Veron kiristämisen perusteet kestämättömiä

Logiikkaa

Työsuhdeautojen rangaistusveron perusteluksi esitetyt väitteet eivät perustu faktoihin vaan myytteihin ja mutu-olettamuksiin. Luullaan, että panemalla työsuhdeautot raskaalle verolle ympäristökuormitus Suomessa muka vähenisi. Tämä ei pidä paikkaansa. Mikäli työsuhdeautot pannaan rangaistusverolle, siirtytään ajamaan vanhemmilla käytetyillä autoilla ja auton vaihtoväli pitenee 3 vuodesta reilusti. Näin maamme autokannan vaihtuminen ympäristöystävällisemmän tegnologian mukaisiin malleihin hidastuu. Vero, jonka tarkoitus olisi auttaa ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa johtaa autokannan vanhenemiseen ja sitä kautta polttoainetta kuluttavampaan ja saastuttavampaan suuntaan.

Yleinen myytti, johon kritiikittä uskotaan on se, että rikkaat kaahailevat ja ajavat huviajelua ökyautoillaan (ja on oikein että tämä pannaan aisoihin). Onko niin, että autoedun pois ottaminen motivoituu pohjimmiltaan joidenkin kaunasta polttoaineiden hinnankorotusten taakasta "välttyviä" työsuhdeautoilijoita kohtaan. Todellisuudessa autojen käyttö maassamme ei keskimäärin vähene vaikka työsuhdeautoilusta tehtäisiin "tavallista autoilua" kalliimpaa. Työsuhdeautojen mittareihin kertynee kilometrejä keskimääräistä enemmän mutta tämä johtuu siitä, että näiden autojen haltijat tarvitsevat autoa työssään keskivertoa enemmän.

Uskomus että työsuhdeautot lisäävät maassamme ajettuja kilometrimääriä perustuu usein yksittäiskokemuksiin tyyppiä "naapurin isäntä aina sanoo, että mennään mun autolla kun firma maksaa bensat". Mutta missä todisteet! Ja sitäpaitsi jos näin on, niin siltä toiselta autoltahan jää samat kilometrit ajamatta. Ajatellaan, että työsuhdeautoilija ilman muuta ajaa paljon muita enemmän, koska bensa ei maksa mitään. Mistään ei ole esittää kovaa faktaa siitä, että työsuhdeautoilun rankaiseminen todella johtaisi vähempiin päästöihin saati pienempään polttoaineen kokonaismenekkiin. Jos verotusta kiristetään on ainoa oikea tapa tehdä se vain paljon kuluttavien autojen kohdalla kun kohtuullisesti kuluttavien ja uusinta hybridi- ym. teknologiaa edustavien työsuhdeautojen verotus pidetään ennallaan tai sitä päinvastoin lasketaan. Ja tasa-arvon vuoksi myös vastaavien omistusautojen verotusta täytyy kiristää vastaaviin lukemiin. Miksi työsuhdeauton käytön pitäisi olla kalliimpaa kuin omalla autolla ajaminen - tähän ei kestävää selitystä ole esitetty!

33

1938

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raha merkitsee

      Ei verojen todellinen syy oikeastaan koskaan ole mikään ympäristönäkökohta, vaan ihan yksinkertaisesti rahan kerääminen. Perusteet tietenkin keksitään sen mukaan, millä ao. vero on helpoiten myytävissä.

      Tuossa työsuhdeautokeskustelussa pitäisi huomioida se seikka, että valtaosa (valitan, ei ole tilastoa tarjota) työsuhdeautoeduista on käyttöetuja (l. edun saaja maksaa polttoaineen), eikä suinkaan vapaita autoetuja. Eri yritysten välillä on myös eroja, kuinka autoetu työntekijälle tarjotaan, esim. joutuuko työntekijä myös maksamaan osan leasing-maksusta. Samoin autoedulla on vaikutus kilometrikorvausten määrään, jos työssään joutuu autoaan käyttämään (muutenkin kuin työmatkoihin kodin ja työpaikan välillä).

      Mainittakoon vielä, että minulla ei ole autoetua, vaikka sellaisen haluessani saisin, ihan vain selvennykseksi, mikäli joku on siinä virheellisessä käsityksessä, että autoetu on sama asia kuin ilmainen auto työnantajan puolesta.

      • valtaosa käyttöetuja

        Nyt meni arviosi käyttöedun osuudesta valitettavasti pahasti metsään. Noin 80 000 :sta autoedun nauttijasta melko tarkalleen 75 %:lla on nimenomaan vapaa autoetu. Autoedun saajien määrä on pysynyt hämmästyttävän vakiona viime vuosien ajan.

        Tässä vähän lukuja: http://www.tuulilasi.fi/yritysautot/?subarea=&article=146573


      • tilastoa

        sillä 60000 on vapaalla edulla liikenteessä. Yksi syy on se että kun työantaja maksaa myös polttoaineen omista ajoista niin ajetaan turhaa kun ei tarviste maksaa itse. Minusta pelkästään tuo pitää paikkaansa sillä tiedän miten asia oikeasti on. Minun kaverilla on ja kuljetaan Lapissa 3 reissua kesässä ja olisi oma auto niin jäisi yhteen.


      • autoetuautoilija minäkin
        tilastoa kirjoitti:

        sillä 60000 on vapaalla edulla liikenteessä. Yksi syy on se että kun työantaja maksaa myös polttoaineen omista ajoista niin ajetaan turhaa kun ei tarviste maksaa itse. Minusta pelkästään tuo pitää paikkaansa sillä tiedän miten asia oikeasti on. Minun kaverilla on ja kuljetaan Lapissa 3 reissua kesässä ja olisi oma auto niin jäisi yhteen.

        Tiedät miten asia oikeasti on?

        Minulla on ollut vapaaetu 10 vuotta,
        kertaakaan en ole Lappiin ajanut.
        Jos Lappiin haluan, mene junalla tai lennän.


      • minä en
        autoetuautoilija minäkin kirjoitti:

        Tiedät miten asia oikeasti on?

        Minulla on ollut vapaaetu 10 vuotta,
        kertaakaan en ole Lappiin ajanut.
        Jos Lappiin haluan, mene junalla tai lennän.

        melkoinen hölmö jos noin teet ja ei meidän tavarat mihinkään julkiseen mahtuisikaan ja mönkijä myös olisi aika vaikea junaan tai linja-autoon laittaa. Myös vanhempani käyttävät Lapin lomilla minun työsuhdeautoa ja kerran annoin myös siskon ukolle kun kävi Tenolla pari viikkoa. 2 vuotta ja 140 000 kilometriä menee rikki nyt syksyllä ja auto menee uusiksi.


      • varmuuden vuoksi
        minä en kirjoitti:

        melkoinen hölmö jos noin teet ja ei meidän tavarat mihinkään julkiseen mahtuisikaan ja mönkijä myös olisi aika vaikea junaan tai linja-autoon laittaa. Myös vanhempani käyttävät Lapin lomilla minun työsuhdeautoa ja kerran annoin myös siskon ukolle kun kävi Tenolla pari viikkoa. 2 vuotta ja 140 000 kilometriä menee rikki nyt syksyllä ja auto menee uusiksi.

        vielä vähän sopivasti retusoi ajopäiväkirjaa pitkin vuotta niin verottajakaan ei pääse kiinni. Mitenkäs se olikaan ennen vanhaan sen kaksinkertaisen kirjanpidon kanssa - verottajaa varten aivan ikioma. No valitettavasti verottajakin on alkanut havahtua.


      • autoetuautoilija
        minä en kirjoitti:

        melkoinen hölmö jos noin teet ja ei meidän tavarat mihinkään julkiseen mahtuisikaan ja mönkijä myös olisi aika vaikea junaan tai linja-autoon laittaa. Myös vanhempani käyttävät Lapin lomilla minun työsuhdeautoa ja kerran annoin myös siskon ukolle kun kävi Tenolla pari viikkoa. 2 vuotta ja 140 000 kilometriä menee rikki nyt syksyllä ja auto menee uusiksi.

        en usko olevani hölmö vaan minulla on kyllä muutakin elämää kuin autossa istuminen.
        Ajat 70tkm vuodessa? Taksikuski?

        Myöskään minun tuttavat eivät yleensä pummaile toisten autoja,kyllä jokainen hoitaa omat ajamiset omilla välineillä. Aika säälittävää...


      • työsuhdeautoilija...
        minä en kirjoitti:

        melkoinen hölmö jos noin teet ja ei meidän tavarat mihinkään julkiseen mahtuisikaan ja mönkijä myös olisi aika vaikea junaan tai linja-autoon laittaa. Myös vanhempani käyttävät Lapin lomilla minun työsuhdeautoa ja kerran annoin myös siskon ukolle kun kävi Tenolla pari viikkoa. 2 vuotta ja 140 000 kilometriä menee rikki nyt syksyllä ja auto menee uusiksi.

        saa käyttää vain oma perhe.Se että annat muille on vastoin sääntöjä.Joku työkaveri jossain vaiheessa käräyttää sinua.


      • Nereks
        autoetuautoilija minäkin kirjoitti:

        Tiedät miten asia oikeasti on?

        Minulla on ollut vapaaetu 10 vuotta,
        kertaakaan en ole Lappiin ajanut.
        Jos Lappiin haluan, mene junalla tai lennän.

        Taidat sitten olla suurituloinen, jolla on hyvät yhteydet lentokentälle ja rautatieasemalle. Tavaraa et varmaan ottaisi mukaan ja ottaisit korkeintaan miehesi mukaan. Tilanteesi on tavallisesta poikkeava.


    • Rautalangan taivuttaja

      Ja tasa-arvon vuoksi myös vastaavien omistusautojen verotusta täytyy kiristää vastaaviin lukemiin. Miksi työsuhdeauton käytön pitäisi olla kalliimpaa kuin omalla autolla ajaminen - tähän ei kestävää selitystä ole esitetty!


      Esimerkiksi jos maksat kolmenkympin autosta työsuhde-etuna 300 euroa kuukaudessa (kun etu lasketaan ns. palkan päälle.
      Ei taida riittää kuukausikustannukseksi jos ostat vastaavan oman....
      Ja tottahan se on että ajot lisääntyvät jos ne voi laittaa työnantajan piikkiin, varisnkin näillä polttoaineiden hinnoilla.

      • näin se vaan on

        jos maksat nettona 300 € (verotusarvo 800 €/kk??) 30 tonnin autosta, se ei ole paljon.
        Omistusauto maksaa 30 t ja 20 tkm vuodessa kolmen vuoden välein vaihto about 55 €/ 100km Autoliiton laskelmia mukaillen (24 t auto kustannukset 42 senttiä /km jos ajosuorite 20tkm vuodessa) eli jos ajat 1700 km kuukaudessa oma auto maksaisi vähintään 800 €/kk puhtaana.


      • se on
        näin se vaan on kirjoitti:

        jos maksat nettona 300 € (verotusarvo 800 €/kk??) 30 tonnin autosta, se ei ole paljon.
        Omistusauto maksaa 30 t ja 20 tkm vuodessa kolmen vuoden välein vaihto about 55 €/ 100km Autoliiton laskelmia mukaillen (24 t auto kustannukset 42 senttiä /km jos ajosuorite 20tkm vuodessa) eli jos ajat 1700 km kuukaudessa oma auto maksaisi vähintään 800 €/kk puhtaana.

        Aika monella verotusarvo = nettokustannus.

        Näin on, kun autoetu on vaihtoehto rahapalkalle (palkka pienenee verotusarvon verran). Silloin ei mitään etua edes synny, koska autoedun verotusarvo on laskettu vastaamaan juurikin todellisia kuluja oletuksella 18 000 km / v.


    • autoetuilija

      Muistaakseni Myynti ja Markkinointiliiton jäsenten keskimääräinen ajomäärä on n.45.000 / vuodessa kun "normaali-ihmisen" n.20.000.

      Isommat ajomäärät ovat luonnollisesti työstä johtuvia kilometrejä. Työsuhdeauto kun yleensä on siksi että kas kummaa, niitä työajoja syntyy.

      Toiseksi. Suomessa on rekisterissä 2,5 miljoonaa
      autoa. Työsuhdeautoja on 60.000. Näistä osa
      vapaaetu,osa käyttöetuautoja(en tiedä tilastoja).

      Jos vaikka oletetaan että osa ajaa "turhia ajoja
      kun bensa ei mitään maksa" niin voisiko joku laskea että mikä vaikutus sillä sitten on Suomen kokonaispäästöihin - jos se on vaikutin tähän keskusteluun?
      Kuinka paljon aikuinen ihminen ajelee työpäivänsä jälkeen niitä "turhia ilmaisia kilometrejä" ? En minä ainakaan.

      Ottaen huomioon että nämä 60.000 autoa kaikki ovat alle 3v vanhoja autoja vr. että suomalaisten autojen keski-ikä on 10v.

      Paljonko niitä "turhia päästöjä" sitten syntyy?

      Vihreät ampuvat nyt tykillä hyttystä ja kalastelevat ääniä, populistista kikkailua.

      • S. Vilen

        Ottaen huomioon että nämä 60.000 autoa kaikki ovat alle 3v vanhoja autoja vr. että suomalaisten autojen keski-ikä on 10v.


        On myös mahdollista jatkaa liisaria kolmen vuoden jälkeen (ja tämähän alentaa verotusarvoa).
        Toisaalta jossakin "perinteisemmissä" firmoissa ostetaan autot yhä ja näin ollen vaihdon raja saattaa olla vaikka 200000 kilometriä (tai sitten kun johtaja niin päättää).


      • vähän lukemiasi

        Työsuhdeautoja on n. 80 000. Näistä 60 000 on vapaan autoedun autoja.


      • Nereks

        Voisitko ensi kerralla lainata siteeraamaasi tekstiä vain siinä tapauksessa, että se on tarpeen ja samalla merkitä selkeästi lainaamasi osuuden?


    • koko auto

      etu.

    • faaraokairo

      Hyvää mieltä teille tösuhdeautoiljat. Itse olen ajanut n. miljoona kilometriä työsuhdeautolla ja aina on kannattanut verrattuna omaan autoon, koska omia ajoja saa ajella veloituksetta ja ilman kritiikkiä vaikka kuinka paljon.

      Poltto-aineiden hinta on noussut pajon ja työsuhdeautojen verotus on jäänyt paljon jälkeen siitä mitä esin 80-90 luvuilla suhteellisesti maksettiin.

      Kyllä teillä arvoisat työsuhdeautoilijat on varaa maksaa myös enemmän veroja autoilustanne niinkuin on käynyt ilmi.
      Kalleilla autoilla ajavat toimitusjohtajat ja hyvintoimeentuevat. Heille ei verotuksen kiristys tunnu missään.
      Siirtyessänne eläkkeelle teille myös lisätään eläketuloksi maksamanne veroetu eli palkanlisä, josta veroa on maksettu, joten eteenpäin vaan.

      Toinen vaihto-ehto lienee omaan autoon siirtyminen ja siitä kilometrikovausten ottaminen ja tämä tulo on verotonta, että siitä vain.
      yt:mot

    • kovaa tuhlausta

      Kaverilla oli vapaa autoetu, ja kylläpä sitä käytettiinkin! Rällättiin ihan huvikseen ja aina "lämä tiskissä". Kaikki ottaa ilon irti tuollaisesta edusta kun saman maksaa kuitenkin. Ehottomasti pitää kiristää/poistaa vapaa autoetu, on se niin törkeää tuhlaamista!

      • Tilastojentulkitsija

        Ihmisillä voi olla yksittäisiä kavereita jotka ajaa työsuhdeautolla holtittomasti ja samoin toisia jotka ajaa omalla autollaan yhtä holtittomasti. Ei tästä voi mitenkään yleistää että "kaikki näin tekee".

        Se mikä tässä on olennaista on että tuleeko niitä päästöjä vähemmän mikäli vapaa autoetu lakkautetaan. Ja vastaus on ei. Nämä ihmiset siirtyy käyttämään vanhempia ja saastuttavampia omia autoja (eivät ota tilalle käyttöetua!), autonvaihtovälit pitenee. Vapaa autetu on vain 2% autoilijoista ja maamme ilmakehään kohdistuvasta kokonaiskuormituksesta vain 4% tulee koko liikennesektorilta (2,5 milj. autoa). Jos pannaan verolle kesämökit tai lopetetaan kaukana keskustoista olevat kauppakeskukset niin saataisiin oikeita ilmastovaikutuksia.

        Pelkkä kateus tai "se on oikein niille rikkaille ökytuhlreille" tyyppiset myytit eivät riitä perusteluiksi. Sitäpaitsi suurin osa näistä ihmisistä on autoa todella tarvitsevia myyntimiehiä tms. Huoltoasentaja ei pääse maatiloille millään bussilla. Johtotason "rikkaita" ihmisiä vapaan autoedun omaavista on vain pieni osa.


      • Piiirimyyjä
        Tilastojentulkitsija kirjoitti:

        Ihmisillä voi olla yksittäisiä kavereita jotka ajaa työsuhdeautolla holtittomasti ja samoin toisia jotka ajaa omalla autollaan yhtä holtittomasti. Ei tästä voi mitenkään yleistää että "kaikki näin tekee".

        Se mikä tässä on olennaista on että tuleeko niitä päästöjä vähemmän mikäli vapaa autoetu lakkautetaan. Ja vastaus on ei. Nämä ihmiset siirtyy käyttämään vanhempia ja saastuttavampia omia autoja (eivät ota tilalle käyttöetua!), autonvaihtovälit pitenee. Vapaa autetu on vain 2% autoilijoista ja maamme ilmakehään kohdistuvasta kokonaiskuormituksesta vain 4% tulee koko liikennesektorilta (2,5 milj. autoa). Jos pannaan verolle kesämökit tai lopetetaan kaukana keskustoista olevat kauppakeskukset niin saataisiin oikeita ilmastovaikutuksia.

        Pelkkä kateus tai "se on oikein niille rikkaille ökytuhlreille" tyyppiset myytit eivät riitä perusteluiksi. Sitäpaitsi suurin osa näistä ihmisistä on autoa todella tarvitsevia myyntimiehiä tms. Huoltoasentaja ei pääse maatiloille millään bussilla. Johtotason "rikkaita" ihmisiä vapaan autoedun omaavista on vain pieni osa.

        Nämä ihmiset siirtyy käyttämään vanhempia ja saastuttavampia omia autoja (eivät ota tilalle käyttöetua!), autonvaihtovälit pitenee.


        Eiköhän tuokin ole aika yleistystä vailla minkäänlaista näyttöä? Ostetaanhan koko ajan uusia autoja tässäkin maassa.

        Ja toisekseen ainakin pääkaupunkiseudulla tuntuu perusetuautoilija olevan päällikkötittelin omaava konttorirotta joka ei autoa työssään edes tarvitse ja pääsisi työpaikalle mainiosti vaikka bussilla. Huoltoasentajat ja monet myyjätkin ajelevat omillaan?


      • sanoisit

        tuon saman jos sinä olisit se työsuhdeautoilija.Vai oliko kyse pelkästään naapurikateudesta.Taisi olla...


      • noinkaan

        Minulla on ollut jo vuosia käyttöautoetu mikä on meidän firmassa liki kaikilla joilla ylipäänsä on autetu. Itse ajan firman autolla 17tkm/vuosi. Tuota ennen oli oma auto jolla ajettiin >28tkm / vuosi.
        Liisarin vuokra meidä firmassa maksetaan suurimmaksi osaksi palkassa ja bensat tietysti omasta pussista. Laskin moneen kertaan, että tuo on jo nykyisellään aivan sama onko oma vai firman auto, paitsi ettei tarvitse pitää sitä 30-40ke kiinni siitä autossa. Saman verran rahaa katoaa sen 3-4 vuoden aikana kuitenkin.

        En ymmärrä miten verojen nosto vähentäisi omia ajojani kun noistakin osa on firman ajoja.


      • sinulla vähennäkään
        noinkaan kirjoitti:

        Minulla on ollut jo vuosia käyttöautoetu mikä on meidän firmassa liki kaikilla joilla ylipäänsä on autetu. Itse ajan firman autolla 17tkm/vuosi. Tuota ennen oli oma auto jolla ajettiin >28tkm / vuosi.
        Liisarin vuokra meidä firmassa maksetaan suurimmaksi osaksi palkassa ja bensat tietysti omasta pussista. Laskin moneen kertaan, että tuo on jo nykyisellään aivan sama onko oma vai firman auto, paitsi ettei tarvitse pitää sitä 30-40ke kiinni siitä autossa. Saman verran rahaa katoaa sen 3-4 vuoden aikana kuitenkin.

        En ymmärrä miten verojen nosto vähentäisi omia ajojani kun noistakin osa on firman ajoja.

        Sinulla on käyttöetu eli olet tämän veronkiristyskeskustelun ulkopuolella.

        Koko keskustelun ajatus on se, että jos nautit vapaasta autoedusta etkä itse maksa polttoaineitasi, voit huoletta ajaa miten tuhlailevasti tahansa. Ja mitä enemmän bensaa palaa, sitä enemmän syntyy hiilidioksidia.

        Käyttöetuautoilija maksaa itse omat polttoaineensa. Se keventää kummasti kaasujalkaa ja pistää miettimään nurkka-ajelujen tarpeelllisuutta verrattuna vapaaseen autoetuun.

        Niistä käyttöetuautolla ajetuista työajoista voi laskuttaa verottoman kilometrikorvauksen kuten omasta autostakin. Määrä tosin on tänä vuonna vain 12 senttiä/km.


      • meikäläinen tässä
        sinulla vähennäkään kirjoitti:

        Sinulla on käyttöetu eli olet tämän veronkiristyskeskustelun ulkopuolella.

        Koko keskustelun ajatus on se, että jos nautit vapaasta autoedusta etkä itse maksa polttoaineitasi, voit huoletta ajaa miten tuhlailevasti tahansa. Ja mitä enemmän bensaa palaa, sitä enemmän syntyy hiilidioksidia.

        Käyttöetuautoilija maksaa itse omat polttoaineensa. Se keventää kummasti kaasujalkaa ja pistää miettimään nurkka-ajelujen tarpeelllisuutta verrattuna vapaaseen autoetuun.

        Niistä käyttöetuautolla ajetuista työajoista voi laskuttaa verottoman kilometrikorvauksen kuten omasta autostakin. Määrä tosin on tänä vuonna vain 12 senttiä/km.

        .."jos nautit vapaasta autoedusta etkä itse maksa polttoaineitasi, voit huoletta ajaa miten tuhlailevasti tahansa.."

        Perustuuko tämä faktaan ja luuloa?

        Miten esimerkiksi täällä KehäIII nurkilla ajavan kaasujalka on tuhlaileva, ruuhkissa ja jonoissa?

        Tai väitätkö että maantiellä vapaalla autoedulla ajetaan vaikkapa vain 3-vaihteella eikä käytetä 5-vaihdetta "kun bensa ei maksa mitään"?

        Tai väitätkö että aikuiset,perheelliset ihmiset lähtevät muuten vaan iltaisin ajelemaan, "kun se bensa ei mitään maksa"?


        Vai kuinka sinun mielestä tämä tuhlaileva ajo näkyy?


      • Merets
        meikäläinen tässä kirjoitti:

        .."jos nautit vapaasta autoedusta etkä itse maksa polttoaineitasi, voit huoletta ajaa miten tuhlailevasti tahansa.."

        Perustuuko tämä faktaan ja luuloa?

        Miten esimerkiksi täällä KehäIII nurkilla ajavan kaasujalka on tuhlaileva, ruuhkissa ja jonoissa?

        Tai väitätkö että maantiellä vapaalla autoedulla ajetaan vaikkapa vain 3-vaihteella eikä käytetä 5-vaihdetta "kun bensa ei maksa mitään"?

        Tai väitätkö että aikuiset,perheelliset ihmiset lähtevät muuten vaan iltaisin ajelemaan, "kun se bensa ei mitään maksa"?


        Vai kuinka sinun mielestä tämä tuhlaileva ajo näkyy?

        "Miten esimerkiksi täällä KehäIII nurkilla ajavan kaasujalka on tuhlaileva, ruuhkissa ja jonoissa?"

        Viestisi kuvaa hyvin sitä tyhmyyttä ja ymmärtämättömyyttä, mitä on sinne Kehä III:n laitamille ja sisäpuolelle kertynyt. Siellä kun tuntuu muutenkin olevan autoilun perustiedot ja -taidot hukassa.


      • helsinkiläinen autoilija
        Merets kirjoitti:

        "Miten esimerkiksi täällä KehäIII nurkilla ajavan kaasujalka on tuhlaileva, ruuhkissa ja jonoissa?"

        Viestisi kuvaa hyvin sitä tyhmyyttä ja ymmärtämättömyyttä, mitä on sinne Kehä III:n laitamille ja sisäpuolelle kertynyt. Siellä kun tuntuu muutenkin olevan autoilun perustiedot ja -taidot hukassa.

        Mistä johtuu tuollainen hyökkäys tänne Kehä III:n
        laitamille? Perusteluita voisit heittää,
        mikä tyhmyys? Ja mitä perustiedot ja -taidot
        täällä on hukassa ja sinun mukaan ilmeisesti jossain muualla hallussa? Kerro esimerkki!

        Vai oletko sinäkin vain yksi kateellinen, pikkusieluinen maalaisserkku jonka vaan pitää periaatteesta hakkua kaikki "hesalaiset"?


      • Merets
        helsinkiläinen autoilija kirjoitti:

        Mistä johtuu tuollainen hyökkäys tänne Kehä III:n
        laitamille? Perusteluita voisit heittää,
        mikä tyhmyys? Ja mitä perustiedot ja -taidot
        täällä on hukassa ja sinun mukaan ilmeisesti jossain muualla hallussa? Kerro esimerkki!

        Vai oletko sinäkin vain yksi kateellinen, pikkusieluinen maalaisserkku jonka vaan pitää periaatteesta hakkua kaikki "hesalaiset"?

        "Miten esimerkiksi täällä KehäIII nurkilla ajavan kaasujalka on tuhlaileva, ruuhkissa ja jonoissa?"

        Siellä on hyvin yleistä:

        Edellä ajavan perässä roikkuminen, moottoritiellä kiihdyttely - jarruttelu, pienet ja suuremmat ylinopeudet erittäin yleisiä, väärät ajonopeudet liukkailla keleillä. Lisäksi sikäläisiltä näyttää puuttuvan mm. ymmärrys (ehkä myös tieto) sumuvalojen (etu ja taka) oikeasta käytöstä.

        Siinä muutama kommentti kateelliselle, pikkusieluiselle hesalaiselle. Onneksi ette ihan kaikki ole samanlaisia.


      • Jerdes
        helsinkiläinen autoilija kirjoitti:

        Mistä johtuu tuollainen hyökkäys tänne Kehä III:n
        laitamille? Perusteluita voisit heittää,
        mikä tyhmyys? Ja mitä perustiedot ja -taidot
        täällä on hukassa ja sinun mukaan ilmeisesti jossain muualla hallussa? Kerro esimerkki!

        Vai oletko sinäkin vain yksi kateellinen, pikkusieluinen maalaisserkku jonka vaan pitää periaatteesta hakkua kaikki "hesalaiset"?

        "Vai oletko sinäkin vain yksi kateellinen, pikkusieluinen maalaisserkku jonka vaan pitää periaatteesta hakkua kaikki "hesalaiset"?"

        Mistä helsinkiläiset ovat saaneet päähänsä, että helsinkiläisiä tai Helsinkiä moittivat olisivat heille kateellisia. En näe siihen mitään syytä.


      • minä tässä vain
        Jerdes kirjoitti:

        "Vai oletko sinäkin vain yksi kateellinen, pikkusieluinen maalaisserkku jonka vaan pitää periaatteesta hakkua kaikki "hesalaiset"?"

        Mistä helsinkiläiset ovat saaneet päähänsä, että helsinkiläisiä tai Helsinkiä moittivat olisivat heille kateellisia. En näe siihen mitään syytä.

        Menee kyllä ohi alkuperäisestä aiheesta
        mutta miksi ihmeessä Helsinkiä ja helsikiläisiä niin kovin usein haukutaan? Kateellisuutta tai ei

        Ei mekään tulla selittämään miten siellä Kouvolassa tai Hyrynsalmella ajetaan tai ollaan,
        silti niin monilla mikkeliläisellä on joku outo tarve hakkua helsinkiläisiä joka paikassa.

        Kerro, jos ei jotain kateellisuutta niin mitä?


      • ei noin...
        sinulla vähennäkään kirjoitti:

        Sinulla on käyttöetu eli olet tämän veronkiristyskeskustelun ulkopuolella.

        Koko keskustelun ajatus on se, että jos nautit vapaasta autoedusta etkä itse maksa polttoaineitasi, voit huoletta ajaa miten tuhlailevasti tahansa. Ja mitä enemmän bensaa palaa, sitä enemmän syntyy hiilidioksidia.

        Käyttöetuautoilija maksaa itse omat polttoaineensa. Se keventää kummasti kaasujalkaa ja pistää miettimään nurkka-ajelujen tarpeelllisuutta verrattuna vapaaseen autoetuun.

        Niistä käyttöetuautolla ajetuista työajoista voi laskuttaa verottoman kilometrikorvauksen kuten omasta autostakin. Määrä tosin on tänä vuonna vain 12 senttiä/km.

        ""etkä itse maksa polttoaineitasi, voit huoletta ajaa miten tuhlailevasti tahansa."".
        Vapaan autoedunhaltian verotus arvoon on otettu huomioon polttoainekustannukset aina 18,000 km. asti.Harhaluulo että vapaan autoedun haltija ei maksaisi yhtään mitään.Juuri nousseet polttoainekustannukset luovat korotuspaineet verotusarvoon.


    • ....

      Kyllä perustelut ovat kestäviä. Ilmastotalkoot ovat sellainen peruste, ettei sitä voi kumota ja toisaalta sen varjolla voidaan perustella melkein mitä vaan.

      • kateus kaikkea

        porvarillista eli työsuhdeautoilua vastaan.
        Jos poliitikot tämmöistä ajaa, niin eikö heidän itse pitäisi olla esimerkkinä.
        Vapaa taksien käyttöoikeus lisää turhaa matkustamista ja kuormitusta.
        Syy maapallon ongelmiin on suomalainen työsuhdeautoilija, aivan yhtä paljon kuin suomalainen keskiverto (tollo) asioihin perehtymätön politiikko.
        Miksi politiikkojen autoiluun ei puututa, kaikkeen muuhun työperäiseen autoiluun kyllä ollaan puuttumassa???


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2723
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2300
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2070
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1817
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1711
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1696
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1676
    8. 95
      1625
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe