vähitellen pienentämällä.

Annostus:
        Lääkäri määrää annostuksen.

Lääkkeen ottaminen:
        Liukenevat tabletit voi niellä sellaisenaan nesteen kera. Ne voi myös pureskella tai liuottaa pieneen nestemäärään.

Haittavaikutukset:
        Lääke voi aiheuttaa joskus vaikeaakin ihottumaa, jolloin sen käyttö yleensä lopetetaan. Ihottuma ilmaantuu tavallisesti kahdeksan viikon kuluessa hoidon aloittamisesta, ja se on lapsilla yleisempi kuin aikuisilla. Muita yleisimpiä haittavaikutuksia ovat mm. päänsärky, huimaus, kahtena näkeminen ja näön epätarkkuus. Joskus ilmenee ärtyneisyyttä, uneliaisuutta, unettomuutta, vapinaa ja erilaisia vatsavaivoja sekä kipuja nivelissä tai selässä.

Raskaus ja imetys:
        Lääkkeen käyttö raskauden aikana arvioidaan tapauskohtaisesti. Epilepsiakohtaus voi olla sikiölle haitallisempi kuin niiden ilmaantumisen estävä lääkehoito. Lääkettä erittyy äidinmaitoon, joten imetystä ei yleensä suositella lääkehoidon aikana.

Säilytys:
        Huoneenlämmössä, 15- 30 asteessa, valolta suojattuna ja kuivassa paikassa. Kelpoisuusaika pakkauksessa.

Lisäaineet
        -

Lähde: Lääketietokeskus

Pakkaustiedot:

-
        JOS Lamista tulee ihottumaa on sen käyttö lopetettava HETI.

Ja ei tosiaankaan mikään ensi eikä toissijainenkaan lääke sos.fobiaan..

jostain tietystä lääkkeestä niin se ei kys.lääkeestä mitään ihmelääkettä tee.

• Hannaleena30

jos annostuksesi on liian suuri?? Mikä on päivä annostuksesi?

• Aloittaja

Hei!

Uskon kyllä vakaasti että laake auttaa myös sosiaalisten tilanteiden pelkoon. Itselläni se oli niin paha, etten useita kertoja päässyt edes ovesta ulos kun töihin piti mennä. Joskus pääsin metro-asemalle mutta en pystynyt siellä olemaan. Puhumattakaan parturista, kokouksista jne.

20-vuotta sinnittelin ko.tilanteet SSRI-lääkkeiden ja pamejen avulla. Luoja jos joku olisi edes tajunnut KOKEILLA tuota Lamotrigiinia.

Lamotrigiinin viralliset käyttöalueet ovat juuri nuo epilepsia ja bipolaarisuus, josta joku tuossa mainitsikin. Lääkkeelle ei kuitenkaan ole määritelty terapiaryhmää tarkasti. Lääketehdasta en muista, mutta sen sivuilla sanotaan että lääkettä käytetään myös stressin hoitoon.

Kun lääke vie liikakiihoituksen pois, se vie sen pois myös sosiaalisten tilanteiden aiheuttamana. Itse voin tehdä mitä vain, mennä minne vain, tuota käsittämätöntä "kiihtymistä", paniikkia ja pakokauhua, pelkoa ei tule.

Annostuksesta, se aloitettiin vähitellen ja nostettiin aina 300mg saakka. Eli hyvin voimakas annos. Liika suuri, totesin, ja noin vuoden päästä tiputtelin anostusta itse nykyiseen 50mg päivässä.

Vuosi sitten tippui minulta pois pamit ja Propralit, 60mg paroksetiini on nyt 20mg. Ja vaste erinomainen! En tiedä miten kiittää tarpeeksi tuon lääkkeen alkuperäiskehittäjää ja lääkäriä joka sitä tajusi kokeilla.

Aiempi kirjoittaja sanoi, ettei se ole ensisijainen lääke esim.sosiaalisiin pelkoihin. Ei ollut, ei. Ensin kokeiltiin Cipramilit (tulivat silloin markkonoille), sitten muita SSRI-lääkkeitä. 20 vuotta rauhoittavia, propralia ja lukuisa määrä muita masennuslääkkeitä.

Kyllä niillä elossa pysyi mutta sitä ei voi verratakaan siihen mitä tämä on. Jos joku lääkäri vain tajuaa kokeilla Lamotrigiinia, pyytäkää vaikka itse että se tehtäisiin. Siinä ei menetä mitään mutta on suuri mahdollisuus voittaa elämä. Minä voitin heti, ja suosittelen sitä koko sieluni kautta kaikille hädänalaisille.

• ............

"Ainoa vika on tunteettomuus, tunnelmien häviäminen, koskaan ei hätäänny, tai ahdistu. lääke vie myös kaiken ns.tarmokkuuden. Tämän huomasin jo alussa. Kuntosalilla käynnit loppuivat kuin seinään. kyse ei ole vain haluttomuudesta, sekin lienee tunne. Sitä vain on. mitä seksuaalisuuteen tulee, se ei kiinnosta yhtään. Sekin kun on kai jonkinlaista kiihoittumista joten sekin estyy. Sitä vain on. Laihtuminen on mahdotonta, hidastuukohan perusaineenvaihduntakin"

minusta nuo kuulostavat niin pahoilta sivuvaikutuksilta, että täytyy miettiä kahdesti pyytääkö lääkettä. Tunteettomuus, seksin kiinnostamattomuus, aineenvaihdunnan hidastuminen jne. miten sitä voi esim. ikinä löytää elämänkumppania, tai ystäviä jos on kuin jokin vihannes, mikään ei innosta tai kiinnosta??
      vai etkö itse koe noita pahoina sivuvaikutuksina?? minusta vain kuulostaa pahalta.
      niin, ja kertoisitko jääkö tuohon lääkkeeseen koukkuun? siis jos saa reseptin ja kokeilee, niin onko samantien koukussa? (niinkuin bentzoihin)

• leptikko

Olen käyttänyt jo useamman vuoden epilepsiaan Lamictal lääkitystä. Minulla on myös paniikkihäiriö ja vakava masennus diagnosoitu. Epilepsiakohtaukset lääke on kyllä poistanut, muuta muihin ongelmiin ei mitään vaikutusta.Lisänä Propral ja Sepram. Liekkö nuilla muillakaan muuta, kuin plasebovaikutus.

• La Dolce Vita

Ikivanha ketju, mutta kirjoitan, kun tää tuli esiin googlattaessa "lamotrigin masennus". Mulla määrättiin Lamotrigiiniä (kauppanimenä myös Lamictal) vakavaan masennukseen, johon eivät SSRI-lääkkeet olleet tehonneet lainkaan. Psykopolin ylilääkäri, joka mua hoitaa, epäili minun olevan SSRI-resistentti eli millään SSRI:llä ei saavuteta tuloksia, vaikka niitä vaihdeltaisiinkin. Joten hän kirjoitti minulle Lamotriginia siten, että 2 viikkoa 25 mg, sitten 2 viikkoa 50 mg, ja sitten viikon käytön jälkeen nostetaan 75, 100, 150 ja 200 mg asti. Sitten katsotaan, miten tehoaa. Samaan aikaa mulla menee Cipralex (eli Escitalopram) annoksella 7,5 mg "varmuuden vuoksi", mutta lääkäri sanoi, että sitä ei nyt nosteta yhtään enempää, koska tietyillä potilailla, joilla on tarpeeksi suurta ahdistusta, SSRI:t voivat isoina annostuksina jopa lisätä ahdistuneisuutta eli toimivatkin käänteisesti.

Nyt olen tilanteessa, että olen syönyt lääkettä kuukauden. Juuri aloitin 75 mg:llä. Sivuvaikutuksia en ole havainnut vielä, enkä kyllä vaikutustakaan. Se sama masennus, toivottomuuden tunne, täydellinen väsymys, haluttomuus kaikkeen, paikoitellen ihan järjetön ahdistus jne. jatkuvat. Mutta mulla alkoi ennen lääkitystä olla pieniä psykoottisia kokemuksia esim. pelkäsin yöllä jonkin käden tarttuvan minuun, enkä uskaltanut mennä vessaan, tai että jonkin elokuvan sisältämät merkitykset oli suunnattu minun ongelmieni ratkaisemiseksi... Tajusin nopeasti, että nämä ovat harhaisuutta, joten varsinaisesta psykoottisuudesta ei lääkärikään puhunut. Nämä tällaiset kokemukset ovat lääkkeen myötä hävinneet.

Lamotrigiini kuulemma auttaa vasta sitten, kun annostus on vähintään 150 mg - tai silloin nähdään, onko sillä ylipäätään vaikutusta vai ei. Sen jälkeen tarvittaessa voidaan nostaa aina 400 mg asti.

Toivon, että tämä lääke toisi avun n. 15 vuotta kestäneeseen masennukseen, jota tosin on hoidettu lääkkein vasta kolme vuotta. SSRI:t eivät ole auttaneet yhtään, josko tässä olisi sitten apu tilanteeseen. Ulkomaisilla keskustelupalstoilla on ollut paljon myönteisiä kokemuksia tästä lääkkeestä nimenomaan vaikean masennuksen hoidossa, Suomessa tämä lääke on edelleen vähemmän tunnettu, ja terveyskeskuslääkärit määräävät SSRI:tä ja jopa Ketipinoria (joka on NEUROLEPTI!) vaivaan kuin vaivaan.

Tsemppiä muille Lamon kanssa aloitteleville!

• hopeless records

Hei! Itse aloitin syömään myös näitä ahdistukseen ja paniikkihäiriöön. Annos tällä hetkellä 50mg tarkotus nostaa 100mg päivässä. Mitään haittavaikutuksia ei ole ollut. Ennen söin rivatrilliä 4mg vuorokaudessa. Nyt tarkoitus pudottaa rivatril pikkuhiljaa samalla kun nostan lamotrigin annostusta. Toivottavasti toi uusi lääke auttaa myös minulla ahdistukseen.

• Anonyymi

Toivottavasti saat tän ku yritin yksityisest laittaa viestii mut en osaaXD mut et mulle määrättii samatie 100mg ni tuleeks tost mitenkää chilli tai eufoorine olo ku bene koukku nii

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toivottavasti saat tän ku yritin yksityisest laittaa viestii mut en osaaXD mut et mulle määrättii samatie 100mg ni tuleeks tost mitenkää chilli tai eufoorine olo ku bene koukku nii

Mä oon syönyt reilusti yli kymmenen vuotta Lamoa, 2X50 mg/vrk:ssa.
        Ei ole ollut mitään haittoja, ainoa, että isommalla annoksella,jota kauan sitten kokeiltiin, tuli kahtena näkemistä.
        Ja tiedoksi, Lamosta ei tuu minkäänlaisia oloja, euforiaa tms.

Se on vanha epilepsialääke, jota on jo vuosia käytetty myös mielenterveysongelmien hoidossa, ja auttaa kuulemma myös kroonisiin kipuihin nostaen kipukynnystä.
        Itse en ole niitä haittoja kokenut, kuten jo mainitsinkin, mutta en kyllä koe kummemmin hyötyjäkään, vaikea sanoa.

• Puh

Kellään kovaa ahdistusta Lamotrigiinin nostojen yhteydessä?
      Nostin juuri 75mg sataan mg ja ahdistus aivan järkkyä :(

• Lamolamilamo

Lamotrigin menee epiin ja mulla myös ahdistuSta, pieni annos ei auttanut mutta suurempi alkoi auttamaan 250mg ellei jopa nosteta vielä - vaikuttaa varnaan aivokemioihin positiivisesti onhan noi pan häiriöt ja muut aivoperäset kans! Mä luulin kärsiväni siitä myös mutta ne oliki kohtaukdia ja hävisivät tuhkana tuuleen ku lääkitys aloitettiin eli hyvä lääke :)

• Ruusunen3

Minä tähän keskusteluun tulin ajatellen vähitellen Lamictalin vähentämistä - !?
      (200mgx2/pv). Täytyykö noin paljon ottaa, jos väsyttää liikaa: siinähän kuluu nukkumiseen puoli elämää...

Valtava väsyttäminen aina aamupäivisin lääkkeenoton jälkeen on alkanut rasittamaan tosi paljon. Syön myös muita epi-lääkkeitä (Levetirasetaami 500mgx2/pv ja Vimpat 150mgx2) -kaikki epilepsiaan.

Kärsin kemikaaliyliherkkyydestä ja lääkkeet ovat mitä suurimmassa määrin kemikaaleja!

Neuvoisitteko joku tai neuvokaa, kuka neurologi on Suomessa, jota suosittelisitte?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä haluaisit sanoa hänelle?

Jos joskus kohtaatte?
      Ikävä
      134
      1417
    2. Mikä kaivatussasi

on parasta?
      Ikävä
      88
      1252
    3. haluaisin paljastaa

Kuka tämä :/ on
      Ikävä
      81
      746
    4. Taiteiden yö

Kuhmon taiteiden yössä tapahtui. Tsat satss saaatts... Ja Sammon takoja... Tsat satss saaatts...
      Kuhmo
      11
      680
    5. Hyvää yötä kaipaamalleni

Vanhwmmalle naiselle, olet rakas❤️❤️
      Ikävä
      27
      677
    6. Olen jo oppinut tuntemaan

sinun kirjoitustyylisi
      Ikävä
      47
      553
    7. Et vaan tajua

Että rakastan sua
      Ikävä
      19
      545
    8. Mikä kaivatussasi

on pahinta?
      Tunteet
      44
      515
    9. Nainen, onko se nalle hehkuttelija poistunut keskuudestamme?

Ei ole näkynyt, joten onkohan. R.I.P :/
      Ikävä
      115
      509
    10. Mikä herkku

Kaivattusi On? 😁
      Ikävä
      41
      502
    Aihe