ajattelin tehdä veneeseen ohjauksen jossa molemmilla laidoilla menee vaijerit koneeseen. mutta kuinka paksu pitäisi ratissa olevan putken olla johon vaijerit kääriytyy kun rattia pyörittää ja tarviiko siinä mitään laakerointia jotta ratin saa istuun hyvin paikoilleen ilman heilumisia. jos jollain on myydä valmis rattipaketti ilman vaijereita niin olisin kiinnostunut.
ohjaus vaijereilla
15
3913
Vastaukset
- Ehdottomasti
Kyllä kannattaa alkaa keksimään pyörä uudelleen.
Mikä ihme se on joka tekee ihmisestä niin pihin, ettei raaski ostaa valmista laitetta, tässäkin tapauksessa ohjauslaitetta.
Vaan pitää keksiä mitä kummallisempia virityksiä.
Muutaman kympin maksaa uusi kunnollinen kaapeliohjaus, jonka asennuskin on huomattavasti helpompaa.- kyllä
Uusi kaapeliohjaus ei maksa kymppejä vaan halvimmillaan n.150 euroa, mikä sinäällään ei ole iso raha venemiehille. Kyllä perinteinen vaijeriohjaus ihan luotettava ja hyvä on, samaa systeemiä käytetään monissa kilpaveneissäkin. Eikä tarvi ite alkaa mitään keksimään, katsoo mistä komponenteista muut on tehneet. Rummun halkaisijaksi käy joku 60-80mm. Nailonista sorvattuja on ainakin T-400 kilpureissa nähny, vanhat tehdastekoset on alumiinivalua ja niissä on spiraaliura vaijerille. Kyseinen laitos on itselläkin käytössä vanhassa pulpettiveneessä ja on tarkempi ja parempi tuntuma kuin väljällä "teleklap" kaapelilla. Toki vaijerin ja kääntöpyörien pitää olla kunnossa. Huolto on aika halpaa kun pyörät maksavat 5€/kpl ja vaijeri jotain euron metriltä. Eikä tarvi kovin usein vaihtaa.
- ei ole raha ratkaisijana
ei se auta vaikka sen kaapeliohjauksen saisi ilmaiseksi jos veneen perään ei pysty asentaan mitään tankoa joka moottoria kääntelee.
tarviiko siihem mitään spiraalia tehdä vaijerille vai pelkkä erä kummallekki jossa ne pysyvät. - normaalijärkinen
ei ole raha ratkaisijana kirjoitti:
ei se auta vaikka sen kaapeliohjauksen saisi ilmaiseksi jos veneen perään ei pysty asentaan mitään tankoa joka moottoria kääntelee.
tarviiko siihem mitään spiraalia tehdä vaijerille vai pelkkä erä kummallekki jossa ne pysyvät.kuin yrittää itsekin miettiä asiaa vähäsen. Kaikki riippuu perän mallista ;-)
- normaalijärkinen
normaalijärkinen kirjoitti:
kuin yrittää itsekin miettiä asiaa vähäsen. Kaikki riippuu perän mallista ;-)
näkisi edes yhdenkään kuvan vaijeriohjausmallista siis siitä ratista. miten se on tehty miksi pitää tehdä spiraali.
- Melkein järkinen
normaalijärkinen kirjoitti:
näkisi edes yhdenkään kuvan vaijeriohjausmallista siis siitä ratista. miten se on tehty miksi pitää tehdä spiraali.
Siksi pitää olla spiraali kun siinä ohjauksessa on yksi vaijeri ja se liikkuu edes takaisin ja miten muuten se onnistuisi kuin spiraalin avulla ratin keskiössä, pitäisi olla päivän selvää.
- kolmas selväjärkinen
Melkein järkinen kirjoitti:
Siksi pitää olla spiraali kun siinä ohjauksessa on yksi vaijeri ja se liikkuu edes takaisin ja miten muuten se onnistuisi kuin spiraalin avulla ratin keskiössä, pitäisi olla päivän selvää.
ajattelin että se koostuu kahdesta vaijerista mutta hyvä tietää että yhdestä. väitätkä ettei se toimi jos putken ympärille käärii ilman että tekee spiraalin. vai alkaako luistaan tyhjää helpommin. mitenkähän se oikeastaan estetään.
- Monenlaisia.
Kyllä varmaan ratkaiset loputkin ongelmat olethan jo aika pitkällä, käytä kuitenkin ratin akselissa polkupyörän takahammasratasta ja katkaistua ketjua sekä pussilinen pylpyröitä, loput varmaan oivallat.
- ymmärtääkö tuosta jk
miten tuosta voi mitään ymmärtää. mitä se polkypyörän hammasratas tekee veneessä ja ketju.
- Hommaaaaaa
ymmärtääkö tuosta jk kirjoitti:
miten tuosta voi mitään ymmärtää. mitä se polkypyörän hammasratas tekee veneessä ja ketju.
Ne ovat erittäin oleellisia tarvikkeita kun ohjausta rakennetaan, eikä tarvitse ohutta monisäikeistä vaijeria kiertää ratin tappiin vaan polkupyörän ketjun molempiin päihin ja ketju sitten sen rattaan ympäri joka on kiinitetty ruorin tapin päähän. Vaijerit taakse joko putkea tai pylpyröitä apuna käyttäen moottorikaivoon ja siitä koneen kääntämiseen molempiin suuntiin . Vaijerin pitää olla tiukalla ja siihen voit asentaa automaatti kiristimen joka toimii jakoavaimella.
- mutta ei pitäisi toimia
Hommaaaaaa kirjoitti:
Ne ovat erittäin oleellisia tarvikkeita kun ohjausta rakennetaan, eikä tarvitse ohutta monisäikeistä vaijeria kiertää ratin tappiin vaan polkupyörän ketjun molempiin päihin ja ketju sitten sen rattaan ympäri joka on kiinitetty ruorin tapin päähän. Vaijerit taakse joko putkea tai pylpyröitä apuna käyttäen moottorikaivoon ja siitä koneen kääntämiseen molempiin suuntiin . Vaijerin pitää olla tiukalla ja siihen voit asentaa automaatti kiristimen joka toimii jakoavaimella.
jos se pyöränketju on taakse menevän vaijerin välissä niin kuinka estät ettei se ratas hyvi ketjussa. pitäisi olla jokin joka painaa ketjua ratasta vasten. jos taas kaksi eri vaijeria niin pitäisi ketjun toinen pää pistää kiinni siihen hammasrattaaseen ja se taas estää kääntymisen koska toisenpuolen ketju ei saa löysää. jos kierroksen laittaa jotta saa löysää niin miten toiseen suuntaan pyörittää kun rattaan ympäri on jo ketju. tai sitten en tajunu. kuulostaa mielenkiintoiselta ja kuva kertoisi paljon jos semmoisen linki löytäisit. vai tarkennatko mitä tarkoitit.
- hehehheeeehhheehee
mutta ei pitäisi toimia kirjoitti:
jos se pyöränketju on taakse menevän vaijerin välissä niin kuinka estät ettei se ratas hyvi ketjussa. pitäisi olla jokin joka painaa ketjua ratasta vasten. jos taas kaksi eri vaijeria niin pitäisi ketjun toinen pää pistää kiinni siihen hammasrattaaseen ja se taas estää kääntymisen koska toisenpuolen ketju ei saa löysää. jos kierroksen laittaa jotta saa löysää niin miten toiseen suuntaan pyörittää kun rattaan ympäri on jo ketju. tai sitten en tajunu. kuulostaa mielenkiintoiselta ja kuva kertoisi paljon jos semmoisen linki löytäisit. vai tarkennatko mitä tarkoitit.
nyt mullä aivot ymmärsi mitä tarkoitit. pitää laittaa niin että se ketju kiertää rattaan ja menee suoraan alas kumpikin pää. silloin se ei pompi yli. ihan kuin pyörän ketju takarattaassa. en tosin ymmärtänyt mitä muuta hilpettä siihen ajattelit tarvitsevan. hitsaan hammasrattaan kiinni ratin akseliin ja lähden ajeleen.
- peteros
saisiko nyt pe..... kuvia tästä "loisto" ideasta. itselläni pomppasi ruorin akselista vaijeri pois. ja minulla ei ole mitaa spiraalia ruorin takana vaan pelkkä puinen pyöreä möllykkä .
- 178n
Rattitanko kojelaudasta läpi, jokin laakerointi siihen, esimerkiksi putki, rattitankoon kiinni esim. nylonpyörä jossa laipat päädyissä ettei vaijeri karkaa.Vaijeri, yksi pätkä joka muutaman kiepin nylonpyörän ympärillä ja veneen kumpaakin laitaa taakse moottorille.Laidoissa hyvä olla nylonpyörät vaijeria varten.
Vaijeri kiristetään ja kiinnitetään moottoriiin jousikuormitteisesti ettei pääse löystymään.Rattitangossa oleva nylonkela, siis iso lankarullan näköinen, ei tarvitse uria, voi tehdä kiinnityksen vaijeria varten ja muutama kieppi ja homma on siinä.
Tarvitset siis ratin,rattitangon, nylonrullan, vaijeria ja neljä pylpyrää, kaksi laitoihin ratin kohdalle ja kaksi takakulmiin.Listasta unohtui rattiakselin painelaakeri, muuten noilla mainitsemillasi tavikkela saa toimivan ohjauksen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei215704- 601847
- 251319
Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa
Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom2091117- 741095
Mitä teet nainen
Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,531027Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?
Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️66999Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.142993- 48948
Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle58945