Tietääkö kukaan miksi 2 h syömättä paikkauksen jälkeen?

paikattu hammas

Hei,
tietääkö kukaan miksi hampaan paikkauksen jälkeen pitää olla syömättä? Kävin paikattavana (laitettiin amalgaami puudutuksen kera). Puudutus lakkasi vaikuttamasta melkein heti, kun lähdin lääkäristä ja siksi en muistanut olla syömättä kahta tuntia. Toivottavasti tuo syömättömyys määrätään vain siksi, ettei pure puudutettuun poskeen tms, toivottavasti siis en pilannut paikkaa ajattelemattomuudellani....

17

11830

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • no name

amalgaami on vasta laitettuna hauras kuin hiekkakakku ja vaatii sen 2 h kovettuakseen...olisivat voineet sen kyllä sulle sanoa.ei se varmaan ole hajonnu jos ei oo tullu paloja suuhun...toivottavasti!t.hammashoitaja

• paikattu hammas

Tosi kiva...ei mulla paloja kai ole tullut suuhun, mutta paikka tuntuu vähän röpelöiseltä ja se ei ole samalla tavalla kiiltävä kun muut paikat...

• paikattu hammas

Mulla on viikon päästä taas hammaslääkäri, odotanko sitä aikaa vai pitäisköhän mun käydä tarkistuttaa hammas sitä ennen?? On kyllä noloa...

• no name
        paikattu hammas kirjoitti:

Tosi kiva...ei mulla paloja kai ole tullut suuhun, mutta paikka tuntuu vähän röpelöiseltä ja se ei ole samalla tavalla kiiltävä kun muut paikat...

sulle on varmaan annettu kiillotusaika sitä paikkaa varten?amalgaamit kiillotetaan aina seuraavalla käyntikerralla.

• paikattu hammas
        no name kirjoitti:

sulle on varmaan annettu kiillotusaika sitä paikkaa varten?amalgaamit kiillotetaan aina seuraavalla käyntikerralla.

seuraava käynti on taas paikkaus =(, mutta tiedän että paikkoja kiillotetaan, mutta muistaakseni sen tekee suuhygienisti, saan varmaan ajan sitten seuraavalla käynnillä.

• no name
        paikattu hammas kirjoitti:

Mulla on viikon päästä taas hammaslääkäri, odotanko sitä aikaa vai pitäisköhän mun käydä tarkistuttaa hammas sitä ennen?? On kyllä noloa...

ei tarvi käydä,kyllä se siellä kovettuu kun ei ole kerran tippunut suuhun. ja jos siitä jotain on rapissut,sitä voidaan lisätä myöhemmin(siis amalgaamia).no panic!

• paikattu hammas
        no name kirjoitti:

ei tarvi käydä,kyllä se siellä kovettuu kun ei ole kerran tippunut suuhun. ja jos siitä jotain on rapissut,sitä voidaan lisätä myöhemmin(siis amalgaamia).no panic!

Kiitokset vastauksista, mutta et usko kuinka noloa silti mennä hammaslääkärille, jos paikka on hajonnut omasta syystä. Arvasinkin muuten, että kun kirjoitin ekaan viestiin, että kyseessä oli amalgaamipaikka, niin jonkun pitää kommentoida amalgaamia =)

• NE NIITÄ...

Amalgami paikkoja laittaa.Luulin että sen mönjän käyttö on loprtettu.Itse jouduin poistattamaan kaikki paikat ja muovipaikat tilalle. Tuli niin paljon päänsärky ja muita oireita. Erityisesti kun olin tietokoneella,vaikutti tosi paljon. johti kuin säteilyä.Leuat jäykistyi ja kova migreeni joka kerran kun kerkesi istua puoli tuntia koneella. onneksi kaikille ei tule tällaisia "säteily "oireita.

• no name

kyllä niitä edelleen tuonne takahampaisiin laitetaan koska kuitenkin erittäin harvoilla on mitään oireita ja kestävät hyvällä tuurilla eliniän, kun taas muovipaikat 5-8 vuotta.

• Vielä se
        no name kirjoitti:

kyllä niitä edelleen tuonne takahampaisiin laitetaan koska kuitenkin erittäin harvoilla on mitään oireita ja kestävät hyvällä tuurilla eliniän, kun taas muovipaikat 5-8 vuotta.

Että niillä harvoilla, joilla on jotakin oiretta, ei syy ole amalgaamissa, vaan pään viiraamisessa.

• kun ei ole henkilökohtaista kokemusta. Luultavasti elokuussa kerron lisää amalgaameista. On nimittäin näkyvää todistetta amalgaamista. Suomalainen ei usko ennenkuin näkee.

• edelleen

Amalgaamia laitettaan isoihin takahampaisiin vieläkin. On kestävämpää kun muovinen. Itsellenikin laitettiin viimeiseen takahampaaseen viimeksi. Muovipaikkoja löytyy muutama myös, mutta ne vaihdettu amalgaamista vain siksi kun oli suht edessä. Ennenhän laitettiin myös eteen amalgaamia ja se jos mikä on ruman näköistä.

Tosi harva saa amalgaamista mitään oireita. Tehtiin aikanaan kärpäsestä härkänen ja paisuteltiin amalgaamin aiheuttamia vaivoja ja oireita. Riittää kun promillen murto-osa saa niistä oireita ja tehdään asiasta suurempaakin suurempi uutinen. Kaikista aineista saa joku promille oireita sehän on selvyys. Turhaa paisuttelua koko vouhotus. Niin ja itse olen 48 vuotias ja amalgaamia löytyy edelleen paljon. Vanhimmat paikat on jo 30 vuotta suussa pysyneet. Miten on muovipaikkojen laita? Kymmenen vuotta on maksimaallinen aika ja harvoin pysyy kunnossa ehjänä edes niinkään kauan.

• takana
        edelleen kirjoitti:

Amalgaamia laitettaan isoihin takahampaisiin vieläkin. On kestävämpää kun muovinen. Itsellenikin laitettiin viimeiseen takahampaaseen viimeksi. Muovipaikkoja löytyy muutama myös, mutta ne vaihdettu amalgaamista vain siksi kun oli suht edessä. Ennenhän laitettiin myös eteen amalgaamia ja se jos mikä on ruman näköistä.

Tosi harva saa amalgaamista mitään oireita. Tehtiin aikanaan kärpäsestä härkänen ja paisuteltiin amalgaamin aiheuttamia vaivoja ja oireita. Riittää kun promillen murto-osa saa niistä oireita ja tehdään asiasta suurempaakin suurempi uutinen. Kaikista aineista saa joku promille oireita sehän on selvyys. Turhaa paisuttelua koko vouhotus. Niin ja itse olen 48 vuotias ja amalgaamia löytyy edelleen paljon. Vanhimmat paikat on jo 30 vuotta suussa pysyneet. Miten on muovipaikkojen laita? Kymmenen vuotta on maksimaallinen aika ja harvoin pysyy kunnossa ehjänä edes niinkään kauan.

ja kestänyt 20 vuotta. Kertaakaan ei oole tarvinut korjailla ja on takanakin vielä. Muita paikkoja ei sitten suussa ole ollenkaan...

• no name
        takana kirjoitti:

ja kestänyt 20 vuotta. Kertaakaan ei oole tarvinut korjailla ja on takanakin vielä. Muita paikkoja ei sitten suussa ole ollenkaan...

no se sinun muovipaikka on 99% todennäköisyydellä ainoastaan purupinnalla,kyllä se siinä voi kestää.varmaan lapsena laitettu karieksen vuoksi. aikuisena kun paikataan useamman pinnan paikkoja(lohkeamia) muovilla niin ei ne kestä kuin sen 5-8 vuotta.

• vielä se
        Vielä se kirjoitti:

Että niillä harvoilla, joilla on jotakin oiretta, ei syy ole amalgaamissa, vaan pään viiraamisessa.

Vaikuttaa edelliselläkin kirjoittajalla pää viiraavan.

• vielä se kirjoitti:

Vaikuttaa edelliselläkin kirjoittajalla pää viiraavan.

omakohtaista kokemusta asiasta!

• todellakin...
        enkeliprinsessa kirjoitti:

kun ei ole henkilökohtaista kokemusta. Luultavasti elokuussa kerron lisää amalgaameista. On nimittäin näkyvää todistetta amalgaamista. Suomalainen ei usko ennenkuin näkee.

Minulla on muutamia amalgaamipaikkoja 27 vuoden takaa, nuorena päänsäryt olivat voimakkaita ja pitkäaikaisia; nyt 40 ikäisenä säryt tulevat ehkä kaksi kertaa vuodess, yleensä aina kirkkaan kevätauringon aikana ja huonon nukkumisen ja jonkun runsaan suklaan syömisen jälkeen.

En usko tuohon amalgaamiteoriaan.

-27 vuotta taukoa hammaslääkärikäynneissä, selvittiin hengissä tästä kerrasta-

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      224
      6979
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1259
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      847
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      804
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe