Tuolla alempana puhutaan jotain kreatiinista, ja sanotaan että se AIHEUTTAA munuaisvaivoja/kuluttaa munuaisia.
tuo on typerä väite, sillä Kreatiini tekee tuota "kuormitusta" VAIN yliannostettuna, eli jotain 30-50g päivä tai 1-20g päivä yli kahden kuukauden ajan.
Tottakai on poikkeuksia, eli kai noi jenkki-kreatiinit missä on vaikka mitä :P.
Kreatiini ja yliannostus...
5
6608
Vastaukset
- riisitikku
oon jutellu muutamien alalla kauan olleiden ja jopa kisanneiden kanssa niin väittivät moista että kreatiinia kannattaa käyttää esim. kaksi kuukautta ja sen jälkeen viikon tauko. tai vaikka kolme kuukautta ja kuukauden tauko... onko oikeata väitettä olemassakaan?!?!?
- riisitikku
tsori.. näin aamu tuimaan joutuu aina vähä korjailemaan tekemisiään. mutta niin siis äskeisestä unohtui vielä se että he suosittelivat noita kuureja eli kaksi kuukautta ja viikko tai kolme kuukautta ja kuukausi 4-5gramman päivä tahdilla. eli siis väitteesi mukaan se menisi jo yliannostuksen puolelle...
- ilppu
"Kreatiinin käyttö kannattaa jaksottaa siten, että kolmen kuukauden säännöllisen käytön jälkeen pidetään yhden kuukauden tauko ja sen jälkeen aloitetaan uusi käyttöjakso. Kreatiinia kuljettavat soluihin eräät välittäjäproteiinit, jotka näyttävät kuitenkin sulkevan kreatiinin kulun, kun kreatiinia on jatkuvasti tarjolla elimistölle epätavallisen korkea määrä. Kuukauden tauko lisäkreatiinin saannissa avaa taas tämän väylän.
Kreatiinilla ei tiedetä olevan haittavaikutuksia suositellulla annostuksella. Suuri määrä, 20-30 g, kerralla voi sekoittaa vatsan. Joku voisi tietysti laskea haittavaikutukseksi sen, että ravintolisänä nautittu nostaa monilla kehon painoa parilla kilolla, koska elimistöön kertyy ravinteiden mukana enemmän vettä. Toisaalta varsinkaan monen nuoret miehet eivät pane pahakseen, että lihakset ovat täyteläisemmät.
Suomessa 80-luvun alussa tehdyssä tutkimuksessa eräästä silmän pohjan sairaudesta kärsiville koehenkilöille annettiin 1.5-3 g/vrk kreatiinia säännöllisesti 5 vuoden ajan ilman havaittuja haittavaikutuksia." - erkikuk
Mulla katkeilee verisuonet silmistä, kun käytän kreatiinia. Ei kannata käyttää sitä. Pitkälläaikavälillä haittaa vaan.
- mä...
Sitten kun kreatiini arvot ovat kehossasi täynnä niin ylimääräiset aineet tulee virtsan mukana ulos...munuaiset käy vähän aikaa yli teholla mut ei sen kummempaa. ei ainakaan mun tietojen mukaan aiheuta vaivoja. annostuksista en viitti puhua mitään koska jokaisella on oma tyylinsä ottaa sitä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2257047Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää451315Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka291128- 75921
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal49895Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a62877Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.96856Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38811Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14776- 43763