Liivate + hyytymisongelmat

K. Y. Selijä

Osaako väki täällä sanoa, miksi esim. kakun täytteeksi tehty mömmö ei hyydy, vaikka siinä on ohjeen mukainen määrä liivatetta käytetty?

Toinen kysymys: olen lukenut jostain, että esim. 1 tl liivatejauhetta pitäisi liottaa 1 rkl:een nestettä. Minusta tuo nestemäärä on aina kovin pieni ja tuntuu kuin se ei "riittäisi".. Mutta oletan, ettei sitä saa sen enempää kuitenkaan laittaa, tai muuten ei ainakaan hyydy kiisselit, täytteet yms.?

Laitatteko te ohjeen mukaiset määrät liivatetta leivonnaisiin? Itse säännönmukaisesti ja jatkuvasti laitan ENEMMÄN, REILUSTI enemmän kuin mitä ohje sanoo... koska muuten menisi ihan plörinäksi mun leivonnat.. :(

Niin joo ja teen siis liivatehommat ihan oikein siinä mielessä, että kuumennan nesteen kiehuvaksi, otan pois liedeltä, sekoitan liivatteet ja annan jäähtyä pienen hetken ja sitten miksaan.. eli mitään menetelmävikaa ei PITÄISI olla, olen vain huomannut, että on vaikea saada koko liivatemäärää liukenemaan pieneen nestemäärään.. :( Kuinka te muut sekoitatte liivatteen nesteeseen? Minä teen niin, että kuumennan nesteen teräskattilassa. Sitten kun sekoitan liivatteen siihen niin teen sen käyttäen käsivispilää, kun kerran teräskattilassa ei ole mitään pinnotteita, jotka vispilästä ottais itseensä. Vispilällä tuntuu edes vähän paremmin sekoittuvan liivate nesteeseen kuin muuten.. :(

Missä siis vika kun ei jutut hyydy tarpeeksi?

13

20878

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aku Kölvi

      Liivatteen käyttö vaatii hieman harjoittelua, mutta on loppujen lopuksi helppoa opittuasi muutamamia niksejä.

      1. Nesteen määrä on tärkeä! Helppo virhe on liottaa liivate liikaan veteen tai jättää liivatelehdet liotuksen jälkeen liian märäksi. (suurin virhe on käyttää liivatejauhetta:) Liota liivatelevyt todella pieneen määrään nestettä. Ei mielellään veteen, koska vesi ei maistu miltään kakussa tm. käytä viiniä, mehua, lientä tai jotain mikä sopii ko. ruokaan. Mitä vähemmän käytät nestettä, sen vähemmän liivatteella on työtä hyydyttää luomuksessi.

      2. Oikea lämpötila. Helppo virhe on kuuman liivateen vatkaaminen kylmään vaahtoon, jolloin vaahto "sulaa". Vatkaa tai sekoita voimakkaasti hieman jäähtynyt liivate massaan. Ole tarkkana, yhtään raetta ei saa massaan jäädä! Jos liivate jää rakeiseksi massan sekaan, kakku ei hyydy.

      3. Massan määrä. Arvio koko luomuksen massa, jonka hyydytät ja laske tarkasti liivatteen määrä! Liika liivatteen käyttö "varmuuden vuoksi" tekee luomuksestasi kumipallon kaltaisen kummajaisen. Liivatteen määrää muuttamalla voidaan valmistaa samasta massasta lusikoitava, leikattava tai kumottava kakku.

      Käytettävän liivatteen määrään vaikuttaa myös massan rakenne. Tuorejuusto, smetana tai kermaviilipohjaiseen ns. paksuun massaan ei tarvitse käyttää läheskään yhtä paljon liivatetta kuin vanukaspohjaan valmistetulle marja- tai hedelmävaahdolle. Jos käytät kermavaahtoa, on massan paksuus helppo luoda ja hallita vatkattavalla kermavaahdolla.

      4. Resepti. Ongelmasi voi olla myös käytettävä resepti, joka on huono tai virheellinen!
      On tärkeää tunnistaa, mitä reseptissä olevat raaka-aineet ovat ja mikä niiden tehtävä niillä reseptissä on? Muista, että reseptissä ei ole mitään ylimääräistä "varmuuden vuoksi".

      Lue resepti läpi ja mieti mistä koostuu valmistettavan tuotteen massa, mikä antaa päämaun, mikä makeuden jne. Kirjoitettuja reseptejä voi muunnella tämän ajatuksen pohjalta itselleen sopivaksi. Esimerkiksi vaihtamalla banaanivaahtokakun maunantajan omenaan ja keksipohjan sokerikakkupohjaan, saat taas uusia makuja mukaan. Oikeassa suhteessa käytettynä raaka-aineet tukee toinen toistaan ja luomuksesi onnistuu täydellisesti!

      • liivatelehtien käyttäjä

        Joo, jus niinku Aku sanoo, suurin virhe on käyttää liivattetta jauheena. Lehtien kansse et epäonnistu! Teen itse paljon hyytelökakkuja ja käytän suhdetta 3 dl nestettä 2:lle liivatelehdelle. Silloin tulee mielestäni sopivan pehmeä hyytelö. Jos haluat ottaa varmanpäälle niin laita yksi lehti per desi nestettä. Lopputulos on kyllä aika kumimainen...
        Ja lopuksi: Ainakin kiiwiä kannattaa vältää hyytelössä, se estää hyytelöitymisen.


      • K. Y. Selijä
        liivatelehtien käyttäjä kirjoitti:

        Joo, jus niinku Aku sanoo, suurin virhe on käyttää liivattetta jauheena. Lehtien kansse et epäonnistu! Teen itse paljon hyytelökakkuja ja käytän suhdetta 3 dl nestettä 2:lle liivatelehdelle. Silloin tulee mielestäni sopivan pehmeä hyytelö. Jos haluat ottaa varmanpäälle niin laita yksi lehti per desi nestettä. Lopputulos on kyllä aika kumimainen...
        Ja lopuksi: Ainakin kiiwiä kannattaa vältää hyytelössä, se estää hyytelöitymisen.

        Kiitos teille molemmille vastanneille! :) Kaapista löytyy jo liivatelehtiä.. :) Hassu juttu on se, että kyllä itse ainakin olen liivatejauheellakin saanut ihan ookoo tuloksen, mutta silloin jauhetta on vain pitänyt käyttää tosi paljon enemmän kuin mitä ohje sanoo.

        Minulla on yksi ohje, keksipohjainen juustokakku, jossa käytän aina sitä liivatejauhetta ja se onnistuu aina. Nyt viimeksi kokeilin sellaista "Vaniljatiikeri"-nimistä kakkua (ohje taisi olla Ullanunelman blogissa) jälleen l-jauheella.. ja meni niin hullusti kuin mennä voi! :( Eli ei siis hyytynyt juuri lainkaan.. ehkä olisi pitänyt tehdä se l-lehdillä mutta jotenkin tuosta meni kyllä kokeilunhalut vähäksi aikaa. Se ohje ei mielestäni muutenkaan ollut niin hyvä, että en usko sitä kokeilevani toiste, mutta liivatteen kanssa taistelua jatkan varmasti muodossa tai toisessa. :)

        Lähinnä huolestuttaa se liivatelehtien puristaminen kuivaksi (siis siinä vaiheessa kun ne ovat lionneet kylmässä vedessä). Mietin miten kuiviksi ne oikein pitäisi puristaa, itse joskus olen niitä käyttänyt ja puristanut niin kovaa kuin nyt nyrkissä voimaa on, mutta ehkä se ei ole riittävästi.


      • "normaali"
        K. Y. Selijä kirjoitti:

        Kiitos teille molemmille vastanneille! :) Kaapista löytyy jo liivatelehtiä.. :) Hassu juttu on se, että kyllä itse ainakin olen liivatejauheellakin saanut ihan ookoo tuloksen, mutta silloin jauhetta on vain pitänyt käyttää tosi paljon enemmän kuin mitä ohje sanoo.

        Minulla on yksi ohje, keksipohjainen juustokakku, jossa käytän aina sitä liivatejauhetta ja se onnistuu aina. Nyt viimeksi kokeilin sellaista "Vaniljatiikeri"-nimistä kakkua (ohje taisi olla Ullanunelman blogissa) jälleen l-jauheella.. ja meni niin hullusti kuin mennä voi! :( Eli ei siis hyytynyt juuri lainkaan.. ehkä olisi pitänyt tehdä se l-lehdillä mutta jotenkin tuosta meni kyllä kokeilunhalut vähäksi aikaa. Se ohje ei mielestäni muutenkaan ollut niin hyvä, että en usko sitä kokeilevani toiste, mutta liivatteen kanssa taistelua jatkan varmasti muodossa tai toisessa. :)

        Lähinnä huolestuttaa se liivatelehtien puristaminen kuivaksi (siis siinä vaiheessa kun ne ovat lionneet kylmässä vedessä). Mietin miten kuiviksi ne oikein pitäisi puristaa, itse joskus olen niitä käyttänyt ja puristanut niin kovaa kuin nyt nyrkissä voimaa on, mutta ehkä se ei ole riittävästi.

        rutistus riittää. -johan ne alkaa nyrkissä sulaa jos oikeen pitkään ja hartaasti puristelee ;D


      • peugeot307
        liivatelehtien käyttäjä kirjoitti:

        Joo, jus niinku Aku sanoo, suurin virhe on käyttää liivattetta jauheena. Lehtien kansse et epäonnistu! Teen itse paljon hyytelökakkuja ja käytän suhdetta 3 dl nestettä 2:lle liivatelehdelle. Silloin tulee mielestäni sopivan pehmeä hyytelö. Jos haluat ottaa varmanpäälle niin laita yksi lehti per desi nestettä. Lopputulos on kyllä aika kumimainen...
        Ja lopuksi: Ainakin kiiwiä kannattaa vältää hyytelössä, se estää hyytelöitymisen.

        3dl nestettä ja 2 lehteä ? vau. itse käytän 4 lehteä 1-2 ruokalusikallista nestettä


    • maria leipoja

      Minä puristelin nestettä liivatelehdistä liottamisen jälkeen niin voimakkaasti, että liivatelehdet hajosivat nyrkin puristuksessa palasiksi ja valuivat lavuaariin sormien välistä. Kakkunikaan ei hyytynyt jostain syystä ollenkaan vaikka käytin 10 liivatelehteä moussemassaan ja 3 päällisen kiillehyytelöön!

    • ..........

      Itselläni ei ole ollut koskaan ongelmia hyydykekakkujen hyydyttämisessä, lempparikakkuun tulee tuorejuustotäyte (sitruunaa, appelsiini- tai sitruunatuorejuustoa, vaniljatuorejuustoa) ja päälle mehukiille (appelsiini- ja sitruunamehua). Tätä kakkua on tehty paljon, vielä ei perhe ole kyllästynyt vaan sitä toivotaan edelleenkin synttärikakuksi. Ja käytän aina liivatelehtiä, liuotan lehdet pieneen kuumaan nestetilkkaan, kyllä ne sinne liukenee, ja sitten se nestetilkka sekaisin varsinaisen massan (juustomassa tai mehu) kanssa. Lehdet laitan kylmään veteen jo "leivonnan" alkuvaiheessa, eihän ne sinne veteen katoa vaikka olisivat tunnin, 10 minuuttia taitaa olla minimi. Silloin kun aloittelin kotileipurina olivat liivatelehdet ohuempia mutta kooltaan isompia. Hyvin onnistuu nykyisilläkin.

      Äitini ei osaa tehdä liivatteella kakkuja, senkin vuoksi minä teen niitä. Kakun olisi hyvä hyytyä jääkaapissa 4 tuntia, kolmen tunnin jälkeen saa kyllä viipaleita - joskus kun tulee kiire.

    • liivatejauhetoimii

      Itsellänihän ei ole ikinä ollut mitään ongelmaa liivatejauheessa. Mielestäni paljon näppärempiä, kuin lehdet. Siinähän on siis 1 tl liivatejauhetta vastaa 2 liivatelehteä.
      1tl sekoitetaan 1 rkl kylmää vettä ja annetaan imeytyä (niinkuin korppujauhovesi!)
      kun ne on olleet jonkin aikaa, sulatetaan se.
      toimii : )

    • Pika-apua!

      Kokeilin liivatetta ensimmäistä kertaa.. jotain meni todellakin pieleen kun koko massa oli levitettäessä täynnä pieniä liivatemurusia... voiko sitä silti syödä huomenna? Itse massa maistui oikein hyvälle ja veikkaan, että liivatteen ja kylmän massan yhdistäminen oli se ontuva vaihe.. Mutta ne pikkuruiset kököt. Ugh.

      • gelitaali

        Mulla koskaan mitään murusia ole jälkkärissä ollut eikä mitään riittämätöntä hyytymistä vaan oikeastaan päinvastoin - käytin liivatetta pakkauksen ohjeen mukaan pannacottaan lusikoitava hyytymisaste tavoitteena (jonkin verran hyllyvä) ja siitä tuli niin tiukkaaa, että hyvä kun veitsellä sai leikattua. No hyvä - ei muuta kuin pannacotat lämmittäen nesteeksi ja lisää kuumaa kermaa sekaan, jäähdytys ja jopa jälkkäri olikin jo maukkaan syötävää. En sitten tiedä, onko liivatteen laadussa jotain heittoa vai onko ohjeissa jotain väärin, mutta mielestäni vähemmän on parempi.


    • Peukalopuuttuu

      Apua! Teen juustokakkua ja pinnalle piti tulla hyydytetty glögi. Iskin liivatteet kylmään veteen ja tajusin, että se glögihän laitetaan vasta kakun ollessa kokonaan hyytynyt.

      Miten kauan liivate säilyy tossa kylmässä vedessä?! Säilyykö 10h aamuun vai pitääkö mun venaa nyt se 4h kakun hyytymistä ja käyttää liivate vielä tänään? Ei muuten, mutta viimeiset liivatteet menossa ja kauppa ei ole auki enää ennen kemuja. Aarg.

    • Anonyymi

      Sille joka etsii netin syövereistä vastausta mikä meni vikaan (niinkuin minäkin eilen) vastaus on liivatelehtien koko. Reseptinlaatija on käyttänyt ohjeessa vaikkapa 4kpl liivatelehtiä, jonka paino sattuu olemaan 2g kpl. (Esim, Meira)
      Leipoja testaa ohjetta, mutta käyttääkin tietämättään pienempiä liivatteita (esim.Rainbow) n. 1g kpl. Lopputulos: vituiks meni ja kaikki varmaan osaa päätellä miksi.

    • Anonyymi

      Todennäköisin syy on happamuus, joka heikentää hyytymistä. Juuri tästä samasta syystä hollandaiseen, bearnaiseen ja muihin keltuaispohjaisiin kastikkeisiin laitetaan sitruunanmehua tai etikkaa, jottei kastike juoksetu eli siitä ei tule munakokkelia. Ihan sama periaate pätee liivatteen hyydyttämiskykyyn.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 195
      2609
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      208
      2374
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      63
      2292
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      184
      1782
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1298
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1287
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      20
      1233
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1225
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe