Lapsi hoitaa lasta

vahemmat baarissa

Itselläni on niin pieniä lapsia etten osaa sanoa 11 vuotiaan mahdollisesta kypsyydestä mutta eikö tuon ikäinen ole vähän nuori jäämään kotiin 2 vuotiaan (allekin) kanssa kun vanhemmat lähtevät bailaamaan. Eihän ravintolassa edes kuule jos 11 vuotias yrittää soittaa...Muutenkin 11 vuotias jätetään hoitamaan pienempää sisarustaan harva se päivä.

47

3546

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riippuu lapsesta

      Minä olen aikoinani ollut 11-vuotias, kun olen hoitanut yksivuotiasta veljeäni päivisin kesällä, kun äiti meni töihin. Siitä on jo kauan, velikin on nelikymppinen. Äitini oli periaatteessa kotirouva, mutta kesäisin usein oli sijaisena.
      Minä ainakin olin hyvin vastuullinen omasta mielestäni. Veli tuli hoidettua, nukutettua ja syötettyä, siivosinkin vielä, kun veli nukkui päiväunia ja pesin pyykkiä.
      Tiedä sitten onko tämän päivän 11-vuotiaat erilaisia. Siihen aikaan ainakin kotona piti tehdä töitä muutoinkin. No kouluaikoina ei niin kovin paljoa päivittäin. Enkä ollut ainoa, jotkut joutuivat tekemään vielä raskaampia hommia, mutta pienempien lasten vahtiminen oli kyllä hyvin yleistä työtä. Ehkäpä se on 11-vuotiaastakin kiinni, millainen hän on tai mihin hänet on opetettu, mitä teetetty.

      Kyllä tuon ikäiseltä voi jo odottaa vastuutakin. Harkiten tapauskohtaisesti.

      • vanhempien käsissä

        Maailma muuttuu lapsukaiseni. Sinä olet elänyt aikasi normaalin lapsuuden, sinulle on varmasti annettu perushoivaa ja vanhempasi on varmasti opettaneet sinut vastuuseen, mutta nyt valittettavasti, en enää usko, että kaikki vanhemmat haluavat parasta lapselleen.

        11- vuotiaalta voi vastuuta odottaa, mutta vastuuta lapsesta ei voi lapselta odottaa, se on liian raskas taakka kannettavaksi. Lapset ovat henkisesti kehityksestä jäljessä, todella naiviita vielä ikäisekseen. Kaikki lapset eivät saa edes perushoivaa, kun vanhemmat eivät ole läsnä. Ravinnon, hygienian ja levon puute on todellista suomalaisissa perheissä.


      • hmmmm
        vanhempien käsissä kirjoitti:

        Maailma muuttuu lapsukaiseni. Sinä olet elänyt aikasi normaalin lapsuuden, sinulle on varmasti annettu perushoivaa ja vanhempasi on varmasti opettaneet sinut vastuuseen, mutta nyt valittettavasti, en enää usko, että kaikki vanhemmat haluavat parasta lapselleen.

        11- vuotiaalta voi vastuuta odottaa, mutta vastuuta lapsesta ei voi lapselta odottaa, se on liian raskas taakka kannettavaksi. Lapset ovat henkisesti kehityksestä jäljessä, todella naiviita vielä ikäisekseen. Kaikki lapset eivät saa edes perushoivaa, kun vanhemmat eivät ole läsnä. Ravinnon, hygienian ja levon puute on todellista suomalaisissa perheissä.

        No niin, tämä lapsukainen on sitten 52-vuotias nainen, joka on omatkin lapsensa kasvattanut lähes kaikki jo aikuiseksi.

        Uskon kyllä, että tuo asia on hyvinkin paljon lapsesta kiinni, hänen kasvatuksestaan. Miksi nykyaika olisi niin paljon erilaisempi, tuskin lapset sen kummempia ovat, heidät on vain kasvatettu erilailla, he ovat joutuneet ottamaan osaa arkielämän toimiin vähemmän. Lapsihan kyllä oppii, jos vanhemmat ottavat mukaan toimiin. Se on meistä vanhemmista kiinni. Ajan ilmiö.. hyysätään lapsia liikaa. Turvan antaminen ja huolehtiminen ovat eri asioita. Ei lasten puolesta pidä kaikkea tehdä, vai onko se helpompaa, kenties.
        Valitettavasti on lapsia, jotka jäävät ilman hoivaa, kirjoituksessani vaan ei ole kysekään sellaisesta, vaan siitä, voiko olla, että 11-vuotias kykenee huolehtimaan toisista lapsista. Käytännössä sellaista on varmaan paljonkin. Kyse on tietystä ajasta, jonka toinen lapsi on toisen pienempänsä vahtina. Monilapsisissa perheissä eritoten.
        Tietenkin voi olla, että aloittaja epäilee koko lapsikatraan vointia. Se on sitten eri asia.


      • yli 40 v nainen

        Näin oli tosiaan ennen.

        Muistan, kun tätinikin (1911 syntynyt) kertoi aikoinaan kuinka oli 8 vuotiaana jo ollut kesällä töissä isänsä, eli ukkini, laivassa.
        12-vuotiaana oli jo kokannut ateriat koko henkilökunnalle.
        Kotona ollessaan joutui ottamaan suuren vastuun nuoremmista sisaruksistaan, joita oli 5 kpl ja koko huushollista, kun äidillä oli kädet täynnä töitä sen lapsilauman kanssa, kun ei mitään nykyajan mukavuuksia ollut ja ukkini oli paljon poissa. Heillä ei ollut siinä vaiheessa apuna enää edes isovanhempia.

        Tätini oli 12 vuotta nuoremmalle äidilleni ja toiselle (15 vuotta nuoremmalle) sisarelleen kuin toinen äiti ja meille sisartensa lapsille myöhemmin kuin mummo, kun oikeasta mummosta ei enää ollut siihen hommaan.

        Tämä kaikki oli siihen aikaan ihan luonnollista ja hyviä ihmisiä heistä tuli.


    • ...

      Itse ilmoittaisin lastensuojeluun ja antaisin heidän arvioida tilanteen... :(

      • jos haluaa

        antaa lapsilleen vastuuta ja tietää hänen hallitsevan tilanteen,niin eiköstä ole joka kyttäävä naapurin akka soittamassa lastensuojeluun.
        Itse hoitanu 10v:nä kaksi nuorempaa veljeäni useasti kun ei juoppo kodinhoitaja tullut paikalle ja yh äitini oli pakko mennä töihin.Ilman kummempia kommelluksia ollaan selvitty hengissä koko kolmikko.
        Itse olen omille lapsille antanut vastuuta,opettanut heille monia sellaisia asioita joista heidän ikätoverinsa eivät ole edes kuulleet.Esimerkkinä tästä oli kun käskin tyttäreni laittamaan pyykit koneeseen ja koneen päälle,naapurin tyttö siinä hämmästeli että osaax sä tollasiiki tehä??...


      • voi venäjä
        jos haluaa kirjoitti:

        antaa lapsilleen vastuuta ja tietää hänen hallitsevan tilanteen,niin eiköstä ole joka kyttäävä naapurin akka soittamassa lastensuojeluun.
        Itse hoitanu 10v:nä kaksi nuorempaa veljeäni useasti kun ei juoppo kodinhoitaja tullut paikalle ja yh äitini oli pakko mennä töihin.Ilman kummempia kommelluksia ollaan selvitty hengissä koko kolmikko.
        Itse olen omille lapsille antanut vastuuta,opettanut heille monia sellaisia asioita joista heidän ikätoverinsa eivät ole edes kuulleet.Esimerkkinä tästä oli kun käskin tyttäreni laittamaan pyykit koneeseen ja koneen päälle,naapurin tyttö siinä hämmästeli että osaax sä tollasiiki tehä??...

        Ruotsin malliin pitäisi mennä, sakot jokaiselle vanhemmalle, joka jättää alle kymmenenvuotiaat lapset keskenään kotiin. Äitisi meni töihin ei, joka on sävyltään hieman eri kuin molemmat vanhemmat menivät kapakkaan. Sinä olet varmasti elänyt normaalin lapsuuden, etkä osaa kuvitella mitä kaikkea lapsille voidaan tehdä. Mitä vastuuta on esim. alkoholisti/päihdeperheissä lapsille annettu, enemmän kuin osaamme kuvitellakaan.

        Aika naivia väittää, että lapset pitää kasvattaa vanhempiensa palvelijoiksi. Vastuu on ihan muissa asiossa, kuin pyykin pesussa. Kyllä itse olen enemmän lapsissani ylpeä siitä, että he osaavat asettua toisten asemaan, eivät ole tunnepuoleltaan köyhiä eikä yleisesti välinpitämättömiä. Niistä asioista, et ole tainut sinäkään kuulla.


      • sivusta__
        voi venäjä kirjoitti:

        Ruotsin malliin pitäisi mennä, sakot jokaiselle vanhemmalle, joka jättää alle kymmenenvuotiaat lapset keskenään kotiin. Äitisi meni töihin ei, joka on sävyltään hieman eri kuin molemmat vanhemmat menivät kapakkaan. Sinä olet varmasti elänyt normaalin lapsuuden, etkä osaa kuvitella mitä kaikkea lapsille voidaan tehdä. Mitä vastuuta on esim. alkoholisti/päihdeperheissä lapsille annettu, enemmän kuin osaamme kuvitellakaan.

        Aika naivia väittää, että lapset pitää kasvattaa vanhempiensa palvelijoiksi. Vastuu on ihan muissa asiossa, kuin pyykin pesussa. Kyllä itse olen enemmän lapsissani ylpeä siitä, että he osaavat asettua toisten asemaan, eivät ole tunnepuoleltaan köyhiä eikä yleisesti välinpitämättömiä. Niistä asioista, et ole tainut sinäkään kuulla.

        Onkos täällä joku väittänyt, että lapset pitää kasvattaa vanhempiensa palvelijoiksi :) Ja sanoisinko, että minusta on melko naiivia :) väittää, että ihminen, joka antaa vastuuta lapsille, ei älyäisi myös tukea lasta tämän tunteissa. Vanhemmuus on tehtävä, joka pitää sisällään paljon, eivätkä ne asiat sulje pois toisiaan.

        :)


      • voi venäjä
        sivusta__ kirjoitti:

        Onkos täällä joku väittänyt, että lapset pitää kasvattaa vanhempiensa palvelijoiksi :) Ja sanoisinko, että minusta on melko naiivia :) väittää, että ihminen, joka antaa vastuuta lapsille, ei älyäisi myös tukea lasta tämän tunteissa. Vanhemmuus on tehtävä, joka pitää sisällään paljon, eivätkä ne asiat sulje pois toisiaan.

        :)

        Väittämiä ja toteamuksia. Ei lapsen harteille saisi asettaa vastuuta nuoremmasta sisaruksestaan, ei lapset tosiaankaan ole palvelijoita, jotka vapauttavat vanhemmat pitämään kiinni yksilön vapaudestaan ja lähtemään kaljottelemaan.

        Ei se tee kenestääkään toisesta toista parempaa vanhempaa, kun lapsi osaa pestä pyykkejä yms... ei se oikeuta diplomiin -Kyllin hyvä vanhempi-

        Vanhemmuus ei ole mitään salatiedettä vaan rakkautta, hoivaa, rajoja, kiintymissuhteita ja perushoivaa ja enenen kaikkea henkistä läsnsä oloa.

        Vastuuta pitää antaa, mutta vastuuta pitää myös ottaa, lapsi on aina vanhempien henkilökohtainen arvovalinta ja lapsi ei saisi, olla vastuussa vahhempien arvovalinnoista, ei lasta ei saa laittaa vastuuseen lapsesta.


      • sivusta__
        voi venäjä kirjoitti:

        Väittämiä ja toteamuksia. Ei lapsen harteille saisi asettaa vastuuta nuoremmasta sisaruksestaan, ei lapset tosiaankaan ole palvelijoita, jotka vapauttavat vanhemmat pitämään kiinni yksilön vapaudestaan ja lähtemään kaljottelemaan.

        Ei se tee kenestääkään toisesta toista parempaa vanhempaa, kun lapsi osaa pestä pyykkejä yms... ei se oikeuta diplomiin -Kyllin hyvä vanhempi-

        Vanhemmuus ei ole mitään salatiedettä vaan rakkautta, hoivaa, rajoja, kiintymissuhteita ja perushoivaa ja enenen kaikkea henkistä läsnsä oloa.

        Vastuuta pitää antaa, mutta vastuuta pitää myös ottaa, lapsi on aina vanhempien henkilökohtainen arvovalinta ja lapsi ei saisi, olla vastuussa vahhempien arvovalinnoista, ei lasta ei saa laittaa vastuuseen lapsesta.

        Mikä vika kotitöissä on ? vaikka pyykinpesussa.. Ihan hyvä keino lapsen oppia pikkuhiljaa asioita. Lapset tekevät mielellään asioita, ovat kaverina. Ruuan laittokin on lapsista mukavaa, varsinkin, kun sitä yhdessä tehdään. Ja pikkuhiljaa sellainen lapsi oppii tekemään yksinkin asioita. Ei se suinkaan tarkoita sitä, että vanhemmat lykkäävät lapsensa vastuulle asioita, ei tietenkään. Kotiaskareet ovat yhteisiä, yhteiseksi hyväksi. Tuskinpa kukaan vanhempi opettaa lapsille kotitöitä vain sen vuoksi, että saisi sillä röyhistellä. Kyllä sillä on paljon syvällisemmät tarkoitukset, tukea lasten lapsen kasvussa. Opettaa omatoimiseksi siinä mielessä.

        Tässä on puhuttu 11-vuotiaiden lapsenvahtina olemisesta. Aika normaaliahan tuo näyttää olevan. Kysehän on vain yleensä muutamista tunneista ja todellakaan ei tarvitse heti olettaa, että vanhemmat ovat menossa ryyppäämään. Jos siltä usein tuntuu, kannattaa vilkaista peiliin, miksi heti pitää ajatella naapureista pahaa.

        Eikä kannata aliarvioida toisten ihmisten kykyä rakastaa ja huolehtia. Suurin osa selviytyy vanhemmuudesta hyvin, vaikka titteliä ei saakaan :=)


      • laittaa pyykkikone päälle
        jos haluaa kirjoitti:

        antaa lapsilleen vastuuta ja tietää hänen hallitsevan tilanteen,niin eiköstä ole joka kyttäävä naapurin akka soittamassa lastensuojeluun.
        Itse hoitanu 10v:nä kaksi nuorempaa veljeäni useasti kun ei juoppo kodinhoitaja tullut paikalle ja yh äitini oli pakko mennä töihin.Ilman kummempia kommelluksia ollaan selvitty hengissä koko kolmikko.
        Itse olen omille lapsille antanut vastuuta,opettanut heille monia sellaisia asioita joista heidän ikätoverinsa eivät ole edes kuulleet.Esimerkkinä tästä oli kun käskin tyttäreni laittamaan pyykit koneeseen ja koneen päälle,naapurin tyttö siinä hämmästeli että osaax sä tollasiiki tehä??...

        kuin vahtia 2-vuotiasta taaperoa kun vanhemmat baarissa tai muuten paljon poissa kotoa.


    • pikkusisaruksesta

      ja kuinka pitkäksi aikaa jätetään. Itse vahdin samanikäisenä pikkuveljeä esim. äidin kauppareissun, kampaajan tai vanhempien elokuvakäynnin ajan, mutta jos olisi yöksi jätetty kaksistaan, niin olisi varmaan tuntunut aika pahalta.

    • "Syylliset"

      Tänne on pesiytynyt se ajatusmalli, että kun vanhemmat lähtevät kotoa ja hankkivat lapsenvahdin, he ilman muuta ovat menossa bailaamaan, ryyppäämään, rälläämään.
      Kirjoittajien mukaan ei ole mitään muuta syytä poistua kotoa.
      Vanhemmat syyllistyvät itsekkyyten ja laiminlyöntiin, sillä eihän kenelläkään voi olla mitään muuta syytä ulos menoon kuin kaljanhimo.

      Olisikohan aika nyt pysähtyä miettimään, että vanhemmilla on satoja erilaisia asioita, joiden hoitamiseksi on lähdettävä kotoa. Aina ei pikkulasta voi mukanaan kuljettaa. Lapsellekin on parempi jäädä kotiin tuttuun ympäristöön, jos kotihoito pystytään järjestämään.

      Lasta ei tarvitse hoitamalla hoitaa koko ajan. Lapsi mm.nukkuu päivällä useampia tunteja. Jos esim. 11-vuotias on kotona nukkuvan lapsen vartijana, niin mitä huolen aihetta siitä löytyy? Nykyisin on puhelimetkin jokaisella.

      Toisaalta - jos huonosti käy, niin vanhempien kotonaolo ei aina tilannetta pelasta, kuten olemme lehdestä viime päivinäkin joutuneet lukemaan. Onnettomuus tulee sekunnissa. Jos ei ole juuri sillä hetkellä paikalla, niin seuraukset voivat olla peruuttamattomat.

      Aikaisempina vuosikymmeninä lapset pantiin liian nuorina työhön ja vastuunkantajiksi. Nyt suuntaus on päinvastainen. Rippikouluikäisetkään eivät osaa olla yksin kotona, saati että voisivat huolehtia nuoremmista sisaruksistaan.

      Sossuilla pelotellaan ihmisiä, jotka yrittävät kasvattaa lapsistaan vastuullisia ja osaavia.

      • - herätyskello -

        Suurin osasta vanhemmista tietää, miten lasten kanssa ollaan, mutta näiden prosentti vanhempien määrä on nousussa ja se asia ei poistu sillä, että parjataan näitä kirjoittajia, jotka yrittävät tuoda esille sitä, että kaikki vanhemmat eivät todellakaan tahdo lapselleen parasta.

        Meidän lapsemme joutuvat elämään hyvin erinlaisessa ympäristössä, jossa me olemme eläneet ja kasvaneet. Heidän maailmansa muuttuu aina vaan vaarallisemmaksi, eikä se muutu yhtään turvallisemmaksi, kun me emme tahdo uskoa yhdestäkään vanhemmasata pahaa tai oletaan, että nämä ovat henkilökohtaisesti suunnattu niille, jotka ovat niitä kyllin hyviä vanhempia.

        Me pidetään itsestää selvyytenä sitä, että jokainen lapsi saa perushoivaa ja turvaa, mutta valitettettavan usein päihde- ja mielenterveysongelmista kärsivässa perheessä näin ei ole. Suomessa on perheitä, joissa todellisuudessa puuttu ravinto, hygienia ja lepo. Näiden perheiden lapset ovat oman onnensa nojassa, meidän lastemme joukossa ja eivät erota oikeaa väärästä.

        "Olisikohan aika nyt pysähtyä miettimään, että vanhemmilla on satoja erilaisia asioita, joiden hoitamiseksi on lähdettävä kotoa. Aina ei pikkulasta voi mukanaan kuljettaa. Lapsellekin on parempi jäädä kotiin tuttuun ympäristöön, jos kotihoito pystytään järjestämään." Yksi niistä sadoista on päihteet, se on totuus, joka ei miettimällä parane. Tuttuun ympäristöön, on järjestetty kotihoito ja se saattaa olla päihteidenvaikutuksen alainen 12v. sisarus ja sekin on totuus, sekään ei miettimällä parane.


      • vanhemmat baariin

        Tässä tapauksessa vanhemmat lähtivät todellakin baariin, kertoivat itse kuinka lapset oli jätetty keskenään nuoremman nukahdettua. Mietin vaan mitä mahtaisi tapahtua jos pieni herää yöllä ja huomaa ettei vanhempia olekaan missään...mahtaisi siinä aikuinenkin järkyttyä jos heräisi yöllä ja huomaisi perheen kadonneen, saati sitten 2 vuotias. Ja herääkö 11 vuotias jos 2 vuotias lähtee peloissaan etsimään vanhempiaan, saa oven auki ja poistuu ulos...en halua edes ajatella mitä kaikkea voisi tapahtua.


      • noin 10-vuotiaan
        vanhemmat baariin kirjoitti:

        Tässä tapauksessa vanhemmat lähtivät todellakin baariin, kertoivat itse kuinka lapset oli jätetty keskenään nuoremman nukahdettua. Mietin vaan mitä mahtaisi tapahtua jos pieni herää yöllä ja huomaa ettei vanhempia olekaan missään...mahtaisi siinä aikuinenkin järkyttyä jos heräisi yöllä ja huomaisi perheen kadonneen, saati sitten 2 vuotias. Ja herääkö 11 vuotias jos 2 vuotias lähtee peloissaan etsimään vanhempiaan, saa oven auki ja poistuu ulos...en halua edes ajatella mitä kaikkea voisi tapahtua.

        kotiin neljävuotiaan kanssa jotta pääsee itse baariin. Mietti, että kyllähän ne pärjäävät. Minä kielsin ehdottomasti. Jos kotona jotain tapahtuu 10-vuotias lapsi voi mennä täysin shokkiin eikä osaa tehdä yhtään mitään, ei soittaa apua ei mitään. Illalla tai keskellä yötä vielä. Järjettömän suuri vastuu lapselle. Toinen asia on se, että lapset usein pelkäävät pimeää ja varsinkin jos vanhemmat eivät ole kotona.

        Entäs jos taapero heräisi yöllä huutamaan ja kitisemään. Kuinka kauan voi olettaa tai vaatia, että toisen lapsen hermot kestäisivät väsyneenä? Mitä vain voi siis tapahtua.

        Ilmoita lastensuojeluun. Välitä näistä lapsista.


      • Cajen
        noin 10-vuotiaan kirjoitti:

        kotiin neljävuotiaan kanssa jotta pääsee itse baariin. Mietti, että kyllähän ne pärjäävät. Minä kielsin ehdottomasti. Jos kotona jotain tapahtuu 10-vuotias lapsi voi mennä täysin shokkiin eikä osaa tehdä yhtään mitään, ei soittaa apua ei mitään. Illalla tai keskellä yötä vielä. Järjettömän suuri vastuu lapselle. Toinen asia on se, että lapset usein pelkäävät pimeää ja varsinkin jos vanhemmat eivät ole kotona.

        Entäs jos taapero heräisi yöllä huutamaan ja kitisemään. Kuinka kauan voi olettaa tai vaatia, että toisen lapsen hermot kestäisivät väsyneenä? Mitä vain voi siis tapahtua.

        Ilmoita lastensuojeluun. Välitä näistä lapsista.

        Lapsen käyttäytyminen riippuu ihan persoonasta. Itse osasin kyllä jo alle kouluikäisenä/max. ekaluokalla hakea apua naapurista, kun oltiin hetken aikaa veljen kanssa kaksin, ja olin vakuuttunut, että patterit sytyttää tulipalon...(veli meni säätelemään niitä omin päin) Mitään traumoja ei tapauksesta jäänyt, vanhemmat kehui toimintaa jälkikäteen ja olin hyvinkin ylpeä itsestäni.


      • IHMETTELEN :/

        TÄTÄ NYKY MAAILMAA,KUMMASTAKIN NÄKÖKULMASTA.
        VANHEMMISTA ON TULLUT HUOLIMATTOMIMPIA JA TOISAALTA SOSKU TANTTOJA SOITELLAAN JOKA MUTKAAN TURHAANKIN.
        JOS ON AIHETTA NIIN SILLOIN SE ON ERITTÄIN HYVÄ ASIA ETTÄ LASTIS PUUTTUU MUTTA KUN TIEDÄN MONIA TAPAUKSIA MITEN NE PUUTTUU IHAN TURHAANKIN.

        ESIM.
        YSTÄVÄNI KANTOI PÄIVÄLLÄ KOULUPÖYTÄÄ NAAPURI TALOON JA HÄNEN 12 VUOTIAS TYTTÄRENSÄ JÄI LEIKKIPIHALLE ODOTTAMAAN 2 VUOTIAAN VELJENSÄ KANSSA JA PIKKUINEN OLI PUDOTTANUT TUTIN SUUSTAAN JA ITKI SITÄ(SISKO PUHDISTELI TUTTIA JA RAUHOITTELI LASTA IHAN ASIALLISESTI) NIIN EIKÖ JOKU KATEELLINE NAAPURI OLLUT JO SOITTANUT SOSKUUN JA TUNNIN PÄÄSTÄ OLI TÄDIT PAIKALLA IHMETTELEMÄSSÄ MITEN ON LAPSI JÄTETTY "YKSIN"PIHALLE...HU HU MITÄ TOUHUA EI OIKEEN VOIS EDES USKOA ETTÄ TÄMÄKIN ON TOTTA!!


      • jookosta.
        IHMETTELEN :/ kirjoitti:

        TÄTÄ NYKY MAAILMAA,KUMMASTAKIN NÄKÖKULMASTA.
        VANHEMMISTA ON TULLUT HUOLIMATTOMIMPIA JA TOISAALTA SOSKU TANTTOJA SOITELLAAN JOKA MUTKAAN TURHAANKIN.
        JOS ON AIHETTA NIIN SILLOIN SE ON ERITTÄIN HYVÄ ASIA ETTÄ LASTIS PUUTTUU MUTTA KUN TIEDÄN MONIA TAPAUKSIA MITEN NE PUUTTUU IHAN TURHAANKIN.

        ESIM.
        YSTÄVÄNI KANTOI PÄIVÄLLÄ KOULUPÖYTÄÄ NAAPURI TALOON JA HÄNEN 12 VUOTIAS TYTTÄRENSÄ JÄI LEIKKIPIHALLE ODOTTAMAAN 2 VUOTIAAN VELJENSÄ KANSSA JA PIKKUINEN OLI PUDOTTANUT TUTIN SUUSTAAN JA ITKI SITÄ(SISKO PUHDISTELI TUTTIA JA RAUHOITTELI LASTA IHAN ASIALLISESTI) NIIN EIKÖ JOKU KATEELLINE NAAPURI OLLUT JO SOITTANUT SOSKUUN JA TUNNIN PÄÄSTÄ OLI TÄDIT PAIKALLA IHMETTELEMÄSSÄ MITEN ON LAPSI JÄTETTY "YKSIN"PIHALLE...HU HU MITÄ TOUHUA EI OIKEEN VOIS EDES USKOA ETTÄ TÄMÄKIN ON TOTTA!!

        Riittää että ihan normaalisti kirjoitat, ei täällä palstoilla tarvitse huutaa.


      • kukas täällä huutaa
        jookosta. kirjoitti:

        Riittää että ihan normaalisti kirjoitat, ei täällä palstoilla tarvitse huutaa.

        ?????jos vaikka näppäimet on rikki eikä tule kuin isoilla kirjaimilla??aika pikkumaista alkaa valittamaan,ei mun korvia ainakaan koske :D


      • kuinka kaukana baari on
        noin 10-vuotiaan kirjoitti:

        kotiin neljävuotiaan kanssa jotta pääsee itse baariin. Mietti, että kyllähän ne pärjäävät. Minä kielsin ehdottomasti. Jos kotona jotain tapahtuu 10-vuotias lapsi voi mennä täysin shokkiin eikä osaa tehdä yhtään mitään, ei soittaa apua ei mitään. Illalla tai keskellä yötä vielä. Järjettömän suuri vastuu lapselle. Toinen asia on se, että lapset usein pelkäävät pimeää ja varsinkin jos vanhemmat eivät ole kotona.

        Entäs jos taapero heräisi yöllä huutamaan ja kitisemään. Kuinka kauan voi olettaa tai vaatia, että toisen lapsen hermot kestäisivät väsyneenä? Mitä vain voi siis tapahtua.

        Ilmoita lastensuojeluun. Välitä näistä lapsista.

        Jos baari on samassa korttelissa ja alkoholinkäyttö kohtuullista ja känny päällä ja soittoääni tarpeeksi isolla että on heti valmis vastaamaan ja tulemaan tarvittaessa kotiin jos siellä on jokin hätä.


    • nyt vähän

      asioista. Kyllä mielestäni 11-vuotias voi periaatteessa olla ihan kelvollinen lapsenvahti noinkin isolle lapselle jo (ihan sylivauvalle tai erityistarpeiselle ei kyllä vielä). Joku sen ikäinen ei ehkä ole, joku toinen on. Itse kyllä luultavasti jättäisin tarvittaessa oman lapseni pienempien sisarusten kanssa tuon ikäisenä keskenään, kunhan sen aika tulee (nyt on vasta 8, mutta varsin vastuuntuntoinen sellainen).

      Mielestäni lasten tehtävä ei kyllä ole vahtia sisaruksiaan vakituisesti, eli jokapäiväistä tai lähes jokapäiväistä se hoito ei saisi olla, paitsi ehkä jos siitä on lapsen kanssa yhdessä sovittu ja siitä esimerkiksi maksetaan lapselle. Isommat sisarukset eivät ole vanhempien ilmaisia lastenvahteja, vaikka satunnainen hoitaminen menee jo normaalista perhevelvollisuudesta.

      Tuo bailaaminen nyt tietysti kuulostaa vähän pahalta, mutta ei kai se 11-vuotiaan vastuuntuntoisuus vähene tai lisäänny sen mukaan mitä vanhemmat milloinkin tekee. Jos taas vanhemmat ovat useinkin bailaamassa ja omissa riennoissaan lasten ollessa keskenään kotona, niin silloin ongelmana on jokin isompi kuin se, että 11-vuotias ja 2-vuotias ovat keskenään kotona joskus.

      • esimurrosiässä

        On todella ikävää havaita, että yhä edelleen naiset orjuuttavat tyttäriään. Bussin rattiin ei päästetä 11-vuotiasta. Myös lastenhoito kuuluu vain täysi-ikäisille tai niin ainakin pitäisi olla.


      • Edellinen kirjoittaja
        esimurrosiässä kirjoitti:

        On todella ikävää havaita, että yhä edelleen naiset orjuuttavat tyttäriään. Bussin rattiin ei päästetä 11-vuotiasta. Myös lastenhoito kuuluu vain täysi-ikäisille tai niin ainakin pitäisi olla.

        Minulla tuo 8-vuotias on kyllä poika, joten ei ole tyttäriä, joita orjuuttaa. Ihan ajattelin poikani jättää sisaruksensa vahdiksi, jos tarpeen.

        Meillä on lienee hieman eri käsitys orjatyöstä. Mielestäni normaalit kotityöt ovat aika lailla kaikkien hommaa, eivät pelkästään äidin. Sisaruksen hoitaminen taas ei ole mitään erityisen raskasta työtä, eikä varsinkaan illalla nukkuvan sisaruksen vahtiminen ole työtä ollenkaan. Päivisin he taas leikkivät keskenään joka tapauksessa ja ihan vapaaehtoisesti. Miten siitä samasta leikistä tulee työtä silloin jos itse en ole paikalla.

        Siitä olen samaa mieltä, kuten sanoin, että lapsen tai nuoren vastuulla ei saa olla jatkuvasti olla sisaruksensa vartijana, koska hänellä täytyy olla aikaa myös omiin kavereihinsa ym, mutta joskus se on ihan ok, eikä sillä ole mitään tekemistä orjatyön kanssa. Ihan oman huoneensa siivoaminen tai takin pistäminen naulakkoon on lasteni mielestä raskaampaa kuin sisaruksen kanssa leikkiminen.

        Olin raskaana ollessani vuodelevossa muutaman kuukauden kotona. Tämän ajan tuo silloin 7-vuotias poikani oli koulun jälkeen käytännössä koko ajan 2-vuotiaan veljensä kanssa. Antoi hänelle välipalan samalla kun itse söi, lämmitti ruuan ja leikkivät yhdessä. Itse olin toki kotona, mutta makasin sängyssä. Ja silloin kun isoveli oli koulussa, hyppi pikkuveli päälläni, eikä häntä hoitanut kukaan. Eipä tainnut tulla mieleenkään isoveljelle, että häntä olisi mitenkään orjuutettu.

        Vai eroaako meidän näkemyksemme hoitamisesta jotenkin? Kaksivuotiaassa ei lopulta ole juurikaan hoitamista. Osaa käydä itse vessassa ja syö, kun ruuan eteen laittaa. Loppu onkin sitten vain leikkimistä ja kaksivuotias on mielellään mukana kaikessa mitä muut tekee.


      • Usein kaksivuotiaat
        Edellinen kirjoittaja kirjoitti:

        Minulla tuo 8-vuotias on kyllä poika, joten ei ole tyttäriä, joita orjuuttaa. Ihan ajattelin poikani jättää sisaruksensa vahdiksi, jos tarpeen.

        Meillä on lienee hieman eri käsitys orjatyöstä. Mielestäni normaalit kotityöt ovat aika lailla kaikkien hommaa, eivät pelkästään äidin. Sisaruksen hoitaminen taas ei ole mitään erityisen raskasta työtä, eikä varsinkaan illalla nukkuvan sisaruksen vahtiminen ole työtä ollenkaan. Päivisin he taas leikkivät keskenään joka tapauksessa ja ihan vapaaehtoisesti. Miten siitä samasta leikistä tulee työtä silloin jos itse en ole paikalla.

        Siitä olen samaa mieltä, kuten sanoin, että lapsen tai nuoren vastuulla ei saa olla jatkuvasti olla sisaruksensa vartijana, koska hänellä täytyy olla aikaa myös omiin kavereihinsa ym, mutta joskus se on ihan ok, eikä sillä ole mitään tekemistä orjatyön kanssa. Ihan oman huoneensa siivoaminen tai takin pistäminen naulakkoon on lasteni mielestä raskaampaa kuin sisaruksen kanssa leikkiminen.

        Olin raskaana ollessani vuodelevossa muutaman kuukauden kotona. Tämän ajan tuo silloin 7-vuotias poikani oli koulun jälkeen käytännössä koko ajan 2-vuotiaan veljensä kanssa. Antoi hänelle välipalan samalla kun itse söi, lämmitti ruuan ja leikkivät yhdessä. Itse olin toki kotona, mutta makasin sängyssä. Ja silloin kun isoveli oli koulussa, hyppi pikkuveli päälläni, eikä häntä hoitanut kukaan. Eipä tainnut tulla mieleenkään isoveljelle, että häntä olisi mitenkään orjuutettu.

        Vai eroaako meidän näkemyksemme hoitamisesta jotenkin? Kaksivuotiaassa ei lopulta ole juurikaan hoitamista. Osaa käydä itse vessassa ja syö, kun ruuan eteen laittaa. Loppu onkin sitten vain leikkimistä ja kaksivuotias on mielellään mukana kaikessa mitä muut tekee.

        pitää vielä vaippoja, eikä osaa itse vaihtaa niitä, lisäksi voivat tehdä mitä vaan, laittaa hellan päälle, pudota pöydältä, syödä pesuainetta. Heitä siis pitää vahtia. Sinulla oli onnea kun ei sattunut mitään kun makasit sängyssä.

        Missään tapauksessa ei 11-vuotiasta saa jättää lapsenvahdiksi 2-vuotiaalle. Se ei ole tervettä, varsinkin kun ei ole kyse hätätapauksesta vaan vanhempien huvittelunhalusta. Jos on niin himo bailata, niin voinee hankkia aikuisen vahtimaan lasta.

        Lapsia ei saa jättää keskenään kotiin, kuten juuri yksi kirjoittaja sanoi, kaksivuotias herää usein yöllä ja 11-vuotiaanko pitää häntä herätä hoitamaan? Se on aikuisellekin raskasta. Ennen oli ennen ja lapsityövoimaa oli tapana käyttää, mutta tuo on jo lastensuojeluasia. Soitto vaan sosiaalipäivystykseen.


      • minulla sitten
        Usein kaksivuotiaat kirjoitti:

        pitää vielä vaippoja, eikä osaa itse vaihtaa niitä, lisäksi voivat tehdä mitä vaan, laittaa hellan päälle, pudota pöydältä, syödä pesuainetta. Heitä siis pitää vahtia. Sinulla oli onnea kun ei sattunut mitään kun makasit sängyssä.

        Missään tapauksessa ei 11-vuotiasta saa jättää lapsenvahdiksi 2-vuotiaalle. Se ei ole tervettä, varsinkin kun ei ole kyse hätätapauksesta vaan vanhempien huvittelunhalusta. Jos on niin himo bailata, niin voinee hankkia aikuisen vahtimaan lasta.

        Lapsia ei saa jättää keskenään kotiin, kuten juuri yksi kirjoittaja sanoi, kaksivuotias herää usein yöllä ja 11-vuotiaanko pitää häntä herätä hoitamaan? Se on aikuisellekin raskasta. Ennen oli ennen ja lapsityövoimaa oli tapana käyttää, mutta tuo on jo lastensuojeluasia. Soitto vaan sosiaalipäivystykseen.

        jotenkin poikkeukselliset lapset vai teetkö sinä yksinkertaisesta asiasta vaikeamman kuin se on? Kolmesta lapsestani kukaan ei ole ollut vaipoissa enää kaksivuotiaana (neljäs ei vielä ole lähellekään kahta, joten siitä en vielä tiedä). Jos olisivatkin, niin tuskin sitä vaippaa ihan koko aikaa täytyy vaihtaa, joten jokunen tunti mennee samallakin vaipalla. Tosin 11-vuotias kykenee vaipan vaihtoonkin, mutta se saattaa alkaa jo tuntua työltä.

        Meillä ei kukaan ole kaksivuotiaana heräillyt yöllä kuin joskus ihan satunnaisesti ja ainakin tämä nuorimmainen menee silloinkin usein veljensä viereen nukkumaan (kun on jo oppinut, ettei meidän sänkyyn pääse yöllä ilman syytä). Mutta tällaista ei tapahdu läheskään joka kuukausi. Eipä ole paljoa hoitamista siinäkään.

        Periaatteessa kaksivuotias voi tehdä mitä tahansa. Yleensä niitä vahinkoja sattuu vain silloin kun kukaan muu ei ole kotona kuin minä ja lapsi ja minä yritän tehdä jotain, missä hän ei voi olla mukana (vauvan nukuttaminen tai tissittely taitaa olla suunnilleen ainoita asioita, joissa hän ei voi auttaa). Kun veljensä kanssa ovat (olin kotona tai ei), niin ihan pärjäävät samoissa leikeissä eikä kaksivuotiaalle tule mieleenkään alkaa sooloilla. Pöydiltä putoillaan silloin kun minä olen vahtivuorossa. Pesuaineet yms ovat jo vuosia olleet lasten ulottumattomissa, hellaan ei kukaan koske ilman lupaa (ja puuhellan päälle saamisessa taitaa olla kaksivuotiaalla aika homma).

        Ja vpk:laisena meillä ainakin tuo 8-vuotias on perheen paras ja ansioitunein ensiavun antaja, jos jotain oikeasti sattuu.

        Tietysti, jos kaksivuotias on sellainen, että ei tottele yhtään, tekee kaiken päinvastoin kuin pitäisi, eikä ole missään määrin yhteistyöhaluinen tai tosiaan heräilee ja valvoo pitkin yötä, niin sillon asia on vähän eri. Onhan se jo sen verran iso, että jos alkaa vastaan panna, niin voi olla aika rankka hoidettava. Mutta ei meillä ainakaan sen ikäisissä ole oikein mitään hoidettavaa edes enää. Ainakaan sellaista hoidettavaa, mitä pitäisi olla joka tunti tekemässä.


      • niinpä niin
        minulla sitten kirjoitti:

        jotenkin poikkeukselliset lapset vai teetkö sinä yksinkertaisesta asiasta vaikeamman kuin se on? Kolmesta lapsestani kukaan ei ole ollut vaipoissa enää kaksivuotiaana (neljäs ei vielä ole lähellekään kahta, joten siitä en vielä tiedä). Jos olisivatkin, niin tuskin sitä vaippaa ihan koko aikaa täytyy vaihtaa, joten jokunen tunti mennee samallakin vaipalla. Tosin 11-vuotias kykenee vaipan vaihtoonkin, mutta se saattaa alkaa jo tuntua työltä.

        Meillä ei kukaan ole kaksivuotiaana heräillyt yöllä kuin joskus ihan satunnaisesti ja ainakin tämä nuorimmainen menee silloinkin usein veljensä viereen nukkumaan (kun on jo oppinut, ettei meidän sänkyyn pääse yöllä ilman syytä). Mutta tällaista ei tapahdu läheskään joka kuukausi. Eipä ole paljoa hoitamista siinäkään.

        Periaatteessa kaksivuotias voi tehdä mitä tahansa. Yleensä niitä vahinkoja sattuu vain silloin kun kukaan muu ei ole kotona kuin minä ja lapsi ja minä yritän tehdä jotain, missä hän ei voi olla mukana (vauvan nukuttaminen tai tissittely taitaa olla suunnilleen ainoita asioita, joissa hän ei voi auttaa). Kun veljensä kanssa ovat (olin kotona tai ei), niin ihan pärjäävät samoissa leikeissä eikä kaksivuotiaalle tule mieleenkään alkaa sooloilla. Pöydiltä putoillaan silloin kun minä olen vahtivuorossa. Pesuaineet yms ovat jo vuosia olleet lasten ulottumattomissa, hellaan ei kukaan koske ilman lupaa (ja puuhellan päälle saamisessa taitaa olla kaksivuotiaalla aika homma).

        Ja vpk:laisena meillä ainakin tuo 8-vuotias on perheen paras ja ansioitunein ensiavun antaja, jos jotain oikeasti sattuu.

        Tietysti, jos kaksivuotias on sellainen, että ei tottele yhtään, tekee kaiken päinvastoin kuin pitäisi, eikä ole missään määrin yhteistyöhaluinen tai tosiaan heräilee ja valvoo pitkin yötä, niin sillon asia on vähän eri. Onhan se jo sen verran iso, että jos alkaa vastaan panna, niin voi olla aika rankka hoidettava. Mutta ei meillä ainakaan sen ikäisissä ole oikein mitään hoidettavaa edes enää. Ainakaan sellaista hoidettavaa, mitä pitäisi olla joka tunti tekemässä.

        en pitäisi kyllä oikein normaalina kaksivuotiaana, jos ei uhmaisi eikä olisi mitään hoidettavaa. Aika pahasti olisi kyllä jo alistettu lapsi, toisin sanoen ei uskaltaisi uhmata, kun olisi liian ankarat olot. Vai mahtaako olla niin, että muut lapset joutuvat hoitamaan nuorempansa eikä vanhemmat viitsi tikkua ristiin laittaa.

        Todella omituista, jos kaksivuotias tai ylipäänsä lapsi ei saa tulla vanhempien viereen kun pelottaa vaan pitää kömpiä veljen viereen. Miksi tuollainen kielto ja miksi veljen sitten pitää ottaa toinen lapsi viereensä?

        En tiedä muuten yhtään kaksivuotiasta, joka ei herää koskaan yöllä. Lapsi voi myös kakata yöllä ja on kohtuutonta, että 11-vuotias joutuisi yöllä heräämään tyynnyttelemään taaperoa tai vaihtamaan tämän vaipan. Suurin osa kaksivuotiasta on vaipoissa ainakin yöllä.

        Miksi pitää tehdä lapsia, jos ei edes viitsi niistä huolehtia. Omiksi orjiksiko jotkut typerykset lapsia tekevät? Orjatyövoima on Suomessa lailla kiellettyä!


      • vanhempia
        Edellinen kirjoittaja kirjoitti:

        Minulla tuo 8-vuotias on kyllä poika, joten ei ole tyttäriä, joita orjuuttaa. Ihan ajattelin poikani jättää sisaruksensa vahdiksi, jos tarpeen.

        Meillä on lienee hieman eri käsitys orjatyöstä. Mielestäni normaalit kotityöt ovat aika lailla kaikkien hommaa, eivät pelkästään äidin. Sisaruksen hoitaminen taas ei ole mitään erityisen raskasta työtä, eikä varsinkaan illalla nukkuvan sisaruksen vahtiminen ole työtä ollenkaan. Päivisin he taas leikkivät keskenään joka tapauksessa ja ihan vapaaehtoisesti. Miten siitä samasta leikistä tulee työtä silloin jos itse en ole paikalla.

        Siitä olen samaa mieltä, kuten sanoin, että lapsen tai nuoren vastuulla ei saa olla jatkuvasti olla sisaruksensa vartijana, koska hänellä täytyy olla aikaa myös omiin kavereihinsa ym, mutta joskus se on ihan ok, eikä sillä ole mitään tekemistä orjatyön kanssa. Ihan oman huoneensa siivoaminen tai takin pistäminen naulakkoon on lasteni mielestä raskaampaa kuin sisaruksen kanssa leikkiminen.

        Olin raskaana ollessani vuodelevossa muutaman kuukauden kotona. Tämän ajan tuo silloin 7-vuotias poikani oli koulun jälkeen käytännössä koko ajan 2-vuotiaan veljensä kanssa. Antoi hänelle välipalan samalla kun itse söi, lämmitti ruuan ja leikkivät yhdessä. Itse olin toki kotona, mutta makasin sängyssä. Ja silloin kun isoveli oli koulussa, hyppi pikkuveli päälläni, eikä häntä hoitanut kukaan. Eipä tainnut tulla mieleenkään isoveljelle, että häntä olisi mitenkään orjuutettu.

        Vai eroaako meidän näkemyksemme hoitamisesta jotenkin? Kaksivuotiaassa ei lopulta ole juurikaan hoitamista. Osaa käydä itse vessassa ja syö, kun ruuan eteen laittaa. Loppu onkin sitten vain leikkimistä ja kaksivuotias on mielellään mukana kaikessa mitä muut tekee.

        jotka ymmärtävät että lapset eivät opi vastuuta, jos sitä ei ikinä anna ja luottavat lapsiinsa. Itse olin kymmenille serkuille lapsenvahtina 10 ikävuodesta lähtien kun vanhemmat lähti tansseihin ja jos joku olisi sanonut ettei voida ottaa sua ku ei oikein luoteta sinuun niin olisin kylllä verisesti loukkaantunut! Osasin laittaa lapset nukkumaan iltapalan jälkeen, vaihtaa vaipat, vaikkei ehkä ollut lempihommaani ja olisin osannut todellakin viedä porukan ulos palon sattuessa.

        Asioita jotka oli minulle jo kotona neuvottu. 6 vuotiaasta asti oltiin keskenään pikkusiskon kanssa kotona kun äiti oli lomittamassa ja isäpuoli töissä, kun sisko pelkäsi ukkosta niin minä lohdutin. Osattiin ottaa palasta ja tiedettiin miten hätätilanteessa toimitaan. Mutta pääasiassa leikittiin omia leikkejämme.

        Minusta tuntui todella mukavalta kun saatoin ollla toisille hyödyksi, tehdä jotain oikeasti eikä todellakaan tullut mieleen edes pyytää palkkaa!

        Noh nyt reilu 10 vuotta sen jälkeen ei kyllä ole pelkoa että saisi itselle sukulaistyttöä edes palkattua lapsenvahdiksi, kun se on niin rankkaa ja tylsää hommaa. Mitä sitä työtä tekemään kun vanhemmat ja isovanhemmat syytää rahaa ovista ja ikkunoista. Omat lapset meillä on tosi vastuullisia, jokaiselle annetaan ikäänsä vastaavia kotitöitä tehtäväksi, että oppisivat ettei raha tule ilmaiseksi, eikä hommat todellakaan kotona ole yksin äidin hommia.

        Kaikki perheenjäsenet, syö, sotkee, tekee pyykkiä jne, niin silloin myös kaikki opettelee tekemään samoja kotihommia ja _KOTONA_. Ja isoimmat kattoo kyllä pienten perään kun pyydetään, 10 minuutista eteenpäin tarvittaessa ja iän mukaan. Ei herrajumala lapsia missään pumpulissa paijata, kyllä elämän eväät kotona opitaan!

        Surkeinta on nähdä sellaisia uusavuttomia hesalaisia pentuja jotka ei osaa edes perunoita keittää tai ikkunoita pestä ku eivät olleet kotona oppineet. Äiti kun oli kaikki hommat tehny ja lapset oli kattellu piirrettyjä sillä aikaa!!! Itse jouduin sitten kämppikselle opettamaan tällaiset NORMAALIT kotitoimet!!!

        Nuoriso-ohjaajan hommissa opettajani ihmetteli kun mulle oli tällaiset nuorten asian niin luontaisia! Noh, mistähän tuo johtuisi? Varmaan siitä kun on päässyt harjoittelemaan...


    • säälittää ne lapset

      Sillä ei minun mielestäni ole mitään merkitystä, onko parivuotiasta lasta kotiin vahtimaan jätetty vanhempi sisar 11 vaiko jo 12 vuotias. Kyllä on tässä tapauksessa vanhemmilla peiliinkatsomisen paikka ja pikkuisen pitäisi laittaa asioita uudelleen tärkeysjärjestykseen, jos todellakin baariin lähteminen on tärkeämpää, kuin että lapsilla (molemmilla) on turvallinen aikuinen hoitaja. Miksi tehdä lapsia, jos ei niitä jaksa huolehtia tarvittavan ajan tai voi hankkia niille aikuista hoitajaa? Minä tekisin moisesta naapurista ilmoituksen lastensuojeluun.

    • *Annabelle*

      Oma sisko on tuttu pienelle, eikä tilalle tule joku tuntematon jota lapsi sitten vierastaa ja itkee ikäväänsä.Vanhemmat jotka käy ulkona välillä tuulettumassa ,jaksavat paremmin olla taas kotona kun arki koittaa.Meidän ikkunan alle oli nuori äiti jättänyt vaunut, kun meni baariin juhlimaan ja me siinä aikamme ihmeteltiin että missä äiti mahtaa olla.Lopulta löytyi äiti ja kaikki oli hyvin.Mutta neuvoimme pyytämään hoitajaa varmuuden vuoksi.Kyllä lapset oppii vastuuseen kun joutuvat ottamaan sitä.

    • ...

      9-vuotias jäi yöllä pikkuveljiensä (2v. ja 3,5v.) kanssa kotiin nukkumaan kun lähdimme synnytyslaitokselle. Kylläkin siksi ajaksi vaan kunnes mummo kerkesi apuihin... Mutta tilanne periaatteessa sama, kaikki nukkuivat, 9-vuotias herätettiin ja kerrottiin että nyt lähdetään (asiasta oli keskusteltu usein etukäteen) ja siirtyi pienten huoneeseen nukkumaan.

      • ihme porukkaa

        miksi ei mies jäänyt siksi aikaa kotiin kun aikuinen saatiin hoitamaan? Lapsia teet mutta vaadit että mies hoitaa sinua, eikä lapsia, jotka on avuttomia. Ei voi muuta kuin sääliä penskojasi.


      • ...
        ihme porukkaa kirjoitti:

        miksi ei mies jäänyt siksi aikaa kotiin kun aikuinen saatiin hoitamaan? Lapsia teet mutta vaadit että mies hoitaa sinua, eikä lapsia, jotka on avuttomia. Ei voi muuta kuin sääliä penskojasi.

        kävellyt sairaalaan n. 40 km? En olisi edes kerennyt sairaalaan, oli sen verran nopea synnytys, eikä myöskään mies mukaan synnytykseen.


      • ...
        ... kirjoitti:

        kävellyt sairaalaan n. 40 km? En olisi edes kerennyt sairaalaan, oli sen verran nopea synnytys, eikä myöskään mies mukaan synnytykseen.

        taisinpa "unohtaa" mainita että mummo asuu viereisessä talossa... :D


      • mekin sen

        suunnittelimme tämän juniorin synnytyksen kohdalla, jos ois sattunut yöllä tulemaan. Mielestäni tuo on järkevämpi vaihtoehto kuin herättää koko porukka ja raahata autoon mukaan sairaalareissulle keskellä yötä. Ja meillä ei edes ole mummoa naapurissa, vaan lapset ois ollut keskenään niin kauan, että isä ois saanut mut heitetyksi sairaalaan (noin 50 km päähän). Mutta syntyi päivällä, joten ei ongelmaa ollut sen suhteen.

        Olen kyllä jättänyt kaksivuotiaan ja 7-vuotiaan kotiin kahdestaan kun piti yllättäin lähteä viemään kolmatta lasta sairaalaan eikä ollut aikaa odottaa ambulanssia tai ottaa nuorinta mukaan. Käskin katsella televisiota (mikä on meillä luvanvaraista toimintaa) ja sitä olivat töllötelleet, kun isä tuli töistä kotiin tunnin päästä (nopeammin ei töistä kotiin aja).


      • teimme näin
        mekin sen kirjoitti:

        suunnittelimme tämän juniorin synnytyksen kohdalla, jos ois sattunut yöllä tulemaan. Mielestäni tuo on järkevämpi vaihtoehto kuin herättää koko porukka ja raahata autoon mukaan sairaalareissulle keskellä yötä. Ja meillä ei edes ole mummoa naapurissa, vaan lapset ois ollut keskenään niin kauan, että isä ois saanut mut heitetyksi sairaalaan (noin 50 km päähän). Mutta syntyi päivällä, joten ei ongelmaa ollut sen suhteen.

        Olen kyllä jättänyt kaksivuotiaan ja 7-vuotiaan kotiin kahdestaan kun piti yllättäin lähteä viemään kolmatta lasta sairaalaan eikä ollut aikaa odottaa ambulanssia tai ottaa nuorinta mukaan. Käskin katsella televisiota (mikä on meillä luvanvaraista toimintaa) ja sitä olivat töllötelleet, kun isä tuli töistä kotiin tunnin päästä (nopeammin ei töistä kotiin aja).

        kun lapsivedet meni keskellä yötä, minä lähdin taksilla sairaalaan ja mies jäi odottamaan että mummo saapuu. Hyvin ehti vielä synnytykseen.


      • ...

        tähän lisäten, luulisin että neuvolan terveydenhoitaja olisi tehnyt lastensuojeluilmoituksen jos olisi tarpeelliseksi nähnyt... Hän tiesi etukäteenkin, että jos lähtö yöllä tulee, tämä toiseksi vanhin (9v.) jää pienempien kanssa kunnes mummo paikalle ehtii. Terveydenhoitaja kun oli sitä mieltä että sairaalaan on lähdettävä heti, matkan, edellisten suht nopeiden synnytysten ja kohdunsuun tilanteen takia.


    • ilmoitus lastensuojeluun

      edesvastuutonta jättää tuon ikäiset lapset keskenään jos lähtee baariin. Ylipäätänsä 11-vuotiastakaan ei pitäisi jättää edes yksinään kotiin yksin, jos vanhemmat lähtevät baariin eli siis illalla/yöllä ulos.

      Ilmoita lastensuojeluun niin tsekkaavat asian ja opastavat vanehmpia. Kamala taakka noin nuorelle kannettavaksi, jos muutenkin joutuu paljon katsomaan taaperon perään.

      • Nimetön

        Siis ihan oikeastikko tälläisiä ihmisiä on, että hoidattavat omaa jälkikasvuaan sisaruksilla.

        En jättäisi vielä 10 vuotiasta päivälläkään pientä lasta vahtimaan.

        Saatika yöllä! Huh huh!!!

        Itselläni on 12 ja 9 vuotiaat reippaat lapset, mutta eipä ole tullut vielä mieleenikään jättää heitä yöllä kotiin keskenään. Kauhistuttaa koko ajatus.

        Miksi ihmeessä tehdä lapsia, jos niistä ei oteta täyttä vastuuta niin kauan kun lapset ovat lapsia.

        Itse muistan kuinka minua pelotti iso siskoni kanssa olla iltaisin kotona kun yh-äitimme oli töissä. Ja kotiin hän tuli kuitenkin ennen 21.
        Ja olin silloin kuitenkin jo yli 10 vanha (siskoni 4.5 v vanhempi). Ja nyt kun ajattelee vielä tätä nykypäivän eloa, niin on kaikki vielä turvattomampaa.

        Onko lapset yksin jättäville vanhemmille pälkähtänyt sellainen mieleen, että entä jos kapakka reissullaan saisi itse vaikka puukosta! Eikä palaisikaan kotiin yön tunneilla! Mitenkähän lapset siihen reagoisi? Mahtaisivat säikähtää, jos joku viranomainen heidät herättäisi. Tai heräisivät aamulla ilman, että vanhemmat olisi paikalla.

        No joo. Kyllä itse tingin omista menoistani niin kauan, että lapset ovat todellakin kykeneviä huolehtimaan itsestään ongelma tilanteissakin. Eikä tämä tarkoita sitä, että lapseni olisi nytkään avuttomia tai aikuis riippuvaisia. He ovat oikein omatoimisia ja reippaita, mutta ei heidän tarvitse ottaa vielä täysivaltaisesti itsensä tai sisaruksensa huolehtimesta vastuuta. Äitinä minä olen siitä vastuussa. Ja mitenkäs se perusturvallisuus lapsille luotiinkaan?? Ei ainakaan yksin jättämisellä yöksi, kun viina vie vanhemmat pubiin.

        Tietty ymmärrän sen, että yöllä on lähdettävä vaikka sairaalaan synnyttämään tai muuten. Ja jättää hetkeksi isommat lapset vahtimaan pienempää kunnes hoitaja saapuu. Mutta tuollaisia tilanteita ei varmaan tule kovin monta.

        Itse tekisin empimättä ilmoituksen, jos huomaisin 11vuotiaan vahtivan yöllä pienempää sisarta kun vanhemmat ovat ryyppäämässä. Tekisin ilmoituksen vaikka se 11v olisi ilman sisarustakin yksin yöllä.


      • -Nimetön
        Nimetön kirjoitti:

        Siis ihan oikeastikko tälläisiä ihmisiä on, että hoidattavat omaa jälkikasvuaan sisaruksilla.

        En jättäisi vielä 10 vuotiasta päivälläkään pientä lasta vahtimaan.

        Saatika yöllä! Huh huh!!!

        Itselläni on 12 ja 9 vuotiaat reippaat lapset, mutta eipä ole tullut vielä mieleenikään jättää heitä yöllä kotiin keskenään. Kauhistuttaa koko ajatus.

        Miksi ihmeessä tehdä lapsia, jos niistä ei oteta täyttä vastuuta niin kauan kun lapset ovat lapsia.

        Itse muistan kuinka minua pelotti iso siskoni kanssa olla iltaisin kotona kun yh-äitimme oli töissä. Ja kotiin hän tuli kuitenkin ennen 21.
        Ja olin silloin kuitenkin jo yli 10 vanha (siskoni 4.5 v vanhempi). Ja nyt kun ajattelee vielä tätä nykypäivän eloa, niin on kaikki vielä turvattomampaa.

        Onko lapset yksin jättäville vanhemmille pälkähtänyt sellainen mieleen, että entä jos kapakka reissullaan saisi itse vaikka puukosta! Eikä palaisikaan kotiin yön tunneilla! Mitenkähän lapset siihen reagoisi? Mahtaisivat säikähtää, jos joku viranomainen heidät herättäisi. Tai heräisivät aamulla ilman, että vanhemmat olisi paikalla.

        No joo. Kyllä itse tingin omista menoistani niin kauan, että lapset ovat todellakin kykeneviä huolehtimaan itsestään ongelma tilanteissakin. Eikä tämä tarkoita sitä, että lapseni olisi nytkään avuttomia tai aikuis riippuvaisia. He ovat oikein omatoimisia ja reippaita, mutta ei heidän tarvitse ottaa vielä täysivaltaisesti itsensä tai sisaruksensa huolehtimesta vastuuta. Äitinä minä olen siitä vastuussa. Ja mitenkäs se perusturvallisuus lapsille luotiinkaan?? Ei ainakaan yksin jättämisellä yöksi, kun viina vie vanhemmat pubiin.

        Tietty ymmärrän sen, että yöllä on lähdettävä vaikka sairaalaan synnyttämään tai muuten. Ja jättää hetkeksi isommat lapset vahtimaan pienempää kunnes hoitaja saapuu. Mutta tuollaisia tilanteita ei varmaan tule kovin monta.

        Itse tekisin empimättä ilmoituksen, jos huomaisin 11vuotiaan vahtivan yöllä pienempää sisarta kun vanhemmat ovat ryyppäämässä. Tekisin ilmoituksen vaikka se 11v olisi ilman sisarustakin yksin yöllä.

        mutta jo nuorena vastuullisia. Tänäpäivänä lapset ovat jo aikaisin aikuisen näköisiä ja tasaisia, mutta vastuusta he eivät tiedä mitään.

        Vanhempien ryyppyreissut ei kuitenkaan koskaan oikeuta jättää lasta yksin ja on aina heitteillejättöä. Jos kuitenkin lapsi on opetettu vastuuseen olen valmis hyväksymään työn sanelemat yksinolon tai pienempien sisarusten kaitsimisen edellyttäen että lapsella on turvallinen olo. Kännykkä mahdollistaa pikaisen yhteyden ja avunsaannin jos ilmenee ongelmia. Perheet ja lapset ovat erilaisia eikä kaikille voi suositella samaa. Tapauskohtaista.


      • paljon aikuisia
        -Nimetön kirjoitti:

        mutta jo nuorena vastuullisia. Tänäpäivänä lapset ovat jo aikaisin aikuisen näköisiä ja tasaisia, mutta vastuusta he eivät tiedä mitään.

        Vanhempien ryyppyreissut ei kuitenkaan koskaan oikeuta jättää lasta yksin ja on aina heitteillejättöä. Jos kuitenkin lapsi on opetettu vastuuseen olen valmis hyväksymään työn sanelemat yksinolon tai pienempien sisarusten kaitsimisen edellyttäen että lapsella on turvallinen olo. Kännykkä mahdollistaa pikaisen yhteyden ja avunsaannin jos ilmenee ongelmia. Perheet ja lapset ovat erilaisia eikä kaikille voi suositella samaa. Tapauskohtaista.

        potilaita, jotka on jätetty liian aikaisin yksin huolehtimaan pikkusisaruksistaan tai vain itsestään. Vaikka aiemmin lapset jätettiinkin helpommin yksin huolehtimaan sisaruksistaan, niin se ei valitettavasti tarkoita, etteikö näiden lasten turvallisuudentunne ja kehitys olisi häiriintynyt. Lapsi tarvitsee vanhempien läsnäolä eikä liian aikaista vastuuta.

        Aloitusviestin kaltaisesta tilanteesta tulee tehdä lasetensuojeluun ilmiotus.


      • mieltä..
        paljon aikuisia kirjoitti:

        potilaita, jotka on jätetty liian aikaisin yksin huolehtimaan pikkusisaruksistaan tai vain itsestään. Vaikka aiemmin lapset jätettiinkin helpommin yksin huolehtimaan sisaruksistaan, niin se ei valitettavasti tarkoita, etteikö näiden lasten turvallisuudentunne ja kehitys olisi häiriintynyt. Lapsi tarvitsee vanhempien läsnäolä eikä liian aikaista vastuuta.

        Aloitusviestin kaltaisesta tilanteesta tulee tehdä lasetensuojeluun ilmiotus.

        täältä. Aloittajan kaltaisessa tapauksessa tehtävä ilmoitus lastensuojeluun.


    • liian nuori.

      Itse hoidin 10-vuotiaana 90-luvun alussa arkiöinä 2-, 5-, 6- ja 9-vuotiaita sisaruksiani. Äiti oli yötöissä. Raskasta oli, kun pienin saattoi herätä montakin kertaa yössä. Nukuin hänen vieressään että sain siliteltyä hänet takaisin uneen ja itse nukuttua edes vähän. Seuraavana päivänä kouluun kahdeksaksi. Muistan että joinain päivinä meinasin nukahtaa pulpettiin. Kouluhan siinä kärsi sitten pidemmän päälle. Luokanopettajani teki lastensuojeluilmoituksen ja meidät otettiin huostaan myöhemmin. Äiti kai halusi säästää lastenhoitokuluissa ja määräsi minut hoitamaan.

      • puuttumaan osa.

        Nuo silloiset 5- ja 9-vuotiaat olivat yökastelijoita, ja 5-vuotiaan lakanat vaihdoin myös yöllä jos sattui vahinko, 9-vuotias sentään osasi vaihtaa itse.


      • nyt on

        aivan selvästi liikaa vaadittu 10-vuotiaalta varmaankin "kaikkien" mielestä. Mutta on se aivan eri asia, jos sinä olet JOKAINEN arkiyö joutunut VALVOMAAN suunnilleen koko yön sisarustesi takia kuin se, jos joku "joutuu" joskus nukkumaan yön kaksin pienemmän NUKKUVAN sisaruksen kanssa, jonka vaippoja tai lakanoita ei yöllä tarvitse vaihdella. Ja ehkä vielä viikonloppuna, jolloin ei tarvitse aamulla herätä kouluun.

        Itse olen usein jättänyt lapseni iltaisin keskenään nukkumaan siksi aikaa kun itse lähden lenkille. Nuorin on reilun vuoden ja toiseksi nuorin kolmivuotias. Heidän nukahtamisensa odotan ja sitten 8- ja 9-vuotiaat yleensä jäävät lukemaan sänkyihinsä kun lähden ja nukkuvat kun palaan. Minun lenkkini kestää noin tunnin, mutta eipä sitä kukaan huomaisi, vaikka olisin poissa kaksi tai kolmekin tuntia.


      • aikuinen äiti
        nyt on kirjoitti:

        aivan selvästi liikaa vaadittu 10-vuotiaalta varmaankin "kaikkien" mielestä. Mutta on se aivan eri asia, jos sinä olet JOKAINEN arkiyö joutunut VALVOMAAN suunnilleen koko yön sisarustesi takia kuin se, jos joku "joutuu" joskus nukkumaan yön kaksin pienemmän NUKKUVAN sisaruksen kanssa, jonka vaippoja tai lakanoita ei yöllä tarvitse vaihdella. Ja ehkä vielä viikonloppuna, jolloin ei tarvitse aamulla herätä kouluun.

        Itse olen usein jättänyt lapseni iltaisin keskenään nukkumaan siksi aikaa kun itse lähden lenkille. Nuorin on reilun vuoden ja toiseksi nuorin kolmivuotias. Heidän nukahtamisensa odotan ja sitten 8- ja 9-vuotiaat yleensä jäävät lukemaan sänkyihinsä kun lähden ja nukkuvat kun palaan. Minun lenkkini kestää noin tunnin, mutta eipä sitä kukaan huomaisi, vaikka olisin poissa kaksi tai kolmekin tuntia.

        Itsellä 10.v. ja 12.v. lapset ja mulle ei baarit/huvitukset niin tärkeitä että menisin silloin kun lapset kotona, jos menen hankin aina AIKUISEN heitä "vahtimaan".
        En koskaan voisi antaa itselleni anteeksi jos jotain sattuisi kun en ole kotona(tulipalo,joku kaheli murtautuu, tai jokin sairaus kohtausjne)
        Kerran jouduin käymään päivystyspolilla yöllä, kun lapset nukkui ja silloinkin oli känny päällä ja toinen oli herännyt ja huomannut lappuni ovessa(jonka varmuudeksi laitoin) soitti ja sanoi että oli oksentanut ja todella pahaolo.Neuvoin huuhtelee suun ja meneen takas petiin et siivoon kun palaan.
        Hän rauhoittui ja kun palasin oli hereillä ja oksenteli vielläkin.
        Kaikkea siis voi sattua kun vanhemmat ei kotona vaikka lapset nukkuvat.Kun kerran lapset tottuneet et vanhemmat yöllä kotona he todellakin voivat olla paniikissa kun heräävät ja vanhemmat ei kotona olekkaan.
        Lapset on lapsia ja heidän täytyy antaa olla ei lapsuus kestä ikuisuutta!
        Lapset ei riittävän kehittyneitä jotta voisi ottaa vastuuta toisesta lapsesta, eihän nykyään ees monet vanhemmat ole riittävän "kehittyneitä" huomaa sen jo kun katsoo huostaanotettujen määrää!!ja he sentään ovat iältään ja kehitykseltään jo aikuisia, mutta eivät silti kykene olemaan vastuullisia lapsista!


    • Anonyymi

      Mun sisko vieläkin valittaa ku joutu mua lapsena hoitaa paljon. Meillä on ikäeroa 9vuotta. No nyt ollaan jo mummoiässä tai nuorehkoja mummoja mutta anyway.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9373
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2770
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      155
      2529
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      12
      1578
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1366
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe