Mihin päätyvät humanistit?

-pohdiskelija-

Tiedän tämän verran siis, että humanistit toimivat kulttuurin, kielien, taiteiden parissa, mutta olen miettinyt (tuli tämä ajatus ihan ex tempore) että mihin nämä humanistit päätyvät?

Eli millä aloilla he toimivat opiskelun jälkeen, mieleeni nimittäin vain tulee esim. kielenopettaja...

18

5060

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fm-englanti1

      Hei. Minä työskentelen freelancer-kääntäjänä, käännän elokuvia ja tv-sarjoja sekä ajoittain myös erilaisia tekstiaineistoja, olen esim. kääntänyt uutisartikkeleita suomesta englantiin. Ja olen minä opettajanakin työskennellyt. Nytkin olisi tiedossa tuntiopettajan pesti amk:ssa ensi vuodeksi.

      Humanisteja toimii myös esimerkiksi tv- ja lehtitoimittajina, kustannustoimittajina, tiedottajina, copy writereina mainosalalla, tutkijoina sekä esimerkiksi museoissa ja muissa kulttuurialan työpaikoissa.

      • Sinne tänne

        Jo työelämässä pitkään olleena olen huomannut, että tietyn tutkinnon suorittaminen yliopistossa tai korkeakoulussa ei vie ko. opiskelijoita aina edes lähellekään heidän alaansa.

        Sellasta on tää opiskelun ja työelämän yhteensopivuus.


      • tuleva kieltenopiskelija

        Hei. Olen päässyt Tampereen yliopistoon lukemaan venäjän kieltä ja kulttuuria, sivuaineiksi aion hakea englantia ja espanjaa.
        Kielten lukijoillahan on monia vaihtoehtoja tulevaisuutta miettien, mutta olen todellakin harkinnut tuota kääntämistä. En vain tiedä minkälainen palkkaus siinä on. Eli saako kysyä? :-)


      • fm-englanti
        tuleva kieltenopiskelija kirjoitti:

        Hei. Olen päässyt Tampereen yliopistoon lukemaan venäjän kieltä ja kulttuuria, sivuaineiksi aion hakea englantia ja espanjaa.
        Kielten lukijoillahan on monia vaihtoehtoja tulevaisuutta miettien, mutta olen todellakin harkinnut tuota kääntämistä. En vain tiedä minkälainen palkkaus siinä on. Eli saako kysyä? :-)

        Moi. Palkkiotilastoja jne. pääset tutkimaan Suomen kääntäjien ja tulkkien liiton kotisivulta: http://www.sktl.net/

        Audiovisuaalisella puolella kääntämisestä ei kyllä rehellisesti sanoen oikein haluta maksaa, mutta kyllä työllä toimeen tulee jos vain projekteja riittää. Laskutus on minuutti tai repliikkikohtainen. On kuitenkin rehellisyyden nimissä sanottava, että ei ole pahitteeksi jos rinnalla on jotain muutakin tulonlähdettä.

        Asiatekstipuolella palkkiot lienevät ihan asiallisia ;) Itse en vain koe minkäänlaista kiinnostusta asiatekstien kääntämiseen.


      • fm-englanti
        tuleva kieltenopiskelija kirjoitti:

        Hei. Olen päässyt Tampereen yliopistoon lukemaan venäjän kieltä ja kulttuuria, sivuaineiksi aion hakea englantia ja espanjaa.
        Kielten lukijoillahan on monia vaihtoehtoja tulevaisuutta miettien, mutta olen todellakin harkinnut tuota kääntämistä. En vain tiedä minkälainen palkkaus siinä on. Eli saako kysyä? :-)

        Lisäyksenä vielä, että jos venäjää opiskelet, niin varmasti jatkossa töitä riittää - venäjän osaajistahan on valtava pula


    • FM vuodelta 1990

      Minä päädyin muutaman mutkan kautta yrittäjäksi, vaikken ikinä ollut moista vaihtoehtoa edes päähäni päästänyt. Takanani on toki muutama "orientoiva" työpaikka yksityisellä sektorilla ja yliopiston leivissä. Opiskelukavereita on esimerkiksi järjestöissä, tiedotusvälineissä ja valtion virkamiehinä Suomessa ja ulkomailla.

      Humanisteja arvostellaan kovasti, vaikkei oikein tiedetä, mitä he oikeastaan ovatkaan opiskelleet. Saman pääaineen lukijoilla on niin erilaisia sivuaineyhdistelmiä, että yleistyksiä urakehityksestä ei kannata ruveta tekemään. Opintojaan voi pitkälti ohjailla kiinnostuksensa kohteiden ja vaikka opiskeluaikaisten työpaikkojensa antaman suunnan mukaan.

      Tiettyyn ammattiin valmistuvien on helppo pitäytyä tiukasti sen oman alansa piirissä jo opiskeluaikanaan. Opiskelija, jolla on pääaineenaan jokin todella eksoottinen ala - esimerkiksi vaikka minun lukioaikaiset unelmani, arkeologia ja Välimeren muinaiset kulttuurit - saa syyttää vain itseään, jollei ymmärrä suunnitella opintojaan yhteiskunnan tarpeita edes suurin piirtein vastaaviksi tai jollei sitten pysty työllistämään itseään.

      Nykyaikana ei enää voi opiskella opiskelemisen ilosta, vaan valintoja on tehtävä ja työelämää on ruvettava ajattelemaan heti ensimmäisenä talvena. Oikein sisuksia kouristaa, kun näkee vastavalmistuneiden surkeita kyselyjä siitä, mitä nyt pitäisi tehdä ja mistä töitä voisi löytää. Olen työskennellyt myös jo 60-70-luvulla valmistuneiden akateemisten työttömien työelämään palauttamisen parissa, ja kokemusteni mukaan uuden opiskelijan on muistettava se, että opinnoissa on sydämen lisäksi oltava mukana myös järki.

      • FM + kaupp.yo

        Kannattaa muistaa myös realismi. Vaikka paljon puhutaankin itseensä uskomisesta jne. niin ennakkoluulot ovat syvällä suomalaisessa yhteiskunnassa.

        Käytännössä humanististen alojen opiskelu saatetaan usein nähdä rekrytointiprosessissa haittatekijänä. Siinä ei sitten auta työkokemus, kielitaito, esiintymistaito yhdistystoimintakokemus sun muut kun rekrytoija kokee jotain "järkevää" (esim diipadaapa-markkinointi KTM:n) opiskelleen paremmaksi rekrytoitavaksi.

        Myös opiskelupaikkakuntaa kannattaa miettiä. Esimerkiksi Helsingissä on rajuja ennakkoluuloja "provinssiyliopistoista" valmistuneita kohtaan, toisaalta muualle Suomeen rekrytoitaessa "Helsingin hienostelijoita" usein vierastetaan.


      • toinen FM&kauppat. yo
        FM + kaupp.yo kirjoitti:

        Kannattaa muistaa myös realismi. Vaikka paljon puhutaankin itseensä uskomisesta jne. niin ennakkoluulot ovat syvällä suomalaisessa yhteiskunnassa.

        Käytännössä humanististen alojen opiskelu saatetaan usein nähdä rekrytointiprosessissa haittatekijänä. Siinä ei sitten auta työkokemus, kielitaito, esiintymistaito yhdistystoimintakokemus sun muut kun rekrytoija kokee jotain "järkevää" (esim diipadaapa-markkinointi KTM:n) opiskelleen paremmaksi rekrytoitavaksi.

        Myös opiskelupaikkakuntaa kannattaa miettiä. Esimerkiksi Helsingissä on rajuja ennakkoluuloja "provinssiyliopistoista" valmistuneita kohtaan, toisaalta muualle Suomeen rekrytoitaessa "Helsingin hienostelijoita" usein vierastetaan.

        Suomalaisten työmarkkinoiden vaatimukset näkee selvästi, kun katsoo firmojen työhakemuslomakkeita: koulutus: kaupallinen, teknillinen, muu. Varmaan aika helppo arvata, mihin kategoriaan automaatti ohjaa muun rastittaneet...

        Kauppakorkeakoulussa nyt vuoden opiskeltuani en ihmettele yhtään, että en kohdannut kovin hääppöistä vastaanottoa humanistitaustalla töitä hakiessani. Niin eri maailmasta ja erilaiseen maailmankuvaan opettavia ko. koulutukset ovat. Puolin ja toisin olisi syytä olla paremmin perillä toisista. Humanisti on muutakin kuin maailmoja syleilevä hippi ja jokainen ekonomi ei välttämättä myisi isoäitiään uusimman BMW:n saadakseen :-)

        Koen kauppakorkeassa opiskelun huomattavasti helpommaksi puuhasteluksi kuin humanistisen tiedekunnan opinnot. Kauppiksessa tehdään paljon harkkatöitä ryhmissä ja asiat tarjoillaan eteen selkeämpinä ja valmiimmiksi pureksittuina paketteina kuin humanistisen pitkät kirjatentit ja mittavat yksinään naputeltavat esseet, jotka panivat ajattelukyvyn ja tieteellisen luovuuden tosi kovalle koetukselle.

        Eipä silti, jos olisin tiennyt kuinka paljon helpommalla elämästä selviää kauppakorkean valitsemalla, olisin toki mennyt sinne suoraan. Nuorempana sitä vaan on niin idealisti ja kaipa kaikella jokin tarkoitus on. Mielenkiintoisia tuttavuuksia ainakin jäi käteen humanistisesta tiedekunnasta, vaikkei nykyisissä kauppatieteilijätovereissakaan toki mitään vikaa ole.


    • päätyvät...

      ...Humalaan

    • Lisää pohdiskelua
      • päätyvät

        työttömyyskortistoon.


      • FM + kaupp.yo
        päätyvät kirjoitti:

        työttömyyskortistoon.

        Itse en tunne ainoatakaan työtöntä humanistia, palkkaukseen ja työhönsä tyytymättömiä toki, mutta näitä löytynee myös muilta aloilta. Kuinka monta työtöntä humanistia sinä tunnet tai tiedät?


      • todellakin
        FM + kaupp.yo kirjoitti:

        Itse en tunne ainoatakaan työtöntä humanistia, palkkaukseen ja työhönsä tyytymättömiä toki, mutta näitä löytynee myös muilta aloilta. Kuinka monta työtöntä humanistia sinä tunnet tai tiedät?

        monta humanistia, jotka ovat ns. pilipalitehtävissä, jotka eivät vastaa koulutusta lähellekään! MM. minä itse!


      • ,.,.,
        todellakin kirjoitti:

        monta humanistia, jotka ovat ns. pilipalitehtävissä, jotka eivät vastaa koulutusta lähellekään! MM. minä itse!

        Sillä on kuitenkin melkoinen ero, onko työtön vai koulutustavastaamattomassa työssä. Humanistit EIVÄT päädy työttömyyskortistoon, mutta varsinkin tietyillä aloilla on vaikeampaa löytää koulutustaan vastaavaa työtä.


      • Ulos yliopistosta
        todellakin kirjoitti:

        monta humanistia, jotka ovat ns. pilipalitehtävissä, jotka eivät vastaa koulutusta lähellekään! MM. minä itse!

        Moro. Tässä toinen Humanistisessa tk:ssa opiskellut FM. Yhtä tyhjän kanssa mulle koko koulutus. Työpaikkoja niin vähän, etten rupea taistelemaan niistä satojen muiden hakijoiden kanssa. Toisin sanoen, töitä olisi voinut löytyä, jos olisin monta vuotta jaksanut kädet verillä olla mukana siinä taistelussa, itseäni kehumassa ja osaamistani liioittelemassa. Nuoleskelemassa rekrytoijia.

        Ei kiitos. Valmistuin erinomaisilla arvosanoilla taideaineista ja ehdin opiskella kaksi eri pätevyyttä. Sen jälkeen olen työskennellyt lähinnä hoito- ja sosiaalialalla. Akateemiseen maailmaan en enää palaisi. Puhuit pilipalihommista, mutta minulle pilipalia ovat olleet nimenomaan ne vähät akateemiset työt, joita ehdin tehdä. Ei mitään elämän makua, turhaa paperin kääntelyä.


    • Riippu humanistista

      Mulla on pää-aineena historia, sivuaineena tällähetkellä valtio-oppi, jatkossa lisäksi viestintä ja mm. venäjä.

      Lisäksi paljon työkokemusta eri aloilta.

      Kuka vielä kehtaa väittää, ettei heru töitä? ;)

      • venäjän kieltä

        alkaa lukea vasta yliopistossa? En tajunnut alottaa sitä vielä lukiossa.


      • fsdsdlsalas
        venäjän kieltä kirjoitti:

        alkaa lukea vasta yliopistossa? En tajunnut alottaa sitä vielä lukiossa.

        Voit aloittaa venäjän tai minkä tahansa muun kielen alkeista kielikeskuksessa. Et kuitenkaan voi hakea lukemaan venäjää pääaineena, ellet osaa kieltä yhtään. Eli haet johonkin muuhun pääaineeseen ja aloitat venäjän opiskelun kielikeskuksessa, sitten myöhemmin voit hakea sivuaineoikeutta kokeen kautta, kunhan ensin opiskelet tietylle tasolle ko. kielessä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1525
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      171
      1220
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1070
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      957
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      83
      885
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      803
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      777
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      744
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe