Tositteiden numerointi

kirjanpidossa?

Pitääkö tositteet numeroida juoksevasti koko tilikauden osalta, vai voiko numeroida juoksevasti aina kuukausittain?

eli tammikuun kuitit: 1, 2, 3 jne
helmikuun kuitit: 1, 2, 3 jne

VAI

tammi-joulukuun kuitit: 1, 2, 3......1500.

Eli voiko saman tilikauden eri tositteilla olla "sama" numero, koska ne ovat eri kuukausille?

22

10681

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asdf

      Miksi et voisi samalla numeroida tositteita juoksevasti koko yrityksen elinajan? Kääntäen ihmettelen mitä hyötyä saat siitä että numeroisit tositteet kuukausittain ykkösestä lähtien.

    • numerointi

      Tositteet tulee numeroida juoksevasti koko tilikauden osalta. Samaa tositenumeroa ei voi olla eri kuukausina.

      • nopeasta vastauksesta

        kiitos asiallisesta ja nopeasta vastauksestasi :-)


      • Anonyymi

        Kirjanpitolaki viittaa aika- ja asiajärjestykseen. Arvonlisäverolaki vaatii laskujesi aukottoman numeroinnin päiväjärjestyksessä, ja tämänkin voi aloittaa kk alusta uudella. Kun ohjelmistot nykyään ovat sellaisia, että niissä on mahdotonta pitää kirjaustositejärjestystä, täytyy tässä kohtaa luottaa tuohon kirjanpitolain kohtaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjanpitolaki viittaa aika- ja asiajärjestykseen. Arvonlisäverolaki vaatii laskujesi aukottoman numeroinnin päiväjärjestyksessä, ja tämänkin voi aloittaa kk alusta uudella. Kun ohjelmistot nykyään ovat sellaisia, että niissä on mahdotonta pitää kirjaustositejärjestystä, täytyy tässä kohtaa luottaa tuohon kirjanpitolain kohtaan.

        Nykyisen kirjanpitolain mukaan tositenumeroinnin ei tarvitse olla aikajärjestyksessä tai yhtenäinen, kunhan jokainen tosite on yksilöitävissä.


    • roppis

      Voithan toki numeroida loogisesti vaikka 2008010001, 2008010002, 2008010003...jne. Eli vuosi kuukausi ja mones lasku kuukaudessa. Helmikuu menisi sitten 2008020001, 2008020002 jne. Nollia voi välistä vähentää, jos laskuja ei kuukaudessa montaa tule.

      Numeroinnin ei tarvitse olla juoksevaa, vaan tositteet täytyy vain olla erinumeroisia. Esim. itse ostan valmiita kuittivihkoja, joissa painettu numerointi. Nehän hyppelehtii miten sattuu sitten, kun ottaa toisen vihon käyttöön. Laskuissa, joita kirjoittelen harvoin, numeroin ihan suoraan ykkösestä lähtien hamaan tulevaisuuteen...

      • sekoita

        Tositteiden numerointi on eri asia kuin laskun numerot. Tositteet tulee olla numeroituna ykkösestä lähtien ja ne on oltava järjestyksessä!


      • Y-rittäjä
        sekoita kirjoitti:

        Tositteiden numerointi on eri asia kuin laskun numerot. Tositteet tulee olla numeroituna ykkösestä lähtien ja ne on oltava järjestyksessä!

        Edellä esitetty päivämääränumerointi on täysin lain ja hyvän kirjanpitotavan mukainen. Se on myös yleisesti käytetty tapa numeroida tositteet.


      • Anonyymi
        sekoita kirjoitti:

        Tositteiden numerointi on eri asia kuin laskun numerot. Tositteet tulee olla numeroituna ykkösestä lähtien ja ne on oltava järjestyksessä!

        Tositteet voidaan myös numeroida tositekohtaisesti. Esim; ML1,2,3, OL1,2,3, X 1,2,3, T 1,2,3


    • Y-rittäjä

      Tuossa edellä tuli aika reilusti humpuukia, joten väännetään nyt rautalangasta tämä asia, joka pitäisi olla selvä jokaiselle kirjanpitoa tekevälle.

      - Tositteen pitää olla päivätty ja "numeroitu"
      - Numerointi tulee tehdä systemaattisesti, mutta tositenumeron ei ole pakko olla numeroita, se voi olla myös kirjaimia ja muita merkkejä. Tositenumero voi olla myös päivämäärä tai päivämääräväli, jos kaikki saman päivämäärä tai päivämäärävälin tapahtumat kootaan samalle tositteelle.
      - Numeroinnin ei tarvitse olla aukoton eikä juokseva
      - Tositteet voi lajitella eri tositelajeihin, joiden sisällä voidaan käyttää tositteista samoja numeroita.
      - Tositenumeron avulla on voitava:
      1) yksilöidä tosite,
      2) etsiä tiettyä tositetta tositeaineiston joukosta ja
      3) lajitella tositeaineisto haluttuun järjestykseen

      Esimerkkejä hyväksytyistä tositenumeroista:

      Tammikuu 1
      Tammikuu 2
      Helmikuu 1
      Helmikuu 2
      jne.

      OSTOLASKU-1
      OSTOLASKU-2
      MYYNTILASKU-1
      jne.

      A
      B
      C
      jne.

      I
      II
      III
      IV
      V
      jne.

      Esimerkkejä koontitositteiden numeroista:

      Korttiostot tammikuu 2008
      Korttiostot helmikuu 2008
      jne.

      Käteisostot 1.1.2008
      Käteisostot 2.1.2008
      Käteisostot 3.1.2008
      jne.

      Perunamyynti 15.3. - 18.3.2008
      Porkkanamyynti 19.3. - 25.3.2008
      jne.

      • Y-rittäjä

        Yksi yleisimmistä esimerkeistä unohtui tuosta, eli kun tiliotetta käytetään tositteena, sen numerona on tapana käyttää yhdistelmää tilinumero kuukauden numero.

        Esimerkiksi:

        800012-1234567 01
        800012-1234567 02
        800012-1234567 03
        800012-1234567 04
        jne.

        Tiliotteen yksittäisiin tapahtumariveihin viitataan yleensä näin:

        800012-1234567 01/1
        800012-1234567 01/2
        800012-1234567 01/3
        800012-1234567 01/4
        jne.


      • Monimutkaiseksi
        Y-rittäjä kirjoitti:

        Yksi yleisimmistä esimerkeistä unohtui tuosta, eli kun tiliotetta käytetään tositteena, sen numerona on tapana käyttää yhdistelmää tilinumero kuukauden numero.

        Esimerkiksi:

        800012-1234567 01
        800012-1234567 02
        800012-1234567 03
        800012-1234567 04
        jne.

        Tiliotteen yksittäisiin tapahtumariveihin viitataan yleensä näin:

        800012-1234567 01/1
        800012-1234567 01/2
        800012-1234567 01/3
        800012-1234567 01/4
        jne.

        Kun vaan numeroi ne tositteet 1 . 2 3.

        niin pääseee helpommalla. Hommaa numeroleimasin..

        Eräässä tilitoimistossa tositteet kirjattiin ja sitten joka tositteeseen laitettiin tarra jossa oli
        tositteen numero ja sen tiliöinti siistiä mutta kallista.
        Eli työvaiheet, ATK-tiliöinti/kirjaus lennossa, tarratulostus, liimaus.


    • on selkeää

      Tositteet on hyvä ryhmitellä tositelajeihin ja niiden lajien sisällä juoksevasti esim seuraavasti

      1. Myyntilaskut (alkaen 1001)
      2. Ostolaskut (alkaen 2001)
      3. Pankin tiliotteet (alkaen 3001)
      4. Käteiskuitit (alkaen 4001)
      5. Muistiotositteet (alkaen 5001)

      Jos jotakin tositetta saataisi tulla yli 1000 kappaletta, voi käyttää viisinumeroista numerointia eli tositelajeittain alakaen 10001, 20001, 30001, 40001 ja 50001.

      Selvää, eikö totta?

    • Minä olen numeroinut niin, että tositenumero on sama, kuin tiliotteessa oleva numero, mutta eteen olen laittanut kuukauden järjestysnumeron, eli tammikuun tositteen numerot alkaa numerolla 1, jonka perään tositteen järjestysnumero numeosta 1 lähtien. Etunumerosta näkee, mistä kuukaudesta on kysymys.

      • Anonyymi

        Miten siis tarkalleen menettelet, kun saat vaikak 150€ paperilaskun Elisalta?

        Talletatko laskun mappiin ja laitat laskun maksuun. Kun aikanaan Tiliotteelta näet, että lasku on maksettu, niin sen tiliotteen rivinumeron sitten kirjoitat tuohon paperilaskun kulmaan mappisii.

        Vai kuinka? En oikein ymmärrä, että mihin tuollaisella ylimääräisellä vaivannäöllä oikein pyrit.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten siis tarkalleen menettelet, kun saat vaikak 150€ paperilaskun Elisalta?

        Talletatko laskun mappiin ja laitat laskun maksuun. Kun aikanaan Tiliotteelta näet, että lasku on maksettu, niin sen tiliotteen rivinumeron sitten kirjoitat tuohon paperilaskun kulmaan mappisii.

        Vai kuinka? En oikein ymmärrä, että mihin tuollaisella ylimääräisellä vaivannäöllä oikein pyrit.

        Jos kommentoit minun vastaustani, niin se ei kyllä suuri vaivannäkö ole, varsinkin nyt, kun laskut ovat taloyhtiölleni lähes kaikki e- laskuja. Tallennan tärkeimmät laskut koneeseen, vaikka ne löytyvät myös pankin sivuilta tarvittaessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten siis tarkalleen menettelet, kun saat vaikak 150€ paperilaskun Elisalta?

        Talletatko laskun mappiin ja laitat laskun maksuun. Kun aikanaan Tiliotteelta näet, että lasku on maksettu, niin sen tiliotteen rivinumeron sitten kirjoitat tuohon paperilaskun kulmaan mappisii.

        Vai kuinka? En oikein ymmärrä, että mihin tuollaisella ylimääräisellä vaivannäöllä oikein pyrit.

        Laskuun laitan kuukauden numeron ja laskun numeron, joka on sama, kuin tiliotteessa oleva numero. Lisäksi laitan kirjanpitotilin numeron, jolle tapahtuma on kirjattu kirjanpito-ohjelmassa. Melkein kaikki laskut ovat e- laskuja, joista tallennan tietokoneen vuosihakemistoon sellaiset laskut, joita ehkä on tarvetta tarkastella myöhemmin, ettei tarvitse mennä pankin sivulle. Kaikki tilitapahtumathan löytyy kuitenkin pankin sivuilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laskuun laitan kuukauden numeron ja laskun numeron, joka on sama, kuin tiliotteessa oleva numero. Lisäksi laitan kirjanpitotilin numeron, jolle tapahtuma on kirjattu kirjanpito-ohjelmassa. Melkein kaikki laskut ovat e- laskuja, joista tallennan tietokoneen vuosihakemistoon sellaiset laskut, joita ehkä on tarvetta tarkastella myöhemmin, ettei tarvitse mennä pankin sivulle. Kaikki tilitapahtumathan löytyy kuitenkin pankin sivuilta.

        Tiliöinnin merkkaaminen automaattisesti on aika turhaa työtä, kun nämä voidaan sen tositenron perusteella hakea. Joissain poikkeustilanteissa voi olla selvyyden vuoksi tarpeen merkitä myös tilit.

        lajijasuris


    • Anonyymi

      Kauhean monimutkaista nyt. Tuossa joku kertoi 3 pointtia miksi ylipäänsä numeroidaan. Näinpä ja tältä pohjalta on helppo löytää monipuolisesti kirjanpito-ohjelmasta (tai mapista) tosite/tositteet mitä kulloinkin tarvii. Kannattaa pitää nrot vaan mahdollisimman yksinkertaisena. Jos taas kirjanpito tehdään Excelillä, tositteet löytäisi ilman numerointiakin.

      Vaikka lait ja asetukset on joiltain osin tosi pikkutarkkoja, ne evät ole itse tarkoitus, vaan kirjanpidon ja tilinpäätöksen ensijainen tarkoitus antaa riittävä ja oikea ajantasainen kuva yrityksen/yhteisön tilanteesta.

      lajijasuris

    • Anonyymi

      >> Laskuun laitan kuukauden numeron ja laskun numeron, joka on sama, kuin tiliotteessa oleva numero. Lisäksi laitan kirjanpitotilin numeron, jolle tapahtuma on kirjattu kirjanpito-ohjelmassa. Melkein kaikki laskut ovat e- laskuja,>>

      Enpä oikein ymmärrä selostustasi yhtään. Miksi tuossa sanot laittavasi laskuun laskun numeron, koska se laskunnumerohan on laskulla jo valmiiksi präntättynä?

      Kysyin jo edellä, että odotteletko sen ostopuolen paperilaskusi (tai e-laskusi) kanssa niin kauan, että näet Tiliotteeltasi että maksu on lähtenyt tililtäsi, Ja sitten kirjoitat tiliotteelta sen tapahtuman rivinumeron tuolle laskulle, vai? Mihin tällä vaivannäöllä oikein kaikella pyrit?

      Itse en kirjaa ostolaskuille muuta kuin sen juoksevan numeron. Uskon että 99% muistakin tekee samalla tavalla.

    • Anonyymi

      Miksi aloittajan kaltainen ihminen ei soita tilitoimistoon, koska yritys ei voi toimia ilman tilitoimistoa.

      Kyllä ne tapahtumat pitää numeroida ja jokaiselle tapahtumalle pitää antaa joku kustannuspaikka.

      Lisäksi kaikki kustannuspaikat pitää laskea yhteen.

      Itselläni on kirjanpitoa ja esim. 22.12. tulevasta tapahtumasta voisi olla tälläinen merkintä excelissä.

      Ehkä siitä kirjanpidon tekemisestä kannattaa maksaa sellaiselle joka tekee sitä vaikka pari kertaa kuukaudessa. Tilitoimisto antaa sitten palautteen onnistumisesta.

    • Anonyymi

      Hyvä numeroformaatti:

      VVVVKKPP-<numero>

      Jos samalla päivällä useita laskuja niin jokaiselle laskulle oma juokseva numero

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      127
      1316
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      100
      1013
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      944
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      927
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      299
      807
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      97
      770
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      37
      673
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      55
      613
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      141
      602
    Aihe