Joku syy miksi ei voi ajaa mobil delvac mx15-40 öljyllä?
TIEDÄN että sillä ajetaan paljon eri pyörilä ja on ajettu ennenkin mutta kaikkiinhan sen ei tartte jostain syystä käydä niin onko joku este ettei isoon rosvoon?
bandit 1200 DELVACia
49
6767
Vastaukset
- uusi täällä
kun et vielä tiedä, että moottoripyörässä on käytettävä vain ja ainoastaan moottoripyöräöljyä, joka ostetaan moottoripyöräliikkeestä.
- MotoX
Kun laitat noita autoöljyjä pyörääsi niin varaudu siihen, että kytkin alkaa luistamaan*.
*Kytkimen luistaminen=Aiot tehdä näyttävän lähdön tyttöystäväsi edessä. Vaihde ykköselle, kaasu pohjaan ja kytkin ylös. Mitään ei tapahdu kone huutaa ja pyörä lipuu eteenpäin hiljakseen. Maine mennyttä. Delvaccia koneessa. Kaikki nauraa.- elämän kokemuksella
Kytkin ei ala liistamaan ei ole tullut vuosien varreella vastaan kytkimen ongelmaa delvkista pikemminkin päin vastoin joten se siitä valheestasi.
Tyttöystävä ?? pojallani on semmoinen ja vaimoni ei piittaa vaikka lähden raketilla ihan mihin suuntaan tahansa on tottunut erikoisiin kulkupeleihini vuosien varrella.Maineeni ei mene se on liian matso poistuakseen minnekkään eli ei se mahdu yksinkertaisesti universumiin sorry atomin osa.
Delvakilla muuten on ajettu hemmetin paljon vuosien mittaan en nyt kuitenkaan laittas viritettyyn hajabusaan 10tkm matkalle on nääs mineraali ölkkä joten 5tkm maksimi.
Vanhan neuvoo nuorta typerystä mutta kyllä susta vielä mies ehkä tulee.
- Turo--Inkeri
dieselmoottorin öljy on paras vaihtoehto moottoripyörän öljyksi.
Nehän ovat moottoreinakin kuin kaksi marjaa, mitä nyt toinen kiertää 3000 ja toinen 14000, ja toisessa on kykä ja vaihteisto samaa öljytilaa, toisessa ei. Iskutilavuuskin on aika samaa luokkaa, samoin koneiden sisäiset toleranssit.
Siinäpä voi olla oivallinen tilaisuus säästää esim. 2 euroa 73 senttiä joka kuudestuhannes kilometri, kun vaihtaa öljyt. Harrastus kun on muuten niin halpaa, että tuo hintaero on suorastansa massiivinen! Olen aina lähtenyt pyörävalintojani miettimään ihan puhtaasti siltä kantilta, että paljonko kustantaa litra moottoriöljyä siihen...
Eli ilman muuta kannattaa uskoa Hevosmiestentietotoimiston juttuja, ja laittaa jotain ihan eri öljyä, kuin mitä tehdas suosittaa koneessa käytettäväksi.
Katsos muuten täältä HMTT:sta ohjeet myös pyörän sisäänajoa varten. Sekin kantsii tehdä oikeasti ihan eri lailla kuin suositellaan. Tulee koneesta paljon parempi!
Kyllä netissä vaan nämäkin hommat tiedetään.- delvakkimies
minä se olen vedellyt 100 tkm delvakilla, eikä ole kytkin särkynyt.
- Turo--Inkeri
delvakkimies kirjoitti:
minä se olen vedellyt 100 tkm delvakilla, eikä ole kytkin särkynyt.
jo 100t virtuaalikilometriä, wau, olen sanaton. Sinä olet varmaan säästänyt useamman kympin dieselöljyn avulla!!
- neuvompa suakin tyyppi
Ei se varmaan paras ole ymmärrät varmaan sen?
Ai kun olet pistänyt bandiitille 1200 ccm kovat rundit että oikein 14000rpm minsorry ei ne niin kierrä eli olet rankasti taas väärässä.
Opetus turolle: ei säästämisessä ole mitään pahaa kuhna siitä ei kärsi kuin markkina mies öljyjensä takana. Osta turo nyt heti siis HETI seuraavalla kauppankerralla ruokakaupastasi kaiksista KALLEIMMAT tuotteet sillä ne on parhaita niin sinä neuvot fiksumpiasi sorry olet väärässä turo poika.Pojittelen nuorempiani.
OLet sinä turo kumma mies ja usein väärässä vaikka olet monesti oikeassakin mutta nyt voi voi.
Koeta olla vittuilemattta tai semmoiseen sävyyn kirjoittelematta semmoinen antaa ikävää sävyä turo nikillesi.
Netti hyvään netti pahaan. - Vanhan neuvoo
Turo--Inkeri kirjoitti:
jo 100t virtuaalikilometriä, wau, olen sanaton. Sinä olet varmaan säästänyt useamman kympin dieselöljyn avulla!!
Kyllä on ajettu oikaesti monen pyörän voimin enemmän kuin 100tkm pyörällä usko vaan viisaampiasi.
- Turo--Inkeri
neuvompa suakin tyyppi kirjoitti:
Ei se varmaan paras ole ymmärrät varmaan sen?
Ai kun olet pistänyt bandiitille 1200 ccm kovat rundit että oikein 14000rpm minsorry ei ne niin kierrä eli olet rankasti taas väärässä.
Opetus turolle: ei säästämisessä ole mitään pahaa kuhna siitä ei kärsi kuin markkina mies öljyjensä takana. Osta turo nyt heti siis HETI seuraavalla kauppankerralla ruokakaupastasi kaiksista KALLEIMMAT tuotteet sillä ne on parhaita niin sinä neuvot fiksumpiasi sorry olet väärässä turo poika.Pojittelen nuorempiani.
OLet sinä turo kumma mies ja usein väärässä vaikka olet monesti oikeassakin mutta nyt voi voi.
Koeta olla vittuilemattta tai semmoiseen sävyyn kirjoittelematta semmoinen antaa ikävää sävyä turo nikillesi.
Netti hyvään netti pahaan.Korjataan eräs asia: suositeltu öljy omaan pyörääni, joka on sama useimmissa 4-tahtisissa Suzukeissa, ei ole kallista. Itse asiassa se on melko edullista, ja ihan mineraaliöljyä.
Siksi keksin vielä vähemmän päteviä syitä, miksi käyttäisin mitään muuta, ainakaan mitään dieselmoottorille tarkoitettua öljyä. Delvac ei todellakaan täytä kaikkia valmistajan suosituksia, paitsi netin satusetien mielikuvituksessa.
Että jos se parin euron säästö per 6000km sinulle merkkaa jotain, niin siitä vaan. Itse jätän kokeilematta, on nuo sen verran erilaiset kamppeet, vaikkei bandiittisi kiertäisikään 14 tuhatta, että niiden öljytkään tuskin on ihan samaa kamaa. - mx15w-40
Turo--Inkeri kirjoitti:
Korjataan eräs asia: suositeltu öljy omaan pyörääni, joka on sama useimmissa 4-tahtisissa Suzukeissa, ei ole kallista. Itse asiassa se on melko edullista, ja ihan mineraaliöljyä.
Siksi keksin vielä vähemmän päteviä syitä, miksi käyttäisin mitään muuta, ainakaan mitään dieselmoottorille tarkoitettua öljyä. Delvac ei todellakaan täytä kaikkia valmistajan suosituksia, paitsi netin satusetien mielikuvituksessa.
Että jos se parin euron säästö per 6000km sinulle merkkaa jotain, niin siitä vaan. Itse jätän kokeilematta, on nuo sen verran erilaiset kamppeet, vaikkei bandiittisi kiertäisikään 14 tuhatta, että niiden öljytkään tuskin on ihan samaa kamaa.Sanon vaan tämän kerran en sun turon kanssa enempää aikaani kuluta kun olet semmoinen nitisiä.
Ota selvää delvakin soveltuvuudesta mobililta niin kyllä sitten uskot älä usko sumeilematta turosatusetien netti juttuja ihan oikein vaan ota selvää muualta niin ymmärrät ehkä ja koeta kysyä joltain vanhalta mieheltä joka on ajanut 15vuotta delvakilla ja joka kesä 10tkm niin se kertoo jotain myös ja delvakki on myös mineraaliöljyä ja on toimivaa moneen mp pyörään ei siihen ahdettuun suizaan koeta turo nyt vaan ymmärtää että kylllä delvakilla voi ajaa ihan kuin muillakin öljyillä ja vieläpä mp käytössä ota asioista selvää ja nyt tämä asia jää tähän turo koeta miehistyä. - Turo--Inkeri
mx15w-40 kirjoitti:
Sanon vaan tämän kerran en sun turon kanssa enempää aikaani kuluta kun olet semmoinen nitisiä.
Ota selvää delvakin soveltuvuudesta mobililta niin kyllä sitten uskot älä usko sumeilematta turosatusetien netti juttuja ihan oikein vaan ota selvää muualta niin ymmärrät ehkä ja koeta kysyä joltain vanhalta mieheltä joka on ajanut 15vuotta delvakilla ja joka kesä 10tkm niin se kertoo jotain myös ja delvakki on myös mineraaliöljyä ja on toimivaa moneen mp pyörään ei siihen ahdettuun suizaan koeta turo nyt vaan ymmärtää että kylllä delvakilla voi ajaa ihan kuin muillakin öljyillä ja vieläpä mp käytössä ota asioista selvää ja nyt tämä asia jää tähän turo koeta miehistyä.Lukee siinä purkin kyljessä. Ja Delvacissahan EI ole samanlaisia API- eikä JASO- standardeja kuin suositusöljyssä minun pyörääni, niinpä se ei ole minun pyörääni sopivaa yhtään sen enempää kuin risiiniöljy, tai moottorisahan teräketjuöljy.
Olette te kyllä aivan 100% pähkähullua sakkia, kun jostain netistä lukemillanne ohjeilla alatte tekemään vastoin tehtaan suositusta.
Mutta niinhän niitä koneitakin kuulemma ajetaan sisään rajulla kaasunkäytöllä, taas täysin päinvastoin kuin ohjeissa lukee, koska joku netissä tietää asian paremmin. Jotain racing-moottoreitakin kuulemma ajetaan sillä lailla sisään. No niin varmaan.
Netti on sellainen paskatiedon lähde, että sitä omaa harkintakykyä on syytä osata käyttää. Öljylaadun valinta on sentään aika kriittinen juttu, jos aikoo ajella moottorilla pidempään, ja on kyllä raju veto alkaa tekemään toisin kuin tehdas suosittaa, silloin on syytä tietää aika tarkalleen mitä oikein tekee. Netin ohjeet ei silloin riitä.
Mutta ihan omia ovat moottorinne, ja itse saatte valita, mitä sinne laitatte. Minulle asia on hyvin selkeä, käytän sitä öljyä mitä valmistaja suosittaa, niin ei tarvitse ainakaan miettiä onko se sopivaa. Kallistakaan se ei ole, joten olisi järjen köyhyyttä edes miettiä minkään muun käyttämistä (minun mielestäni). - ffok
Turo--Inkeri kirjoitti:
Lukee siinä purkin kyljessä. Ja Delvacissahan EI ole samanlaisia API- eikä JASO- standardeja kuin suositusöljyssä minun pyörääni, niinpä se ei ole minun pyörääni sopivaa yhtään sen enempää kuin risiiniöljy, tai moottorisahan teräketjuöljy.
Olette te kyllä aivan 100% pähkähullua sakkia, kun jostain netistä lukemillanne ohjeilla alatte tekemään vastoin tehtaan suositusta.
Mutta niinhän niitä koneitakin kuulemma ajetaan sisään rajulla kaasunkäytöllä, taas täysin päinvastoin kuin ohjeissa lukee, koska joku netissä tietää asian paremmin. Jotain racing-moottoreitakin kuulemma ajetaan sillä lailla sisään. No niin varmaan.
Netti on sellainen paskatiedon lähde, että sitä omaa harkintakykyä on syytä osata käyttää. Öljylaadun valinta on sentään aika kriittinen juttu, jos aikoo ajella moottorilla pidempään, ja on kyllä raju veto alkaa tekemään toisin kuin tehdas suosittaa, silloin on syytä tietää aika tarkalleen mitä oikein tekee. Netin ohjeet ei silloin riitä.
Mutta ihan omia ovat moottorinne, ja itse saatte valita, mitä sinne laitatte. Minulle asia on hyvin selkeä, käytän sitä öljyä mitä valmistaja suosittaa, niin ei tarvitse ainakaan miettiä onko se sopivaa. Kallistakaan se ei ole, joten olisi järjen köyhyyttä edes miettiä minkään muun käyttämistä (minun mielestäni).Turo,jos se markkina-setä onkin siellä valmistajan suositusten takana?Siinä olen samaa mieltä netistä,täällä liikkuu kaikenlaisia hulluja,turoja.
- Vanhempi neuvoo
Turo--Inkeri kirjoitti:
Lukee siinä purkin kyljessä. Ja Delvacissahan EI ole samanlaisia API- eikä JASO- standardeja kuin suositusöljyssä minun pyörääni, niinpä se ei ole minun pyörääni sopivaa yhtään sen enempää kuin risiiniöljy, tai moottorisahan teräketjuöljy.
Olette te kyllä aivan 100% pähkähullua sakkia, kun jostain netistä lukemillanne ohjeilla alatte tekemään vastoin tehtaan suositusta.
Mutta niinhän niitä koneitakin kuulemma ajetaan sisään rajulla kaasunkäytöllä, taas täysin päinvastoin kuin ohjeissa lukee, koska joku netissä tietää asian paremmin. Jotain racing-moottoreitakin kuulemma ajetaan sillä lailla sisään. No niin varmaan.
Netti on sellainen paskatiedon lähde, että sitä omaa harkintakykyä on syytä osata käyttää. Öljylaadun valinta on sentään aika kriittinen juttu, jos aikoo ajella moottorilla pidempään, ja on kyllä raju veto alkaa tekemään toisin kuin tehdas suosittaa, silloin on syytä tietää aika tarkalleen mitä oikein tekee. Netin ohjeet ei silloin riitä.
Mutta ihan omia ovat moottorinne, ja itse saatte valita, mitä sinne laitatte. Minulle asia on hyvin selkeä, käytän sitä öljyä mitä valmistaja suosittaa, niin ei tarvitse ainakaan miettiä onko se sopivaa. Kallistakaan se ei ole, joten olisi järjen köyhyyttä edes miettiä minkään muun käyttämistä (minun mielestäni)."Lukee siinä purkin kyljessä. Ja Delvacissahan EI ole samanlaisia API- eikä JASO- standardeja kuin suositusöljyssä minun pyörääni, niinpä se ei ole "minun pyörääni sopivaa yhtään sen enempää kuin "risiiniöljy, tai moottorisahan teräketjuöljy. "
Mistä hemmetistö vittuillaksesi otin teräketjuöljyn ja risiiniöljyn mpn öljyiksi ? voi sua tunaria!Omia keksintöjäsi älä yllytä noita ihmisille ole vastuullinen!
"Olette te kyllä aivan 100% pähkähullua sakkia, kun jostain netistä lukemillanne ohjeilla alatte tekemään vastoin tehtaan suositusta."
Haukut ihmisiä pähkäähulluiksi ja et itse tiedä näemmä mistään mitään !!! OTA nyt satanan turo selvää ennekuin avaat sen suusi ja VALEHTELET ettei delvac toimi !! on se nyt kuma kun et saatana usko vanhempia jotka on ajaneet hemmetisti delvakilla vuodesta toiseen ja pyörä toimii se sama pyörä ja sinä saatan penikka väität edelleen vastaan kyllä olet mulukku paha ihminen.
"Mutta niinhän niitä koneitakin kuulemma ajetaan sisään rajulla kaasunkäytöllä, taas täysin päinvastoin kuin ohjeissa lukee, koska joku netissä tietää asian paremmin. Jotain racing-moottoreitakin kuulemma ajetaan sillä lailla sisään. No niin varmaan. "
Olet sitten taas yllyttämässä järjettömään käytökseen ihmisiä!Raju kaasunkäyttö EI IKINÄ!
Reisiki moottorit on kuule turo sinun käsityksen ulkopuolella usko vanhempaasi! Ja huom älä ikinä sekiita kisavehkeitä ja heidän kalustoaan tavallisen mp käyttäjän liikkumiseen heillä on koneita joita paukuttaa ja sponsorit maksaa se on kuule turo pieni ihan oma maailmansa älä vertaa heitä tavis mp kuskeihin YMMÄRRÄ SE TURO!
"Netti on sellainen paskatiedon lähde, että sitä omaa harkintakykyä on syytä osata käyttää. Öljylaadun valinta on sentään aika kriittinen juttu, jos aikoo ajella moottorilla pidempään, ja on kyllä raju veto alkaa tekemään toisin kuin tehdas suosittaa, silloin on syytä tietää aika tarkalleen mitä oikein tekee. Netin ohjeet ei silloin riitä. "
Nyt otit haukkauksen paskaa turo netistä löytyy asiaa ellei turot tänne sitä suoltaisi.
Tehdason osaava ja mobil voitelle oikein.
"Mutta ihan omia ovat moottorinne, ja itse saatte valita, mitä sinne laitatte. Minulle asia on hyvin selkeä, käytän sitä öljyä mitä valmistaja suosittaa, niin ei tarvitse ainakaan miettiä onko se sopivaa. Kallistakaan se ei ole, joten olisi järjen köyhyyttä edes miettiä minkään muun käyttämistä (minun mielestäni)."
Teebmiten tykkäät turo ole hyvä. Koeta turo perkeles jo kysyä mutta älä netistä vaan oikealta vanhala mp kuskilta että kuinka on se delvac niin sitten kuulet sen mitä yrität astustaa ja olet turo niin hemmetin väärässä. - Turo--Inkeri
Vanhempi neuvoo kirjoitti:
"Lukee siinä purkin kyljessä. Ja Delvacissahan EI ole samanlaisia API- eikä JASO- standardeja kuin suositusöljyssä minun pyörääni, niinpä se ei ole "minun pyörääni sopivaa yhtään sen enempää kuin "risiiniöljy, tai moottorisahan teräketjuöljy. "
Mistä hemmetistö vittuillaksesi otin teräketjuöljyn ja risiiniöljyn mpn öljyiksi ? voi sua tunaria!Omia keksintöjäsi älä yllytä noita ihmisille ole vastuullinen!
"Olette te kyllä aivan 100% pähkähullua sakkia, kun jostain netistä lukemillanne ohjeilla alatte tekemään vastoin tehtaan suositusta."
Haukut ihmisiä pähkäähulluiksi ja et itse tiedä näemmä mistään mitään !!! OTA nyt satanan turo selvää ennekuin avaat sen suusi ja VALEHTELET ettei delvac toimi !! on se nyt kuma kun et saatana usko vanhempia jotka on ajaneet hemmetisti delvakilla vuodesta toiseen ja pyörä toimii se sama pyörä ja sinä saatan penikka väität edelleen vastaan kyllä olet mulukku paha ihminen.
"Mutta niinhän niitä koneitakin kuulemma ajetaan sisään rajulla kaasunkäytöllä, taas täysin päinvastoin kuin ohjeissa lukee, koska joku netissä tietää asian paremmin. Jotain racing-moottoreitakin kuulemma ajetaan sillä lailla sisään. No niin varmaan. "
Olet sitten taas yllyttämässä järjettömään käytökseen ihmisiä!Raju kaasunkäyttö EI IKINÄ!
Reisiki moottorit on kuule turo sinun käsityksen ulkopuolella usko vanhempaasi! Ja huom älä ikinä sekiita kisavehkeitä ja heidän kalustoaan tavallisen mp käyttäjän liikkumiseen heillä on koneita joita paukuttaa ja sponsorit maksaa se on kuule turo pieni ihan oma maailmansa älä vertaa heitä tavis mp kuskeihin YMMÄRRÄ SE TURO!
"Netti on sellainen paskatiedon lähde, että sitä omaa harkintakykyä on syytä osata käyttää. Öljylaadun valinta on sentään aika kriittinen juttu, jos aikoo ajella moottorilla pidempään, ja on kyllä raju veto alkaa tekemään toisin kuin tehdas suosittaa, silloin on syytä tietää aika tarkalleen mitä oikein tekee. Netin ohjeet ei silloin riitä. "
Nyt otit haukkauksen paskaa turo netistä löytyy asiaa ellei turot tänne sitä suoltaisi.
Tehdason osaava ja mobil voitelle oikein.
"Mutta ihan omia ovat moottorinne, ja itse saatte valita, mitä sinne laitatte. Minulle asia on hyvin selkeä, käytän sitä öljyä mitä valmistaja suosittaa, niin ei tarvitse ainakaan miettiä onko se sopivaa. Kallistakaan se ei ole, joten olisi järjen köyhyyttä edes miettiä minkään muun käyttämistä (minun mielestäni)."
Teebmiten tykkäät turo ole hyvä. Koeta turo perkeles jo kysyä mutta älä netistä vaan oikealta vanhala mp kuskilta että kuinka on se delvac niin sitten kuulet sen mitä yrität astustaa ja olet turo niin hemmetin väärässä.pikkuisen noiden neuvomistesi kanssa. Ettei vielä pumppu leikkaa, kun noin keuhkoat...
Meillä on kaikilla oikeus omaan mielipiteeseen. Yleensä muodostamme sen eri lähteistä saamiemme tietojen (tai tiedoiksi olettamiemme asioiden perusteella).
Tämä öljyasia ei ole mitenkään simppeli juttu. Siksi pysyttelen vastakin siinä, mitä valmistaja suosittaa, en siinä mitä netissä suositellaan. Netissä on ennenkin menty oikein huolella metsään mitä erilaisimmissa asioissa. Netillä on sellainen ominaisuus, että kun yksi alkaa julistaa tiettyä asiaa, ja muutama yhtyy samaan "kuoroon", siitä tuleekin äkkiä "totuus", vaikka itse asiassa on jätetty varsin oleellisia pointteja kokonaan huomioimatta.
Esimerkiksi "tyyppiviat", joista netissä kuulee, ovat useimmiten joidenkin kotiasentajien ihan itse puukätisyyttään aiheuttamia ongelmia, ja kun sitten toinen kädetön, joka on aikanaan tehnyt aivan saman kämmin, kuulee siitä, hän komppaa kybällä tätä ensimmäistä ja kas, asiasta onkin hyvää vauhtia tulossa "tyyppivika". Tämä siitä huolimatta, ettei yhtään ainutta tällaista tapausta tullakaan koskaan korjaamaan takuuseen, koska kyseessä on käyttäjä- ei valmistusvirhe. Tällaisia tapauksia on internet pullollaan.
Edellinen vain esimerkin omaisesti, ei liity suoraan tähän keskusteluun, vaan siihen miten kieroutunut tiedonvälittäjä internet voi olla ja usein myös on.
Mutta älä ota tästä kaikesta itseesi. Kuten jo sanoin, se on ihan oma pyöräsi, ja itse teet valintasi mitä siinä käytät, asia ei minua liikuta enkä oleta että sinuakaan kamalasti liikuttaa, mitä minä omassa pyörässäni käytän.
HUOM
Jokaiselle, joka miettii ko. öljyn käytön aloittamista omassa pyörässään, annan neuvoksi soittaa ensin pyöränsä maahantuojalle, tai valtuutettuun huoltoon, tai vaikka molempiin, ja kysyä sieltä, mitä mieltä ovat asiasta. Voin melkein antaa takuun sille, että kuulette hommasta hieman toisenlaisen mielipiteen kuin mitä voitte netistä lukea, ja jokainen voi sitten tuumia tykönään, ketä mieluummin uskoo. Ja jos/kun on kaksi noin eriävää mielipidettä, niin pidän aika vahvana sitä mahdollisuutta, että toinen on väärässä. - delvakkimies
Turo--Inkeri kirjoitti:
jo 100t virtuaalikilometriä, wau, olen sanaton. Sinä olet varmaan säästänyt useamman kympin dieselöljyn avulla!!
virtuaali kilometrejä. olen ajanut melkein 450 000 km moottoripyörällä.
- asiallisesti
Turo--Inkeri kirjoitti:
Lukee siinä purkin kyljessä. Ja Delvacissahan EI ole samanlaisia API- eikä JASO- standardeja kuin suositusöljyssä minun pyörääni, niinpä se ei ole minun pyörääni sopivaa yhtään sen enempää kuin risiiniöljy, tai moottorisahan teräketjuöljy.
Olette te kyllä aivan 100% pähkähullua sakkia, kun jostain netistä lukemillanne ohjeilla alatte tekemään vastoin tehtaan suositusta.
Mutta niinhän niitä koneitakin kuulemma ajetaan sisään rajulla kaasunkäytöllä, taas täysin päinvastoin kuin ohjeissa lukee, koska joku netissä tietää asian paremmin. Jotain racing-moottoreitakin kuulemma ajetaan sillä lailla sisään. No niin varmaan.
Netti on sellainen paskatiedon lähde, että sitä omaa harkintakykyä on syytä osata käyttää. Öljylaadun valinta on sentään aika kriittinen juttu, jos aikoo ajella moottorilla pidempään, ja on kyllä raju veto alkaa tekemään toisin kuin tehdas suosittaa, silloin on syytä tietää aika tarkalleen mitä oikein tekee. Netin ohjeet ei silloin riitä.
Mutta ihan omia ovat moottorinne, ja itse saatte valita, mitä sinne laitatte. Minulle asia on hyvin selkeä, käytän sitä öljyä mitä valmistaja suosittaa, niin ei tarvitse ainakaan miettiä onko se sopivaa. Kallistakaan se ei ole, joten olisi järjen köyhyyttä edes miettiä minkään muun käyttämistä (minun mielestäni).sinulta kysyisin että mikä on se kitkalisäaine "moottoripyöräöljyssä" et sitä suostu kertomaan mutta haukut muita. Minulle sopii kyllä oppia uutta ja sekin että en ole tietoinen tästä kitkalisäaineesta mutta kerro sinä mitä se on.
- veteraani kuski
Turo--Inkeri kirjoitti:
pikkuisen noiden neuvomistesi kanssa. Ettei vielä pumppu leikkaa, kun noin keuhkoat...
Meillä on kaikilla oikeus omaan mielipiteeseen. Yleensä muodostamme sen eri lähteistä saamiemme tietojen (tai tiedoiksi olettamiemme asioiden perusteella).
Tämä öljyasia ei ole mitenkään simppeli juttu. Siksi pysyttelen vastakin siinä, mitä valmistaja suosittaa, en siinä mitä netissä suositellaan. Netissä on ennenkin menty oikein huolella metsään mitä erilaisimmissa asioissa. Netillä on sellainen ominaisuus, että kun yksi alkaa julistaa tiettyä asiaa, ja muutama yhtyy samaan "kuoroon", siitä tuleekin äkkiä "totuus", vaikka itse asiassa on jätetty varsin oleellisia pointteja kokonaan huomioimatta.
Esimerkiksi "tyyppiviat", joista netissä kuulee, ovat useimmiten joidenkin kotiasentajien ihan itse puukätisyyttään aiheuttamia ongelmia, ja kun sitten toinen kädetön, joka on aikanaan tehnyt aivan saman kämmin, kuulee siitä, hän komppaa kybällä tätä ensimmäistä ja kas, asiasta onkin hyvää vauhtia tulossa "tyyppivika". Tämä siitä huolimatta, ettei yhtään ainutta tällaista tapausta tullakaan koskaan korjaamaan takuuseen, koska kyseessä on käyttäjä- ei valmistusvirhe. Tällaisia tapauksia on internet pullollaan.
Edellinen vain esimerkin omaisesti, ei liity suoraan tähän keskusteluun, vaan siihen miten kieroutunut tiedonvälittäjä internet voi olla ja usein myös on.
Mutta älä ota tästä kaikesta itseesi. Kuten jo sanoin, se on ihan oma pyöräsi, ja itse teet valintasi mitä siinä käytät, asia ei minua liikuta enkä oleta että sinuakaan kamalasti liikuttaa, mitä minä omassa pyörässäni käytän.
HUOM
Jokaiselle, joka miettii ko. öljyn käytön aloittamista omassa pyörässään, annan neuvoksi soittaa ensin pyöränsä maahantuojalle, tai valtuutettuun huoltoon, tai vaikka molempiin, ja kysyä sieltä, mitä mieltä ovat asiasta. Voin melkein antaa takuun sille, että kuulette hommasta hieman toisenlaisen mielipiteen kuin mitä voitte netistä lukea, ja jokainen voi sitten tuumia tykönään, ketä mieluummin uskoo. Ja jos/kun on kaksi noin eriävää mielipidettä, niin pidän aika vahvana sitä mahdollisuutta, että toinen on väärässä.yhdenkin totuuden, oon 52v mies, mulla on tälläkin hetkellä 2 mp:tä honda ja suiza, molemmissa olen käyttänyt delvacia, ja tulen käyttämään, ne on vanhoja pyöriä, kuten omistajansakin, eikä aiemmin kertakaikkiaan ollut edes olemassa mitää mp-öljyjä erikseen, vaan ajettiin sillä mitä oli, ja hyvin on pärjätty. uskot varmaan, että myös bensoissa on öljy-yhtökohtaiset merkittävät erot? siis jopa niin, ettei "väärää" voi tankiin laittaa vaan kone leviää..
- moToristiFaari
delvac maksaa jopa marketissa yli 10€ litra, mopoöljy on halvempaa, joten syy öljyvalintaan on joku muu, kuin hinta. tänään asian tarkistin justiinsa,.
- Aina MX
moToristiFaari kirjoitti:
delvac maksaa jopa marketissa yli 10€ litra, mopoöljy on halvempaa, joten syy öljyvalintaan on joku muu, kuin hinta. tänään asian tarkistin justiinsa,.
Maksaa Hessumobiilissa 23€ / 4 litraa...
- Mo Tourist
Aina MX kirjoitti:
Maksaa Hessumobiilissa 23€ / 4 litraa...
Mitähän se mahtoi maksaa VUOSI SITTEN kun moToristi kirjoituksensa tänne lähetti??!! Ehkä hän vuoden aikana on valintansa öljyn suhteen jo tehnyt!
- moottoripyöriin
tarkoitetuissa kunnollisissa öljyissä lisäaine kytkintä varten, on sitten pelistä kiinni miten ronkeli.
Moottoripyörän öljytilavuus on niin pieni, että itse ostan parasta mahdollista muljua.
Eri asia jos sitä kuluu jossain vanhassa pyörässä tuhottomasti, niin mikä estää kokeilemasta jotain halvempaa.- Pekka--Hillevi
"kunnollisissa öljyissä lisäaine kytkintä varten"
Seuraavaksi odotan, että kerrot meille mikä se aine on ja mistä sen tietää mikä öljy sitä ihmeainetta sisältää ja mikä ei. - sinulle sopivan
Pekka--Hillevi kirjoitti:
"kunnollisissa öljyissä lisäaine kytkintä varten"
Seuraavaksi odotan, että kerrot meille mikä se aine on ja mistä sen tietää mikä öljy sitä ihmeainetta sisältää ja mikä ei.seoksen sisältävän delvacia 2/3 osaa ja yyterin hiekkaa 1/3. Tiedät ainakin että öljyssä on sitä "ihmeainetta"
- pekka--Hillevi
sinulle sopivan kirjoitti:
seoksen sisältävän delvacia 2/3 osaa ja yyterin hiekkaa 1/3. Tiedät ainakin että öljyssä on sitä "ihmeainetta"
Selvennykseksi vaan, että minä en tarvitse hiekkaa öljyyn koska delvakilla ei kytkin luista, mutta kun kaikki turoja myöten yrittävät selittää mopoöljyjen sisältävän kytkinlisäaineistuksen niin olisin vaan halukas tietämään mitä tuo aine oikein on.
Onko se kenties sellaista mikä kumoaa autoöljyjen kitkaa vähentävän lisäaineistuksen tehon. Hiekkahan tuon tosiaan tekisi. - kerro tuotteidensa
pekka--Hillevi kirjoitti:
Selvennykseksi vaan, että minä en tarvitse hiekkaa öljyyn koska delvakilla ei kytkin luista, mutta kun kaikki turoja myöten yrittävät selittää mopoöljyjen sisältävän kytkinlisäaineistuksen niin olisin vaan halukas tietämään mitä tuo aine oikein on.
Onko se kenties sellaista mikä kumoaa autoöljyjen kitkaa vähentävän lisäaineistuksen tehon. Hiekkahan tuon tosiaan tekisi.lisäaineiden koostumuksia, eikä sinun tarvitse sitä tietääkkään, kun laitat koneeseen sellaiset vaatimukset täyttävää öljyä, mitä valmistaja pyytää.
Delvac on sen verran alkeellinen perusöljy, että saattaa sen takia toimia joissakin pyörissä, tuskin paras mahdollinen on kuitenkaan.
Voiteluominaisuuksiltaan parempien autokäyttöön suunniteltujen öljyjen kanssa saattaa esiintyä ongelmia juuri kytkimen kanssa.
Esimerkiksi Valvoline mainostaa mp öljyssä olevan lisäainetta kytkintä ajatellen, se ei tarkoita sitä että aine kumoaa kitkaa vähentävän lisäaineistuksen tehon hiekan tavoin.
Öljyn hinta on moottoripyöräilyn kannalta mitätön seikka, käsittämätöntä alkaa säästämään muutamaa euroa niinkin tärkeässä asiassa!?
- Turo--lnkeri
Miksei porukka voisi ajaa delvacilla. Saahan sitä omalleen tehdä mitä haluaa.
Reilua on sitten myydessä vaan kertoa, millä möhnällä' on tuupannut menemään. Minä en delvac-mopoa ostaisi.
Toisaalta jos TB;n tai Valvolinen synteettisiä MP öljyjä saa alle 10,- litra, niin ei tuo kerran pari kesässä pitäis liikaa kirpaista, jos se suhteutetaan kokonaiskustannuksiin.
Periaatteet on sitten eri juttu... - Alpo Kurkisen haamu
No nythän on hyvin pitkälti niin, että kyseessä on väärän luokituksen mukainen öljy. Siitä puuttuu JASO MA-luokituksen mukanaantuomat lisäaineet joita öljynvalmistajatkin ovat todenneet moottoripyöräkäytössä tarvittavan pitkässä juoksussa. Tunninhan tai muutaman tuhannen moottori kuin moottori pyörii vaikka rypsiöljyllä ja käy melkein omenasiiderillä.
Mutta voi sitä seuraavaa pyörän omistajaa...
Jos joku haluaa säästää vielä euron tuhannella kilometrillä lisää niin minulla olisi Nilsiän Öljysheikin salainen puhelinnumero. Hänen Salisella Reseptillään tehdyllä YLLEISÖLJYLLÄ voisi kokkeilla. Ja jos kanisterista jää niin lopulla voi pestä vaimon ruttuista naamaa ja selkää. Rypyt lähtis sieltäkin. Kaikki menis samalla öljyllä, hiustenpesukin ja samalla hilsekin lähtis lupausten mukaan.
Mopoon laittaisitte vaikka voisulaa koneeseen mutta samanhintaiseen autoonne pitää olla Mobil 1 Rally Formulaa. ;-) Ostakaa sieltä öljytukusta mieluimmin oikeaa öljyä. Samaan hintaan.- Turo--Inkeri
Tosin suurin ero lienee auto/mp-öljyissä tänä päivänä se, että autojen moottoreissa käytetään kitkaa vähentävää lisäaineistusta, ja mp-öljyssä niitä ei saa olla liiallisessa määrin, jotta kytkin toimii oikein. Koneissa on myös muita tärkeitä eroavaisuuksia, esim. vaihteiston voiteluvaatimukset on erilaiset kuin muualla moottorissa, ja autoissa sitä ei tarvitse moottoriöljyn voidella.
Eipä oikein tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa, että jotkut menee vaihtamaan moottoriöljyn toisenlaiseksi kuin tehdas suosittaa siksi, koska joku serkunkälynkumminkaima tiesi asian... tai varsinkin, että NETISSÄ tiedettiin asia! Kyllä netissä tiedetään aina kaikesta kaikki, se on nähty.
Netissähän ajetaan moottoreitakin sisään ihan erilailla kuin tehdas suosittaa, koska se on kuulemma hyvä juttu. Ei ole, se on yksinkertaisesti aivan vitun huono idea, ja todennäköisesti jonkun piruillessaan keksimä nettivitsi, joka vielä taitaa mennä joillekin läpi.
Edes yhtään ainutta kilpamoottoria ei missään ajeta sisään sillä tavalla kuin siinä jutussa väitetään, koko juttu on täyttä potaskaa. Netin mukaanhan Elviskin elää.
On tosiaan kiva ostaa käytettyä pyörää, kun ei voi tietää, minkälaisia kaiken netistä lukemansa nieleviä juustopäitä edellisten omistajien joukosta mahtaakaan löytyä.
ps. Nilsiän öljysheikki rules:)!!! - vängätä...
Turo--Inkeri kirjoitti:
Tosin suurin ero lienee auto/mp-öljyissä tänä päivänä se, että autojen moottoreissa käytetään kitkaa vähentävää lisäaineistusta, ja mp-öljyssä niitä ei saa olla liiallisessa määrin, jotta kytkin toimii oikein. Koneissa on myös muita tärkeitä eroavaisuuksia, esim. vaihteiston voiteluvaatimukset on erilaiset kuin muualla moottorissa, ja autoissa sitä ei tarvitse moottoriöljyn voidella.
Eipä oikein tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa, että jotkut menee vaihtamaan moottoriöljyn toisenlaiseksi kuin tehdas suosittaa siksi, koska joku serkunkälynkumminkaima tiesi asian... tai varsinkin, että NETISSÄ tiedettiin asia! Kyllä netissä tiedetään aina kaikesta kaikki, se on nähty.
Netissähän ajetaan moottoreitakin sisään ihan erilailla kuin tehdas suosittaa, koska se on kuulemma hyvä juttu. Ei ole, se on yksinkertaisesti aivan vitun huono idea, ja todennäköisesti jonkun piruillessaan keksimä nettivitsi, joka vielä taitaa mennä joillekin läpi.
Edes yhtään ainutta kilpamoottoria ei missään ajeta sisään sillä tavalla kuin siinä jutussa väitetään, koko juttu on täyttä potaskaa. Netin mukaanhan Elviskin elää.
On tosiaan kiva ostaa käytettyä pyörää, kun ei voi tietää, minkälaisia kaiken netistä lukemansa nieleviä juustopäitä edellisten omistajien joukosta mahtaakaan löytyä.
ps. Nilsiän öljysheikki rules:)!!!asiassa vastaan ???? Jos joku ajaa delvacilla niin sehän sitten OK, kun itse kantaa vastuun jos jotain sattuisi siitä aiheutumaan. Vänkää sitten vasta kun omaasi vehkeeseen ollaan tunkemassa jotain muuta kuin itse haluat.
- nilsiän sheikin vanha tuttu
vängätä... kirjoitti:
asiassa vastaan ???? Jos joku ajaa delvacilla niin sehän sitten OK, kun itse kantaa vastuun jos jotain sattuisi siitä aiheutumaan. Vänkää sitten vasta kun omaasi vehkeeseen ollaan tunkemassa jotain muuta kuin itse haluat.
...edes joku välttäisi virheen eikä tuhoaisi kallista konettaan.
Miksi ette laita samaa erikoishyvää MX Delvacia esimerkiksi VAG-konsernin uusiin LL-turbodieseleihin? No mikä mättää? Miksi taksit eivät käytä ko. halpaa öljyä vaikka siinä ajossa vaihto on aina päällä kun kilometriä tulee?
Ehkä siksi että taksit välittävät koneistaan kun käyttövarmuus ja kesto on etusijalla... ? - delvac toimii varmasti....
Turo--Inkeri kirjoitti:
Tosin suurin ero lienee auto/mp-öljyissä tänä päivänä se, että autojen moottoreissa käytetään kitkaa vähentävää lisäaineistusta, ja mp-öljyssä niitä ei saa olla liiallisessa määrin, jotta kytkin toimii oikein. Koneissa on myös muita tärkeitä eroavaisuuksia, esim. vaihteiston voiteluvaatimukset on erilaiset kuin muualla moottorissa, ja autoissa sitä ei tarvitse moottoriöljyn voidella.
Eipä oikein tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa, että jotkut menee vaihtamaan moottoriöljyn toisenlaiseksi kuin tehdas suosittaa siksi, koska joku serkunkälynkumminkaima tiesi asian... tai varsinkin, että NETISSÄ tiedettiin asia! Kyllä netissä tiedetään aina kaikesta kaikki, se on nähty.
Netissähän ajetaan moottoreitakin sisään ihan erilailla kuin tehdas suosittaa, koska se on kuulemma hyvä juttu. Ei ole, se on yksinkertaisesti aivan vitun huono idea, ja todennäköisesti jonkun piruillessaan keksimä nettivitsi, joka vielä taitaa mennä joillekin läpi.
Edes yhtään ainutta kilpamoottoria ei missään ajeta sisään sillä tavalla kuin siinä jutussa väitetään, koko juttu on täyttä potaskaa. Netin mukaanhan Elviskin elää.
On tosiaan kiva ostaa käytettyä pyörää, kun ei voi tietää, minkälaisia kaiken netistä lukemansa nieleviä juustopäitä edellisten omistajien joukosta mahtaakaan löytyä.
ps. Nilsiän öljysheikki rules:)!!!jossa moottori- ja vaihteistoöljy ovat samaa öljyä. Ja hyvin on kestänyt ajella.
Tiedätkö oikeasti mitään auto- ja mptekniikasta??? - Alpo Kurkinen
delvac toimii varmasti.... kirjoitti:
jossa moottori- ja vaihteistoöljy ovat samaa öljyä. Ja hyvin on kestänyt ajella.
Tiedätkö oikeasti mitään auto- ja mptekniikasta???Hyvin kesti 60-luvulla Minissä ja Peugeotin kokeiluissa.
En tiedä mitään autotekniikasta kuin 12V 2W kojetaulun polttimon Saappin pensamittarin takaa sieltä alareunasta. Sitä ei saa sekottaa siihen pensan loppumisen varoitusvalon polttimoon. Eikä vaihossa tarvi Philipsin eikä PZ 2:n ruuvareita.
Mites se on itsellä tuo ajoneuvotekniikka hallussa? Jos alat mitata taitojasi Turon kanssa asiasta niin ota Serlan kreppiä jo valmiiksi esille. Ruskoa siihen alles pukkaa ennen pitkää... - Vuosia ajanut
nilsiän sheikin vanha tuttu kirjoitti:
...edes joku välttäisi virheen eikä tuhoaisi kallista konettaan.
Miksi ette laita samaa erikoishyvää MX Delvacia esimerkiksi VAG-konsernin uusiin LL-turbodieseleihin? No mikä mättää? Miksi taksit eivät käytä ko. halpaa öljyä vaikka siinä ajossa vaihto on aina päällä kun kilometriä tulee?
Ehkä siksi että taksit välittävät koneistaan kun käyttövarmuus ja kesto on etusijalla... ?Turbodiesel on nyt eri asia kuin mp etkö ymmärrä ?
Ei saa sekoitaa tyhmyyksissään kuten asina haluat ymmärtää esim mobil 0w-40 ja delvac 15w-40 ne on eri olosuhteisiin tarkoitettuja öljyjä toinen on esim ilman lohkolämppäriä toimiva ja toinen ei ! nämä asiat pitää ymmärtää haloo! mutta dewlvakilla voi ajaa vaikka 157tkm mpllä ei sillä 18tkm kiertävällä surralla vaan oikeilla mpeillä. - delvac toimii
Alpo Kurkinen kirjoitti:
Hyvin kesti 60-luvulla Minissä ja Peugeotin kokeiluissa.
En tiedä mitään autotekniikasta kuin 12V 2W kojetaulun polttimon Saappin pensamittarin takaa sieltä alareunasta. Sitä ei saa sekottaa siihen pensan loppumisen varoitusvalon polttimoon. Eikä vaihossa tarvi Philipsin eikä PZ 2:n ruuvareita.
Mites se on itsellä tuo ajoneuvotekniikka hallussa? Jos alat mitata taitojasi Turon kanssa asiasta niin ota Serlan kreppiä jo valmiiksi esille. Ruskoa siihen alles pukkaa ennen pitkää...7 vuotta alan koulutusta riittänevät.
- Alpo Kurkinen
delvac toimii kirjoitti:
7 vuotta alan koulutusta riittänevät.
No eiköhän siellä tietoa ole melkoisesti joten tiedämme näköjään molemmat, että on sama minkä tehtaan merkki purkin kyljessä killittää kunhan sisällä olevan öljyn luokitukset ovat oikeat ao. laitteeseen/koneeseen/moottoriin.
Kiinnostaa muuten se, että missä nykyautossa on yhteinen öljytila koneella ja vaihteistolla?
- ollut....
kallista ihan oikea mp-öljykään motonetissä. MOTUL 5100 4 l kannu maksoi 24.90 €. Motulin 5000:sta mainostivat kyseiseen hintaan mutta iloinen yllätys että "pykälää parempi" oli saman hintaista. Samaa öljyä olen käyttänyt jo pidemmän aikaa, mutta hinta on ollut vaan n. 40 €/ 4 litraa.
- moottoripyörään
En tiedä mikä on pyöräsi öljytilavuus. Omassani se on noin 2.3 litraa. Moottoripyöräöljyt maksavat 5-10 euroa litra. Yksi vaihto per vuosi vaikka halvemman pään mp-öljyillä tekee reilun kympin per vuosi. Tämän verran voit siis säästää jos saat ilmaiseksi jostain jotain dieseliin tarkoitettua öljyä.
Jos kuitenkin Delvaciin päädyt niin kannattaa pitää asia omana tietonasi kun myyt pyörääsi. Eivät ole meinaan kovassa huudossa ostajien keskuudessa Delvac-pyörät.- eki-setä taas
Siinähän saa vuositasolla jo hyvässä tapauksessa kolmen-neljänkin €:n säästön. Sillä saa jo kahvin tai pari litraa bensaa. Kyllä sen takia kannattaa ottaa riski hieroa sohloksi kallis moottori vaahdoksi kiehuneella öljyllä jolla ei ole juuri lainkaan ominaisuuksia jäljellä kunnon motarikiskomisen jälkeen. Siitä vaan säästämään.
- ei se rahasta oo kiinni
Mitä te siitä rahasta kokoajan vänkäätte. Ei tässä rahasta ole kyse vaan siitä, että hölmöille motoristeille myydään kaikenmaailman erikoisöljyjä aivan turhaan kun Delvacci käy prätkän koneeseen mitä parhaiten.
Kohta te kai meette ja ostatte moottoripyöräbensaa 2,5 eurolla, koska se on moottoripyöriä varten suunniteltu jos ja kun vaan joku öljy-yhtiö keksii tämän tavan muiluttaa hyväuskoista motoristia. - Turo--Inkeri
ei se rahasta oo kiinni kirjoitti:
Mitä te siitä rahasta kokoajan vänkäätte. Ei tässä rahasta ole kyse vaan siitä, että hölmöille motoristeille myydään kaikenmaailman erikoisöljyjä aivan turhaan kun Delvacci käy prätkän koneeseen mitä parhaiten.
Kohta te kai meette ja ostatte moottoripyöräbensaa 2,5 eurolla, koska se on moottoripyöriä varten suunniteltu jos ja kun vaan joku öljy-yhtiö keksii tämän tavan muiluttaa hyväuskoista motoristia.tässä on kysymys siitä, käyttääkö tarkalleen suosituksen mukaista öljyä, vai ei käytä. Moottoripyörän moottori ei ole sama asia kuin auton moottori, ja vielä vähemmän se on sama asia kuin iso diesel.
Jaa, äsken se vielä oli rahasta kiinni, ja nyt se ei enää ole siitäkään. Päättäkää jo!!
Öljy-yhtiöt saattavat koettaa ´muiluttaa´ hyväuskoisia motoristeja siinä missä mikä tahansa muukin voittoon tähtäävä yritys.
Mutta on kyllä hiukkasen hankala kuvitella, mitä moottoripyörävalmistaja (joka määrittelee suositusöljyn tyypin) voisi saavuttaa sillä, että suosittelisi käytettäväksi öljyä, joka ei olekaan paras vaihtoehto sille moottorille.
Se on ihan suoraan tehtaan intresseissä saada koneensa kestämään myös pitkässä juoksussa, koska mahdolliset ongelmat menevät heidän pussistaan takuukorjausten, ja jopa takuuajan jälkeen merkin maineen menemisen muodossa.
Ja ne muuten tuppaa tietämään siellä tehtaalla ihan kaikista parhaiten, mitähän kamaa siinä heidän tekemässään laitteessa olisi syytä käyttää. Netin ´asiantuntijat´ jää siinä kohti kakkoseksi. - öljysuosituksena
ei se rahasta oo kiinni kirjoitti:
Mitä te siitä rahasta kokoajan vänkäätte. Ei tässä rahasta ole kyse vaan siitä, että hölmöille motoristeille myydään kaikenmaailman erikoisöljyjä aivan turhaan kun Delvacci käy prätkän koneeseen mitä parhaiten.
Kohta te kai meette ja ostatte moottoripyöräbensaa 2,5 eurolla, koska se on moottoripyöriä varten suunniteltu jos ja kun vaan joku öljy-yhtiö keksii tämän tavan muiluttaa hyväuskoista motoristia.edelleen vanha tuttu SF tai SG. Neljä litraa kyseistä tavaraa maksaa monissa paikoissa n. 8 euroa. Ei ole kallista ja on suosituksen mukaista. Vaihtoväli on näillä mineraaliöljyillä vain pidettävä lyhyenä. Delvac MX:lla on hintaa kolminkertaisesti samankokoisella pänikällä, joten kyse lienee monin verroin laadukkaammasta tavarasta, vaikkei luokitus bensiinimoottorille olekaan. Isossa 20 litran astiassa hintaa putoaa sitten reilusti. Itse laitoin kokeeksi vanhaan Tuuttiin Delvacit sisään lähinnä koneen sisäinen puhdistus mielessä. Vaihteisto tuntuu toimivan nyt niin paljon juohevammin kuin eri moottoripyöräöljyillä, että taidan jatkossakin pysyä siinä.
- Pekoni--inkerivaara
Turo--Inkeri kirjoitti:
tässä on kysymys siitä, käyttääkö tarkalleen suosituksen mukaista öljyä, vai ei käytä. Moottoripyörän moottori ei ole sama asia kuin auton moottori, ja vielä vähemmän se on sama asia kuin iso diesel.
Jaa, äsken se vielä oli rahasta kiinni, ja nyt se ei enää ole siitäkään. Päättäkää jo!!
Öljy-yhtiöt saattavat koettaa ´muiluttaa´ hyväuskoisia motoristeja siinä missä mikä tahansa muukin voittoon tähtäävä yritys.
Mutta on kyllä hiukkasen hankala kuvitella, mitä moottoripyörävalmistaja (joka määrittelee suositusöljyn tyypin) voisi saavuttaa sillä, että suosittelisi käytettäväksi öljyä, joka ei olekaan paras vaihtoehto sille moottorille.
Se on ihan suoraan tehtaan intresseissä saada koneensa kestämään myös pitkässä juoksussa, koska mahdolliset ongelmat menevät heidän pussistaan takuukorjausten, ja jopa takuuajan jälkeen merkin maineen menemisen muodossa.
Ja ne muuten tuppaa tietämään siellä tehtaalla ihan kaikista parhaiten, mitähän kamaa siinä heidän tekemässään laitteessa olisi syytä käyttää. Netin ´asiantuntijat´ jää siinä kohti kakkoseksi."Vaihda jo levyä"
-samat sanat
"tässä on kysymys siitä, käyttääkö tarkalleen suosituksen mukaista öljyä,"
- ehkä sinulla, mutta minulla ei. Jos et ymmärrä kirjoitettua tekstiä niin VOI VOI.
"Jaa, äsken se vielä oli rahasta kiinni"
-minulla ei ole ollut rahasta kiinni, joten älä lässytä.
"Öljy-yhtiöt saattavat koettaa ´muiluttaa´ hyväuskoisia motoristeja siinä missä mikä tahansa muukin voittoon tähtäävä yritys. "
- tätä mä olen tässä yrittänyt koko ajan selittää.
Delvacilla laitteet toimii mitä mainioimmin, joten miksi pitäisi käyttää jotain muuta öljyä. - matula
öljysuosituksena kirjoitti:
edelleen vanha tuttu SF tai SG. Neljä litraa kyseistä tavaraa maksaa monissa paikoissa n. 8 euroa. Ei ole kallista ja on suosituksen mukaista. Vaihtoväli on näillä mineraaliöljyillä vain pidettävä lyhyenä. Delvac MX:lla on hintaa kolminkertaisesti samankokoisella pänikällä, joten kyse lienee monin verroin laadukkaammasta tavarasta, vaikkei luokitus bensiinimoottorille olekaan. Isossa 20 litran astiassa hintaa putoaa sitten reilusti. Itse laitoin kokeeksi vanhaan Tuuttiin Delvacit sisään lähinnä koneen sisäinen puhdistus mielessä. Vaihteisto tuntuu toimivan nyt niin paljon juohevammin kuin eri moottoripyöräöljyillä, että taidan jatkossakin pysyä siinä.
Tuohan tarkoittaa, että siihen konetyyppiin riittää käytännössä ihan mikä tahansa öljy. Jos noin on eikä lisänä ole JASO-lisävaatimuksia. Tuon SF/SG-tasoisia öljyjä ei taida juuri enää ollakaan myynnissä.
Vaihteiston juohevampi toiminta jollakin eri öljyllä on toki mukavaa tosin se voi kieliä siitä, että uudesta öljystä puuttuu jokin moottorin/vaihteiston vaatima suoja- tai kitka-aine. Moottoripyörän vaihteistoissa käytettävä valitsinrumpu on niin herkkä osa kitkalle, että öljynkin muutokset tosiaan voi olla tunnettavissa ihan jalallakin.
Tuo moottorinpuhdistushomma öljyllä on kyllä lähinnä urbaania legendaa. Se dieselöljyjen puhdistava ominaisuus on lähinnä erikoisesti naftan myötä koneeseen väkisin muodostuvien happamien rikkiyhdisteiden laimentamista ja kemiallista reaktiota.
Juuri moottoripyörissä dieselöljyä käyttävien ryhmässä tuntuu olevan näitä äärimmäisen herkän ahterin omaavia kuljettajia jotka tuntevat moottoreidensa toiminnan paranevan öljynvaihdossa ja varsin nopealla viiveellä kaiken lisäksi. Usein jo ensikilometreillä tehokin nousee ja jopa tuntuvasti. Jehovan Todistajien teltoilla näkee saman tason uskoa.
Ehkä tehon tuntu johtuu siitä, että kun dieselöljystä puuttuu ne vaahtoamisenestoon käytetyt lisäaineet joita on moottoripyöräöljyissä niin moottoritiesession jälkeen saattaa koneen öljynkierrossa kiertää melko ilmavaa tavaraa.
Moni tuntuu tekevän päättömiä ohituksia, ajosuorituksia ja öljyvalintoja. Liekö sitten samat kaverit? - Turo--Inkeri
matula kirjoitti:
Tuohan tarkoittaa, että siihen konetyyppiin riittää käytännössä ihan mikä tahansa öljy. Jos noin on eikä lisänä ole JASO-lisävaatimuksia. Tuon SF/SG-tasoisia öljyjä ei taida juuri enää ollakaan myynnissä.
Vaihteiston juohevampi toiminta jollakin eri öljyllä on toki mukavaa tosin se voi kieliä siitä, että uudesta öljystä puuttuu jokin moottorin/vaihteiston vaatima suoja- tai kitka-aine. Moottoripyörän vaihteistoissa käytettävä valitsinrumpu on niin herkkä osa kitkalle, että öljynkin muutokset tosiaan voi olla tunnettavissa ihan jalallakin.
Tuo moottorinpuhdistushomma öljyllä on kyllä lähinnä urbaania legendaa. Se dieselöljyjen puhdistava ominaisuus on lähinnä erikoisesti naftan myötä koneeseen väkisin muodostuvien happamien rikkiyhdisteiden laimentamista ja kemiallista reaktiota.
Juuri moottoripyörissä dieselöljyä käyttävien ryhmässä tuntuu olevan näitä äärimmäisen herkän ahterin omaavia kuljettajia jotka tuntevat moottoreidensa toiminnan paranevan öljynvaihdossa ja varsin nopealla viiveellä kaiken lisäksi. Usein jo ensikilometreillä tehokin nousee ja jopa tuntuvasti. Jehovan Todistajien teltoilla näkee saman tason uskoa.
Ehkä tehon tuntu johtuu siitä, että kun dieselöljystä puuttuu ne vaahtoamisenestoon käytetyt lisäaineet joita on moottoripyöräöljyissä niin moottoritiesession jälkeen saattaa koneen öljynkierrossa kiertää melko ilmavaa tavaraa.
Moni tuntuu tekevän päättömiä ohituksia, ajosuorituksia ja öljyvalintoja. Liekö sitten samat kaverit?sinänsä erittäin nasevaan kirjoitukseesi lisäisin, että esim. uusissa Suzukeissa öljysuositus on API SF/SG/SH/SJ (ja SH/SJ tulee täyttää myös JASO MA).
Uudempiakin vaihtoehtoja markkinoilta löytyisi, ja varmaankin myös Hamamatsussa tuo tiedetään. On siis olemassa jokin syy, miksi tehdas silti suosittaa "vanhemman" standardin käyttöä, myös uusimmmissa sporttipyörissä, kuten vaikkapa GSX-R:issä. Mp-öljyn pitää tarjota balanssi niin moottorin, vaihteiston kuin kytkimenkin toiminnan kannalta.
Se on tosiaan aika huvittavaa, kun näitä öljyjen ominaisuuksia muka pystytään arvioimaan puhtaasti perstuntumalla.
Samaa mieltä siitäkin, että dieselin öljyn pesevyys ei automaattisesti tarkoita, että se on hyvä juttu bensakoneessa. Palotapahtumat ovat perustavanlaatuisesti erilaiset, samoin polttoaine ja siitä öljyyn jäävät partikkelit.
Summa summarum: kokolailla kriittisten asioiden kanssa leikkimistä vain muutaman euron tähden. Mutta jos on sitä mieltä, että riskinotto kannattaa, niin sitten sitä kai lähtee siihen. - JASO-vaatimuskin
matula kirjoitti:
Tuohan tarkoittaa, että siihen konetyyppiin riittää käytännössä ihan mikä tahansa öljy. Jos noin on eikä lisänä ole JASO-lisävaatimuksia. Tuon SF/SG-tasoisia öljyjä ei taida juuri enää ollakaan myynnissä.
Vaihteiston juohevampi toiminta jollakin eri öljyllä on toki mukavaa tosin se voi kieliä siitä, että uudesta öljystä puuttuu jokin moottorin/vaihteiston vaatima suoja- tai kitka-aine. Moottoripyörän vaihteistoissa käytettävä valitsinrumpu on niin herkkä osa kitkalle, että öljynkin muutokset tosiaan voi olla tunnettavissa ihan jalallakin.
Tuo moottorinpuhdistushomma öljyllä on kyllä lähinnä urbaania legendaa. Se dieselöljyjen puhdistava ominaisuus on lähinnä erikoisesti naftan myötä koneeseen väkisin muodostuvien happamien rikkiyhdisteiden laimentamista ja kemiallista reaktiota.
Juuri moottoripyörissä dieselöljyä käyttävien ryhmässä tuntuu olevan näitä äärimmäisen herkän ahterin omaavia kuljettajia jotka tuntevat moottoreidensa toiminnan paranevan öljynvaihdossa ja varsin nopealla viiveellä kaiken lisäksi. Usein jo ensikilometreillä tehokin nousee ja jopa tuntuvasti. Jehovan Todistajien teltoilla näkee saman tason uskoa.
Ehkä tehon tuntu johtuu siitä, että kun dieselöljystä puuttuu ne vaahtoamisenestoon käytetyt lisäaineet joita on moottoripyöräöljyissä niin moottoritiesession jälkeen saattaa koneen öljynkierrossa kiertää melko ilmavaa tavaraa.
Moni tuntuu tekevän päättömiä ohituksia, ajosuorituksia ja öljyvalintoja. Liekö sitten samat kaverit?jos käytetään uudempien API-luokituksen SH tai SJ mukaista öljyä. Eli nuo vanhat SF ja SG ovat vielä siltä aikakaudelta, jolloin ei tunnettu pienikitkaisia öljyjä. Minä olen ajanut enimmät pyöräkilometrini Mobilin Super 10W-40 SG-luokan öljyllä, eikä ikinä ole ollut mitään kytkimen luisto-ongelmia. Tuota öljyä ei enää vain saa mistään.
- Joopajoo..
Vaikka thread on vanhahko voinen silti antaa siihen oman lsäni.
Fakta 1.
Yleisin öljyvaatimus moottoripyörässä on api xx.
Delvac-purkista löytyy api-luokitukset bensiinimoottorille.
Fakta 2.
Moottoripyörässä kytkin, moottori ja vaihteisto voidellaan samalla öljyllä.
Delvacilla on luokitukset märkäkytkimelle sekä raskaille vaihteistoille ja pintapaineille. Moottoripyörän moottorit luokitellaan kevyisiin vaihteisiin ja pintapaineisiin.
Väite 1.
Mp-öljyissä käytetään erityistä 'kytkinlisäainetta'.
Ei ole vielä tullut vastaan todisteita moisen aineen olemassaolosta.
Väite 2.
Delvac vaahotoaa niin ettei öljyproppua avattaessa mitään valu ulos koska öljy on muuttunut kermavaahdoksi.
Fakta.
Delvac sisältää öljyn vaahtoamista estäviä lisäaineita.- BemuSuzuki
Vaikka thread on vanhahko voinen silti antaa siihen oman lisäni.
"Fakta 2.
Moottoripyörässä kytkin, moottori ja vaihteisto voidellaan samalla öljyllä."
FAKTA 2 on myös että omassa moottoripyörässäni on kuivakytkin ja vaihteistossa ihan omat öljyt. Ei pitäisi yleistää noin rankasti. Tuolla bmw:llä ajan ihan nesteen autoöljyillä koska öljyä menee 4 litraa eikä huolta mistään kytkimen luistamisista ole. Monessa ducatissa on kuivakytkin, jne...
Fakta on myös että moottoripyöräkaupassa myydään kuluttajille tavaraa ylihintaan koska moottoripyöräily jos joku on niin fanaatikkojen laji että heille voi myydä mitä vain mihin hintaan vain - kunhan se liittyy harrastukseen. Vai miltä kuulostaa moottoripyöräöljy 59 euroa 4 litraa? Ostin seosruuvin mp-kaupasta 25 eurolla ja parin viikon päästä bilteman uusi kuvasto ilmestyi ja sieltä saikin TÄYSIN SAMAA ruuvia 10 eurolla. Jahans, joku taitaa vetää välistä.
Naurettavimpia myyntiartikkeleita on nuo mp-pesuaineet. Vanteelle löytyy oma, moottorille oma ja katteille oma. Ja hinta on suolainen. Ihan hyvin se vanne kestää samat liuottimet kuin moottorikin.
Mp-renkaissakin kun samaa kamaa saa saksasta lähes puoleen hintaan niin kyllä joku nyt vetää Suomessa välistä. Huoltojen hinnat on ihan törkeitä kun tietää mitä niille pyörille oikeasti tehdään. Netistä saa ladattua pyörän huoltomanuaalin jossa on lista eri määräaikaishuolloissa tehtävistä toimista ja siitä näkee hyvin että suurin työ mp-huollossa on purkaa katteet ja tankki pois edestä. Toisinsanoen peruskauraa jonka moni osaisi tehdä itsekin. Venttiilivälysten tarkistus on niin perushomma että sen pystyy tekemään lähes kuka vain mutta porukka ei uskalla vaan maksaa kiltisti 600 euron huoltolaskun. Renkaat vaihdan itse mutta niitä vaihtuukin vuoden aikana varmaan 4-5 kertaa joten kannatti panostaa kunnon irroituskoneeseen (40 euroa rengasraudat 5kpl 3,90 euroa kappale)
Mutta mennään takaisin öljyihin. Moottorista irtoaa likaa öljyyn aivan samaa tahtia oli siellä mitkä öljyt tahansa. Kun ajaa noilla halvemmilla öljyillä on niitä ilo vaihtaa useammin. Uskon että jossain täyssynteettisissä huippuöljyissä ominaisuudet kestää paljon pitempään mutta samalla tavalla se öljy likaantuu ja lika hioo osia tehokkaasti. Jouduin kerran vaihtamaan öljyt parin tuhannen kilometrin välein (vaihtoväli 7000km) ja käytin tuolloin Castrolin mp-öljyjä. Kyllä sen uuden öljyn huomas niin vaihteiston toiminnassa kuin paremmassa kiihtyvyydessäkin ja kierrosherkkyydessä. Huomasin että jos tuolla vaihtovälillä öljy ja nimenomaan mp-öljy huononee noin paljon niin mitähän se on 7000km kohdalla.
Itse käytän toisessa pyörässä nesteen halvemman tason mineraaliöljyjä ja vaihdan ne noin 5tkm välein kun vaihtoväli on suositusten mukaan 10tkm. Lisäksi syksyisin heitän tuota 12 euroa 4L maksavaa perusöljyä koneeseen ja keväällä saatan vaihtaa sen taas uuteen. Jos pyörässä on öljyn vaihtoväli vaikka 7000km ja kesän aikana tulee 9000km niin moniko jättää pyörän syksyllä talviteloille 2000km ajetuilla öljyillä? Hukkaanhan tuo menee kun talveksi vaihdetaan säilytysöljyt. Nuo öljynvaihtovälit on suositus mutta suomen talvi sekoittaa tuon vaihtovälin tehokkaasti.
Toisessa pyörässäni olen toistaiseksi käyttänyt mp-öljyjä kun Motulia saa 29 eurolla 4 litraa. Tuo kakkospyörä ui kuitenkin suossa ja mutalammikoissa niin paljon ja saa oikeasti kenkää (vaihdot ilman kytkintä, kierrokset usein tapissa, kone käy usein pirun kuumana kun möyritään suossa eikä ajoviima jäähdytä) jne... että öljyjä tekee mieli vaihtaa suositeltua 5tkm vaihtoväliä useammin. Luultavasti ostan seuraavaksi tynnyrin delvacia ja vaihdan öljyt tonnin-parin välein.
Eräs ralliharrastaja kertoi ajavansa delvacilla. Miksikö? Öljy toimii uutena hienosti ja koska öljyt vaihdetaan joka ajokerran jälkeen niin tulee tuo halpa öljy tynnyreittäin ostettuna halvemmaksi kuin joku "merkkiöljy". Eräs toinen kaveri kertoi että kaupassa myytävä Mobil Rally formula täyssynteettinen 5W50 öljy on ihan eriä kuin korjaamoilla letkusta laskettava. Näin kuulemma kertoi itse mobilin edustaja. Syynä se että korjaamoissa huollatetaan takuun alaisia autoja jolloin korjaamolla on vastuu. Kaupasta taas pönikät käy hakemassa tee-se-itse mies jolloin öljyn laadulla ei ole niin väliä kun vastuu on tällä teeseitse-miehellä. Tiedä sitten pitääkö tuo paikkaansa.
Eli yhteenvetona näkisin että ns. paremmat öljyt säilyttävät ominaisuutensa pitempään. Jos vaihtaa öljynsä suositellun vaihtovälin mukaisesti niin kannattaa ostaa ns. parempia öljyjä. Öljy kuitenkin menettää sen parhaan tehonsa, koostumuksensa, liukkautensa jo parissa tonnissa ja likaantuu kokoajan lisää joten halvemmilla öljyillä on "varaa" vaihtaa öljyt paljon suositeltua useammin. - delwaccccccc
BemuSuzuki kirjoitti:
Vaikka thread on vanhahko voinen silti antaa siihen oman lisäni.
"Fakta 2.
Moottoripyörässä kytkin, moottori ja vaihteisto voidellaan samalla öljyllä."
FAKTA 2 on myös että omassa moottoripyörässäni on kuivakytkin ja vaihteistossa ihan omat öljyt. Ei pitäisi yleistää noin rankasti. Tuolla bmw:llä ajan ihan nesteen autoöljyillä koska öljyä menee 4 litraa eikä huolta mistään kytkimen luistamisista ole. Monessa ducatissa on kuivakytkin, jne...
Fakta on myös että moottoripyöräkaupassa myydään kuluttajille tavaraa ylihintaan koska moottoripyöräily jos joku on niin fanaatikkojen laji että heille voi myydä mitä vain mihin hintaan vain - kunhan se liittyy harrastukseen. Vai miltä kuulostaa moottoripyöräöljy 59 euroa 4 litraa? Ostin seosruuvin mp-kaupasta 25 eurolla ja parin viikon päästä bilteman uusi kuvasto ilmestyi ja sieltä saikin TÄYSIN SAMAA ruuvia 10 eurolla. Jahans, joku taitaa vetää välistä.
Naurettavimpia myyntiartikkeleita on nuo mp-pesuaineet. Vanteelle löytyy oma, moottorille oma ja katteille oma. Ja hinta on suolainen. Ihan hyvin se vanne kestää samat liuottimet kuin moottorikin.
Mp-renkaissakin kun samaa kamaa saa saksasta lähes puoleen hintaan niin kyllä joku nyt vetää Suomessa välistä. Huoltojen hinnat on ihan törkeitä kun tietää mitä niille pyörille oikeasti tehdään. Netistä saa ladattua pyörän huoltomanuaalin jossa on lista eri määräaikaishuolloissa tehtävistä toimista ja siitä näkee hyvin että suurin työ mp-huollossa on purkaa katteet ja tankki pois edestä. Toisinsanoen peruskauraa jonka moni osaisi tehdä itsekin. Venttiilivälysten tarkistus on niin perushomma että sen pystyy tekemään lähes kuka vain mutta porukka ei uskalla vaan maksaa kiltisti 600 euron huoltolaskun. Renkaat vaihdan itse mutta niitä vaihtuukin vuoden aikana varmaan 4-5 kertaa joten kannatti panostaa kunnon irroituskoneeseen (40 euroa rengasraudat 5kpl 3,90 euroa kappale)
Mutta mennään takaisin öljyihin. Moottorista irtoaa likaa öljyyn aivan samaa tahtia oli siellä mitkä öljyt tahansa. Kun ajaa noilla halvemmilla öljyillä on niitä ilo vaihtaa useammin. Uskon että jossain täyssynteettisissä huippuöljyissä ominaisuudet kestää paljon pitempään mutta samalla tavalla se öljy likaantuu ja lika hioo osia tehokkaasti. Jouduin kerran vaihtamaan öljyt parin tuhannen kilometrin välein (vaihtoväli 7000km) ja käytin tuolloin Castrolin mp-öljyjä. Kyllä sen uuden öljyn huomas niin vaihteiston toiminnassa kuin paremmassa kiihtyvyydessäkin ja kierrosherkkyydessä. Huomasin että jos tuolla vaihtovälillä öljy ja nimenomaan mp-öljy huononee noin paljon niin mitähän se on 7000km kohdalla.
Itse käytän toisessa pyörässä nesteen halvemman tason mineraaliöljyjä ja vaihdan ne noin 5tkm välein kun vaihtoväli on suositusten mukaan 10tkm. Lisäksi syksyisin heitän tuota 12 euroa 4L maksavaa perusöljyä koneeseen ja keväällä saatan vaihtaa sen taas uuteen. Jos pyörässä on öljyn vaihtoväli vaikka 7000km ja kesän aikana tulee 9000km niin moniko jättää pyörän syksyllä talviteloille 2000km ajetuilla öljyillä? Hukkaanhan tuo menee kun talveksi vaihdetaan säilytysöljyt. Nuo öljynvaihtovälit on suositus mutta suomen talvi sekoittaa tuon vaihtovälin tehokkaasti.
Toisessa pyörässäni olen toistaiseksi käyttänyt mp-öljyjä kun Motulia saa 29 eurolla 4 litraa. Tuo kakkospyörä ui kuitenkin suossa ja mutalammikoissa niin paljon ja saa oikeasti kenkää (vaihdot ilman kytkintä, kierrokset usein tapissa, kone käy usein pirun kuumana kun möyritään suossa eikä ajoviima jäähdytä) jne... että öljyjä tekee mieli vaihtaa suositeltua 5tkm vaihtoväliä useammin. Luultavasti ostan seuraavaksi tynnyrin delvacia ja vaihdan öljyt tonnin-parin välein.
Eräs ralliharrastaja kertoi ajavansa delvacilla. Miksikö? Öljy toimii uutena hienosti ja koska öljyt vaihdetaan joka ajokerran jälkeen niin tulee tuo halpa öljy tynnyreittäin ostettuna halvemmaksi kuin joku "merkkiöljy". Eräs toinen kaveri kertoi että kaupassa myytävä Mobil Rally formula täyssynteettinen 5W50 öljy on ihan eriä kuin korjaamoilla letkusta laskettava. Näin kuulemma kertoi itse mobilin edustaja. Syynä se että korjaamoissa huollatetaan takuun alaisia autoja jolloin korjaamolla on vastuu. Kaupasta taas pönikät käy hakemassa tee-se-itse mies jolloin öljyn laadulla ei ole niin väliä kun vastuu on tällä teeseitse-miehellä. Tiedä sitten pitääkö tuo paikkaansa.
Eli yhteenvetona näkisin että ns. paremmat öljyt säilyttävät ominaisuutensa pitempään. Jos vaihtaa öljynsä suositellun vaihtovälin mukaisesti niin kannattaa ostaa ns. parempia öljyjä. Öljy kuitenkin menettää sen parhaan tehonsa, koostumuksensa, liukkautensa jo parissa tonnissa ja likaantuu kokoajan lisää joten halvemmilla öljyillä on "varaa" vaihtaa öljyt paljon suositeltua useammin.Minä ajan delwakilla.Turon mielestä se ei ole edes mahdollista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä411743Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1641637Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701378Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2381316Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2001214- 1281145
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3321127- 781076
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271057Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3141057