Savutus k-arvo ennätyksenne?

DIeseli

Mikä on alin lukema, jonka olette katsastuksella saaneet savutuksen k-arvoksi? Oma ennätys tuli tänään, 0,19. Autoni on yli 300tkm ajettu dieselpaku.

72

6891

    Vastaukset

    • sen enempää , vw TDI 2001 , mittaushetkellä 287 000 km

      yleensä lukema laskee mitä enemmän joudutaan polkemaan , yhtä vokkeloa kerran katsastusmies polki 6 kertaa et saatiin lävitse , 3.8 pahimmillaan ja sit 0.8 kun lopetettiin testi , siin on joku prosentuaalinen erotusraja joka pitää täyttyä ja jos menee yli 3 vaaditaan 2 uutta ... jotenkin noin

    • En muista pienintä arvoa, mutta suurin pudotus ilman korjaustoimia on 4,8 - 0,6. Tämä tapahtui juuri testien tultua, jolloin Mersuni ensimmäisessä katsastuksessa antoi arvon 4,8. Huollon ohjeen mukaisesti ajelin kolmosella kaasu pohjassa muutaman kilometrin ennen huoltoon viemistä ja dadaa: arvo oli 0,6.

      Siinä meni usko tuohon testiin. Liekö konttori osannut tuolloin vielä vaihtaa testerin suodatinta vai missä oli vika.

      Nyttemmin osataan jo viedä autot testattavaksi oikein.

      • Maksimiarvo joka aikanaan omistamastani MB 240D -81 dieselistä on mitattu, oli 7.1. Pelkällä sikapoljennalla saatiin se tippumaan alle kahden.


      • ....VIKAA VAAN MITTAUSTAVASSA YLEENSÄ!

        Harva dieselisti ei aja kierrokset tapissa, kuten varmaan sinäkään et ollut tehnyt.

        Sitten kun mennään katsastusmittaukseen, jossa kaasu survaistaan pohjaan, sitä kuonaa irtoaa pakoputkesta mittauslaitteisiin pakokaasun paineen vaikutuksesta! -mittaa ihan oikein, mutta ei autosi päästöjä, vaan kuonaa, mitä on kerääntynyt putkistoon vuoden aikana edellisestä päästömittauksesta asti.......


    • yks tampio ämmä katsastus konttorilla,sai tommosen lukeman.No, ei muuta kuin diesel huoltoon,siellä saivat 1.9.
      Käskivät sanoa kasurille että opettelee,mittarin käytön. Sama katsatus ämmä,katto diesel huollossa mitattua paperia,ja löi leiman paperiin. Sen jälkeen kerroin diesel huollon terveiset.

    • Mb ML-320 CDI vm. 2006 savutus k-arvo oli 0,10 autolla ajettu n. 200000 km.

    • Jos katsastuskonttorilla koneessa on linssissä nokea, saattaa tulla hylkäyslukemat, vaikkei putkesta tulisikaan muuta kuin ilmaa. Kannattaa pyytää katsastusmiestä pyyhkimään linssit puhtaaksi.

    • Vaaditaanko uudemmilta autoilta joissa hiukkassuotimet pienempää K-arvoa ???

    • Viimeisin katsastus 0,04

    • Minun Mersussa -0,6

      • Tänään katsastuksessa MB 290td -98 ajettu 702000 km K-arvo 0,11 Ei paha


      • Citroen C5 2.0 HDI 2008 FAP 250000. K=0,03


      • BMW 316d -09, 210tkm => tulos tasan 0,00 tänään K1 asemalla..


    • Palikka polkimen alle, niin että autolla juurija juuri pysyy liikenteen mukana. Huippuarvot aina, eikä tarvitse huudatta. Jos katsuri valittaa, niin sanot vaan että kyseessä on polttoaineen säästäjä.

    • Passat 2,0 TDI CR vm. 2010. 98000km. K-arvo puhdas 0,0 syyskuussa 2012.

      • Tuota on jo vaikea alittaa!


      • savuarvo kirjoitti:

        Tuota on jo vaikea alittaa!

        Desimaalit hieman vajaat, vai oliko vanha mittari


      • Sama auto syksyllä 2014 ja 2015 tasan 0,0! Molemmilla kerroilla vielä eri asemalla.
        Hiukkassuodatin toimii.


      • 3-vuotia_Passat kirjoitti:

        Sama auto syksyllä 2014 ja 2015 tasan 0,0! Molemmilla kerroilla vielä eri asemalla.
        Hiukkassuodatin toimii.

        Passat ei ole enää 3-vuotias vaikka nimimerkistäni voisi muuta päätellä.
        Viimeisin tulos syyskuun katsastuksesta 0,00. Pakoputket pysyy puhtaina. Milloin alkaa nokea pukkaamaan?


      • 3-vuotia_Passat kirjoitti:

        Sama auto syksyllä 2014 ja 2015 tasan 0,0! Molemmilla kerroilla vielä eri asemalla.
        Hiukkassuodatin toimii.

        Melko yksitoikkoisen turhaa on tämän auton kohdalla savutustestit. Syyskuu 2018, K-arvo edelleen puhdas 0,00. Turhaa touhua koko mittaus kun tuloksen voisi todeta vaikka sormella pyyhkäisemällä pakoputkien sisältä - nokihiukkasia ei tule.


      • 3-vuotias_Passat kirjoitti:

        Melko yksitoikkoisen turhaa on tämän auton kohdalla savutustestit. Syyskuu 2018, K-arvo edelleen puhdas 0,00. Turhaa touhua koko mittaus kun tuloksen voisi todeta vaikka sormella pyyhkäisemällä pakoputkien sisältä - nokihiukkasia ei tule.

        Noinhan se ehjän nykydieselin savutusmittaus menee aina. Ei katsurin mittarilla saa selville onko moottori käynnissä vai ei, koska mittaustulos on aina sama 0.00.


      • Ja NOxit aivan tapissa.


      • 3-vuotias_Passat kirjoitti:

        Melko yksitoikkoisen turhaa on tämän auton kohdalla savutustestit. Syyskuu 2018, K-arvo edelleen puhdas 0,00. Turhaa touhua koko mittaus kun tuloksen voisi todeta vaikka sormella pyyhkäisemällä pakoputkien sisältä - nokihiukkasia ei tule.

        Sama linja jatkui tänä syksynäkin. Tällä kertaa eri asemalla kuin aikaisemmin. Pakoputket pysyvät puhtaina. Hiukkassuodatin toimii erinomaisesti iästä ja kilometreistä riippumatta. Pelkkiä nollia savutustestissä.


    • Dieselin lisäaine----lentokonepetroli----auttaa moneen vaivaan, ainakin talvella.

      • 559166km passat1.9tdi savutus arvo 0


      • pasuuna kirjoitti:

        559166km passat1.9tdi savutus arvo 0

        Entäs kaksi desimaalia...?


    • joskus töissä tullu tehtyä aika paljon testejä ja suurin lukema 9.01 Muistaakseni vanhasta -82 lantikasta. läpi meni vasta kun pisti palikan polkimen alle.

    • kolmosella satasta ja sen jälkeen päästömittaukseen.. menee varmasti läpi!

    • Hiace pöläytti 7,40 Ajoin lähimmälle huoltsikalle ja tankkasin 10 litraa bensaa ja toisen kympin dieseliä perään että bensa sekoontuu dieseliin. Ajoin takaisin katsastukseen uusintatarkistukseen ja nyt arvo oli 0.86.

      Ei muuten kannata kokeilla nykydieseleissä, vanhoissa etukammioraksuttimissa toimii bensaseos oikein hyvin.

    • Suoraan ajosta katsastuksen .Ei mitään pelleilyä "aja 3 vaihteella motarilla 120 " .Katsastusmies polkaisi kerran lukema 0,3 ,kertoi ,tämä on hyvä .

      Auto Peugeot 306 Turbo Diesel ,ajettu 430,000 ,

      • Nimenomaan ajosta lämpöisellä koneella, ei kylmällä koneella ja pelkkää pätkäajoa ennen katsastusta...


    • Mercedes E 220 cdi BE 2012 ensimmäisessä katsastuksessa joulukuussa K-arvo =0

    • VW T4 2,5 Tdi 75Kw ajettu 570520km ja arvo oli 0,26 tietty katti tyhjennettu kaikesta turhasta joten alusta loppuun suoraa putkea.

      • 0,02 näytti. 2003 Audi A4, 2,5 TDI, V6, Quattro. Noin vähäisistä päästöistä pitäis saada jo verohelpotusta! :) Ajettu vähän alle 300 000.


    • W204, 2008, 220cdi, 260tkm, k-arvo 0

    • lämpimäksi ajettu mutta ei tappikierroksilla huudatettu sofim 2,5d arvo 0,8. kilometrejä 270 tuhatta

    • 0.01 vag 1.9

    • volvo s80, d5, 2007, hiukkassuodin, aj. 280tkm. Savutus 0,0. en muista muita desimaaleja eikä niillä ole merkitystä.

    • Dieselin lisäaineella kirkkaasti läpi katsastuksesta.

    • -15 kylmäkäynnistys ja 5km ajoa asemalle. 400tkm mittarissa ja k-arvo 0.09 (ABC talvidiesel)

    • Toyota Yaris -09, päästöt 0,00. Kysyin onko hyvä vai huono? katsastumies tuumasi, pelkkää vesihöyryä, tosi hyvä!

    • Passat 3c 2007 2.0tdi aj.296000tkm
      K-arvo 0.03.

    • Vw polo 2008, 1.4 TDI pd aj. 297 000km K-arvo 0,9

    • mersu 270 cdi 2000. K-arvo oli 0,03 . Katsastus mies vähän ihmetteli..

    • Volvo V40 1.9TD -99 aj.475 000 km K-arvo 0,05

    • Katsastuksen palautekuponkiin merkataan yleensä 0, mutta mittarin printtiä olen joskus itse pyytänyt nähtäväkseni ja joskus se tutulla asemalla esitellään pyytämättäkin tuon virallisen palautelapun lisäksi.

      2012 W212 joka kerta 0.00 kolmella merkitsevällä numerolla. Tuo on suunnilleen se taso, mihin EU5 ja uudempien dieselien pitäisi ehjän hiukkassuodattimen kanssa pystyä.

      Savutusmittauksessa on yksi lysti onko moottori käynnissä vai ei, koska käytettävän mittarin resoluutio ei riitä havaitsemaan tuleeko putkesta savua vai ei. Tämän mittaustuloksen ensi kertaa nähtyäni aloin pestä myös pakoputkien kromikoristeet. Ja totta vie, ne olivatkin vain kuraantuneet. Kerran puhtaaksi jynssättynä pysyvät kirkkaina normaalilla pesulla.

      Ajettu nyt 150.000 km.

      • En ole nähnyt yhdessäkään bensa-autossa sisältä niin puhdasta pakoputkea kuin omassa huijausmoottorilla varustetussa Euro5-Passatissani. K-arvo on ollut joka katsastuksessa 0,00!


    • 2000 vuosimallin BMW 330xd 404tkm ajettu k-arvo oli 0,00 Ei ole hiukkassuodatinta! Ajoin menomatkan konttorille vaihtelevasti, mutta kierrokset min 2500 ja pääosin siellä 4000rpm-4500rpm ja silminnähden ei savuttanut ollenkaan.

      • Noh itselläni 592000 ajettu Hiace vm -96 pääästöarvo 0.13 ,3v.sitte laitoin RVS lisäainetta öljyn joukkoon mikä alenti n k.arvoa1.5 llä lisäksi jarrutan AINA moottorilla ,tämä pitää kai sitte pakoputken puhtaana ,päästöarvo ei valehtele. Vieressä samalla päästömittarilla sama vm- hiace lähes 5 k-arvo eli mittuslaitteisto oii kunnossa .nim.ylensankia


    • Vectra 1.9 cdti 190tkm k-arvo 0,03

    • Ei ole aina antanut edes lukemaa. 😉

    • Päästöarvot ei kerro koneen kunnosta mitään,ei mitäään,kaikki saadaan yleensä säädettyä,mitä matalammalla on sen huonompi on voitelu.

    • Audi A6 3.0 kutonen. Vm 2013. 0.05. Kylmä kone eikä revittelyjä ennen testiä.

    • Kia Cerato 1.6 CRDi vm. 2006 k-arvo 0.03

    • 0 (Mazda 3 1.6 TD ja BMW 120)

    • 7.1 Sisu proto

    • T4 2,4 1996 / 444 000 eilen K arvo 0,56. Syöttöä lisätty, vaikkei tällä muutenkaan kiirustella...

      • Volvo V70 mk2 2.5 tdi/552000km tänään testissä 0,01...


    • Volvo V70 -03 264tkm tänään 2,7

    • Focus 1.6 tdci -08 206tkm kaupunkiajoa k-arvo 2,57 hylky tuli
      pari päivää poljin ku tulpatonta mopoa ja kas 0.38

    • 2001 hiece ja hiukkase toli juuri 0,007 nox oli 0,091 ja Co 0,041. Ei valittamista konella ajettu 700 000km

    • Pomppasi katsastuksesta, k-arvo putosi viidennekseen Tri-Pak Diesel-Boosterilla !

    • Volvo S80 2,5 tdi 1999 k-arvo katsastuksessa 4,52. Sitten poljin maantiellä 2,3,4 vaihteella ryntäytykset pari kertaa rajoittimen asti ja vein heti päästötestiin. Näytti 1,33 ja läpi meni. Eli dieseliä täytyy vaan muutama kerta ryntäyttää tiellä ja se on siinä.

    • Tänään 2,0 d4d farkku avensis vm 2007 ajettu 454000km ja k-arvo 0,04 ..

    • E 220 cdi 2012 aj. 140000 km K arvo 0

    • e39 520d 2001 ajettu 450000km k-arvo 0.68

    • Katsastin juuri äsken 12.11.2019 klo. 17:40 vuoden 2005 mallisen E 220 CDI mersun ja K-arvo oli vain 0,1. Autollani on ajettu 279438km, eli ei ne kaikki diiselit ole häkäpönttöjä. Iskunvaimentimissakin oli eroa verrattuna rinnakkaiseen iskunvaimentimeen vain 1% ja jarruvoimissa edessä 1% ja takana 0%. Ei siis voi olla muuta kuin hyvillään, meni edellisen vuoden tapaan kerralla läpi katsastuksesta. :)

      • > K-arvo oli vain 0,1

        Eli näkyvyys autosi perässään hinaamassa savupilvessä oli 1/0,1 = 10 m.

        Savutustestissä mitataan pakokaasun valonläpäisevyyttä ja mittayksikkönä on tosiaan metreinä mitatun näkyvyyden käänteisluku.

        Alkeellinen testi kehitettiin aikoinaan karsimaan pois pahimmat saastepommit liikenteestä. Näkyvyyteen vaikuttaa eniten karkeiden nokihiukkasten määrä, joten mikä vaan likimain ehjä kone se läpäisee ja hiukkasloukulla varustetuille tuloksen kuuluukin olla likimain 0.

        Valitettavasti terveydelle vaarallisimpia ovat kaikkein pienimmät, reilusti alle 1 mikrometrin "ultrapienet" hiukkaset, joita diesel tuottaa runsaasti. Ne ovat suurinakin pitoisuuksina (kymmeniä tuhansia hiukkasia per cm³, siis cm³ eikä m³) näkymättömiä. Jotenka savustustesti ei näiden olemassaoloa mittaa -> testistä pääsee läpi, vaikka olisi hiukkassuodatin tuunattu rautakangella.

        Eikä katsastuksessa mitata NOx päästöjäkään. Hyvä niin, koska valtaosa dieseleistä tuottaa
        NOxeja moninkertaisesti sallittua (tyyppihyväksynnän raja-arvot) enemmän. Jo ehjänäkin. EGR tulppaus on se vakiotoimenpide, millä päästöjä kasvatetaan. Tästä syystä henkilöauton NOx päästöt ovat vähintään yhtä isot kuin kuorma-autolla tai bussilla ja 10 kertaiset suhteessa kulutettuun polttoainemäärään.


    • Peugeot 607 2.0 HDi 2009 277tkm. Katsastuksessa tänään arvot 0.00.

    • Suberbin dieselin vm. 2010 ajettu n. 205000 MY-Dieselillä 0,00

    • Eilen katsastettu Volvon 1,6 D2. Paperiin katsastaja merkitsi savutuslukeman 0,03.
      Ajettu 292 000 km, kerran pesty hiukkasloukku.

    • Vw Golf 2.0 TDI vm 2010 oli tasan 0.
      Ajettu 174000.

    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Uuden henkilötunnuksen koodi

      Puuhaillaan uutta henkilötunnusjärjstelmää josta tavan taallaaja ei voi päätellä yhtään mitään. Vastaavasti koodien lukuoikeus ja tiedonpurku tulee ol
      Maailman menoa
      162
      3459
    2. Muut maat tiukentaa korona toimia, suomi ei

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006643856.html Miksi suomessa taas odotetaan että tartunnat räjähtää. Jo nyt helsingissä enemmän tartuntoja kuin O
      Maailman menoa
      252
      3070