JEESUS SUUREN NEUVOSTON EDESSÄ
Mark.14:53-65
(Rinnakkaisteksti: Matt.26:57-68)
---
14:53 Ja he veivät Jeesuksen ylimmäisen papin eteen, jonne kaikki ylipapit ja vanhimmat ja kirjanoppineet kokoontuivat.
14:54 Ja Pietari seurasi häntä taampana ylimmäisen papin palatsin esipihaan asti ja istui palvelijain joukkoon ja lämmitteli tulen ääressä.
14:55 Mutta ylipapit ja koko neuvosto etsivät todistusta Jeesusta vastaan tappaaksensa hänet, mutta eivät löytäneet.
14:56 Useat kyllä todistivat väärin häntä vastaan, mutta todistukset eivät olleet yhtäpitäviä.
14:57 Niin muutamat nousivat ja todistivat väärin häntä vastaan, sanoen:
14:58 "Me olemme kuulleet hänen sanovan: 'Minä hajotan maahan tämän käsillä tehdyn temppelin ja rakennan kolmessa päivässä toisen, joka ei ole käsillä tehty'."
14:59 Mutta eivät näinkään heidän todistuksensa olleet yhtäpitäviä.
14:60 Silloin ylimmäinen pappi nousi ja astui esille ja kysyi Jeesukselta sanoen: "Etkö vastaa mitään? Mitä nämä todistavat sinua vastaan?"
14:61 Mutta hän oli vaiti eikä vastannut mitään. Taas ylimmäinen pappi kysyi häneltä ja sanoi hänelle: "Oletko sinä Kristus, sen Ylistetyn Poika?"
14:62 Jeesus sanoi: "Olen; ja te saatte nähdä Ihmisen Pojan istuvan Voiman oikealla puolella ja tulevan taivaan pilvissä".
14:63 Niin ylimmäinen pappi repäisi vaatteensa ja sanoi: "Mitä me enää todistajia tarvitsemme?
14:64 Te kuulitte hänen pilkkaamisensa. Mitä arvelette?" Niin he kaikki tuomitsivat hänet vikapääksi kuolemaan.
14:65 Ja muutamat rupesivat sylkemään häntä ja peittivät hänen kasvonsa ja löivät häntä nyrkillä ja sanoivat hänelle: "Profetoi!" Oikeudenpalvelijatkin löivät häntä poskelle.
Jeesus suuren neuvoston edessä, Mark.14:53-65
19
361
Vastaukset
- K.Lyyli
Jeesus tiesi tämän.
Room. 13:1
Jokaisen on suostuttava esivaltansa alaisuuteen. Eihän ole esivaltaa, joka ei olisi Jumalalta peräisin, häneltä ovat vallankäyttäjät saaneet valtuutensa. [Sananl. 8:15,16; Dan. 4:22; Viis. 6:3; Joh. 19:11; Tit. 3:1; 1. Piet. 2:13,14]
Room. 13:2
Joka vastustaa esivaltaa, nousee siis Jumalan säädöstä vastaan, ja ne, jotka näin tekevät, saavat rangaistuksensa.Room. 13:1,2
1. Jokainen olkoon alamainen sille esivallalle, jonka vallan alla hän on. Sillä ei ole esivaltaa muutoin kuin Jumalalta; ne, jotka ovat, ovat Jumalan asettamat.
2. Sentähden, joka asettuu esivaltaa vastaan, se nousee Jumalan säätämystä vastaan; mutta jotka nousevat vastaan, tuottavat itsellensä tuomion.
---
Edellä Markus kertookin, kuinka Pietari otti vallan omiin käsiinsä sivaltaessaan miekalla ylimmäisen papin palvelijalta korvan pois(Mark.14:47).
Jeesus nuhtelee Pietaria: "Pistä miekkasi tuppeen; sillä kaikki, jotka miekkaan tarttuvat, ne miekkaan hukkuvat” (Matt.26:52).- muualta
Tapio522 kirjoitti:
Room. 13:1,2
1. Jokainen olkoon alamainen sille esivallalle, jonka vallan alla hän on. Sillä ei ole esivaltaa muutoin kuin Jumalalta; ne, jotka ovat, ovat Jumalan asettamat.
2. Sentähden, joka asettuu esivaltaa vastaan, se nousee Jumalan säätämystä vastaan; mutta jotka nousevat vastaan, tuottavat itsellensä tuomion.
---
Edellä Markus kertookin, kuinka Pietari otti vallan omiin käsiinsä sivaltaessaan miekalla ylimmäisen papin palvelijalta korvan pois(Mark.14:47).
Jeesus nuhtelee Pietaria: "Pistä miekkasi tuppeen; sillä kaikki, jotka miekkaan tarttuvat, ne miekkaan hukkuvat” (Matt.26:52).kirkot tukivat Hitleriä. Outo tapa ajatella, esivalta saa murhata, raiskata, kiduttaa, kaasuttaa, julistaa osan ihmisistä ali-ihmisiksi ja lainsuojattomiksi syntyperän tai sairauden takia ja tehdä näille mitä pahaa haluaa, mutta esivaltaa pitää kunnioittaa. Entä ihmisarvo, oikeus ja velvollisiuus huolehtia niistä jotka eivät siihen itse pystytai joita sorretaan? Sitähän Israelin profeetat sentään tähdensivät koko ajan, eivätkä suinkaan kunnioittaneet väärin toimivaa esivaltaa.
muualta kirjoitti:
kirkot tukivat Hitleriä. Outo tapa ajatella, esivalta saa murhata, raiskata, kiduttaa, kaasuttaa, julistaa osan ihmisistä ali-ihmisiksi ja lainsuojattomiksi syntyperän tai sairauden takia ja tehdä näille mitä pahaa haluaa, mutta esivaltaa pitää kunnioittaa. Entä ihmisarvo, oikeus ja velvollisiuus huolehtia niistä jotka eivät siihen itse pystytai joita sorretaan? Sitähän Israelin profeetat sentään tähdensivät koko ajan, eivätkä suinkaan kunnioittaneet väärin toimivaa esivaltaa.
muualta, viestistäsi voi saada sen käsityksen, ettei esivaltaa tarvita ollenkaan.
Vai miten on asian laita?- mualta
Tapio522 kirjoitti:
muualta, viestistäsi voi saada sen käsityksen, ettei esivaltaa tarvita ollenkaan.
Vai miten on asian laita?mutta kansalaisiaan tappava ja sortava esivalta joka tunnustaa vain yhden tietyn ihmisryhmän ihmisarvon ei ole oikea esivalta. Vai oletko sitä mieltä että voit esivallan luvalla raiskata tai kaasuttaa kuoliaaksi naapurisi vain koska he sattuvat olemaan sattuvat olemaan eri etnistä alkuperää kuin sinä? Saksan kirkoille moinen sopi, mitäpä sitä esivaltaa vastustamaan.
mualta kirjoitti:
mutta kansalaisiaan tappava ja sortava esivalta joka tunnustaa vain yhden tietyn ihmisryhmän ihmisarvon ei ole oikea esivalta. Vai oletko sitä mieltä että voit esivallan luvalla raiskata tai kaasuttaa kuoliaaksi naapurisi vain koska he sattuvat olemaan sattuvat olemaan eri etnistä alkuperää kuin sinä? Saksan kirkoille moinen sopi, mitäpä sitä esivaltaa vastustamaan.
Kristitty ja esivalta
Jari Rankisen blogi: http://www.kotimaa.fi/kotimaa/index.php?option=com_content&task=view&id=3421&Itemid=90
--
Raamatussa on kehoitus:
Apt 5:29
"Mutta Pietari ja muut apostolit vastasivat ja sanoivat: "Enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmisiä".
(Asiayhteys: Apt. 5:22-33)
Apostolit olivat jatkaneet opetustyötään "virkavallan" kielloista huolimatta.
Apostolit tottelivat enemmän Jumalaa kuin ihmistä.
Olihan Jeesus itse kutsunut ja lähettänyt heidät tähän työhön ennen taivaaseen astumistaan sanoen:
"Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä...." (Matt. 28:19-20).
Tähän liittyi lupaus: "Minä olen teidän kanssanne joka päivä":
Ja apostolit tottelivat Jeesuksen käskyä vastoin sen ajan "virkavallan kieltoa" ja Pyhä Henki oli heidän kanssaan.Tapio522 kirjoitti:
Kristitty ja esivalta
Jari Rankisen blogi: http://www.kotimaa.fi/kotimaa/index.php?option=com_content&task=view&id=3421&Itemid=90
--
Raamatussa on kehoitus:
"Mutta Pietari ja muut apostolit vastasivat ja sanoivat: "Enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmisiä".
Olihan Jeesus itse kutsunut ja lähettänyt heidät tähän työhön ennen taivaaseen astumistaan sanoen:
"Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä...." (Matt. 28:19-20).
Ja apostolit tottelivat Jeesuksen käskyä vastoin sen ajan "virkavallan kieltoa" ja Pyhä Henki oli heidän kanssaan.Lainaus Jari Rankisen blogista:
"Mikäli esivallan käsky ja Jumalan käsky ovat ristiriidassa, kristitty kuuntelee Jumalaa, ei esivaltaa".
"Ohjeet siis opastavat eri suuntiin. Silti ne ovat yhdistettävissä. Jeesuksen ajan juutalaisten esimerkki auttaa yhdistämisessä. Juutalaiset olivat olleet satoja vuosia vieraiden valtojen alaisina.
Heidän uskoonsa oli valettu periaate, jonka tunsi varmaan jokainen juutalainen. Esivallan alle – vaikka se on pakanallinen, siis ei juutalainen - taivutaan, mutta kuuliaisuudella on rajat.
Mikään esivalta ei saanut hurskasta juutalaista uhraamaan pakanajumalille, vaikka kuinka käski. Samoin toimivat ensimmäiset kristityt".
--
Pitääkö mielestäsi paikkaansa, mitä Rankinen kirjoittaa?- muualta
Tapio522 kirjoitti:
Kristitty ja esivalta
--
Raamatussa on kehoitus:
Ja apostolit tottelivat Jeesuksen käskyä vastoin sen ajan "virkavallan kieltoa" ja Pyhä Henki oli heidän kanssaan.kannatit tätä kirjoitusta:"esivalta on Jumalalta peräisin.
Kirjoittanut: K.Lyyli 24.7.2008 klo 07.28
Jeesus tiesi tämän.
Jokaisen on suostuttava esivaltansa alaisuuteen. Eihän ole esivaltaa, joka ei olisi Jumalalta peräisin, häneltä ovat vallankäyttäjät saaneet valtuutensa. [Sananl. 8:15,16; Dan. 4:22; Viis. 6:3; Joh. 19:11; Tit. 3:1; 1. Piet. 2:13,14]
Joka vastustaa esivaltaa, nousee siis Jumalan säädöstä vastaan, ja ne, jotka näin tekevät, saavat rangaistuksensa. " Kumpi on oikein, molemmat eivät voi olla. - muualta
Tapio522 kirjoitti:
Lainaus Jari Rankisen blogista:
"Mikäli esivallan käsky ja Jumalan käsky ovat ristiriidassa, kristitty kuuntelee Jumalaa, ei esivaltaa".
"Ohjeet siis opastavat eri suuntiin. Silti ne ovat yhdistettävissä. Jeesuksen ajan juutalaisten esimerkki auttaa yhdistämisessä. Juutalaiset olivat olleet satoja vuosia vieraiden valtojen alaisina.
Heidän uskoonsa oli valettu periaate, jonka tunsi varmaan jokainen juutalainen. Esivallan alle – vaikka se on pakanallinen, siis ei juutalainen - taivutaan, mutta kuuliaisuudella on rajat.
Mikään esivalta ei saanut hurskasta juutalaista uhraamaan pakanajumalille, vaikka kuinka käski. Samoin toimivat ensimmäiset kristityt".
--
Pitääkö mielestäsi paikkaansa, mitä Rankinen kirjoittaa?maan lakia ja esivaltaa on toteltava paitsi jos esivalta vaatii tekemään vääriä tekoja, joista yksi on vieraan jumalan palvelus.
muualta kirjoitti:
kannatit tätä kirjoitusta:"esivalta on Jumalalta peräisin.
Kirjoittanut: K.Lyyli 24.7.2008 klo 07.28
Jeesus tiesi tämän.
Joka vastustaa esivaltaa, nousee siis Jumalan säädöstä vastaan, ja ne, jotka näin tekevät, saavat rangaistuksensa. " Kumpi on oikein, molemmat eivät voi olla.Tekstihän on suoraa Raamatusta uuden käännöksen mukaan (Paavalin kirje roomalaisille 1. luku jakeet 1-2!
Itse kylläkin suosin vanhempia käännöksiä (Vuodelta 1938).
Jeesuksen kuulustelu tapahtuu yöaikaan.
Jeesus viedään ylimmäisen papin eteen (53). Hän toimi Suuren neuvoston (Sanhedrin) puheenjohtajana.
Suuri neuvosto oli juutalaisten korkein maallinen ja hengellinen tuomioistuin. Sillä oli oikeus vangita, tutkia ja tuomita. Kuolemantuomion oli kuitenkin roomalaisen maaherran vahvistettava ja toimeenpantava (Joh. 18:31).
Jeesusta vastaan esitetyt todistukset eivät olleet yhtäpitäviä (56).
Väite temppelin hajoittamisesta ei myöskään pitänyt paikkaansa (59). Kuitenkin vielä ristillä Jeesusta herjattiin tästä (Matt. 27:40).
Jeesus ei vastaa mitään vastustajilleen (61). Jesaja sanoo:
”Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen niin kuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niin kuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, niin hän ei suutansa avannut” (Jes. 53:7).
Ylimmäinen pappi kysyy häneltä: "Oletko sinä Kristus, sen Ylistetyn Poika?"
Jeesus sanoi:
"Olen; ja te saatte nähdä Ihmisen Pojan istuvan Voiman oikealla puolella ja tulevan taivaan pilvissä" (61,62).
Ihmisen Poika, jonka viholliset nyt luulevat voittaneensa lopullisesti, onkin korotettava Jumalan Voiman oikealle puolelle (Hebr. 1:3), so. tuleva osalliseksi Jumalan hallitusvaltaa. Kerran Hän tulee taivaan pilvien päällä tuomarina (Dan. 7:13,14, Matt.16:27, 24:30, Ilm. 1:7).
Jeesus käyttää itsestään Jumalan nimeä ”minä olen” tehden näin itsensä Jumalan vertaiseksi (Vrt. 1.Joh. 5:20, Joh.1:1).
Juutalainen ei saanut lausua Jumala-sanaa. Niinpä Jeesuksen vastustajat syyttävät Häntä Jumalan pilkasta (64), josta rangaistuksena oli kuoleman tuomio (3. Moos. 24:16).
Korkean neuvoston kiihko Jeesusta vastaan yltyy lopulta mielivallaksi (65).Virsi 432
--
1..
Herra Jeesus, kunniasta
astuit uhrikuolemaan
tuoden meille langenneille
pääsyn taivaan kunniaan.
Tuhlaten ja uupumatta
Luojan kädet jakavat
ansiotta elämäämme
lahjat lukemattomat.
2.
Auta, että lahjojasi
aina jaamme iloiten.
Voita itsekkyyden luonto,
murra sydän kivinen.
Näytä, Jeesus, paistaessa
hyvyytesi auringon:
jos on autuasta saada,
autuaampi antaa on.
3.
Lähimmäisten kärsimykset,
puute, tuskat vaikeat
lahjojamme, voimiamme
palvelukseen kutsuvat.
Auta, että heitä emme
huomaamatta jättäisi,
jotta armokasvojasi
pois et meistä kääntäisi.
4.
Herra Jeesus, kunniasta
astuit uhrikuolemaan
tuodaksesi langenneille
pääsyn taivaan kunniaan.
Anna uskon uskallusta,
anna toivo, luottamus.
Yli kaiken, Herra, anna
lahja suurin, rakkaus.- muualta
mikään uskonnollinen tuomio-istuin ei saanut kokoontua öisin eikä pyhinä, säännöstä oli vain yksi poikkeus: niin sai tehdä jos kyseessä oli ihmishengen pelastaminen. Sama sääntö pätee kaikkeen:pikuach nefesh syrjäyttää kaiken muun.
Jumalan nimi ei ole "minä olen", vaan YHWH.
Israelin Jumalalla ei ole poikaa ja messias on ihminen, joten kukaan juutalainen ei kysyisi messiaalta (eikä keltään muultakaan) "oletko ylistetyn poika" eikä sitäkään onko joku voideltu, senhän näkee vasta kun tämä on tehnyt mitä profeetat lupasivat ja silloin ei enää tarvitse kysellä. Tuossa esitetty on jo pitkälle kehittynyttä kristillistä teologiaa. muualta kirjoitti:
mikään uskonnollinen tuomio-istuin ei saanut kokoontua öisin eikä pyhinä, säännöstä oli vain yksi poikkeus: niin sai tehdä jos kyseessä oli ihmishengen pelastaminen. Sama sääntö pätee kaikkeen:pikuach nefesh syrjäyttää kaiken muun.
Israelin Jumalalla ei ole poikaa ja messias on ihminen, joten kukaan juutalainen ei kysyisi messiaalta (eikä keltään muultakaan) "oletko ylistetyn poika" eikä sitäkään onko joku voideltu, senhän näkee vasta kun tämä on tehnyt mitä profeetat lupasivat ja silloin ei enää tarvitse kysellä. Tuossa esitetty on jo pitkälle kehittynyttä kristillistä teologiaa."...mikään uskonnollinen tuomio-istuin ei saanut kokoontua öisin eikä pyhinä,..."
--
Mark. 14:48-49
--
14:48 Niin Jeesus puhui heille (kiinniottajilleen) ja sanoi: "Niinkuin ryöväriä vastaan te olette lähteneet minua miekoilla ja seipäillä vangitsemaan.
14:49 Joka päivä minä olen ollut teidän luonanne opettaen pyhäkössä, ettekä ole ottaneet minua kiinni. Mutta tämä tapahtuu, että kirjoitukset kävisivät toteen."
--
Jeesus arvosteleekin kiinniottajien pidättämisen tapaa ja ajankohtaa, mutta suostuu vangitsemiseen, ”että kirjoitukset kävisivät toteen”.- muualta
Tapio522 kirjoitti:
"...mikään uskonnollinen tuomio-istuin ei saanut kokoontua öisin eikä pyhinä,..."
--
Mark. 14:48-49
--
14:48 Niin Jeesus puhui heille (kiinniottajilleen) ja sanoi: "Niinkuin ryöväriä vastaan te olette lähteneet minua miekoilla ja seipäillä vangitsemaan.
14:49 Joka päivä minä olen ollut teidän luonanne opettaen pyhäkössä, ettekä ole ottaneet minua kiinni. Mutta tämä tapahtuu, että kirjoitukset kävisivät toteen."
--
Jeesus arvosteleekin kiinniottajien pidättämisen tapaa ja ajankohtaa, mutta suostuu vangitsemiseen, ”että kirjoitukset kävisivät toteen”.ei kukaan ollut ennustanut mitään Rooman miehityksestä saati sen ajan tapahtumista.Ennustuksia oli voidellun tulosta mutta ne lupaukset eivät toteutuneet tuolloin, tapahtui päinvastaista kuin mitä messiaan tultua on luvattu tapahtuvan.
muualta kirjoitti:
Israelin Jumalalla ei ole poikaa ja messias on ihminen, joten kukaan juutalainen ei kysyisi messiaalta (eikä keltään muultakaan) "oletko ylistetyn poika" eikä sitäkään onko joku voideltu, senhän näkee vasta kun tämä on tehnyt mitä profeetat lupasivat ja silloin ei enää tarvitse kysellä. Tuossa esitetty on jo pitkälle kehittynyttä kristillistä teologiaa.muualta: "Jumalan nimi ei ole "minä olen", vaan YHWH".
--
Lainaan tässä Albert.S.:ää, joka kirjoittaa (http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000217&posting=22000000036732359)
”Hebrea on äidinkieleni. Isäni on venäläinen juutalainen ja äitini suomalainen juutalainen. Hebrean kieltä ja muinaista arameaa olen opiskellut Jerusalemin yliopistossa. Olen valan tehnyt hebrean kielen kielenkääntäjä nykyhebreasta englanniksi ja suomeksi, mutta opiskellut myös raamatun aikaista hebrean kieltä ja jonkin verran aramean kieltä. Aramean kieli on monien mielestä kadonnut, mutta Lähi-Idässä löytyy ainakin yksi kyläyhteisö, jossa sitä yhä puhutaan.
Raamatussa Jumala esittäytyi Moosekselle nimellä "Minä olen". En voi tältä päätteeltä kirjoittaa hänen nimeään hebrean kielen kirjaimin, mutta Jumalan ilmaistu nimi merkitsee "MINÄ OLEN". Sen Jumala ilmoitti Moosekselle.
Uudessa Testamentissa Jeesus toistuvasti käytti nimeä MINÄ OLEN [kreikaksi EGO EIMII (MINÄ OLEN) suomeksi kirjoittaen].
Jeesus tuomittiin kuolemaan käytettyään MINÄ OLEN nimeä. Hän teki Jumalan pilkan ja tekikin, jos ei ollut Jumala.
Raamatun ilmoitus jatkuu Jeesuksen kuoleman jälkeen ja vielä palatessaankin maan päälle hän sanoo olevansa "se Daavidin jälkeläinen" joka on MINÄ OLEN, ts. JHVH. Hänen nimeään ei voida toisella tavalla kääntää kreikan kielelle kyrios, Herra.
Jeesus tuomittiin tehtyään itsestänsä Jumalan JHVH (MINÄ OLEN). Hebrealaisissa kirjoituksissa tämä käy hyvin selväksi. Mielestäni myös suomalaisissa raamatun käännöksissä”.
(Albert.S.)- muualta
Tapio522 kirjoitti:
muualta: "Jumalan nimi ei ole "minä olen", vaan YHWH".
--
Lainaan tässä Albert.S.:ää, joka kirjoittaa (http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000217&posting=22000000036732359)
”Hebrea on äidinkieleni. Isäni on venäläinen juutalainen ja äitini suomalainen juutalainen. Hebrean kieltä ja muinaista arameaa olen opiskellut Jerusalemin yliopistossa. Olen valan tehnyt hebrean kielen kielenkääntäjä nykyhebreasta englanniksi ja suomeksi, mutta opiskellut myös raamatun aikaista hebrean kieltä ja jonkin verran aramean kieltä. Aramean kieli on monien mielestä kadonnut, mutta Lähi-Idässä löytyy ainakin yksi kyläyhteisö, jossa sitä yhä puhutaan.
Raamatussa Jumala esittäytyi Moosekselle nimellä "Minä olen". En voi tältä päätteeltä kirjoittaa hänen nimeään hebrean kielen kirjaimin, mutta Jumalan ilmaistu nimi merkitsee "MINÄ OLEN". Sen Jumala ilmoitti Moosekselle.
Uudessa Testamentissa Jeesus toistuvasti käytti nimeä MINÄ OLEN [kreikaksi EGO EIMII (MINÄ OLEN) suomeksi kirjoittaen].
Jeesus tuomittiin kuolemaan käytettyään MINÄ OLEN nimeä. Hän teki Jumalan pilkan ja tekikin, jos ei ollut Jumala.
Raamatun ilmoitus jatkuu Jeesuksen kuoleman jälkeen ja vielä palatessaankin maan päälle hän sanoo olevansa "se Daavidin jälkeläinen" joka on MINÄ OLEN, ts. JHVH. Hänen nimeään ei voida toisella tavalla kääntää kreikan kielelle kyrios, Herra.
Jeesus tuomittiin tehtyään itsestänsä Jumalan JHVH (MINÄ OLEN). Hebrealaisissa kirjoituksissa tämä käy hyvin selväksi. Mielestäni myös suomalaisissa raamatun käännöksissä”.
(Albert.S.)Eikä nimi JHWH tarkoita "minä olen", se voisi olla kausaalimuoto (hifil)sanajuuresta hjh, mutta todennäköisesti ei ole sitäkään. Hepreaksi olla verbin yks. 1. päättymätön muoto on "ehje", etkö mitenkään voi käsittää että olla verbin yleisin verbimuoto ei ole Jumalan nimi? Jos sanon että olen täällä klo kolmelta "ehje poh besha'ah shalosh" en julistaudu jumalaksi vaan teen tiettäväksi tuloaikani.
muualta kirjoitti:
Eikä nimi JHWH tarkoita "minä olen", se voisi olla kausaalimuoto (hifil)sanajuuresta hjh, mutta todennäköisesti ei ole sitäkään. Hepreaksi olla verbin yks. 1. päättymätön muoto on "ehje", etkö mitenkään voi käsittää että olla verbin yleisin verbimuoto ei ole Jumalan nimi? Jos sanon että olen täällä klo kolmelta "ehje poh besha'ah shalosh" en julistaudu jumalaksi vaan teen tiettäväksi tuloaikani.
Mielestäni "Albert" kirjoittaa asiallisesti.
Jeesuksesta sanotaan:
--Joh.1:1
1:1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
--1.Joh. 5:20
5:20 Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä.
Jeesus on siis "TOTINEN JUMALA".- muualta
Tapio522 kirjoitti:
Mielestäni "Albert" kirjoittaa asiallisesti.
Jeesuksesta sanotaan:
--Joh.1:1
1:1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
--1.Joh. 5:20
5:20 Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä.
Jeesus on siis "TOTINEN JUMALA".että jos JaHveH tarkoittaa "minä olen" mitä tarkoittaa "ehje" ja miten sanotaan "minä" painotettaessa tekstiä. Ei hän vastaa koska ei edes osaa hepreaa. Et taida tietää miten pieni Suomen juutalainen yhteisö on? Kaikki täällä tuntevat toisensa eikä ole ketään tuollaista "albertia". Se joka osaa hepreaa, hänelle riittää että kirjoittaa asiaa ei tarvitse keksiä satuja tai olematonta sukua itselleen.
Mikään julistus ei muuten tee kenestäkään Jumalaa, eikä mistään asiasta totta,Koraani ilmoittaa että Allah on Jumala, VT että JHWH on Jumala Kaikki yhtä uskonvaraisia ilmoituksia kuin UT:n ilmoitus jonka mukaan Jeesus on Jumala.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433634Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4473340Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan302959Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!852013- 1031642
- 1461579
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541400- 1141374
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.361113Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l61035