JEESUS ENNUSTAA OPETUSLASTEN LUOPUMISEN
Mark.14:26-31
(Rinnakkaistekstt: Matt. 30-35)
--
14:26 Ja veisattuaan kiitosvirren he lähtivät Öljymäelle.
14:27 Ja Jeesus sanoi heille: "Kaikki te loukkaannutte, sillä kirjoitettu on: 'Minä lyön paimenta, ja lampaat hajotetaan'.
14:28 Mutta ylösnoustuani minä menen teidän edellänne Galileaan."
14:29 Niin Pietari sanoi hänelle: "Vaikka kaikki loukkaantuisivat, en kuitenkaan minä".
14:30 Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänään, tänä yönä, ennenkuin kukko kahdesti laulaa, sinä kolmesti minut kiellät".
14:31 Mutta hän vakuutti vielä lujemmin: "Vaikka minun pitäisi kuolla sinun kanssasi, en sittenkään minä sinua kiellä". Ja samoin sanoivat kaikki muutkin.
Jeesus ennustaa opetuslastensa luopumisen, Mark.14:26-31
6
186
Vastaukset
Jeesus ennustaa opetuslapsien jättävän hänet (Joh. 16:32).
Tämä on kirjoitettu Sak. 13:7.
Jeesus on paimen, opetuslapset lampaita.
Ennustus helpotti langenneiden nousemista jälkeenpäin.
Ylösnoustuaan Jeesus tulee vielä kokoamaan heidät Galileassa (Mark. 16:7, Matt.28:7).
Pietari, kuten usein aikaisemminkin, tuo esiin yhteiset ajatukset.
Hän yliarvioi omat voimansa ollen mielestään vahvin joukossa (30,31).
Jeesus sanoo hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänään, tänä yönä, ennenkuin kukko kahdesti laulaa, sinä kolmesti minut kiellät" (30).
Sitä syvempi on lankeemus, kun se uudistuu. Pietari ei ollut vilpillinen, vaan heikko.
Mitä enemmän hän kerskui, sitä selvemmin hän osoitti lihan heikkoutta.
Kaikki kerskuivat (31), mutta suurin kerskuja lankesi syvimmin.
Meidän on hyvä muistaa: ” ... joka luulee seisovansa, katsokoon, ettei lankea” (1.Kor. 10:12).Virsi 438
--
1.
Oi armahda, Kristus, niin kaita on tie,
vaan kiusatun kulkijan kotiin se vie.
Kun tuntoa polttivat tuomiot lain,
niin armosta tiellesi astua sain.
2.
Vaan vielä on tahtoni talttumaton,
se helpoille teillensä lähdössä on.
Pois karkota uhma ja huolettomuus,
suo palvelumieli ja uskollisuus.
3.
Suo voimaa jo luopua synneistäni
ja armolla hallitse elämäni.
Tee rakkaaksi sinulta saamani työ
ja itsekäs tahtoni ristille lyö.
4.
Kun uskoni suitseva kynttilä on
ja rakkaus penseä, toimimaton,
mun uhrisi lämmöstä syttyä suo
ja viedä sun tultasi toistenkin luo.
5.
Niin seurata tahdon nyt sinua vain,
kun armosta syntini anteeksi sain.
En velttona tietäsi kulkea saa,
kun vastaani hohtaa jo rauhasi maa.
- diana*
- hajoitettu silloin
ei kirjoitukset olisi käyneet toteen. Tällä on erittäin syvällinen merkitys - Messias teki työnsä itse - HÄNEN OLI TEHTÄVÄ SE ITSE - jotta Jumalan Laki tulisi täydellisesti täytetyksi.
- muualta
hajoitettu silloin kirjoitti:
ei kirjoitukset olisi käyneet toteen. Tällä on erittäin syvällinen merkitys - Messias teki työnsä itse - HÄNEN OLI TEHTÄVÄ SE ITSE - jotta Jumalan Laki tulisi täydellisesti täytetyksi.
kootaan, ei hajoiteta taivaan tuuliin eikä missään nimessä "messiaan" kannattajien toimesta jahdata ja surmata.
Lakia noudatetaan, sitä ei täytetä.Ehkä sinä voit kertoa miten Jeesus täytti naisten kuukautismääräykset heidän puolestaan, tai vaikka kaikki rikoksia tai avioliittoa koskevat määräykset? Mikään yhteisö ei voi elää hetkeäkään ilman lakeja, ei Israelin kansakaan jonka siviili-ja rikoslakikin tora oli.
"...ennenkuin kukko kahdesti laulaa, sinä kolmesti minut kiellät".
--
Minulla on tallella lukukirja (Aukusti Salo: Meidän lasten aapinen), jota luettiin 50-luvulla alakansakoulussa.
Kannessa on kukon kuva. Kukko symbolisoi tietoa ja oppia.
Samoin kuin kukko tiedottaa vaarasta, samoin mekin saamme opetusta ja ohjausta Jumalan Sanasta (kirjoituksista) varjeltuaksemme oikeassa opissa ja uskossa.
Jeesus varoittaa meitäkin: "Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa” (Mt 22:29).
Seurakunnissamme tarvitsemme hyviä johtajia, "tähystäjiä", jotka varoittavat vaaroista (harhaopeista) ja oikein opettavat Jumalan Sanaa.
Erityisesti vaarassa ovat pienet "karitsat". Heitä meidän tulee suojella "susilta".
(Olen saanut useampana vuotena seurata kukon tekemisiä kanalaumassani. Kukolla on tärkeä tehtävä kanalauman johtajana.
Se vie laumansa hyville ruokapaikoille.
Se myös varoittaa laumaa, jos sitä uhkaa vaara.
Jos joku kanoistani lähti harhapoluille, kukko hellästi palautti sen laumaansa takaisin.
Jos joku hyökkää kanalauman kimppuun, kuten kettu tai supikoira,on kukko eturintamassa puollustamassa laumaansa.
Joskus kukko menettää henkensä siinä, kuten omalle kukolleni kävi muutama vuosi sitten.)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433594Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4423197Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan292885Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!831947- 871537
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541390- 1281380
- 1101320
SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs721163Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.341039