Tarkoitus on pistää vahat auton pintaan ennen talven tuloa ja nyt kaipaisin neuvoja. Vahaksi on valittu Autoglymin punainen ja kulta. Mites minä nyt selviän hommasta? Ensin pesen ja kuivaan auton, sitten levitän punaista ja sen perään tuota kultaista.
Mutta kysymykset:
Millä pesuaineella saan etupuskurissa olevat sääskenraadonrippeet, pikitöhnät ja muut jäljet pois? Tavallinen autoshampoo ja autonpesusieni ei oikein pure.
Millä vaha kannattaa levittää ja millä kiillottaa? Käykö trasseli kiillotukseen, mikä on paras työkalu.
Kuinka pitkään tuon kultaisen autoglymin pitää antaa kuivua ennen kiillottamista? Muita hyviä ohjeita aloittelijalle?
Kiitokset vinkeistä.
Ohjeet auton vahaukseen
7
5564
Vastaukset
- Tememan
Autoglymistä en tiedä, koska minulla ei ole kokemusta kyseisestä vahasta.
Sinun kannattaa ennen varsinaista pesua levittää auton pintaan liuotinta (mielellään bio-pohjaista, on luonnonystävällisempää ja ei tarvitse haistella myrkyllisiä kemikaaleja), siis alhaalta ylöspäin suihkutetaan liuotinta (vai miten se nyt oli? Kannattaa katsoa www.tuulilasi.fi, siellä oli muistaakseni juttua auton pesusta) ja anna aineen vaikuttaa hetken, 1-2 minuuttia. Tämän jälkeen auto huuhdellaan läpikotaisin vedellä.
Huom. pesuveden on syytä olla haaleaa, ei liian kylmää, eikä liian kuumaa. Oma suositukseni on, että lämmintä vettä (ei ainakaan yli kädenlämpöistä vettä, vähän alle 37 astetta).
Nyt sitten tämän jälkeen auto pestään kauttaaltaan autoshampoolla, vahalla tai ilman, käytä runsaasti vettä, huom. kaikkia pesuaineita ei saa jättää kuivumaan, vaan auto on kastettava välittömästi.
Tämän jälkeen auto kuivataan säämiskällä ja odotetaan vielä hetken varmuuden vuoksi, että auton pinnalla ei ole vettä.
Auton saa vahata vain, jos maalipinta on puhdas, muuten autosta ei tule tasaisen kiiltävää, vahan levitykseen voi käyttää mm. hieman kostutettua sientä (koska muuten sieni imee vanhan itseensä), mutta suosittelen myös trasselia. Auto voidaan kiillottaa trasselilla tai kiillotusliinalla (muitakin vaihtoehtoja voi käyttää) yms.
Puskureihin ja listoihin voi käyttää kiillotusainetta tai mustaa väriainetta (jos autossa on mustat puskurit ja listat, harmaatakin väriainetta on markkinoilla). Tämä on syytä tehdä ennen pesua ja vielä ehkä pesun jälkeen. Kannattaa välttää vahan levittämistä muoviosiin, koska vaha näkyy mustissa puskureissa ja listoissa ilkeältä, vaha muuttaa ne harmahtavaksi (korinväriset osat on mielestäni eri juttu). - helpoin!
Itse otatan kerran kk:ssa harjakoneessa kuumavaha-pesuohjelman, se riittää mainiosti eikä tule hiki. Unohda nuo vahapurkit ja heitä järveen, kuumavaha on nykyaikaa!
- vahaus
Tuo pesukoneiden kuumavaha ei ole käytännössä vaha lainkaan. Sen tarkoitus on saada aikaan helpommin kuivattava pinta pesun jälkeen ja "vahakerros" lähtee seuraavassa pesussa. Kun viitsii ahkeroida muutaman tunnin, niin 3 kertaa vuodessa riittää, saa suojan, auto kiiltää ja on halvempaa kuin joka kuukausi pesussa.
Autoglymiä olen käyttänyt itse. Levitykseen riittää puhdas "rätti"-paras vanha t-paita. Kiillotukseen on paras 100%-puuvillainen t-paita. Älä ostele suotta kalliita liinoja. Kuivumisaika on "kultaisella" vähintään tunti, että tulee hyvä. Sen voi jättää myös yön yli kuivuun, silloin saa parhaan tuloksen. Huomaat, jos olet antanut liian vähän kuivua, siitä, että on _todella vaikeaa_ kiillottaa. Anna mielummin olla kauemmin. Autoglymin punainen on erinomainen koska se puhdistaa, mutta riitämätön sellaisenaan. Toisaalta, esim. Turtlen perus/extreme coat- yhdistelmällä tulee vastaava kiilto/kestävyys. Ei huomaa eroa glymiin. Itsellä Autoglymin yhdistelmä pitää pintansa n. 2 kk. Huomaa selvästi siitä, kun pesussa vesi jää kuin kerroksena auton pintaan, verrattuna ensi pesuun vahauksen jälkeen, jossa vettä on mahdotonta saada pysymään pinnalla =)
- vahaaja
Entäs onko merkitystä missä lämpötilassa vahailee? Kun meinaa ilmat olla jo aika viileitä ja tarkoitus olisi tehdä homma ulkona, ehkä kylmässä tallissa..
Autossa on korinväriset puskurit, eikös nekin vahata samalla tavalla?- Juuso
Varsinkin tuo Glymin kultainen on aika nirso lämpötilan suhteen, mitä lämpimämpi, sen parempi.Viileässä se ei tahdo kuivua ollenkaan.Sen huomaa kun alkaa kiillottamaan pintaa, niin vaha leviää kuin liisteri ja jättää pinnan "rasvaiseksi" .Kuivumisaikana tosiaan tuo tunti on aika minimi.
Myös puskurit voi vahata samalla vahalla. Jos autossasi on mustia listoja niin niihin kannattaa varata vaikka Glymin Bumber-carea. Jos kultainen aine jää puskuriin, niin se ei lähde pois ilman jotain silikonia tms. - WaX
Lämpötilahan on noin 10 astetta!
- Kiiltomato
Juuso kirjoitti:
Varsinkin tuo Glymin kultainen on aika nirso lämpötilan suhteen, mitä lämpimämpi, sen parempi.Viileässä se ei tahdo kuivua ollenkaan.Sen huomaa kun alkaa kiillottamaan pintaa, niin vaha leviää kuin liisteri ja jättää pinnan "rasvaiseksi" .Kuivumisaikana tosiaan tuo tunti on aika minimi.
Myös puskurit voi vahata samalla vahalla. Jos autossasi on mustia listoja niin niihin kannattaa varata vaikka Glymin Bumber-carea. Jos kultainen aine jää puskuriin, niin se ei lähde pois ilman jotain silikonia tms.Kaikki kunnia puunaajille. Itsekin olen vahannut perinteisesti. Nyt on vaan alkanut kyllästyttää tämä touhu, kun liuotinpesulla menettää ahkerointinsa tuloksen nopeasti.
Siksi olenkin alkanut pestä auton vahashampoolla, koska onhan se pestävä jokatapauksessa. Samalla saa kiillon ilmaiseksi. Vaikkei se kestäisikään kuin muutaman viikon, on taas auton pesun aika kuitenkin.
Edellämainitut tarkoitti omatoimista käsityötä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?972018- 981478
- 1121187
- 761067
- 1211062
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57903- 51877
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis58836- 36822
- 33723