Latokasken radiomasto

tähtn

Minua kiinnostaisi kovasti päästä joskus vierailemaan Latokasen radiomaston huipulla. Kyseessähän on Suomen toiseksi korkein masto, ja näkymät ovat varmasti huikeat.

Mahtaakohan sinne olla mitään mahdollisuutta päästä?

31

5459

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vinkkejä

      Itse olen käynyt YLE:n linkkitornissa, koska tunnen henkilökuntaa sieltä. Tutustu johonkin Latokasken mastoa huoltavan huoltoyhtiön työntekijään, saattavat päästää.. muuten taviksilta forbidden.

      • Entinen mastoapina

        Pasilan linkkitorniinhan voi periaatteessa mennä kuka tahansa, jonka joku sinne päästää. Mikäs sinne on hissillä ajella ja katsella maisemia.

        Mastoon menon kanssa on vähän toinen juttu. Luvan ja vakuutusten lisäksi tarvitaan ns. mastokelpoisuus, joka sisältää terveystarkastuksen, kuntotutkimuksen ja erilaisia turvakoulutussessioita. Oikeastaan ainoa tapa päästä sinne on hakeutua Digitalle hommiin.


      • Nimetön

        moi. sinä kun olet käyhnyt latolasken (?) mastossa, niin meinasin kysellä vähän... tänään kun metsässä käveltiin siellä maston aitaa pitkin, ni mietittiin että meneekö siellä hissi? ja miten ylös se menee? käykö niitä huoltajia siellä ihan ylhäällä, siellä oli aita ihan sen ihan ylä mötikän ympäri. käykö siellä joskus joku???? olis varmaan aikamoinen elämys


      • Anonyymi

        Bihihu


    • Jannehoo

      Kappas täällä on muitakin, jotka himoitsevat päästä tuonne mastoon. Sehän on siis 326 metriä korkea. Näkymät olisivat tosiaan huikeat koko pääkaupunkiseudulle ja Viron rannikolle. Yksi esto on ainakin nuo lähettimien lähettämät sähkömagneettisetaallot, ne ovat kuulemma niin voimakkaat lähellä, että ihmiskeho voi vaurioitua niistä. En tosin tiedä kuinka paljon tuo pitää paikaansa, vai onko jotain legendaa (karkottamaan halukkaat kiipeilijät?).

      Huvittaisi muuten tietää kuinka moni espoolainen koskaan kiinnittää huomiota tuohon mastoon? Itselläni jotenkin kiinnittyy joka kerta katse siihen muutamaksi sekunniksi aina kun se jostain vilahtaa. Vuosaari taitaa olla kaukaisin paikka josta sen olen bongannut paljaalla silmällä. Itse ainakin pidän tuota vilkkuvaa punanuppista puikkoa Espoon omana maamerkkinä. :)

      • Mapet

        Eipä taida Latokaskessa olla nuin korkeata mastoa.
        Harmaakalliolta voisi löytyä...


      • justjust_
        Mapet kirjoitti:

        Eipä taida Latokaskessa olla nuin korkeata mastoa.
        Harmaakalliolta voisi löytyä...

        11 vuotta muutaman sadan metrin päässä mastosta asuneena voin sanoa, että kyllä Latokaskessa se masto on, ja kyllä se on hemmetin korkea :)


      • Tyhmät kaverit
        justjust_ kirjoitti:

        11 vuotta muutaman sadan metrin päässä mastosta asuneena voin sanoa, että kyllä Latokaskessa se masto on, ja kyllä se on hemmetin korkea :)

        Eilen kahen kaverin kanssa kiivettii huipulle, ylhäällä oli joku munalukko nii ei päästy siihe koppiin asti, mut yli 300 metris käytii :D
        Alasku tultii nii huomattii vast sit et siin olis ollu hissi :D


      • Masto Sopraano
        justjust_ kirjoitti:

        11 vuotta muutaman sadan metrin päässä mastosta asuneena voin sanoa, että kyllä Latokaskessa se masto on, ja kyllä se on hemmetin korkea :)

        Onhan se aika lähellä mutta kun ei ole Latokaskessa niin ei ole.
        Masto on ja pysyy Saunalahdessa, tarkemmin Harmaakalliolla.


      • lesboo
        Mapet kirjoitti:

        Eipä taida Latokaskessa olla nuin korkeata mastoa.
        Harmaakalliolta voisi löytyä...

        Vain junantuomat puhelee nuin.Paikallistuntemusta enemmän jostakin poronpaskoista jumalan selän takaa.


      • Anonyymi
        Mapet kirjoitti:

        Eipä taida Latokaskessa olla nuin korkeata mastoa.
        Harmaakalliolta voisi löytyä...

        Ömm kyllä muteen on asun yäs lähel äyssi


      • Anonyymi
        Masto Sopraano kirjoitti:

        Onhan se aika lähellä mutta kun ei ole Latokaskessa niin ei ole.
        Masto on ja pysyy Saunalahdessa, tarkemmin Harmaakalliolla.

        Hahhahahaha loolll lmfpo siis katsoin kartasta ihan latokaskes on hahahahhahahha vittu se turpa kii


    • tääähh

      eikös se ole tillinmäjessä?

      • Navogaattori

        Eipä oikeistaan vaan keskuspuisto II:ssa.


    • Josses

      Latokasken mastossa 5kW:n lähetysteho (DVB-T) ei kannata ominlupinensa mennä paistumaan..

    • OIH!!!

      OOOOOOOOOOOIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHHHHHHHHHHHHH

    • kokemusta löytyy

      Vuonna 2009 helmikuun 16 päivä minä kiipesin tornin huipulle ja otin siellä aurinkoa tunnin. Aidassa on reikä espoon keskukseen päin, josta pääsee hyvin luikkimaan, en tosin tiedä onki sitä nykyjään tukittu.

    • OIH!!!

      Kertokaa jotain matemaattista laskettavaa tästä mastosta!

    • Hoi TE NUORET

      Minä olen asunut latokaskessa 120 vuotta! moista tornia en ole koskaan nähnykkään!

      • Anonyymi

        Lol avaa silmät


    • juskaeli

      Sinne ei kyllä helposti mennä!
      Itse asunut latokaskessa 17 vuotta ja joka kertä kun menen koiran kanssa lenkille näen maston .
      Eli kyllä se siellä on.

    • radiomekaanikko

      TV-lähettimet ovat nykyään vain sen 5kW, mutta radiopuolen ULA-VHF-lähettimissä on tehoa kymmeniä kilowatteja...

      • radiomekaanikko

        Lähetysteho mitä maston antenneihin radiopuolella syötetään on yhteensä noin 200kW


    • paikallinekkiii

      Google tietää,mitä te täällä....
      Hauksi vaikka: Suomen korkeimmat mastot.....

    • Ladusvedu

      Mastossa käyneenä toteaisin, ettei viimeisen 75 metrin ohi pääse turvallisesti ilman sitä suojattua kaksikerroksista hissiä (vain 2hlön alakerta suojattu tosin). Vaikka kuinka houkuttaisi änkeä alueelle ja kiivetä, ei kannata ehdoin tahdoin altistaa itseä noille lähettimille. Kudosvaurioita ja pahimmillaan syöpä voi tulla yllättävän nopeasti.

    • Espoo Perkkaa

      Tietääkö kukaan mitä radiolähetyksiä lähetyksiä lähetetään Espoo perkkaantie vierellä sijaitsevasta radiomastosta läheltä vermon ravirataa?

    • Anonyymi

      Jotain kokoomuksen propakansdaa että kokoomus ajaisi kansan etua

    • Anonyymi

      Siitä vaan kiipeemään, ennen 176m ei ole mitään pahaa säteilyä paitsi hieman 150m alapuolella on 3kw dipoli antenni mutta jos menee nopeasti ohi niin ei se vaikuta. 150m on korkein taso mihin voi mennä turvassa. Perjaatteessa ihan huipulle voi mennä koska siellä on yksi suuntaisia 50kw lähettimiä jotka voi kiertää mutta se on iso riski.

      • Anonyymi

        Jos kaveri alhaalla lyö kirveellä kaapelit poikki niin ylhäällä on ihan turvallista ja sieltä voi suorittaa base-hypyn


      • Anonyymi

        Näytät tietävän asiasta paljon ja tarvisin apua heitätkö tähä vaikka snäppisi tai instagramisi


    • Anonyymi

      Ahaaaa että Ap ei mastokirjoitusta laittanut ollutkaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8534
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2585
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2313
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1704
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1472
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe