Raha menee rahan luo

Tarjouksessa.

Niin se vaan on, että raha menee raha luo - ne joilla sitä on, niille sitä siunaantuu, mutta tällainen köyhän perheen köyhä tyttö ei koskaan "kylve rahassa". Hyvä kun toimeen tulee. Ja siitä kai pitäisi olla onnellinen. Olen aina yrittänyt - siitä ei ole kyse! Yrittänyt tehdä kaikkeni - 13 vuotiaasta asti kesätöissä, opiskellut, tehnyt lujasti töitä ja nyt olenkin ihan hyvässä työpaikassa ja tienaan 2300€/kk mutta tuosta nappaa valtio päältä viikon palkan ja sen jälkeen maksetaan kerrostalokämpän lainaa, autolainaa, laskut ja eläminen. MITÄÄN ei jää säästöön. Koskaan ei ole rahaa lähteä vaikkapa etelänmatkalle. Eikä elämäntyylini ole MILLÄÄN TAVALLA ylellistä - en osta MITÄÄN luksusta, kallista, extraa.. kaikki tarjouksesta -tyyliin.

Miten ihmisillä on tänä päivänä varaa taloihin ja hulppeisiin auto / huvila / tropiikinloma -yhdistelmiin?!? Kierretäänkö tässä maassa niin paljon veroja vai MISTÄ SE JOHTUU?? Millaisia summia sitä oikein pitäisi tienata että selviäisi verottajan jälkeen vielä ostamaan kaikkea tuota "pikku luksusta" mitä ihmisillä on?! Kiinnostais tietää...

34

3060

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neeke

ja jos ei velalla niin sitten epärehellisesti.
      Ei vaiskaan, kyllä Suomesta löytyy hyvätuloisiakin. Periaatteella mitä turhempi työ, sen enemmän siitä tienaat.

• Anonyymi

Raharemontti on hölmö ohjelma holtittomia aikuisia neuvotaan velkojen takia. Onko nykyään niin idiootteja ettei ymmärretä,että velka pitää miksaa nauretaan kun velasta puhutaan. Muutaman vuoden päästä taas on velkaa vaikka kuinka paljon. Miten ilkiävät telkkarissa olla ja sanoa että on velkaa vaikka kuinka paljon ei nykyisin osata edes hävetä.

• kysymykseesi

ei ne isot tulot,vaan ne pienet menot.
      Vanha fraasi,mutta aika paikkaansa pitävä kylläkin.
      Mutta kovastihan sinä olet yrittänyt,olet ammatti-ihminen,oma asunto jne.
      Ja lainan maksu omasta asunnostakin on säästämistä.
      Tsemppiä sinulle.

• tämmöinen tapaus

tällä kertaa.
      Mikään pankki ei kylläkään noilla tuloilla lainaa kerrostalokämpän hintaa, varsinkin jos on autolainakin.
      EI KYLLÄ muutenkaan, jos et sit asu utsjokikevossa, mis kämpät ei maksa "mitään".
      Satuja, satuja ;D

• satuiluja?

Kyllä aloittajan tuloilla saa lainaa kerrostaloasunnon verran ja ihan pääkaupunkiseudullakin...

• Varsinais-suomessa

ja lainatarjouksen sain itse asiassa neljästä eri pankista, jotka sitten kilpailut keskenään. Öö.. luitkohan ihan oikein tekstini?!

Auto maksoi (käytettynä!) 5000 euroa, joten kyseessä ei siis ole mikään farkkubemari tms. luksusauto.

Asuntolainaa on 75 000 ja autolainaa 5000€ - nämä lainat olisin saanut mistä tahansa pankista tällä seudulla. Missäköhän _kevossa_ itse mahdat asua kun et tällaisista asioista ole kartalla...

• budjaan
        Varsinais-suomessa kirjoitti:

ja lainatarjouksen sain itse asiassa neljästä eri pankista, jotka sitten kilpailut keskenään. Öö.. luitkohan ihan oikein tekstini?!

Auto maksoi (käytettynä!) 5000 euroa, joten kyseessä ei siis ole mikään farkkubemari tms. luksusauto.

Asuntolainaa on 75 000 ja autolainaa 5000€ - nämä lainat olisin saanut mistä tahansa pankista tällä seudulla. Missäköhän _kevossa_ itse mahdat asua kun et tällaisista asioista ole kartalla...

ja täält ei kyl latookaan tolla hinnalla sais.
        Tuplasti sai laittaa.
        Toisekseen ootko köyhyysrajan alapuolella elävä?
        No, et todellakaan, mitens yht'äkkii tänne eksyit?

• tarina tämä
        Varsinais-suomessa kirjoitti:

on. Ihan varmasti voi säännöllisillä 2000€/kk tuloilla ihan kilpailutusmielessä käydä pankeista kyselemässä mikä niistä edullisimman asuntolainan myöntää. Ainakin 100000 euroon asti tuollaisilla säännöllisillä tuloilla lainaa saa, kun panttaa ostamansa asunnon lainan vakuudeksi.
        Mutta jos ei noita säännöllisiä tuloja kuten vakaasta työpaikasta saatuja palkkatuloja ole, niin sitten voi nykyoloissakin olla hankala saada mitään lainaa asuntokiinteistöön, sittenkään vaikka olisi omaisuutta vakuudeksi antaa moninkertaisesti tuon lainan edestä, ja hyvin perustellusti laina tulisi hyvään sijoituskohteeseen. Tässä pankkien kansalle lainan myöntämiskäytännöissä se hyvin juuri näkyykin, että mitä milloinkin tai missäkin ajassa hyvintomeentulevalta edellytetään. Kyllä minäkin olen tässä asiassa ihan samaa mieltä kuin pankit. Kokemukseni perusteella elämä oli helppoa silloin kun oli säännöllinen työ ja siedettävä palkka ja elämä muuttui todella vaikeaksi ja vaativaksi kun ilman tuota säännöllistä palkkatyötä piti itse ruveta rahaa itselleen spekuloimaan. Minulle tällainenkin juuri sentään on ollut mahdollista kun minulla lähtökohtaisesti oli omaisuutena oma asunto ja vähän osakkeita ja rahaa sekä sitten vielä odotettavissa pientä perintöä, mutta ei tällainen spekulointi nykyoloissa todellakaan ole mitään mukavaa elämää kun suurinpiirtein kaikki vetävät kuin vierasta sikaa(kaikesta maksat ja aina sen korkeimman mukaan) henkilöä joka ei mihinkään taloudellisesti merkittävään etupiiriin kuulu.

Yksinään eläjä joutuu kaikki talouskulunsa yksin maksamaan, ja jos elämiseen kuuluu auto ja ns. tavallisen ihmisen muut menot niin ei tuollaisesta vähän yli 2000€ palkasta kyllä mitään muuta säästöön saakkaan kuin juuri jonkun asuntolainansa verran, ja sekin vielä tiukkaa tekee jos vähän ylimääräisiä törsää. Jos mielit tuloillasi saada enemmän säästöön on sinun luovuttava juuri jostain noista ns. tavallisen ihmisen menoistasi(esim. jos et itse vanhaa autoasi huolla niin hankit mopon ja korvaat sillä autoilusi, polkupyörä tulee vielä sitäkin halvemmaksi).
        On nuo verot sitten aika paljon pienempiä nykyään jos jostain keskituloista vaan neljännes tai 25% veroa enää maksetaan. Kyllä minun palkansaajana ollessani keskituloistakin jo maksettiin aina yli 30% veroa.

• Normituloinen
        tarina tämä kirjoitti:

on. Ihan varmasti voi säännöllisillä 2000€/kk tuloilla ihan kilpailutusmielessä käydä pankeista kyselemässä mikä niistä edullisimman asuntolainan myöntää. Ainakin 100000 euroon asti tuollaisilla säännöllisillä tuloilla lainaa saa, kun panttaa ostamansa asunnon lainan vakuudeksi.
        Mutta jos ei noita säännöllisiä tuloja kuten vakaasta työpaikasta saatuja palkkatuloja ole, niin sitten voi nykyoloissakin olla hankala saada mitään lainaa asuntokiinteistöön, sittenkään vaikka olisi omaisuutta vakuudeksi antaa moninkertaisesti tuon lainan edestä, ja hyvin perustellusti laina tulisi hyvään sijoituskohteeseen. Tässä pankkien kansalle lainan myöntämiskäytännöissä se hyvin juuri näkyykin, että mitä milloinkin tai missäkin ajassa hyvintomeentulevalta edellytetään. Kyllä minäkin olen tässä asiassa ihan samaa mieltä kuin pankit. Kokemukseni perusteella elämä oli helppoa silloin kun oli säännöllinen työ ja siedettävä palkka ja elämä muuttui todella vaikeaksi ja vaativaksi kun ilman tuota säännöllistä palkkatyötä piti itse ruveta rahaa itselleen spekuloimaan. Minulle tällainenkin juuri sentään on ollut mahdollista kun minulla lähtökohtaisesti oli omaisuutena oma asunto ja vähän osakkeita ja rahaa sekä sitten vielä odotettavissa pientä perintöä, mutta ei tällainen spekulointi nykyoloissa todellakaan ole mitään mukavaa elämää kun suurinpiirtein kaikki vetävät kuin vierasta sikaa(kaikesta maksat ja aina sen korkeimman mukaan) henkilöä joka ei mihinkään taloudellisesti merkittävään etupiiriin kuulu.

Yksinään eläjä joutuu kaikki talouskulunsa yksin maksamaan, ja jos elämiseen kuuluu auto ja ns. tavallisen ihmisen muut menot niin ei tuollaisesta vähän yli 2000€ palkasta kyllä mitään muuta säästöön saakkaan kuin juuri jonkun asuntolainansa verran, ja sekin vielä tiukkaa tekee jos vähän ylimääräisiä törsää. Jos mielit tuloillasi saada enemmän säästöön on sinun luovuttava juuri jostain noista ns. tavallisen ihmisen menoistasi(esim. jos et itse vanhaa autoasi huolla niin hankit mopon ja korvaat sillä autoilusi, polkupyörä tulee vielä sitäkin halvemmaksi).
        On nuo verot sitten aika paljon pienempiä nykyään jos jostain keskituloista vaan neljännes tai 25% veroa enää maksetaan. Kyllä minun palkansaajana ollessani keskituloistakin jo maksettiin aina yli 30% veroa.

Kyllä reilun 2000 euron kuukauspalkalla pärjää mainiosti. Kyse on vain taloussuunnittelusta.
        Itselläni ainakin jää 2000 euron tuloilla ihan tarpeeksi säästöön ja autokin löytyy.

• käytkö
        Normituloinen kirjoitti:

Kyllä reilun 2000 euron kuukauspalkalla pärjää mainiosti. Kyse on vain taloussuunnittelusta.
        Itselläni ainakin jää 2000 euron tuloilla ihan tarpeeksi säästöön ja autokin löytyy.

koskaan ulkona? Nautitko elämästä vai vain neljästä seinästä ja katosta jotka omistat?! Matkusteletko tai omistatko veneen/huvilan, mikä tekee sinut onnelliseksi ja maksaako se jotain vai onko se tyyliin lintujen laulu ja kirjaston kuluneet kirjat...?

Ihmettelen onko tavallisella (normituloisella ihmisellä) koskaan varaa mihinkään itsensä ylelliseen hemmotteluun?!

Kyllä näillä tuloilla PÄRJÄÄ mutta mitään ylimääräistä ei koskaan voi hankkia tai maksaa. En haluaisi aina elää sen halvimman mukaan.

• tuossa
        Normituloinen kirjoitti:

aikaisemmin mitään sellaista valittanut, että nykyään katkeamattomilla 2000€/kk tuloilla ei tulisi asiallisesti toimeen (ja tarkoitin bruttotuloja). Päinvastoin juuri tuota pankkien suhtautumistakin 2000€/kk tasoiseen henkilöön tuossa pidin osoituksena siitä, että tämäntasoinen henkilö on ihan kohtalaisen hyvinvoiva. Jos tuossa tarkoitat 2000€/kk netto niin se on kyllä jo lähempänä 3000€/kk bruttopalkkaa, ja ei sellaista nykyäänkään vielä saa kuin vähän paremmista hommista.
        Kyllä minäkin olen samaa mieltä että suunnittelu ja budjetointi auttaa pitkälle, ja jos vielä luopuu(tai pystyy luopumaan) ns. tavallisen ihmisen elämänmalleista niin jotensakin pärjäilee johonkin tulojen köyhyysrajalle asti ja ehkä vielä vähän allekkin sen niin pärjäilee jos hyvässä omassa asunnossa asuu. Mutta kyllä se mielestäni aika hyvä virstanpylväs on tuo 60% keskinettotuloista. Kun tämän tason alle tuloissa mennään niin helposti jossain vaiheessa, jos tilanne on kauan jo ollut päällä ja yllättäviä menoja tulee, alkaa budjetti pettää vaikka kuinka säästelisi. Lisäksi tuollainen sinnittely joka ei kuitenkaan lupaa tulevaisuudessakaan muuta kuin parhaimmillaan jotain vain vähän huonompaa helposti masentaa tällaiseen elämäntilanteeseen joutuneen.

• tili meni
        tuossa kirjoitti:

aikaisemmin mitään sellaista valittanut, että nykyään katkeamattomilla 2000€/kk tuloilla ei tulisi asiallisesti toimeen (ja tarkoitin bruttotuloja). Päinvastoin juuri tuota pankkien suhtautumistakin 2000€/kk tasoiseen henkilöön tuossa pidin osoituksena siitä, että tämäntasoinen henkilö on ihan kohtalaisen hyvinvoiva. Jos tuossa tarkoitat 2000€/kk netto niin se on kyllä jo lähempänä 3000€/kk bruttopalkkaa, ja ei sellaista nykyäänkään vielä saa kuin vähän paremmista hommista.
        Kyllä minäkin olen samaa mieltä että suunnittelu ja budjetointi auttaa pitkälle, ja jos vielä luopuu(tai pystyy luopumaan) ns. tavallisen ihmisen elämänmalleista niin jotensakin pärjäilee johonkin tulojen köyhyysrajalle asti ja ehkä vielä vähän allekkin sen niin pärjäilee jos hyvässä omassa asunnossa asuu. Mutta kyllä se mielestäni aika hyvä virstanpylväs on tuo 60% keskinettotuloista. Kun tämän tason alle tuloissa mennään niin helposti jossain vaiheessa, jos tilanne on kauan jo ollut päällä ja yllättäviä menoja tulee, alkaa budjetti pettää vaikka kuinka säästelisi. Lisäksi tuollainen sinnittely joka ei kuitenkaan lupaa tulevaisuudessakaan muuta kuin parhaimmillaan jotain vain vähän huonompaa helposti masentaa tällaiseen elämäntilanteeseen joutuneen.

http://www.stat.fi/tup/suoluk/suoluk_tulot.html

Keskimääräiset tulot vuonna 2006 olivat 22 621 € tulonsaajaa kohti,
        miehillä 26 824 € ja
        naisilla 18 688 €.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/El%C3%A4kel%C3%A4isten tulot ja tuloerot ovat kasvaneet nopeasti/1135235947275
        "Tanssiaisten kahvituksessa ahkeroiva Raili Virolainen, 79, ehti lasten jälkeen työskennellä keittäjänä 22 vuotta. Työ- ja kansaneläkkeestä jää käteen kuukaudessa vajaa 900 euroa.

"Siitä pakolliset menot kuten asuminen, tv-lupa sekä sähkö- ja puhelinkulut vievät sen verran, että käyttörahaa jää noin 400 euroa", Virolainen summaa. " Hän saa eläkkeensä 66% kertymällä laskettuna nyt kertymää ei saa 60% enempää.

• Pari vuotta sitten
        tili meni kirjoitti:

http://www.stat.fi/tup/suoluk/suoluk_tulot.html

Keskimääräiset tulot vuonna 2006 olivat 22 621 € tulonsaajaa kohti,
        miehillä 26 824 € ja
        naisilla 18 688 €.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/El%C3%A4kel%C3%A4isten tulot ja tuloerot ovat kasvaneet nopeasti/1135235947275
        "Tanssiaisten kahvituksessa ahkeroiva Raili Virolainen, 79, ehti lasten jälkeen työskennellä keittäjänä 22 vuotta. Työ- ja kansaneläkkeestä jää käteen kuukaudessa vajaa 900 euroa.

"Siitä pakolliset menot kuten asuminen, tv-lupa sekä sähkö- ja puhelinkulut vievät sen verran, että käyttörahaa jää noin 400 euroa", Virolainen summaa. " Hän saa eläkkeensä 66% kertymällä laskettuna nyt kertymää ei saa 60% enempää.

edes 60%, laki muuttui -06
        jos et ole ehjää työuraa saanut tehdyksi, eläke voi olla 30% viimeisten vuosien palkasta.
        Eli me kusetetut, jotka hoidimme lapsemme itse, pakon edessä, (ei hoitopaikkoja), ja sitten teimme jo ennen eläkekarttumaa työvuosia lähes 10v, ja ehdimme myös tehdä pätkä-silpputöitä 25v sen jälkeen, kun lapset kouluun saimme.
        eli kyseisellä henkilöllahän menee hyvin.
        Mielelläni ottaisin eläkettä tuon verran, sehän meille vähintään luvattiin aikoinaan.

• kumma ilmiö tämä (ja valitettavan tuttua täällä suomi24 keskustelussa) että jos ja kun kuka vaan kysyy mitä vaan, niin heti epäillään uskottavuutta ja kyseenalaistetaan "tarinan" paikkansapitävyyttä.

Mutta oma vastaukseni on että sen lisäksi missä tuossa joku vastas. että ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot.
      niin tosiasiahan on se että juuri Suomen verotustsydeemin vuoksi ei täällä töitä tekemällä rikastu. töitä tekemällä saa korkeintaan katon pään päälle ja jokapäiväisen leivän.

se on surullinen tosiasia että mitä enemmän teet töitä ja enemmän tienaat, niin sitä enemmän maksat veroa.
      eli sun työstäs pääsee nauttimaan vaan Suomen verottaja, et sinä itse.

ja kaikkein hulluinta on että useamman työpaikan pitäminen ei kannata, lisäveroprosentinkin vuoksi.

eli jos haluaa tehdä enemmän töitä, kannattaa se tehdä mahdollisimman pitkään saman työnantajan palveluksessa.

Tiedän pari tyyppiä jotka tekevät ylipitkää päivää kolmessa eri työpaikassa. ja saa käteen paljon vähemmän, kun tuota tuntimäärää tekevät yhdessä työpaikassa. (perusveroprosentti suunnilleen sama).

• päätelmä on

Hullu töitä tekee, viisas pääsee helpommalla.

• päätelmä on kirjoitti:

Hullu töitä tekee, viisas pääsee helpommalla.

niin sen täytyy ymmärtää. olkaamme siis viisaita ja ottakaamme rennosti ja levon kannalta :=)

• Jouri

Kyllä se verotus menee ihan samoin lopulta riippumatta missä ne eurot tienaa. Lopullisessa verotuksessa se sitten tasataan ja liikaa maksetut saa takas.

• menee
        Jouri kirjoitti:

Kyllä se verotus menee ihan samoin lopulta riippumatta missä ne eurot tienaa. Lopullisessa verotuksessa se sitten tasataan ja liikaa maksetut saa takas.

näkis vaan...

• ----------------

"Miten ihmisillä on tänä päivänä varaa taloihin ja hulppeisiin auto / huvila / tropiikinloma -yhdistelmiin?!? Kierretäänkö tässä maassa niin paljon veroja vai MISTÄ SE JOHTUU?? Millaisia summia sitä oikein pitäisi tienata että selviäisi verottajan jälkeen vielä ostamaan kaikkea tuota "pikku luksusta" mitä ihmisillä on?! Kiinnostais tietää..."

Toislla on enemmän tuuria kuin toisilla, jotkut muuttaa toisen kanssa saman katon alle ja laittaa 100000 € asuntolainan puoliksi. Hommaa siis puoliso joka ei ole pultsari tai muuten vaan laiskuri, niin jo alkaa rahaa jäämään erilailla säästöön. Totuus on kuitenkin se, ettei perustyöllä rikastu mutta eipä ole niin tarkoituskaan.

• on nykyään

paljon sellaista väkeä joiden palkka on jotain 3000€/kk ja ylikin, ja se jo kummasti tuntuu ja näkyy ulospäinkin jos käytettävissä on 1600€/kk sijaan vaikkapa 2100€/kk. Se tekee 6000€ vuositasolla, ja sillä kyllä käydään lomilla vaikka Bahamalla ja jääkin vielä.
      Sitten on nykyään myös aika paljon todella hyvätuloisia. Monet sellaisissa ammateissa joita on totuttu pitämään 'vain duunarin' hommina, kuten joku sähkömies, putkimies, ahtaaja jne, yleensä hyvässä työmarkkina-asemassa olevaa väkeä joiden työnantajalla ja itselläänkin ammattikuntana on ainakin jonkin verran monopoliasemaa työnsä suhteen, voivat nykyään ansaita överit mukaan lukien 30000-60000 vuodessa nettotuloa. Sitten on näitä perinteisiä kuten jotain hammaslääkäreitä joilla sitä rahaa todella tulee niin paljon että sitä voi myös surutta törsätä.

• Mummu kuitenkin

Työssä ollessa veroni 21%, työkyvyttömyyseläkkeellä 15,5%
      Kouluttamattomana töihin tehtaaseen 1967 aloin 6 työpäivän työviikolla ja 45 tuntia viikko. Asuin alivuokralaisasunnossa, huone 12 neliötä vuokraan meni hieman yli 1/3 tuloistani, nälkä oli varma kaveri ennen seuraavaa tiliä.
      Tein kaksi lasta puoliso opiskeli, joten olin perheen yksinhuoltaja ja jäin yksinkasvattajaksi.
      Koulutin itseni velaksi, neljä vuotta, ilman siis palkka tuloja, lapset alle kouluikäisiä. Opintolainaa kertyi alani palkan vuoden brutto tulot, maksoin sen normaalin opintolainan aikataulun mukaan 2 vuotta valmistumisesta, velkasumma jaettuna 2 x opiskelu vuodet eli 8 vuotta.
      Elettiin kädestä suuhun, auton ostin osamaksulla, kolmen kulkeminen helpottui ja oli edullisempaakin.
      Lasten lähdettyä kotoa, myin auton ja käytin rahan käsirahaan asunnosta.
      Nyt on jäljellä vielä 19 kk erää asuntolainaa, makselen loppuja työkyvyttömyyseläkkeestäni. Olen maksanut asuntoa samoin kuin maksaisin vuokraa eli yhtiövastike velan korko lyhennyserä = markkinahintainen vuokra, jos joku muu omistaisi asunnon. Asumistukea en saa, yksin ja 58 neliötä ja eläke on 960 € / 12 kertaa vuodessa käteen eli netto.
      Asunnon arvo on nousut remontilla ja markkinahintojen noustessa. Hankinta hinta oli 32 000€ / muunnettuna markoista. Nyt olisi myynti hinta 84 000€ (remontti kulut 2003 olivat 14 000€)

Miten säästää
      En osta muovisia: -kasseja - astioita - kalusteita
      Luen lehdet ja aikakausilehdet netissä
      Käytän sähköpostia
      En ota vastaa mainostiedotteita, katson aikataulut netistä
      Käytän myös kirpputorin tarjontaa sen sopiessa; astioissa kattiloissa ja vaatteissa lapsenlapsenleluissa
      Uusin 20 vuotta vanhan pakastimeni (sähkön säästöä)
      Massaltaan yli 4 dl tai 400 g lämmitän hellalla (tukitusti sähkön säästöä)
      Sulatan pakasteet jääkaapissa, ottamalla jo edellisenä iltana jääkaappiin.
      Siivoan pyyhkimällä nihkeällä kerran viikossa toisella kerran imuroin matot (allergiaa)
      Kuljen eli liikun polkupyörällä kävellen ja linjurilla
      Käytän pesuaineita; mitaten määrät ohjeellisiksi tai hieman vähemmän
      Pesen täysiä koneellisia. Samoin 40; vain lakanat 60.
      Käytän kukkaravinteena jäännös kahvin ja rautana kasteluvedessä ruostuvaa rautaa.
      Käytän puuvilla-pellava pyyhkeitä ( ei talousrullaa)
      Pesen suurimaksi osaksi Wc-käynnillä ( WC-paperin säästö)
      Minulla on vanha WC pönttö; laitoin vesisäiliöön litran pullon, (kierrätyspullo Masinol kestävää muovia ) korkki kiinni ja täytettynä vedellä, näin säästyy litra/veto.
      Vedän puoli vedon pissille.
      Hoidan jalkineet, nahkaiset rasvaan j.n.e.
      Teen vaateissa tahranpoistoja, vesi ja karkea sienipyyhkimenä, (pesukertoja vähemmän -sähkö-pesupulveri)
      Kerään näkemäni pullot/lasin, myös sirpaleet kulkiessani ulkona.
      Ostan pakkaamatonta elintarviketta, aina, kun se on mahdollista.
      Käytän ladattavia paristoja, = kaukosäätimet ja kellot.

Tämän vuoden aikana pyrin säästämään sähköä -1000 kWh asuntoni käyttämässä määrässä. Kokonaisvaltaisella seurannalla ja tarkkailulla
      http://www.vattenfall.fi/www/vf_fi/vf_fi/582841yksit/583729vinkk/583745tehok/710958sxhkx/index.jsp
      Lajittelen jätteet: -lasi, -pahvi, -bio, -seka; pidän yllä kierrätyshyllyä jätekatoksessa

Elämäntapani on pienin mahdollinen kulutus syy ei ole säästö vaan:
      Siirto näin siirrän rahavarani parempaan kohteeseen, kuin jäte tai tarpeeton.

Haluan myös jättää lapsenlapsilleni asuttavan maapallon (vaikka olen vain yksi http://jersey.uoregon.edu/vlab/population/Population.html 6,7 miljadista yksilöstä.

• Anonyymi

Yllättävän monella on perittyä rahaa, jos ei itsellä, niin vanhemmilla. Peritty raha kulkee vaurautena suvussa. Siksi on varaa mökkeihin, etelänlomiin, hulppeisiin autoihin ja taloihin. Silti voi tienata keskiverrosti, ja elää luxusta, koska peritty raha lisää ostovoimaa.

• Anonyymi

vedit sitten 12vuotta vanhan jutun esiin.

• Anonyymi

Kyse on karmasta, on opittava tulemaan toimeen pienellä budjetilla...ja siitäkin voi antaa vielä köyhemmälle..isäni oli tällanen auttaja, itsellä niukasti mut aina auttoi niitä jotka tarvitsivat kattoa pään päälle, ruokaa jne...karmaa se on varallisuuskin, opipa siitä miten pidät miljardit ettei niitä toinen vie, ropoakaan...vai oisko sittenkin parempi auttaa köyhiä, no....miksi auttaisin, auttakoon itse itseään, itekin aloitin työnteon jo 6v...karma se on...aina läsnä...kerjään sitten kadunkulmassa (seuraavassa elämässä) josko sais roposen että...mietitään..mikä minut tähän ajoi...

• Anonyymi

Voi kulta pieni, minut laitettiin kotoa pois 14 v...ei jakseta elättää sanoi äiti...olin sitkeää sorttia, sain säästettyä ekaan omaan asuntoon, pieni yksiö mut oma..eipä tuota varallisuutta ole kummemmin vieläkään mut ...riittää justjust tilistä seuraavaan...tämä on mun elämäni karma nyt, mitä se lienee jatkossa...seuraavassa elämässä, sekin kun on pakko elää halusi sitä tai ei...

• Anonyymi

Yrityksille lahjoitetuista tukirahoista ei juuri julkaista tilastoja mediassa , olisihan se katastrofi jos ei menetettyjä voittoja jotenkin kompensoitaisi lahjarahalla, saati että joutuisivat mersunsa realisoimaan tai vaihtamaan halvempaan kulkuneuvoon , ammatinvalinta kysymyskään ei heitä koske laisinkaan kuten kansaa joka valitsee leivän ja lääkkeen väliltä.

• Anonyymi

Kun se on noin auvoista, niin joko olet ryhtynyt yrittäjäksi vai oliko koko marmatus vaan jotakin vanhaa komukkamantraa ?

• Anonyymi

Me ei riidelty koskaan rahan takia... me tasapainoiltiin tulot-menot eikä katsottu kumpi tuo kekoon enemmän.. siinä säästettiin ja ostettiin isompi koti ja vene ja auto... mieheni kanssa säilytimme sovun, emme olleet rahojemme perään laskevia, tärkeintä oli elämä yhdessä, mä säästin kun tein ruokaa ja mies korjasi autoa kun auto oli ns ikäloppu ja säästettiin taas korjauskuluissa...

• Anonyymi

Kyllä pienistäkin tuloista saa laitettua säästöön, kun sinnikkäästi tekee sitä vuosia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä pienistäkin tuloista saa laitettua säästöön, kun sinnikkäästi tekee sitä vuosia.

Me laitamme joka kuukausi kaikista tuloista ja euista 5 senttiä pulloon, ja säästämme pahan päivänvaralle. Nyt on jo pohja piilossa.

• Anonyymi

Ei se niin ole. Raha ei teidä missä on rahaa ja missä ei.

Kyse on rahan käsittelystä. Ihmiset, joilla on rahaa, ostavat asioita, joilla voi tehdäät tuottoa. Esim, autoja, asuntoja, huonekaluja,,, ja myyvät niitä sitten uudelleen.. tai he tekevät asioita ja myyvät niitä. Kyse on bisneksestä. Tosin tuottoa vo tehdä vaikka postikorteista, osta halvalla ja myyt kalliimalla.

• Anonyymi

Nälkä menee syömällä nälän luo
      Jano keskitöhkyrä tölkeillä kauppaaaaan
      Rahat autoilulla
      Neitsyys miehillä
      Muisti illan mittaan

riskisepi Savo/

• Anonyymi

Eikös raamatussakin sanota että sillä jolla on, sille annetaan ja sillä jolla ei ole, siltä otettakoon se vähäkin pois.

• Anonyymi

Autoon ei kyllä lainaa kannata ottaa,se ainakin on aivan selviö

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      101
      2598
    2. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2355
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      19
      2158
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      97
      1716
    5. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      113
      1570
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      163
      1297
    7. Aatteleppa ite!

Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      268
      1110
    8. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1004
    9. Onko se ikä

Alkanut haitata?
      Ikävä
      79
      956
    10. Omalääkäri hallituksen utopia?

Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      178
      920
    Aihe