Mulle laitettiin raudat ylös ja alas 6. luokalla ja lisäksi tuli niskaveto. Kahdeksannella luokalla niskaveto jäi pois ja ysillä yläraudat, mutta tilalle tuli purulevy kitalakeen. Ennen ammattikoulua hoito lopetettiin ja muutaman kk:n päästä retentiokaarikin poistettiin. Oli rankkaa juosta 4 vuoden ajan muutaman kerran kuukaudessa hammaslääkärissä ja siellä sai istua melkein 2 tuntia kerrallaan. Puhumisesta ei tahtonut tulla mitään varsinkaan kielten tunneilla ja tämä näkyi numeroissa.
Tulos hoidon päätyttyä: etuhampaat ylhäällä tasaiset, alhaalla limittäin, koska eivät edelleenkään mahdu samaan riviin. Yksi etuhammas alaleuassa on niin takana, että se haittaa puhumista, koska on kielen tiellä. Oikomishoidon aikana reikiä tuli paljon, vaikka pesin hampaita ahkerasti.
Tulos 4 vuotta myöhemmin: myös yläetuhampaat nyt vinossa niin kuin 8 vuotta sitten. Vituiks meni ja hampaat ovat yhtä kierot kuin lapsena.
Mitä järkeä oikomishoidossa on, kun tulos on vai lyhytaikainen ja silti palaa veromarkkoja paljon? En aio suostua lapseni mahd. oikomishoitoon.
4 vuotta raudoissa: vituiksi meni
10
1677
Vastaukset
- takia???
"hoito lopetettiin ja muutaman kk:n päästä retentiokaarikin poistettiin."
Käsittääkseni oiotut hampaat täytyy pitää retentiolaitteella paikoillaan, muuten palaavat lähtökuoppiinsa.- liittyen
Aikuisiällä tehty oikomishoito kesti neljä vuotta, koostuen varsinaisesta oikomisesta, jolloin hampaita siirrettiin, käynti kahden kk:n välein.
Tämän päälle retentiovaihe 2 vuotta, jolloin laite suussa yötäpäivää, mitään säätöjä ei tehty. Lopputarkastus kaiken päätteeksi.
Oikominen alkoi 25V, ja hyvin ovat paikoillaan vielä kymmenen vuoden peräänkin. - Torahammas...
Siinäpä hyvä kysymys.
- ei pysy hampaat
liittyen kirjoitti:
Aikuisiällä tehty oikomishoito kesti neljä vuotta, koostuen varsinaisesta oikomisesta, jolloin hampaita siirrettiin, käynti kahden kk:n välein.
Tämän päälle retentiovaihe 2 vuotta, jolloin laite suussa yötäpäivää, mitään säätöjä ei tehty. Lopputarkastus kaiken päätteeksi.
Oikominen alkoi 25V, ja hyvin ovat paikoillaan vielä kymmenen vuoden peräänkin.vaikka retentiota oli 3vuotta aikuisiällä ja raudat 4 vuotta. Ei ole pysyneet paikoillaan. Hukkaan rahat. Taas pitäisi raudoittaa hampaat ja se on jo kolmas kerta. Hampaat EIVÄT pysy KAIKILLA, se on tosiasia. Valitettavasti oikoja ei ole vastuussa "teoistaan", oikominen aloitetaan omalla vastuulla ja lopetetaan omalla vastuulla. Arvaa otanko raudat kolmatta kertaa?
Olen 28v.
- Sayuri_Y
Mulle laitettiin raudat ollessani ekalla luokalla. Sellaseet ihan ihmeelliset kitalakeen. Kahdessa takahampaassa sormukset ja ne piti kitalaessa ihmeen rautakaarta. Siihen tuli sitten hirveä painauma ja se kaikki oli yhtä tuskaa... Kolmannella ne sitten viimein poistettiin ja laitettiin semmonen perusraudat ylös. No niitten kanssa sitä samaa ravaamista vähintään kerran kuussa kiristettiin. Ruotsin laivalla olin rauhassa lomailemassa ja söin jotain ja raudat hajos. Sieltä tuli semmonen pala... Ja kerran pelasin jalkapalloa liikan tunnilla ja kun potkaisin palloa samalla hetkellä toiselta puolelta pingahti se rautalanka painamaan sinne taakse... Se oli hirveetä lähteä open kanssa hammaslääkäriin... Kuvitelkaa nyt vielä jotain nolompaa. Ja synttärieni jälkeisenä päivänä söin sipsien jäänteitä ja taas meni raudat paskaks. Isä puoleni katkaisi joillan pihdeillä sen kaaren.
Viidennen luokan alussa pääsin niistä eroon ja jouduin pitämään "yörautoja" 6 kuukautta yötä päivää. Ja sitten päälle 2 vuotta yökäytössä... Joulukuussa se tulee täyteen ja olen viimein vapaa! Jesh! Meinasivat muuten tyrkätä vielä alahampaisiin samanlaiset raudat ylähampaissa olleiden jälkeen... Silloin sanoin kyllä jyrkästi EI. Ne oli ihan suorat ja on edelleen. Ihan hulluja ne. Niin ja mulla on rautojen takia ollut aina paljon reikiä... Se vasta olikin hirveää. On mulla 3 amalgaami paikkaa ja paljon muovipaikkoja... Isosikoni kävi saman läpi aikanaan ja pikkusiskollani on nyt yläraudat ja jotkut toiset ja oli niskaveto. Ja leikattiin ylähampaiden yläpuolella oleva jännekin kun se oli kuulemma niin tiellä.
Ja nyt olen siirtymässä seiskalle... Kaikki tää kävi vielä näin varhasessa vaiheessa... No kun olin tokalla olin 140 cm ja sen jälkeen kasvoin 10 senttiä vuodessa... Viidennellä olin jo 170 cm ja nyt olen vielä 5 senttiä pidempi... Kerran kun katottiin olin kasvanut 1,5 senttiä kuussa. Joo välillä selkä oli niin kipeä että. Ei kyllä ollu kivaa... Ja ku oli ihmisen anatomiaa kirjassa oli semmonen tehtävä et pitää laskee montako hammasta on ja mulla oli 4 hammasta enemmän ku muilla... Äitini on kyllä aika korsto XD 178 cm. Oho. Taisimpas kertoa koko elämänkertani tässä.
Ainiin ja tuossa lopussa puhut että et aio suostua lapsesi mahdolliseen oikomishoitoon. Hoitotavat kehittyy kokoajan. Usko pois. Mutta en itsekään ole varma että jos minulla olisi lapsi niin laittaisinko sen käymään saman läpi minkä itse jouduin. Mutta jos en suostuis nii sit sil olis toisenlaisii esteitä eessä... Ali-tai ylipurentaa, päänsärkyä hampaiden huonosta asennosta ja varmaan paljon muuta.- _kokemustaasiasta
Omat rautani hajosivat kanssa tosi monta kertaa. Koulunkevätjuhlassa esimerkiksi kun olin laulamassa, yhtäkkiä kaari katkesi. Sen lisäksi ne ovat repineet poskiinikin haavat jo sata kertaa.
- http://jasen.suomi24.fi/sis...
Kun korjataan purentaa ja sitä että 2 ylähammasta puuttuu syntymävikana ja on sitten sellaset aukot että.
- _kokemustaasiasta
Minulla on myös kokemuksia tästä: sain jo kolmannella luokalla raudat suuhun, koska sain huonolla tuurillani isäni huonon hammaslaadun. Jouduin pitämään rautoja ylhäällä kuusi vuotta ja nyt harkitsen vielä rautoja alaskin. Hammaslääkärini kuitenkin suututtivat eniten. Kulmahampaideni laskeutumista odoteltiin monta vuotta tekemättä mitään. Jos asiaan oltaisiin heti puututtu, en olisi joutunut käyttämään rautoja niin pitkään.
Olen jo ihan pikkutytöstä asti käyttänyt hammassuojia, sen jälkeen pidin rautoja, sitten taas hammassuojia ja nyt aion luultavasti taas laittaa raudat, tällä kertaa alas. Onneksi niitä ei tarvitse pitää kahta vuotta pidempään, vaikka sekin tuntuu tästäajatellen pitkältä ajalta.
Hassua vain että jotkut eivät joudu koskaan pitämään rautoja, eivätkä edes hammassuojia. Onneksi sentään minulla on nyt aika suora hammasrivistö, mutta nopeamminkin se olisi voinut tulla.- _kokemustaasiasta
...Ennen kolmatta luokkaa minulla oli vielä suuta levittävä kaari ollut ylhäällä pari vuotta.
- Tietämätönkokija
_kokemustaasiasta kirjoitti:
...Ennen kolmatta luokkaa minulla oli vielä suuta levittävä kaari ollut ylhäällä pari vuotta.
En ole ihan varma mitä levittävällä kaarella meinaat, mutta jos ymmärsin oikein, niin toimiiko se siten, että jos kys.omaisella purukaluston omistajalla on kapea leuka(leveys-suunnassa) ja kaari ikään kuin pakottaa leuan kasvamaan leveämmäksi?
Itselläkin on hampaiden oikomis muistoja, joista on sitten tulosta se, etten oikein tykkää hammaslekureista(tai ainakaan toimen piteistä ja niiden välineistä.)
Kun he rupesivat suunnittelemaan viimeinkin, että minulle laitettaisiin raudat, he totesivat, että eihän ne mahdu kaikki sinne kun miulla on äitini puolelta perittynä kapea ala-leuka, joka siis kasvaa hitaasti.
Noh, minulta poistettiin kaikki viitoset, ja toimenpiteiden aikana kyllä käytettiin puudutusainetta, mutta joko ainetta meni vääriin kohtiin tai aivan liian vähän, niin puolittain tuntui 11-vuotiaan mukulan suussa kun akat vetivät hampaat, joista yksi kaiken lisäksi hajosi, ja palaset ronkittiin parilla 'hups, en saanutkaan sitä vielä ylös' otteella tuoreesta aukosta. Ja kun itkin, että se sattui, niin sanoivat vain että kuvittelen vaan.
Muottien otto oli yhtä kamalaa, kun ne otettiin pari-kolme viikkoa myöhemmin rautavitosten repimisestä. Ikenet arat ja hampaat päin puuta kasvaneena suussa ei ole kiva antaa lekuri-tätin laittaa sitä tököttiä liki sitä aluetta josta tulee oksennusreaktio. Pari kertaa tuli kakomista, johon neuvokkaat tädit lohduttivat sanomalla: 'älähän kakoa, vaan ole paikallasi'.
Jees, normi-raudat sain 11-vuotiaana ja 14-vuoden iässä otettiin pois, mutta laitettiin ala-etuhampaitten taakse lanka ja ylös semmonen kitakapula, jota ensin vuosi päivin öin ja seuraava ½vuotta öisin.
Nyt voisin kyllä sanoa, että hyvät hammasrivit tuli, mutta kylmaar on jäänyt takaraivoon katkeruutta noista piikeistä ja repimisestä ja yhdestä porauskeikasta (13v sama ongelma puudutusaineen kanssa)
Ja tosiaan nykyään minulla on neljä hammasta vähemmän kuin normaalisti ihmisillä on ja ovat löytäneet paikkansa, leuka ei ole kasvanut oikein mihinkään e ja nyt nuo ketun viisauden kasitkin ovat alhaalta putkahtamassa. Ja ylläri pylläri: pienet kuvat otettiin miten ne jaksaa ja sieltähän ne iloisesti täysin vinossa kasvaa! Nyt on yksi puhjennut kokonaan ja on tuntunut painetta alaleuassa, eli nekin pitäisi tässä vielä poistattaa jossain vaiheessa..
Aina kun sitä tosin ajattelee, nousee pelko, etteivät ne osaa vieläkään laittaa tarpeeksi ainetta turruttamaan ja tulee reisusta taas itkun ja kirosanojen tuokio.
Vieläpä kun kuulin miten kaverini viisurit poistettiin:
Taltta-päisen ruuvimeisselin kanssa kiertämällä.
Tosiaankaan halua semmoisella lekurille, muuten kuin taju kankaalla ja särkylääke mukana tohtorille jos sattuisin heräämään kesken kaiken.
Anteeksi, tuli vuodateltua hammas-historia, mutta tämä kyllä helpotti ajatusta että pitäisi tosiaan sinne penkkiin mennä lähiaikoina.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Missä kokoomuksen naiset?
Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa23087Finland is now Petter place
Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.92128Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita
HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.1131739Huomasitko? Tidjan Ban tyttöystävä paljastui - Tuttu kohutusta rakkausrealitystä
Ban tyttöystävä on Kolmiodraama-realityn Heidi Kytö. Ba ja Kytö kertoivat maaliskuussa 2026 somessa, että he ovat seurus101076Vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden kasteesta.
Nykyaikana on niin paljon tietoa saatavilla että vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden myös kristillisestä kasteesta. R450982Alkuperäinen Jeesuksen antama kastekäsky on Matteuksen evankeliumissa
Matt.28:16-20 16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän menn129976- 35764
- 50697
- 67691
Toivon että kuulut elämääni
Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.30655