Hei,
tietääkö kukaan miksi hampaan paikkauksen jälkeen pitää olla syömättä? Kävin paikattavana (laitettiin amalgaami puudutuksen kera). Puudutus lakkasi vaikuttamasta melkein heti, kun lähdin lääkäristä ja siksi en muistanut olla syömättä kahta tuntia. Toivottavasti tuo syömättömyys määrätään vain siksi, ettei pure puudutettuun poskeen tms, toivottavasti siis en pilannut paikkaa ajattelemattomuudellani....
Tietääkö kukaan miksi 2 h syömättä paikkauksen jälkeen?
17
11830
Vastaukset
- no name
amalgaami on vasta laitettuna hauras kuin hiekkakakku ja vaatii sen 2 h kovettuakseen...olisivat voineet sen kyllä sulle sanoa.ei se varmaan ole hajonnu jos ei oo tullu paloja suuhun...toivottavasti!t.hammashoitaja
- paikattu hammas
Tosi kiva...ei mulla paloja kai ole tullut suuhun, mutta paikka tuntuu vähän röpelöiseltä ja se ei ole samalla tavalla kiiltävä kun muut paikat...
- paikattu hammas
Mulla on viikon päästä taas hammaslääkäri, odotanko sitä aikaa vai pitäisköhän mun käydä tarkistuttaa hammas sitä ennen?? On kyllä noloa...
- no name
paikattu hammas kirjoitti:
Tosi kiva...ei mulla paloja kai ole tullut suuhun, mutta paikka tuntuu vähän röpelöiseltä ja se ei ole samalla tavalla kiiltävä kun muut paikat...
sulle on varmaan annettu kiillotusaika sitä paikkaa varten?amalgaamit kiillotetaan aina seuraavalla käyntikerralla.
- paikattu hammas
no name kirjoitti:
sulle on varmaan annettu kiillotusaika sitä paikkaa varten?amalgaamit kiillotetaan aina seuraavalla käyntikerralla.
seuraava käynti on taas paikkaus =(, mutta tiedän että paikkoja kiillotetaan, mutta muistaakseni sen tekee suuhygienisti, saan varmaan ajan sitten seuraavalla käynnillä.
- no name
paikattu hammas kirjoitti:
Mulla on viikon päästä taas hammaslääkäri, odotanko sitä aikaa vai pitäisköhän mun käydä tarkistuttaa hammas sitä ennen?? On kyllä noloa...
ei tarvi käydä,kyllä se siellä kovettuu kun ei ole kerran tippunut suuhun. ja jos siitä jotain on rapissut,sitä voidaan lisätä myöhemmin(siis amalgaamia).no panic!
- paikattu hammas
no name kirjoitti:
ei tarvi käydä,kyllä se siellä kovettuu kun ei ole kerran tippunut suuhun. ja jos siitä jotain on rapissut,sitä voidaan lisätä myöhemmin(siis amalgaamia).no panic!
Kiitokset vastauksista, mutta et usko kuinka noloa silti mennä hammaslääkärille, jos paikka on hajonnut omasta syystä. Arvasinkin muuten, että kun kirjoitin ekaan viestiin, että kyseessä oli amalgaamipaikka, niin jonkun pitää kommentoida amalgaamia =)
- NE NIITÄ...
Amalgami paikkoja laittaa.Luulin että sen mönjän käyttö on loprtettu.Itse jouduin poistattamaan kaikki paikat ja muovipaikat tilalle. Tuli niin paljon päänsärky ja muita oireita. Erityisesti kun olin tietokoneella,vaikutti tosi paljon. johti kuin säteilyä.Leuat jäykistyi ja kova migreeni joka kerran kun kerkesi istua puoli tuntia koneella. onneksi kaikille ei tule tällaisia "säteily "oireita.
- no name
kyllä niitä edelleen tuonne takahampaisiin laitetaan koska kuitenkin erittäin harvoilla on mitään oireita ja kestävät hyvällä tuurilla eliniän, kun taas muovipaikat 5-8 vuotta.
- Vielä se
no name kirjoitti:
kyllä niitä edelleen tuonne takahampaisiin laitetaan koska kuitenkin erittäin harvoilla on mitään oireita ja kestävät hyvällä tuurilla eliniän, kun taas muovipaikat 5-8 vuotta.
Että niillä harvoilla, joilla on jotakin oiretta, ei syy ole amalgaamissa, vaan pään viiraamisessa.
kun ei ole henkilökohtaista kokemusta. Luultavasti elokuussa kerron lisää amalgaameista. On nimittäin näkyvää todistetta amalgaamista. Suomalainen ei usko ennenkuin näkee.
- edelleen
Amalgaamia laitettaan isoihin takahampaisiin vieläkin. On kestävämpää kun muovinen. Itsellenikin laitettiin viimeiseen takahampaaseen viimeksi. Muovipaikkoja löytyy muutama myös, mutta ne vaihdettu amalgaamista vain siksi kun oli suht edessä. Ennenhän laitettiin myös eteen amalgaamia ja se jos mikä on ruman näköistä.
Tosi harva saa amalgaamista mitään oireita. Tehtiin aikanaan kärpäsestä härkänen ja paisuteltiin amalgaamin aiheuttamia vaivoja ja oireita. Riittää kun promillen murto-osa saa niistä oireita ja tehdään asiasta suurempaakin suurempi uutinen. Kaikista aineista saa joku promille oireita sehän on selvyys. Turhaa paisuttelua koko vouhotus. Niin ja itse olen 48 vuotias ja amalgaamia löytyy edelleen paljon. Vanhimmat paikat on jo 30 vuotta suussa pysyneet. Miten on muovipaikkojen laita? Kymmenen vuotta on maksimaallinen aika ja harvoin pysyy kunnossa ehjänä edes niinkään kauan. - takana
edelleen kirjoitti:
Amalgaamia laitettaan isoihin takahampaisiin vieläkin. On kestävämpää kun muovinen. Itsellenikin laitettiin viimeiseen takahampaaseen viimeksi. Muovipaikkoja löytyy muutama myös, mutta ne vaihdettu amalgaamista vain siksi kun oli suht edessä. Ennenhän laitettiin myös eteen amalgaamia ja se jos mikä on ruman näköistä.
Tosi harva saa amalgaamista mitään oireita. Tehtiin aikanaan kärpäsestä härkänen ja paisuteltiin amalgaamin aiheuttamia vaivoja ja oireita. Riittää kun promillen murto-osa saa niistä oireita ja tehdään asiasta suurempaakin suurempi uutinen. Kaikista aineista saa joku promille oireita sehän on selvyys. Turhaa paisuttelua koko vouhotus. Niin ja itse olen 48 vuotias ja amalgaamia löytyy edelleen paljon. Vanhimmat paikat on jo 30 vuotta suussa pysyneet. Miten on muovipaikkojen laita? Kymmenen vuotta on maksimaallinen aika ja harvoin pysyy kunnossa ehjänä edes niinkään kauan.ja kestänyt 20 vuotta. Kertaakaan ei oole tarvinut korjailla ja on takanakin vielä. Muita paikkoja ei sitten suussa ole ollenkaan...
- no name
takana kirjoitti:
ja kestänyt 20 vuotta. Kertaakaan ei oole tarvinut korjailla ja on takanakin vielä. Muita paikkoja ei sitten suussa ole ollenkaan...
no se sinun muovipaikka on 99% todennäköisyydellä ainoastaan purupinnalla,kyllä se siinä voi kestää.varmaan lapsena laitettu karieksen vuoksi. aikuisena kun paikataan useamman pinnan paikkoja(lohkeamia) muovilla niin ei ne kestä kuin sen 5-8 vuotta.
- vielä se
Vielä se kirjoitti:
Että niillä harvoilla, joilla on jotakin oiretta, ei syy ole amalgaamissa, vaan pään viiraamisessa.
Vaikuttaa edelliselläkin kirjoittajalla pää viiraavan.
vielä se kirjoitti:
Vaikuttaa edelliselläkin kirjoittajalla pää viiraavan.
omakohtaista kokemusta asiasta!
- todellakin...
enkeliprinsessa kirjoitti:
kun ei ole henkilökohtaista kokemusta. Luultavasti elokuussa kerron lisää amalgaameista. On nimittäin näkyvää todistetta amalgaamista. Suomalainen ei usko ennenkuin näkee.
Minulla on muutamia amalgaamipaikkoja 27 vuoden takaa, nuorena päänsäryt olivat voimakkaita ja pitkäaikaisia; nyt 40 ikäisenä säryt tulevat ehkä kaksi kertaa vuodess, yleensä aina kirkkaan kevätauringon aikana ja huonon nukkumisen ja jonkun runsaan suklaan syömisen jälkeen.
En usko tuohon amalgaamiteoriaan.
-27 vuotta taukoa hammaslääkärikäynneissä, selvittiin hengissä tästä kerrasta-
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2246979Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421259Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61847Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93804Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733